kani lemmikkinä

????

Muutama kysymys kanin omistajille. Viihtyykö kani yksin? siis työpäivän yli? Entä kuinka ne haisee? Entä miten te pidätte niitä yleensä? vapaana? häkissä yöt? OLisko jotain rotua jota suosittele ns. aloittelijalle.... kiitos!

10

2394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N_81

      Kanit eivät haise yhtään, mutta häkkiä täytyy siivota kerran viikossa ja pissat korjata häkistä päivittäin, sillä se haisee. Kani on hyvin siisti eläin, pesee itsensä noin 10 kertaa päivässä.
      Kyllä kani työpäivän pärjää, mutta on hyvin seurallinen eläin, eli jos sille ei kaveria hommaa, niin ei kannata paljoa pitää yksin.
      Minulla puput ovat työpäivän häkissä ja kun olen itse kotona pidän vapaana. Meillä on kaksi poikaa ja niitä ei voi pitää yhdessä ennen kuin leikataan molemmat joten vuorottelen niiden vapaana oloa.
      Kyllä minä niitä pidän välillä yksinäänkin kotona vapaana. Riippuu ihan miten kiltti kani on. Useat pitävät aina kaneja kotona vapaana, pitää vaan ottaa sähköjohdot yms. pois kanin ulottuvilta.
      Kääpiölupat ovat erittäin kilttejä ja useat sylipupuja.
      Hermeliinit ovat temperamenttisiä, eikä näin ollen sovi ihan pienelle lapselle, mutta erittäin ihania pupuja.
      Leijonanharjakset saattavat olla vähän aggressiivisia, mutta jokainen kani on yksilönsä, sitä ei voi varmasti sanoa, että millaisen saat kun otat tämän rotuisen.
      Itse otin ensimmäiseksi kaniksi hermeliinin ja tyytyväinen olen ollut.
      Kannattaa ottaa kasvattajalta!

    • Hanne

      Meillä on ollut useita eri kanirotuja, isoja ja pieniä, vuosien varrella ja matkan varrella meille on jäänyt ranskanluppia ja pari belgianjättiä. Ranskanluppa on mukavuutta rakastava, rauhallinen kanirotu ja sopii siksi aloittelijallekin.

      Kani on siisti ja puhdas eläin eikä siksi haise. Pissalaatikko tulee tietysti putsata aika ajoin.

      Kania voi pitää kesät-talvet sisätiloissa ja jos mahdollista lämpimälla kaudella tietysti myös ulkona. Kovimmilla pakkasilla pupu ei pärjää ilman lämmitystä.

      Jos olet kiinnostunut rodusta yleensä tai vaikka poikasesta, ota rohkeasti yhteyttä [email protected]

      • ????

        Minkä kokosta häkkiä suosittelette kanille( rotuahan en vielä tiedä)??? Olen ajatellut tehä kesähäkin parvekkeelle ja toisen sisälle. Sisälle pienempi ja pihalle oikein lukaali.


      • jonna
        ???? kirjoitti:

        Minkä kokosta häkkiä suosittelette kanille( rotuahan en vielä tiedä)??? Olen ajatellut tehä kesähäkin parvekkeelle ja toisen sisälle. Sisälle pienempi ja pihalle oikein lukaali.

        Kääpiökanin häkin kooksi suositellaan VÄHINTÄÄN 0,5 neliömetriä ja jättikaneille 1 neliömetri. Mutta pienemmätkin kanit ihastuisivat isoon häkkiin, kun vaan on pieni pesämökki mihin mennä suojaan. Yleinen sääntö on, että mitä isompi häkki, sen parempi. Kania ei saa pitää häkissä aina, vaan sen täytyy useiksi tunneiksi päästä juoksemaan oikein kunnolla.
        Lisää juttuja häkeistä yms. löydät kanisivuiltani:
        http://geocities.com/kntarha
        tervetuloa!


    • Melissa

      Kani ei viihdy hirveän hyvin yksin ellet ota myös 2 kania... mutta kyllä kani voi tietty olla työpäivän yli häkissä ja yöllä pitää olla...
      Itse juoksutan kania talosa millon missä mutta kannattaa ottaa kasvit ja sähköjohdot pois kanin lähettyvyydeltä... kani ei haise eikä sen häkkikään haise jos putsaat sitä usein (häkkiä)
      mutta kun kani on vapaana sitä täytyisi vahtia ettei se tee pahojaan :)
      itelläni on kääpiöluppakorva kani jolla on kiltti luonne... mutta suosittelen kuitenkin jotain kääpiökania sulle sillä isommissa kaneissa on enemmän hoitoa... Ja kaneilla täytyy olla iso häkki...

      • Hassukani

        Miksi kanin pitäisi olla häkissä? Tuo meidän hölmöläinen on aina vapaana ja nukkuu meidän sängyn alla. Ja lorvii partsilla. Ei silti tee pahojaan vaikka olisi yksinkin. Tai toisinaan "lukee" lehdet vähän liiankin tarkkaan, ei jää muille kirjaintakaan luettavaa...


    • maia

      Kani on hirveen seurallinen eläin. Kyllä kani pärjää yksin päivän mutta ei sen pidempään. Yleensä kani tarvii toisen kanin vierelle, mutta itsellänikään ei ole kuin yksi kani ja se pärjää mainiosti, koska se on päivät sisällä meidän kanssa. Yöt se on ulkona, koska kanin pissi haisee todellakin! Päivällä se käy pissillä omassa "vessassa" joka on paperilla varustettu keittiön nurkka. Meidän pojulla on vanhasta kettuhäkistä tehty häkki ja siihen on liitetty ite tehty koppi. Talvella häkki on vuorattu styroksilla ja villalla. Siellä on myös lämmitys jotenka lämpö on aina o-5. Kanista nyt ei voi sanoa mikä rotu sopisi aloittelijalle, mutta ainakin oon huomannu että mitä jalostetumpi sitä hankalampi :) Jos kani on paljon ihmisten parissa se oppii hyville tavoille. Yleensä uroskanit ruiskuttelee eritettä pitkin seiniä, mutta ei kaikki. Siinä mielessä naaraskani on parempi vaihtoehto. Maatiaiset on ihan kivoja kavereita :)

    • santlll

      KANI EI VIIHDY YKSIN EDES TYÖPÄIVÄÄ!!!!!!!! AJATTELE että ittekki olisit yksin.... kahdelle kanille HIRVEÄN iso häkki tai Tosi paljon irti olemista...

    • Jos mahdollista kanilla voisi olla oma huone/alue jossa pääsee vapaasti liikkumaan työpäivän ajan, mieluiten ettei olisi johtoja tmv. kanin ulottuvilla tai ruokia. Joitain aktiviteetteja oli myös hyvä pitää esim. häissä jonkinlainen mökki

    • Anonyymi

      Kanin häkkiä ei kannata sijoittaa patterin lähelle kun se on lämmin. Nimittäin jos häkissä käyttää purua tai kani on paksukarvainen niin sille voi tulla helposti kuuma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe