N16 takajarrut kuumenee.

ajatteli että

Kykenekö jarrusylinteriä herkistämään ilman erikoistyökaluja?

20

6365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä..

      se kannattaa vaihtaa tai purkaa ja hoonata vaihtaa kumit niin eiköhän ala herkistyy ja pelaamaan taas.

    • diplinssi

      Vika ei oo välttämättä jarrusylinterin jumista. Männät ei mene sisään pelkästään painamalla. Männät saa sisään ottamalla ensin käsijarruvaijherin irti sieltä takapuolulta. Sitten mäntää pitää kiertää samalla kun työntää sisäänpäin. Takajarrut laahaa siksi, että ABS-jarrujen välykset ovat pienet. Kun palojen päät ruostuu, ne pullistuu ja jumiutuu. Näin ne jäävät laahaamaan. Jos palat ei oo lopussa, hio vähän pois palojen päistä. Sitten putsaa liuut ja voitele pikkuisen jarrurasvalla ja kokoa systeemi.

      • nyt....

        Jarrut tuli purettua ja putsattua, sekä tarvittavat kohdat voideltua. Putsataankohan niitä ns. vuosihullossa näin täydellisesti?


      • ihmetellään,
        nyt.... kirjoitti:

        Jarrut tuli purettua ja putsattua, sekä tarvittavat kohdat voideltua. Putsataankohan niitä ns. vuosihullossa näin täydellisesti?

        ja vaihdetaan uudet levyt, satulat ja palat jos laahaavat.


      • ihmetellään, kirjoitti:

        ja vaihdetaan uudet levyt, satulat ja palat jos laahaavat.

        Itsellänikin Allu -2000 90tkm ajettuna ja toinen nimenomaan takajarrusylinteri jumitti. Autokeskus antoin vain valohoitoa ja vika vaan paheni, jarrusylinteri avattaiin ja hain muistaakseni uudet palat tai jotain osaa ja nyt toine hiukan laahaa ja kitisee, kuulee sisälle, jos ikkunat auki näin kesällä. Tuttava korjaaja sanoi, että levyjarruissa palat kuuluvatkin olla lähes kiinni levyissä, muuten ei toimisi kuulemma käsijarru. Jäin vähän miettimään, että jaa, onkohan tosiaan noin. Sanoi,että on aivan sama, pyöriikö rengas vapaalla pyörittämällä kolme vai puolikkaan kierroksen, kunhan ei pahasti jumita ja kuumene, silloin on korkea aika korjata asia. Kertokaapa joku, miten noiden jarrujen kanssa oikeasti menee, miten kuuluisi olla ja mitä kannattaisi tehdä. Kiitos jo etukäteen mahdollisista hyvistä vinkeistä. Onko mitään järkeä mennä hiomaan esim. hiekkapaperilla levyjä, koska niissä on ruostetta ja jonkin verran uraa, olis kiva, että ne olis yhtä puhtaat ja kirkkaat kuin muilla merkeillä? Pelkkää turhaa havettako tällainen?


      • brakes.
        Sipisusi kirjoitti:

        Itsellänikin Allu -2000 90tkm ajettuna ja toinen nimenomaan takajarrusylinteri jumitti. Autokeskus antoin vain valohoitoa ja vika vaan paheni, jarrusylinteri avattaiin ja hain muistaakseni uudet palat tai jotain osaa ja nyt toine hiukan laahaa ja kitisee, kuulee sisälle, jos ikkunat auki näin kesällä. Tuttava korjaaja sanoi, että levyjarruissa palat kuuluvatkin olla lähes kiinni levyissä, muuten ei toimisi kuulemma käsijarru. Jäin vähän miettimään, että jaa, onkohan tosiaan noin. Sanoi,että on aivan sama, pyöriikö rengas vapaalla pyörittämällä kolme vai puolikkaan kierroksen, kunhan ei pahasti jumita ja kuumene, silloin on korkea aika korjata asia. Kertokaapa joku, miten noiden jarrujen kanssa oikeasti menee, miten kuuluisi olla ja mitä kannattaisi tehdä. Kiitos jo etukäteen mahdollisista hyvistä vinkeistä. Onko mitään järkeä mennä hiomaan esim. hiekkapaperilla levyjä, koska niissä on ruostetta ja jonkin verran uraa, olis kiva, että ne olis yhtä puhtaat ja kirkkaat kuin muilla merkeillä? Pelkkää turhaa havettako tällainen?

        Tärkeintä on että palat liikkuvat täysin vapaasti, ne ei saa takerrella yhtään. Palojen päistä voi viilalla putsata ruosteet ja maalata sekä putsata satulassa olevat vastaavat kohdat ja jarruvaseliinia sinne. Ei ole hyötyä hiomapaperilla käsitellä levyjä, sorvi vain voi auttaa tai uudet levyt. Jarrupalat ovat ajon aikana aivan levyssä kiinni, mutta eivät kahnaa koska jos jarrua ei paineta, koska mitään puristavaa voimaa ei ole. Levyjarruissa ei ole mitään palautusjousia kuten rumpujarruissa on.


    • Sylinteri jumissa

      Osaako joku selvittää, miksi ko. sylinteriä pitää kiertää painaessa sisään? En ole avannut ko. sylinteriä enkä osaa äkkiseltään arvata sen toimintaa. Ilmesesti liittyy käsijarrun automaattisäätöön.

    • liittyy juurikin

      Liittyy juurikin automaattisäätöön. Melko jännä systeemihän se on kun ulospäin se tulee suoraan, mutta sisään pitää pyörittää. Ja tosiaan mäntää tarvii pyörittää, sylinteriä ei ;) Onnistuu papukaijapihdeillä sivustakin, ei välttämättä tarvitse sitä erikoisavainta millä pyörittäisi männän päästä.

      Muistaakseni itsellä oli vaikeuksia saada mäntää takaisin sisään, koska tarvi ainakin kolme kättä kun yritti saada männän "suojakumin" ensin paikalleen ja sitten venytettyä sitä niin paljon, että mäntä menee sen sisälle.

      • Mäntä jumissa

        Kiitos, tämä helpotti.

        Kun olet ollut tekemisissä saman ongelman kanssa, osaatko sanoa, meneekö mäntä sisään irrottamatta käsivaijeria? Tiedän, että ohjekirja kehottaa irrottamaan sen, mutta tulipa kokeiltua alustavasti ilman ja tuolloin tuntui ainakin pahuksen jäykältä. Nyt olen epätietoinen siitä, onko jäykkyys männän jumia vai käsijarruvaijerin vaikutusta.


    • diplinssi

      Jouduin irrottamaan vaijerin. Mäntä tuskin on jumissa, joten suojakumille ei tartte tehdä mitään. Kiertää vain mäntää samalla kuin painaa sitä sisään päin. Tai vipuaa mäntää panemalla vanhat palat paikalleen ja niiden välistä vipuaa.

    • rakkaudesta66

      Kertosko joku, mitä maksaa korjaamossa jarruputkien uusiminen taakse nissan almerassa töineen kaikkineen

      • free tiibet

        viisi sataa jos viet autokeskuksen pöhköille nyrkki pajas selviää huntilla


    • Omia kokemuksia

      Renkaisen tulee pyöriä täysin vapaasti. Jos pyörii vain puoli kierrosta niin kuulostaa huonolta.

      Almeran takajarrut joutunee uusimaan koko paketin eli palat ja levyt noin 150 tkm välein. Ei kovin kallis paketti motonetistä ostettuna.

      Kannattaa ostaa myös jarruosiin tarkoitettua vaseliinia. Tavallinen vaseliini lämmetessään menee liian litkuksi ja valuu pois. Puhumattakaan jostain CRC:stä tai muista spray-yleisrasvoista, ne ei siellä pysy.

      Pura koko paketti ja rasvaa kaikki kumiosat sisäpuolelta. Liu-ut kannattaa irrottaa kokonaan ja rasvata hyvin. Myös kaikki pultit ja mutterit kannattaa putsata ja rasvata, helpottaa seuraavaa kertaa. Mäntä kannattaa pumpata melkein kokonaan ulos, vetää suojakumi pois päältä eli paljastaa mäntä ja putsata ja rasvata sekin hyvin. Venytä myös suojakumia ja pyörittele sormella rasvaa myös sen sisään. Sitten se pyöritetään papukaijapihdeillä ihan sisään asti. Jos se on hyvin rasvattu niin menee melko helposti. Jos pumppaat männän kokonaan ulos ja vielä irroitat suojakumista niin sitten sylenteri tulee irrottaa kokonaan, kiinnittää ruuvipenkkiin ja tarvitset kolme kättä että saat muljautettua männän takaisin kumin sisään. Tällöin tulee myös ilmaushommia.

      Uusista paloista kannattaa ottaa vähintään millit molemmista päistä pois. Mirkeli on tähän paras työkalu, viilalla työlästä. Maalaa lyhennetyt päät.

      Asennuksen jälkeen kannattaa jarruja ilmata vaikka niissä ei ilmaa olekaan. Ilmaamalla saat kuitenkin huonokuntoista jarrunestettä helposti pois kun huono neste kulkeutuu yleensä jarruosien päihin.

      Etujarruissa ihan samat jutut, mutta siellä sylintereitä ei tarvitse pyörittää sisään. Muista, että jos palat ja levyt ovat kuluneet niin kun työnnät isot sylinterit sisään niin saattaa jarrunestettä jo tulvia konepellin alla säiliöstä ulos.

    • sunny

      vuosihuollossa einarit vaihtaa uutta sika hintasta orginelli osaa urpoille nissanin omistajille.

      • Anonyymi

        Missäs te Audih_mot huollatatte romuautonne?

        KÄTÄKÄÄ VETEEN


    • allu

      viddu ne mihikhään kuumene ne lämpenee käytös tollo ne pitää herkistää joka vuosi huollossa.

    • Tapsavaann

      Mäntien sisään painaminen helpottui kun ostin Motonetistä työkalusarjan , oli noin 40€ ja maksaa itsensä takaisin kun hymy nousee huulille. Herkistän jarrut joka vuosi renkaita vaihtaessa. Nyt käsijarru mekanismi jumittaa taka vasemmalla, mietityttää tuo purku.

      • motonetistä

        Uudet tai siis tehdas kunnostetut, tilalle ei siin muu sorvaaminen auta?


    • Almeera

      Aiheeseen liittyen. Vaihdettiin Nissan Almeraan N16 -05 jarrulevyt ja -palat. Uusilla ajettu n. 500 km. Vaihdon jälkeen ruvennut kuulumaan ulinaa kuskinpuolelta takarenkaasta. Ulina alkaa kuulua n. 10-20 km ajon jälkeen ja kuuluu 50-100 km/h nopeuksilla. Jarruttaessa ääni poistui, mutta palaa nopeasti takaisin. Ajon jälkeen vanne kuumenee ja haisee palanut/kuuma metalli.

      Vein pajalle missä huolto tehtiin, avasivat jarrun mutta ei löytänyt mitää vikaa jarruista. Sanoivat että voi mennä tovi ennen kuin uudet palikat "asettuvat" satulaan ja voi huoletta ajella.

      Onko vastaavia kokemuksia levyjen ja palojen vaihdon jälkeen?
      Voiko vastaava johtua laakereista?

    • OngelmanRatkaisijana

      Voisitko ajaa vain 15-20 km ja pitää päivän paussin ajeluissa? Ongelma ratkeaisi näin helposti. Tai sitten ajat alle 50 kymppiä tai yli satasta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1656
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1561
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      271
      1298
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1272
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      887
    6. 66
      854
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      853
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      41
      836
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      831
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      791
    Aihe