Hei!
Asiani koskee siis tamponin käyttöä ja uimista, mikä on tietoni mukaan mahdollinen yhdistelmä menkkojen aikana. En kuitenkaan ikinä ennen edes ole kokeillut käyttää tamponia olen neitsyt. Tämänkään ei pitäisi tietojeni mukaan olla ongelma, ja menkkanikin alkoivat jo 12-vuotiaana.
Tähän saakka en ole uinut menkkojen aikana, koska en ole uskaltanut käyttää tamponia pelätessäni, etten saa sitä lopulta ulos tai edes laitettua paikalleen. Parin päivän päästä olisi kuitenkin uintireissu tiedossa, enkä haluaisi jättää sitä väliin, vaikka menkat päättivät alkaa tällä kertaa päiviä aikaisemmin kuin odotin eli ts. tänään. Mikä riemu.
Uskaltaisinko nyt vaikka huomenna kokeilla sitä tamponin käyttöä (minulla on säästössä joskus vuosi sitten lehden mukana saatu tamponinäytepakkaus, o.b:n mini-kokoa)?
Jos nyt rohkaisen mieleni ja onnistun tamponin käytössä lähden uimaan, voiko tamponi uidessa täyttyä uintivedestä sillä seurauksella, että jalkojani pitkin valuu kaiken kansan nähden epämääräistä veden ja veren sekoitusta...? Uintipaikka olisi siis maauimala.
Vielä jos saisin jotain hyväksi todettuja vinkkejä tamponin laittoa ja pois ottamista koskien, olisin super-onnellinen kaikkia teitä asiassa kokeneempia kohtaan!! :)
Että voi tämä naisena olo olla hankalaa...
Tamponi ja uiminen
5
4702
Vastaukset
- ---
Jos vuoto on huomenna jo runsasta, niin kokeile ihmeessä. Juuri tuollaisena runsaana vuotopäivänä on helpointa kokeilla ja muutenkin tampoonia käyttää, kun on tarpeeksi liukastetta.
Tampooni ei uidessa täyty uimavedestä ja vuoda sen jälkeen miten sattuu. Ehei. Toki se voi hörpätä vettä, mutta ei se päästä läpi verta, jos se ei ole valmiiksi jo täynnä.
Tampooni kannattaa vaihtaa uuteen ennen uimista ja uimisen jälkeen (paitsi jos et halua enää silloin tampoonia käyttää).
Tärkeintä asettamisessa on rentous. Ei varmasti onnistu asettaminen, jos jännität paikkoja. Siksi yritä löytää asento, jossa tampoonin asettaminen tuntuu helpoimmalta. Pese kädet ennen asettamista ja sitten vaan sujautat tampoonin sisään työntämällä sitä kohti alaselkääsi (ei siis työnnetä suoraan ylöspäin vaan takaviistoon). Varmistat, että naru jää ulkopuolella ja poisottaminen onkin sitten ihan helppoa, sen kun vedät vaan narusta.
Voi olla, ettei tuollainen minikokoinen tampooni kestä kauaa ja se pitää sitten vaihtaakin uuteen viimeistään muutaman tunnin jälkeen. Yleensä tampooni on hyvä vaihtaa uuteen 3-4 tunnin välein, riippuen vuodon määrästä. Kauemminkin voi pitää, kuitenkin ei enempää kuin 8 tuntia samaa tampoonia.- tyttönen18
kiitos "---" vastauksesta ja vinkeistä!!! Saa nyt nähdä miten sit käy. Eli jos sattuis niin että mulla olis käytössä se minikokoinen tamponi (isompaa en tiedä uskaltaisko ainakaan kokeilla kun ei just oo aiempaa kokemusta) käytössä ja jos unohtaisin sen sisääni yli ton 3-4 tunnin ajaksi niin voisko käydä niin että se "pettäisi"? Tiedä sit miten tuolla uimapaikassa sen vaihtaminen sujuisi kesken uintireissun vaikka vessathan sielläkin on käytössä, mutta jos ympäristö stressais eikä siitä tulis mitään...
- en halua pelotella
tyttönen18 kirjoitti:
kiitos "---" vastauksesta ja vinkeistä!!! Saa nyt nähdä miten sit käy. Eli jos sattuis niin että mulla olis käytössä se minikokoinen tamponi (isompaa en tiedä uskaltaisko ainakaan kokeilla kun ei just oo aiempaa kokemusta) käytössä ja jos unohtaisin sen sisääni yli ton 3-4 tunnin ajaksi niin voisko käydä niin että se "pettäisi"? Tiedä sit miten tuolla uimapaikassa sen vaihtaminen sujuisi kesken uintireissun vaikka vessathan sielläkin on käytössä, mutta jos ympäristö stressais eikä siitä tulis mitään...
Voi käydä niin, että tamponi päästää läpi. En halua pelotella, mutta se on mahdollista. Varsinkin jos käytät minitamponeita.
Itselläni kaikista runsaimpana vuotopäivänä tuli supertamponista läpi tunnissa. Siis ihan kunnolla läpi. Nykyään käytän kuukautiskuppia. Olen sen kanssa uinutkin. Kannattaa googlettaa tulevia uintireissuja ajatellen :) Itselläni kuukautiskuppi pitää paremmin kuin tamponit.
Sen verran vielä, että minä en pystynyt aikoinani käyttämään tamponeita, joissa ei ollut asetinta. Niiden laittaminen sattui kauheasti. Suosittelen siis asettimellisia tamponeita. Niiden laittaminen on loppujen lopuksi todella helppoa. Ja muista, ettei se tamponi voi kadota sisällesi. Ei vain voi. Kyllä sinä sen pois saat, vaikka sormilla sitten. - ihan..
tyttönen18 kirjoitti:
siitä kuinka runsaat kuukautiset sinulla on, että kuinka nopeasti sinulla se tamponi pitää vuodon luotettavasti.. Itselläni ainakin on niin niukat kuukautiset ollut aina, etten ole koskaan käyttänyt kuin sitä mini koosta yhtä kokoa isompaa tamponia (onko se nyt regular) ja sen 8 tuntia on kyllä vuoto pysynyt kurissa..
Jos mietityttää ettet pääsekään uinnin jälkeen sitä vaihtamaan niin voithan aina laittaa varmuuden vuoksi vaikka pikkuhousunsuojan ettei tarvi pelätä vaikka vähän pääsisikin läpi..
Nykyään myös minulla kuukuppi käytössä ja sen kanssa elämä todella helppoa, ikinä ei ole pisaraakaan tullut ohi :)
- åäöpolki
Siitten tulevaisuudessa suosittelen kuukuppia! Neitsyelle se tuskin käy, kuppi on sen verran iso kooltaan. Itse olen käyttänyt sitä lähes ainoana kuukautissuojana. Olen vaeltanut ja uinut sen kanssa. Totuttautumista se vaati, mutta nyt tunnistan mm. tyhjentämistarpeen.
Muistan ensimmäiset tamponinkäyttökokeiluni, silloin vuoti ohi. Olin neitsyt, tiukkuus ei ollut ongelma. Suosittelen valitsemaan tamponin koon vuodon runsauden mukaan, eikä tamponin koon mukaan. Asetillimellinen tamponi on helpompi saada paikoilleen. Ja on hygieenisempääkin uimarantavessoissa tms. Etukäteen harjoittelusta olisi etua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214