Taulukon palautus

C-beginneri

Aloin opettelemaan tänään C:tä. Haluaisin tehdä funktion, joka saa syötteenä tiedostonnimen ja kaksiuloitteisen taulukon. Funktio lukee sitten taulukkoon arvoja tiedostosta. Miksi tämä ei toimi?

#include

// Esittelee funktion
void readfile(char file[], char *luvut[][]);

int main() {
char luvut[162][4];
char* filename = "luvut.txt";
// lue tiedostosta luvut.txt taulukkoon luvut
readfile(filename,luvut);
return 0;
}

// Lukee tiedostoa taulukkoon ja palauttaa sen.
void readfile(char file[80], char *luvut[][]) {
...
}

Kääntäjä herjaa
luktas.c:6: error: array type has incomplete element type
luktas.c: In function ‘main’:
luktas.c:12: error: type of formal parameter 2 is incomplete

10

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C-beginneri

      Eka rivi on tietysti
      #include

      • C-beginneri

        Ei tuo ekarivi näykään kunnolla. Kuitenkin lataan siinä tiedoston stdio.h.


    • point&arr

      Oikein olisi tässä tapauksessa:

      void readfile(char file[], char luvut[][4]);

      Ihmettele C-FAQ:a että miksi näin (ainakin kohdat 6.4, 6.18):
      http://c-faq.com/aryptr/index.html

      Itse asiassa koko FAQ kannattaa lukea ainakin pintapuolisesti tai ostaa Se_Kirja (Kernighan and Ritchie: The C Programming Language suomennettukin on... )

    • Palauttaa jotain ja

      sivuvaikuttaa johonkin ovat toteutuksellisestikin eri asiat.

      • tietotyypin

        muuttujan arvon tai funktio voi itseään suorittaessaan sivuvaikuttaa globaalin tai ylilohkonsa tietotyypin muuttujan arvoon ja palauttaa jonkun muun tietotyypin muuttujan arvon tai olla palauttamatta minkään tietotyypin muuttujan arvoa (void).


      • tosin olla
        tietotyypin kirjoitti:

        muuttujan arvon tai funktio voi itseään suorittaessaan sivuvaikuttaa globaalin tai ylilohkonsa tietotyypin muuttujan arvoon ja palauttaa jonkun muun tietotyypin muuttujan arvon tai olla palauttamatta minkään tietotyypin muuttujan arvoa (void).

        pointteri tietotyypistä jota ei tunneta ja se voidaan sillä palauttaa mikä tahansa tietotyyppinen arvo, kunhan tiedetään ryhdyttäessä käsittelmään voidin pointterina palautetun tietotyypin muuttujan arvoa, mitä tyyppiä se on.


      • voidin pointterista
        tosin olla kirjoitti:

        pointteri tietotyypistä jota ei tunneta ja se voidaan sillä palauttaa mikä tahansa tietotyyppinen arvo, kunhan tiedetään ryhdyttäessä käsittelmään voidin pointterina palautetun tietotyypin muuttujan arvoa, mitä tyyppiä se on.

        selville tyyppimuunnoksella, jonka pitäisi paluttaa voidin pointterista sen tyypin muuttujan arvo, jonka tyyppiseksi sitä siinä koodia kirjoittaessamme epäilimme. Mikäli se onkin jotain muuta tyyppiä, riittää sopivan poikkeuksenkäsittelijän luonti, jolloin vältytään ajonaikaisilta virheiltä ja joskus jopa mittavienkin stimulaatioitten kaatumisilta turhanaikaisiin arvauksiin.


      • tarkoituskaan
        voidin pointterista kirjoitti:

        selville tyyppimuunnoksella, jonka pitäisi paluttaa voidin pointterista sen tyypin muuttujan arvo, jonka tyyppiseksi sitä siinä koodia kirjoittaessamme epäilimme. Mikäli se onkin jotain muuta tyyppiä, riittää sopivan poikkeuksenkäsittelijän luonti, jolloin vältytään ajonaikaisilta virheiltä ja joskus jopa mittavienkin stimulaatioitten kaatumisilta turhanaikaisiin arvauksiin.

        ajonaikaisilta virheiltä välttyä, vaan tarkoitus on ottaa ajon aikana syntyvä virhe hallintaan nimenomaan käyttämällä virheenkäsittelijää.


      • viittaa
        tarkoituskaan kirjoitti:

        ajonaikaisilta virheiltä välttyä, vaan tarkoitus on ottaa ajon aikana syntyvä virhe hallintaan nimenomaan käyttämällä virheenkäsittelijää.

        jonkun tietotyypin muuttujan arvoon ollen siis sen osoite eikä siis läheskään aina ole itse sen tietotyypin muuttujan arvo, vaikka joskus näinkin voi itse arvo jopa arvoituksellinen voidinkin pointteri olla.


      • pointteri on tosi
        viittaa kirjoitti:

        jonkun tietotyypin muuttujan arvoon ollen siis sen osoite eikä siis läheskään aina ole itse sen tietotyypin muuttujan arvo, vaikka joskus näinkin voi itse arvo jopa arvoituksellinen voidinkin pointteri olla.

        kätevä silloin, kun halutaan tietää, missä kohdassa muistia se taulukko on, jolloin vältytään esmes palauttamasta koko taulukkoa eikä siitäkään taulukosta synny silmittömästi kopioita sinne muistiin: riittää, että tietää, mistä kohdasta sitä muistia se taulukko alkaa ja loput on heti siinä perässä. Pointteri näyttää sen kohdan. Kyllähän se voi tietysti näyttää senkin kohdan minkä tahansa tietotyypin muuttujan pointteri, missä kohdassa muistia se arvo on ja sitä voi käyttää kätevästi dynaamisen muistin hallintaan, koska ei tarvitse varata ohjelman ajon alussa koko keskusmuistia, jos käyttäjä päättääkin, että sinne tallenetaankin vain yx nolla tai parikolmekymmentä yköstä ja nollaa eikä ykkösnollaa koko keskusmuistin täydeltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe