Tulipa tehtyä tämän kesän "moporeissu" Porvoo-Hetta (Enontekiö)-Porvoo.
Juniori matkalla mukana tuolla uudella CBF125:lla, ja minä vähän isommalla pärrällä. Hyvin kesti menopelit,eikä mitään ongelmia ollut. Piikkiin oli jo ennen lähtöä ehditty tekemään 1000km huolto.
Juniori olisi tietysti halunnut ajaa kovempaa matkavauhtia,mutta hänen koneensa rahkeet eivät siihen olisi riittäneetkään. Kiireetöntä matka-ajoa 80-90km/h.
Useat tutut sanoivat ennen lähtöä että: "Siellä menee vain hermot kun mukana on nelari piikki". Ei menny hermot, eikä varaosiakaan tarvinnut hankkia/ koneremppaa tehdä. Kokonaismatka oli reissussa 3180km. Asennoituminen on asiassa tärkein. Tämä vain niille vanhemmille tiedoksi jotka epäilevät juniorin mukaan ottoa reissulle piikin kanssa. Eikä tämä ole minkään tietyn merkin puolesta puhumista,vaan nelitahtisten piikkien matka-ajon hyväksymistä. Joku voi nyt tietysti epäillä että mitä järkeä on lähteä matkaan kevarilla jolla ei pääse vastatuuleen rekan ohi? Mitä sitten. Jos ollaan lomareissulla,niin silloin mennään hitaimman ehdoilla. En itse ymmärrä niitä porukka-ajoja, joissa tehokkailla kyykyillä ajavat menevät edeltä niska vinkkelillä odottamaan etapin päähän huoltoasemalle. Kaiken kaikkiaan oli hieno reissu,jolle lähtisin uudelleenkin samalla,tai jollain muulla kokoonpanolla. :)
Reissu tehty!
32
2300
Vastaukset
- ölli
meni putkeen. meillä myös samanlainen asetelma. Pojalla piikki cbr ja itsellä Fjr. suunnitelmissa myös pitempää reissua. Ei muuta ko otamma pojat/tytöt mukaan ja baanalle vaan. ja muistammahan motoristit moikata piikki kuskeillekin.
- matka-ajoon piikki ??
Sinullehan sanottiin että nykypiikit on kuristettu piloille, et uskonut, siinä sen näit mitä se matkanteko tuhnulla on kun kone ei jaksa kiertää ,ei siinä auta välitysten vaihto kun siihen ei oikeen rattaita saa, teetä vaan se raakaratas niin jaksaa kiertää loppuun maantiellä !!
- Touring
Hondan uuteen CBF125M:ään nimenomaa saa pienemmän etuhammasrattaan,joka vaihdettiinkin reissun jälkeen juniorin ajokkiin. Tilasin MC-Scatterilta,eikä maksanut kuin 5,5€. Sen rattaan JT luku on 1264-15z jonka voi syöttää hakusanaksi. CBF:ssä on aivan sama ratas alkuperäisenä kuin CBR:ssä,eli 16 piikkinen. Lisäksi vielä,ketjussa riittää kiristysvara, koska lenkin lyhennys (12mm) jakautuu kahdella,eli pitää kiristää 6mm. Joskus uteliaisuus ja vaivannäkö palkitaan,mutta maahantuojalta ei löydy vielä edes alkuperäistä ratasta,vaikka hinta onkin jo heillä tiedossa.
- Touring
Tietystä www-osoitteesta kaukoidästä löytyy tarvittaessa muutakin mielenkiintoista kyseiseen ajopeliin,ja edullisesti. ;)
- tilaukseen
Touring kirjoitti:
Tietystä www-osoitteesta kaukoidästä löytyy tarvittaessa muutakin mielenkiintoista kyseiseen ajopeliin,ja edullisesti. ;)
Ei muuta ku 166cc sylinterisarja tilaukseen, hepoja ei tule kuin muutama lisää mutta vääntö paranee niin että jaksaa mennä matkavauhtia, tosin pitkä takuu on sitte entinen.
- Tyres
Jos luit,huomasit varmaan että papalla oli asenne kohdallaan. Ei tarvitse mennä lomalla tukka putkella. Tuollaista asennetta toivoisi muillekin motoristeille.
- tunkea
tilaukseen kirjoitti:
Ei muuta ku 166cc sylinterisarja tilaukseen, hepoja ei tule kuin muutama lisää mutta vääntö paranee niin että jaksaa mennä matkavauhtia, tosin pitkä takuu on sitte entinen.
Sylinteriä vaihtamalla kahden tuuman paskaa yhden tuuman putkeen. Riittää kun vaihtaa pakoputkiston. CBF:ssä ei ole happitunnistinta pakoputkistossa,vaan sylinterin kupeessa.
- kun nääs
Tyres kirjoitti:
Jos luit,huomasit varmaan että papalla oli asenne kohdallaan. Ei tarvitse mennä lomalla tukka putkella. Tuollaista asennetta toivoisi muillekin motoristeille.
Papalla on pieni itelläänkin, siksi ei kiirettä....
- Arska tehtaalta
kun nääs kirjoitti:
Papalla on pieni itelläänkin, siksi ei kiirettä....
Papalla on iso,vaikka pärrä ois pieni. Silloin ei tarvi elvistellä tehoilla.
- kulkupuoli?
Paljonko tuo cbf 125 kulkee huippuja, siinähän on 10 hv ?? Sopiiko se pitkälle kaverille?
- omistaja.
Cbf:ssähän on tehoa tarkalleen 11.3hv, eikä 10hv.
Oman Cbf:ni huiput pyörii siinä 115-120kmh tienoilla, tänään kun kokeilin moottoritiellä suoralla niin meni 117.7 sigmaan.
Minulla on pyörässä yhtä piikkiä isompi, eli 17-piikkinen eturatas, ja pyörä jaksaa vääntää sillä oikeastaan paremmin kuin 16-piikkisellä vakiorattaalla. Matkaakin on mukavempi ajaa tuolla 17-piikkisellä, kun kone ei "ulvo" niin paljoa, koska kierrokset ovat maltillisemmat.
Suosittelenkin sitä 17-piikkistä eturatasta, koska Cbf:n tehokäyrää tarkasteltuani huomasin, että maksimiteho saavutetaan jo alle 8000 kierroksella.
8500 kierroksen jälkeen tehokäyrä lähtee jo selvästi laskuun, ja tämä selittää miksi Cbf ei vakiorattalla jaksa kiertää huippuja kovinkaan paljoa.
Olen laskenut teoreettisesti Cbf:n kiertävän vakiovälityksillä/vakiorenkaalla n. 8400 kierrosta/100kmh, joten ei ihme jos meno alkaa 100kmh vauhdin jälkeen tökkiä, kun tehokin alkaa jo kääntyä laskuun.
17-piikkisen eturattaan vaihdon jälkeen olen huomannutkin, yli 100kmh vauhdeissa pyörä jaksaa kulkea paremmin kuin vakiorattaalla. Sen todistaa myös tehokäyrä. 17-piikkisellä rattaalla Cbf jaksaa pysyä paremmin ns. tehoalueella, koska yli 100kmh:kin vauhdeissa kierrokset pysyvät tehoalueen rajoissa.
Itse en kyllä missään tapauksessa laittaisi pienempää, 15-piikkistä ratasta, koska sillä pyörä kiertäisi 100kmh vauhdissa jo lähemmäs 9000 kierrosta, joka on matka-ajoakin ajatellen aika paljon. Tuollaiset kierrosluvut eivät välttämättä ole pitemmän päälle hyväksi moottorille, ja bensankulutuskin todennäkösesti nousee.
Muuten olen ollut Cbf:ään erittäin tyytyväinen, bensaa kuluu vain noin 2l/100kmh, eikä pyörään nyt 6000km aikana ole ilmaantunut yhtäkään vikaa.
Mukavasti tuolla pysyy liikenteen mukana, ja matkaa voi taittaa helposti semmosta 90-100kmh. Cbf on luotettava ja taloudellinen pyörä kaikin puolin. Ajo-asento on hyvä, ja matka-ajokin on yllättävän miellyttävää, vaikka pyörä onkin vain "piikki" :) - tehoero
omistaja. kirjoitti:
Cbf:ssähän on tehoa tarkalleen 11.3hv, eikä 10hv.
Oman Cbf:ni huiput pyörii siinä 115-120kmh tienoilla, tänään kun kokeilin moottoritiellä suoralla niin meni 117.7 sigmaan.
Minulla on pyörässä yhtä piikkiä isompi, eli 17-piikkinen eturatas, ja pyörä jaksaa vääntää sillä oikeastaan paremmin kuin 16-piikkisellä vakiorattaalla. Matkaakin on mukavempi ajaa tuolla 17-piikkisellä, kun kone ei "ulvo" niin paljoa, koska kierrokset ovat maltillisemmat.
Suosittelenkin sitä 17-piikkistä eturatasta, koska Cbf:n tehokäyrää tarkasteltuani huomasin, että maksimiteho saavutetaan jo alle 8000 kierroksella.
8500 kierroksen jälkeen tehokäyrä lähtee jo selvästi laskuun, ja tämä selittää miksi Cbf ei vakiorattalla jaksa kiertää huippuja kovinkaan paljoa.
Olen laskenut teoreettisesti Cbf:n kiertävän vakiovälityksillä/vakiorenkaalla n. 8400 kierrosta/100kmh, joten ei ihme jos meno alkaa 100kmh vauhdin jälkeen tökkiä, kun tehokin alkaa jo kääntyä laskuun.
17-piikkisen eturattaan vaihdon jälkeen olen huomannutkin, yli 100kmh vauhdeissa pyörä jaksaa kulkea paremmin kuin vakiorattaalla. Sen todistaa myös tehokäyrä. 17-piikkisellä rattaalla Cbf jaksaa pysyä paremmin ns. tehoalueella, koska yli 100kmh:kin vauhdeissa kierrokset pysyvät tehoalueen rajoissa.
Itse en kyllä missään tapauksessa laittaisi pienempää, 15-piikkistä ratasta, koska sillä pyörä kiertäisi 100kmh vauhdissa jo lähemmäs 9000 kierrosta, joka on matka-ajoakin ajatellen aika paljon. Tuollaiset kierrosluvut eivät välttämättä ole pitemmän päälle hyväksi moottorille, ja bensankulutuskin todennäkösesti nousee.
Muuten olen ollut Cbf:ään erittäin tyytyväinen, bensaa kuluu vain noin 2l/100kmh, eikä pyörään nyt 6000km aikana ole ilmaantunut yhtäkään vikaa.
Mukavasti tuolla pysyy liikenteen mukana, ja matkaa voi taittaa helposti semmosta 90-100kmh. Cbf on luotettava ja taloudellinen pyörä kaikin puolin. Ajo-asento on hyvä, ja matka-ajokin on yllättävän miellyttävää, vaikka pyörä onkin vain "piikki" :)Olis kannattanu laittaa vähän lisää ja ostaa se cbr, onhan siinä enemmän tehoakin, jaksaa mennä matka-ajossa paremmin kuin tuhnu cbf , ja on siinä katu-uskottavuuttakin enemmän, ainakin siihen asti kun se käynnistetään....Sitten kuulee että sekin on aika tehoton nelari.
- Touring
tehoero kirjoitti:
Olis kannattanu laittaa vähän lisää ja ostaa se cbr, onhan siinä enemmän tehoakin, jaksaa mennä matka-ajossa paremmin kuin tuhnu cbf , ja on siinä katu-uskottavuuttakin enemmän, ainakin siihen asti kun se käynnistetään....Sitten kuulee että sekin on aika tehoton nelari.
Ei ajeta välttämättä Suomea päästä päähän "niska vinkkelillä". KATU-USKOTTAVAT on ratapyörien kopioita,eikä näin ollen mitään matkapyöriä. Kannattaa valita pyörä mieluummin järjenkäytön kuin KATU-USKOTTAVUUDEN pohjalta. Meillä KATU-USKOTTAVUUS rakentuu aivan muulta pohjalta kuin moottoripyörän mukaan.
- molemmat omistanut
Touring kirjoitti:
Ei ajeta välttämättä Suomea päästä päähän "niska vinkkelillä". KATU-USKOTTAVAT on ratapyörien kopioita,eikä näin ollen mitään matkapyöriä. Kannattaa valita pyörä mieluummin järjenkäytön kuin KATU-USKOTTAVUUDEN pohjalta. Meillä KATU-USKOTTAVUUS rakentuu aivan muulta pohjalta kuin moottoripyörän mukaan.
Itsellä oli viime kesänä Honda Cbr 125, jolla kerkesin ajaa noin 4000km. Cbr on ihan hyvä pyörä, mutta sen runko on todella pieni, ja pyörä näyttää luonnossa todella kapealta. Moottori on kestävä ja suhteellisen pirteä yläkierroksilla, mutta ala/keskikierroksilla voimaa ei sitten olekaan yhtä paljon kuin Cbf:ssä. Bensankulutus on myös hivenen suurempi Cbr:ssä. Katu-uskottavuutta Cbr:llä ei mielestäni ole nimeksikään, mopomaisen kapean ja halvan vaikutelman siitä lähinnä saa.
Keväällä vaihdoin Cbr:ni uuteen Cbf:ään. Cbf:n runko on huomattavasti aikuisemman oloinen, eli mitoitus on väljempi ja ajo-asento on mielestäni paljon parempi keskimittaiselle 175-180cm kuskille. Cbf:n moottori antaa hyvin tehoa ala/keskikierroksilla, ja vääntää siis alhaalta huomattavasti paremmin kuin Cbr, mutta toisaalta yläkierroksilla Cbr on aavistuksen tehokkaampi, mutta ero ei ole todellisuudessa suuri. Cbf:n moottorin luonne on mielestäni kokonaisuutena kuitenkin parempi, ja se toimii normaalissa arkiajossa joustavasti ja pehmeästi. Värinöitä ei ole käytännössä laisinkaan, toisin kuin Cbr:ssä joka värisi yläkierroksilla häiritsevissä määrin.
Omien kokemuksieni pohjalta voisin sanoa, että itse pidän enemmän Cbf:stä, lähinnä paremman ajo-asennon, mukavuuden, ja hyvin vääntävän värinättömän moottorinsa ansiosta. Cbr on kooltaan turhan pieni, ja ylävireinen moottori on pitemmän päälle raskaampi ajaa, kun vaihteita saa selata jatkuvasti maantiellä jotta pysyisi liikenteen rytmissä. Tiivistettynä voisi sanoa, että Cbf on kaikin puolin aikuisemman oloinen pyörä, muttei Cbr:kään ole laisinkaan huono valinta, jos sen pieni koko ei muodostu ongelmaksi. Huippunopeudessa Cbr on omien kokemuksieni mukaan keskimäärin aavistuksen nopeampi, mutta ero Cbf:ään on vain pieni.
Molemmat omistaneena päätyisin kuitenkin vieläkin Cbf:ään.
- Papparainen
Meillä pojalla sama kevari. Ei ole tarvinnut korjaamolla kyyhottää tuon pelin kanssa,määräiakaishuolloissa tosin jo kolme kertaa,eli siis yli 8000 ajettu. :) En olis uskonu että kestää noinkin hyvin ilman mitään ongelmia. Tosin yksi kaveri kertoi tuon mallin olleen kaukoidässä markkinoilla jo lähes 10v. On ilmeisesti lastentaudit karsiutuneet.
- Touring
Ensi kesänä olis tarkoirus nousta itärajaa myöden ns. Runon ja rajan tietä niin ylös kuin mahdollista,eikä nelari-kevarien mukaantulo ole ollenkaan pois suljettu. Hyvä vain jos saadaan nuoria mukaan reissuun. Kun pitää päivämatkat ja nopeudet kohdallaan,ei ole mitään syytä miksi ei kevarilla vois lähteä mukaan. :)
- skodepappa vm.60
Touring kirjoitti:
Ensi kesänä olis tarkoirus nousta itärajaa myöden ns. Runon ja rajan tietä niin ylös kuin mahdollista,eikä nelari-kevarien mukaantulo ole ollenkaan pois suljettu. Hyvä vain jos saadaan nuoria mukaan reissuun. Kun pitää päivämatkat ja nopeudet kohdallaan,ei ole mitään syytä miksi ei kevarilla vois lähteä mukaan. :)
Mitä mieltä touring olet , sopisiko nelari-skootteri matkantekoon, esim. tuollainen kymco super8 125 ? Istuma-asento ainakin on miellyttävä ja skootteri on isokokoinen, takabaksiin ja penkin alle saa mahtumaan yllättävän paljon tavaraa. Olisko hullu ajatus ? Ajatus on kyllä kokeilla sitä pitemmälle reissulle lappiin ensi kesänä, kiireettömälle sellaiselle....
- kuutiotilavuutta
skodepappa vm.60 kirjoitti:
Mitä mieltä touring olet , sopisiko nelari-skootteri matkantekoon, esim. tuollainen kymco super8 125 ? Istuma-asento ainakin on miellyttävä ja skootteri on isokokoinen, takabaksiin ja penkin alle saa mahtumaan yllättävän paljon tavaraa. Olisko hullu ajatus ? Ajatus on kyllä kokeilla sitä pitemmälle reissulle lappiin ensi kesänä, kiireettömälle sellaiselle....
Kevariskode ei juuru moposta eroa !
- Touring
skodepappa vm.60 kirjoitti:
Mitä mieltä touring olet , sopisiko nelari-skootteri matkantekoon, esim. tuollainen kymco super8 125 ? Istuma-asento ainakin on miellyttävä ja skootteri on isokokoinen, takabaksiin ja penkin alle saa mahtumaan yllättävän paljon tavaraa. Olisko hullu ajatus ? Ajatus on kyllä kokeilla sitä pitemmälle reissulle lappiin ensi kesänä, kiireettömälle sellaiselle....
Jos vain on reipasta mieltä,eikä odota liikoja suorituskyvyltä. Jos ite lähtisin vataavalla,niin sen huippunopeus ei varmaan nousis yli 70:n missään tilanteessa kun on tuota massaa siunaantunu,vai onko se kirous? Tuo nelarikevari sellasen 60kg junnun alla jaksaa kulkea siinä 80-100km/h välillä korkeuseroista , vastatuulesta etc. seikoista johtuen. Skootterissa ehkä variaattori tekee sen että koneen vähäisetkään vääntöominaisuudet,jos niitä yleensä on,eivät pääse loistamaan. Muuten se on leppoisa kulkupeli. Varsin omiaan pienillä maanteillä ja kaupungissa. Tosin olen joskus nähnyt tyvenellä säällä jonkun uskaltautuvan moottoritiellekin kyseisellä kulkineella. Sanoisin kuitenkin että aikuisen miehen ( matkatavarat) kulkineena skootteri on varmaan parhaimmillaan yli 250cc moottorilla varustettuna. Kysymyksestäsi päätellen et todella aiokaan pitää kiirettä,joten mikä ettei. Varaudu kuitenkin siihen että ohittajia riittää,ja taustapeiliä on terveellistä vilkuilla usein. :)
- ...
Touring kirjoitti:
Jos vain on reipasta mieltä,eikä odota liikoja suorituskyvyltä. Jos ite lähtisin vataavalla,niin sen huippunopeus ei varmaan nousis yli 70:n missään tilanteessa kun on tuota massaa siunaantunu,vai onko se kirous? Tuo nelarikevari sellasen 60kg junnun alla jaksaa kulkea siinä 80-100km/h välillä korkeuseroista , vastatuulesta etc. seikoista johtuen. Skootterissa ehkä variaattori tekee sen että koneen vähäisetkään vääntöominaisuudet,jos niitä yleensä on,eivät pääse loistamaan. Muuten se on leppoisa kulkupeli. Varsin omiaan pienillä maanteillä ja kaupungissa. Tosin olen joskus nähnyt tyvenellä säällä jonkun uskaltautuvan moottoritiellekin kyseisellä kulkineella. Sanoisin kuitenkin että aikuisen miehen ( matkatavarat) kulkineena skootteri on varmaan parhaimmillaan yli 250cc moottorilla varustettuna. Kysymyksestäsi päätellen et todella aiokaan pitää kiirettä,joten mikä ettei. Varaudu kuitenkin siihen että ohittajia riittää,ja taustapeiliä on terveellistä vilkuilla usein. :)
Touringin asenne on kyllä mielestäni loistava. Saisivat muutkin ottaa mallia. Ei kevarilla matkan vähän pidemmänkään ajaminen ole missää nimessä ongelma. Itsellä on kyllä 2-tahti GPR, mutta se kesti hyvin putkeen noin 300 kilometrin matkan, jossa oli mukana maantietä, valtatietä ja moottoritietä. Ja tottaikai takaisinkin. Nyt pyörällä on ajettu omasta toimesta hyvin yli 8000 kilometrii eikä minkäänlaista ongelmaa. Ja yleensä porukalla, jossa on rento hauskanpitoasenne, on mukava matkata pyörästä riippumatta. Ensi kesänä tarkoitus ajaa kavereitte kans ympäri Suomee ja jos jotai ongelmaa ilmenee sitten korjataa mahdollisuuksien mukaan. Kevarilla kuuluu ajaa ei näyttää olevansa joku.
- ei vauhtihirmu
Touring kirjoitti:
Jos vain on reipasta mieltä,eikä odota liikoja suorituskyvyltä. Jos ite lähtisin vataavalla,niin sen huippunopeus ei varmaan nousis yli 70:n missään tilanteessa kun on tuota massaa siunaantunu,vai onko se kirous? Tuo nelarikevari sellasen 60kg junnun alla jaksaa kulkea siinä 80-100km/h välillä korkeuseroista , vastatuulesta etc. seikoista johtuen. Skootterissa ehkä variaattori tekee sen että koneen vähäisetkään vääntöominaisuudet,jos niitä yleensä on,eivät pääse loistamaan. Muuten se on leppoisa kulkupeli. Varsin omiaan pienillä maanteillä ja kaupungissa. Tosin olen joskus nähnyt tyvenellä säällä jonkun uskaltautuvan moottoritiellekin kyseisellä kulkineella. Sanoisin kuitenkin että aikuisen miehen ( matkatavarat) kulkineena skootteri on varmaan parhaimmillaan yli 250cc moottorilla varustettuna. Kysymyksestäsi päätellen et todella aiokaan pitää kiirettä,joten mikä ettei. Varaudu kuitenkin siihen että ohittajia riittää,ja taustapeiliä on terveellistä vilkuilla usein. :)
Onhan noita pitkiä reissuja tehty mopollakin!!
http://claustro.bbs.fi/moporeissu2006/
Tuollaiseen kulkineeseen verrattuna satapiikkiskootteri on mukava laite, sillä voi pitää matkavauhtina sen 80km/h ja maisemat vaihtuvat mukavasti leveällä penkillä istuen, helppoa kuin heinän teko ! - Touring
... kirjoitti:
Touringin asenne on kyllä mielestäni loistava. Saisivat muutkin ottaa mallia. Ei kevarilla matkan vähän pidemmänkään ajaminen ole missää nimessä ongelma. Itsellä on kyllä 2-tahti GPR, mutta se kesti hyvin putkeen noin 300 kilometrin matkan, jossa oli mukana maantietä, valtatietä ja moottoritietä. Ja tottaikai takaisinkin. Nyt pyörällä on ajettu omasta toimesta hyvin yli 8000 kilometrii eikä minkäänlaista ongelmaa. Ja yleensä porukalla, jossa on rento hauskanpitoasenne, on mukava matkata pyörästä riippumatta. Ensi kesänä tarkoitus ajaa kavereitte kans ympäri Suomee ja jos jotai ongelmaa ilmenee sitten korjataa mahdollisuuksien mukaan. Kevarilla kuuluu ajaa ei näyttää olevansa joku.
Niin, sanotaan että asenne on paras ongelmien ratkoja. En tietenkään suhtautunut kesän reissuumme sillä asenteella että kaikki menisi putkeen. Ennen lähtöä oli jo kehitetty varasuunnitelmia jos jomman kumman menopeli tekisi tenän. Oli jopa varauduttu siihen että rikkoutunut pärrä toimitettaisiin junalla rahtina kotiin. Uuuden takuunalaisen pyörän mukaan otto on siinä mielessä helpottavaa, että jos ja vaikka mitä tulee niin huolto pelaa. No, jos minun vanha pärräni olisi lauennut matkalle olisi ainut vaihtoehto ollut rahtauttaa pyörä kotiin,mikäli korjaus olisi venynyt kahta päivää pidemmäksi. Meillä oli toinen puoli porukkaa autolla liikkeellä samaan paikkaan,tosin jälkijunassa,niin että kyyti olisi ollut kuitenkin turvattu molemmilla,vaikkakin olisin ehkä joutunut ajelemaan itse välillä kevarilla (hitaasti). ;) Meille matka oli puhtaasti extreme tyylinen, ja juniorille ehkä vielä enemmän. Suosittelen lämpimästi tuollaissen reissun tekemistä, varsinkin perheen nuoren kanssa, sillä hänelle se on opettavainen kokemus, niin henkisen kantin, kuin liikenneopin kannalta. On hieno tunne olla oman jälkikasvunsa kanssa yhdessä tienpäällä, ja pysähtyä majapaikkaan kertaamaan päivän antia, saunomaan ja lepäämään seuraavaa päivää varten. Kokemus vailla vertaa. :)
- ihailtavaa asennetta
ei vauhtihirmu kirjoitti:
Onhan noita pitkiä reissuja tehty mopollakin!!
http://claustro.bbs.fi/moporeissu2006/
Tuollaiseen kulkineeseen verrattuna satapiikkiskootteri on mukava laite, sillä voi pitää matkavauhtina sen 80km/h ja maisemat vaihtuvat mukavasti leveällä penkillä istuen, helppoa kuin heinän teko !Moniko pystyisi hyppäämään kiinalaisen mopon selkään ja köröttelemään lappiin ?? Siinä on sitä ASENNETTA ....
- Touring
ihailtavaa asennetta kirjoitti:
Moniko pystyisi hyppäämään kiinalaisen mopon selkään ja köröttelemään lappiin ?? Siinä on sitä ASENNETTA ....
Nostan hattua kyseiselle suoritukselle. Lisää samanlaista ennakkoluulotonta menoa tarvittaisiin matkailun edistämiseksi. :)
- skodeukko
Touring kirjoitti:
Nostan hattua kyseiselle suoritukselle. Lisää samanlaista ennakkoluulotonta menoa tarvittaisiin matkailun edistämiseksi. :)
Nyt kyllä satapiikin suoritus kalpenee tuon rinnalla...ei silti on se aikalailla asennetta vaativa lähteä satapiikillä pitkälle....
- Asennepappa
skodeukko kirjoitti:
Nyt kyllä satapiikin suoritus kalpenee tuon rinnalla...ei silti on se aikalailla asennetta vaativa lähteä satapiikillä pitkälle....
Ensi kesänä olisi suunnitteilla reissu satapiikkiskootterilla joka ulottuisi helsingistä jäämeren rannalle asti, mitäs siihen pojat sanotte ?? Skootteria parempaa matkavälinettä ei ole, siinä saa istua kuin sohvalla telkkaria katellen....ei tarvi kyykkiä käsien päällä.
- onnistuu
Asennepappa kirjoitti:
Ensi kesänä olisi suunnitteilla reissu satapiikkiskootterilla joka ulottuisi helsingistä jäämeren rannalle asti, mitäs siihen pojat sanotte ?? Skootteria parempaa matkavälinettä ei ole, siinä saa istua kuin sohvalla telkkaria katellen....ei tarvi kyykkiä käsien päällä.
Teltta, evästä, varakanisteri, sadevaatteet, työkaluja, rengasvaahtoa , asenna pyörään 12v pistoke josta saa kännyn ja navigaattorin ladattua ja asennetta kehiin, siinä se on, jos jaksat ajella vaikkapa 5 h päivässä 80km/h nopeudella ei siihen montaa päivää mene kun jäämeri näkyy ! Ja tietty se kamera mukaan. Onnea matkaan !
- Pikku Huomautus
Kyllä tää taitaa olla sellanemyyntipuhe että taidan itsekin ostaa tuollaisen CBF piikin sillä olen aloittelika ka toiseksi mulla ei ole kiire minnekään. Pää asia että voisi moottoritiellä ajaa jos sen 17piikkisen rattaan sinne eteen laittaa. =) Täällä meilläpäin CBF/CBR kevareita sanotaan paskaksi luuskaksi. Kun se on ongelmana noilla "kovilla kundeilla" jotka vaan jaksaa laittaa konetta kovempaan kuntoon ja loppujen lopuksi mitäs ne sillä saavuttaa jos kulkee kevari hikisee 160km/h??? Mun mielest ei oikein mitään. Mitä ideaa virittää kevaria tappiin kun saat jo isompaa luokkaa ostettua kun täytät sen 18v???
- Pikku Huomautus
HUOMAUTUS
No huh elkää välittäkö virheistä kun oli aika lailla pimeetä täällä päin... ei oikein näppistä nähnyt =P
Olen samaa mieltä siinä, että kun lomareissulle lähdetään ja nautitaan pelkästään ajosta ja maisemien tiirailusta kiireettömästi oli aivan sama onko alla piikki tai yli 250 kuutioinen, valtaosa Suomen teiden nopeusrajoitukset ovat siinä 60 - 100 välillä. Olen itse etsimässä kesäksi kevaripyörää (esim. eteläkorealainen Daelim Daystar 125, jossa käsittääkseni Hondan luotettava moottori). Monesti sanotaan että kevareilla ajavat vain teinit, mutta mielestäni näin 40-vuotiaana ei ole kiire mihinkään joten kevari olisi aivan yhtä hyvä reissaamiseen kuin arkikäyttöönkin kyseinen custom-pyörä. Kiihtyvyys sinällään olisi riittävä mm. turvallisiin ohituksiin ja cruisailuun tyypillisiä mutkaisia pikkuteitä paikasta A paikkaan B. Moottoritiet jättäisin reissailuissa nopeammille ja kiireisimmille.
- Touring
CBF on nyt sitten tarkoitus myydä. Juniorillakin kortti kattaa jo 25kW:n. Hyviä reissuja kaikille jotka reissua suunnittelevat. :)
- 45v 110kg 125cc
Koko kesän "ajettu sisään" 15-v kundille ensi vuodeksi 125cc Honda PCX piikkiskootteria: työmatkat ja mökkireissut yhteensä n. 3000 km. Todella mukava ja vakaa peli. Isot pyörät silottaa pikkukuopat eikä ravista missään nopeuksissa. Hyvä vääntö ja kevyt ajaa alle 90km nopeuksissa, mutta sen jälkeen tuntuu jo moottorin huudattamiselta.
Jos muihin piikkeihin pitää verrata niin huiput on tasaisella mittarin mukaan 106-108 km, jonka jälkeen elektroninen rajoitin pistää hanttiin. Tosi pirteä kiihtymään ja jättää haluttaessa liikennevaloissa ainakin pikkuautot taakseen. Ja painan sentään 110kg!!!
Huonot puolet: Tulee kalliiksi vanhemmille - tartutti isukkiin vakavan motokuumeen. Nyt hankinnassa >500 cc vähän käytetty "oikea" moottoripyörä ja ensi kesäksi reissun päälle tosissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458510Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472399Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272210- 361872
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811727Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211272Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531015