sikainfluenssan takia lentokoneesta jääminen

Matkaajamaailman

Hei! Vanhempieni kanssa olimme suunnitelleet Kreikan matkaa syyskuulle, ja nyt he ilmoittivat etteivät uskalla lähtä sikainfluenssan takia. Finnair kun ilmoitti että tautiepäilykin on syy jättää matkustaja pois lennolta. Vanhempani eivät puhu Englantia kovinkaan hyvin ja ajatus vieraaseen maahan hoitoon jäämisestä yksin sukulaisten lentäessä kotimaahan kauhistuttaa. Ilmeisesti vakuutus ei korvaa jos tautiepäily ilmenee myöhemmin aiheettomaksi lentoja Suomeen.

Mitä mieltä muut ovat tästä? Kuulin myös muiden tuttavien aikoneen perua matkojaan tämän lennoltajäämisen pelossa.

8

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonniinjoutavaa ei oo

      no enpä lähtis minäkään. se hoitotaso noissa maissa eritasoitsa tosiaan kuin täällä ...

      • live by the river

        Suomessahan on kaikki aina maailman parasta, eikö vain? ;)

        Kyllä Kreikassa on ihan ok terveydenhoito. Sikainfluenssan takia en jättäisi matkustamatta, asiaa suurennellaan Suomessa aivan älyttömästi ja saadaan turhaa hysteriaa päälle.


    • iistä

      Finnairilla on edelleen vastuu matkustajiensa kotiin viemisestä. Ei muiden maiden viranomaiset varmaankaan hyväksy, että ihmisiä jätetään minne sattuu joukoittain.

      Matkavakuutus on hyvä juttu juuri näissä tapauksissa.

      Siihen epäilyyn ei riitä, että aivastat lentoemännän päälle. Lääkäri toteaa taudin.

      • ...influenssan

        ...saa, ja myöhästyn lennolta, joudunko mä maksamaan uuden lennon? :(

        Ollaan viikko kreikassa, Lefkaksessa ja pelottaa jo valmiiks. :( Ihan kauheeta kun luin ilta-lhedestä 18-vuotiaan tytön jääneen eristyksiin kyprokselle...:(

        Jos sattuu että joudun jäämään eristyksiin tai jotain, niin mitä sitten tapahtuu?

        mitä lisäkuluja joudun maksamaan? mulla on matkavakuutus.


      • 12345678956462
        ...influenssan kirjoitti:

        ...saa, ja myöhästyn lennolta, joudunko mä maksamaan uuden lennon? :(

        Ollaan viikko kreikassa, Lefkaksessa ja pelottaa jo valmiiks. :( Ihan kauheeta kun luin ilta-lhedestä 18-vuotiaan tytön jääneen eristyksiin kyprokselle...:(

        Jos sattuu että joudun jäämään eristyksiin tai jotain, niin mitä sitten tapahtuu?

        mitä lisäkuluja joudun maksamaan? mulla on matkavakuutus.

        soitat sinne vakuutusyhtiöön ja kysyt... Vakuutuksestahan riippuu se, mitä sinä maksat.


      • lentoyhtiot
        12345678956462 kirjoitti:

        soitat sinne vakuutusyhtiöön ja kysyt... Vakuutuksestahan riippuu se, mitä sinä maksat.

        jotka moiseen typeryyteen lähtevät mukaan. Ryanairilla ainakin pääsee.


      • Fedra
        ...influenssan kirjoitti:

        ...saa, ja myöhästyn lennolta, joudunko mä maksamaan uuden lennon? :(

        Ollaan viikko kreikassa, Lefkaksessa ja pelottaa jo valmiiks. :( Ihan kauheeta kun luin ilta-lhedestä 18-vuotiaan tytön jääneen eristyksiin kyprokselle...:(

        Jos sattuu että joudun jäämään eristyksiin tai jotain, niin mitä sitten tapahtuu?

        mitä lisäkuluja joudun maksamaan? mulla on matkavakuutus.

        Sairastin taudin Kyproksella ihan heinäkuun alkupäivinä. Olen kirjoittanut aiheesta muutaman pidemmän selostuksen suomi24 Kypros-palstalle sikainfluenssa topickiin, eli siellä enemmän oireista, hoidon tasosta jne.

        Sikainfluenssa itsessään ei vielä siinä vaiheessa ollut kovin vakava, vaan ennemminkin hankalaa oli saada matkustuslupa takaisin Suomeen. Tärkeintä on muistaa kattava matkavakuutus! Olin kanssa Tjareborgin matkalla ja otin vakuutussuojan Eurooppalaiselta, joka oli luojan lykky. Kyproksella Tjäreläisillä on oma yksityinen sopimussairaala, josta minut siirrettiin positiivisen pikatestin jälkeen jo parissa tunnissa keskussairaalaan - taudin neljäntenä päivänä pääsin takaisin samalle yksityiselle toipumaan ja odottelemaan kotimatkaa. Tjären oppaat hoitivat asiat mallikkaasti, heti saatuaan tiedon asiasta - puhuin heidän kanssaan päivittäin, lisäksi äitini oli yhteydessä suomessa monesti ulkoministeriöön ja minulle soiteli milloin konsuli, milloin infektiotautien spesialisti HYKSistä jne. Tjäre ilmoitti eurocentteriin, josta SOS-palvelun kautta alettiin hoitaa uutta paluulentoa heti, kun sekä paikallinen että vakuutusyhtiön lääkäri olivat päättäneet mille päivälle lentolupa annetaan. Toisin kuin muilla vakuutusyhtiöillä, oli kaikissa näissä puheluissa asiointikielenä suomi. Tjäreltä kävi kerran yksi skandiopas ja silloin puhuimme ruotsia ja englantia, tämäkin siksi, että hän sattui olemaan sairaalassa katsomassa muita saman toimiston asiakkaita ja halusi myös kysellä vointiani, koska suomalaiset oppaat olivat kentällä hakemassa turisteja ja pääsivät katsomaan vasta illalla. Heti, kun huoneeseeni sai luvan tulla omalla vastuulla, oppaat myös tulivat, riskeeraten samalla oman terveytensä. Tjären päivystys ja sopimuslääkäri olivat käytettävissäni 24h vuorokaudessa ja jos tarvitsin jotain sain siis aina palvelua.

        Vaikka puhun hyvin englantia ja auttavasti kreikkaakin, oli asiointi välillä sairaalassa vaikeaa - keskussairaalassa homma toimi, mutta yksityisellä oli hoitajia vaikka mistäpäin maailmaa ja yleisesti englanninkielentaito saattoi olla mitä tahansa perusfraaseista pelkkään tervehdykseen. Ymmärrän siis huolesi vanhempiesi takia, mutta toisaalta jos olisin tarvinnut tulkkausapua, olisi sitäkin järjestynyt oppaiden puolesta. Itse koin hankalana välillä sen, kun hoitajat eivät yksityisellä osanneet selittää mitä lääkettä vaikka tipassa annetaan tai muistaneet milloin oli tamiflun aika - laitoin siis kännykkääni herätyksen ja muistutin heitä lääkkeestä itse.

        Ainut charter suomeen lähiaikoina sattui olemaan aurinkomatkoilla Pafoksesta, joten eurocenter varasi minulle etukäteen maksetun taksin kentälle ja toimitti lentolippuni sähköpostilla sairaalaan - lisäksi sain viimeisellä lääkärikierroksella kirjallisen lentoluvan, siis tositteen, että olen terve ja "fit to fly". Voit siis olla huoletta - kun matkavakuutus on kunnossa, sinusta pidetään hyvää huolta ihan alusta loppuun asti.


    • Kaikille myönnetään passi,vaikkei pitäisi

      ehdottomasti ei kannata IKINÄ lähteä mihinkään!
      Herranjumala sentään mitä ihmisten päässä liikkuu.
      Harvoin sinne ulkomaille on kukaan kuollut ainakaan kielenpuutteeseen!

      Miksi matkustaa IKINÄ ja MIHINKÄÄN jos noin pelottaa kaikki??????
      MIKSI?
      Parempi kuule pysyä vaan kotona, siellä kehäkolmosenulkopuolella vaan......

      Duunikaverikin , joka on täys ummikko kielissä selvisi kreikasta ja sillä sentään puhkes suoli ja joutui olemaan sairaalassa kuukauden!
      Miettikää:KUUKAUSI.
      Oli hengenlähtö lähellä ja osaavat sairaalahenkilöt jotka pelasti hengen.
      Hoito oli hyvää ja likka selvisi hengissä.
      Ilman jälkiseuraumuksia, huomio.

      Kaikille kauhistuneille tiedoksi:
      Pitää olla selvää maalaisjärkeä mukana niin kaikesta selviää!
      Jos ei osaa kieltä, niin piirtämisvälineet on olemassa ja sanakirja on keksitty.

      Onneksi itse olen rohkeasti ottanut sen mitä eteen on tullut ja käyttänyt maalaisjärkeäni tilanteiden ratkaisemisissa. Ikinä ei ole pettänyt.
      Siksi matkustelen vaikka yksin, jos niikseen tulee!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe