Miksi seropit niin kalliita?

aavikkohiiri

Mistä johtuu että sekarotuisten koirien hinnat liikkuvat 300-900 eurossa?

Jostain joskus luin ettei sekarotuisesta koirasta kannata maksaa enempää kuin max 200e mutta silti on hirveästi ilmoituksia missä pyydetään sllaisistakin koirista jossa on kymmeniä eri rotuja 500e

Onko tää nyt vain rahan ahneutta vai mitä?

Olisi kiva jos joku viisaampi minulle kertoisi mistä korkeat hinnat johtuu sillä itse olen koiraa hankkimassa ja sekarotuista olen miettinyt mutta rupee tuntumaan että halvemmaksi käy jos otan rotukoiran...

50

2110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentukuume

      Olen etsinyt kesälomallani koko viikon pientä monirotuista koiranpentua. Hinnat ovat todella korkeita, mutta eihän niitä edes ole paljon saatavissa! Itselläni on ollut edesmennyt rakas rotukoira. Olen nähnyt, että monirotukoirat ovat terveempiä ja nehän ovat jokainen oma yksilö, nimittäin ulkomuodon puolesta.

      • ......

        mutta siis miksi ne hinnat on tosiaan niin kalliita..?


      • olen yli vuoden

        Ja olen pistänyt merkille että pieniä on paljon tarjolla, mutta ylihintaa löytyy. Itse en ihan pientä välttämättä haluakkaan, vaan sellainen n. pystykorvan kokoinen tai alle, muttei missään nimessä siinä saa olla pystykorvaa ja kohtuu hintainen, ei löydy ei.


      • :)
        ...... kirjoitti:

        mutta siis miksi ne hinnat on tosiaan niin kalliita..?

        Sekarotuisten koirien hinnat ovat korkeat koska nyt kaikki haluavat sellaisen, eli se on vähän niikun '' in ''. Itse en maksaisi 100e enempää sekarotuisesta. Jos netistä ei löydy hyviä niin katsoo kauppojen ilmoitus tauluilta. tai jos on tuttuja maatilalta niin laittaa sanaa kiertää että etsii sekarotuista koiraa.


    • koira kohtuu hinnalla

      Eihän rodulla pitäisi olla tekemistä koiran hinnan kanssa. Minä arvostan enemmän vanhempien toimivuutta, luonnetta, terveyttä ja sopivuutta (sekarotuisissa). Minun mielestäni tuo 300-900 € on kohtuu hinta koirasta. Minä en ymmärrä niitä, jotka ostavat 1000-2500 € koiran, joka on lähinnä näyttelysukuinen. Se vasta kallis ostos onkin.

      Myyjällä on oikeus päättää hinta myytävälle koiralle. Ihan niin kuin sinäkin voit vaikka pyytää omasta myynnissä olevasta autosta/fillarista/telkkarista sitä hintaa mitä haluat. Ei kukaan voi määritellä sitä puolestasi.

      Jotkut pentutehtailijat myyvät kääpiö-cocktaileja. Joten tarkkana saa olla mistä ostaa.

      Muuten sattuisitko muistamaan mistä olet lukenut tuosta sekarotuisten maksimi hinnasta? Kiinnostaisi kovasti tietää. Kaikki puhuu siitä, mutta kukaan ei kerro mistä tuo tieto on peräisin.

      • .,-.,.-,-.,.-

        näin koirat.comin siellä hinnoituspalstoilla sen hinnan. Tai siellä oli kerätty koirarotujen about hinta johonkin sinne foorumille ja siellä jossain oli juttua ettei sekarotuisesta kannata maksaa enempää kuin sen 200e


      • Hukka-Musti
        .,-.,.-,-.,.- kirjoitti:

        näin koirat.comin siellä hinnoituspalstoilla sen hinnan. Tai siellä oli kerätty koirarotujen about hinta johonkin sinne foorumille ja siellä jossain oli juttua ettei sekarotuisesta kannata maksaa enempää kuin sen 200e

        En ymmärrä, että miksi. Ja rotukoirien hintoina ylii 1000 euroa on sopiva? Liekö ne koirat.com-sivuston jäsenet niitä seropirasisteja, joilla on se pakkomielle jalostaa sairaita rotukoiria terveiden sekarotuisten sijaan...


    • Hukka-Musti

      Miksi sekarotuisten pitäisi olla niin halpoja? Pitäisikö rotukoirienkin? Millä perustein?

    • ......
      • OK

        Meillä on kaksi sekarotuista koiraa, kumpikin pennuista asti, ei tarvinnut maksaa mitään. Sekarotuinen on vahinko, puhtaista roduista peritään hintaa!


      • (-)
        OK kirjoitti:

        Meillä on kaksi sekarotuista koiraa, kumpikin pennuista asti, ei tarvinnut maksaa mitään. Sekarotuinen on vahinko, puhtaista roduista peritään hintaa!

        Koirasta peritään rahaa. Eri tyyppiset koirat maksavat eri hintoja. Hinnan päättää myyjä, niin sekarotuiosen kuin rotukoirankin kohdalla. Molempia tulisi kasvattaa tarkoituksella, sillä molemmille on kysyntää.


    • emannuus

      mulle on sattunut hyvä tuuri. olen omistanut kuusi seropia, koiristani en ole maksanut penniäkään. edellinen seropi nukkui iki uneen,viisi päivää olin ilman koiraa. ihana seropipoika tuli näytille meille ja jäi sitten taloksi. ei siinä maksusta puhuttu, totesimme entisen omistajan kanssa näin on parempi. poitsu sai hyvän ja rakastavan kodin minun luonani.

    • Miettinyt-

      Samaa mäkin mietin. Paras minkä olen nähnyt oli chihun ja toyn risteytys 1200e :) Mutta sillä hinnalla sai sentään eläinlääkärin todistuksen mukaan :-D

    • nyytiläntyytilä

      Olen huomannut että noita sekarotuisia pentuja myydä tuolla pitkin nettiä ja hesareiden ilmoituspalstoja hintaan 500-900e, mikä omasta mielestäni aivan älytön hinta!

      Samalla rupeaa miettimään että onko kyse pentutehtailusta kun pennusta pyydetään noin paljon rahaa ja varsinkin kun niitä ilmoituksia löytyy vaikka kuinka paljon ja uusia tulee koko ajan!

      Ihan tänäkään takia en suostuisi maksamaan sekarotuisesta sitä 200 enempää koska mielestäni tuo 800e sekarotuisesta alkaa kuullostamaan jo rahastukselta!

      Itse ainakin halusin silloin nähdä nykyisen sekarotuisen koirani (koira jo 3 vuotta) omistajan ja pennun vanhemmat sekä juttelin omistajien kanssa ihan livenä ja pidettiin yhteyttä pennun myymisen jälkeenkin. Pennusta maksoin siis vain 150e.

      • i.t

        Mutta ajatteles kuinka älyttömiä hintoja rotukoirista pyydetään. Siihen nähden sekarotuisten hinnat ovat ihan kohtuullisella tasolla.


      • .a.b.c.
        i.t kirjoitti:

        Mutta ajatteles kuinka älyttömiä hintoja rotukoirista pyydetään. Siihen nähden sekarotuisten hinnat ovat ihan kohtuullisella tasolla.

        Harvemmin suomessa niitä rotukoiria tehtaillaan, luulisin että se on juuri sen takia että ne rotukoirat joilla olisi niitä pentuja sitten tarkoitus massatuottaa ovat niin kalliita.

        Yleensä rotukoiraa ostaessa pitää ottaa yhteys kasvattajaan, kasvattaja haastattelee sinut että tietää millaiseen kotiin koira tulee, koiran molemmat vanhemmat on nähtävillä, molemmat vanhemmat luonnetestattuja, kuvattuja, rokotettuja ja eläinlääkärillä tarkastettuja ja terveeksi todettuja, pennuilla on rokotukset/madotukset, pentujen mukana saa hoito ohjeet, vähän ruokaa mukaan, jonkun lelun ja koiranpennun kasvattaja yleensä pitää sinuun yhteyttä vielä koiran ostamisen jälkeen, yleensä monta vuotta sekä neuvoo ongelmissa ja avustaa koiran kasvattamisessa.

        Sekarotuisten koirien kanssa se ei ole aina näin, myydään pennut ja se on siinä. Kyllä niitä on vastuuntuntoisiakin pennunmyyjiä jotka pitävät yhteyttä ja muuta sellaista mutta harvemmin he näkevät yhtä paljon vaivaa kuin rotukoirien kasvattajat. Eli eivät esim välttämättä tarkista koiriaan eläinlääkärissä tms.

        Tosin kyllä mahtuu noihin rotukoirienkin kasvattajiinkin niitä mätämunia jotka myyvät rekisteröimättöminä puhdasrotuisia pentuja sen takia että pennuttavat liian tiheään naaraitaan.

        Ja sekarotuisten koirien mukana ei tule papereita (se mikä rotukoirassa muutenkin yleensä maksaa) ja samaa tukea puhdasrotusten kanssa. Sekarotuista ei voi viedä viralliseen näyttelyyn, rotukoiran voi (tämän takia on esim. edullisempaa ottaa rotukoira: siinä saa mukana jotain mitä ei sekarotuisella ei saa! sekarotuisen ja rotukoiranhan saa molemmat hintaan 800e) Rotukoiran mukana tulee myös ns "palautusoikeus" eli jos sinulle puhkeaa yllättäen allergia, elämäsi muuttuu niin ettei koiran pito enään onnistu (esim. halvaantuminen, sokeutuminen tms.) ottaa yleensä kasvattaja koiran takaisin ja etsii sille uuden kodin tai uuden kodin etsimisestä sovitaan kasvattajan kanssa: näin koira välttää kodista kotiin ravaamisen!

        Myönnän kyllä että esim. chihuahuoiden ja muiden pienikokoisten koirien hinnat ovat kyllä aika päätä huimaavia. Koira on ihan samallainen kuin kaikki muutkin, pienempi vain ;)


      • fefefefefc
        .a.b.c. kirjoitti:

        Harvemmin suomessa niitä rotukoiria tehtaillaan, luulisin että se on juuri sen takia että ne rotukoirat joilla olisi niitä pentuja sitten tarkoitus massatuottaa ovat niin kalliita.

        Yleensä rotukoiraa ostaessa pitää ottaa yhteys kasvattajaan, kasvattaja haastattelee sinut että tietää millaiseen kotiin koira tulee, koiran molemmat vanhemmat on nähtävillä, molemmat vanhemmat luonnetestattuja, kuvattuja, rokotettuja ja eläinlääkärillä tarkastettuja ja terveeksi todettuja, pennuilla on rokotukset/madotukset, pentujen mukana saa hoito ohjeet, vähän ruokaa mukaan, jonkun lelun ja koiranpennun kasvattaja yleensä pitää sinuun yhteyttä vielä koiran ostamisen jälkeen, yleensä monta vuotta sekä neuvoo ongelmissa ja avustaa koiran kasvattamisessa.

        Sekarotuisten koirien kanssa se ei ole aina näin, myydään pennut ja se on siinä. Kyllä niitä on vastuuntuntoisiakin pennunmyyjiä jotka pitävät yhteyttä ja muuta sellaista mutta harvemmin he näkevät yhtä paljon vaivaa kuin rotukoirien kasvattajat. Eli eivät esim välttämättä tarkista koiriaan eläinlääkärissä tms.

        Tosin kyllä mahtuu noihin rotukoirienkin kasvattajiinkin niitä mätämunia jotka myyvät rekisteröimättöminä puhdasrotuisia pentuja sen takia että pennuttavat liian tiheään naaraitaan.

        Ja sekarotuisten koirien mukana ei tule papereita (se mikä rotukoirassa muutenkin yleensä maksaa) ja samaa tukea puhdasrotusten kanssa. Sekarotuista ei voi viedä viralliseen näyttelyyn, rotukoiran voi (tämän takia on esim. edullisempaa ottaa rotukoira: siinä saa mukana jotain mitä ei sekarotuisella ei saa! sekarotuisen ja rotukoiranhan saa molemmat hintaan 800e) Rotukoiran mukana tulee myös ns "palautusoikeus" eli jos sinulle puhkeaa yllättäen allergia, elämäsi muuttuu niin ettei koiran pito enään onnistu (esim. halvaantuminen, sokeutuminen tms.) ottaa yleensä kasvattaja koiran takaisin ja etsii sille uuden kodin tai uuden kodin etsimisestä sovitaan kasvattajan kanssa: näin koira välttää kodista kotiin ravaamisen!

        Myönnän kyllä että esim. chihuahuoiden ja muiden pienikokoisten koirien hinnat ovat kyllä aika päätä huimaavia. Koira on ihan samallainen kuin kaikki muutkin, pienempi vain ;)

        Harvemmin Suomessa taidetaan mitään koiria tehtailla, onneksi. Kuitenkin esiin tulleissa eläinsuojelurikkomuksissa rotukoirat ja niiden kasvattajat ovat olleet varsin usein esillä.

        Hieman ruusunpunaisia kuvitelmia sinulla on pennun hankinnasta rotukoirien kohdalla. Molemmat vanhemmat eivät todellakaan aina ole nähtävillä. Kuvaukset ovat rotukohtaisia. On rotuja, joita tutkitaan, mutta on sellaisiakin, joille ei juuri tutkimuksia tehdä. Luonnetestien kanssa on sama juttu. Pentuja harvemmin myydään rokotettuina.

        Kaikki pennunostajat eivät halua kasvattajaa sekaantumaan elämäänsä. Vähän väliä saa lukea valituksia kasvattajista, jotka pyrkivät määräilemään ja esittävät ties mitä vaatimuksia. Koiran hoitaminen ja kasvattaminen ei ole mitään korkeampaa tiedettä. Siihen pystyy normaalia maalaisjärkeä käyttämällä. Kasvattajan tarjoamaa napanuoraa ei normaali ihminen tarvitse. Ja jos tarvitsee, siinäkin tulisi olla kohtuus mukana.

        Näyttelyt eivät ole mikään kaikkien rotukoiria omistavien yhteinen harrastus. Veikkaisin suurimman osan viis veisaavan näyttelyistä. Mahdollisuus näyttelykäyntiin ei siis tuo heidän kohdallaan koiralle mitään lisäarvoa. Haittaa se tosin voi tuoda kasvattajan muodossa. Valitettavan moni kasvattaja pyrkii painostamaan kasvattinsa omistajia näyttelyihin.

        Palautusoikeus on hyvä asia, jos se toimii. Valitettavasti tuossakin asiassa on menty kohtuuttomuuksiin. Myyntisopimuksiin saatetaan kirjata etuosto-oikeuksia, joilla pyritään rajoittamaan koiran omistajan laillisia oikeuksia koiraansa. Vaikka kyseisen ehdon kohtuuttomuus on yleisessä tiedossa, silti niitä vielä sopimuksiin laitetaan.


      • muka
        fefefefefc kirjoitti:

        Harvemmin Suomessa taidetaan mitään koiria tehtailla, onneksi. Kuitenkin esiin tulleissa eläinsuojelurikkomuksissa rotukoirat ja niiden kasvattajat ovat olleet varsin usein esillä.

        Hieman ruusunpunaisia kuvitelmia sinulla on pennun hankinnasta rotukoirien kohdalla. Molemmat vanhemmat eivät todellakaan aina ole nähtävillä. Kuvaukset ovat rotukohtaisia. On rotuja, joita tutkitaan, mutta on sellaisiakin, joille ei juuri tutkimuksia tehdä. Luonnetestien kanssa on sama juttu. Pentuja harvemmin myydään rokotettuina.

        Kaikki pennunostajat eivät halua kasvattajaa sekaantumaan elämäänsä. Vähän väliä saa lukea valituksia kasvattajista, jotka pyrkivät määräilemään ja esittävät ties mitä vaatimuksia. Koiran hoitaminen ja kasvattaminen ei ole mitään korkeampaa tiedettä. Siihen pystyy normaalia maalaisjärkeä käyttämällä. Kasvattajan tarjoamaa napanuoraa ei normaali ihminen tarvitse. Ja jos tarvitsee, siinäkin tulisi olla kohtuus mukana.

        Näyttelyt eivät ole mikään kaikkien rotukoiria omistavien yhteinen harrastus. Veikkaisin suurimman osan viis veisaavan näyttelyistä. Mahdollisuus näyttelykäyntiin ei siis tuo heidän kohdallaan koiralle mitään lisäarvoa. Haittaa se tosin voi tuoda kasvattajan muodossa. Valitettavan moni kasvattaja pyrkii painostamaan kasvattinsa omistajia näyttelyihin.

        Palautusoikeus on hyvä asia, jos se toimii. Valitettavasti tuossakin asiassa on menty kohtuuttomuuksiin. Myyntisopimuksiin saatetaan kirjata etuosto-oikeuksia, joilla pyritään rajoittamaan koiran omistajan laillisia oikeuksia koiraansa. Vaikka kyseisen ehdon kohtuuttomuus on yleisessä tiedossa, silti niitä vielä sopimuksiin laitetaan.

        oikeasti ihan näin 8-O? Kuullostaa aika ihmeelliseltä että rotukoirien kasvattajat lyövät noin paljon yli, liekö heillä kusi noussut päähän kun ovat kennel nimeen saanut oikeudet :/ Itselläni on ollut hiukan pienempää elukkaa joita olen kasvattajilta ottanut ja heistä osalla ilmenee hiukan ylimielisyyttä ilmeisesti sen täkia että on virallinen liiton hyväksymä kasvattaja, tiedä sitten johtuuko siitä.

        Mutta ei kai kaikki kasvattajat ole tälläisiä? Itselläni ei siis ole koiraa mutta harkinnassa tuon koiran ostaminen on ollut jo jonkun aikaa. Olen kyllä huomannut että jotkut kasvattajat vaativat virallisiin kisoihin/näyttelyyn osallistumista jos heiltä pennun haluaa mutta kuitenkin...


      • hyviä syitä
        muka kirjoitti:

        oikeasti ihan näin 8-O? Kuullostaa aika ihmeelliseltä että rotukoirien kasvattajat lyövät noin paljon yli, liekö heillä kusi noussut päähän kun ovat kennel nimeen saanut oikeudet :/ Itselläni on ollut hiukan pienempää elukkaa joita olen kasvattajilta ottanut ja heistä osalla ilmenee hiukan ylimielisyyttä ilmeisesti sen täkia että on virallinen liiton hyväksymä kasvattaja, tiedä sitten johtuuko siitä.

        Mutta ei kai kaikki kasvattajat ole tälläisiä? Itselläni ei siis ole koiraa mutta harkinnassa tuon koiran ostaminen on ollut jo jonkun aikaa. Olen kyllä huomannut että jotkut kasvattajat vaativat virallisiin kisoihin/näyttelyyn osallistumista jos heiltä pennun haluaa mutta kuitenkin...

        miksi etsin itsekin sekarotuista. Tuttuni osti suomen ajokoiran, kasvattaja piti yhteyttä säännöllisesti, mutta sitten alkoi näyttelyyn pyytelyt jne. Tuttuni sanoi, sen kun viet minä en niistä ole kiinnostunut, kerran kasvattaja käytti ja sertin sai, mutta sen jälkeen ei ole enää näyttelyyn kerjännyt, ja koirakin saa elää oikeaa ajokoiran elämää, eli jänisten ajoa.


    • kljhfid

      Ei se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa...

      • kr.

        Kiitos tiedosta.


    • koirien hintoja

      mun koira oli kotihoidossa tääl suomessa ja sain sen 150€:lla. Koirani on viipurista

      • ..on..

        .. koiranpentu siinä missä muutkin. Itse omistan koiran, jolle tulossa sekarotuisia pentuja ja tahdon pyytää hintaa sen verran, että tiedän pentujen menevän hyviin koteihin. Jos niitä ilmaiseksi antaisi, niin ties minne koiranhakkaajille tai hetken mielijohteessa koiran hankkiville nämäkin pennut menisivät. Ja täytyyhän ottaa huomioon myös ne kulut, joita minulla menee pentujen kasvattamiseen luovutusikään asti. Eläinlääkärikäynnit, ruoat yms.


      • ????
        ..on.. kirjoitti:

        .. koiranpentu siinä missä muutkin. Itse omistan koiran, jolle tulossa sekarotuisia pentuja ja tahdon pyytää hintaa sen verran, että tiedän pentujen menevän hyviin koteihin. Jos niitä ilmaiseksi antaisi, niin ties minne koiranhakkaajille tai hetken mielijohteessa koiran hankkiville nämäkin pennut menisivät. Ja täytyyhän ottaa huomioon myös ne kulut, joita minulla menee pentujen kasvattamiseen luovutusikään asti. Eläinlääkärikäynnit, ruoat yms.

        Me jotka ei älyttömyyksiä olla valmiita maksamaan, niin ollaankin koiran hakkaajia? Itse olen jo vuoden etsinyt kohtuu hintaista koiraa, ennestään on ollut kolme koiraa, joita ei ole koskaan tarvinnut lyödä tai edes korottaa ääntä niille, lemmikeitä on muitakin, ollut vuosikausia, että semmoinen koiran hakkaaja täällä.


      • ei anneta
        ???? kirjoitti:

        Me jotka ei älyttömyyksiä olla valmiita maksamaan, niin ollaankin koiran hakkaajia? Itse olen jo vuoden etsinyt kohtuu hintaista koiraa, ennestään on ollut kolme koiraa, joita ei ole koskaan tarvinnut lyödä tai edes korottaa ääntä niille, lemmikeitä on muitakin, ollut vuosikausia, että semmoinen koiran hakkaaja täällä.

        Edes eläinsuojeluyhdistykset/löytökoiratarhat eivät anna koiria ilmaiseksi! Kennelliitto suosittaa koiralle kuin koiralle sen satasen verran luovutusmaksua. Ja sitä voikin pitää lähtökohtana. Pentu maksaa enemmän kuin aikuinen, rodut ja koko sitten taas vaikuttavat siihen, mitä koirasta VOI yleensä pyytää. Metsästyskoiraristeytyksistä ei voi pyytää paljon satasta enempää. Pikkukoirista taas jopa kannattaa pyytää maksimi: muuten lähtevät helposti jälleenmyyntiin!

        Moni seikka siis vaikuttaa koiran hintaan. Itse en huolisi yksirotuista koiraa, mutta en toisaalta mitään kindermunaakaan. Eli koskapa minulla on tarkat vaatimukset koirasta, joka juuri meille sopisi, olen siitä kyllä valmis maksamaankin! Koira on minulle koira, on se mistä puusta tahansa veistetty. Mutta siitä minulle mieluisimmasta maksan kyllä satasia. En kuitenkaan yli tonnia, minkä rotukoirat maksavat. (Jos suht pienistä puhutaan, ja monista muistakin. Ei tosin metsästysrotuisista.)

        Yhdistyksiltä saa aikuisia koiria keskimäärin parilla sadalla. Ovat mitä ovat, historia mitä sattuu. Ja rotuja voi vain arvailla. Mutta ihanaa, että joku on valmis niistäkin maksamaan, ihan vain solidaarisuuttaankin joku :)


      • ilmaiseksi
        ei anneta kirjoitti:

        Edes eläinsuojeluyhdistykset/löytökoiratarhat eivät anna koiria ilmaiseksi! Kennelliitto suosittaa koiralle kuin koiralle sen satasen verran luovutusmaksua. Ja sitä voikin pitää lähtökohtana. Pentu maksaa enemmän kuin aikuinen, rodut ja koko sitten taas vaikuttavat siihen, mitä koirasta VOI yleensä pyytää. Metsästyskoiraristeytyksistä ei voi pyytää paljon satasta enempää. Pikkukoirista taas jopa kannattaa pyytää maksimi: muuten lähtevät helposti jälleenmyyntiin!

        Moni seikka siis vaikuttaa koiran hintaan. Itse en huolisi yksirotuista koiraa, mutta en toisaalta mitään kindermunaakaan. Eli koskapa minulla on tarkat vaatimukset koirasta, joka juuri meille sopisi, olen siitä kyllä valmis maksamaankin! Koira on minulle koira, on se mistä puusta tahansa veistetty. Mutta siitä minulle mieluisimmasta maksan kyllä satasia. En kuitenkaan yli tonnia, minkä rotukoirat maksavat. (Jos suht pienistä puhutaan, ja monista muistakin. Ei tosin metsästysrotuisista.)

        Yhdistyksiltä saa aikuisia koiria keskimäärin parilla sadalla. Ovat mitä ovat, historia mitä sattuu. Ja rotuja voi vain arvailla. Mutta ihanaa, että joku on valmis niistäkin maksamaan, ihan vain solidaarisuuttaankin joku :)

        anneta eläinsuojeluyhdistykseltä, on ollut koira sieltäkin, hoitopäivien hinnalla sieltä saa. Siltikään en menisi maksamaan montaa sataa edes pikkukoirien risteytyksistä, yleensä ne on tarkoituksella teetettyjä ja vanhemmat sitten ovat mitä ovat, esim. lonkkavikaisia tai jotain muita sairauksia, eli mieleen ei tule muuta kuin rahastuksen maku (joku ottaa tuostakin varmaan herneen nenään, vaan ottakoot).

        Millä perustelet, että metsästyslinjaisten pennut voisivat olla halvempia, yleensä ovat terveempiä.


    • niinnnn

      Itsellä pieni sekarotuinen maksoi 400e. Mikrosirutettu, madotettu, rokotettu, eläinlääkärin tarkistama, paperit on. Halvemmalla tuommoista tuskin saisi, tai jos saisi, alkaisi olla huijauksen makua...
      Taas jo lähemmäs tonnia maksavat pennut on luultavasti teetetty rahankiilto silmissä. Näinhän monesti rotukasvattajillakin. Pennuista pyydetään 1500e, pentueita teetetään yli kymmenen vuodessa. Tuskinpa kukaan pelkkää rotua niin innokkaasti jalostaa, siinä on aina raha takana. Mut eihän siinä mitään pahaa ole, jos kunnolla hoitaa, rakkaudella ja hyvissä oloissa.
      Hyvähän se on, että rotuja jalostetaan, onhan se tosi mukavaa, kun on kirjava joukko erilaisia koiria. Harmi vaan, kun koirien terveys kärsii, kun ulkomuoto on tärkeämpi. itse en rotukoirista ja näyttelyistä perusta, mut kiva jos jotkut jaksaa :)

      • rumia koiria

        itse en ottaisi sekarotuista koiraa vaikka maksettais...
        nolottaishan se sekarotuisen kanssa kadullakin kulkea!


      • että maksettais
        rumia koiria kirjoitti:

        itse en ottaisi sekarotuista koiraa vaikka maksettais...
        nolottaishan se sekarotuisen kanssa kadullakin kulkea!

        Varmasti nolottaisi sekarotuistakin kulkea kanssasi. Toisaalta se olisi ainakin taluttajaansa viisaampi. Ehkä se toisi sille lohtua.


    • Seropiiiii!

      olen ajatellut hankkia seropia.... Paljon se keskimäärin maksaa? :0 /\__/\
      l ´ ´ l __________
      \ ´_ / \
      l ______ l \
      l l l l l l \ \
      l l l l l l \ /
      l _ l l l _ l _ l
      Sopiiko se kerrostaloihin?

    • ikävä

      myimme ihanan seropipennun espooseen 100e.kahden viikon kuluttua pentu oli myynnissä 300e!pentuja oli kahdeksan ja kaikki muut saivat hyvän kodin ,neolivat täysin vahinkopentuja,mutta olen sitä mieltä että pentutehtailua on.ihmettelen myös näitä"huono suomi"ilmoituksia ,en ostaisi näiltä mitään.meidän seropit olivat kaikki terveitä ja sosiaalisia koska ne hoidettiin eläintä kunnioittaen,eli seropi ei ole yhtään sen huonompi kuin rotukoira.hinta oli ilmeisesti liian alhainen koska tämän yhden pennun kanssa uusi omistaja aikoi pistää rahoiksi.en tiedä, mikä on pennun kohtalo tänä päivänä, olisimme ostaneet pennun takaisin mutta uudet omistajat eivät suostu vastaamaan mitenkään.eli ottakaa tarkoin selvää mihin olette pentujanne myymässä!

      • .........

        Hyvä vain et seropitkin maksaa, jos ei maksais niin mitähän niilekin tapahtuis? Jätettäisiin tonne johonkin tienposkeen. Mun mielestä kaikki eläimet maksullisiks ja ainakin kissat, koska meidänkin pihapiirissä päivittäin melkeenpä 15 eri kissaa eikä o kenenkään eli pienoinen ongelma.


    • koirienhinnatjamonim

      Mielestäni koirien hinnat ovat muutenkin melko korkealla. Onhan se totta, että hinnat karsivat ns "ei tosissaan koiraa harkinneita" mutta mielestäni jokaisen täysijärkisen ihmisen on itse tiedettävä milloin koiran hankinta on oleellista ja rahatilanteelle sopivaa.

      Kuitenkin kun rupeaa ihan tosissaan miettimään sellaistakin asiaa, että rahatilanne ei todellakaan pysy varmasti vakaana kenelläkään. On kausia jolloin voi tulla odottamattomia tapahtumia esim. työn menettäminen, sairaus, ero jne
      jolloin rikkaammankin ihmisen rahatilanne järkkyy.

      Eli jos miettii että jos kasvattaja päättää myydä koiraa vaikkapa 800e ihan vain sen vuoksi että "löytyy sopiva oikea koti", voi sanoa että se on täyttä p***aa, koska vaikka joltain löytyy jonain kuukautena se 800e ei takaa sitä, että ostaja on säästänyt monta vuotta rahaa ja harkinnut koiraa tarkoin saatika että sillä olisi vaaraa koiran kustannuksiin.

      Itse pidän sekarotuisen koirien hinnoittelua ylihintaisena. Vaikka koirat ovatkin koiria on ne sitten sekarotuisia tai puhtaita, mutta ymmärrän kasvattajan etsivän kotia koirille joiden sukupuun,terveyden,ulkonäön,oikean luonteen kanssa on painittu vuosi kymmeniä saadakseen rodun oikean tyyppiseksi.
      Silloin ei ole kyse rahasta vaan jalostamisesta.

    • @sara@

      Edesmenneestä sekarotuisestani en maksanut mitään (vahinkopentue, labbista ja hirvikoiraa). Kultaisestanoutajastani maksoin 700€. Tämän hetkinen koirani jonka viime marraskuussa ostin maksoi 110€ mutta pentu oli jo rokotettu, sirutettu ja eläinlääkärin tarkastama. Oli myös vahinkopentueesta (emä ja isä molemmat näyttelyissä käyviä rotukoiria). Itse en sekarotuisesta koirasta maksaisi 300 euroa enempää. Ymmärrän sen että 100-150€ pyydetään siksi että taataan pennulle hyvä koti. En itsekään alle satasen sekarotuisia pentuja myisi. Mielestäni sain kuitenkin nykyisen koirani todella halvalla, sillä tuo 110€ on mennyt myyjällä jo noihin kuluihin, ja varmasti enemmänkin kuin tuo 110€. Jos ei ole varaa laittaa koiraan 100-150€ alussa niin miten on vara pitää koiraa? Maksaahan se rokottaminen, madottaminen ja ruokkiminen. Puhumattakaan jos koira sairastuu.

    • eläintenhoitaja_mari

      Seropitko kalliita? Mutta just nehän on niitä halvempia koiria. Meidän mäyräkoira/dreeveri maksoi vaivaiset 50 euroa, koska oli sekarotuinen. Täyttää tänä vuonna kuusi ja on ihana lemmikki :)

    • Runkweiler

      Miksi ottaa koira, jos hinta on suurin este?

      • koiran pito maksaa!

        "Miksi ottaa koira, jos hinta on suurin este? "


        Näinpä... se koiran ostohinta on vasta alkusoittoa kaikelle kustannukselle mitä koiran hankinnasta koituu.

        Koiraa pitää käyttää säännöllisesti eläinlääkärillä terveystarkastuksessa ja rokotuksilla ja jos koiralla ilmenee jotakin vaivoja ne on hoidettava ettei koira kärsi, oli kyseessä sitten rotu- tai monirotu koira.

        Koiralla pitää olla monipuolinen terveellinen ja säännöllinen ruokailu, myös vitamiinien saanti turvattava ihan roduista riippumatta. Unohtamatta säännöllistä loishäätöä. Hammaskiven poisto maksaa myös ja se on tehtävä koiralle aina kun hammaskiveä alkaa kertymään.

        Myös koiran pannat, valjaat ja hihnat ym tarvikkeet kuten makuualustat on uusittava säännöllisesti.

        Seropin pitäminen ei ole yhtään sen halvempaa kuin rotu-koirankaan vaikka ostohinta olisikin halvempi. Ainoastaan näyttelykustannukset jää pois.

        Vastuullinen koiran ostaja miettii muitakin eteen tulevia kustannuksia ja hankaluuksia kuin vain koiran hintaa osto tilanteessa.


    • Suidui

      Jostain luin että Kennel-Liitto on antanut hinta määräyksen ja seropi saisi maksaa korkeintaan sen 400€.

    • Ihmettelen vaan

      Mitenköhän Kennel-liitto vois senkin määrätä ;)

    • rescuelainen

      ota rescue koira! sen saa alle 200 euron :) itekki etin kuukausia seropia suomesta, ku ei löytyny muutaku 400 km päästä kiinnostava tapaus ni annoin olla... nyt mulla on aivan ihana 2v tyttö koira kainalossa

    • Tää on aika

      mielenkiintoista. Parhaat (rotu)koiranostajat on siis niitä jotka on kenties vuosia säästäneet rahaa saadakseen just sen haluamansa koiran. Ovat luotettavia ostajia koska pitkäjänteisesti ovat panostaneet juuri haluamaansa ja ilmeisen sitoutuneita koiraansa.

      Toivottavasti ovat valinneet pentunsa niiiin terveestä rodusta että eläinlääkäriin ei mene kuin rokotusten verran. Ja ettei koiralle satu missään nimessä minkäänlaista tapaturmaa... Aika karmeeta ajatella, että säästetään rahaa taas useampi vuosi että on varaa käyttää koiraa eläinlääkärillä vaikka se koira tarviis sen avun NYT!!!

      Eräskin kasvattaja oli perin tyytyväinen myytyään pennun pariskunnalle joka oli ottanut lainaa saadakseen juuri haluamansa pennun. Voi mitä sitoutumista!

      • swind

        Tätä ketjua lukiessa tuli sama asia mieleeni:
        Eivätkö koiran ostamista suunnittelevat tosiaankaan ymmärrä mitä kustannuksia koira tuo tullessaan.
        Jo pelkkä perusterveydenhuolto on koiralle huomattavasti kalliinpaa kuin ihmiselle, ei ole kelakorvauksia lääkäristä, eikä lääkkeistä.

        Oman koirani hankin löytöeläinkodista (ei kylläkään varsinaisesti löytöeläin, koska tausta oli tiedossa, mutta sanotaanko vaikka huostaanotettu). Ikää oli vuosi ja kolme kuukautta, laika collie, koulutus retuperällä, luonne kiltti sinänsä, mutta ei alistuva.
        Hinta oli 250€, joka oli korvaus sirutuksesta, rokotuksista, madotuksesta ja 3kk hoidosta. Mielestäni kohtuullinen, ja mikä tärkeää, tapeeksi ettei tule helposti heräteostosta.
        Tälläinen koira vaatii paljon aikaa ennenkuin oppii luottamaan ihmisiin. Ensimmäinen puoli vuotta oli täynnä ongelmia (koiran menneisyydestä johtuen), jopa niin että minulla on kolmen pureman arvet tältä kaverilta. Koiran lopettaminen ei käynyt edes mielessäni, vaikka sitä minulle suositeltiin (ehkä olen hullu, ehkä en). Nyt olemme olleet yhdessä puolitoista vuotta, ja ongelmat on taakse jäänyttä elämää. Voi olla vapaana pihassa, vaikka tulee vieraita ihmisiä käymään, toki ilmoittaa minulle parilla haukahduksella heidän tulostaan, ja käy haistelemassa vieraat, mutta niin pitääkin. Ei käy jos kiellän, mutta ei koiralta kaikkea saa kieltää, vain silloin jos ihminen arastelee koiria se on aiheellista.

        Rahaakin on palanut paljon, en ole laskenut sen tarkemmin, mutta siitä olen varma ettei alle kahden tuhannen ole selvitty.

        En kerro tätä pelotellakseni, vaan saadakseni ensikertalaiset ymmärtämään, tai ainakin miettimään, koiran hankkimisen tuomia kuluja ja vastuuta. Minulle tämä on kolmas koira, joten osasin jo varautua.


    • KoiralleKoti

      Minä annan kodin vanhalle lemmikille. Edellinen oli kissa ja nykyinen on koira. Maksa en, koska teen palveluksen sille, jonka on lemmikistä luovuttava, mutta ei halua sitä piikille viedä.

      Ei minua tietääkseni ole sen kummemmin tarkisteltu. Olen rehellinen ja vilpitön ja kerron, millaista lemmikin elämä kanssani olisi. Tämäkin koira luvattiin minulle pelkän sähköpostiviestinnän perusteella. Ollaan vieläkin yhteydessä, kun ed. omistaja haluaa kuulla koirasta. Melko pian omistajanvaihdoksen jälkeen käytiin vanhaa paikkaa katsomassa ja huomattiin, että koira oli vaihtanut omistajaa. Siis koirasta näki, että nyt minä olin sen mielestä sen uusi omistaja.

      Kyllä lemmikin voi siis ilmaiseksikin antaa, kun vaan varmistuu siitä, että uusi koti on hyvä paikka.

    • rotu se on terve

      Ostin 500 eurolla villakoira kääpiön ja spanielin sekoituksen. Yhtään euroa en maksanut liikaa enkä liian vähän.

      Koiralla on hyvä turkki ei rapise karvat koska käy trimmillä ja on aloitteellinen seurakoira älykäs ja viisas.

      Hermoheikkoa räksyä vaikka olis kuinka rotumääritelmien mukainen en ottaisi.

      Mutta jokainen saa ostaa otaa omanlaisensa lemmikin.

      Kasvattajaa en hauku pentutehtailijaksi koska ei taatusti ole tehty siskosten ja äidin isän kanssa rotumääritelmien mukaisia siitoksia.

    • KOiranjalostuS
    • monenmoistakaveria

      Itse ostan rotukoirani vain Kennelliiton alaiselta kasvattajalta, jonka kasvatteja, pentueiden ja koirien määriä sekä ylipäätään kasvattajan touhuja olen seurannut jo pidemmän aikaa. Kasvattajalla on oltava omiin nimiin rekisteröityjä pentuja alle 30, hänellä pitää olla järkevät kasvatusperiaatteet ja ymmärrystä olla käyttämättä joka toista kasvattiaan "jalostuksessa" varsinkin jos kasvatti ei ole kaikinpuolin terve. Kasvattajan täytyy harrastaa koiriensa kanssa ennenkaikkea rodun alkuperäistä käyttötarkoitusta (metsästys), kaikki muu on plussaa. Tietysti ulkonäkönsä suhteen pitää olla rotumääritelmän mukainen, mutta minua ei kiinnosta näyttelytähti, jos koira ei toimi alkuperäisessä käytössään. Rodussani koiran hintahaitari on keskimäärin 500-850€ riippuen laadusta ja suvusta. Se on mielestäni hyvä summa, ja se onkin "kipurajani". Meillä pitää kasvattajan kanssa toimia henkilökemiat ja kasvattajaa pitää kiinnostaa kasvattiensa elämä hyvässä japahassa. Kasvattajan koirien täytyy elää ihmisten parissa, ei kennelissä (eli erillisissä tarhoissa) ja muutenkin toivon kasvattajan lähtökohtina olevan se, että koira on aina ennenkaikkea perheenjäsen; ei robotti jonka kanssa käydään vain näyttelyissä. Koirankasvatus ei saa olla kasvattajalle bisnestä! Olenko liian vaativa? Ehkä, mutta näillä pienillä asioilla saan itselleni potentiaalisesti terveemmän ja toimivan koiran jonka suvun tiedän, toisinkuin rekisteröimättömässä pennussa. Lisäksi saan harrastaa ja käydä virallisissa kokeissa paperillisen koiran kanssa.

      Toki virallisissa kasvattajissakin on paljon mätiä omenia jotka kasvattavat liukuhihnalla tarhoissa sairailla koirilla, siksi katson kasvattajat tarkkaan, ja rekkaamattomissa on paljon hyviä kasvattajia, jotka tekevät vanhemmille terveystarkastukset ja pennut elävät hyvin. Mutta virallisia kasvattajia valvotaan mm. Kennelliiton taholta ja et voi käyttää mitä vain jalostuksessa. Siksi valitsen sen rekisteröidyn ennemmin kuin rekkaamattoman.
      Rekkaamattomien pentujen vanhemmista ei voi olla varma, onko niille tehty terveystulokset (HUOMAA, ETTÄ "EI OLE TARVINNUT KÄYDÄ ELÄINLÄÄKÄRISSÄ" _EI_ TARKOITA SITÄ, ETTÄ KOIRA ON TERVE!) joita rotu vaatii minimoidakseen pentujen sairaudet, sillä "nimettömään" kasvattajan sanaan en minä ainakaan voi luottaa. Ihan sama kun möisin sellaiselle ketä ei "paperit" kiinnosta, audin näköisen auton. Jos mulla ei ole siitä näyttää papereita auton olevan audi, et voi satavarmana sanoa onko se audi vaikka se sen näköinen olisikin.

      Sekarotuisia on aina ollut minulla myös joukossa, eikä se ole yhtään huonompi koira kuin rotukoirakaan. Silti valitsen mieluummin sen aikuisena kotia vaihtavan sekarotuisen koiran, kuin sekarotuisen pennun. Nimenomaan samasta syystä, kuin en valitse rekkaamatonta koiraa. Jos seropin/rekkaamattoman pennun hinta on 1000€ (mutta toisaalta jos uskomattoman vähänkin), saa hinta minulla karvat nousemaan pystyyn. Jotain häikkää siinä on. Joko rahankiilto silmissä pyydetään se 1000€ pennusta jonka vanhemmat pahimmassa tapauksessa kantaa rodun pahimpia perinnöllisiä sairauksia, tai pentu on pahimmassa tapauksessa jostain tehtaasta. 500e sekarotuisesta on maksimi mitä itse maksaisin, nimenomaan siitä ettei niiden kasvatusta ole kukaan kontrolloimassa, mutta tuohon hintaan koiran vanhemmista pitää olla näyttää virallista dokumenttia että vanhemmat on terveet.

      Rekisteröityjen koirien hintojen nousua kasvattajat eivät nosta sen paperin vuoksi (paperi maksaa n. 40€/pentu), vaan todennäköisesti nousseiden kulujen. Mikä toisaalta on typerää, koska miksi pennunostajan pitää maksaa kasvattajan harrastukset koirillaan? Omat pois niin sen pitäisi riittää.

      Ja kyllä, minulla on kaikista noista kolmesta kokemusta sekä pentutehtaasta, virheistä viisastuneena olen ehkä vaativa nykyään, mutta ennenkaikkea olen virheistäni oppinut! Nyt kotona asustelee rekisteröity rotukoira ja sekarotuinen, molemmat yhtä rakkaita. Kolmas koira haaveissa, sen roduttomuudesta tai rodullisuudesta en osaa vielä sanoa.

      • monenmoista

        Viestini olikin liian pitkä, joten tässä hieman jatkoa vielä..


        Pentutehtaita on aina vain lisää, joten valistusta ei ole koskaan liikaa. Näin ne pentutehtaat vetää verottomana hyviä tuloja piittaamattomien ostajien takia: http://yle.fi/uutiset/pentutehtailija_voi_tehda_vuodessa_100_000_euron_tilin/6329934

        Ainiin, rekisteröidyt kasvattajat maksavat veroa jos pennuista saa muistaakseni yli 8600 vuodessa. Jos pentueita tulee useasti vuodessa, kannattaa kysyä kasvattajalta, maksaako veroja. Itse ainakin nämä usein pennuttavat unohtaisin täysin, sillä kasvattajan tarkoitusperiä kannattaa miettiä ja ennenkaikkea kysyä, miksi juuri tämä yhdistelmä ja miksi noin paljon pentueita tullut, mitä annettavaa niillä on ollut rodulle?

        Miusta on muuten hauskaa, kun ihmiset valittavat rotukoirien hintoja ja samalla ostavat 700-900€ sekarotuisen. Samalla hinnalla (pikkuvikaiset puolet halvemmalla!) saat yhä monesta rodusta rekisteröidyn koiran. Vaikka et niitä papereita tarvitse, miksi et valitse todistetusti terveemmästä lähtökohdasta sitä koiraa jos hinta on sama?


    • Sillä lailla

      Seropimme oli ilmainen vain sen tarvikkeet maksoivat 50€.

    • pitkäniänsalaisuus

      Sekaroituisen koirat elävä keskimäärin 15 vuotta, siksi ne on niin kallis. Rotukoirat kuolevat syöpiin ja muihin perinnällisiin sairauksiin alle 10 vuotiaina. Itselläni eli rotukoira 6 vuotta ja maksoi 2500 euroa, syöpä tuli mutta ruumiinavaus paljasti paljon muitakin perinnöllisiä ongelmia.

    • elämä on

      Musta tuntuu, että tuo hinta johtuu siitä, että seropikin on elävä olento ja koira halutaan antaa ihmiselle, joka on valmis huolehtimaan koirasta, koska seopikin pitää käyttää eläinlääkärissä ja sillekin pitää hankkia ruokaa yms. tarvikkeita. Hoitokulut tulevat jokatapauksessa maksamaan, joten tuo 900 e koirasta ei näihin kuluihin verrattuna olekaan enää paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe