Yleishaulikon vimmattua etsintää

Cão de fila

Viime kesänä hommasin itselleni ensimmäisen haulikon 12/76 Winchester Select Midnight Fieldin. Radalla tuli ammuttua metsästysammuntaa. Perähän oli tietysti lyhytkätiselle naiselle liian pitkä. Olisin vienyt sen asesepälle, mutta mies omi itselleen eikä ole siitä sen koommin luopunut.

Keväällä aloin ampua Valmet 212 metsäpyssyllä ja sitten tuli lainaan samaisesta skeetversio. Nyt alan olla kypsä ostamaan ihka oman haulikon taas (lupakin on jo hankittu) .

Mirokun MK 70 esittelykäytössä ollutta tarjottiin, mutta en oikeastaan enää halua niin pitkiä piippuja ("28). Tarkoitus olisi ampua radalla metsästysammuntaa, -trappia, vähän sportingia ja skeetiä. Ja jos vielä kanalintumetsällekin kävisi. Olen miettinyt myös Finnclassic 512 (sen kun saa vaikka "22 piipuilla. Ehkä vähän kuitenkin pidemmillä...)

Radalla on suositeltu Berettan Silver Pigeonia tai 686 E sportingia.

Nyt on nainen jo ihan sekaisin, jotta sekottakaa vähän lisää ja ehdotelkaa muitakin ja mieluusti jotakin perusteluja ja omia kokemuksia.

6

1763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nätimmälle sukupuolelle

      Yleensä naisihmisille kuuluu suositeltavan rinnakkaispiippuisia haulikoita. Syynä tähän aseen sirous, keveämpi paino, ja helpompi käsiteltävyys pienempi kokoiselle metsämiehelle/naiselle. Oletko tällaista vaihtoehtoa miettinyt?

      Ilmeisesti sinulla on jonkin verran pätäkkää sijoittaa pyssyyn, kun Beretoistakin puhut tuossa viestissä, joten voit sijoittaa "aitoon" rinnakkaispiippuiseen. Ei siis mitään baikaleita tai itä-suhlilaisia!?
      Hyviä vaihtoehtoja ovat varmasti jotkut Merkel E40 tai E50, taikka sitten Berettan Silver Hawk. Jos on vähän enemmän sitten vielä rahaa sijoittaa aseeseen, niin Aya:n haulikot ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja. Jos vähän pienemmällä rahamäärällä laatua meinaa hankkia, niin käytettyinä saa hyviä Brno:n ja länsi-Sauerin rinnakkaisia.

      Siinäpä muutamia vaihtoehtoja.

      • on...

        ... FinnClassic 512 26 tuuman putkilla ja oon ollu tosi tyytyväinen. Classicissa saa muokattua tosi kätevästi perää lisäämällä tai poistamalla paloja ja kulmia erilaisilla kiiloilla. 26" putkilla on hyvinkin tasapainoinen ja mulla sopii skeettiin ku isä äitin selkään, kun on nopea ampua. Itsekun olen lyhyenläntä mies ni ei parempaa vaihtoehtoa ollutkaan.

        Ja jokerina on myös tuo vaihtopiippu mahdollisuus eikä tuo hintakaan mikään paha ole tuohon laatuun. Suosittelen lämpimästi.


      • Cão de fila
        on... kirjoitti:

        ... FinnClassic 512 26 tuuman putkilla ja oon ollu tosi tyytyväinen. Classicissa saa muokattua tosi kätevästi perää lisäämällä tai poistamalla paloja ja kulmia erilaisilla kiiloilla. 26" putkilla on hyvinkin tasapainoinen ja mulla sopii skeettiin ku isä äitin selkään, kun on nopea ampua. Itsekun olen lyhyenläntä mies ni ei parempaa vaihtoehtoa ollutkaan.

        Ja jokerina on myös tuo vaihtopiippu mahdollisuus eikä tuo hintakaan mikään paha ole tuohon laatuun. Suosittelen lämpimästi.

        Jep jep kyllä kelpaisi Ayan rinnakkaispiippuinen. Mikäpä sen päheempää kanalintumetsälläkään. Kuitenkin etsiskelen vähän halvempaa vaihtoehtoa.
        Koiran kanssa olen koepäiviä rämpinyt ihan nuilla yli kolmikiloisilla pyssyillä.

        Täytyy varmaan kierrellä vähän kauppoja ja kokeilla käteen ja silmään Berettoja ja FinnClassicia. Siinä tosiaan bonuksena olis noi vaihto-osat. (Ehdin kyllä ampuakin... :D )


    • versio2

      Itselläni oli n.4 vuotta finnclassic 512 sd 28 tuuman piipulla. Ase oli ihan hyvä metsästyskäytössä. Häiriöitä ei juurikaan ollut. Sitten puraisi skeet pahasti ja ammuin radalla ensi alkuun n. 200 laukausta viikossa, joten ei kovin paljona. Määrä alkoi nousta pikkuhiljaa 600:aan ja sitä myöten ongelmia aseessa. Iskuri alapiippuun juoduttiin vaihtamaan 2 otteeseen, sekä varmistin. 2 kertaa vaihdettiin ejektorit. Vaihdoin nyt beretan 686e sportingin ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen ostokseen. Rahaa ei vielä ollut beretan dt 10:iin mutta kunhan lakkaa köyhtymästä niin semmoisen laitan. Eli jos hiukankaan rata-ammunta kiinostaa niin kannattaa satsata vähän enemmän pyssyyn. Ei tahdo nuo metsästys käyttöön tarkoitetut kestää rata-ammuntaa. Sportingit ovat hyvä vaihtoehto monikäyttöisyyden vuoksi. Classic oli hyvä metsästykseen mutta ei radalle.

      • Cão de fila

        Lieneeköhän yleinen ongelma FinnClassiceissä etteivät kestä rata-ammuntaa? Keskimäärin ammun läpi vuoden viikossa 200-300 laukausta ja määrähän kasvaa heti kun saan "oman" haulikon. Sietääpä miettiä tuota 686E sportingia. Ei taida saada lyhyemmillä kuin 28" piipuilla.


      • versio2
        Cão de fila kirjoitti:

        Lieneeköhän yleinen ongelma FinnClassiceissä etteivät kestä rata-ammuntaa? Keskimäärin ammun läpi vuoden viikossa 200-300 laukausta ja määrähän kasvaa heti kun saan "oman" haulikon. Sietääpä miettiä tuota 686E sportingia. Ei taida saada lyhyemmillä kuin 28" piipuilla.

        Kyllä se ihan kaikissa halvemmanluokan metsästyshaulikoissa. Se on vaan niin että eurolla saa sentin tavaran. Jotku kirjoittavat että esim. baikal on paras ja kestää mitä vaan, mutta valitettavasti totuus on ihan muuta. Beretta on yksi vaihtoehto. Muita hyviä merkkejä esim. marocchi zero3, (kohtuulisen edullinen) perazzi(kallis), skb vähemmän tunnettu merkki(Japanilainen) blaser(kallis). Kannattaa miettiä miten paljon ampuu ja sijoittaa sen verran. Ei ehkä kannata ostaa 10000 asetta nurkkiin pölyttämään. 686 saa 28 ja 30 tuuman piipuilla. Skeet versio lyhyempi. Itsellä 30 tuuman piipuilla ja säädettävällä poskipakalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2077
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      116
      1562
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      71
      1196
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1097
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe