Tampereen teknillinen yo raksa vai ymp.

lissuliina

Olen alkanut tutkailemaan dippainssin koulutuksia ja kysyisinkin, mitä eroa on ympäristöteknologian koulutusohjelmalla ja raksapuolella olevalla ympäristötekniikan koulutusohjelmassa. Tsiikasin että molemmissa voi perehtyä vesistöihin ja löytyy ympäristöoikeutta jne...

Ja millainen paikka tut on opiskella?

3

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt teet virheen

      Ympäristöpuolen tyypit lähtee tarkastajiks kuntiin ja erinäisiin eritteitä käsitteleviin laitoksiin pomoiks/suunnittelijoiks, sekä suuriin yrityksiin kiillottaan kilpeä vihreämmäksi tai vastaamaan jätteiden ja jätevesien käsittelyistä tms tms.

      Raksapuolella olevan ympäristöpuolen tyypit menee suoraan suunnittelemaan yhdyskuntien ympäristörakenteita. Siis viemäreitä tms piirustamaan ja laskemaan, niiden rakentelua kunnalle valvomaan jne.

      Ero on siinä, että ympäristöpuolen tyypit tekee jätteille jotain ja jonkun laitoksen tms sisällä, raksapuolen yhdynkuntarakentajat vain siirtelevät paskaa paikasta toiseen, siitä ympäristöpuolen tyypin suunnittelemasta laitoksesta muualle.

      Tutin raksapuoli on aivan hevonviimeinen helvetti mennä opiskelemaan. Paikka tunnetaan Tutin sisälläkin lähinnä siitä, että opintopistemäärät eivät vastaa pätkääkään työtaakkaa, ja siitä, että valmistumisen keskimääräinen aika on ihan helvetin pitkä, n 6,5 vuotta. Lisäksi opetus on aivan ala-arvoista ja satunnaista sontaa, mitään ei yritetä tehdä hyvin eikä varsinkaan asioita parantaa, ei laitoksen sisällä opetuksen tms suhteen eikä maailman asioiden suhteen yleensäkään.


      Jos haluaa muuten tarkan kuvan asioista, kannattaa tutustua esitteiden ja kiillotettuja mainosiskulauseiden ja järjetettyjen studiokuvien sijaan ko aineiden opintojen kurssien nimiin ja sisältöihin.

      • lissuliina

        Kiitos vastauksesta. Oli oikeasti rakentava.
        Koska vanhastaan tiedän, mitä siloteltua sontaa kaikki virallinen fakta on, lähdinkin tänne keskustelupalstalle metsästämään, josko löytyis ihan oikeasti alaa opiskelevia. Itse kun valitettavasti en henkilökohtaisesti tunne ketään.


    • ympillä

      Suurimmat erot löytyy pakollisista perusopinnoista, jotka raksalla ovat todellakin raksapainotteiset lujuusoppeineen ja statiikoineen. Ympäristötekniikassa taas on erilaiset perusopinnot, enemmän esim. kemiaa. Molemmista pääsee lukemaan vesi- ja jätehuoltoa ja vesitekniikkaa, joiden kursseilla kemiasta on hyötyä vaikka raksalaisille suositellaan jonkinmoista kurssia joka täydentää heidän kemian yms. osaamista.

      Molemmilta puolilta on varmaan yhtäläiset mahdollisuudet työllistyä, mutta siitä sijoittuvatko kuinka erilaisiin hommiin en osaa sanoa. Sivuaineetkin vaikuttavat (nämä valinnat voivat olla melko erilaisia riippuen onko raksalla vai ympillä). Ja joo, opinto-oppaita kannattaa tutkia jos intoa löytyy, vaikka itse löysin sen mistä pidän uskomalla mainosoppaiden kauniita lauseita :D

      Itse olen pitänyt TTY:stä, porukka on hyvää eikä suurempia valittamisen aiheita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      102
      3205
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3116
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      322
      1959
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1459
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1246
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      888
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      125
      817
    9. Mistä kaupungeista tai kunnista olette ?

      Mistä ? ?
      Ikävä
      46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      757
    Aihe