Panospuhdistamo

monttu kaivettu

Onko kokemusta Jita Kemik- puhdistamosta? Olisi aikomus asentaa sellainen. Uponor on toinen vaihtoehto, mutta kalliimpi. Jitassa ei ole pumppuja, ainoastaan kompressori.
Muitakin merkkejä on, mutta niiden korkeus rajoittaa. Matalamman montun sai salaojitettua.
Mahdollisimman vähän saisi olla pumppuja ym.laitteita. Jita olisi tässä suhteessa paras vaihtoehto.

9

4212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan sama

      puhdistamo eri kuorilla, UPO omistaa Jitan ja Jita käyttää Upon sisältöä

    • HYSantti

      Jita Kemik on hyvä vaihtoehto, ja on käytännössä tosiaan sama puhdistamo kuin Uponorin Panospuhdistamo 7, pienemmällä kapasiteetilla vain. Hintakin taitaa olla vähän edullisempi. Eli käyttökokemuksia voidaan ajatella olevan yhtä pitkältä ajalta kuin Uponorin putsarillakin. Itse olen ollut asentamassa muutaman Kemikin, ja asennuskin on erittäin helppo homma!

      Onko kiinteistölläsi käynyt puolueeton suunnittelija katsomassa tilannetta? Suunnittelijalla voisi olla hyviä ideoita eri vaihtoehdoista. Suunnittelijoita alueellasi kannattaa kysyä kunnasta tai hakea internetistä.

      • monttu kaivettu

        On käynyt suunnittelija ja oli kanssani samaa mieltä, että panospuhdistamo on hyvä ratkaisu.
        Tontille sopisi maasuodattamo, mutta itse en ole sen kannalla, koska pidän panospuhdistamoa parempana ratkaisuna.
        Suunnittelija on puolueeton ja ei suosittele mitään tiettyä merkkiä. Itse olen Jitan kannalla.


      • hajajätevesiasetus

        Ympäristökeskuksen uusi kannanotto

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=327177&lan=FI

        CE-testaus ja Suomen hajajätevesiasetus ovat kaksi eri asiaa

        Pienpuhdistamoiden CE-merkintään liittyvästä kolmannen osapuolen testauksesta ja hajajätevesiasetuksesta (542/2003) liikkuu kentällä paljon virheellisiä käsityksiä. Valmistaja voi kiinnittää puhdistamoon CE-merkinnän, kun se täyttää sitä koskevan EN-tuotestandardin vaatimukset. Standardissa ei ole annettu vaatimustasoja puhdistustehoille, joten CE-merkinnän saa kiinnittää, vaikka testauksessa saavutetut puhdistustehot olisivat alle asetuksen vaatimusten. SYKE ei myönnä CE-merkintöjä, vaan vastuu on valmistajalla.
        Hajajätevesiasetus vaikuttaa tällä hetkellä CE-merkinnässä esitettyihin tietoihin siten, että Suomessa myytävien puhdistamoiden CE-merkinnässä tulee esittää puhdistustehot myös kokonaistypelle- ja fosforille, jotka ovat meillä kansallisesti vaadittavia ominaisuuksia. CE-testaus on vain yksi tapa arvioida puhdistamon toimivuutta asetuksen kannalta. Suunnittelijan tehtävänä on valita kiinteistölle sellainen puhdistamo, jolla on edellytykset toimia asetuksen mukaisesti.

        Ennen kuin puhutte lain vaatimusten täyttämisestä tsiikatkaa linkki

        http://www.youtube.com/watch?v=p8BD3gIRHXI


    • nääs...

      Meinaatko että tarvitsisi salaojittaa pohjaa myöten? Ei ole tarpeellista kunhan poisto putkelle saa tarpeeksi kaatoa. Jokatapauksessa kaikki muovi säiliöt jotka asennataan maan alle kannattaa ankkuroida kunnolla. Jos ei ole kalliota vastassa johon saisi tartunnat niin sitte kivet tai betoni laatat joista kuormaliinoilla tms. kiinni. Ei pääse säiliö nousemaan vetissekään maassa.

      • monttu kaivettu

        50 metrin matkalla on kaatoa noin metri, mutta päätin salaojittaa silti koska pystyin sen itse tekemään.
        Ankkurointi kannattaa tosiaan aina tehdä.


    • Hmmmm2

      Kellään tietoa miksi kyseinen puhdistamo ei käsittele panoksia ollenkaan? On ihan täynnä ja lukee vaan ylläpitovaihe tai odotusvaihe ja panosmäärä on sama jatkuvasti. Vihreä valo palaa ja näytössä ei virhekoodeja. Kuukauden välein joutuu tuota tyhjentämään..

    • Anonyymi

      Keskustelu on aika vanha mutta lisään kuitenkin omia kokemuksiani Jita Kemikistä. Meillä sellainen on ollut nyt reilut 8 vuotta. Taloutemme on käytännössä kaksi henkilöä. Loka-auto meillä käy 2 kertaa vuodessa a' 85€. Saostuskemikaalia meillä menee vuodessa 2x15 litraa. Hintaa niille tulee noin 80€ / 15 litraa. Lisään kerrallaan vain 15 litraa jotta tulee seurattua vähän useammin mitä puhdistamolle kuuluu. Ja hyväähän sille kuuluu. Meillä ei ole ollut minkäänlaista häiriötä koko käyttöaikana. Siis ei kertakaikkiaan mitään. Tonttimme pinnanmuodoista johtuen puhdistettu vesi lasketaan puhdistamosta pumppukaivoon, josta se edelleen pumpataan tonttimme reunaa kulkevaan pelto ojaan. Vesi näyttää imeytyvän maahan noin 20 metrin matkalla. Jätevesihuollon kustannukset meillä ovat vuodessa noin 350 euroa sisältäen nuo kemikaalit, tyhjennykset ja sähkön. Halpaa ja huoletonta.

    • Anonyymi

      Meillä on ollut Jita Kemik kymmenen vuotta. Kahden hengen talous. Tyhjennys kerran vuodessa ja kemikaalin lisäys samoin. Ilmeisesti salaman isku rikkoi merkkivalon, jonka vaihdoin itse. Pumpun kalvot on vaihdettu kerran huoltosuosituksen mukaisesti (ei rikki). Joskus ei tuntunut toimivan oikein (ylitäysi säiliö, ei prosessointia), jolloin syyksi paljastui jumiintunut ilmaventtiili, joka vaihdettiin. Ohjelmisto on päivitetty ja letkujen liitoksia ohjausyksikköön kiristelty. Edelleen käytössä ja ilmeisesti toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe