Kanini aivastelee jatkuvasti.
Olen kuullut, että kani voi olla allerginen puruille.
Miten pitää munlainen alusta puhtaana esim.Metto, kun kani ei käytä vessalaatikkoa?
Kanilla nuha
13
6104
Vastaukset
- Minä
Onko kanillasi muita nuhan oireita,esim. vuotava nenä tai tulehtuneet silmät? vai vaan pelkkä aivastelu?Kannattaa viedä nopeasti eläinlääkärille jos kyseessä on nuha!Että saa hoidettua ajoissa.Voihan tietysti olla että kanisi on allerginenkin..Jostain olen kuullut että on saatavissa jotain puruja tms. joita käytetään matelijoillakin ja sopivat allergisillekin kaneille..Eläinkaupasta kannattaa kysäistä!
- Pusu
Minun kanini aivasteli (se on nyt n. 1. vuoden) ihan kunnolla, sai yllättäen "aivastuskohtauksia". Vietiin eläinlääkärille, todettiin keuhkoputkentulehdus. Onneksi ei ollut vakavaa sorttia, vietiin kani onneksi ajoissa eläinlääkärille. Kani sai lääkekuurin, mutta se taisi olla liian lyhyt, kani aivastelee edelleen mutta se on vähentynyt huomattavasti. Huomenna haemme uuden lääkekuurin. Eläinlääkäri sanoi, että jos aivastelu ei lopu toisenkaan kuurin jälkeen, hän tarkistaa eläimen poskihampaat - älkää kysykö minulta miksi, mutta eiköhän eläinlääkäri hommansa osaa!:) x)
Kannattaa siis viedä lemmikki heti eläinlääkäriin, tai ainakin soittaa ja kysyä neuvoa! Meille lääkäri sanoi heti, että tulkaa näyttämään kania. Olisi saattanut edetä keuhkokuumeeksi ja sitten olisi ollut jo tosi vaikea hoitaa. Onko kanisi muuten virkeä, juo ja syö normaalisti? - KanitRulaa!!
Pusu kirjoitti:
Minun kanini aivasteli (se on nyt n. 1. vuoden) ihan kunnolla, sai yllättäen "aivastuskohtauksia". Vietiin eläinlääkärille, todettiin keuhkoputkentulehdus. Onneksi ei ollut vakavaa sorttia, vietiin kani onneksi ajoissa eläinlääkärille. Kani sai lääkekuurin, mutta se taisi olla liian lyhyt, kani aivastelee edelleen mutta se on vähentynyt huomattavasti. Huomenna haemme uuden lääkekuurin. Eläinlääkäri sanoi, että jos aivastelu ei lopu toisenkaan kuurin jälkeen, hän tarkistaa eläimen poskihampaat - älkää kysykö minulta miksi, mutta eiköhän eläinlääkäri hommansa osaa!:) x)
Kannattaa siis viedä lemmikki heti eläinlääkäriin, tai ainakin soittaa ja kysyä neuvoa! Meille lääkäri sanoi heti, että tulkaa näyttämään kania. Olisi saattanut edetä keuhkokuumeeksi ja sitten olisi ollut jo tosi vaikea hoitaa. Onko kanisi muuten virkeä, juo ja syö normaalisti?Meillä on kaksi kania toinen on Rex(5kk) ja toinen on Kääpiöluppis(8kk) ,mutta kumminkin se meidän Rex aivastelee koko ajan.Siis se ohan ihan virkee ja syö ja juo mutta aivastelee aika usein nyt kun se on ollut meillä jo 2kk niin aivastelu on vähentynyt.
Kun toimme sen kotiin se alkoi aivastella ,mutta eläinkaupassa se ei aivastellut joten voisiko se olla jollekkin allerginen.
Olen 10-vuotias mutta hoidan kanejamme eniten esim.Vaihdan ruuan ja juoman,siivoan häkin,laitan heinää,harjaan ja ulkoilutan, siksi haluaisin tietää että sillä ei ole mitään sairausta tai vaikka sitä keuhkoputkentulehdusta. Toivottavasti voisit kertoa jotain enemmän tai joku muu. =)
- Liz
Kanisi kannattaa käyttää eläinlääkärillä sillä jos kanilla on nuha niin sen on vaikeampi hengittää koska kani hengittää vain nenän kautta... vie lääkärille tai soita edes!!!!!
- Jemina
Kani voi kuolla nuhaan koska hengittää todellakin vain nenän kautta ja voi näin ollen tukehtua.
Kokeile kuivikkeeksi vaikkapa olkia, hyvälaatuinen olki ei pölyä samalla tavalla kuin puru joskaan ei ole yhtä tehokaskaan.
Kanihan voi olla myös vilustunut jos on vaikkapa saanut vetoa. - kaisu
Mun kanil sama juttu! Eilen tulin reissusta ja kanini oli hoidossa, kun haimme sen se oli hiljainen ja väsynyt ei aivastellut, mutta nenä vuotaa kauheasti. Tippuu isoja tippoja nenästä! Se ei oikein syönnyt eikä liikkunut niin. Normaalisti kanini on utelias ja riemuikas, tulee aina vastaan kun joku tulee, mutta nyt ei tullut. Eli haluaisin tietää mitä teen!!!
- Luumu-
Vie se eläinlääkärille tarkistukseen
- KanitRulaa!!
Kani oppii käymään vessassa ajallaan ,nosta vaikka kakkaa jota on pohjalla niin vessaan.
Kani kyllä hiffaa asian ajan kanssa......PS.Meidän toinen kani opetti toisen kanin käymään vessassa koska sillä oli jo ollut eläin kaupassa vessa.- aivasteleva pupu
Meidän kani aivastelee välillä tosi kovaa, mutta ei nenä vuoda ja syö ja juo normaalisti. Pitäisikö viedä eläinlääkärille vaiko ei? Kiitos jo etukäteen!
- märkänokka
aivasteleva pupu kirjoitti:
Meidän kani aivastelee välillä tosi kovaa, mutta ei nenä vuoda ja syö ja juo normaalisti. Pitäisikö viedä eläinlääkärille vaiko ei? Kiitos jo etukäteen!
milloin pitäisi viedä lääkäriin? ainakin viimeistään silloin kun kani istuu nurkassa, ruoka ei maistu, aivastelu on lisääntynyt, nenä on märkä... mutta ne ovat jo pahimpia oireita.. milloin aivastelu ja märkä nenä täytyisi ottaa vakavasti???
meidän poika on vasta 1v ja aivastelee silloin tällöin ja nenu on kostea myös silloin tällöin. kani on aika sporttinen ja juoksee minkä ehtii, joten en tiedä aiheutuuko märkä nenä liikunnan aiheuttamasta kuumuudesta/hikoilusta. - märkänokka
märkänokka kirjoitti:
milloin pitäisi viedä lääkäriin? ainakin viimeistään silloin kun kani istuu nurkassa, ruoka ei maistu, aivastelu on lisääntynyt, nenä on märkä... mutta ne ovat jo pahimpia oireita.. milloin aivastelu ja märkä nenä täytyisi ottaa vakavasti???
meidän poika on vasta 1v ja aivastelee silloin tällöin ja nenu on kostea myös silloin tällöin. kani on aika sporttinen ja juoksee minkä ehtii, joten en tiedä aiheutuuko märkä nenä liikunnan aiheuttamasta kuumuudesta/hikoilusta.milloin aivasteleva ja märkä nenäinen kani täytyy viedä eläinlääkäriin?
- pauper
meidän kani ei aivastele mutta nenä joskus vuotaa, ja kysyisin samalla että pitääkö kanin nenä olla märkä? kani-kirjoissa lukee että se ei saa olla märkä mutta varmistan vaan.
- Hiiriongelma
Yleensä kanin nenä ei pitäisi olla märkä, ellei se ole hengästynyt.
Itselläni oli 5kk kani, kuoli nuhaan.
Nyt minulla on tiuhti kääpiöluppa jonkinlaista leijonaharjaa (mutta ei näy)
Hän on 7kk voi hyvin mutta hiireni.. minulla on neljä hiirtä ja yksi aivastelee ''niistelee'' Juu tiedän tämä on kanin nuha palsta mut jos joku vois auttaa nopeasti??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829