Pimeään telkeäminen

kauhistusta

Siis mikä ihmeellisyys on tämä pimeällä rankaiseminen? Kun tuolla toisaalla joku kertoi kurittavansa koiraansa sulkemalla pimeään vessaan. Ja mun tuttavakin nyt puhui käyttävänsä koiralleen sitä keinoa. Ihan jäin monttu auki, että mitä sillä haetaan. Sanoi, että koiransa on ihan rauhoittunutta koiraa, kun hän tunnin päästä päästää sen taas pois.

Minusta se kuulostaa ihan järjettömältä, enkä voisi kokeilla omillani sitä, kun minusta se liittyy pelotteluun ja sellaiseen ei mielestäni ole normaalissa elämässä tarve. Nämä omani ovat kait siis olleet aika helppoja, kun ei ole tarvinnut vessaan viskata. Vai?

8

2137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäähy

Koiran laittaminen toiseen huoneeseen toimii rankaisuna sillä ajattelulla että koira eristetään laumasta jos/kun ei osaa käyttäytyä. Itse käytän tätä tapaa jos koira ei kielloista huolimatta lopeta "pahantekoa", eli pistä koiran toiseen huoneeseen (usein vessa, sillä siinä ovi jonka saa kiinni ja koira ei näe muuta laumaa). En tiedä mihin se perustuu että vessassa tai muussa huoneessa tulisi olla pimeää? Jos koira täytyy eristää laumasta katson kyllä että siinä huoneessa on joko valoisaa tai valot päällä.
      Monet ovat ja itsekin olen todennut hyväksi rauhoittamisrangaistukseksi eristäminen, sillä jälkeenpäin koira ymmärtää tehneensä jotain väärin. Tätä tulisi kuitenkin osata tehdä "oikeaan aikaan", niin että koira tietää mikä oli väärin ja miksi...

• koiralle

yksi tehokkaimista "rankaisuista" on todellakin laumasta eristäminen. Tuolla pimeällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse en koiraa lähtisi pimeään vessaan sulkemaan, tosin omalla koirallani ei ole juurikaan laumaviettiä joten jos sen vessaan sulkisin, niin se kävisi vain tyytyväisenä nukkumaan.
        Mutta luulen siis, että näissä pimeään sulkemisissa on käynyt niin, että koira on vaan kiukuissaan ns. paiskattu vessaan rauhoittumaan ja ei ole huomattu laittaa valoja päälle. Kun koira on rauhoittunut pimeässä vessassa (olisi se siellä rauhoittunut tietysti valot päälläkin), omistaja on yhdistänyt mielessään koira riehuu -> pimeä vessa -> koira lakkaa riehumasta.

Vaan kertokoon joku jolla tutkittua tietoa koiran käytökseen vaikuttavasta pimeästä.

• korjaus

Siis en sulje koiraani toiseen huoneeseen/vessaan tunneiksi vaan pikimmiten minuuteiksi (pari ei yli 5 min).

• Hukka-Musti

...eläinrääkkäystä.

Mutta >>mistä>> sitä koiraa oikein kuritetaan?

• -jke-

Järjettömältähän tuo tosiaan kuulostaa. Ei ole mitään syytä teljetä PIMEÄÄN vessaan tai pitää koiraa siellä tuntia. Mutta periaate on järkevä.

Kyse on siitä, että koiralta voidaan poistaa jotain miellyttävää, jotain tavoittelemisen arvoista. Koira kokee tämän menetyksen epämieluisana ja pyrkii sen välttämään. Nyt se mieluisa asia, joka poistetaan on ympäröivä lauma. Kun koira parin kerran jälkeen oppii syy-seurauksen että omasta pöhlöilystä seuraa laumasta eroon joutuminen, se pyrkii omalla toiminnallaa välttämään tuon seurauksen. Siispä se alkaa jättämään pöhlöilyn kokonaan pois.

Itse käytin aikoinaan samaa metodia pikkupennullani. Leikin paljon pennun kanssa ja usein leikin tohinassa pentu puraisi minua oikein riemulla. Sillä samalla sekunnilla otin lelun mukaani, lähdin pois pennun luota ja jätin sen huomiotta vähäksi aikaa. Nyt siis se mieluisa asia joka poistui oli leikki. Pentu pyrki minimoimaan mieluisten asioiden menetettämisen ja kas kummaa kun tuo systemaattinen pureminen loppui muutamassa päivässä.

Näin siis joissain tilanteissa koiraa voi "hellästi" rangaista ilman, että tarvitsee käyttää mitään fyysistä kurittamista, vesiruiskua silmien väliin, kolinapurkin paiskomista tai muutakaan typerää, joihin sisältyy monia riskejä ja ongelmia.

Tästä menetelmästä käytetään nimitystä "negatiivinen rankaisu". Tiivistetysti voidaan sanoa, että negatiivisessa rankaisussa palkkionmahdollisuus poistuu, jolloin edeltäneen toiminnon todennäköisyys laskee.

• Toisaalta taas, en oikein näe samaa siinä,että puraisuista leikin yhteydessä rangaistuksena lähtee oitis lelu (tai samaan aikaan lelu ja omistaja),kuin se,että koira pannaan eristyksiin.

Ensimmäisessähän "rangaistus"tulee heti,tai ainakin nopeaan.Mutta miten se jälkimmäisessä toimii?
        Jos otetaan se koira syliin ja kiikutetaan johonkin jemmaan,niin periaatteessa se rangaistus yhdistyy syliin ottoon/sylissä pitoon.Ja vaarahan tuossa on,että se pentu alkaa karsastaa syliinottoa.Monesti tuossa tilanteessa,jos omistaja on tohkeissaan,niin se saattaa vielä vahvistaa ko.hetkeä..
        No jos ei sitä otetaan syliin,vaan komennetaan johonki häpeämään,niin eikö yhtä hyvin ole silloin kielto paikallaan.Tai itse asiassa paremmin.Kyllähän se koira sen komennon kautta,poissa olon kautta rauhoittuu,mutta kuinka hyvin se yhdistää sen nimenomaan mistä se tulee.Joku voikin,mutta eipä kaikki.

Toisaalta,kun ajatellaan asiaa "koiramaisesti",niin kyllä itse katson eristämisen (toiminnan lopettaminen,eka esimerkki,on eri asia)siinä mielessä ajatellen julmaksi,että koiran eristäminen laumasta ei taas sovi lauma-ajattelun pariin.
        Myöskin tuossa eristyksessä on se,että jos koiraa joudutaan syystä tai toisesta laittamaan erikseen,niin miltä se tuntuu koirasta,jos vaikka se yhdistää sen selkeeseen "rangaistukseen" eli eristämiseen.

Tulee mieleen maahan meno ennenmuinoin.Sitä käytettiin myös koiran ojentamiseen useinkin.Eli ojentamiskäskynä,tai laittamalla se koira sinne maahan.
        No sitten oli jokusellakin ongelmia kentällä ja yleensäkin siis maahanmenon ja paikallaolon opettelussa ,kun ne koirat otti tilanteen negatiivisena,ja homma siitä syystä tökki.Siinä sitten olikin hommaa,kun lähettiin hommaa työstämään.

• Briard-82

Asiaahan voi nähdä siltä kantilta, että koira viedään toiseen huoneeseen kun se tekee jotain mitä sen ei pitäisi tehdä. Mutta tunniksi/tunneiksi jonnekin sulkeminen on mielestäni kyllä vähän typerää eikä johda mihinkään. Tuo toisaalle koiran poistaminen on ihan tehoava rankaisu, mistä koira tajuaa, että kun teen näin, joudun tuonne. Mutta on otettava huomioon se poisviemisen ajoitus,että koira varmasti tajuaa, mistä asiasta se saa rankaisunsa. Ja koira tulee ottaa heti rauhoituttuaan sieltä pois, eikä teljetä tunneiksi sinne. Varsinkin jos huone on pieni eikä koiralla ole siellä vettä, se voidaan mielestäni luokitella eläinrääkkäykseksi.

Se, että onko huoneessa pimeää vai ei, en usko että koiralle on mitään merkitystä. Koira näkee paremmin pimeällä kuin ihminen, enkä yleensä ole kuullut pimeää pelkäävistä koiristakaan. Vaikka ei kai sekään mahdottomuus ole.

• ihmisen tekosia

tuollainen, ei tiedä vähääkään koirista mitään, tuollainen ei opeta koiralle mitään, ihminen on tyhmä, täydellinen idiootti, joka kuvittelee olevansa jotakin, mutta on todella tyhmä, ala-arvoinen luuseri, joka ansaitsisi joutua itse pimeään huoneeseen ilman ruokaa, juomaa, seuraa yms ja 100 kertaisesti samanpituiseksi ajaksi, sen jälkeen lähetys Siperiaan yksin ilman mitään mukana des vaatteita. V....u!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      779
    Aihe