Kykenekö jarrusylinteriä herkistämään ilman erikoistyökaluja?
N16 takajarrut kuumenee.
20
6673
Vastaukset
- kyllä..
se kannattaa vaihtaa tai purkaa ja hoonata vaihtaa kumit niin eiköhän ala herkistyy ja pelaamaan taas.
- diplinssi
Vika ei oo välttämättä jarrusylinterin jumista. Männät ei mene sisään pelkästään painamalla. Männät saa sisään ottamalla ensin käsijarruvaijherin irti sieltä takapuolulta. Sitten mäntää pitää kiertää samalla kun työntää sisäänpäin. Takajarrut laahaa siksi, että ABS-jarrujen välykset ovat pienet. Kun palojen päät ruostuu, ne pullistuu ja jumiutuu. Näin ne jäävät laahaamaan. Jos palat ei oo lopussa, hio vähän pois palojen päistä. Sitten putsaa liuut ja voitele pikkuisen jarrurasvalla ja kokoa systeemi.
- nyt....
Jarrut tuli purettua ja putsattua, sekä tarvittavat kohdat voideltua. Putsataankohan niitä ns. vuosihullossa näin täydellisesti?
- ihmetellään,
nyt.... kirjoitti:
Jarrut tuli purettua ja putsattua, sekä tarvittavat kohdat voideltua. Putsataankohan niitä ns. vuosihullossa näin täydellisesti?
ja vaihdetaan uudet levyt, satulat ja palat jos laahaavat.
ihmetellään, kirjoitti:
ja vaihdetaan uudet levyt, satulat ja palat jos laahaavat.
Itsellänikin Allu -2000 90tkm ajettuna ja toinen nimenomaan takajarrusylinteri jumitti. Autokeskus antoin vain valohoitoa ja vika vaan paheni, jarrusylinteri avattaiin ja hain muistaakseni uudet palat tai jotain osaa ja nyt toine hiukan laahaa ja kitisee, kuulee sisälle, jos ikkunat auki näin kesällä. Tuttava korjaaja sanoi, että levyjarruissa palat kuuluvatkin olla lähes kiinni levyissä, muuten ei toimisi kuulemma käsijarru. Jäin vähän miettimään, että jaa, onkohan tosiaan noin. Sanoi,että on aivan sama, pyöriikö rengas vapaalla pyörittämällä kolme vai puolikkaan kierroksen, kunhan ei pahasti jumita ja kuumene, silloin on korkea aika korjata asia. Kertokaapa joku, miten noiden jarrujen kanssa oikeasti menee, miten kuuluisi olla ja mitä kannattaisi tehdä. Kiitos jo etukäteen mahdollisista hyvistä vinkeistä. Onko mitään järkeä mennä hiomaan esim. hiekkapaperilla levyjä, koska niissä on ruostetta ja jonkin verran uraa, olis kiva, että ne olis yhtä puhtaat ja kirkkaat kuin muilla merkeillä? Pelkkää turhaa havettako tällainen?
- brakes.
Sipisusi kirjoitti:
Itsellänikin Allu -2000 90tkm ajettuna ja toinen nimenomaan takajarrusylinteri jumitti. Autokeskus antoin vain valohoitoa ja vika vaan paheni, jarrusylinteri avattaiin ja hain muistaakseni uudet palat tai jotain osaa ja nyt toine hiukan laahaa ja kitisee, kuulee sisälle, jos ikkunat auki näin kesällä. Tuttava korjaaja sanoi, että levyjarruissa palat kuuluvatkin olla lähes kiinni levyissä, muuten ei toimisi kuulemma käsijarru. Jäin vähän miettimään, että jaa, onkohan tosiaan noin. Sanoi,että on aivan sama, pyöriikö rengas vapaalla pyörittämällä kolme vai puolikkaan kierroksen, kunhan ei pahasti jumita ja kuumene, silloin on korkea aika korjata asia. Kertokaapa joku, miten noiden jarrujen kanssa oikeasti menee, miten kuuluisi olla ja mitä kannattaisi tehdä. Kiitos jo etukäteen mahdollisista hyvistä vinkeistä. Onko mitään järkeä mennä hiomaan esim. hiekkapaperilla levyjä, koska niissä on ruostetta ja jonkin verran uraa, olis kiva, että ne olis yhtä puhtaat ja kirkkaat kuin muilla merkeillä? Pelkkää turhaa havettako tällainen?
Tärkeintä on että palat liikkuvat täysin vapaasti, ne ei saa takerrella yhtään. Palojen päistä voi viilalla putsata ruosteet ja maalata sekä putsata satulassa olevat vastaavat kohdat ja jarruvaseliinia sinne. Ei ole hyötyä hiomapaperilla käsitellä levyjä, sorvi vain voi auttaa tai uudet levyt. Jarrupalat ovat ajon aikana aivan levyssä kiinni, mutta eivät kahnaa koska jos jarrua ei paineta, koska mitään puristavaa voimaa ei ole. Levyjarruissa ei ole mitään palautusjousia kuten rumpujarruissa on.
- Sylinteri jumissa
Osaako joku selvittää, miksi ko. sylinteriä pitää kiertää painaessa sisään? En ole avannut ko. sylinteriä enkä osaa äkkiseltään arvata sen toimintaa. Ilmesesti liittyy käsijarrun automaattisäätöön.
- liittyy juurikin
Liittyy juurikin automaattisäätöön. Melko jännä systeemihän se on kun ulospäin se tulee suoraan, mutta sisään pitää pyörittää. Ja tosiaan mäntää tarvii pyörittää, sylinteriä ei ;) Onnistuu papukaijapihdeillä sivustakin, ei välttämättä tarvitse sitä erikoisavainta millä pyörittäisi männän päästä.
Muistaakseni itsellä oli vaikeuksia saada mäntää takaisin sisään, koska tarvi ainakin kolme kättä kun yritti saada männän "suojakumin" ensin paikalleen ja sitten venytettyä sitä niin paljon, että mäntä menee sen sisälle.- Mäntä jumissa
Kiitos, tämä helpotti.
Kun olet ollut tekemisissä saman ongelman kanssa, osaatko sanoa, meneekö mäntä sisään irrottamatta käsivaijeria? Tiedän, että ohjekirja kehottaa irrottamaan sen, mutta tulipa kokeiltua alustavasti ilman ja tuolloin tuntui ainakin pahuksen jäykältä. Nyt olen epätietoinen siitä, onko jäykkyys männän jumia vai käsijarruvaijerin vaikutusta.
- diplinssi
Jouduin irrottamaan vaijerin. Mäntä tuskin on jumissa, joten suojakumille ei tartte tehdä mitään. Kiertää vain mäntää samalla kuin painaa sitä sisään päin. Tai vipuaa mäntää panemalla vanhat palat paikalleen ja niiden välistä vipuaa.
- rakkaudesta66
Kertosko joku, mitä maksaa korjaamossa jarruputkien uusiminen taakse nissan almerassa töineen kaikkineen
- free tiibet
viisi sataa jos viet autokeskuksen pöhköille nyrkki pajas selviää huntilla
- Omia kokemuksia
Renkaisen tulee pyöriä täysin vapaasti. Jos pyörii vain puoli kierrosta niin kuulostaa huonolta.
Almeran takajarrut joutunee uusimaan koko paketin eli palat ja levyt noin 150 tkm välein. Ei kovin kallis paketti motonetistä ostettuna.
Kannattaa ostaa myös jarruosiin tarkoitettua vaseliinia. Tavallinen vaseliini lämmetessään menee liian litkuksi ja valuu pois. Puhumattakaan jostain CRC:stä tai muista spray-yleisrasvoista, ne ei siellä pysy.
Pura koko paketti ja rasvaa kaikki kumiosat sisäpuolelta. Liu-ut kannattaa irrottaa kokonaan ja rasvata hyvin. Myös kaikki pultit ja mutterit kannattaa putsata ja rasvata, helpottaa seuraavaa kertaa. Mäntä kannattaa pumpata melkein kokonaan ulos, vetää suojakumi pois päältä eli paljastaa mäntä ja putsata ja rasvata sekin hyvin. Venytä myös suojakumia ja pyörittele sormella rasvaa myös sen sisään. Sitten se pyöritetään papukaijapihdeillä ihan sisään asti. Jos se on hyvin rasvattu niin menee melko helposti. Jos pumppaat männän kokonaan ulos ja vielä irroitat suojakumista niin sitten sylenteri tulee irrottaa kokonaan, kiinnittää ruuvipenkkiin ja tarvitset kolme kättä että saat muljautettua männän takaisin kumin sisään. Tällöin tulee myös ilmaushommia.
Uusista paloista kannattaa ottaa vähintään millit molemmista päistä pois. Mirkeli on tähän paras työkalu, viilalla työlästä. Maalaa lyhennetyt päät.
Asennuksen jälkeen kannattaa jarruja ilmata vaikka niissä ei ilmaa olekaan. Ilmaamalla saat kuitenkin huonokuntoista jarrunestettä helposti pois kun huono neste kulkeutuu yleensä jarruosien päihin.
Etujarruissa ihan samat jutut, mutta siellä sylintereitä ei tarvitse pyörittää sisään. Muista, että jos palat ja levyt ovat kuluneet niin kun työnnät isot sylinterit sisään niin saattaa jarrunestettä jo tulvia konepellin alla säiliöstä ulos. - sunny
vuosihuollossa einarit vaihtaa uutta sika hintasta orginelli osaa urpoille nissanin omistajille.
- Anonyymi
Missäs te Audih_mot huollatatte romuautonne?
KÄTÄKÄÄ VETEEN
- allu
viddu ne mihikhään kuumene ne lämpenee käytös tollo ne pitää herkistää joka vuosi huollossa.
- Tapsavaann
Mäntien sisään painaminen helpottui kun ostin Motonetistä työkalusarjan , oli noin 40€ ja maksaa itsensä takaisin kun hymy nousee huulille. Herkistän jarrut joka vuosi renkaita vaihtaessa. Nyt käsijarru mekanismi jumittaa taka vasemmalla, mietityttää tuo purku.
- motonetistä
Uudet tai siis tehdas kunnostetut, tilalle ei siin muu sorvaaminen auta?
- Almeera
Aiheeseen liittyen. Vaihdettiin Nissan Almeraan N16 -05 jarrulevyt ja -palat. Uusilla ajettu n. 500 km. Vaihdon jälkeen ruvennut kuulumaan ulinaa kuskinpuolelta takarenkaasta. Ulina alkaa kuulua n. 10-20 km ajon jälkeen ja kuuluu 50-100 km/h nopeuksilla. Jarruttaessa ääni poistui, mutta palaa nopeasti takaisin. Ajon jälkeen vanne kuumenee ja haisee palanut/kuuma metalli.
Vein pajalle missä huolto tehtiin, avasivat jarrun mutta ei löytänyt mitää vikaa jarruista. Sanoivat että voi mennä tovi ennen kuin uudet palikat "asettuvat" satulaan ja voi huoletta ajella.
Onko vastaavia kokemuksia levyjen ja palojen vaihdon jälkeen?
Voiko vastaava johtua laakereista? - OngelmanRatkaisijana
Voisitko ajaa vain 15-20 km ja pitää päivän paussin ajeluissa? Ongelma ratkeaisi näin helposti. Tai sitten ajat alle 50 kymppiä tai yli satasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1906090Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1515645BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2444222- 2293531
Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1173362Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1263210HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok212966Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai92475Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1902026- 1291981