6v poikamme on oppinut kesänä aikana tärisyttämään suussa kieltään tyyliin rrrrrr oikein, kielen ollessa oikeassa kohdassa. Tähän sitten loppuukin jokapaikassa neuvot miten opettaa sanomaan R-kirjain. Ei osaa sanoa är ja sanoo sanoissa R-kirjaimen L-kirjaimena. Ei osaa, vaikka kuinka yrittäisi ellei sitten sano esim. hattarrrrrra.
Onko tietoa miten tästä nyt edetään?
Poika aloittaa syksyllä eskarin, mutta puheopetusta hän tulee saamaan vasta ekalla, jos ei ole siihen mennessä oppinut sanomaan R-kirjainta.
ärrä tärisee
6
1033
Vastaukset
- ml213.
Meillä nuorimmaisella oli sama tilanne ja samassa iässä ja samat kirjaimet.Niin, opettelun kautta hän vain oppi.Alussa r kirjaimen lausuminen sanassa oli reilusti ylikorstunutta, mutta myöhemmin normalisoitui.Alussa huomauttelimme kevyesti, jos lausi l kirjaimen r kirjaimen sijasta.Niin, leikkimielisyys on merkittävä tekijä,- ei tosikkomaisuus, ettei ongelma paisu paisumistaan.
Tietysti motivaatio/kin on merkityksellinen asia oppimista ajatellen.Meillä tyttö opetteli, esim. automatkoilla yksikseen sanoja joissa oli r kirjain. - sanojen alkuun
Eli R-kirjain tulee puhtaana tärynä? Seuraavaksi kokeilkaa yhdistää R:n perään joku kirjain tai R-kirjaimella alkavia sanoja. Tyyliin ra, re, ru, ri... jne.. tai Riisi, Reppu, Ryyni... Jos ei onnistu, niin voi tehdä pienen välin, jota sit yrittää kutistaa. Eli rrrr...iisi.
Sit tavujen alkuun, vaikka keskelle sanaa. Eli ta-Ri-na jne.. R-kirjaimen kestoa pitää myös vähän hioa, jos se tulee vain pitkänä. Ja sit lopuksi yhdistellään vaikeimpiin kirjainyhdistelmiin, sanan loppuun tai sanan keskelle. Näin ajattelisin. - äirrre
Poikani nyt 11, pienempänä osasi täry-r mutta ei osannut sitä sanoissa käyttää. Eskarissa ja koulussa sitä harjoittelivat, samoin kotona. Käytti L-kirjainta R tilalla. Harjoittelimme ja pelasimme erilaisia D-pelejä jotta se R lähtisi oikein sieltä tulemaan... Ei vaan tullut.
4lk talvella otti R-kirjaimen käyttöön. Sanoi, että osannut aiemminkin muttei viitsinyt käyttää :) . Ekan kerran kun kuulin niin oikein säikähdin...
Puhe kuullostaa kuin Tarja Halosella mutta ei haittaa. Esim enkku nyt paljon ymärrettävämpää kuin aiemmin.
Yritä olla tressamatta jos vaan voit, maltti tuntuu tässäkin hommassa lasten kanssa olevan valttia. - pojan äiti
Meidän 3-vuotias poika ei osannut aikoinaan r-kirjainta lausua.En halunnut odottaa koulu tarjoamia puheterapeutteja, vaan kysyin itse neuvolasta, että miten voin edistää asiaa.Hän antoi jonkun monisteen, jossa oli ohjeita r:n harjoitteluun.Siinä korostettiin peilin käyttöä ja suositeltiin d:llä alkavien tavujen lausumista eli da-da-da, di-di,di. R-kirjan on kuulemma mahdollista oppia d-tavujen kautta. Askartelin siis pojalleni bussin, istuimme lattialle ja "ajelin" bussilla edes takaisin ja käskin toistaa perässä, mitä bussi sanoo, eli bussi sanoo: di-di-di, do-do-do, da-da-da jne.Sitten kehuin samalla hyvin paljon. Välillä vaihdoin tavun ra-ra-ra tai re-re-re.Ja niin me bussilla sitten ajettiin pari päivää, pojalla oli hauskaa sen bussin kanssa ja aivan huomaamatta hän oppi kahden päivän harjoittelun jälkeen r-kirjaimen.Sen jälkeen heittelimme häntä kattoon asti aina kun hän sanoi r-sanan ja r-onnistui.Ostimmepa jopa muutaman lelun palkkioksi.
- minä olen
oppinut ärrän 7-vuotiaana itseopiskellen (isäni avustuksella) sanomalla sanoihin äddrrr ärrän kohdalla. Esim. Drekka, Haddrri. Sitten jätetään se d pois.
- Anonyymi00006
RRRRRRRR
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681919- 1261381
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321333- 1401064
- 101927
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654