Tupakansavua naapurista

astma

asun VVO:n talossa ja en mielelläni kärsisi tupakansavusta, joka tulee ilmastointikanavasta sekä ovesta/rapusta.
Pahiten savusta kärsin viikonloppuisin , yöllä, kun naapureissa juhlitaan.
Joulukuussa otin VVO:n johtajaan yhteyttä (isänn ei välitä mistään mitään), heti tuli putkimies, joka korjasi lämmityspuolen , lämpöä on nyt 21-24 astetta (liian paljon), kylmä tulee harvoista ikkunoista, vetää että verhot heiluu.
Putkimies haisteli savuja todeten ongelman. Muuta ei sitten tapahtunutkaan.
LAIN mukaan tupakansavu ei saa tulla muista asunnoista minun asuntooni.
Eli taas pitää ottaa yhteyttä johtajaan kun nuo pikkunilkit ei osaa muuta tehdä kuin kerätä tupakantumppia maasta.
Koko viime kesän hain uutta asuntoa vvo:lta, eivät antaneet.
Nyt sitten pistän ukot korjaamaan viat ja puutteet.

45

12923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi

      sä oot perus ruikuttaja tyyppi jollei kelpaa mikään. et sä yksin siellä asu, ja jos ei naapureiden meno miellytä niin muuta muualle.

      • Anti-röökaaja

        Ja siinä taas puolestaan vuoden Huomaavainen Tupakoija, jolle omien keuhkojen tervaaminen on kaikki kaikessa.


      • Parrot

        No kyl muakin vituttaa se tupakansavu joka tulee niitten horojen asunnoista. Sitten noi yhet on tehny remonttia semmosen 2 kk. Niin tukis sen poran perseeseensä.


    • Sini

      Asun itsekin VVO:n talossa ja sama ongelma on minullakin tupakoivan
      seinänaapurini takia. En tiedä mitä kautta tupakanhaju tulee, mutta eteinen
      ja oma makuuhuoneeni haisevat 'vanhalle navetalle'. Varsinkin maanantaiaamuisin, jolloin palaan viikonlopun vietosta etämieheni luota,
      tupakanhaju on kuvottava.
      Toisen, perin kiusallisen ongelman aiheuttavat yläkerran asukkaat, jotka
      aviollisissa puuhissaan iltamyöhään ovat harmillisen äänekkäitä. Kyse ei
      suinkaan ole pelkästä sängynnarinasta. Elä näiden naapureiden kanssa sitten
      kristillisesti!

      • Jokke

        minäkin kerran heräsin siihen, kun naapuri veti vessan klo 22 : 00 jälkeen. Ja vielä aivan rumputti sitä nuppia. Kyllä kiukutti kovasti.

        En kyllä asuisi mistään hinnasta VVO : n talossa.


      • Jocu
        Jokke kirjoitti:

        minäkin kerran heräsin siihen, kun naapuri veti vessan klo 22 : 00 jälkeen. Ja vielä aivan rumputti sitä nuppia. Kyllä kiukutti kovasti.

        En kyllä asuisi mistään hinnasta VVO : n talossa.

        Kerrostaloissa on omat riesansa. Ei tämä talvi ole omakotitaloasujia hellinyt, mutta kyllä minä silti mieluummin asun omakotitalossa. Riiuureissuilla saan ihan tarpeeksi kerrostalon arjesta.


      • Allu
        Jokke kirjoitti:

        minäkin kerran heräsin siihen, kun naapuri veti vessan klo 22 : 00 jälkeen. Ja vielä aivan rumputti sitä nuppia. Kyllä kiukutti kovasti.

        En kyllä asuisi mistään hinnasta VVO : n talossa.

        Kyllähän sinä siellä asuisit, jos ei olisi muuta vaihtoehtoa......minusta parempi asua VVO:n talossa ja maksaa itse vuokransa kuin olla sossun elättinä


      • oikeesti
        Jokke kirjoitti:

        minäkin kerran heräsin siihen, kun naapuri veti vessan klo 22 : 00 jälkeen. Ja vielä aivan rumputti sitä nuppia. Kyllä kiukutti kovasti.

        En kyllä asuisi mistään hinnasta VVO : n talossa.

        VVO on paska vuokranantaja :(


    • repe

      Sama homma minun asunnossani ja vuokranantaja on myös VVO. Tupankansavua ja hajua tulee etenkin kylppäriin ja joskus myös keittiöön. Useimmiten pidän ikkunoita sen verran raollaan, että tuulettuu, mutta josku kylmempinä aikoina olen yksinkertaisesti sulkenut ilmastointikanavat.
      Kyllä näissä taloissa ilmastoinnit ja äänieristykset ihan perseestä. Ei ole kovin kivaa aamulla kahvia juodessa kuunnella kun naapurin mies kusta lorottelee kylppärissään. Tällä hetkellä ei valitettavasti ole muutakaan mahdollisuutta kuin asua tässä fucking kämpässä, vaikka kuinka vituttaa.

    • Pentti

      Heipähei!

      Itse kyllä koittaisin tehdä asialle ensin jotain ihan huoneistossa.Eli tutkisin ensinnä ilman imukanavaventtiilin paikan.Sitten laittaisin sen imuaukkoa pienemmälle(usein kierrettäväsäätöinen latanen,joslla säätyy ).Näin voi päivän mittaan tarkkailla tuleeko enää kaikki talon sisäilma huoneen kautta:)

      Toinen asia jonka katsoisin ,on ikkunan falkaus.En tiedä onko sinulla talossa parvekkeet.Jos on niin saattaa olla että juuri alapuolinen naapuri polttaa parvekkeella ja se savu tuleekin ikkunan raoista(epätodennäköistä kuitenkin).

      Ja sitten on sähköliikkeet pullollaan ilmanraikastajia,joita kannattaa harkita jo pelkästään mukavuussyistä.

      • repe

        Meillä on ainut vaihtoehto säätää se imukanavan lautanen niin pienelle, että se käytännössä on kiinni. Tiedätkö, voisiko kyseinen ongelma johtua siitä, että useimmissa asunnoissa näitä lautasia olisi säädelty vähän miten sattuu - minä kiinni ja naapuri laitttanut suurimmilleen? Siis periaatteessa pahennan tätä ongelmaa koko ajan?
        Minulla ei ole parveketta, eikä sitä ole ala- eikä yläpuolella olevissa asunnoissakaan.
        Olen joskus laittanut ilmaraikastajan kylppäriin, mutta haju alkaa siitä johtuen tai siitä huolimatta olla kuin rautatieaseman vessassa. ;-)


      • Pentti
        repe kirjoitti:

        Meillä on ainut vaihtoehto säätää se imukanavan lautanen niin pienelle, että se käytännössä on kiinni. Tiedätkö, voisiko kyseinen ongelma johtua siitä, että useimmissa asunnoissa näitä lautasia olisi säädelty vähän miten sattuu - minä kiinni ja naapuri laitttanut suurimmilleen? Siis periaatteessa pahennan tätä ongelmaa koko ajan?
        Minulla ei ole parveketta, eikä sitä ole ala- eikä yläpuolella olevissa asunnoissakaan.
        Olen joskus laittanut ilmaraikastajan kylppäriin, mutta haju alkaa siitä johtuen tai siitä huolimatta olla kuin rautatieaseman vessassa. ;-)

        Todennäköisesti ilman tulo- ja poistoventtiilit ovat oikein säädetyt.Aikojen kuluessa ne paljon röökiä imeneet venttiilit ovat osittain tukkeentuneet tervasta ja pölystä?Siksi ilmanvaihto ei enää tioimi niin kuin pitäisi?

        Itse koittaisin vielä laittaa oven tiivisteet kuntoon.Edellyttäen että tuloventtiili on myös huoneistossa.Ainakin tämä astma-nimimerkillä kirjoittanut voisi huoletta tiivistää oven ,koska ikkunat falskaa niin että verhot heiluu.

        Itse asun muuten pikku mökissä satuillen kaiken näköistä nettiin.


      • Asukas
        Pentti kirjoitti:

        Todennäköisesti ilman tulo- ja poistoventtiilit ovat oikein säädetyt.Aikojen kuluessa ne paljon röökiä imeneet venttiilit ovat osittain tukkeentuneet tervasta ja pölystä?Siksi ilmanvaihto ei enää tioimi niin kuin pitäisi?

        Itse koittaisin vielä laittaa oven tiivisteet kuntoon.Edellyttäen että tuloventtiili on myös huoneistossa.Ainakin tämä astma-nimimerkillä kirjoittanut voisi huoletta tiivistää oven ,koska ikkunat falskaa niin että verhot heiluu.

        Itse asun muuten pikku mökissä satuillen kaiken näköistä nettiin.

        Meilläkin tulee kylpyhuoneeseen, ruuan ja tupakanhajua, kylpyhuoneen seinän takana on naapurin keittiö, asunto sijaitsee ylimmässä kerroksessa ja on koneellinen poisto.
        Pitänee valittaa, jos tupakanhaju jatkuu, koska lain mukaan sitä ei saa tulla toiseen huoneistoon.


      • kaikki kestää
        Asukas kirjoitti:

        Meilläkin tulee kylpyhuoneeseen, ruuan ja tupakanhajua, kylpyhuoneen seinän takana on naapurin keittiö, asunto sijaitsee ylimmässä kerroksessa ja on koneellinen poisto.
        Pitänee valittaa, jos tupakanhaju jatkuu, koska lain mukaan sitä ei saa tulla toiseen huoneistoon.

        Voi herranjestas , on teillä isot ongelmat. Ihmisiä kuolee ja näkee nälkää, te vain rutisette jostain tupakinsavusta ;((
        Tehkää itsekin jotain tai muuttakaa pois ,vaikka telttaan


      • raitista ilmaa on ihana hen...
        kaikki kestää kirjoitti:

        Voi herranjestas , on teillä isot ongelmat. Ihmisiä kuolee ja näkee nälkää, te vain rutisette jostain tupakinsavusta ;((
        Tehkää itsekin jotain tai muuttakaa pois ,vaikka telttaan

        tupakanpoltto ja saastuttaminen, sekä rahan polttaminen ja terveytesi kanssa leikkiminen, yhteiskunnan maksettavaksi sun keukosyöpäs kuitenkin tulee, senkin raakki, haiseva tuhkakuppi, yök. Älä vaan tule mun lähelle!


      • puupää
        raitista ilmaa on ihana hen... kirjoitti:

        tupakanpoltto ja saastuttaminen, sekä rahan polttaminen ja terveytesi kanssa leikkiminen, yhteiskunnan maksettavaksi sun keukosyöpäs kuitenkin tulee, senkin raakki, haiseva tuhkakuppi, yök. Älä vaan tule mun lähelle!

        Kyllä suomessa on asiat ihan liian hyvin. Onhkohan missään muualla yhtä paljon sinunkaltaisia kitisijöitä. Ei sun kannata olla kyllä kovin huolissasi muiden keuhkösyövistä. Sun lähelle ei taida kyllä tulla kukaan.


      • raggar
        puupää kirjoitti:

        Kyllä suomessa on asiat ihan liian hyvin. Onhkohan missään muualla yhtä paljon sinunkaltaisia kitisijöitä. Ei sun kannata olla kyllä kovin huolissasi muiden keuhkösyövistä. Sun lähelle ei taida kyllä tulla kukaan.

        Siinä taas oikein hyvinvointivaltion lällärikasvatti. Ollan niin saatanan liberaaleja ja suvaitsevaisia siihen asti, kun pitäisi itse ruveta ottamaan muut huomioon. Siinä vaiheessa ruvetaankin aukomaan pättä, että "kitisijät ja epäsolidaariset blaablaablaa". Taidat kuulua siihen porukkaan, jotka Mallu huulessa ovat huolissaan sademetsistä.


      • puupää
        raggar kirjoitti:

        Siinä taas oikein hyvinvointivaltion lällärikasvatti. Ollan niin saatanan liberaaleja ja suvaitsevaisia siihen asti, kun pitäisi itse ruveta ottamaan muut huomioon. Siinä vaiheessa ruvetaankin aukomaan pättä, että "kitisijät ja epäsolidaariset blaablaablaa". Taidat kuulua siihen porukkaan, jotka Mallu huulessa ovat huolissaan sademetsistä.

        Raggar:puhut pehmoisia. En kyllä itse ole ikinä polttanut. Enkä ole huolissani sademetsistä, luonto kyllä hoitaa vaikka koko ihmiskunnan historiaan jos se sen tarpeelliseksi katsoo.
        Enkä myöskään sanonut mitään "epäsolidaarisuudesta".
        Mistäköhän se johtuu että jokaisella tiukkapivolla tuntuu olevan astma?
        Raggar, susta tais olla juttu tänpäivän lehdissä: lapsi itkee...soitat ensin parikymmentä kertaa isännöitsijälle ja sitten poliisille.


      • raitista ilmaa
        puupää kirjoitti:

        Raggar:puhut pehmoisia. En kyllä itse ole ikinä polttanut. Enkä ole huolissani sademetsistä, luonto kyllä hoitaa vaikka koko ihmiskunnan historiaan jos se sen tarpeelliseksi katsoo.
        Enkä myöskään sanonut mitään "epäsolidaarisuudesta".
        Mistäköhän se johtuu että jokaisella tiukkapivolla tuntuu olevan astma?
        Raggar, susta tais olla juttu tänpäivän lehdissä: lapsi itkee...soitat ensin parikymmentä kertaa isännöitsijälle ja sitten poliisille.

        ihan oikeestikkin puupää? !!!!!!!!!!!


      • puupää
        raitista ilmaa kirjoitti:

        ihan oikeestikkin puupää? !!!!!!!!!!!

        Sitä samaa vaan sinnekipäin :-). Käy haukkaamassa vähän raitista ilmaa ja löysennä sitä vannetta pääsi ympärillä.


      • Voi olla apua
        kaikki kestää kirjoitti:

        Voi herranjestas , on teillä isot ongelmat. Ihmisiä kuolee ja näkee nälkää, te vain rutisette jostain tupakinsavusta ;((
        Tehkää itsekin jotain tai muuttakaa pois ,vaikka telttaan

        Itselläni on ongelmana niin naapurien ulkolta tuleva tupakansavu kuin kylpyhuoneen ilmastointikanavasta tuleva naapurin paha hajua.
        Aion laittaa sekä ilmastoinnin että pienen tuuletusikkunaan aktiivihiilisuodatin palasen.
        Uskon että tästä on apua sillä se poistaa hajut!
        Ilmanpuhdistajasta jossa on tämä sama suodatin auttaa myös.


      • vilsson

        Juntit muuttakaa takaisin maalle,


    • astma

      kävi just ku aattelin, kessuttelijat älähti. Miksi ? Pian on savuttomia ravintoloita, miksei me savuttomat voida olla kodeissamme ilman savua.
      Meidän pitää vain vaatia että , tässä tapauksessa vvo, vuokranantajat noudattavat lakia, olisikohan syytä pyytää vuokranalennusta, täs kuus vuokra nousi.
      Eikä mulla ole mitään tupakoitsijoita vastaan, tehkööt mitä haluavat.
      Haluaisin vain olla kodissani. Asua normaalisti, ilman tupakansavua.
      Huomenna laitan VVO:N PÄÄJOHTAJALLE helsinkiin viestin. Tukin kyllä jo vanhalla paidalla nuo "tupakansavuhormit".

      • hengittelijä

        ja kohtuus että saisi hengitellä "raikasta" ilmaa, ettei tarttisi haistella toisten kamalanhajuisia savuja, hiuksia, vaatteita. saati omassa kämpässään haisevia verhoja, vaikkei kukaan kotona polta. Saati sitten se ikkunoidenpesu, jota saa olla aina tekemässä ja vain tupakoitsijoiden takia. Ikkunat aina harmaana sen takia kun vedetään partsilla röökii. Ylä taikka alakerrassa taikka sivulla.
        Hyi, hyi kun olette epäsiistejä kaikki tupakoijat, heittelette tumpit ja askitkin luontoa likaamaan, ettekä edes huomaa tekevänne väärin. Mitä jos me kaikki alettaisiin elää niin että heitettäisiin kaikki käsistä lähtevä luontoa likaamaan? Olis varmaan kivaa elellä roskien keskellä. Eikä se riitä että toisten kodit savustatte, saastutatte maapalloakin vielä !


      • puupää
        hengittelijä kirjoitti:

        ja kohtuus että saisi hengitellä "raikasta" ilmaa, ettei tarttisi haistella toisten kamalanhajuisia savuja, hiuksia, vaatteita. saati omassa kämpässään haisevia verhoja, vaikkei kukaan kotona polta. Saati sitten se ikkunoidenpesu, jota saa olla aina tekemässä ja vain tupakoitsijoiden takia. Ikkunat aina harmaana sen takia kun vedetään partsilla röökii. Ylä taikka alakerrassa taikka sivulla.
        Hyi, hyi kun olette epäsiistejä kaikki tupakoijat, heittelette tumpit ja askitkin luontoa likaamaan, ettekä edes huomaa tekevänne väärin. Mitä jos me kaikki alettaisiin elää niin että heitettäisiin kaikki käsistä lähtevä luontoa likaamaan? Olis varmaan kivaa elellä roskien keskellä. Eikä se riitä että toisten kodit savustatte, saastutatte maapalloakin vielä !

        Onneksi et kirjoittele tosissasi noin pehmoisia.


      • hengittelijä
        puupää kirjoitti:

        Onneksi et kirjoittele tosissasi noin pehmoisia.

        mitäs jos tulisin sun ikkunoita tuhriin jollain, taikka toisin jotain sellasia hajuja sun huusholliis, josta sä et yhtään tykkäisi. Saisit oikein hengitellä ja nuuskia niitä joka päivä. Kuinka kauan mahtaisit kestää kirkumatta.

        Jos puupäät tykkääkin poltella niin miksi koko maailman ihmiset joutuu siitä kärsimään?

        Mikään ei ole niin sietämättömän kamalan hajuista kun tupakka.


      • raggar
        puupää kirjoitti:

        Onneksi et kirjoittele tosissasi noin pehmoisia.

        Paa ny vaan se mallu huuleen. Vähän tuntuu siltä, että väitteistäsi huolimatta siellä päässä istuu oikein himoröökaaja - ja itsekäs sellainen.


      • puupää
        raggar kirjoitti:

        Paa ny vaan se mallu huuleen. Vähän tuntuu siltä, että väitteistäsi huolimatta siellä päässä istuu oikein himoröökaaja - ja itsekäs sellainen.

        Hengittelijä: Et kyllä voi olla tosissasi. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa?
        Raggar: Oletko tosiaan noin tyhmä?


      • niinpä niin
        puupää kirjoitti:

        Hengittelijä: Et kyllä voi olla tosissasi. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa?
        Raggar: Oletko tosiaan noin tyhmä?

        tyhmiä ovat paitsi puupäät !

        Tyhmää on polttaa savukkeita ja laittaa rahojansa sellaiseen joka tuhoaa terveyttä, sekä pilaa omaa ja toisten ilmaa.


      • puupää
        niinpä niin kirjoitti:

        tyhmiä ovat paitsi puupäät !

        Tyhmää on polttaa savukkeita ja laittaa rahojansa sellaiseen joka tuhoaa terveyttä, sekä pilaa omaa ja toisten ilmaa.

        Ota rauhallisesti. Ei tämä niin vakavaa ole :-).
        Helvetin tyhmää on aika moni muukin asia. Kuten toisten asioista murehtiminen.


      • ei puupää
        puupää kirjoitti:

        Ota rauhallisesti. Ei tämä niin vakavaa ole :-).
        Helvetin tyhmää on aika moni muukin asia. Kuten toisten asioista murehtiminen.

        ei ole toisten asoista murehtimista, se, jos sattuu itse kärsimään astmasta, taikka muusta hengityselinsairaudesta, ja naapurit tupakoinnillaan pahentavat sairautta, välinpitämättömyydellään ja itsekkyydellään.

        Taidat kuulua siihen samaan sakkiin sinäkin, joka ei muista välitä kuin omasta itsestään eikä siitäkään sen vertaa ettei myrkyttäisi omaa ruumistaan. !!!!!!

        Ja kyllä tämä muuten on vakavaa, muille, paitsi sinulle.


      • puupää
        ei puupää kirjoitti:

        ei ole toisten asoista murehtimista, se, jos sattuu itse kärsimään astmasta, taikka muusta hengityselinsairaudesta, ja naapurit tupakoinnillaan pahentavat sairautta, välinpitämättömyydellään ja itsekkyydellään.

        Taidat kuulua siihen samaan sakkiin sinäkin, joka ei muista välitä kuin omasta itsestään eikä siitäkään sen vertaa ettei myrkyttäisi omaa ruumistaan. !!!!!!

        Ja kyllä tämä muuten on vakavaa, muille, paitsi sinulle.

        Kyllä me suomalaiset kohta kuollaan sukupuuttoon, koska näin "suuret" ongelmat on monille eläman ja kuoleman kysymyksiä. Tiedän kyllä että astma yms sairaudet on erittäin kiusallisia ja elämääkin rajoittavia, mutta nää mua vituttaa joilla on normaali pieni heinänuha kolma viikkoa vuodessa ja sitten itketään koko vuosi että mulla on astma ja kaikki ihmiset kilometrin sisälle kodistani ei ota sitä huomioon 365:tä päivää vuodessa.
        Ja onko se niin vitun vaikeata mennä juttelemaan niitten naapureiden kanssa ja selittää mikä on ongelma. Mutta ei eka haukutaan naapuri kaikille muille, katsotaan häntä nenänvartta pitkin ja
        kirjoitellaan isännöitsijälle. Asioilla on taipumus järjestyä kun vaan ei mennä toisia määräilemään jollain vitun ylimielesellä asenteella.
        Ja sinulle ei puupää: en nyt pysty tätä sulle rautalangasta väänätämään, mutta kuten sanoin niin en kyllä oo ikinä polttanut.


    • katri

      Tuleeko savua vai hajua? Ne ovat aivan eri asioita. Jos tulee savua, niin sitten on rakennuksessa tosi isot viat.

      • Allu

        Meille tulee pelkkä tupakan haju ja sekin riittää, ja kun se tulee kylppäriin niin se tarttuu pyyhkeisiinkin.
        Tätä niuhostusta voi tupakoijat väheksyä ja naureskella, mutta kyllä se meikäläistä ainakin vituttaa. Itse olen lopettanut tupakoinnin vajaa 10 vuotta sitten, ja pakko on nyt myöntää, etten silloin itse tajunnut, miten kauhealta tupakka tai tupakoija haisee..


      • huomannut
        Allu kirjoitti:

        Meille tulee pelkkä tupakan haju ja sekin riittää, ja kun se tulee kylppäriin niin se tarttuu pyyhkeisiinkin.
        Tätä niuhostusta voi tupakoijat väheksyä ja naureskella, mutta kyllä se meikäläistä ainakin vituttaa. Itse olen lopettanut tupakoinnin vajaa 10 vuotta sitten, ja pakko on nyt myöntää, etten silloin itse tajunnut, miten kauhealta tupakka tai tupakoija haisee..

        Juuri tuollaiset jotka ovat joskus lopettaneet tupakanpolton, ovat kaikista kamalampia nipottajia.


      • joskus
        huomannut kirjoitti:

        Juuri tuollaiset jotka ovat joskus lopettaneet tupakanpolton, ovat kaikista kamalampia nipottajia.

        muutut itsekin sellaiseksi


      • koskaan
        joskus kirjoitti:

        muutut itsekin sellaiseksi

        Itse en polta , en ole koskaan polttanut ,mutta tuon asenteen olen huomannut niissä jotka ovat poltelleet ja lopettaneet.Ovat tosi kriittisiä polttajille.


    • kärsivä

      Meillä sama juttu eli tupakanhaju tulee kotiin. Asutaan omistusasunnossa, silti isännöitsijä ei ollut yhtään kiinnostunut asiasta kun asiallisesti kerroin hänelle asiasta. On todella kurjaa joutua ottamaan allergialääkkeitä "turhaan" pelkästään sen takia, että naapuri käryttää meidänkin allergiasaneeratun kodin ilman. Toisinaan joudun astma-piippuunkin turvautumaan... Tuntuu kovin kohtuuttomalta! Ainoana lohtuna on se, että tupakoijat joutuvat välillisesti maksamaan hoitoni ja lääkkeeni.

      Kuntien terveystarkastajat ovat ilmeisen kiinnostuneita tapauksista, joissa taloyhtiö/vvo/isännöitsijä ei korvaansa lotkauta asialle. Tupakanhajusta on myös korkeimman oikeuden ennakkotapaus -jossa taloyhtiö joutui korvaamaan asuntojen väliseinien remontin!

      Itse en ole jaksanut moiseen tappeluun ryhtyä, koska tiedän saavani p-pään maineen. Yritän etsiä uutta, raittiimpaa kotia.

      PS. Tässä keskustelussa on turhan provosoituvia ihmisiä ;)

      • kärvsivä

        Olemme tiivistäneet asuntomme oven sekä sisäoven. Joutuu rymäyttämään kovaa, että saa oven kiinni ja aukaisukin on jo raskasta touhua. Meille haju tulee rapusta (en tajua miten kaiken sen tiivisteen läpi voi tulla!) ja todennäköisesti tv-pistokkeen läpiviennistä/ jalkalistojen "alta".

        Milläs enää tiivistät?!

        Tuuletus on jatkuvaa, palellaan itse kun ikkuna jatkuvasti auki. Tai sitten kärsitään hajusta.


      • oma talo

        mitä te idiootit valitatte te ostatte omistus asunnon? ostakaa omakotitalo! voitte itse päättää asioistanne


      • ai juu
        oma talo kirjoitti:

        mitä te idiootit valitatte te ostatte omistus asunnon? ostakaa omakotitalo! voitte itse päättää asioistanne

        pitääpäs harkita asiaa :)


      • Liisa

        Olen samaa mieltä kanssasi, että keskustelu tämän asian tiimoilta ei ole asiallista. Jos hajut siirtyvät asunnosta toiseen, niin kysymyksessä on ilmanvaihto-ongelma, joka pitäisi hoitaa kuntoon myös itse rakennuksen hyvinvoinnin kannalta.

        Ilmanpoiston tarkoituksena on siirtää hajujen ja muiden epäpuhtauksien lisäksi myös sisäilman kosteus rakennuksen ulkopuolelle. Jos poistoilma seilaa asunnosta toiseen, se tarkoittaa käytännössä, että myös kosteus asettuu rakenteisiin. 4-henkisen perheen arvioidaan tuottavan ilmaan 15-20 litraa vettä vuorokaudessa eri toimintojensa seurauksena. Tällaisen vesimäärän pyörittäminen rakennuksen sisällä johtaa väistämättä ennen pitkää homevaurioihin ja lisää hajukirjoon tunkkaisuutta, ummehtuneisuutta tai multamaista hajua.

        Ilmanvaihdon kuntoonsaattaminen on taloyhtiön vastuulla, mutta usein sen toimimattomuus johtuu myös asukkaan itsensä toimenpiteistä. Raitisilmaventtiilit tulee pitää auki ja puhtaina. Ja, jos niitä ei ole, on huolehdittava, että tuloilmaa saadaan riittävästi esim. poistamalla tarvittava määrä ikkunatiivisteitä tai mieluummin vaadittava, että taloon asennetaan oikeaoppiset raitisilmaventtiilit.

        Jos rakennuksessa on koneellinen ilmanpoisto ilman asianmukaisia tuloilmaventtiileitä, sisätiloihin muodostuu voimakas alipaine, joka imee korvausilmaa, mistä tahansa rakennuksen epätiiviyskohdasta. Sellaisia voivat olla naapuriasunnon lisäksi myös esim. postiluukku, viemäri, erilaiset läpiviennit jne.. Alipaine voi imeä sisäilmaan myös eristeiden epäpuhtauksia, kuten lasi- ja mineraalivillakuituja, jotka nekin ovat varsinkin astmaatikoille terveysriski.

        Ilmanvaihdon tulee olla suurinpiirtein tasapainossa, mutta hyvin lievästi alipaineinen, jotta sisäilman kosteus ei liiku väärään suuntaan. Oikeaoppinen ilmanvaihto on siis tärkeätä sekä asukkaiden että rakennuksen terveyden kannalta. Valitettavan usein taloyhtiöiden isännöitsijöillä ei ole asiantuntemusta näissä asioissa ja tietämättömyydessään he voivat aikaansaada myös rakennukseen vaurioita. Yksi tehokas keino saada isännöitsijät toimimaan, on tehdä heille selväksi, että he saattavat joutua vahingonkorvausvastuuseen, jos rakennus vaurioituu sen perusteella, että he ovat tahallisesti laiminlyöneet kiinteistön kunnossapidon.

        Terveystarkastajilla ei ole monessakaan mielessä juuri resursseja puuttua tupakanhajun siirtymisongelmiin. Heillä ei esim. ole käytettävissään riittävän herkkää kemiallista tai fysikaalista aikasarjamittausmenetelmää ongelman kartoittamiseksi.


      • Pentti
        kärvsivä kirjoitti:

        Olemme tiivistäneet asuntomme oven sekä sisäoven. Joutuu rymäyttämään kovaa, että saa oven kiinni ja aukaisukin on jo raskasta touhua. Meille haju tulee rapusta (en tajua miten kaiken sen tiivisteen läpi voi tulla!) ja todennäköisesti tv-pistokkeen läpiviennistä/ jalkalistojen "alta".

        Milläs enää tiivistät?!

        Tuuletus on jatkuvaa, palellaan itse kun ikkuna jatkuvasti auki. Tai sitten kärsitään hajusta.

        Huomenta!
        Pinttynyt tupakansavu on aina läsnä?Heti kun laittaa ikkunan kiinni tulee haju takaisin?Tähän on vielä keino,ionisaattori esimerkiksi http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/ionisaattori.htm


      • savua
        Liisa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, että keskustelu tämän asian tiimoilta ei ole asiallista. Jos hajut siirtyvät asunnosta toiseen, niin kysymyksessä on ilmanvaihto-ongelma, joka pitäisi hoitaa kuntoon myös itse rakennuksen hyvinvoinnin kannalta.

        Ilmanpoiston tarkoituksena on siirtää hajujen ja muiden epäpuhtauksien lisäksi myös sisäilman kosteus rakennuksen ulkopuolelle. Jos poistoilma seilaa asunnosta toiseen, se tarkoittaa käytännössä, että myös kosteus asettuu rakenteisiin. 4-henkisen perheen arvioidaan tuottavan ilmaan 15-20 litraa vettä vuorokaudessa eri toimintojensa seurauksena. Tällaisen vesimäärän pyörittäminen rakennuksen sisällä johtaa väistämättä ennen pitkää homevaurioihin ja lisää hajukirjoon tunkkaisuutta, ummehtuneisuutta tai multamaista hajua.

        Ilmanvaihdon kuntoonsaattaminen on taloyhtiön vastuulla, mutta usein sen toimimattomuus johtuu myös asukkaan itsensä toimenpiteistä. Raitisilmaventtiilit tulee pitää auki ja puhtaina. Ja, jos niitä ei ole, on huolehdittava, että tuloilmaa saadaan riittävästi esim. poistamalla tarvittava määrä ikkunatiivisteitä tai mieluummin vaadittava, että taloon asennetaan oikeaoppiset raitisilmaventtiilit.

        Jos rakennuksessa on koneellinen ilmanpoisto ilman asianmukaisia tuloilmaventtiileitä, sisätiloihin muodostuu voimakas alipaine, joka imee korvausilmaa, mistä tahansa rakennuksen epätiiviyskohdasta. Sellaisia voivat olla naapuriasunnon lisäksi myös esim. postiluukku, viemäri, erilaiset läpiviennit jne.. Alipaine voi imeä sisäilmaan myös eristeiden epäpuhtauksia, kuten lasi- ja mineraalivillakuituja, jotka nekin ovat varsinkin astmaatikoille terveysriski.

        Ilmanvaihdon tulee olla suurinpiirtein tasapainossa, mutta hyvin lievästi alipaineinen, jotta sisäilman kosteus ei liiku väärään suuntaan. Oikeaoppinen ilmanvaihto on siis tärkeätä sekä asukkaiden että rakennuksen terveyden kannalta. Valitettavan usein taloyhtiöiden isännöitsijöillä ei ole asiantuntemusta näissä asioissa ja tietämättömyydessään he voivat aikaansaada myös rakennukseen vaurioita. Yksi tehokas keino saada isännöitsijät toimimaan, on tehdä heille selväksi, että he saattavat joutua vahingonkorvausvastuuseen, jos rakennus vaurioituu sen perusteella, että he ovat tahallisesti laiminlyöneet kiinteistön kunnossapidon.

        Terveystarkastajilla ei ole monessakaan mielessä juuri resursseja puuttua tupakanhajun siirtymisongelmiin. Heillä ei esim. ole käytettävissään riittävän herkkää kemiallista tai fysikaalista aikasarjamittausmenetelmää ongelman kartoittamiseksi.

        Edellinen oli täyttä asiaa.
        Sama ongelma oli meillä eli hermoraunio ketjupolttaja asui naapurissa ja koko rappukäytävä haisi ja haju tuli sisälle eteiseen ja yöllä makuuhuoneeseen asti.
        tein seuraavat toimenpiteet.
        Ensiksi avasin rappukäytävän oven alla olevat raitisilma venttiilit kesäksi täysin auki.
        Tiivistin välioven ja asunnon oven.
        Säädin tuloilma venttiilit hieman suuremmalle ja
        ulko oven lähellä olevan poistoilmaventtiilin hieman pienemmälle, vaikka tiedän, että näihin ei
        saa koskea, mutta jos hajua tulee, niin silloin joku on myös sörkkinyt omansa pieleen.
        Näillä sain savunhajun puolee ja sitten Philipsin
        ilmanpuhdistaja yöksi surisemaan niin sain nauttia raittiista ilmasta.

        Jos ongelmaa lähdettäisiin purkamaan oikeasta päästä, niin koko talon ilmanvaihto pitää silloin tasapainottaa, niin kuin edellinen kirjoittaja asiasta hyvin kertoi.


    • kauhea käry

      asun rivitalossa neljän lapseni ja mieheni kanssa.neljä vuotta nukuttiin savuisessa makkarissa.naapurista jossa vanha pariskunta vetelee yötä päivää monta toppaa sätkiä savu sekä hajut tulivat verhokoteloista meidän puolelle.vika korjattiin vihdoin viimein.nyt haju on siirtynyt keittiöön ja savu kulkeutuu rakenteita pitkin josssa kulkee putket.asiaa käytiin tutkimassa mutta kuulemma mahdoton tehtävä saada asiaan selvyyttä mitä kautta savu kulkee ja miksi.keittiössä haisee niin pahasti ettei siellä voi edes syödä.olen tupakoitsija itsekkin mutta en voi sietää hajua joka on ja näköjään pysyy meidän keskuudessamme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe