Terve kaikille!
Sattuipa niin mukavasti, notta pääsin kuin pääsinkin lukemaan tuotantotaloutta Vaasan yliopistoon, jossa kauppatieteiden maistereita leivotaan toisin kuin esim. TTY:llä Tampereella, josta dippi-inssejä valmistuu.
Mitenkäs hyvät ja aurinkoiset työllisyysnäkymät tutaa lukevilla oikeastaan on? Alasta minulla ei juurikaan ole ennakkokäsitystä lainkaan. Ainoastaan muistan lukeneeni, että TTY:llä tuta on ollut aikanaan kovinkin suosittu ala. Mitäs tuotantotaloutta opiskelleet sitten leipänsä eteen tekevät, ilmeisesti teollisuuden pariin lähes kaikki potentiaaliset tapaukse palkataan?
Tuotantotalous ja työllisyysnäkymät
5
1911
Vastaukset
- SenseiNikke
Jos sinulla on suhteita, niin voit päästä hyviin yrityksiin ns. "kehitysputkeen", mutta muuten tuntuu olevan tällä hetkellä huonosti töitä. Toki erityisen hyvät kaverit pääsevät yleensä aina hyviin töihin, mutta peruskavereilla tilanne on aika huono, jos ei niitä suhteita ole. Ja jos niitä ei ole, kannattaa kaveerata sen opiskelukaverin kanssa, joka lipsauttaa että "isäni on Wahlroos" tai hänen sukunimensä on Herlin. Suhteet vaikuttavat enemmän kuin osaaminen huippupaikoille, hiljaiset osaajat joutuvat tekemään jotain maatiaistöitä, joissa on puolta huonompi palkka.
- ilmeisesti
Joitain töitä sentään löytynee niillekin perusjampoille, jotka eivät ole verkostoituneet saatika tuttuja hankkineet?
- mävaifnmeäa
Hei,
Asustelen itse Tampereella ja minulla on suhteellisen paljon tuotantotaloutta opiskelleita ystäviä. Työllisyysnäkymistä _tällä hetkellä_ voidaan todeta, että ne jotka olivat vakitöissä ennen viimeisintä taantumaa, ovat edelleen töissä, mutta niille joilla oli diplomityö käynnissä tai hakivat paikkaa, on taantuma iskenyt suhteellisen kovaa. Käytännössä työmarkkinat ovat olleet todella hiljaisia viime aikoina, kun suuret paljon tuotantotalouden opiskelijoita työllistäneet, konepajat ovat rationalisoineet toimintojaan.
Sinun ei välttämättä kannata kuitenkaan ahdistua nykytilanteesta, sillä maailma on aivan eri iskussa siinä vaiheessa kun valmistut.
Käytännössä tuntemani tuotantotalouden opiskelijat ovat työllistyneet esimerkiksi tuotannon tai logistiikan kehitystehtäviin tai vaihtoehtoisesti operatiivisiin toimiin kuten tuotannonohjaukseen tai ostajiksi. Tuotantotalouden alalla alkupalkat eivät ole olleet kummoisia (mahdollisesti siksi, että tutalaiset sijoittuvat tiukan palkkapolitiikan omaaviin pörssiyrityksiin), mutta kyvykkäälle työntekijälle vain taivas on rajana (alalla kuin alalla).
Toivotan onnea opiskeluihin ja kehotan hankkimaan myös jonkin järkevän sivuaineen, jolla voi päteä työpaikkahaastattelussa: ohjelmistotuotanto on sellainen, mutta esimerkiksi tuotekehitys ei. ;) - Tutalainen
Hae lääkikseen,
4 vuoden kurssit kun on käyty niin sairaala iskee 50 lappusen käteen jokaiselta tunnilta, voit tulla töihin sillä ylisuurella Q audilla ja hieman kokeneempana vaikka sitten Punaisella GTR:llä, opiskelut ovat virtaviivasia ja ei tarvitse nuoleskella diplomitöiden perään. T: tutalainen (valmistunut 2011) opiskellut laskentatoimea. - vanha ketju
Ketjun aloittaja on tässä vajaassa viidessä vuodessa luultavasti jo valmistunut sekä syvällä uraputkessä. Ajaa todennäköisesti mustalla M-Mersulla tai tummanharmaalla Porsche Cayennellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391