Lisää kysymyksiä! Miksei teillä ole vesikastetta Pyhän hengen saamisen edellytyksenä, vaikka Johanneskin kastoi Jeesuksen ja näin kyyhkynen laskeutui...
Myös apostolitkin kastoivat!
Ei taaskaan mutu-juttuja vaan perustelkaa RAAMATUN sanalla, jos nyt pystytte!
Edellisen kysymykseni läpäisitte, mutta katsotaampa nyt!!!
ps. vaikeustaso kovenee vai meneekö jo mahdottomaksi?
Mihin on Johannes kastajan vesikaste jäänyt?
48
1206
Vastaukset
- Tarkenna vähän
...
- Hessu
Lukekaa raamatusta!!!
- anna
ja sitten kaste?
- anna
Saulin kääntyminen. Ainakin siinä usko tulee ennen kastetta.
Apt 9:17-18.
Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin - Hessu
Että vesikasteen merkitys on teillä "hyvänomantunnon-liitto", Mites perustelette!!!
- anna
Hessu kirjoitti:
Että vesikasteen merkitys on teillä "hyvänomantunnon-liitto", Mites perustelette!!!
Ajattelemme myös että lapsi on syntyessään uskovainen, siksi hänet voidaan kastaa.
- Mirri
Hessu kirjoitti:
Että vesikasteen merkitys on teillä "hyvänomantunnon-liitto", Mites perustelette!!!
mainitaan "hyvän omantunnon armoliitto". Tämä maininta on muistaakseni Lutherin ajoilta
- vakas
Hessu kirjoitti:
Että vesikasteen merkitys on teillä "hyvänomantunnon-liitto", Mites perustelette!!!
Mainitsemata että lapsilla on puhdas omatunto, niinkuin Sauluksellakin oli kun hän oli saanut kaikki synnit anteeksi, sen jälkeen hän oli kelvollinen kastettavaksi.
Tosin heidät kastettiin näin aikuisina , kun heitä ei vielä ollut kastettu mutta eiköhän se lapsikaste riittäne kun heillä on puhdas omatunto, niinkuin sauluksellakin oli. - Hessu
Mirri kirjoitti:
mainitaan "hyvän omantunnon armoliitto". Tämä maininta on muistaakseni Lutherin ajoilta
Todisteita tuskin löytyy!
- anna
Hessu kirjoitti:
Todisteita tuskin löytyy!
todisteita?
- vakas
anna kirjoitti:
todisteita?
Kiusan kiusan kiusan kiusanteko hänellä on mieluisin ja siitä onkin kai jo todisteet.
- Hessu
anna kirjoitti:
todisteita?
Siitä niin, että missä se lukee raamatussa, että se kaste on hyvänomantunnon liitto, eikä Pyhän Hengen saamisen paikka!
- anna
Hessu kirjoitti:
Siitä niin, että missä se lukee raamatussa, että se kaste on hyvänomantunnon liitto, eikä Pyhän Hengen saamisen paikka!
tuo selvensi asiaa:)
- anna
Hessu kirjoitti:
Siitä niin, että missä se lukee raamatussa, että se kaste on hyvänomantunnon liitto, eikä Pyhän Hengen saamisen paikka!
Apt 8 : 36-38: (Filippos ja Kandakeen hoviherra) Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Huomaa, että hoviherra tunnusti ensin uskonsa ja kastettiin sitten.
----
Apt.16:14-15 (Lydia purppuranmyyjä)
Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin.
Tässä koko perhe, myös lapset(?) kastettiin.
---
Apt. 10:44-48:(Kornelius)
Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa. Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi
Viimeisin oli mielestäni selkein esimerkki siitä, että kastaminen edellytti uskoa. - Hessu
anna kirjoitti:
Apt 8 : 36-38: (Filippos ja Kandakeen hoviherra) Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Huomaa, että hoviherra tunnusti ensin uskonsa ja kastettiin sitten.
----
Apt.16:14-15 (Lydia purppuranmyyjä)
Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin.
Tässä koko perhe, myös lapset(?) kastettiin.
---
Apt. 10:44-48:(Kornelius)
Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa. Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi
Viimeisin oli mielestäni selkein esimerkki siitä, että kastaminen edellytti uskoa.ehkä tuo voi selittää sen..
- anna
Hessu kirjoitti:
ehkä tuo voi selittää sen..
ihminen voidaan kastaa vasta hänen "tultuaan uskoon", eli siis aikuisena?
- Nuin
Hessu kirjoitti:
Siitä niin, että missä se lukee raamatussa, että se kaste on hyvänomantunnon liitto, eikä Pyhän Hengen saamisen paikka!
1. Piet. 3:21 Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
- Tietäväinen
anna kirjoitti:
Apt 8 : 36-38: (Filippos ja Kandakeen hoviherra) Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Huomaa, että hoviherra tunnusti ensin uskonsa ja kastettiin sitten.
----
Apt.16:14-15 (Lydia purppuranmyyjä)
Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin.
Tässä koko perhe, myös lapset(?) kastettiin.
---
Apt. 10:44-48:(Kornelius)
Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa. Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi
Viimeisin oli mielestäni selkein esimerkki siitä, että kastaminen edellytti uskoa.Mitä tässä kannattaa kiistellä lapsikasteesta, sillä lyhyesti sanottuna sen historia on tämä.
Ennen kristillistä aikakautta juutalaiset kastoivat käännynnäisiään upottamalla.
Qumranin essealaiset noudattivat upotuskastekäytäntöä sekä jäseniinsä että käännynnäisiin.
Maalaukset katakombeissa ja kirkoissa, lattiamosaiikeissa, seiniissä, katoissa ym. todistavat, että upotus oli normaali kastemuoto kristillisissä kirkoissa aina 1400 - luvulle asti.
Vanhojen kirkkojen yhteydessä olevat kastealtaat ja niiden rauniot Pohjois - Afrikassa, Turkissa, Italiassa, Ranskassa ja muualla todistavat yhä tämän vanhan käytännön puolesta.
Vertauskuva Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.
Kuten vyöryvät vedet kuvasivat vaikeuksia ja ahdinkoa (Ps. 42:8;69:2,3; 124:4,5), samoin Jeesuksen vesikaste oli profetaallinen kuvaus hänen kärsimyksestään, kuolemastaan ja hautaamisestaan (Mark.- 10:-38; Luuk. -12:-50), ja hänen nousemisensa vedestä kasteen jälkeen kuvasi hänen ylösnousemustaan kuolleista (Room 6:- -5).
Kasteella ei olisi ollut mitään merkitystä Kristuksen kärsimyksen vertauskuvana, "jos apostolinen seurakunta olisi noudattanut jotakin muuta kastemuotoa kuin upotuskastetta." Tämän vuoksi voimakkain peruste upotuskastekäytännölle on teologinen.
"Baptidzoo" - verbin merkitys Uudessa testamentissa. ´Kastaa` verbi on suomennettu kreikan sanasta baptidzoo (kantasana on verbi baptoo), joka viittaa upottamiseen. Kun kysymys on vesikasteesta, kastamiseen sisältyy ajatus ihmisen upottamisesta ja painamisesta veden alle.
Uudessa testamentissa verbiä ´kastaa´ käytetään eri merkityksissä. (1) sanalla viitataan vesikasteeseen (esim. Matt. -3:6; Mark. -1:9; Ap.t - 2:41); (2) sanaa käytetään kielikuvana Kristuksen kärsimyksistä ja kuolemasta (Mark.-10:38,39; Luuk. - 12:-50);(3) Pyhän Hengen tulemisesta (Matt.-3:11; Mark.-1:-8; Luuk.-3:-16; Joh.-1:-33; ap.t.-1:5;-11:-16)) ja (4) rituaalisesta puhdistautumisesta (Mark.-7:-3,4; Luuk.-11:-38). Tässä neljännessä käyttöesimerkissä on kysymys seremoniallisen epäpuhtauden poistamisesta, jossa kädet upotettiin (kastettiin) veteen ennen ateriaa. Raamattu käyttää substantiivia kaste (baptisma) sekä vesikasteesta että Kristuksen kuolemasta (Mark.-10:-38,39).
Uusi testamentti ei sisällä mitään todistetta siitä, että pirskottaminen olisi koskaan ollut apostolinen käytäntö; kaikki viittaa siihen, että se on otettu käyttöön vasta paljon myöhemmin eli vasta 1500 jKr.n
Kristuksen taivaaseen astumisen jälkeen apostolit julistivat kasteen välttämättömyyttä ja kiireellisyyttä (Ap.t 2:-38; 10:-48; 22:16).
Apostolien julistuksesta oli seurauksena, että suuria kansanjoukkoja kastettiin; he muodostivat Uuden testamentin seurakunnan (Ap.t.-2:-41,47;-8:12) ja tunnustivat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen arvovallan.
Vaikka kaste on kiinteästi liittyneenä pelastukseen, se ei kuitenkaan takaa pelastusta. Paavali katsoi Israelin lähdön Egyptistä olevan vertauskuvallinen esitys kasteesta:
"Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa ja joivat samaa hengellistä juomaa. Israelin kansa sai vertauskuvallisesti kasteen - pilvi yllä ja vesi kummallakin puolella - kulkiessaan meren poikki. Tästä kokemuksesta huolimatta "useimmat heistä Jumala hylkäsi" (1.-Kor. -10:1 - 5). Samoin tänäänkään ei kaste automaattisesti takaa pelastusta. Israelin kokemus "on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja. Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu" (1.Kor.- 10:-11,12).
Kasteen toimittaminen vaihtelee kristikunnassa. Jotkut käyttävät upotuskastetta, toiset pirskottamista, toiset taas valeluja. Hengen aikaansaamalle ykseydelle Jumalan seurakunnassa on ominaista myös se, että käytössä on vain "yksi kaste" (Ef. -4:5).
Olen toistanut täällä kasteen historiaa jo aijemminkin, eli lapsikasteen ottivat käyttöön katolisen kirkon piispat, Paavi ja muut kirkonmiehet ja pakottivat koko kristikunnan tähän uuteen käytäntöön.
Kasteessa uusia uskovia liitetään seurakunnan yhteyteen jäseninä, jotka ovat "uudestisyntyneitä". Kääntymys on kasteen ja seurakunnan jäsenyyden edellytyksenä (Ap.t.-8:12,13, 9:17,18;- 1.Kor. - 1:-14). "Uudessa testamentissa ei ole ainuttakaan kohtaa, missä vastasyntyneen kaste mainittaisiin." On mahdotonta tunnistaa vastasyntyneen kasteessa Uuden testamentin seurakunnan kastetta.
Koska vastasyntyneet ja pienet lapset eivät voi kokea kääntymystä, he eivät täytä kasteen edellytyksiä. Merkitseekö tämä sitä, että heidät on jätettävä uuden liiton yhteisön ulkopuolelle?
Ei tietenkään! Jeesus ei sulkenut heitä armon valtakuntansa ulkopuolelle. Hän sanoi: "antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaisensa on taivasten valtakunta. ´Hän pani kätensä heidän päälleen´ (Matt.-19:-14,15). Uskovat vanhemmat suorittavat tärkeää tehtävää ohjatessaan lapsiaan sellaiseen suhteeseen Kristuksen kanssa, että he tulevat johdetuiksi myös kasteelle.
Henkilö voidaan kastaa, kun hän on kyllin vanha ymmärtämään kasteen merkityksen, on antautunut Kristukselle ja kääntynyt. Ymmärtää kristinuskon perusperiaatteet sekä seurakunnan jäsenyyden merkityksen. Ihminen saattaa pelastuksensa vaaraan vain silloin, kun hän on saavuttanut vastuullisen iän ja siitä huolimatta torjuu Pyhän Hengen vaikutuksen. - el kirahwi
Tietäväinen kirjoitti:
Mitä tässä kannattaa kiistellä lapsikasteesta, sillä lyhyesti sanottuna sen historia on tämä.
Ennen kristillistä aikakautta juutalaiset kastoivat käännynnäisiään upottamalla.
Qumranin essealaiset noudattivat upotuskastekäytäntöä sekä jäseniinsä että käännynnäisiin.
Maalaukset katakombeissa ja kirkoissa, lattiamosaiikeissa, seiniissä, katoissa ym. todistavat, että upotus oli normaali kastemuoto kristillisissä kirkoissa aina 1400 - luvulle asti.
Vanhojen kirkkojen yhteydessä olevat kastealtaat ja niiden rauniot Pohjois - Afrikassa, Turkissa, Italiassa, Ranskassa ja muualla todistavat yhä tämän vanhan käytännön puolesta.
Vertauskuva Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.
Kuten vyöryvät vedet kuvasivat vaikeuksia ja ahdinkoa (Ps. 42:8;69:2,3; 124:4,5), samoin Jeesuksen vesikaste oli profetaallinen kuvaus hänen kärsimyksestään, kuolemastaan ja hautaamisestaan (Mark.- 10:-38; Luuk. -12:-50), ja hänen nousemisensa vedestä kasteen jälkeen kuvasi hänen ylösnousemustaan kuolleista (Room 6:- -5).
Kasteella ei olisi ollut mitään merkitystä Kristuksen kärsimyksen vertauskuvana, "jos apostolinen seurakunta olisi noudattanut jotakin muuta kastemuotoa kuin upotuskastetta." Tämän vuoksi voimakkain peruste upotuskastekäytännölle on teologinen.
"Baptidzoo" - verbin merkitys Uudessa testamentissa. ´Kastaa` verbi on suomennettu kreikan sanasta baptidzoo (kantasana on verbi baptoo), joka viittaa upottamiseen. Kun kysymys on vesikasteesta, kastamiseen sisältyy ajatus ihmisen upottamisesta ja painamisesta veden alle.
Uudessa testamentissa verbiä ´kastaa´ käytetään eri merkityksissä. (1) sanalla viitataan vesikasteeseen (esim. Matt. -3:6; Mark. -1:9; Ap.t - 2:41); (2) sanaa käytetään kielikuvana Kristuksen kärsimyksistä ja kuolemasta (Mark.-10:38,39; Luuk. - 12:-50);(3) Pyhän Hengen tulemisesta (Matt.-3:11; Mark.-1:-8; Luuk.-3:-16; Joh.-1:-33; ap.t.-1:5;-11:-16)) ja (4) rituaalisesta puhdistautumisesta (Mark.-7:-3,4; Luuk.-11:-38). Tässä neljännessä käyttöesimerkissä on kysymys seremoniallisen epäpuhtauden poistamisesta, jossa kädet upotettiin (kastettiin) veteen ennen ateriaa. Raamattu käyttää substantiivia kaste (baptisma) sekä vesikasteesta että Kristuksen kuolemasta (Mark.-10:-38,39).
Uusi testamentti ei sisällä mitään todistetta siitä, että pirskottaminen olisi koskaan ollut apostolinen käytäntö; kaikki viittaa siihen, että se on otettu käyttöön vasta paljon myöhemmin eli vasta 1500 jKr.n
Kristuksen taivaaseen astumisen jälkeen apostolit julistivat kasteen välttämättömyyttä ja kiireellisyyttä (Ap.t 2:-38; 10:-48; 22:16).
Apostolien julistuksesta oli seurauksena, että suuria kansanjoukkoja kastettiin; he muodostivat Uuden testamentin seurakunnan (Ap.t.-2:-41,47;-8:12) ja tunnustivat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen arvovallan.
Vaikka kaste on kiinteästi liittyneenä pelastukseen, se ei kuitenkaan takaa pelastusta. Paavali katsoi Israelin lähdön Egyptistä olevan vertauskuvallinen esitys kasteesta:
"Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa ja joivat samaa hengellistä juomaa. Israelin kansa sai vertauskuvallisesti kasteen - pilvi yllä ja vesi kummallakin puolella - kulkiessaan meren poikki. Tästä kokemuksesta huolimatta "useimmat heistä Jumala hylkäsi" (1.-Kor. -10:1 - 5). Samoin tänäänkään ei kaste automaattisesti takaa pelastusta. Israelin kokemus "on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja. Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu" (1.Kor.- 10:-11,12).
Kasteen toimittaminen vaihtelee kristikunnassa. Jotkut käyttävät upotuskastetta, toiset pirskottamista, toiset taas valeluja. Hengen aikaansaamalle ykseydelle Jumalan seurakunnassa on ominaista myös se, että käytössä on vain "yksi kaste" (Ef. -4:5).
Olen toistanut täällä kasteen historiaa jo aijemminkin, eli lapsikasteen ottivat käyttöön katolisen kirkon piispat, Paavi ja muut kirkonmiehet ja pakottivat koko kristikunnan tähän uuteen käytäntöön.
Kasteessa uusia uskovia liitetään seurakunnan yhteyteen jäseninä, jotka ovat "uudestisyntyneitä". Kääntymys on kasteen ja seurakunnan jäsenyyden edellytyksenä (Ap.t.-8:12,13, 9:17,18;- 1.Kor. - 1:-14). "Uudessa testamentissa ei ole ainuttakaan kohtaa, missä vastasyntyneen kaste mainittaisiin." On mahdotonta tunnistaa vastasyntyneen kasteessa Uuden testamentin seurakunnan kastetta.
Koska vastasyntyneet ja pienet lapset eivät voi kokea kääntymystä, he eivät täytä kasteen edellytyksiä. Merkitseekö tämä sitä, että heidät on jätettävä uuden liiton yhteisön ulkopuolelle?
Ei tietenkään! Jeesus ei sulkenut heitä armon valtakuntansa ulkopuolelle. Hän sanoi: "antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaisensa on taivasten valtakunta. ´Hän pani kätensä heidän päälleen´ (Matt.-19:-14,15). Uskovat vanhemmat suorittavat tärkeää tehtävää ohjatessaan lapsiaan sellaiseen suhteeseen Kristuksen kanssa, että he tulevat johdetuiksi myös kasteelle.
Henkilö voidaan kastaa, kun hän on kyllin vanha ymmärtämään kasteen merkityksen, on antautunut Kristukselle ja kääntynyt. Ymmärtää kristinuskon perusperiaatteet sekä seurakunnan jäsenyyden merkityksen. Ihminen saattaa pelastuksensa vaaraan vain silloin, kun hän on saavuttanut vastuullisen iän ja siitä huolimatta torjuu Pyhän Hengen vaikutuksen.Aikuiskastetta opettavat harhaopit ilmestyivät kirkkoon vasta 1500-luvulla. Jo sitäkin ennen oli kirkossa esiintynyt, ja siitä erkaantunut, harhaoppeja, mutta aikuiskastetta ainoana oikeana pitävät harhaoppi ilmestyi vasta 1500-luvulla.
Mitä tulee upottamiseen, niin se olisi asian vertauskuvallisuuden takia mielestäni parempi kuin muut kastamistavat. Kuitenkin Didakhé, joka on peräisin n. 70-100 jKr, sanoo että myös muulla tavoin voidaan kastaa kuin upottamalla, joten alkukirkossakaan ei pidetty muita tapoja vääränä.
Ortodoksinen kirkko muuten pitää vieläkin upotuskastetta ensisijaisena käytäntönä, vaikka muutkin tavat hyväksytään. Muissa kirkkokunnissa, aikuiskasteryhmiä lukuunottamatta, upotuskaste taitaa nykyään olla aika harvinaista. - tietäväinen
el kirahwi kirjoitti:
Aikuiskastetta opettavat harhaopit ilmestyivät kirkkoon vasta 1500-luvulla. Jo sitäkin ennen oli kirkossa esiintynyt, ja siitä erkaantunut, harhaoppeja, mutta aikuiskastetta ainoana oikeana pitävät harhaoppi ilmestyi vasta 1500-luvulla.
Mitä tulee upottamiseen, niin se olisi asian vertauskuvallisuuden takia mielestäni parempi kuin muut kastamistavat. Kuitenkin Didakhé, joka on peräisin n. 70-100 jKr, sanoo että myös muulla tavoin voidaan kastaa kuin upottamalla, joten alkukirkossakaan ei pidetty muita tapoja vääränä.
Ortodoksinen kirkko muuten pitää vieläkin upotuskastetta ensisijaisena käytäntönä, vaikka muutkin tavat hyväksytään. Muissa kirkkokunnissa, aikuiskasteryhmiä lukuunottamatta, upotuskaste taitaa nykyään olla aika harvinaista.Ei ole totta. Uskomatonta, miten voit uskoa tuollaista. Kuka sinulle tällaisen valheen on syöttänyt, vai haluatko vain epätoivoisesti väittää parempaa tietoa vastaan.
Aikuiskastehan hävisi pois vähitellen käytöstä 1500 luvulla, kun silloinen rooman maailmanvalta ja katolinen kirkko yhdessä pakottivat koko kristikansan tämän uuden lapsikasteen kannalle.
Vasta 1800 luvulla alkoivat alkuperäisen raamatun kannattajat kastaa aikuiskasteella.
Tämä asia tulee näköjään pysymään hämärän peitossa, sillä niin vaikea on lapsikasteeseen uskovalle myöntää, että se onkin katolisen kirkon oppi. - el kirahwi
tietäväinen kirjoitti:
Ei ole totta. Uskomatonta, miten voit uskoa tuollaista. Kuka sinulle tällaisen valheen on syöttänyt, vai haluatko vain epätoivoisesti väittää parempaa tietoa vastaan.
Aikuiskastehan hävisi pois vähitellen käytöstä 1500 luvulla, kun silloinen rooman maailmanvalta ja katolinen kirkko yhdessä pakottivat koko kristikansan tämän uuden lapsikasteen kannalle.
Vasta 1800 luvulla alkoivat alkuperäisen raamatun kannattajat kastaa aikuiskasteella.
Tämä asia tulee näköjään pysymään hämärän peitossa, sillä niin vaikea on lapsikasteeseen uskovalle myöntää, että se onkin katolisen kirkon oppi.Jo kirkkoisät kirjoittavat, että kirkko on perinyt apostoleilta tavan kastaa lapsia. Ja kirkkoisät elivät paljon ennen 1500-lukua apostoleista puhumattakaan.
En ole koskaan kuullut kenenkään edes yrittävän väittää, että lapsikastekäytäntö olisi alkanut vasta 1500-luvulla. Täysin absurdi väite, eikä sellaisten väitteiden esittäjiä voi pitää vakavasti otettavina keskustelijoina. - anna
el kirahwi kirjoitti:
Jo kirkkoisät kirjoittavat, että kirkko on perinyt apostoleilta tavan kastaa lapsia. Ja kirkkoisät elivät paljon ennen 1500-lukua apostoleista puhumattakaan.
En ole koskaan kuullut kenenkään edes yrittävän väittää, että lapsikastekäytäntö olisi alkanut vasta 1500-luvulla. Täysin absurdi väite, eikä sellaisten väitteiden esittäjiä voi pitää vakavasti otettavina keskustelijoina.mm. Augustinus(354-430) kirjoittaa noin, että lapsikaste oli apostoleilta peritty ja kirkon käytäntö.
- tietäväinen
el kirahwi kirjoitti:
Jo kirkkoisät kirjoittavat, että kirkko on perinyt apostoleilta tavan kastaa lapsia. Ja kirkkoisät elivät paljon ennen 1500-lukua apostoleista puhumattakaan.
En ole koskaan kuullut kenenkään edes yrittävän väittää, että lapsikastekäytäntö olisi alkanut vasta 1500-luvulla. Täysin absurdi väite, eikä sellaisten väitteiden esittäjiä voi pitää vakavasti otettavina keskustelijoina.Ei ainakaan luterilaiset kirkkoisät, vaan juuri nämä paavinvallan kätyrit, antikristuksen mustat miehet, jotka röyhkeästi valehtelevat saaneensa muka apostoleilta tavan kastaa lapset pienenä.
Tämä asia on salattu, eikä siitä löydy helposti tietoa, mutta löytyy kumminkin.
Kumma, ettei sinulle tuo paavinvalta sano mitään, vaikka se vaikutti koko kirkkohistorian ajan alkaen apostolien ajoista saakka.
Eikö ole sinulla mitään tietoa niistä pimeistä vuosisadoista, jolloin Paavinvalta ja rooman mahti sanelivat koko tunnetun maailman asiat ja erikoisesti se vainosi krisittyjä, jotka noudattivat Jeesuksen opetuksia.
Katolinen kirkko muutti kaiken kristillisen opin ja te onnettomat ette sitä edes tiedä, puhumattakaan siitä, että kumarratte Antikristusta ja katolista kirkkoa.
Voi voi teitä tietämättömät.
Pitää hommata tänne joku viisaampi luennoitsija, sillä minä olen vain maallikkojäsen, eikä käytettävissäni ole nyt lähdeaineistoa, josta alkaisin juurta jaksaen paasaamaan ja vaikka olisikin, mitä se hyödyttää, kun on halu pysyä omissa erheellisissä käsityksissään oman taivasosuudenkin menettämisen uhalla.
Lapsikasteasiasta ja sen historiasta olisi kyllä saatavana tietoa ja nämä minun kertomani ovat vain murusia sen tiedon rinnalla, mitä joku teos voisi antaa.
Kokonaan toinen kysymys on taas, haluaako joku edes lukea, koska on pelko, että totuus olisi liian suuri kestettäväksi. - el kirahwi
tietäväinen kirjoitti:
Ei ainakaan luterilaiset kirkkoisät, vaan juuri nämä paavinvallan kätyrit, antikristuksen mustat miehet, jotka röyhkeästi valehtelevat saaneensa muka apostoleilta tavan kastaa lapset pienenä.
Tämä asia on salattu, eikä siitä löydy helposti tietoa, mutta löytyy kumminkin.
Kumma, ettei sinulle tuo paavinvalta sano mitään, vaikka se vaikutti koko kirkkohistorian ajan alkaen apostolien ajoista saakka.
Eikö ole sinulla mitään tietoa niistä pimeistä vuosisadoista, jolloin Paavinvalta ja rooman mahti sanelivat koko tunnetun maailman asiat ja erikoisesti se vainosi krisittyjä, jotka noudattivat Jeesuksen opetuksia.
Katolinen kirkko muutti kaiken kristillisen opin ja te onnettomat ette sitä edes tiedä, puhumattakaan siitä, että kumarratte Antikristusta ja katolista kirkkoa.
Voi voi teitä tietämättömät.
Pitää hommata tänne joku viisaampi luennoitsija, sillä minä olen vain maallikkojäsen, eikä käytettävissäni ole nyt lähdeaineistoa, josta alkaisin juurta jaksaen paasaamaan ja vaikka olisikin, mitä se hyödyttää, kun on halu pysyä omissa erheellisissä käsityksissään oman taivasosuudenkin menettämisen uhalla.
Lapsikasteasiasta ja sen historiasta olisi kyllä saatavana tietoa ja nämä minun kertomani ovat vain murusia sen tiedon rinnalla, mitä joku teos voisi antaa.
Kokonaan toinen kysymys on taas, haluaako joku edes lukea, koska on pelko, että totuus olisi liian suuri kestettäväksi.Luotan enemmän varhaiskirkon kirkkoisiin kuin sinuun tai sinun oppimestareihisi. Samoin luotan enemmän varhaiskirkon kirkkoisiin kuin Lutheriin, vaikka heidän välillään ei olekaan samanlaista ristiriitaa kuin sinun ja kirkkoisien välillä.
Tulisi olla niin, että käytämme kirkkoisiä mittarina kun mittaamme, onko meidän kristillisyytemme oikea, eikä niin, että käytämme itseämme mittarina ja mittaamme oliko kirkkoisien kristillisyys oikea. - Hartsu
el kirahwi kirjoitti:
Luotan enemmän varhaiskirkon kirkkoisiin kuin sinuun tai sinun oppimestareihisi. Samoin luotan enemmän varhaiskirkon kirkkoisiin kuin Lutheriin, vaikka heidän välillään ei olekaan samanlaista ristiriitaa kuin sinun ja kirkkoisien välillä.
Tulisi olla niin, että käytämme kirkkoisiä mittarina kun mittaamme, onko meidän kristillisyytemme oikea, eikä niin, että käytämme itseämme mittarina ja mittaamme oliko kirkkoisien kristillisyys oikea.Kerroppa tuo sama Nuinille, joka pitää Lutheria raamattunaan. Lutheria yhtään väheksymättä.
- tietäväinen
el kirahwi kirjoitti:
Luotan enemmän varhaiskirkon kirkkoisiin kuin sinuun tai sinun oppimestareihisi. Samoin luotan enemmän varhaiskirkon kirkkoisiin kuin Lutheriin, vaikka heidän välillään ei olekaan samanlaista ristiriitaa kuin sinun ja kirkkoisien välillä.
Tulisi olla niin, että käytämme kirkkoisiä mittarina kun mittaamme, onko meidän kristillisyytemme oikea, eikä niin, että käytämme itseämme mittarina ja mittaamme oliko kirkkoisien kristillisyys oikea.Arvasinhan minä, ettet uskaltanut puolella sanalla mainita mitään katolisesta kirkosta, jonka kirkkoisiä olivat nämä kätyrit, jotka toimeenpanivat "uskonpuhdistusta" so. muuttivat Jeesuksen aikaisen uskon ja alkoivat valhetellen puhumaan, jotta apostolit ovat niin käskeneet tehdä.
Et maininuut niinikään puolella sanalla uskonvainoja, jotka juuri johtuivat siitä, kun jotkut uhmasivat katolisen kirkon toimeenpanemia uusia oppeja. Sinä siis haluat uskollisesti olla mukana siinä joukossa, joka kumartaa Paavia ja antikristuksen oppeja.
Sinulla on vain sellainen mielikuva, että ne varhaiset kirkkoisät olivat sellaisia mukavia setiä, jotka uskollisesti seurasivat apostolien välittämää Jeesuksen uskoa.
Kissan jalat. Ne herttaiseksi luulemasi kirkkoisät olivatkin todellisuudessa just näitä Paavinkirkon öykkärismiehiä.
- vakas
Veden jälkeen tulee tuli, vesikaste oli aikoinaan kun ihmisiä ei oltu kastettu, heidät oli ympärileikattu, ja siksi heidät kastettiin aikuisena.
Onhan se vielä käytössä, vesikaste kirkoisa on pienet kastemaljat sitä varten, jotta lapset voidaan näin saada HYVÄN OMANTUNNON liittoon Jumalan kanssa taivaassa.
Ja se kaste josta Johannes puhuu on Tulikaste.
Mutta mitä hän ei ollut kelvollinen tekemään.
Eikä etes sitä varten ollut lähetettykkään, vaan vedellä kastaaan hänet lähetettiin, hänen jälkeen tuli se joka kastaa vielä tänä päivänä tulella ja hengellä.- Hessu
Mitäs tuo sitten tarkoittaa, RAAMATTUA hieman!!!
- vakas
Hessu kirjoitti:
Mitäs tuo sitten tarkoittaa, RAAMATTUA hieman!!!
Mutusteluahan raamatunkirjoittajakin on osannut.
Jos kertoisin että tarkoittaako se muuta kuin että jos et siitä osaa repaistä niin et osaa raamatustakaan.
- anna
tuliko Jeesus uskoon, kun Johannes Kastaja kastoi hänet?
- Lusikalla
Johannes kastaja kastoi ihmisiä jotka uskoivat hänen saarnansa Jeesuksesta Kristuksesta. Tämä tapahtui vanhanliiton ajalla. Johannes sanoi, että hänen jälkeensä tulee toinen, joka kastaa Pyhällä hengellä ja tulella! Johannes oli tienraivaaja Jeesukselle, mutta muuhun hänellä ei ollut valtuuksia! Jeesus tahtoi, että Johannes kastoi hänetkin antaen esimerkin, että uskovaisien tulee tällä tavalla kaikki vanhurskaus täyttää. Jeesus kastoi Pyhällä Hengellä ja tulella. Hän saarnasi siis kaikkien syntien anteeksiantamisesta ja jätti valtuudet tähän "kasteeseen" omille opetuslapsilleen.
Muita raamatun kohtia, joissa Jeesus puhui tuosta Pyhän Hengen "vedestä" oli se kun hän tapasi sen vaimon siellä kaivolla. Joka juo sitä "vettä" jota minä annan, tulee sen veden lähteeksi joka kumpuaa iankaikkiseen elämään"
Myös vanhassa testamentissa on ennustettu tästä "Uudesta liitosta" monissa paikoissa. Mutta palataan niihin huomenna! - Nuin
Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
Ap. t. 19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
Ap. t. 19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
Ap. t. 19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Ap. t. 19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
Ap. t. 19:7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.- vakas
Hyvä raamatun tieto ja osaat sitä myös oikein julkituodakkin.
- Asko
"Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen". Tässä onkin kysymyksessä Pyhän Hengen tulikaste johon Johannes kastaja itsekin osoittaa, minun jälkeen tulee Hän joka kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Tätä hurmahenget ei voi ymmärtää.
- Terppa
Ihmetyttää todella tuo sinun tietomääräsi, onko sinulla mikrorabbi käytössäsi? Aina tulee vastaus joka asiaan!
- H.Turpeinen
Terppa kirjoitti:
Ihmetyttää todella tuo sinun tietomääräsi, onko sinulla mikrorabbi käytössäsi? Aina tulee vastaus joka asiaan!
On on Nuin kopioinnin mestari. Ei auta mitään kopiointi jos ei pysty sisäistämään kirjoittamaansa tai lukemaansa. Kirkon papit ovat hyvä esimerkki heillä on tietoa paljon raamatusta, mutta raukat eivät ymmärrä mistä menee tie taivaaseen. Säälittävää, kun oikeasti katuvainen menee kysymään tietä taivaaseen, he sanovat emme voi teitä auttaa, niin kuin jerikon tien kulkijalle kävelivät sivuitse ohi. Siinä heistä jotkut ovatkin rehellisiä tunnustaessaan oman voimattomuutensa. Jotkut ohjaavat heidät oikeaan paikkaan esikoisten seurakuntaan, sieltä on monet saaneet oikean avun synnin haavoihinsa.
- korppu
Pistä Raamattua, niin päästään kohtaan, mikä sinun mieltäsi askarruttaa?
- Armahdettuja
1.Kor.12:13 Kastettu Pyhässä Hengessä ja juonut samaa Henkeä on
syntynyt Jumalan lapseksi, Jumalan seurakuntaan, Kaikkivaltiaan
perheeseen, Messiaan morsiameen, valittuun sukuun, kuninkaalliseen
papistoon y.m.s. jota Sana ilmaisee kuten uudestisyntyminen. Ihminen
on ilmaissut Jeesukselle ja kanssamatkaajilleen että tahtoo tästedes
kuliaisena seurata Jeesusta. Hänen elämänsä siunaus on kanssaan.
Useat haluavat vesikasteessa ilmaista tämän käytännössä kokien sen
Pyhän Hengen johdatuksena Sanassa. Raamattu ilmaisee alkuperäisen
kasteen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Apt. 2:38. Kasteselitteet
eivät muuta uskovan pelastusta Jeesuksen nimessä ja sovintoVeressä.
Mtt. 16:16 ja Room. 10:10 ilmaisee asian tarkasti. On paljon uskoneita
joilta vesikaste on joko jäänyt tai eivät marttyyriutensa takia siihen kerin-
neet, tai ovat jotai muuta muotoa kokeneet, vaan ovat ottaneet vastaan
Jeesuksen uskon ja Henki todistaa henkensä kanssa Jumalan lapse-
uden. Armorikas Kaikkivaltias pitää perheestään taatun luvun ja huolen. - hoh hoi jaa
Kerroppas Anna milloin se vauva tiedosti jotain uskoonliittyvästä ja miten hän tuli uskovaiseksi ja millä edelleytyksillä?
kun vauva ei tiedä mistään mitään, ihan sama kuka ottaa hänet niin hyväksyy äitinään tai sama kenenä, eli olemme tekimisissä ihmistaimen kanssa jolla ei ole siis mitään uskomisen edellytyksiä.
ei mitään tietoa mistään asiaan liityvästä, ja joku kehtaa silti puhua että vauva syntyy uskovaisena !?
Onko mitään mielettömänpää kukaan ikään keksinyt kysyn vain !- avaa silmäsi ja lue.
Joh. 6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
Luuk. 18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Matt. 21:16 ..Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, .. - sana sieltä täältä
avaa silmäsi ja lue. kirjoitti:
Joh. 6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
Luuk. 18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Matt. 21:16 ..Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, ..Niin miten tuo liittyy kastamisiin ?
minun järjelläni viiskymmentä vuotta luettuna ei mitenkään.
ensimmäinen jae tarkoittaa ihan sitä mitä siinä lukee, ja kukaan vauveli ei koskaanole tuota voinut toteuttaa, siinä ensimmäinen ongelma.
toinen jae on nuhtelua Apostoleille jotka pitivät lasten tunkeilua Jeesuksen ja tilanteen häirintänä, eikä taatusti puhu sanaakaan minkäänlaisista kasteista, eli toinen ongelma.
kolmas jae kuuluu täysin eri tilanteeseen eikä koske mitäänkasteita millään tavalla, eli kolmas ongelma.
neljäs jae kertoo aasin pyörittämästä myllynkivestä (mylos onikos) joka kaulaan ripustettuna ja mereen pudotettuna olisi sopiva rangaistus sellaiselle joka viettelee pienen lapsen joka uskoo Jeesukseen.
Mistään muusta siinä ei puhuta.
eli mikä olikaan lopputulos, päätelkööt lukija itse. - teu,
sana sieltä täältä kirjoitti:
Niin miten tuo liittyy kastamisiin ?
minun järjelläni viiskymmentä vuotta luettuna ei mitenkään.
ensimmäinen jae tarkoittaa ihan sitä mitä siinä lukee, ja kukaan vauveli ei koskaanole tuota voinut toteuttaa, siinä ensimmäinen ongelma.
toinen jae on nuhtelua Apostoleille jotka pitivät lasten tunkeilua Jeesuksen ja tilanteen häirintänä, eikä taatusti puhu sanaakaan minkäänlaisista kasteista, eli toinen ongelma.
kolmas jae kuuluu täysin eri tilanteeseen eikä koske mitäänkasteita millään tavalla, eli kolmas ongelma.
neljäs jae kertoo aasin pyörittämästä myllynkivestä (mylos onikos) joka kaulaan ripustettuna ja mereen pudotettuna olisi sopiva rangaistus sellaiselle joka viettelee pienen lapsen joka uskoo Jeesukseen.
Mistään muusta siinä ei puhuta.
eli mikä olikaan lopputulos, päätelkööt lukija itse."sana sieltä toinen täältä ". .."Kysyt tässä: miten tuo liittyy Kasteeseen , "
Se liittyy siten ,että Jumala on sanonut olevansa pienen vauvan USKO niin
kauan kuin ,vauva ei le viellä ymmärryksessä.
Ei näitä asioita Järjellä mitenkään käsketä ymmärtää , vaan Uskolla .
Joh. 6:35 , Ei jeesus tarkoittanut LIHANSA SYÖMISELLÄ JA VERENSÄ JUOMISELLA EHTOOLLISTA (jota ei silloin ollut vielä "asetettukaan"
VAAN HÄNEN RUUMIINSA JA VERENSÖÄ UHRIN ARMON OMISTAMISTA USKOLLA. Lue. Joh, 6.47 -58. Saat asian siltä puolen näkäkulmaa .
Toinen jae Luuk. 18:16 Tässä kyllä mainitaan jakeet 15 -17 tässä kohtaa mainitaan aivan pieniäkin lapsia syli vauvoja ks. Mat:19:13-15. sekä
Mark. 10-13. ja tämän tärkein viesti on että Armonvaltakunta on sellaisiakin
varten ja he ovat siihen tervetulleita .
kolmasjae ,Matt:,21:16 Viite. 15-17 jakeet Tässä tarkoitetaan Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näki ne ihmeet joita Hän teki , ja lapset, jotka , huusivat pyhäkössä : "Hoosianna Daavidin poijalle ", niin he närkästyivät . ja he sanoivat
Hänelle ,"Kuuletko mitä nämä sanovat ,"Jeesus vastasi :"kuulen ; ettekö ole koskaan lukeneet : "lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen "? "Ja Hän jätti heidät ja meni ulos kaupunkista Betaniaan ja oli yötä .
Neljäs.jae. Matt: 18:6. Lue 6-7.
Jeesus ei sano , että KAIKKI "PIENET " eli nuoret lapset uskovat Häneen , vaan Hööän puhuu NIISTÄ* PIENISTÄ ; JOTKA USKOVAT ,Häneen . Synnynnäisesti kukaan ei ole uskovainen ,vaan "lihan syntynyt " , "liha " Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan , Room. 8:7 .Kaikki ovat luonnostaan vihan lapsia ks. Joh. 3:1-21. ; Ef.2:1-3. . Syntiturmeluksen pahinpia pulia on taipumus ja halu saada syntitovereita ja vietellä toisia samoihin synteihin , kuin missä itse elää. Näin tehdessään ihminen on erityisessä määrin saatanan työtoveri /apulainen , ansaiten
ankaran rangaistuksen . Uskovien lasten viettelemisen on erikoisen Raskas synti .
Jos myllyn kivi on ripustettu ihmisen kaulaan ja hänet heitetään meren syvyyteen , hänellä ei ole mitään mahdollisuutta pelastua hukkumasta ,( Tätä Luukas sanoo
VAROITUKSEKSI koska usko ei voi ketään tappaa /hukuttaa se on murha , ja
siksi se synti yhtä lailla johtaa viettelijän Tulijärveen ,,ellei tee siitä parannusta ,
tässä Armonajassa ,,ja saa Jeesuksen veressä anteeksi . .
Vaikka ei muusta puhuta , olen tuonut muutaman esimerkin , tässä tuli
seikkoja jotka parantaa Jeesuksen veri..
Se on ainakin varmaa, ettei yhtään sielua ole pelastettu kastetaistelulla.
- näin se menee
En olisi siitä ollenkaan varma, nimittäin siinä on kyse niin suuresta perustavaa laatua olevasta harhasta, että joka sen voittaa, sille aukenee todella uusi mailma Jumalan Hengen alaisuudessa.
Ja joka häviää, siitä tulee ikuinen Jumalan Hengen vastustaja tiettyyn tasoon asti, eikä täyttä vapautta koskaan tule siihen elämään.
Molemmat o n koettu elävässä elossa läheltä seuraten.
Se on melkein samaa kuin sanoisi että yhtään kolaria ei ole vältetty rengasväittelyllä. Ei suoraan olekkaan, mutta valitsemalla oikein on montakin kolaria vältetty. - älkää reagoiko
näin se menee kirjoitti:
En olisi siitä ollenkaan varma, nimittäin siinä on kyse niin suuresta perustavaa laatua olevasta harhasta, että joka sen voittaa, sille aukenee todella uusi mailma Jumalan Hengen alaisuudessa.
Ja joka häviää, siitä tulee ikuinen Jumalan Hengen vastustaja tiettyyn tasoon asti, eikä täyttä vapautta koskaan tule siihen elämään.
Molemmat o n koettu elävässä elossa läheltä seuraten.
Se on melkein samaa kuin sanoisi että yhtään kolaria ei ole vältetty rengasväittelyllä. Ei suoraan olekkaan, mutta valitsemalla oikein on montakin kolaria vältetty.Sinä olet yksi ja sama mies, joka täällä kasteesta riitelee, voudesta toiseen.
Anabaptisti. Tyhjää jauhamista. - teu,
"vihne" Johanneksen kaste johon vetoat , ei ollut Ihmisille tarkoitettukan
vaan Jeesukselle , Hänelle se kaste sopi hyvin koska sen oli tehnyt ISÄ
Pojalleen , Joka sanoi , Tämä on minun Rakas Poikani johon minä olen
mieltynyt , kyllä kasteitä oli muitakin (juutalaisilla oli 7 kastetta ennen Jee-
susta , Ja Jeesus teki yhden Matt. 28: 18-20. sitä kastetta on nimitetty kriss-
tityn kasteeksi ..
Nyt täytyy huomata mitä taistelua ,vihne tarkoittaa . (minusta montakin ),
voittoa , jos Johannes kastaja kastoi n. 248'000 as. ja Jeesuksen opetus
lapset vänän enemmän. no olkoonkin vaikka niiden kasteiden Summa oli
yksi , eli Jeesus Kristus , se vastasi Tuhansia muita , olen näitä tutkinut
noin 10 vuotta , ja tuntuu että jotain on löytynyt ,ja hiljaa toiset 10 vuotta .
ja ihmetellyt n. 40 vuotta pikkuhiljaa on alkanut tulla varmuus USKOTKO; - oi kaisuja
älkää reagoiko kirjoitti:
Sinä olet yksi ja sama mies, joka täällä kasteesta riitelee, voudesta toiseen.
Anabaptisti. Tyhjää jauhamista.En minä kasteesta riitele, kerron vaan miten asia on RAAMATUSSA !
Tiedätkö sitä kirjaa, sellainen paksuhko jossa on usein risti kannessa ja joka ilmoittaa pelastuksen tien, uskon ja elämän opetuksen ja paljon muuta.
- tietävinen
Johanneksen kaste ja luterilainen vesikaste ovat yksi-ja sama kaste, näi on Martti Luther sen meille opettanut. Eikä lestatkaan toisin opeta.vain täällä kirjoitavat lipilaarit voivat sen toisin käsittää, jotka keräävät omaan laariin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1765167- 1004959
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?944444Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182723Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412718- 442247
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian322164Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2281913- 911848
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121821