Olen alkanut tutkailemaan dippainssin koulutuksia ja kysyisinkin, mitä eroa on ympäristöteknologian koulutusohjelmalla ja raksapuolella olevalla ympäristötekniikan koulutusohjelmassa. Tsiikasin että molemmissa voi perehtyä vesistöihin ja löytyy ympäristöoikeutta jne...
Ja millainen paikka tut on opiskella?
Tampereen teknillinen yo raksa vai ymp.
3
818
Vastaukset
- nyt teet virheen
Ympäristöpuolen tyypit lähtee tarkastajiks kuntiin ja erinäisiin eritteitä käsitteleviin laitoksiin pomoiks/suunnittelijoiks, sekä suuriin yrityksiin kiillottaan kilpeä vihreämmäksi tai vastaamaan jätteiden ja jätevesien käsittelyistä tms tms.
Raksapuolella olevan ympäristöpuolen tyypit menee suoraan suunnittelemaan yhdyskuntien ympäristörakenteita. Siis viemäreitä tms piirustamaan ja laskemaan, niiden rakentelua kunnalle valvomaan jne.
Ero on siinä, että ympäristöpuolen tyypit tekee jätteille jotain ja jonkun laitoksen tms sisällä, raksapuolen yhdynkuntarakentajat vain siirtelevät paskaa paikasta toiseen, siitä ympäristöpuolen tyypin suunnittelemasta laitoksesta muualle.
Tutin raksapuoli on aivan hevonviimeinen helvetti mennä opiskelemaan. Paikka tunnetaan Tutin sisälläkin lähinnä siitä, että opintopistemäärät eivät vastaa pätkääkään työtaakkaa, ja siitä, että valmistumisen keskimääräinen aika on ihan helvetin pitkä, n 6,5 vuotta. Lisäksi opetus on aivan ala-arvoista ja satunnaista sontaa, mitään ei yritetä tehdä hyvin eikä varsinkaan asioita parantaa, ei laitoksen sisällä opetuksen tms suhteen eikä maailman asioiden suhteen yleensäkään.
Jos haluaa muuten tarkan kuvan asioista, kannattaa tutustua esitteiden ja kiillotettuja mainosiskulauseiden ja järjetettyjen studiokuvien sijaan ko aineiden opintojen kurssien nimiin ja sisältöihin.- lissuliina
Kiitos vastauksesta. Oli oikeasti rakentava.
Koska vanhastaan tiedän, mitä siloteltua sontaa kaikki virallinen fakta on, lähdinkin tänne keskustelupalstalle metsästämään, josko löytyis ihan oikeasti alaa opiskelevia. Itse kun valitettavasti en henkilökohtaisesti tunne ketään.
- ympillä
Suurimmat erot löytyy pakollisista perusopinnoista, jotka raksalla ovat todellakin raksapainotteiset lujuusoppeineen ja statiikoineen. Ympäristötekniikassa taas on erilaiset perusopinnot, enemmän esim. kemiaa. Molemmista pääsee lukemaan vesi- ja jätehuoltoa ja vesitekniikkaa, joiden kursseilla kemiasta on hyötyä vaikka raksalaisille suositellaan jonkinmoista kurssia joka täydentää heidän kemian yms. osaamista.
Molemmilta puolilta on varmaan yhtäläiset mahdollisuudet työllistyä, mutta siitä sijoittuvatko kuinka erilaisiin hommiin en osaa sanoa. Sivuaineetkin vaikuttavat (nämä valinnat voivat olla melko erilaisia riippuen onko raksalla vai ympillä). Ja joo, opinto-oppaita kannattaa tutkia jos intoa löytyy, vaikka itse löysin sen mistä pidän uskomalla mainosoppaiden kauniita lauseita :D
Itse olen pitänyt TTY:stä, porukka on hyvää eikä suurempia valittamisen aiheita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019