lapsemme ei osaa vielä imeä rintaa (syntyi keskosena) joten joudun pumppaamaan hänen maidot. Tuli vaan tässä mieleen että tietääkö kukaan voiko sen lypsetyn maidon säilyttää jääkaapissa ihan vaan tuttipullossa? vai tarviiko olla pullopusseja tai joku muovirasia?? tuttipullo olisi vaan se yksinkertaisin kun meidän pitää olla tarkkana noista määristä joita vauva syö..
Kiitos jos joku osaa auttaa!!
rintamaidon säilytys!!
6
3351
Vastaukset
- kokemuksesta*
kunhan se tuttipullo on sterisoitu (joka tapauksessa tuttipullot pitää sterilisoida).
Jos pumppaat usemman kerran päivässä sitä maitoa, niin jääkaappikylmään maitoon ei saa suoraan lisätä lämmintä maitoa, vaan se pitää jähdyttää ensin. - ...............
maito säilyy juomakelpoisena vain vuorokauden ajan (jääkaapissa)!
- -nakke-
Imetystukilista.net-sivustolla sanotaan näin: "Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129)." Hiukan tuota ihmettelen, onkohan perää?
- ...............
-nakke- kirjoitti:
Imetystukilista.net-sivustolla sanotaan näin: "Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129)." Hiukan tuota ihmettelen, onkohan perää?
Normaali jääkaappi on harvoin noin kylmä, vaan tuohon lämpötilaan tarvitsee yleensä esimerkiksi erillisen lihoille ja kaloille tarkoitetun lokeron, jossa lämpötila on nollan tienoilla. Jääkaappi normaalisti kun on siinä 2-8-asteinen, jossa rintamaito tai korvike ei kyllä yli paljoa yli vuorokautta säily. Itse en uskaltaisi enää vuorokauden jälkeen tarjota.
- hennaliina
jääkaapissa 1 vuorokauden ja ei ole väliä missä astiassa sitä sen ajan säilytät. pakastimessa 3 kuuakutta (pienet minigrip -pussit on loistavia siihen) nämä on sairaalan ohjeet.
- tukiäiti
Sairaalan ohjeet ovat yleispäteviä, mutta mm. USA:ssa, jossa tätä asiaa on paljonkin tutkittu lyhyiden äitiyslomienkin takia, on annettu erilaisia säilyvyysaikoja lämpötiloista riippuen.
Mm. pakastimessa, jossa lämpötila on vähintään -19 astetta (ei siis jenkkikaapin pakastin vaan joko ihan arkkupakastin tai sellainen erillinen pakastin esim. jääkaapin alapuolella) tuoreena pakastettu äidinmaito säilyy käyttökelpoisena vähintään 6kk.
Ja toki jääkaapissa, jos se on riittävän kylmä (mm. lehmänmaitoa pitäisi säilyttää max. 8 asteessa), maito säilyy enemmän kuin vuorokauden. Lämpötilojen mukaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1371337
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa289966- 43855
- 33631
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html145623- 38587
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528528Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44511- 107488