Muutto Irlantiin ja lemmikit

Jools

Heipsan!

Olen haaveillut irkkuihin muutosta jo kauan aikaa ja ehkä vuoden tai puolentoista jälkeen se voisi olla mahdollista. Suurin este tai hidaste tässä hommassa on se, että omistan kaksi koiraa, joita en jätä Suomeen mistään hinnasta. Mukaan on karvanaamojen päästävä :) Eli onko kenelläkään tietoa miten vaikeaa koiria on viedä Irlantiin? Onko jotain rajoituksia, karanteeneja tms? Ja toisekseen kuinka vaikeaa on saada vuokra-asuntoa johon lemmikit ovat tervetulleita? Ku-/n Suomessakin se on toisinaan hieman haastavaa löydää asunto johon hurtat saa tulla.

Ja sitten vielä aiheesta toiseen, onko ketään Suomessa koulutuksensa saanutta sairaan-/terveydenhoitajaa, joka olisi pian valmistumisensa jälkeen lähtenyt Irlantiin tekemään töitä alalla? Olen itse valmistumassa ihan suomenkieliseltä linjalta ja hieman hirvittää miten hommat sujuisi in english :) Enkku on mulla vahva, mutta en mä nyt kaikkien operaatioiden ja pelien ja pensseleiden nimiä englanniksi tiedä.

Kiitos asiallisista vastauksista :)

23

4571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haaveillu

      kans jo kauan sinne muutosta.
      Sulla on tosi hyvä mennä sinne kun sulla tulee olemaan noin hyvä ammatti, mulla on vaikeeta kun nytkin oon vaan siivoojana et en tiedä mitä Irkuissa vois ruveta tekeen, mut niin ihana maa, 2 kertaa jo käynny ja taas menossa piipahtaan.
      Mä luulisin et tosi helppoo viedä koirat sinne kun eu-maa mut asunnot on kallita...
      Jos oot semmonen luonnonlahjakkus eglannissa niin varppina pärjäät ja nopeesti opit sit paikanpäällä joka päivä lisää.

      • Jools

        No en tiedä luonnonlahjakkuudesta mutta oon opiskellut englantia yliopistossa jonkun aikaa ihan pääaineena niin siinä mielessä luonnistuu ihan hyvin. Irkkuaksentti on aivan ihana, mutta en ole sitä paljoa kuullut joten alkuun voi olla vaikeuksia ymmärtää varsinkin vahvaa murretta. Oon kyllä kuullut että sieltä saa alalta kun alalta aika hyvin töitä. Lähde tarjoilijaksi tai myyjäksi tjtn? :) Itse mietin noitakin ammatteja jos ei hoitajan ura urkene siellä suunnalla alkuunsa... Toivoisin kovasti että tämä ei jää pelkäksi haaveiluksi, todellakin haluaisin siellä asumista edes kokeilla.


      • pitää
        Jools kirjoitti:

        No en tiedä luonnonlahjakkuudesta mutta oon opiskellut englantia yliopistossa jonkun aikaa ihan pääaineena niin siinä mielessä luonnistuu ihan hyvin. Irkkuaksentti on aivan ihana, mutta en ole sitä paljoa kuullut joten alkuun voi olla vaikeuksia ymmärtää varsinkin vahvaa murretta. Oon kyllä kuullut että sieltä saa alalta kun alalta aika hyvin töitä. Lähde tarjoilijaksi tai myyjäksi tjtn? :) Itse mietin noitakin ammatteja jos ei hoitajan ura urkene siellä suunnalla alkuunsa... Toivoisin kovasti että tämä ei jää pelkäksi haaveiluksi, todellakin haluaisin siellä asumista edes kokeilla.

        silmät auki töiden suhteen kun olen muutaman viikon päästä menossa käymään.
        Ei oikeen luonnistu enää tämä elämä täällä suomessa kun ajatukset on koko ajan irlannin maankamaralla, ne ihmiset ja rento ilmapiiri on vienny mun sydämmen.
        Pitää laskeskella budjettia et paljonko tarviis säästöjä sinne muuttoa varten.
        Tuntuu vaan niin pitkältä ajalta ajatuskin suomen talvesta taas täällä, ois ihanaa kokeilla siellä asumista... :)
        Irkkuaksentti on ensin ihanan hassua mutta korvat tottuu nopeasti.


      • Jools
        pitää kirjoitti:

        silmät auki töiden suhteen kun olen muutaman viikon päästä menossa käymään.
        Ei oikeen luonnistu enää tämä elämä täällä suomessa kun ajatukset on koko ajan irlannin maankamaralla, ne ihmiset ja rento ilmapiiri on vienny mun sydämmen.
        Pitää laskeskella budjettia et paljonko tarviis säästöjä sinne muuttoa varten.
        Tuntuu vaan niin pitkältä ajalta ajatuskin suomen talvesta taas täällä, ois ihanaa kokeilla siellä asumista... :)
        Irkkuaksentti on ensin ihanan hassua mutta korvat tottuu nopeasti.

        se on mullakin just ilmapiiri mikä täällä tökkii.. rakastan Suomea ihan hirveesti ja täällä on paljon hyvää mut menee hermot tähän mökötys-valitus-masennus-junttius kulttuuriin mikä täällä on. ja ainahan sieltä irkuista kotiin pääsee jos ei se nappaakkaan :) mietin että voisin lähteä parin kuukauden pestillekkin alkuunsa kokeilemaan ja jos tuntuu omalta paikalta ja kotiudun hyvin niin miksei sitten rupeaisi järjestämään muuttoa ihan pysyvästi :) Eniten hirvittää se että en tunne sieltä yhtään ketään. Alkuunsa olisi varmasti aika orpo olo mutta kai niitä ystäviä sitten töistä ja harrastuksista rupee saamaan.


      • on tosi
        Jools kirjoitti:

        se on mullakin just ilmapiiri mikä täällä tökkii.. rakastan Suomea ihan hirveesti ja täällä on paljon hyvää mut menee hermot tähän mökötys-valitus-masennus-junttius kulttuuriin mikä täällä on. ja ainahan sieltä irkuista kotiin pääsee jos ei se nappaakkaan :) mietin että voisin lähteä parin kuukauden pestillekkin alkuunsa kokeilemaan ja jos tuntuu omalta paikalta ja kotiudun hyvin niin miksei sitten rupeaisi järjestämään muuttoa ihan pysyvästi :) Eniten hirvittää se että en tunne sieltä yhtään ketään. Alkuunsa olisi varmasti aika orpo olo mutta kai niitä ystäviä sitten töistä ja harrastuksista rupee saamaan.

        helppo tutustua ihmisiin just siks kun ne on niin rentoja ja kivoja toisin kun täällä suomessa jossa koko kansa vaeltaa stressissä, suomessa on 2 asiaa jotka tekee elämästä raskasountuista, talven liukkaus ja ihmisten ahdistuneisuus, suomalaiset on vähän semmosia pikkusieluisia...kadehtitaan olemattomia asioita ja negatiivisuus kuuluu kansanluonteeseen, en yleistä mutta missä ovat reippaat ja elämäniloiset ihmiset siltä tuntuu liian usein? Ja ainakin täällä minun kotikaupungissa porukka on aivan älyttömän materialistista, ei irkuissa juosta merkkituotteiden ja rahan perässä.
        Irkuissa tykkään ihmisten lisäksi säästä, ei ole liian kylmä eikä liian kuuma vaan ympäri vuoden leutoo ja ihan oikeesti pidän vesisateesta niin hassulta kun se kuulostaakin :)


      • Jools
        on tosi kirjoitti:

        helppo tutustua ihmisiin just siks kun ne on niin rentoja ja kivoja toisin kun täällä suomessa jossa koko kansa vaeltaa stressissä, suomessa on 2 asiaa jotka tekee elämästä raskasountuista, talven liukkaus ja ihmisten ahdistuneisuus, suomalaiset on vähän semmosia pikkusieluisia...kadehtitaan olemattomia asioita ja negatiivisuus kuuluu kansanluonteeseen, en yleistä mutta missä ovat reippaat ja elämäniloiset ihmiset siltä tuntuu liian usein? Ja ainakin täällä minun kotikaupungissa porukka on aivan älyttömän materialistista, ei irkuissa juosta merkkituotteiden ja rahan perässä.
        Irkuissa tykkään ihmisten lisäksi säästä, ei ole liian kylmä eikä liian kuuma vaan ympäri vuoden leutoo ja ihan oikeesti pidän vesisateesta niin hassulta kun se kuulostaakin :)

        Joo mäki tykkään sateesta tosi paljon :) Kun on oikeenlaiset vaatteet ni mikäs sateessa kävellessä. Ja sisältä katsottuna se vasta mukavaa onki :P Ja ite tykkään suomen talvesta kyllä mut voisin elää ilmanki. Ja helteistä en tykkää yhtää... En malta oottaa et pääsis Irkkuihin ees matkalle ja vois alkaa suunnitella elämäänsä siellä. jos siitä nyt mitää tulee.. Oon ite käyny Dublinissa ja Belfastissa mut en tiä yhtää mikä sit ois kiva paikka asuu. Belfast kai on aika levoton vaikkakin ei läheskään niin kun joskus. Dublin on tietenki ihana mut varmasti asunnot aika hintavia. Onko kokemuksia Corkista? Se kiehtois mua jotenki vaikken oo ikinä käynykkää...


      • kuulemma
        Jools kirjoitti:

        Joo mäki tykkään sateesta tosi paljon :) Kun on oikeenlaiset vaatteet ni mikäs sateessa kävellessä. Ja sisältä katsottuna se vasta mukavaa onki :P Ja ite tykkään suomen talvesta kyllä mut voisin elää ilmanki. Ja helteistä en tykkää yhtää... En malta oottaa et pääsis Irkkuihin ees matkalle ja vois alkaa suunnitella elämäänsä siellä. jos siitä nyt mitää tulee.. Oon ite käyny Dublinissa ja Belfastissa mut en tiä yhtää mikä sit ois kiva paikka asuu. Belfast kai on aika levoton vaikkakin ei läheskään niin kun joskus. Dublin on tietenki ihana mut varmasti asunnot aika hintavia. Onko kokemuksia Corkista? Se kiehtois mua jotenki vaikken oo ikinä käynykkää...

        tosi kiva paikka, en oo käynny siellä mutta monet on kehunnu ja toinen paikka mistä olen kuullu hyvää on Galway, merenranta lähellä ja sopivan kokoisia kaupunkeja ja ovat tietty edullisempia asuakkin kun Dublin.
        Saa nähdä nyt mitä tästä tulee, se on helpommin sanottu kuin tehty se sinne muutto... suomeakin kuitenkin sit kaipais mutta eipä tuo pitkä matka olis tulla lomilla käymään.


    • Wilmuska

      Muutin itse tänne reilu vuosi sitten, en ihan vastavalmistuneena mutta kuitenkin 20v työuran Suomessa tehneenä sairaanhoitajana.

      Sairaanhoito sinällään on hyvin samanlaista varmaan kaikkialla maailmassa mutta, tänne tullessa on syytä unohtaa Suomen kiiltävä, steriili hoitoympäristö ja hoitajan asema työntekijänä.
      Välineistö on useimmissa sairaaloissa ja hoitokodeissa vanhaa, menetelmät n 20v Suomea jäljessä samoin kuin hoitokulttuuri on hyvin "entisaikaista", hierarkia on samaa mitä se on Suomessa ollut vuosikymmeniä sitten. Esim verenpainemittareitakaan ei ole olemassa automaatteina vaan RR mitataan sillä pyöreällä käsipelillä millä Suomessa asia opiskeltiin yli 20v sitten :))

      Maassa on yksi huipputason amerikkalaistyyllinen sairaala, missä itsekin työskentelin ekat 8kk, siellä välineistö jne vastaa Suomen sairaaloita mutta työpäivä on 13 tuntia eikä aina ehdi edes toiletissa vierailemaan.
      Vastuu Kaikesta on hoitajalla, care assistant joka työskentelee alaisenasi, ei ole vastuussa mistään eli jos hän tyrii ja potilaalle käy jotain, hoitaja kantaa vastuun vaikkei ole itse välttämättä edes ollut paikalla. Asennetta siis tarvitaan, henkinen kantti on oltava kova. Asiakas on aina oikeassa täälläkin varsinkin koska sairausvakuutusjärjestelmä on yksityisellä pohjalla ja asiakkaitten vaatimukset sen mukaiset.

      Suomalaiskouluissa opetettu englanninkieli riittää hyvin, varsinkin jos on sittemmin perehtynyt hoitoalan sanastoon lisäksi. Murteet hankaloittavat hiukan aluksi, irlanninenglanti ei aina ole yhtä selkeää kuin kouluissa opetettu "lontoo" =D Kaikkien pensseleitten jne nimet on osattava englanniksi! Työ opettaa kyllä paljon tuossa suhteessa.

      Itse työskentelen isossa hoitokodissa, joka on jotain samaa kuin Suomessa terveyskeskussairaalat mutta tapahtuu kuitenkin kodinomaisessa ympäristössä. Hoitaja ottaa verinäytteet, antaa lääkkeet, nesteytykset tapahtuu s.c. sillä iv-juttuihin on lupa vain sairaalatasoisessa paikassa.

      Työllisyystilanne on tällä hetkellä aika tiukka mutta jos on hyvä, paikkoja löytyy :) Täkäläinen kollega sanoi että vastavalmistuneista maan omista hoitajista saa työpaikan hyvällä tuurilla vain A1-tasoiset hoitajattaret. Akuuttipuolella paikkoja on enemmän auki mut siellä on hyvä tuntea maan hoitokulttuuri ennenkuin menee.

      Kaksi koiraa pääsee kyllä maahan jos paperit on kunnossa :)) Asuntoa hakiessa on syytä ilmoittaa että on eläimiä. Suosittelen sivustoja
      http://www.facebook.com/group.php?gid=6991540476
      jossa on tietoa täällä asuvien suomalaisten avustuksella, sekä
      www.daft.ie josta voit katsella asuntoa :)

      Tervetuloa! =D

      • Jools

        Olipa hyvä kuulla ihan sairaanhoitajan kokemuksia :) Kuulostaa hurjalta, mutta uskoisin olevani valmis haasteeseen :) En ole koskaan ollut mikään "mennään sieltä missä aita on matalin"- tyyppi :P Eniten totuttelua vaatii varmasti juuri se, että täällä Suomessa kaikki on aina niin tarkkaa, steriiliä ja laitteet ja menetelmät ovat hyvinkin uusia. Mutta onpa tullut täälläkin törmättyä ihan kivikautisiin vehkeisiin, että ehkä siitäkin selvitään ;D Ja ihminen sentään on samanlainen joka paikassa :P

        Huhhuh, en malttaisi odottaa että pääsee lähtemään :)


      • Irlanti on
        Jools kirjoitti:

        Olipa hyvä kuulla ihan sairaanhoitajan kokemuksia :) Kuulostaa hurjalta, mutta uskoisin olevani valmis haasteeseen :) En ole koskaan ollut mikään "mennään sieltä missä aita on matalin"- tyyppi :P Eniten totuttelua vaatii varmasti juuri se, että täällä Suomessa kaikki on aina niin tarkkaa, steriiliä ja laitteet ja menetelmät ovat hyvinkin uusia. Mutta onpa tullut täälläkin törmättyä ihan kivikautisiin vehkeisiin, että ehkä siitäkin selvitään ;D Ja ihminen sentään on samanlainen joka paikassa :P

        Huhhuh, en malttaisi odottaa että pääsee lähtemään :)

        vanhanaikainen maa, mutta mä en välitä kun ilmapiiri on niin kiva, viis siitä että kaikki ei ole niin steriiliä kuin suomessa.
        Joskus oikeesti siihenkin kyllästyy kun suomessa kaikki pitäis olla aina niin viimesenpäälle täydellistä, irkuissa otetaan rennominen tää elämänkulku yleisestikkin.


      • siellä

        lähihoitajalle töitä???


      • Wilmuska
        siellä kirjoitti:

        lähihoitajalle töitä???

        Töitä kannattaa hakea nimikkeellä Care assistant tai Care giver, sillä täällä ei ole olemassa perus- eikä lähihoitajayhmää ollenkaan.
        Care assistant-töitä voi tehdä kuka tahansa, mieluiten otetaan ne kellä on vastaavasta kokemusta. Usein siinä työssä on opiskelijat tai johtajattarien lapset sekä ne aasialaiset sairaanhoitajat jotka eivät ole saaneet täällä papereitaan hyväksytysti läpi eli rekisteröintiä ei ole kelpuutettu.

        Googlettamalla voi hakea, agentteja käytetään hoitotyöhön haettaessa sekä yksityisiä firmoja. Isoilla paikoilla on Human Recources jonne voi lähettää suoraan CV:n ja pienemmät ottavat hoitajat välitysfirmojen kautta.


    • irlantiin

      koirien vienti irlantiin ei ole mikään helpoin asia..siihen vaaditaan paljon.. eli.. koirille kannattaa aluksi hakea lemmikkipassi¨..eu passi..koirat täytyy rokottaa rabiesta vastaan jonka jälkeen niistä on otettava verikokeet, jotka lähetetään johonkin hyväksyttyyn laboratorioon tutkittavaksi, että koirasi elimistö pystyy vastustaan rabiesta. verikokeessa pitää olla tiettymäärä jotain antibodeja.. en muista ihan tarkalleen miten se meni mutta meidän toisella koiralla ei ollut tarpeeks, ja rokotukset ym jouduttiin uusimaan.. eläinlääkäri sanoi kylläkin että on aika harvinaista..kun saat positiivisen tuloksen, joudut odottamaan 6 kuukautta ennenkun voit matkustaa koirien kanssa irlantiin.. olen juuri lähettänyt kaksi koiraa irlantiin, kaikki meni hyvin..(koirat ovat irlantilaisia koiria, joten teimme kaikki nämä passijutut irlannin puolella, ja olimme suomessa noin vuoden, ja nyt lähdettiin takaisin..) koirat tulee lennättää rahdilla, sillä matkustajakoneisiin ei saa ottaa. koirien ei tarvitse mennä karanteeniin jos kaikki paperit ym ovat kunnossa. riippuen koirien koosta, se on aika kallista lystiä. itselläni kaksi keskikokoista koiraa, ja niiden lento dubliniin frankfurtin kautta tuli kustantamaan lähes 2000 euroa..toki voi mennä maaitse, ei tulisi niin kalliiks.. tai lennättää vaikka ranskaan, ja sitä kautta lautalla irlantiin..mutta siihen vaaditaan auto sillä lautoilla irlantiin "jalkamatkustajilla" ei saa olla koiria. Dublinissa koirat pitää viedä eläinlääkäri tarkastukseen, mikä myös maksaa 200-300 euroon kahdelta koiralta koosta riippumatta. tosiaan kannattaisi varmaan ryhtyä toimeen nyt jos haluat varmistaa onnistuneen matkan, yllätyksiä matkan varrella on odotettavissa.
      ..ja vuokra asunnot on aika hankalia saada koiran kanssa, koska irlantilaiset ei ole mitään koira/eläin kansaa, ja siellä koiran paikka on yleensä ulkona..mutta kannattaa kysellä, käytäntö on vissiin että kerrostaloon on iso NO NO, mutta saatat löytää mukavan vuokranantajan jolle tämmönen järjestely käy, kannattaa soitella ja varmistaa hyvissä ajoin etukäteen.. (www.daft.ie) on hyvä paikka mistä löytyy vuokra asuntoja, ja voit sieltä sitten nähdä vähän tuota hintaakin, ja niissä saattaa lukea "pets allowed" tai "no pets".. onnea vaan muutollesi, se on sen väärtti.. tänne sydämeni vei minut, ja en ikinä ole katunut..

      • Jools

        Kiitti paljon avusta. Arvelinkin että lemmikeiden vieminen tulee oleen todella hankalaa, mutta en vaan mitenkään vois kuvitella jättäväni niitä tännekkään :( Toisella koiralla on passi valmiina ja sirut yms koska se on tuotu Suomeen ulkomailta, mut toiselle pitääki sit hommata passi ja siru molemmat. Ja rahaa palaa varmasti mut toivon todella että se on sen arvoista. Suomi tuntuu rakkaalta, mutta ei omalta niin kai se on sitten lähdettävä...


      • Wilmuska
        Jools kirjoitti:

        Kiitti paljon avusta. Arvelinkin että lemmikeiden vieminen tulee oleen todella hankalaa, mutta en vaan mitenkään vois kuvitella jättäväni niitä tännekkään :( Toisella koiralla on passi valmiina ja sirut yms koska se on tuotu Suomeen ulkomailta, mut toiselle pitääki sit hommata passi ja siru molemmat. Ja rahaa palaa varmasti mut toivon todella että se on sen arvoista. Suomi tuntuu rakkaalta, mutta ei omalta niin kai se on sitten lähdettävä...

        Itsellä ei ole kuin täältä otettu kissa tällä hetkellä mutta sen verran tiedän että riippuu asuinpaikasta miten koiriin suhtaudutaan.

        Asuimme aluksi Dublinin alueella jossa tiedän monen tuttavan surreen sitä ettei koirien kanssa löytynyt asuntoa mutta asumme nyt pois Dublinista pienemmässä kaupungissa ja täällä on vaihtoehtoja paljon enemmän. Kun kävimme itse tutustumassa täällä asuntoihin ennen muuttoa niin sanoisin että noin puolet vuokranantajista olisi suostunut koiriin JOS asunto oli "maan tasalla" eikä kerrostalo. Asenne lienee samanmoinen siis pikkukaupungeissa muuallakin. Täällä on muutenkin hyvin paljon ihmisillä koiria, rannalla kävellessä tulee kymmeniä taluttajia vastaan pienessä ajassa :)


    • Finnterri

      Itse toin juuri koiran Suomesta Pohjois-Irlantiin pari kuukautta sitten ja oli todella vaikeaa ja kallista, sinun kannattaa ensin tulla ilman koiria ja kokeilla elamista ja tkkaatko maasta kun siella asut ja sitten vasta lahtea koiria Irlantiin tuomaan, toki rabiekset ja vasta-ainetestit on syyta laittaa varmuuden vuoksi kuntoon jo nyt.

      Dublinista tutunkauppaa sain paljon apua ja ihan suoraan neuvoivat, etta on kalliimpaa tuoda Dubliniin kuin esim. Lontoon kautta ja niinpa sitten kaannyin ns. koirien tuontiin erikoistuneiden agenttien puoleen, yksi oli Lufthansan suosittelema Pet Cargo Finland joka oli ihan huijarilafka, soitin monta kertaa ja lahettelin viesteja, mutta kertaakaan eivat siella mitaan tehneet koirani matkan selvittamisen eteen, valehtelivat kylla sujuvasti, etta paperit ovat ihan tassa poydalla edessani ja olen lahettanyt kyselyn Frankfurttiin asiasta, ja kun toisen kerran soitin ja ihmettelin, etta missa mennaan niin paperit olikin juuri lahetetty Lontooseen, paatin, etta enpa koiraani heidan huomaansa uskalla antaa.

      Kaannyin sitten toisen firman, Dublinin paan yhteistyokumppanin puoleen, eli Suomen Greencarrier. Sinne yhteistyo pelasi oikein hyvin kunnes yhteyshenkiloni jaikin sairaslomalle, josta hanen tyokaverinsa ilmoitti minulle sahkopostitse ja kertoi hoitavansa asiaa... ja iihen se yhteydenpito loppuikin, soitin ja lahetin viestia, mutta eivat saaneet mitaan aikaiseksi, kertoivat vaan taman ekan ihmisen olevan viela vapaalla. Lopulta kun aikaa oli noin viikko toivomaani lahtopaivaan niin luovutin kun tulin siihen tulokseen, etta kun eivat edes papereita osaa hoitaa niin miten sitten elavan elaimen kuljetuksen. Joten kaskin heita unohtamaan koko jutun ja soitin Finnair Cargoon, he kuulostivat todella asiantuntijoilta ja saikin lennon Lontooseen varattua ilman ongelmia. Alun perin tarkoitukseni oli tuottaa koira Lontoon kautta sujetussa boksissa toisella lennolla Belfastiin taalla paassa takalainen agenttini olisi ottanut koiran vastaan ja tarkastuttanut elainlaakarilla, mutta lopulta paadyin siihen, etta halvinta ja koiralleki parasta on itse tulla lautalla Skotlantiin ja ajaa sielta Lontooseen koiraa hakemaan. Kaikki meni muuten hyvin, mutta pari ylimaaraista yota kului Lontoossa sen vuoksi, etta suomalainen elainlaakari oli vahingossa kayttanyt vaaraa ulkoloishaatoainetta eika koira paassyt karanteenista Lontoossa ennen kuin loishaadot oli siella annettu heidan hyvaksymillaan aineilla ja varoaika oli uusintakasittelysta kulunut. Eli kalliiksi tuli, vinkkina jos sinne asti oman koirasi kanssa paaset, niin ulkoloishaatoon, nimenomaan punkkeihin, Suomessa kaytossa oleva Advocate ei ole Brittein saarilla ja tuskin Irlannissakaan hyvaksytty vaan esim. saman yrityksen Advoticks kelpaa. Elainlaakareilla ei ole listaa Suomessa kaikista laakkeista mitka mihinkin maahan kelpaavat joten kannattaa itse olla tarkkana, esim MMT:n sivuilla on lista laakeaineista ja mihin ne on tarkoitettu. Kannattaa tutustua.

      Ja tosiaankin monet lautat eivat ota koiria kansimatkustajien kanssa, mutta esim. Stena Line olisi ottanut Skotlannista Belfastiin joten jos loydat heidan lautan menevan Englannista Irlantiin niin kannattaa lahettaa sahkopostia ja kysya asiaa. Itse menin vuosia sitten Irlannin etelakarjesta (en enaa muista kaupungin nimea kun olin vain muiden varaamalla koiranhakumatkalla ja aikaa on tosiaan kulunut) jonnekin Englantiin/Walesiin ja siella oli autokannella kennelit, jossa koira matkusti, sai itse valita halusiko laittaa kenneliin koiralle boksin tai hakin vai sitoiko koiran vain remmista sinne kiinni. Onhan autokansi toki hieman meluinen, mutta koira selvisi ilman suurempia draumoja.

      Kustannukset koiran tanne tuontiin olivat siina tuhannen euron luokkaa, siina ei ole mukana ylimaaraisia karanteenikuluja. Irlantiin ei suorilla lennoilla paase vaan aina on vaihdettava konetta. Muista ottaa myos huomioon kuljetusboksin koko, koiran kun pitaa siina pystya pitamaan paataan reippaasti pystyssa ja ilmaa pitaa silti jaada paan ylapuolelle. Itse jouduin hankkimaan 63cm korkean boksin 40cm sakaiselle koiralle.

      Itse olen bioanalytikko ja AMK:n jalkeen pidin valivuoden, minka jakeen sain tyopaikan laboratoriossa Pohjois-Irlannissa. Voit uskoa, etta ammattisanasto ei tosiaankaan ollut englanniksi hallussa tai ammattitaito tuossa vaiheessa muutenkaan kovin vakaa, mutta tosi nopeasti ne termit oppii ja nyt sita vain ajattelee, etta ihan turhaan silloinkin stressasin. Irlantilaiset seka etelassa etta pohjoisessa ovat aika ystavallisia ja avoimia ihmisia ja mielellaan kysyvat, etta mista olet kotoisin ym. Ja aina vastaus "Suomesta" on saanut aikaan positiivisia kommentteja.

      Valitettavasti aivan liian monet irlantilaiset ovat tosiaan sita mielta, etta koiran paikka on ulkona ja vuokra-asuntoa saattaa olla vaikea saada, mutta jos esim. kiinteistovalitysfirman kautta etsii asuntoa niin monen sopimuksessa saattaa olla ihan standardina, etta ei lemmikkija, kannattaa siis kysya asunnonomistajalta viela erikseen. Itselle kavi juurikin niin, etta kun kavin asuntoa katsomassa niin vuokraemanta sanoi etta ai hyva kun sinulla on koira kun viereisesta asunnosta oli varastettu hiljattain jotain ja han, itsekin koiranomistaja, koki koiran lasnaolon vain hyvaksi. Sopimuksessa oli, etta ei lemmikkeja, mutta se siis oli valitysfirman muokkaama ja he sanoivat, etta ok jos asunnon omistajalle sopii.

      Onnea matkaan!

      • Greenmuppet

        Me tuotiin kissat Suomesta Dubliniin kaksi vuotta sitten. Eka piti hankkia raivotautirokotteet, jonka jälkeen otettiin vasta-ainekokeet. Tästä sitten 6kk niin kissat pääsi Britanniaan, josta saa tuoda eläimet vaikka pyörän tarakalla Irlantiin. Suoraan Irlantiin tuominen on aika vaikeaa, mutta jos lennätät Heathrown kautta niin elämä helpottuu huomattavasti. Kuten muutkin on sanoneet, Finnairin kanssa kun asioit niin kaikki hoituu ilman vaivaa.

        Irlanti on tällä hetkellä aika lamassa joten työnsaaminen voi olla vaikeaa jos joudut irkkujen kanssa kilpailemaan. Asunto kyllä löytyy vaikka olisi eläimiä (meillä ei ole ikinä ollut ongelmia, mutta toisaalta ei olla asuttu koskaan kovin ns. hienoilla alueilla). Mä en välttämättä tulisi kyllä Republiciin vaan menisin Pohjois-Irlantiin jos saisi valita. Mekin suunnitellaan muuttoa Pohjois-Irlannin puolelle, Irlanti ei ole todellakaan sitä mitä se näyttää turistista. Käytännössä kaikesta saa tapella, kyllä kaikki hoituu jos vaan jaksat raivota. Skandinaavinen asenne toimii parhaiten, jos ei perseet nouse penkistä niin viranomaiselle valittamaan :D Se tehoaa aina.

        Mutta tosiaan Irlanti ja etenkään Dublin ei ole oikeasti sellaista kuin jos täällä on lomalla.


      • Wilmuska
        Greenmuppet kirjoitti:

        Me tuotiin kissat Suomesta Dubliniin kaksi vuotta sitten. Eka piti hankkia raivotautirokotteet, jonka jälkeen otettiin vasta-ainekokeet. Tästä sitten 6kk niin kissat pääsi Britanniaan, josta saa tuoda eläimet vaikka pyörän tarakalla Irlantiin. Suoraan Irlantiin tuominen on aika vaikeaa, mutta jos lennätät Heathrown kautta niin elämä helpottuu huomattavasti. Kuten muutkin on sanoneet, Finnairin kanssa kun asioit niin kaikki hoituu ilman vaivaa.

        Irlanti on tällä hetkellä aika lamassa joten työnsaaminen voi olla vaikeaa jos joudut irkkujen kanssa kilpailemaan. Asunto kyllä löytyy vaikka olisi eläimiä (meillä ei ole ikinä ollut ongelmia, mutta toisaalta ei olla asuttu koskaan kovin ns. hienoilla alueilla). Mä en välttämättä tulisi kyllä Republiciin vaan menisin Pohjois-Irlantiin jos saisi valita. Mekin suunnitellaan muuttoa Pohjois-Irlannin puolelle, Irlanti ei ole todellakaan sitä mitä se näyttää turistista. Käytännössä kaikesta saa tapella, kyllä kaikki hoituu jos vaan jaksat raivota. Skandinaavinen asenne toimii parhaiten, jos ei perseet nouse penkistä niin viranomaiselle valittamaan :D Se tehoaa aina.

        Mutta tosiaan Irlanti ja etenkään Dublin ei ole oikeasti sellaista kuin jos täällä on lomalla.

        Ei ole vielä tässä kohta kahden vuoden aikana tullut vastaan tilannetta että ois joutunut raivoamaan tai tappelemaan...
        Lapsilisät, veroasiat, sairaanhoitorekisteröinti jne jne on kyllä hoitunut ihan normaalilla tavalla.
        Joissakin asioissa on viivettä johtuen ties mistä mutta loppujen lopuksi kaikki hoituu hyvin.

        Olipa erikoinen mielipide tuo raivoaminen...?


      • ...
        Wilmuska kirjoitti:

        Ei ole vielä tässä kohta kahden vuoden aikana tullut vastaan tilannetta että ois joutunut raivoamaan tai tappelemaan...
        Lapsilisät, veroasiat, sairaanhoitorekisteröinti jne jne on kyllä hoitunut ihan normaalilla tavalla.
        Joissakin asioissa on viivettä johtuen ties mistä mutta loppujen lopuksi kaikki hoituu hyvin.

        Olipa erikoinen mielipide tuo raivoaminen...?

        Wilmuska, asutko vielä dublinissa? muutin itse kaupunkiin muutama viikko sitten ja olisi ihana treffata muitakin suomalaisia ja kuulla kokemuksista.:)


    • tuak85
      • Piia223

        Yllä olevilla firmoilla ei tunnu enää olevaan rahtipalvelua eläimille. Käytimme Travel Cargo nimistä firmaa Vantaalla kun meidän "Kaisa" (kultainen noutaja) muutti dubliniin... :) Voin kyllä suositella ja ystävällistä porukkaa... www.travelcargo.fi


      • Kissanystävä
        Piia223 kirjoitti:

        Yllä olevilla firmoilla ei tunnu enää olevaan rahtipalvelua eläimille. Käytimme Travel Cargo nimistä firmaa Vantaalla kun meidän "Kaisa" (kultainen noutaja) muutti dubliniin... :) Voin kyllä suositella ja ystävällistä porukkaa... www.travelcargo.fi

        Hei! Kuinka paljon Kaisan kuljetus maksoi? Haluaisin tuoda kissani Irlantiin, mutta vaikka passit, sirut, yms. oli kunnossa, viime metreillä sain vasta tietää että lentoyhtiöt ei kuljeta Suomesta Irlantiin ruumassa eläimiä... Ymmärtääkseni puhutaan tuhansista euroista kun käyttää tällaista rahtipalvelua, johon minulla ei ole varaa :(


    • Arnaca

      Miten tällä hetkellä tuo koirien vienti pohjois-irlantiin onnistuu? Karanteeni lienee edelleen sama 6kk, ja passit ja sirut jne. mutta mites lennot? Mulla 3 koiraa, jotka kaikki tulleet espanjasta suomeen, joten sen puolesta matka asiat osaltaan valmiina. Paljonko yhden koiran kuljetus maksaa, ja saako olla samassa kopassa kaikki? 😄

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe