Hormi vuotaa

Kekäle_

Tulipa talo ostettua ja ongelma ilmeni myöhemmin. Nimittäin vaikka pellin laittaisi kiinni tulen palaessa niin veto on yhtä hyvä kuin pelti auki. Eikä tule savua sisään vaikka lykkää pellin kiinni. Olen sen verran saanut selville, että ilmeisesti hormi tehty päin peetä, ihan vinoon. Pelti ei pidä vaan vuskaa reunoilta ja takaa. Sitä rautakehikkoa ei ole laitettu ollenkaan, pelkkä pelti. Olisiko ideoita moisen vian korjaamiseen??? Vai onko kaadettava koko piippu?? Piippu on siis muurattu tiilistä.

16

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttänyt

      oikeaa peltiä?

      • Kekäle_

        Olen oikeaa peltiä käyttänyt. Ongelma on ilmeisesti se, että hormin seinämät on sieltä sisältä vinot. Eli takaseinästä ja reunoilta vuskaa.


    • purku

      Ei sitä piippua kannata heti lähteä purkamaan. Voisit kutsua paikan päälle jonkin ammattilaisen esim. nuohoojan. Se kertoo onko vikaa ja tarviiko tehdä asialle mitään. Samalla käynnillä lakisääteinen nouhous tulee hoidettua. Jos tuohon jotain tarvii tehdä, niin ei sitä piippua kannata ainakaan purkaa, jos muilta kun pellin osalta kunnossa. Piikkaa vanhan pellin ympäriltä tiiltä pois ja jos siellä se kehys on, niin poistaa sen. Uusi pellinkehys paikalleen samalla laastilla mitä siinä kohtaa hormistossa on käytetty ja sitten vaan seinä umpeen ja pinnoitus ympärillä olevan seinän mukaiseksi.

      • Kekäle_

        on käynyt ja piippua saa kyllä käyttää, ei siinä mitään. Ainoa haittapuoli on se, että uuni kylmenee nopeasti kertoili nuohooja. Lämmityskustannukset tuplaantuu. Kehystä siellä ei ole ja nuohooja epäili, että huonosti käy jos alkaa piikkailemaan. Selvisi sellainen asia, että piipun on tehnyt 80-vuotias ukkeli joka ei ole muurannut ikinä mitään. Olisi saanut muurarinkin ilmaiseksi mutta ei huolinut. Nuohoojalla oli kokemusta saman herran toisesta talosta, siellä piippu ei pelaa ollenkaan. Pitää harkita uskaltaisiko alkaa piikkailemaan vai yrittäisikö löytää toisen konstin.


      • sitä
        Kekäle_ kirjoitti:

        on käynyt ja piippua saa kyllä käyttää, ei siinä mitään. Ainoa haittapuoli on se, että uuni kylmenee nopeasti kertoili nuohooja. Lämmityskustannukset tuplaantuu. Kehystä siellä ei ole ja nuohooja epäili, että huonosti käy jos alkaa piikkailemaan. Selvisi sellainen asia, että piipun on tehnyt 80-vuotias ukkeli joka ei ole muurannut ikinä mitään. Olisi saanut muurarinkin ilmaiseksi mutta ei huolinut. Nuohoojalla oli kokemusta saman herran toisesta talosta, siellä piippu ei pelaa ollenkaan. Pitää harkita uskaltaisiko alkaa piikkailemaan vai yrittäisikö löytää toisen konstin.

        tulisijaa lämmittää? :)

        Peltejä voi kyllä poistaa ja laitella uusia.
        On vaan tiedettävä,mitä tekee.
        Tiiliä EI piikata silloin,mahd,vähän työstetään tietyillä metodeilla.Tämä yhdelle vastaajalle.
        Tietty näkemättä mahdoton sanoa,mikä mättää
        Tämä on kokeneen muurarin hommia.


      • Kekäle_
        sitä kirjoitti:

        tulisijaa lämmittää? :)

        Peltejä voi kyllä poistaa ja laitella uusia.
        On vaan tiedettävä,mitä tekee.
        Tiiliä EI piikata silloin,mahd,vähän työstetään tietyillä metodeilla.Tämä yhdelle vastaajalle.
        Tietty näkemättä mahdoton sanoa,mikä mättää
        Tämä on kokeneen muurarin hommia.

        Eihän se nuohooja niitä kyllä lämmitä mutta hyvähän tuo kuntoon olisi saada. Pyysin kyllä yhdestä firmasta ammattilaista katsomaan, lupasi tulla mutta ei ole näkynyt vaikka kuukausi jo mennyt. Tietysti sinne voisi kai tunkea sisään niitä putkia vai mitä ne nyt laittelee.


      • purku
        sitä kirjoitti:

        tulisijaa lämmittää? :)

        Peltejä voi kyllä poistaa ja laitella uusia.
        On vaan tiedettävä,mitä tekee.
        Tiiliä EI piikata silloin,mahd,vähän työstetään tietyillä metodeilla.Tämä yhdelle vastaajalle.
        Tietty näkemättä mahdoton sanoa,mikä mättää
        Tämä on kokeneen muurarin hommia.

        Sorry, määrittelin hiukan epämääräisesti tuon piikkauksen.

        Eli ei tietenkään käytetä mitään piikkauskonetta (sähkövempainta) vaan käsipelillä keskikokoista vasaraa (ei moskaa) ja erikokoisia (levyisia, pituisia) kivitalttoja tilanteen mukaan. Pellin alapuolella olevan tiilen voi poistaa edestä pois, että pystyy uuden kehyksen saumaamaan hormin sisäpuolelta kiinni. Niin ja sinne tiilisaumaan tehdään urat, minne sen pellinkehyksen voi sitten asettaa. Tällä tavalla olen korjaillut vanhoja peltejä ja hyvin ovat toimineet, eikä hormisto ole kärsinyt eikä halkeillut.


      • piipussa
        purku kirjoitti:

        Sorry, määrittelin hiukan epämääräisesti tuon piikkauksen.

        Eli ei tietenkään käytetä mitään piikkauskonetta (sähkövempainta) vaan käsipelillä keskikokoista vasaraa (ei moskaa) ja erikokoisia (levyisia, pituisia) kivitalttoja tilanteen mukaan. Pellin alapuolella olevan tiilen voi poistaa edestä pois, että pystyy uuden kehyksen saumaamaan hormin sisäpuolelta kiinni. Niin ja sinne tiilisaumaan tehdään urat, minne sen pellinkehyksen voi sitten asettaa. Tällä tavalla olen korjaillut vanhoja peltejä ja hyvin ovat toimineet, eikä hormisto ole kärsinyt eikä halkeillut.

        olla reikätiiliä kun minun piipussa näkyy olevan???


      • Kekäle_
        purku kirjoitti:

        Sorry, määrittelin hiukan epämääräisesti tuon piikkauksen.

        Eli ei tietenkään käytetä mitään piikkauskonetta (sähkövempainta) vaan käsipelillä keskikokoista vasaraa (ei moskaa) ja erikokoisia (levyisia, pituisia) kivitalttoja tilanteen mukaan. Pellin alapuolella olevan tiilen voi poistaa edestä pois, että pystyy uuden kehyksen saumaamaan hormin sisäpuolelta kiinni. Niin ja sinne tiilisaumaan tehdään urat, minne sen pellinkehyksen voi sitten asettaa. Tällä tavalla olen korjaillut vanhoja peltejä ja hyvin ovat toimineet, eikä hormisto ole kärsinyt eikä halkeillut.

        siinähän lähtee puoli tiiltä tai kokonaan jos minun piippuun alkaa pellinkehystä laittamaan kun siellä ei ole sellaista ollenkaan. Tuo homma se vähän arveluttaa. "Takaseinäkin on vino joten sinnekin olisi ura saatava ilmeisesti.


      • ihmetteli.,.
        Kekäle_ kirjoitti:

        siinähän lähtee puoli tiiltä tai kokonaan jos minun piippuun alkaa pellinkehystä laittamaan kun siellä ei ole sellaista ollenkaan. Tuo homma se vähän arveluttaa. "Takaseinäkin on vino joten sinnekin olisi ura saatava ilmeisesti.

        Eräs ihmetteli samaa, mutta sillä oli häkäkulma pellistä tehty liian isoksi.


      • .,.
        ihmetteli.,. kirjoitti:

        Eräs ihmetteli samaa, mutta sillä oli häkäkulma pellistä tehty liian isoksi.

        Tuostahan ei ole mitään vaaraa, mutta jos pelti ei toimi niin lämmöt karkaa taivalle tulien sammuttua. Periaatteessa peltiä ei tarvi, niin ei ole häkävaaraakaan.


      • Kekäle_
        .,. kirjoitti:

        Tuostahan ei ole mitään vaaraa, mutta jos pelti ei toimi niin lämmöt karkaa taivalle tulien sammuttua. Periaatteessa peltiä ei tarvi, niin ei ole häkävaaraakaan.

        Tässä minun tapauksessa ei ole häkävaaraa vaikka pelti olisi kiinni tulen palaessa niin häkää ei tule sisään, eikä savuakaan pukkaa sisätiloihin. Eipä sitä peltiä tietysti tarvisi ollenkaan, totta mutta lämpö karkaa.


      • hoijaa
        Kekäle_ kirjoitti:

        Tässä minun tapauksessa ei ole häkävaaraa vaikka pelti olisi kiinni tulen palaessa niin häkää ei tule sisään, eikä savuakaan pukkaa sisätiloihin. Eipä sitä peltiä tietysti tarvisi ollenkaan, totta mutta lämpö karkaa.

        pelti kiinni,eikä häkävaaraa..
        Nyt ei todellakaan kaikki ole hyvin :)
        -Kuten olet jo ilmottanut..
        Niinkuin jo aiemmin olen todennut,näkemättä ei tule mitään.
        Missäpäin on?


      • Kekäle_
        hoijaa kirjoitti:

        pelti kiinni,eikä häkävaaraa..
        Nyt ei todellakaan kaikki ole hyvin :)
        -Kuten olet jo ilmottanut..
        Niinkuin jo aiemmin olen todennut,näkemättä ei tule mitään.
        Missäpäin on?

        hyvin ei. Eipä tälläistä ihmeongelmaa näkemättä tiedä kukaan. Kymenlaaksossa tämä torppa sijaitsee.


      • ef
        Kekäle_ kirjoitti:

        hyvin ei. Eipä tälläistä ihmeongelmaa näkemättä tiedä kukaan. Kymenlaaksossa tämä torppa sijaitsee.

        hae rautakaupasta sanerauspelti.
        Mukana tulee poranterä, sillä uusi muuraussauma auki ja uusi pelti reikään, vedä entinen pelti auki ja varsi juuresta rautasahalla poikki siisti reikä mukana tulevalla laastilla.
        täytyy olla melkomoinen tumpelo jos hommaa ei saa tehtyä itse kahdessa tunnissa
        tarkemmat ohjeet paketissa hinta noin 80e


      • Kekäle_
        ef kirjoitti:

        hae rautakaupasta sanerauspelti.
        Mukana tulee poranterä, sillä uusi muuraussauma auki ja uusi pelti reikään, vedä entinen pelti auki ja varsi juuresta rautasahalla poikki siisti reikä mukana tulevalla laastilla.
        täytyy olla melkomoinen tumpelo jos hommaa ei saa tehtyä itse kahdessa tunnissa
        tarkemmat ohjeet paketissa hinta noin 80e

        Kyllähän tuo muuten mutta koko hormi on vino joka suuntaan. Toivottavasti paketissa on hyvät ohjeet =))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe