Hei,
annatteko koirallenne sekä kuivanappulaa, että raakaa lihaa?
Oma koirani (9kk) syö pääsääntöisesti kuivanappulaa ja vain satunnaisesti jotain extroja siihen päälle (piimä, ruuanjämät tms). Siis nappulalla lähinnä mennään ja hyvin maistuu.
Jos haluaisin siirtyä osittain lihojen ja luiden antamiseen, niin kannattaakos se? Luin nimittäin, että raakaruuan ja nappulan sulamisajat ovat niin erilaiset, ettei niitä kannata antaa sekaisin!? Pitääkö se paikkansa?
Koira syö kyllä n. kerran viikossa rustoluita, mutta muuta raakaa tavaraa se ei saa... vielä :)
nappulaa + raakaa lihaa
18
6406
Vastaukset
- sinänsä
paikkansa, että sitä raakaa lihaa ei saisi sotkea sinne nappuloiden sekaan vaan nappulat annetaan toisella ruokintakerralla ja raaka liha sitten toisella. Esim nappulat aamulla ja lihat illalla tai toisin päin.
- ....
Ok tuota juuri mietinkin, että pitääkö ne antaa erikseen ja voiko edes samana päivänä antaa, vai onko viikossa erikseen "nappulapäivät" ja "lihapäivät".
Kiitos vastauksesta - mitäs nyt?
Minä oon laittanu raakaa jauhelihaa ton otuksen kuppiin nappuloiden sekaan joka ruualla. Miten se vaikuttaa koiran vatsan toimintaan, että samalla aterialla syödyt sapuskat on sulavuudeltaan erilaiset?
Mitenkähän tuon saa enää opetettua pelkille nappuloille toisella ruualla kun ei sille ne pelkiltään enää maistu, kun tottunut herkkua saamaan joukkoon?
Hmm... lihalientä joukkoon? Siis itse keiteltyä, ei valmiskuutioista. - ei sekasin
mitäs nyt? kirjoitti:
Minä oon laittanu raakaa jauhelihaa ton otuksen kuppiin nappuloiden sekaan joka ruualla. Miten se vaikuttaa koiran vatsan toimintaan, että samalla aterialla syödyt sapuskat on sulavuudeltaan erilaiset?
Mitenkähän tuon saa enää opetettua pelkille nappuloille toisella ruualla kun ei sille ne pelkiltään enää maistu, kun tottunut herkkua saamaan joukkoon?
Hmm... lihalientä joukkoon? Siis itse keiteltyä, ei valmiskuutioista.Voisitteko neuvojen antajat selventää miksi teette jotain ja miksi se sitten on oikein. Ei sellaisia selityksiä ymmärrä että koska minä teen niin, silloin se on oikein.
jotain olen kuullut että raaka jauheliha ja nappulasekoitus niin saattaa heikentää kalsiumin imeytymistä, mutta jos sekaan nakkaa vielä jauhettua kananmunankuorta niin ei haittaa.
Puhe siitä, että nappulaa ja raakaa lihaa ei saa antaa samaan aikaan on höpöä. Se on joidenkin keksimää huhupuhetta, jolla ei ole mitään todellisuusperää. Koiran elimistö sulattaa samaan aikaan annetun ruoan ihan tavalliseen tapaan, ei siitä mitään ongelmia tule.
Kaikilla ruoka-aineilla on jonkinlainen sulamisaika - osa ruoasta sulaa hitaammin, osa taas hyvinkin nopeasti. Koiran elimistö on siitä vänkä, että toki se tunnistaa milloin jokin ruoka on sulanut tarpeeksi ja on valmis siirtymään eteenpäin suolessa. Pidempää sulamisaikaa tarvitseva ruoka taas viettää kauemmin aikaa elimistössä - sulamassa - ennen siirtymistään eteenpäin. Koiran elimistö kyllä osaa prosessoida eri ruoka-aineet, vaikka ne samaan aikaan annetaankin.
Samaan kuppiin siis nappula, liha ja mahdolliset kasvismössöt. Ei aiheuta mitään ongelmia!
Ennenkuin annatte neuvoja täällä tai muualla toivoisin, että ottaisitte selvää asioista ja antaisitte OIKEITA neuvoja. En ymmärrä miksi ihmeessä on pakko tulla jakamaan väärää tietoa, kun asiat voi selvittää ja jakaa oikeaa tietoa.- sinulle :)
Minä täällä jo yritin etsiä netin syövereistä tietoa tuosta sulamisasiasta ja niitä syitä, että miksi ei saa laittaa samaan aikaan enkä löytänyt.
Osaisiko Rottweiler-mami vielä neuvoa tyhymän luotettavalle koiransapuskasivustolle, josta oikeaa tietoa löytäisi? Aina jokin unohtuu. Siis koiran ruokinnastahan on kirjoitettua tietoa todella paljon. Sekaruokinnasta (siis nappulaa ja mm. lihaa yms.) on paljonkin infoa. Tässä muutama ihan mukava artikkeli:
http://seitti.net/koira/saitti/jau.html
Ja siitä seuraava lainaus:
"Kotiruoka ja valmiit teollisuuden rehut eivät ole joko-tai-vaihtoehtoja. Molempien hyvät ominaisuudet ja heikkoudet voidaan esittää. Todellisuudessa sekaruoan käyttö lienee mielekkäin ruokintavaihtoehto. Ne, jotka vannovat yksinomaan toisen nimeen ja kieltävät sekaruokinnan, ovat oikeassa määrätyin edellytyksin, mutta kokonaisuutta ajatellen he ovat mielipiteineen epärealistisia ja myös lyhytnäköisiä .Ravintoaineiden vaikutukset tiedetään, joskin uuttakin tietoa tulee jatkuvasti. Koirien elinympäristö on realiteetti, ja siinä tapahtuu muutoksia. Koirat ovat koiria, ne eivät muuksi muutu."
Toinen ihan kiinnostava artikkeli on tämä:
http://www.dogo.fi/yrjölä.htmsinulle :) kirjoitti:
Minä täällä jo yritin etsiä netin syövereistä tietoa tuosta sulamisasiasta ja niitä syitä, että miksi ei saa laittaa samaan aikaan enkä löytänyt.
Osaisiko Rottweiler-mami vielä neuvoa tyhymän luotettavalle koiransapuskasivustolle, josta oikeaa tietoa löytäisi?Voi kuule, kun en ole sitä mieltä, että olisi tyhmää kysyä, päin vastoin on tyhmää olla kysymättä. On erittäin fiksua, että päätit selvittää asiaa, etkä vaan uskoa puheita.
rottweiler-mami kirjoitti:
Aina jokin unohtuu. Siis koiran ruokinnastahan on kirjoitettua tietoa todella paljon. Sekaruokinnasta (siis nappulaa ja mm. lihaa yms.) on paljonkin infoa. Tässä muutama ihan mukava artikkeli:
http://seitti.net/koira/saitti/jau.html
"Kotiruoka ja valmiit teollisuuden rehut eivät ole joko-tai-vaihtoehtoja. Molempien hyvät ominaisuudet ja heikkoudet voidaan esittää. Todellisuudessa sekaruoan käyttö lienee mielekkäin ruokintavaihtoehto. Ne, jotka vannovat yksinomaan toisen nimeen ja kieltävät sekaruokinnan, ovat oikeassa määrätyin edellytyksin, mutta kokonaisuutta ajatellen he ovat mielipiteineen epärealistisia ja myös lyhytnäköisiä .Ravintoaineiden vaikutukset tiedetään, joskin uuttakin tietoa tulee jatkuvasti. Koirien elinympäristö on realiteetti, ja siinä tapahtuu muutoksia. Koirat ovat koiria, ne eivät muuksi muutu."
http://www.dogo.fi/yrjölä.htmMä en pääse muokaamaan edellistä viestiä, joten laitan uuden. Tiesin, että jostakin löytyy Kennel-Rehun ruokintaopas ja sehän löytyi! Linkki:
http://www.kennelrehu.fi/pdf/Ruokintaopas_Kennelrehu.pdf
Opas sisältää paljon ja kaikkea, mutta aika hyvä on sivulla 15 oleva Seppo Riihimäen (pitkän linjan koiraharrastaja) ohje: 1 osa täysravintoa, 1 osa jauhelihaa, 2 osaa vettä tai vettä piimää.
http://www.dogo.fi/yrjölä.htmTuosta lainauksesta...
"Todellisuudessa sekaruuan käyttö lienee mielekkäin vaihtoehto.Ne jotka vannovat yksinomaan toisen nimeen ja kieltävät sekaruokinnan,ovat oikeassa määrätyin edellytyksin,mutta kokonaisuutta ajatellen he ovat mielipiteineen epärealistisia ja lyhytnäköisiä ".
Tuo olisi mielenkiintoista tietää miksi,kunpuhutaan fanaattisuudesta (vannovat yksinomaan ?),niin tuon voi ajatella ihan samoin...
Ja kiinnostaisi tietää,ja mikä nyt tekee esim.pelkän kotiruokinnan (mielipiteet)epärealistiseksi?
Ja sitten tuohon sulamisjuttuun.Luulen,että noit pähkäilyt sulamisista eri ruokintatapojen yhteydessä (esim.aloittajan pohdinnassa),taitaapi olla lähtöisin barffin ideologiasta,ja sitä kautta sitten ylipäätään ruokintaan ihmeteltäväksi..Siinä kun määritellään ne tietyissä,ettei saisi antaa tiettyjä keskenään.Johtuen eri sulamisajasta.
Perustuu sitten mihin perustuu.
- nappulan kanssa
myöskään yhtäaikaa eikä lähekkäin. Nappula sulaa iäisyyden ja voi seisoa siellä tukkeena luumassalle. Etkö voisi luopua nappulasta kokonaan, jos keraan annat jo osittain raakalihaa ja luita, kannattaa miettiä.
Ihanko itse olet keksinyt tuon väitteen? MIKÄÄN asiallinen, tutkittu tieto ei tuo tuota väitettä, eli se on epätotuus - valheellinen väite.
Miettikäähän nyt hieman ihmiset ihan itsekin ennekuin tulette tänne höpöä juttelemaan. Koira polveutuu sudesta? Kuinka moni on ihan oikeasti nähnyt suden metsässä fundeeraamassa kaatamansa hirven ruholla, notta "jos mä nyt syön tuon mahalaukun, niin sitten mä joudun odottamaan kaksi tuntia ennenkuin mä voi syödä tuon pohjeluun, ettei vaan mene vatsa ummelle..." Koiran elimistö IHAN OIKEASTI sulattaa sinne saapuvan ruoan oikeaoppisesti, vaikka samalla satsilla annettaisiin luuta, lihaa, kasvista, nappulaa, sisäelimiä jne. Kun tietty ruoka-aine on sulanut, se siirtyy eteenpäin suolessa, sulamaton jää vielä sulamaan. Ei nappula mitään tukosta luulle siis tee... Mutta luut itsessään kyllä kovettavat koiran mahaa, eli ulostemassa saattaa luiden syönnin jälkeen olla tavallaista tiiviimpää.
Raaka liha ja luut ovat hyvä lisä koiran ruokinnassa, mutta EIVÄT missään tapauksessa mikään BARF- ruokavalio. Raakaruokintaan kuuluvat erilaiset luut (mm. naudan, broilerin), erilaiset lihat (mm. nauta, broisku, kala) sekä kasvismössöt ja tietenkin erilaiset sisäelimet. Pelkällä jauhelihalla ja luilla ei siis koira terveenä elä.- ......
Ihanko itse olet keksinyt tuon väitteen? MIKÄÄN asiallinen, tutkittu tieto ei tuo tuota väitettä, eli se on epätotuus - valheellinen väite.
Miettikäähän nyt hieman ihmiset ihan itsekin ennekuin tulette tänne höpöä juttelemaan. Koira polveutuu sudesta? Kuinka moni on ihan oikeasti nähnyt suden metsässä fundeeraamassa kaatamansa hirven ruholla, notta "jos mä nyt syön tuon mahalaukun, niin sitten mä joudun odottamaan kaksi tuntia ennenkuin mä voi syödä tuon pohjeluun, ettei vaan mene vatsa ummelle..." Koiran elimistö IHAN OIKEASTI sulattaa sinne saapuvan ruoan oikeaoppisesti, vaikka samalla satsilla annettaisiin luuta, lihaa, kasvista, nappulaa, sisäelimiä jne. Kun tietty ruoka-aine on sulanut, se siirtyy eteenpäin suolessa, sulamaton jää vielä sulamaan. Ei nappula mitään tukosta luulle siis tee... Mutta luut itsessään kyllä kovettavat koiran mahaa, eli ulostemassa saattaa luiden syönnin jälkeen olla tavallaista tiiviimpää.
Raaka liha ja luut ovat hyvä lisä koiran ruokinnassa, mutta EIVÄT missään tapauksessa mikään BARF- ruokavalio. Raakaruokintaan kuuluvat erilaiset luut (mm. naudan, broilerin), erilaiset lihat (mm. nauta, broisku, kala) sekä kasvismössöt ja tietenkin erilaiset sisäelimet. Pelkällä jauhelihalla ja luilla ei siis koira terveenä elä.Tarkoitin tolla alkuperäisellä viestillä ihan vaan sitä, että jos haluan antaa koiralleni vaihtelun vuoksi nappulan sekaan lihaa, broiskua, luita tms. niin voiko antaa vai onko toi "sulamisaika" ongelma.
En tietenkään ruokkis koiraa pelkillä luilla ja jauhelihalla :D Eiei, kyllä se nappula edelleen ois pääosassa ja muut jutut vaihteluks.
Mutta tässä nyt tuli just se ongelma, että ihmiset neuvoo ihan vastakkaisia asioita. Eikä siinä mitään, jos ne on vaan mielipiteitä tasolla "näin on meillä aina tehty", mutta jos jollain on sitä tietoa että mikä on HYVÄKSI ja mikä HUONOKSI koiralle, niin sitä tietty haluisin.
Ja onhan tähän niitä vastauksia tullutkin. Harmi vaan että taas puolesta ja vastaan ;DDD
Vedän tästä oman johtopäätökseni nyt, että annan sille koiralle sillon tällön jotain ja tarkkailen miten menee :)
Ja BARFiin en kyllä halua siirtyä, sekaruokintaa harkitsen.
Kiitos vastauksista. ...... kirjoitti:
Tarkoitin tolla alkuperäisellä viestillä ihan vaan sitä, että jos haluan antaa koiralleni vaihtelun vuoksi nappulan sekaan lihaa, broiskua, luita tms. niin voiko antaa vai onko toi "sulamisaika" ongelma.
En tietenkään ruokkis koiraa pelkillä luilla ja jauhelihalla :D Eiei, kyllä se nappula edelleen ois pääosassa ja muut jutut vaihteluks.
Mutta tässä nyt tuli just se ongelma, että ihmiset neuvoo ihan vastakkaisia asioita. Eikä siinä mitään, jos ne on vaan mielipiteitä tasolla "näin on meillä aina tehty", mutta jos jollain on sitä tietoa että mikä on HYVÄKSI ja mikä HUONOKSI koiralle, niin sitä tietty haluisin.
Ja onhan tähän niitä vastauksia tullutkin. Harmi vaan että taas puolesta ja vastaan ;DDD
Vedän tästä oman johtopäätökseni nyt, että annan sille koiralle sillon tällön jotain ja tarkkailen miten menee :)
Ja BARFiin en kyllä halua siirtyä, sekaruokintaa harkitsen.
Kiitos vastauksista.Ymmärsin kyllä kysymyksesi, tuo yllä oleva vastaukseni olikin tarkoitettu kirjoittajalle, jonka mielestä luita ja nappulaa ei saa antaa samaan aikaan koiralle.
Kun luet noita eri ruokinta"oppaita" ja artikkeleita, niin huomaat kyllä, että koira sulattaa sille annetut ruoka-aineet ihan asiallisesti, vaikka ne annetaan samaan aikaan. Voit siis täysin huoletta antaa koirallesi nappulan mukana lihaa, kanaa, kalaa, kasvismössöä ja koiran elimistö ne sulattaa oikeaoppisesti.- Barf
Ymmärsin kyllä kysymyksesi, tuo yllä oleva vastaukseni olikin tarkoitettu kirjoittajalle, jonka mielestä luita ja nappulaa ei saa antaa samaan aikaan koiralle.
Kun luet noita eri ruokinta"oppaita" ja artikkeleita, niin huomaat kyllä, että koira sulattaa sille annetut ruoka-aineet ihan asiallisesti, vaikka ne annetaan samaan aikaan. Voit siis täysin huoletta antaa koirallesi nappulan mukana lihaa, kanaa, kalaa, kasvismössöä ja koiran elimistö ne sulattaa oikeaoppisesti.Meillä barffataan ja olen Mamin kanssa samaa mieltä siitä, että raakaa lihaa voi hyvin antaa nappuloiden kanssa. Mutta eri mieltä siitä miten luita annetaan. Barffiin perehtyneenä (en todellaan ole mikään asiantuntia) olen lukenut paljonkin ettei luita _pitäisi_ antaa nappulan kanssa samaan aikaan. Se 12tuntia niiden välillä on hyvä nyrkkisääntö. Eli aamulla toista ja illalla toista.
Toki sekin on koira kohtaista miten vatsa kestää, mutta aika usein kuulee että "annoin koiralle luuta, meni maha sekaisin". Luut ja nappulat sulavat ihan eri tahtiin joten se johtuu ihan siitä.
Lisää tietoa ja hyviä vinkkejä saa barf foorumilta :) - siitä vaan
Barf kirjoitti:
Meillä barffataan ja olen Mamin kanssa samaa mieltä siitä, että raakaa lihaa voi hyvin antaa nappuloiden kanssa. Mutta eri mieltä siitä miten luita annetaan. Barffiin perehtyneenä (en todellaan ole mikään asiantuntia) olen lukenut paljonkin ettei luita _pitäisi_ antaa nappulan kanssa samaan aikaan. Se 12tuntia niiden välillä on hyvä nyrkkisääntö. Eli aamulla toista ja illalla toista.
Toki sekin on koira kohtaista miten vatsa kestää, mutta aika usein kuulee että "annoin koiralle luuta, meni maha sekaisin". Luut ja nappulat sulavat ihan eri tahtiin joten se johtuu ihan siitä.
Lisää tietoa ja hyviä vinkkejä saa barf foorumilta :)yksinkertaisesti siitä että se iso luu annetaan tottumattomalle koiralle eikä koiran maha kestä.
- Barf
siitä vaan kirjoitti:
yksinkertaisesti siitä että se iso luu annetaan tottumattomalle koiralle eikä koiran maha kestä.
No ei meillä kyllä kestänyt neljällä koiralla edes siedättämällä... Ummetus, ripuli tai oksennus oli aina tuloksena. Eipä ollut kertaakaan barffiin siirtymisen jälkeen, joten en usko että johtuu totumisesta.
Mutta kukin uskoo tyylillään, kokeilemallahan se selviää joten miksipä asiasta kinaamaan ;)
- tietoa, niin etsi
muualta, tämä on nimenomaan keskustelupalsta eli tietenkin täällä on eriäviä mielipiteitä ja kun et voi tietää kenenkään lähdetaustaa, niin et tietenkään voi täysin luottaa kaikkeen lukemaasi!
Minä uskon siihen lukemani perusteel, että nappulaa (ei anneta meillä ollenkaan) ja luita EI anneta yhtäaikaa. Rotmamille kommenttina, että eivät ne sudet nappulaa ole siellä metsässä syöneet. Mahalaukku kuuluu lihakastiin (ei nappulaan) ja on siis ihan eri verrata mahalaukkua ja luita kuin nappulaa ja luita. Mutta jokaisella on omat mielipiteensä. Pääasia, että omaa koiraa seuraamalla tietää mikä sille on parasta ja ruokkii sen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781