Kertokaa murrosiästä!

Tyttö 12

Mulle ei ole juurikaan kerrottu mitään murrosiästä.. Toivoisin,että joku voisi kertoo mulle siitä, mitä mulle murrosiässä tapahtuu?
Mulla ei oo kai alkanu murrosikä, koska mulla ei ole tissejä..yms.. Vaikka oon jo 12v! Oonko normaali?
Koska valkovuotoa alkaa tuleen? Tuleeko sitä kaikilla tytöillä joskus?
Kertokaa mulle!Kiitos!

10

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mami

      Murrosikään kuuluu jatkuvat mielentilat,joskus ollaan ilosia,joskus taas niin vihasia,että koko talo raikuu. Valkovuotoa tulee kaikilla tytöillä n.1-3 vuotta ennen kuukautisia.Valkovuotoa ei välttämättä itse huomaa,mutta kyllä sen aikanaan huomaa,että nyt sitä on tullut.Murrosiässä nuori haluaa (yleensä) kokeilla kaikkea uutta,esim. alkoholikokeilut yms. Tytöillä murrosikä alkaa yleensä 11-13-vuotiaana.Jos kuukautiset ei ole alkanut ennen 16 ikävuotta,pitää ottaa yhteyttä lääkäriin. Rintojen kasvu,karvoituksen lisääntyminen alapäähän ja kainaloihin,pituuskasvu,lantion leveneminen kuuluvat murrosikään. Olet ihan normaali!Kohta sinulla luultavasti alkaa kohta tuo murrosikä!

    • orion

      miksi sulle pitäis kertoa koska osaat lukea.
      Ja ilmeisesti eivät hormoonit vielä hyrrää tarpeeksi koska et viitsi kirjastoon lähteä.

      • Tyttö 12

        anteeks kauheesti,ku kysyin.. Mä kato luulin,että täällä saa kysyä apua! :/


    • 12v tyttö

      Moi!!!
      oot 12?mulla on sama ongelma, tosin mulla on valkovuotoo ja tissit on alkanu kasvaa..eikö sul oo mitää tissejä?ei mitään?tai alapäässä karvotusta?eix ees hiki haise liikkatunnin jälkee???
      jos kaikki vastaukset oli ei, nii keskustele mutsis kaa näist jutuist rohkeesti.
      ja jos ei oo mitää merkkejä, pitää mennä lääkäriin...
      valkovuotoa on ihan kaikilla.se on valkosta/kellertävää mönjää, jota voi tulla liikkuessa(juostessa),nukkuessa...tunnustele sormella alapäätä.niin parhaiten saa tietää, ja voit hyväillä ittees.nää on sun omia salaisuuksia, ei tarvii kertoo kenellekkää...
      ;)
      toiv. oli hyötyä...

    • elina

      älä huoli, kyllä se murrosikä sieltä tulla tupsahtaa aikanaan.
      tytöillä murrosikä alkaa yleensä juuri sinun iässäsi, mutta kaikki on yksilöllistä. joillakin voi alkaa kehittyminen 15-viúotiaanakin.

      murrosiässä sinun hormonit alkavat kehittyä. alat saada tummenpaa karvoitusta kainaloihin, alapäähän ja jalkoihin. myös hien eritys lisäänty. (älä huoli dödö ja päivittäinen peseytyminen autaa!)
      naamasi ja hiuksesi alkavat rasvoittua. finnejä saattaa ilmaantua. ja tytöillä tietenkin rinnat kasvavat ja kuukautiset alkavat.
      valkovuotoa ilmaantuu ennnen kuukautisten alkamista ja rinnat kasvavat. rinnat kehittyvät vielä pitkälle nuoruusikään.
      ja kun kuukautisesdi kasvavt kasvat vielä pituutta. mutta muista kertoa äitillesi kun ne alkavat!
      harvoilla sinun ikäisilläsi rinnat ovat kehittyneet ja ne kehittyvätkin pikkuhiljaa. kärsivällisyys auttaa.
      onnea matkallesi naiseksi! xD

    • Anonyymi

      Moi

      • Anonyymi

        Kyllä sitä tietoa löytyy netistä mitä murrosiässä tapahtuu. Lapsuus jää ja kehittyy aikuiseksi fyysisesti, henkinen kehitys myöskin. Kaikki on uutta ja myllertävää.

        Entiset asiat vain jäi, lapsuus loppui. Kuohuntavaihe kestää aikansa ja sitten tasaantuu.Niin nuorena kuin 15 v joutuu valitsemaan jatko-opiskelun, lukio vai ammattikoulu. Vanhemmat ym.ohjaa ja koittaa ohjata murrosikäistä.

        Koulunkäynti ei kiinnosta, tulee tytöt ym.elämään.Oli se todella hämmentävää aikaa. Itse kävin lukion ja sitten inttiin. Sen jälkeen joutuu valitsemaan ammatin.

        Työ pitää opiskella ja talous! Siis molemmat, kun oppii työtä jatkuvasti ja kehittää sitä jatkuvasti on oikealla tiellä. Talous on kehitetty jo aikoja sitten, lukekaa sekin.

        Harrastukset muuttuu, kaikki muuttuu. Murrosikä on yksi vaihe elämässä.


    • Anonyymi

      Olet varmasti hämmentynyt, sillä todella kropassa tulee muutoksia, rinnat alkaa kasvamaan ja välillä ne tuntuvat kosketusaroilta ja monesti ennen menkkoja.
      Ne menkat alkaa jossakin vaiheessa, aluksi voi olla hyvin epämääräisin ajoin, karvoja alkaa kasvamaan kainaloihin ja sinne pimpin alueelle.
      Tunteita herää eli ajatukset saattavat olla välillä ihan entinsen mukaan iloisia ja reippautta riittää, toisinaan tuntuum että kaikki on päin peetä.

      No tämä kaikki kuuluu murrosikään ja ei ne vanhemmat ole muuttuneet , toivottavasti eivät motkota mitään, vaikka sinulla oliskin noita omiin oloihin vetäyviä hetkiä.
      Yritä olla kavereiden kanssa ja sitten tärkeää on nukkua riittävästi se helpottaa.

      Ei kannata lähteä kokeilemaan niitä viinoja tai tupakoita tai seksiä, jota kaverpiiri saattaa vouhottaa hirmuisesti, voit kuunneella juttuja, mutta ei tarvitse todistaa muille yhtään mitään.

      Pojat ovat hyvin halukkaita , kun heilläkin kiinnostus tyttöjä kohtaan herää,. Älä kuitenkaan lähde seksiin ja pyri enemmään olemaankin kaveriporukoissa joissa on hyvät tavat, eikä tarvitse esittää mitään, että minulla on kokemuksia, kuten joidenkin nuorten kohdalla saattaa käydä.

      Toivottavasti sinulla on järkevät vanhammat, joita voit aina kysyä asioita ja jopa välillä käpertyä heidän kainaloon ja tuntea että turvaa kotonasi. Tuo murroaikä helpottaa parissakin vuodessa ja alat ymmärtää, että olet kasvanut nuorekasi naiseksi. Muista kuitenkin tuossa myllerryksessä, että läheiset rakastavat sinua .
      Myös koulun käyminen kannattaa ottaa vakavasti, sillä sitä kautta löydät vakautta omaan elämääsi ja samallahan siellä on toisia nuoria, jotka ovat samassa tilanteessa .

      Kun ajattelet että tämä on ihan normaalia kehitystä lapsesta nuoreksi. Jos tulee liian vaikeita tilanteita, mene vaikka koulun terveydenhoitajan puheille jos kotona ei oel sellaista kenelle puhuisit, mutta jospa mummi olisi se mahdollisuus jolle voi puhua,

    • Anonyymi

      Murrosikä on parasta aikaa ihmisen elämässä. Silloin alkaa ymmärtää todellisuuksia, ettei äiti ja isä olekaan kaiken a ja o. Löytyy muitakin auktoriuteetteja, joita oppii kunnioittamaan.
      Aikuitstumisen kynnyksellä olisi hyvä saada selvitettyä ikuisuusasiat kuntoon. Tässä linkissä ohjeet siihen:
      http://Jeesus-on-Herra.com/

    • Anonyymi

      Oon 12 v poika ja mulle kasvo pillu kuuluuko kehitykseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe