Rakentaminen vs. ostaminen

Omakotitalo haaveissa

Kertokaa rakentamisen ja ostamisen plussia ja miinuksia. Emme ole tee-se-itse -ihmisiä juurikaan. Neliötä talossa olisi hyvä olla 120-150. Hintabudjetti on 300 000e, se ei saa ylittyä.

Itse olen pähkäillyt tällaisia:

Rakentaminen:
saa itse viilata tarpeisiinsa sopivaksi
ei luultavasti remontteja lähivuosina luvassa

- byrokratiaa (liittymiset, tontin ostamisen paperisodat siihen kaikkeen tarvittava tieto ja ymmärrys ettei tyhmää höynäytetä)
- rahoitus (miten koko homma rahoitetaan? ensin oma asunto-osake myyntiin ja sit vuokralle rakentamisen ajaksi?)

Ostaminen:
byrokraattinen vaiva vain ostamisprosessi

- kuntokartoituksesta huolimatta voi paljastua ikäviä yllätyksiä, vaikka myyjä olisikin vastuussa ei se käräjöinti ja selvittely mukavaa ole
- mitä vanhempi talo, sen todennäköisemmin remontteja luvassa

14

7380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakentanut

Uusi on uusi, vanha on vanha. Remppa tulee aina joskus vastaa, vanhassa vain paljon aikaisemmin.

300k riittää avaimet käteen ratkaisuna vaikka mihin jos tontti ei ole mikään älyttömän hintainen.
      Oma 140 m2(huoneistoala) maksoi 185k tontti ja liittymät mitä pihaan vielä menee, omaa työtä tosin todella paljon tuossa.

Myy asunto-osake, mene vuokralle, neuvottele loppurahoitus ja palkkaa pätevä mestari huolehtimaan että asiat menee oikein(maksaa mutta tarvitaan jos rakentamisesta ei ole tietämystä) heti alusta lähtien.

• rakentaja2009/2

Mikä mahtaa olla noin edullinen valmistalo 185tEUR? Itse kyselin Jokeri-taloilta niin karkea arvio oli heti about 300tEUR? Meillä on tosin rinnetontti ja talo vaatii kellarin ja siihen menee jonkin verran euroja, ja meillä on myös omat piirrustukset, ettei oteta mallistosta suoraan.

Mitkä on suositeltavia valmistalofirmoja? Voisin laittaa tarjouspyynnön vetämään.

• 185tEUR
        rakentaja2009/2 kirjoitti:

Mikä mahtaa olla noin edullinen valmistalo 185tEUR? Itse kyselin Jokeri-taloilta niin karkea arvio oli heti about 300tEUR? Meillä on tosin rinnetontti ja talo vaatii kellarin ja siihen menee jonkin verran euroja, ja meillä on myös omat piirrustukset, ettei oteta mallistosta suoraan.

Mitkä on suositeltavia valmistalofirmoja? Voisin laittaa tarjouspyynnön vetämään.

helposti, eikä lopputulos ole mikään älvsby laatikko. Puurunko ja julkisivuun tiili tai puu(hinta putoo 10-15k) oman maun mukaan, valmistajia on maa täynnä jos ottaa vain rungon ja vesikaton.

Kun aloitin, lähtötilanne talonrakentamiseen oli osaamisen osalta 0. Kaikki on tullut opeteltua matkan varrella. Lukee vain suunnitelmat ja kysyy mestarilta jos epäselvää. Netistä löytyy paljon matskua, google soimaan vaan.

Perustukset on helppo duunata itse. Betoni antura ja harkot päälle, maanvarainen laatta helppo nakki. LVI suunnitelman mukaan tuot viemärin ja käyttöveden sisälle, ulkopuolelle sade ja salaoja sydeemit. Patolevyt yms perustussuunnitelman mukaan. Sähkäri sanoo mitkä kaapelit tuodaan sisään, muista maadoitukset myös. Kun vedot valmiita ja olet laittanut eristeet ja verkot ja yms, betonia ja pätevät lattiahemmot vetämään se suoraksi.

Suorasähkö ilmalämpöpumppu takka oli 20v laskelmassa ylivoimaisesti taloudellisesti järkevin. Maalämpö on ehkä "seksikäs" ja moderni mutta laskelmissa tarvitaan aika iso talo ennen kuin se on rahallisesti perusteltu ratkaisu. Normitaloon normiratkaisut paras, pitää muistaa että hyvillä eristeilla ja tiivillä ratkaisulla lämmitysenergian tarve normaali perheen kokoiseen taloon on aika pieni. Meillä 140m2 lämmittämiseen menee noin 10t kwh/vuosi, loppulämpö tulee takasta jota käytetään ahkerasti.

Sisäpuoliset työt helppoa nakkia myös. Seinät helppo levyttää ja tasoittaa itse, laatoitukset myös. Saunan nyt jokamies osaa rakentaa. Nykyaikaisen parketin latoo helposti. Katon levyttää itse ja ruiskumies hoitaa pinnan jos haluu röpö tai sileän katon, paneelikatot ampuu itse helposti.
        Putkari hoitaa sisäpuoliset ilmastointi ja vesi/viemäri työt. Ilmastointi putket voi vetää myös itse muoviputkilla helposti.
        Sähkäri tietysti kytkee mutta johtoja ja rasioita voi itsekin asentaa valmiiksi.
        Kalusteet asennetaan itse tietysti, mihinkään keittiö tai tms asennuksiin ei rahaa kannata tuhlata.

Jäin pois töistä vuodeksi ja säästin avaimet käteen tarjouksiin verrattuna 45tEUR halvimpaan vs lopullinen hinta. Ihan ok veroton ansio vuoden työstä, 2% vuosikorolla se on 60k 15vuoden lainassa jos lasketaan korkovaikutus mukaan lainasta. 60k netto vuodessa vaatii jo aika hyvän palkan että tulee vakityöstä enemmän.
        Totuus on että talossa työ maksaa helkutin paljon, korkokertoimella tarkistettuna lopulliseksi hinnaksi laina-ajan mukaisesti vielä tolkuttomasti enemmän.

• J.LL

Itserakentamisen puolella olen. Esimerkiksi ensimmäinen talo, jonka sain valmiiksi 2001. Miinusta on palavat hermot, pidempi rakennus aika selvittelyt.

Mutta miinuksia plussien rinnalla en pidä minkään arvoisina. Myin ensimmäisen talon vuoden asumisen jälkeen 489 000e, joka sisälsi 189m2, laitetun pihan n. 2100m2 vuokratontin, sekä kaksipaikkaisen autokatos/varasto rakennelman. lainaa jouduin kokonaisuudessaan käyttämään n. 170 000e, joten nettosin 300 000e. Vaikka et olisi tekemässä samaa, siinä on suhde siihen mikä on valmiin ja itserakennetun kodin ero. Rakennus-aika tosin oli pitkä n.4 vuotta.

• kolmen äiti.

Itsellämmekin täällä samaa pähkäilty,mutta totesimme että koska emme enää saa ensiasunnon ostajan "etua" eli jodumme maksamaan jonkun veron lainasta niin jos ostaa valmiin asunnon/ vaikka 250t maksaa siitä tuota veroa olikohan se nyt varainsiirtovero tai joku vastaava menee sitä 10000e joka tarkoittaa siis sitä että velkaa joutuu ottamaan sen verran lisää että sen saa maksettua... sen tarkkaa maksutapaa en kyllä tiedä...
      Mutta jos rakennat itse et maksa sitä veroa koko lainasta vaan ainoastaan tontin hinnasta.

Mutta toki onhan valmiin ostaminen helpompaa kuin se rakentaminen,mutta kalliimpaa...

Kun itse rakentaa lainaa ei nosteta kerrallaan vaan pikkuhiljaa,eli kun tulee maksuja saa pankista rahaa,koska turha sitä lainaa on kerrallaan nostaa sitä korkoa raksuttamaan.

Jos me aletaan rakentamaan,varmaan asutaan tässä osa ajasta mutta myydään kuitenkin samalla ja jos saadaan myytyä muutetaan mökille tai minun kotiin väliaikaisesti,jossa äitini asuu yksin omakotitalossa.
      Eli emme aio vuokralle muuttaa.

Ostaessa, vanha omistaja on vastuussa 5v.jos tulee jotain esim. homehaittoja jne... Meillä kun entinen omistaja on tehnyt itse pesuhuoneen rempan on hän siitä vastuussa pitempäänki. Itse tehtiin tähän remppaa makuuhuoneisiin ja keittiö uusiksi,mutta tämä onkin 80luvulta.

Osalta firmoilta saa ihan kokonaan valmiita taloja eli ne on sit perustuksineen.
      yleensä pohjatyöt tehdään itse.
      Yks firma peräti kuskasi koko talon kokonaisena tontille :)

Itse voisin ottaa sellaisen paketin missä tekevät perustukset ja talon pystyyn,ja itse tehtäis sisätyöt. Mutta pitäisi käydä henkilökohtaisesti kysymässä että mitä se sit kustantaa...

• oikein mitenkään

Yksikään omakotitalon ostanut ei voi välttyä tee se itse-toiminnalta. Oli se vanha tai uusi.
      Omakotitalon omistaminen tietää jatkuvaa tekemistä.

Toki voit tietysti palkata talonmiehen, puutarhurin ja kodinhoitajan.

• ikänä alkaisi

tuollaista hommaa. Kesti liian kauan ja vaikeuksia rakennusmiesten kanssa.
      Jos olet oikein nuori ja sinulla on paljon aikaa että haluat kaikki vapaa-ajat
      käyttää vaan talon rakentamiseen, niin hyvä.
      Uusi tai vanha talo, toiset ovat onnekkaita, ja kaikki sujuu hyvin.

• ihmettelijä..

Mites valmistalopaketit? Niissähän ei kovin kauaa kestä..

• rakentaja2008

Perinteinen omakotirakennuttaminen (osaurakka) on vaikeaa ja itse en siinä onnistunut tällä ensimmäisellä kerralla, se täytyy myöntää - budjetti ylittyi rankasti. Suosittelen avaimet käteen toimitusta, ehkä siinä on paremmat mahdollisuudet onnistua. Taikka vähintään sellainen mestari, jonka toimenkuvaan kuuluu myös kustannuslaskenta ja kilpailutukset.

Voi olla myös niinkin, että aika ei suosi rakennuttamista ja uudehkoja taloja saa edullisemmin kuin itse rakennettuja, vaikka omalle työlle ei laskisikaan mitään hintaa. Olisi mielenkiintoista kuulla hiljattain rakennuttaneiden kommentteja tähän.

• tämäkin mökki

Ymmärsinkö että aloittajalla oli rakentamisen kohdalla miinus- merkki rahoituksessa, kyllähän kokonaisuutena rakentaminen/ osittainen rakennuttaminen on kuitenkin omatoimisuusasteesta riippuen "halvempaa" kuin vastaavan uudehkon talon ostaminen.

Tällä hetkellä 300 000 e (aloittajan budjetti) on sen verran kova että sillä pystyy jo käyvän talon ostamaankin, saati rakentamaan. Monilla vain ei tuota(kaan) summaa ole - joten puuttuva osa on otettava "selkänahasta" rakentamalla itse.

Monen esim. ylemmän toimihenkilön ei kannata harkitakaan kumman valitsee, ainakaan taloudellisesti, koska tienaavat paremmin leipätöissään kuin perustuksia tekemällä. Sen sijaan monen duunariperheeen - jos talon haluaa - ei tarvitse miettiä asiaa, rahaa kun ei olisi ikinä ostaa valmiina (ja siltikin, vaikka kaikki mahdollinen tehdään itse perustuksista kattoon ilman talopakettia pois lukien LVIS / kaivuu ym. niin sittenkin rakennuslainaa maksetaan esim. 20 vuotta, ts. itse rakennusvuosi/ kaksi ei ole mikään koettelemus, sittenhän se maksaminen vasta alkaa). No onhan omakotitalon rakentaminen hieno elämänkokemus jne. vaikka krooninise univelkoineen sellaista ei voi päivätyön ohella loputtomiin tehdäkään, mutta ei tarvitsekaan.

• Hirmu hyviä avaimet käteen paketteja on Muurame-, Design- ja Kastellitaloilla Economy sarja. Siellä esimerkkejä mitä mikin maksaa milläkin paikkakunnalla, paljonko muut työt päälle maksaa esimerkkejä ja noissa huom myös ne perustukset.... harkitsisin yhden talon ns paikan päällä tehneenä, ja paria muuta möksää rempanneena...
        Vielä pari tonttia oottaa rakentamista ja on ehdottomasti joku tuollainen valmisjuttu seuraava. Muurametaloissa todella kaunis sisustuksen jälki mitä esittelyissä käynyt.

• Wisemann
        typy35 kirjoitti:

Hirmu hyviä avaimet käteen paketteja on Muurame-, Design- ja Kastellitaloilla Economy sarja. Siellä esimerkkejä mitä mikin maksaa milläkin paikkakunnalla, paljonko muut työt päälle maksaa esimerkkejä ja noissa huom myös ne perustukset.... harkitsisin yhden talon ns paikan päällä tehneenä, ja paria muuta möksää rempanneena...
        Vielä pari tonttia oottaa rakentamista ja on ehdottomasti joku tuollainen valmisjuttu seuraava. Muurametaloissa todella kaunis sisustuksen jälki mitä esittelyissä käynyt.

Puutaloa saat aina korjata ja maalata ja se lahoaa. Nykyään kivitalon saa puutalon hinnalla. Fiksu rakentaa kivestä! Lämmityskulutkin pienenevät.

• -
        Wisemann kirjoitti:

Puutaloa saat aina korjata ja maalata ja se lahoaa. Nykyään kivitalon saa puutalon hinnalla. Fiksu rakentaa kivestä! Lämmityskulutkin pienenevät.

Tiili on se kestävin julkisivu, sen takana voi olla puu tai kivi/harkko runko.

Puuta joutuu maalaamaan, se ei kyllä lahoa jos oikein tehty ja huollettu.
        Rappaus ei ole ikuinen myöskään, eikä halpa.

Loppujen lopuksi on makuasia mitä haluaa itse katsella. Ei kannata tehdä julkisivua mistä ei itse pidä, maun mukaan kukin.

• agent_mux_folder

itte oon rakentamisen kannalla kans just niistä syistä että vaka rakentamine
      tuleeki valmista omakotitaloo tyyriimmäks ni pitkällä tähtäimellä se o kuiteski
      säästöö : ei putki yms remppoja lähiaikoina , tulee varmana mieleinen talo,
      semmone ku tarttee.

useemmite vaa tuntuu itte tontti olevan lähes yhtä hintava ku valmis talo,
      riippumatta mistä päin kaupunkia sen hommaa (mun tapauksessani Tampereella)

kaipailisin nuaresta iästäni (oon alle kolmekymppinen) hualimatta omaan rauhaan, muualle kerrostalokolhooseista missä naapureja joka suunnassa ja häiriötekijöitä ympäristössä, pihapiirissä. mutta valitettava totuus o että turha o
      sairaus/työkyvyttömyyseläkkeellä olevan omasta talosta haaveilla.. siinä ku
      jo pelkät tontti ja rakentamine tulis maksamaan tässä maassa ainaki sen
      miljoonan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7830
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4390
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4013
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3922
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      32
      3287
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3228
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2963
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2741
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe