Minkä ikäinen lapsi voi ulkoiluttaa

äääiti

pientä koiraa kaupungissa (esim mopsia tai borderterrieriä)?

38

5154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsi EI ikinä ulkoiluta pientäkään koiraa yksin, vaan aina vain vastuullisen aikuisen kanssa. Pienelläkin koiralla on tarpeen tullen isot voimat ja ulkoillessa kaupunki-alueella voi tapahtua ihan vaikka mitä yllätyksellistäkin.

      Lapsi ei ikinä saa tai voi olla yksin vastuussa koirasta. Se on väärin lasta ja koiraa kohtaan. Jos vaikkapa koira karkaakin tai käy toisen koiran kimppuun, niin miten lapsi sen tilanteen selvittää? Eiköhän lapsi siinä vaiheessa purskahda itkuun ja juokse kotiin peloissaan.

      On hienoa, että lapsikin oppii ottamaan vastuuta koirasta ja oppii huolehtimaan eläimistä. Mutta yksin kaupungilla ulkoiluttaminen on niin lapselle kuin koirallekin ihan liian stressaavaa ja vaarallista.

      Kun lapsi on selvästi nuori aikuinen, ymmärtää vastuunsa ja osaa liikkua koiran kanssa muut huomioiden, hänet voi päästää koiran kanssa kahden liikumaan. Jokainen nuori vaan kypsyy omalla ajallaan, joten yleistystä on vaikeaa tehdä. Ehkä tuossa 16 ikävuoden tienoilla nuori voisi olla kypsa kantamaan vastuunsa koiran ulkoiluttajana.

      • sasha_

        No riippuu taaskin lapsesta, mutta luulen että alle 16v kuitenkin pystyisi ulkoiluttamaan pientä koiraa. 12v voisi olla ihan ok ikä. (riippuen lapsesta edelleen)

        Jotkut aikuisetkaan eivät pysty hallitsemaan/huolehtimaan pientä tai isoa koiraa, koolla ei ole tässäkään asiassa väliä.

        Jos lapsi ulkoiluttaa koiraa ja hänen koiransa päälle käy joku toinen koira, niin lapsen on tiedettävä miten silloin toimia. Esim pyytää henkilön yhteystiedot jne...


      • Karhukoirarakas

        Olen 13 vuotias ja ITSE kouluttanut koirani. Joka tietysti on karjalankarhukoira, mutta jos tosiaan mietitte minkä ikäinen lapsi voi koiraa kaupungissa kouluttaa niin se riippuu kyllä ihan lapsesta! ;) Pari vuotta sitten sain tuon koiran ja nyt hallitsee Istu, paikka, maahan, luoksetulo, kieri, pujottelu ja esteiden hyppimisen. Nuo pari on tehty kuten Koiramme lehdessä neuvotaan joltain netti sivulta napattu, mutta silti.. ulkoiluttaminen sujuu kivasti. Nytkin olen etsimässä sille koirakaveria, raukka kuitenkin on ainoa koira meillä. Pari kissaakin löytyy ja ovat tottuneet toisiinsa. =)


      • Anonyymi

        18v on vasta aikuinen,hehe ulkonäkö kyllä hämää monia


      • Anonyymi
        Karhukoirarakas kirjoitti:

        Olen 13 vuotias ja ITSE kouluttanut koirani. Joka tietysti on karjalankarhukoira, mutta jos tosiaan mietitte minkä ikäinen lapsi voi koiraa kaupungissa kouluttaa niin se riippuu kyllä ihan lapsesta! ;) Pari vuotta sitten sain tuon koiran ja nyt hallitsee Istu, paikka, maahan, luoksetulo, kieri, pujottelu ja esteiden hyppimisen. Nuo pari on tehty kuten Koiramme lehdessä neuvotaan joltain netti sivulta napattu, mutta silti.. ulkoiluttaminen sujuu kivasti. Nytkin olen etsimässä sille koirakaveria, raukka kuitenkin on ainoa koira meillä. Pari kissaakin löytyy ja ovat tottuneet toisiinsa. =)

        Olen 9v ja koulutan itse myös koiraani ja vien ulos hän osaaa istu paikka maahan jätä tänne kieri


    • huom...

      Mopsi on kaksi kertaa voimakkaampi kuin borderterrieri.

    • ryynis

      ...lapsen/nuoren tulee olla vähintää yläasteikäinen, jotta tälle voi antaa vastuun koirasta.
      Tällöinkin vanhemman on oltava täysin varma, että lapsi/nuori ei kiusaa koiraa tai ole väkivaltainen sitä kohtaan.

      • hyvätsylvit

        Aika erikoinen vastaus, tuo että "lapsi/nuori ei kiusaa koiraa tai ole väkivaltainen sitä kohtaan". Eipä ole tullut mieleenkään. Onko muiden lapset/nuoret jotenkin väkivaltaisia?


      • ryynis
        hyvätsylvit kirjoitti:

        Aika erikoinen vastaus, tuo että "lapsi/nuori ei kiusaa koiraa tai ole väkivaltainen sitä kohtaan". Eipä ole tullut mieleenkään. Onko muiden lapset/nuoret jotenkin väkivaltaisia?

        Lainaanpa uusinta Koiramme lehteä:

        "Vihainen koira - vuosisatamme ongelma?

        Miksi kesykoira hyökkää?
        ...
        Pikkupoikien reilu yliedustus puremiskohteina kielii omalta osaltaan nykylasten kasvatustavoitteiden puutteesta tai ainakin niiden perin kehnosta toteutumisesta yleisen kuuliaisuuden sekä toisen olennon rauhan ja fyysisen koskemattomuuden kunnioittamisen sektoreilla"

        Vieläkö väität esille nostamaani seikkaa turhaksi mainita?


      • tosin tämäkin riippuu

        koiran ja lapsen koosta.

        Lenkitin aikoinaan 12vuotiaana ylivilliä kultaistanoutajaa (ei ollut omani, ja lenkitin yksin), kun vastaani tuli n. 1-2 vuotta nuorempi poika, jolla oli aikuinen sakemanni hihnassa. Kun poika näki minut, hän kiepsahti samantien lyhtypylvään ympäri hihnan ja sakemanni aloitti rähjäämisen. Siinä tuli mieleen, että miksi antaa nuorelle koira, joka on tunnetusti aggressiivinen/pelkoaggressiivinen ja vieläpä yksin?

        Tosin ne nuoret, jotka asian taitavat, hattua heille. Aloitin koiraharrastukseni 12 vuotiaana villeistä koirista, siirtyen 13 vuotiaana aggressiivisen saksanpaimenkoiran lenkkeilyttämiseen, yksin.


      • Anonyymi
        hyvätsylvit kirjoitti:

        Aika erikoinen vastaus, tuo että "lapsi/nuori ei kiusaa koiraa tai ole väkivaltainen sitä kohtaan". Eipä ole tullut mieleenkään. Onko muiden lapset/nuoret jotenkin väkivaltaisia?

        Nii ei lapsi/nuori haluu olla koiraa kohti väkivaltainen


    • ei missään nimessä

      _ainakaan_ alle 10-v. Lapsen täytyy osata tulkita ja lukea _muitakin_ vastaantulevia ja mahdollisia irtokoiria. Osata toimia, jos vastaantulija yrittää tulla päälle, siinä ei paljon auta jos omat pikkukoiran pystyy nostamaan syliin (mikä on väärä reaktio tilanteeseen). Lisäksi tulee olla voimaa sen varran, että pystyy tarvittaessa torjumaan isonkin koiran ja omalla pikkukoirallakin voi olla äkkitilanteessa _tosi isot_ voimat, jos esim. tosissaan pelästyy jotakin ääntä tms.
      Tosi vastuutonta antaa lapsen ulkoilla koiran kanssa, verukkeella koira on pieni ja tottelee. Kun kyse on niistä muistakin ulkona liikkujoista!

      • pentunen

        Mikä mielestäsi on oikea reaktio toimia, jos isompi koira hyökkää omaa pienempää kohti?


      • miiuu
        pentunen kirjoitti:

        Mikä mielestäsi on oikea reaktio toimia, jos isompi koira hyökkää omaa pienempää kohti?

        Jos isompi koira hyökkää, ja nostat pikkukoiran syliin, teet sekä koirasta että itsestäsi "saaliin". Tilanne pitäisi pystyä hoitamaan muuten. Menet koirien väliin, suojaat jaloillasi ja vartalollasi omaa koiraasi, säikäytät isomman koiran esim. karjaisemalla. Jos mikään muu ei auta, potkit ison koiran kauemmaksi.

        Ja jotta näin pystyy toimimaan, suhde omaan koiraan pitää todella olla kunnossa. Koiran pitää voida luottaa siihen, että SINÄ hoidat tilanteen, koska olet lauman johtaja. En usko, että tämä kovin monelta lapselta onnistuu. Jos itse osoittaa pelkäävänsä, koira alkaa suojella sinua. Silloin koirasta tulee vahvin, ja se luulee olevansa pomo.

        Olen muutaman kerran esim. koirapuistossa nähnyt, kun pieni koira kesken "leikkien" nostetaan syliin. Vaikka siihen asti kaikki koirat olisivat tulleet keskenään toimeen, niin heti monet koirat alkaa hyppiä syliinnostajaa vasten ja haukkua. Kerran, kun koira sitten laskettiin takaisin maahan, sen kimpussa oli heti koira (jonka kanssa ei IKINÄ aiemmin ole ollut ongelmia) ja puri pienen verille.


      • aaa22
        pentunen kirjoitti:

        Mikä mielestäsi on oikea reaktio toimia, jos isompi koira hyökkää omaa pienempää kohti?

        itse toimisit?


      • vaikkapa noin sitten
        aaa22 kirjoitti:

        itse toimisit?

        Kun kerran neuvoa kysyin ja neuvon sain. Itselläni (nimen mukaisesti) on pentu, ja en ole vielä tuollaiseen tilanteeseen joutunut. Pentu on kyllä hakenut turvaa minusta ja sitä saanutkin.


    • kasvis täällä

      Pentukoiraa ei pidä antaa lapsen ulkoilutettavaksi ollenkaan. Hyvin koulutetun aikuisen koiran voi mahdollisesti antaa lapsen ulkoilutettavaksi. Lapsen pitää olla niin iso, että hänen fyysiset voimansa riittävät kaikissa oloissa pitämään koira paikoillaan, jos se koulutuksesta huolimatta saa päähänsä kiskoa kaikin voimin. Lisäksi pitää olla kykyä selviytyä myös ongelmatilanteista, joita joku jo ansiokkaasti selosti.

      Tarvitaan myös tervettä järkeä tai sitten lapsen pitää uskoa, mitä vanhemmat ovat koiran käsittelystä neuvoneet. Esimerkiksi: Naapurin 8-luokkalainen eli n. 14-vuotias ulkoilutti bestiksensä kanssa kääpiökoiran pentua fleksissä. Pentu juoksi neitien selän takana AJORADALLE ja neidit havahtuivat vasta, kun autoilija jarrutti ollakseen ajamatta pennun päälle.

      • tuossa ei taaskaan

        olleet aivot mukana menossa. Itse jos lenkkeilen kaverini kanssa, vahdimme koiria puhumisen lomassa.


    • Naatseri

      Itse sain ensimmäisen koirani, kun olin 12 vuotias. Koira oli minun ja vanhempani eivät sitä ulkoiluttaneet (lähtivät välillä mukaan mutta olin sitä mieltä itse että pystyn hoitamaan koiran ilmankin vanhempien apua). Näin jälkikäteen olen sitä mieltä että olin liian nuori ottamaan täyden vastuun koirasta, vaikka pääosin hänet hyvin hoidinkin enkä koskaan jättänyt esim. valvomatta niin että mielestäni koiralle olisi voinut sattua vahinkoja. Oma arviointikykyni vain ei ollut vielä täysin kehittynyt, esim. saimme siskon kanssa hyvän idean lähteä koirien kanssa rullaluistelemaan (joka oli varmasti pelottavaa katseltavaa muiden silmissä vaikka olimmekin sen verran hyväonnisia ettei mitään sattunut) tai välillä kun olin liian väsynyt ulkoiluttamaan koiraa niin paljon kuin mitä sen kanssa olisi vaadittu en vielä tajunnut että koira voisi kärsiä lenkin väliin jättämisestä. Samalla olen sitä mieltä että koira kasvatti omaa luonnettani paljon ja varmasti kehitti vastuuottokykyäni enemmän kuin mitä "perheen koira" olisi tehnyt.

      Lapset kehittyvät toki eri vauhtia ja vain sinä voit tietää omasta lapsestasi koska hän on tarpeeksi kypsä koiranulkoiluttajaksi. Joka tapauksessa neuvoisin lähtemään aina mukaan lenkille, vähintään koiran pentuajan, jolloin lapsi oppisi kuinka koiran kanssa käyttäydytään ja näkisit itsekin ettei pennulle (taikka lapselle) kehity huonoa remmikäyttäytymistä yms.

      • villakoira...1

        ...en tietääkseni. mut mä ulkoilutin jo n.8vuotiaana meiän keskikokosta villakoiraa ja hyvin se meni. Kyllä mun mielestä just tossa iässä voi antaa lapselle ulkoilutettavaksi(riippuu tietenkin lapsesta ite,millanen on) mut noin yleisesti. Siis jotain pientä koiraa....


      • keskarivilliksessä
        villakoira...1 kirjoitti:

        ...en tietääkseni. mut mä ulkoilutin jo n.8vuotiaana meiän keskikokosta villakoiraa ja hyvin se meni. Kyllä mun mielestä just tossa iässä voi antaa lapselle ulkoilutettavaksi(riippuu tietenkin lapsesta ite,millanen on) mut noin yleisesti. Siis jotain pientä koiraa....

        ei ole paljon edes haastetta. Kun olin 10v, minulle annettiin naapurin koirahullu koira, joka veti ja haukkui.


    • Kaksi mopsia

      Mopsilla tosiaan on voimia kuin pienessä kylässä ja itse en antaisi lapsen ulkoilutettavaksi. Eräät koirarodut eivät voi sietää mopsin tuhinaa ja saattavat yrittää päälle ja mopsi on kyllä valmis vastaamaan samalla tavalla ja siinä se onkin soppa valmiina lapselle.

    • laittaa

      n 45 kg kersa ulkoiluttamaan n.90kg bernhantilaista rullaluistimet jalassa, niin hyvä tulee!!

      Muistakaa aina se subjektiivinen oikeus tehdä kaikkea, kyllä yhteiskunta huolehtii!!

      • vai näinköhän unta

        Mutta muistelen tässä pari päivää sitten nähneeni juurikin kuvatunlaisen yhdistelmän. Penska vain taisi olla hiukan rotevampi, mutta tuskin ajokortti-iässä vielä. Eikä koirakaan ollut bernhartti vaan oliskohan husky tai muutti? Mutta hyvin kulki...

        Joten taitaa sinussa olla siteeksi ennustajan vikaa tai sitten olet hyvä yllyttämään hulluja!


      • Tuhruinennn
        vai näinköhän unta kirjoitti:

        Mutta muistelen tässä pari päivää sitten nähneeni juurikin kuvatunlaisen yhdistelmän. Penska vain taisi olla hiukan rotevampi, mutta tuskin ajokortti-iässä vielä. Eikä koirakaan ollut bernhartti vaan oliskohan husky tai muutti? Mutta hyvin kulki...

        Joten taitaa sinussa olla siteeksi ennustajan vikaa tai sitten olet hyvä yllyttämään hulluja!

        En näe mitään estettä sille, että esimerkiksi 12 vuotias taluttaa koiraa. Kuitenkin sen ikäinen tietää jo aika hyvin perheen koiran ja osaa sitä taluttaa. Mutta sitten alle 10 vuotias on kyllä niin pieni (kooltaan kuin mieleltäänkin) niin ei osaa ottaa vastuuta.

        Esimerkiksi eräs 8 vuotias pikkupoika lähti koiransa kanssa lenkille ja viipyivät todella kauan.. Tietysti vanhemmat ihmettelivät missä poika viipyy, niin kas kummaa he olivat pojan mukaan löytäneet sammakonkutua ojasta ja jääneet sinne peuhaamaan. Eli pienen lapsen mieli on vielä tuollaista, että jäädään haaveilemaan eikä varmasti osata pitää koiraa hihnassa niin, että se ei esimerkiksi ryntää katsomaan toisia koiria (tässäkin tietysti yksilöittäin). Eli PIKKUlapsia ei päästetä koiran kanssa yksin, mutta sitten esim. jo 12v. on siinä iässä, että osaa ottaa neuvoista vaarin.

        Sellaisiakin tapauksia olen nähnyt, että pikkulapset ovat ottaneet koiran ILMAN LUPAA lenkille ja koira on sitten päässyt karkaamaan ja juossut ties minne ja sitä koiraa sai sitten etsiä tunti kaupalla..


    • Anonyymi

      Miyä ihmettä, siihen ei ole mitää ikää.. Itse olen ulkoiluttanut meidän perheen Japanesecin, chihuahua, perhoskoira ja partacollie koiria 9vuotiaasta asti

      • Anonyymi

        Pikkulasten koiran ulkoilutusta pitää aikuisen vahtia.
        Tuttavaperheissä, 1-3 luokkalaiset:
        -jättivät terrieri koira hihnaan ulos,kyläillessä kaverilla,koira sillävälin karkasi ja puri ohikulkevaa koiraa
        -kaksi tyttöä otti cihun liukumäkeen, asiasta tuli kertomaan asian nähnyt nainen.Koiraa oli liutettu useasti alas,kuin lelua
        -kaverin tullessa kylään, pääsi pikkukoiran pentu ovesta ulos, ja oli jäädä läheisellä autotiellä autojen alle, riski myös perässä juosseilla lapsilla

        Koiran oltava aina aikuisen vastuulla.Varmasti vanhempi lapsi jo koiran kanssa pärjää, ja sen hallitsee jos on vanhemmat asian ensin tarkastaneet ja varmistuneet,että sujuu ja lapsi jo sen ikäinen että vastuun ymmärtää.


    • Anonyymi

      Tuohon kysymykseen löytyy vastaukset lastensuojeluviranomaisilta. Lapsen ikä ja paino verrataan koiran ikää ja painoa. Ohjeet ovat selvät ja löytyvät kyllä jos viitsii hiukan hakea.

    • Anonyymi

      Noin pientä koiraa voi ulkoiluttaa jo taaperoikäinen. Muistan, kun jättikokoista, vahtivaa paimenkoirarotua kaupitteli takapihan kenneliä pitävä täti ilmoituksella:

      "Koko perheen lenkkikaveri"

    • Anonyymi

      Mä oon ulkoiluttanu meiän pitpullia seittemän vuotiaasta asti, hän on kiltti

    • Anonyymi

      Jos lapsi tai nuori ulkoiluttaa koiraa itse niin silloin ehdottomasti flexin käyttö tulisi olla kielletty koska voi aiheuttaa paljon ongelmia jos koiran hallinta katoaa yhtäkkiä

    • Anonyymi

      Minä aloitin käyttämään meidän silloin 13v koiraa joka ei pitänyt muista koirista yhtään jo 9 vuotiaana ja kertaakaan ei tullut ongelmia toki olin tottunut koiraa ja lenkittänyt sitä kyllä vanhempien kanssa olen nykyään siis 12v ja tuo koira on jo kuollut, mutta nyt lenkitän meidän 2v yli innokasta koiraa ja 8vk nuoria koiria eli ei siihen mitään rajaa ole kunhan sitä osaa käsitellä ai niin meidän koirat on suomenlapinkoiria

    • Anonyymi

      Itse ulkoilutin ekan kerran yksin 15kg koiraa kymmenvuotiaana. Nyt (14) vien ulos saksanpaimenkoiraa, russelia, cavalieria ja bullmastiffia.

      • Anonyymi

        Hyi himpura miten vastuutonta toimintaa. Sakut ja bullmastiffit vaativat hyvinkin koulutettuina aina aikuisen taluttajan. 14-vuotiaalla ei ole mitään tehtävissä, jos jotain yllättävää sattuu.


    • Anonyymi

      Esikoinen sai 3-vuotiaana ensimmäisen koiransa. Hyvin pärjäsi sakun kanssa jonkun aikaa, sitten oli eläin vietävä piikille.

    • Anonyymi

      Ei mielellään kaupungilla, kannattaa jossai rauhaisella paikalla esim metsä

    • Anonyymi

      Ite oon 12v ja käytän meidän noin 35kg labbista lenkillä usein

    • Anonyymi

      Saako ala ikäinen taluttaa koiraa työnä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe