6v poikamme on oppinut kesänä aikana tärisyttämään suussa kieltään tyyliin rrrrrr oikein, kielen ollessa oikeassa kohdassa. Tähän sitten loppuukin jokapaikassa neuvot miten opettaa sanomaan R-kirjain. Ei osaa sanoa är ja sanoo sanoissa R-kirjaimen L-kirjaimena. Ei osaa, vaikka kuinka yrittäisi ellei sitten sano esim. hattarrrrrra.
Onko tietoa miten tästä nyt edetään?
Poika aloittaa syksyllä eskarin, mutta puheopetusta hän tulee saamaan vasta ekalla, jos ei ole siihen mennessä oppinut sanomaan R-kirjainta.
ärrä tärisee
5
831
Vastaukset
- ml213.
Meillä nuorimmaisella oli sama tilanne ja samassa iässä ja samat kirjaimet.Niin, opettelun kautta hän vain oppi.Alussa r kirjaimen lausuminen sanassa oli reilusti ylikorstunutta, mutta myöhemmin normalisoitui.Alussa huomauttelimme kevyesti, jos lausi l kirjaimen r kirjaimen sijasta.Niin, leikkimielisyys on merkittävä tekijä,- ei tosikkomaisuus, ettei ongelma paisu paisumistaan.
Tietysti motivaatio/kin on merkityksellinen asia oppimista ajatellen.Meillä tyttö opetteli, esim. automatkoilla yksikseen sanoja joissa oli r kirjain. - sanojen alkuun
Eli R-kirjain tulee puhtaana tärynä? Seuraavaksi kokeilkaa yhdistää R:n perään joku kirjain tai R-kirjaimella alkavia sanoja. Tyyliin ra, re, ru, ri... jne.. tai Riisi, Reppu, Ryyni... Jos ei onnistu, niin voi tehdä pienen välin, jota sit yrittää kutistaa. Eli rrrr...iisi.
Sit tavujen alkuun, vaikka keskelle sanaa. Eli ta-Ri-na jne.. R-kirjaimen kestoa pitää myös vähän hioa, jos se tulee vain pitkänä. Ja sit lopuksi yhdistellään vaikeimpiin kirjainyhdistelmiin, sanan loppuun tai sanan keskelle. Näin ajattelisin. - äirrre
Poikani nyt 11, pienempänä osasi täry-r mutta ei osannut sitä sanoissa käyttää. Eskarissa ja koulussa sitä harjoittelivat, samoin kotona. Käytti L-kirjainta R tilalla. Harjoittelimme ja pelasimme erilaisia D-pelejä jotta se R lähtisi oikein sieltä tulemaan... Ei vaan tullut.
4lk talvella otti R-kirjaimen käyttöön. Sanoi, että osannut aiemminkin muttei viitsinyt käyttää :) . Ekan kerran kun kuulin niin oikein säikähdin...
Puhe kuullostaa kuin Tarja Halosella mutta ei haittaa. Esim enkku nyt paljon ymärrettävämpää kuin aiemmin.
Yritä olla tressamatta jos vaan voit, maltti tuntuu tässäkin hommassa lasten kanssa olevan valttia. - pojan äiti
Meidän 3-vuotias poika ei osannut aikoinaan r-kirjainta lausua.En halunnut odottaa koulu tarjoamia puheterapeutteja, vaan kysyin itse neuvolasta, että miten voin edistää asiaa.Hän antoi jonkun monisteen, jossa oli ohjeita r:n harjoitteluun.Siinä korostettiin peilin käyttöä ja suositeltiin d:llä alkavien tavujen lausumista eli da-da-da, di-di,di. R-kirjan on kuulemma mahdollista oppia d-tavujen kautta. Askartelin siis pojalleni bussin, istuimme lattialle ja "ajelin" bussilla edes takaisin ja käskin toistaa perässä, mitä bussi sanoo, eli bussi sanoo: di-di-di, do-do-do, da-da-da jne.Sitten kehuin samalla hyvin paljon. Välillä vaihdoin tavun ra-ra-ra tai re-re-re.Ja niin me bussilla sitten ajettiin pari päivää, pojalla oli hauskaa sen bussin kanssa ja aivan huomaamatta hän oppi kahden päivän harjoittelun jälkeen r-kirjaimen.Sen jälkeen heittelimme häntä kattoon asti aina kun hän sanoi r-sanan ja r-onnistui.Ostimmepa jopa muutaman lelun palkkioksi.
- minä olen
oppinut ärrän 7-vuotiaana itseopiskellen (isäni avustuksella) sanomalla sanoihin äddrrr ärrän kohdalla. Esim. Drekka, Haddrri. Sitten jätetään se d pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381