Tuonnempana oli samasta asiasta juttua jo kyllä, mutta halusin nostaa tämän asian vielä tänne, että jos joku isäntä vaikka lukisi. Minä olen rahaton. Rahaa ei vain kertakaikkiaan ole. Varallisuutta ja omaisuutta on. Silloin, kun otan teurastamolta ns.kottia, tuottajaennakkoa, silloin minä saan ottaa sitä "omaa rahaa" siitä. Muutoin menee laskuihin ja lainojen lyhennyksiin. Syksyllä saan marjoja poimimalla ne myydessäni omaa rahaa. Polvet ja lonkat alkaa olla kyllä finaalissa, eikä sitä tahdo jaksaa muutenkaan enää koluta metsissä. Meillä on ainakin 25 vuotta velkavankeutta vielä, tietää aina mihin ne tukieurot menee, lainojen lyhennyksiin.Tunnollisesti mekin eläkemaksumme hoidamme,mutta pääsemmekö eläkettä nauttimaan? Uskon, että meitä väsyneitä, sairaita,rahattomia,kaikkensa maatilalle antaneita emäntiä on paljon.Kuka meitä auttaa? Joskus tuntuu, että olen vaan ilmainen piika, hameella päällystetty robotti.Lapset on lähteneet maailmalle, heillä menee hyvin. Mutta minulla ei. Eikö mikään/ kukaan voi auttaa näitä väliin putoajia, maalaisemäntiä? Olisi se kivaa, jos saisi vaikka 200 e/kk ihan omaa rahaa. Minulla on ylöspito, ruokaa, vaatteet, auto.Mutta se henkilökohtainen vapaus, riippumattomuus toisesta puuttuu.Äääh, ymmärsittekö mitä yritän tässä naputella? Täytyy lähteä ruuan laittoon, tulin just navetasta ja istahdin tähän" lepäämään". Ja päästelemään ylim. höyryjä.Kiitos kun luit.
Olen rahaton
22
1133
Vastaukset
- Yksi toinen em.
Minäkin tulin äsken navettahommeleista ja lätsähdin tähän koneen ääreen. Täällä on kaikenlaisia asioita, mielenkiintoisiakin. Sinuna minä pitäisin miehen kanssa pikku palaverin. Miettikääpä, mistä olisi varaa tinkiä? Silloin pystyisitte ottamaan joka kuussa omaa rahaa sinne sukan varteen. Minulla on vapaat kädet käyttää tiliä, mutta en tartte joka kuukausi omiin menoihin hirveesti rahaa. Vaikka kirjoituksesi oli vähän synkkä, niin paistoi sieltä toivon kipinäkin. Kirjoittele rohkeesti vaikka juuri tänne, kyllä me maalaisakat toinen toistamme tsempataan, vai mitä landeladyt?
- varallisuutta
ja realisoitavaa omaisuutta eikä enää jaksa tehdä maatilan töitä, eikö omaisuutta voi muuttaa rahaksi, maksaa velat pois ja alkaa tekemään muuta? Älä käsitä väärin, olen itsekin maatalon emäntä ja tiedän että asiat ei aina ole helppoja, mutta ei ne mahdottomia ole. Enemmänkin on kyse uskalluksesta, tilanteen muuttamisesta parempaan. Tuo velkahomma minua monesti ihmetyttää, kun ihmiset puhuvat noin pitkistä velan takaisinmaksuajoista. Onko jossain vaiheessa mopo karannut käsistä ja velkaa on tehty nojaten enemmän tulevaisuuden uskoon kuin laskelmiin? Meillä on 15 vuotta aikaa maksella velka pois, ollaan silti pystytty tekemään investointeja ja uusimaan konekantaa. Rahat on kyllä ollut tiukilla, mutta olen vajaa 40:nen kun olen velaton. Ei enää pitkä aika siihen ole.
Minulla on lisäksi omaa pientä yritystoimintaa, josta saan omaa rahaa. Ei sitä paljoa tule, mutta tulee kuitenkin, en ole isännän lompsasta riippuvainen, saa isäntä nekin rahat, mitä minulle kuuluisi, käyttää tilaan ja sen kunnossapitoon.
Lisäksi, kun tuottajahinnat heiluvat miten sattuu eikä tulevaisuus ole koskaan turvattu, miksi pitää itsensä laittaa kuseen, eikä mennä eteenpäin sillä menttaliteetillä, että haistelee muun maailman tuulia ja jättää itselle liukumavaraa, jos asiat menee päin ahteria. Voi tulla loukkaantumisia, sen seurauksena työkyvyn menetys jne. Mitäs sitten tehdään? Itselle on kovin merkillinen ajatusmaailma se, että olisin aina iskussa eikä koskaan mitään ikävää tapahtuisi. Kun sitä välillä tapahtuu, vaikka kuinka olisi varovainen, vahinko kun ei tule kello kaulassa.
Piristyhän emäntä nyt ja istahda jossain vaiheessa alas ja mieti asioita kunnolla, kaikkeen on ratkaisu, joskus vain pitää pyöritellä asioita moneen suuntaan, ennen kuin oikea ratkaisu löytyy. Tsemppiä sinulle ja kaikkea hyvää, niin kuin kaikille muillekin. - eloveena -62,
Heippa vaan kaikki emännät! Meillä on vaan pieni tila, eläimineen. Meillä tuli myös tilanne, että rahat oli lopussa. No, ukko lähti vieraalle töihin, mutta pystyi hoitamaan peltotyöt siinä sivussa. Sitten minä lähdin maatalouslomittajaksi, aina talvisin, jolloin omia hommia oli vähemmän. Nyt en enää lomittele, vaan hoidan tämän tilan. Mies käy edelleen vieraalla työssä. ja kyllä me toimeen on tultu, jotain pystytty ostamaankin ja kalustoa nuorentamaankin. Kyllä se aurinko paistaa teillekkin vielä. Mieti, aloittaja, pystyisitkö ehkä ottamaan jotain muutakin työtä lisäksi? Hiena heinäkuuta kaikille!
- Eloveena taas,.,.,.
Siis: Hienoa heinäkuuta..piti kirjoittamani. Heh, sitä sattuu kun on liian kiire.
- Ookkos se sama?????
Täällä kirjoitteli vuonna kivi ja kuokka joku eloveena. Ootko sama nikki? Sulla oli hyvät jutut. Vaihettiin ajatuksia, muistatko? Kiva et olet edelleen maatalonemäntä. Mäkin oon, siis emäntä.Muuten tuutteko naiset farmariin kokkolaan? Minä meen. Olispa hienoa tavata siellä teidät livenä. Ja loppuillalla vuokrattais vaikka merenrannalta saunamökki, saunottais istuttais terassilla ja kitattais kaljaa.Rahaton emäntäkin otettais mukaan.
- koffi ja karhu ja ...
Ookkos se sama????? kirjoitti:
Täällä kirjoitteli vuonna kivi ja kuokka joku eloveena. Ootko sama nikki? Sulla oli hyvät jutut. Vaihettiin ajatuksia, muistatko? Kiva et olet edelleen maatalonemäntä. Mäkin oon, siis emäntä.Muuten tuutteko naiset farmariin kokkolaan? Minä meen. Olispa hienoa tavata siellä teidät livenä. Ja loppuillalla vuokrattais vaikka merenrannalta saunamökki, saunottais istuttais terassilla ja kitattais kaljaa.Rahaton emäntäkin otettais mukaan.
Naisten saunailta, hyvä idea! Jätetään ukot kotiin, tai menkööt omiin menoihinsa. Kannatetaan!
- olen emäntänä jo ol-
lunna 30 vuotta,nii kaikenlaista nähnyt. Onko se niikin, että maailma on kehittyny ja koneellistunut. Elektroniikkaa sun muuta löytyy, niin ihmisetkin on alannu vaatimaan ja kuluttamaan. Ennenhän oltiin omavaraisia maalla.Äitini ompeli meille vaatteet. Jouluksi tapettiin sika, siitä riitti. Ja omia kanoja oli, lehmien lisäksi.Kasvimaa, perunat ja viljat omasta maasta. Elämäni ensimmäisen makeisen sain viisi vuotiaana, isoisäni antoi, hän oli romani ja mistä lie sen toi.Samoin iso äidiltäni sain ensimmäisen koruni, rintaneula sukukalleuksia kai.Mutta meillä oli kaikkea, mistään ei ollut puutetta. Se oli hyvää aikaa.Vieraita kävi paljon, vaaleita, tummia. Vaikka ei ollut tv:tä vain radio, niin kyllä jutut kulki. Ja tiettiin mitä missäkin on sattunut. Että ajaako tämä nykyaika, kiireineen ja vaatimuksineen ihmiset henkiseen lamaan, täällä maaseudullakin. Jossain pitäis olla kahva mistä kääntää jonkun tietyn kehityksen kulun.Näitä miettii yksi vanhempi emännys.
- se sun taustas,,,
Isovanhempasi olivat mustalaisia? Miten se vaikuttaa sinuun? Koetko olevasi valkolainen. Anteeksi nyt uteliaisuuteni, mutta minua kiinnostaa kuulla. Ja muutenkin oli mukava kuvaus entisajoista, enempi vaan tänne kertomuksia, millaista oli maalla ennen. Ennen koneitten ja supermarkettien valtakautta. Minunkin kodissani oli vaan 5 lehmää, 1 hevonen, kanoja ja yksi harmaaferku. Niillä tultiin toimeen.
- emäntänä jo yli 30 vuot
se sun taustas,,, kirjoitti:
Isovanhempasi olivat mustalaisia? Miten se vaikuttaa sinuun? Koetko olevasi valkolainen. Anteeksi nyt uteliaisuuteni, mutta minua kiinnostaa kuulla. Ja muutenkin oli mukava kuvaus entisajoista, enempi vaan tänne kertomuksia, millaista oli maalla ennen. Ennen koneitten ja supermarkettien valtakautta. Minunkin kodissani oli vaan 5 lehmää, 1 hevonen, kanoja ja yksi harmaaferku. Niillä tultiin toimeen.
Ei se mustalaisuus nyt mikään ihmeellisyys ole. Ikään ollut, elän ihan valtaväen kulttuuria, en ole ikään sitä salannutkaan, mies on valkolainen ja lapsetkin. Se on jännä että se tummuus on vahvasti vielä näkee että heidänkin lapsissa. Minä olen kohta kuusikymmentä vuotta maataloudessa vahvasti elännyt ja nähnyt sen ilot ja surut. Hyvät ja huonot puolet.Sitä mieltä että kyllä ennen eu:ta oli asiat paljon paremmin. Ihmisillä oli enempi aikaa ja sitä rahaakin.Nyt on suuret navetat, paljo työtä vaikka koneita on tullut. Kellään ei oikein ole aikaa mihinkään muuhun kuin työhön. No, minä en kauan enää jatka, kun ei ole jatkajaa ja pieni tila.
- ehkä sitä rahaa olisi
kun tekisit töitä etkä valittais netissä!
- sun kanssas,,,,,,,.
Laiska töitään luettelee, ketterä ei kerkiä. On sananparsi ja pitää paikkansa.
- rahallinen poikamies; )
Minulla on kaikkea, vain vaimo puuttuu. Saat joka kuukausi ja rahaaki saat.
- : O : O ; O ; D
Minkä ikänen oot? Missä asut? Mitä sulta saa muuta ku rahaa joka kuukaus?
- en oo vanhapoika .
: O : O ; O ; D kirjoitti:
Minkä ikänen oot? Missä asut? Mitä sulta saa muuta ku rahaa joka kuukaus?
Sehän selvää mitä muuta vanhapoikamies antaa kerran kuukaudessa. Likaset alusvaatteensa sun pestäväksi. ; ))))
- Rahaton ,,
Kyllä sää rahaa saat, kun hommaat vaan. Kato, pankit on sitä varten.Ja hommaa pankkikortti, sillä on kuule kätevää nostaa valuuttaa.
- tompuurji
Eli, hulluahan se on että velkaa niin paljon että 25 vuotta kestää maksaa takas.Oma syy että on matti kukkarossas.
- fbdfbdfb
Mene töihin.
- väläyskö
Älä kommentoi kun et näköjään ymmärrä asiaa :(
- asdvasv
väläyskö kirjoitti:
Älä kommentoi kun et näköjään ymmärrä asiaa :(
Opettele tuleen toimeen omillasi,,,mene esim. oikeisiin töihin. Siitä ne muutkin toimeentulonsa saa.
- hymhym
Kirjoitat 'ylöspidosta'. Oletko se joka tekee mitä isäntä sanoo? Päätätkö mistään itse? Otat vastaat vain sen mitä isäntä sattuu antamaan?
Kyllä se on niin että maatilan emännän pitää pitää enemmän puoliaan. Meillä tehdään päätökset yhdessä ja mietitään joka investoinnin kohdalla miten se vaikuttaa tulotasoon ja elämiseen. Päätökset on tehtävä YHDESSÄ! Muuten jää altavastaajan asemaan. Parisuhde on tiivis ihmissuhde missä ei passaa jäädä ruikuttajan asemaan! - hymhym
kun joku mainitsi 'isännän lompakon'. Meillä se lompakko on yhteinen, kun yrityskin on yhteinen. Ei tarvitse mennä isännän eikä emännän lompakolle, sen kun menee omalle vain. Molemmilla kova tulosvastuu ja kova luottamus siitä että molemmat hoitaa asiansa parhain päin.
- ja kissa pöydälle, huh h
Ei mittään järkee tossa menossa ole. Puhukaa ja toimikaa. Sano, että tällätavalla jos jatketaan, sinä väsähdät kokonaan ja tai, lähdet. Ja ole tosissasi. Siinä isännän suu loksahtaa ja aivot raksahtaa. Jos tila, velkainenkin menee puoliksi. Kyllä emännälle kuuluu PALKKA omasta työpanoksestaan. Ymmäesin, että teette molemmat tilallanne töitä ja eläkemaksujakin maksatte. Tingi joutavista ja siirrä omalle tilille rahaa. Pakkohan sitä rahaa on olla ja kulkea, muutoinhan olisitte konkursseilla. Kerro, mitä keksitte.Haluan kuulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883