tuttipullon pesu

hmm..

Olen tässä mietiskellyt että saako tuttipullon tuttiosaa pestä pesukoneessa? Esikoiselle 1v4kk olen pessyt jo muutaman kuukauden, siitä asti kun astianpesukone ostettiin.
Joulukuussa olisi toinen tulossa..uskaltaako sitten niin pienelle tuttiosaa koneeseen laittaa?? jos se vaikka vetääkin jotain aineita puoleensa tms... marimekon tuttipullossa kun ainakin lukee että kestää konepesun, mutta koskeeko myös kumiosaa?
Onko tietoa??

18

5084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pese

kun noin... mitähän tuo poika oli... yli puoli vuotta reilusti ennenku koneessa pesin. on niin helppo kuiten ku käytät pullon., huuhtele heti kylmällä vedellä ja paat kattilaan sit. sitten keität - tietty x) heleppoa ku heinänteko. tai ainaki yht helppo on napsauttaa hella ku tiskikonekki päälle, eikö. ohan ne kumit sillee huokoisia kumminki aina... mut tosiaan kyl ne koneenkin kestää. meil ainaki hyvin on kestänyt :) toivottavasti autto pulmaasi :P

• kylmällä vedellä?

Maito on niin rasvaista, että eikös se lämpimällä vedellä peseentyisi paremmin? Itse aina käsitiskasin pullot ja tutit lämpimällä/kuumalla vedellä ennen keittämistä. Syy: tiskauksella sain välineet puhtaiksi ja keittäminen tappoi bakteerit. Tuttiosia kun ei saa edes keittää, vaan ne pitää vain käyttää kiehuvassa vedessä. Jos kastat likaisen, rasvaisen tutin kiehuvaan veteen, niin mitenkä ihmeessä siitä tulee edes puhdas?

Tiskikonetta minäkin käytän satunnaisesti. Lähinnä siten, että nyt kun en enää keitä pulloja ja tutteja, niin käytän ne 1-2 krt kuussa tiskikoneessa. pullot useemminkin. Jotenkin tuntuu, että niistä lähtee tuo kaikki maidon rasva koneessa perusteellisemmin, kun koneen läpötila on sen verran korkeampi ja pesuaineet kovempia myrkkyjä. Koneessa tiskaamisen jälkeen huuhtelen tuttiosat kuitenkin vielä käsin. Kun jotenkin tuntuu että niihin jää aina tuota tiskikoneen pesuainetta. Ja sehän on pienen suolistolle syövyttävää myrkkyä. Kyllä tutit ja pullot varmasti kestävät tiskikonetta, mitä nyt pullot muuttuvat harmaammiksi/sameammiksi. Itse kuitenkin mietin tuota pesuaineen huuhtoutumista. Jääkö pesuaineen jäämiä esim kapeisiin tuttiosiin (tutithan esim. kääntyvät helposti väärinpäin). Sitä, imeekö huokoinen silikoni itseensä pesuaineita, en osaa edes arvella.

• Kuumalla vedellä
        kylmällä vedellä? kirjoitti:

Maito on niin rasvaista, että eikös se lämpimällä vedellä peseentyisi paremmin? Itse aina käsitiskasin pullot ja tutit lämpimällä/kuumalla vedellä ennen keittämistä. Syy: tiskauksella sain välineet puhtaiksi ja keittäminen tappoi bakteerit. Tuttiosia kun ei saa edes keittää, vaan ne pitää vain käyttää kiehuvassa vedessä. Jos kastat likaisen, rasvaisen tutin kiehuvaan veteen, niin mitenkä ihmeessä siitä tulee edes puhdas?

Tiskikonetta minäkin käytän satunnaisesti. Lähinnä siten, että nyt kun en enää keitä pulloja ja tutteja, niin käytän ne 1-2 krt kuussa tiskikoneessa. pullot useemminkin. Jotenkin tuntuu, että niistä lähtee tuo kaikki maidon rasva koneessa perusteellisemmin, kun koneen läpötila on sen verran korkeampi ja pesuaineet kovempia myrkkyjä. Koneessa tiskaamisen jälkeen huuhtelen tuttiosat kuitenkin vielä käsin. Kun jotenkin tuntuu että niihin jää aina tuota tiskikoneen pesuainetta. Ja sehän on pienen suolistolle syövyttävää myrkkyä. Kyllä tutit ja pullot varmasti kestävät tiskikonetta, mitä nyt pullot muuttuvat harmaammiksi/sameammiksi. Itse kuitenkin mietin tuota pesuaineen huuhtoutumista. Jääkö pesuaineen jäämiä esim kapeisiin tuttiosiin (tutithan esim. kääntyvät helposti väärinpäin). Sitä, imeekö huokoinen silikoni itseensä pesuaineita, en osaa edes arvella.

niin ruoka "palaa" kiinni, itse pesen viileellä vedellä

• kylmällä pesijä...

mulle sanottiin (ja muutenki sen IHAN ITE todennu), että kun ekana kylmällä pesee(/huuhtelee huolella), niin onko se nyt proteiini siinä maidossa, niin se lähtee irti (myös muun maidon kun korvikkeen kans sama)... se kai kypsyy jotenki jos kuumalla pesee ekana ja takertuu ja se tekee pullot sameiksi!! eli ite ekana kylmällä kaikki läpi... SIT kuumalla vielä. en ite käyttäny/tarttenu mtn aineita ku "tiskasin" (ja siis tän jälkeen keitin), MUTTA en usko et tiskiaine ees haittaa ku hyvin huuhtoo - eli niin et sitä ei jää tippaakaan enää keittoveteen mennessä :) että näin.

• aloittaja.
        kylmällä pesijä... kirjoitti:

mulle sanottiin (ja muutenki sen IHAN ITE todennu), että kun ekana kylmällä pesee(/huuhtelee huolella), niin onko se nyt proteiini siinä maidossa, niin se lähtee irti (myös muun maidon kun korvikkeen kans sama)... se kai kypsyy jotenki jos kuumalla pesee ekana ja takertuu ja se tekee pullot sameiksi!! eli ite ekana kylmällä kaikki läpi... SIT kuumalla vielä. en ite käyttäny/tarttenu mtn aineita ku "tiskasin" (ja siis tän jälkeen keitin), MUTTA en usko et tiskiaine ees haittaa ku hyvin huuhtoo - eli niin et sitä ei jää tippaakaan enää keittoveteen mennessä :) että näin.

Ku meidän neiti oli vielä vauva, pesin tuttipullot käsin (kuumassa vesessä) ja laiton kattilaan odottelemaan muita pulloja..kun keitettävänä oli päivän pullot panin veden perään ja keitin kyl kaikkia osia 5-10 min. tosin oon uusia tuttiosia ostellu muutaman kuukauden välein..

tuntuu vaa niin hirveen vaivalloiselta alkaa taas tohon pesu/keitto rumbaan..
        kun nykyään pääsee niin helpolla ton astianpesukoneen kans. Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees...(????)

toivottavasti tissitys sujuu oikeen hyvin niin pääsee kaikist helpoimmalla :)

• hjklkfdh
        aloittaja. kirjoitti:

Ku meidän neiti oli vielä vauva, pesin tuttipullot käsin (kuumassa vesessä) ja laiton kattilaan odottelemaan muita pulloja..kun keitettävänä oli päivän pullot panin veden perään ja keitin kyl kaikkia osia 5-10 min. tosin oon uusia tuttiosia ostellu muutaman kuukauden välein..

tuntuu vaa niin hirveen vaivalloiselta alkaa taas tohon pesu/keitto rumbaan..
        kun nykyään pääsee niin helpolla ton astianpesukoneen kans. Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees...(????)

toivottavasti tissitys sujuu oikeen hyvin niin pääsee kaikist helpoimmalla :)

"Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees."

Astianpesukoneessa pestyjä pulloja ei tarvi keittää.

• tarkoitus on
        hjklkfdh kirjoitti:

"Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees."

Astianpesukoneessa pestyjä pulloja ei tarvi keittää.

steriloida pullot = tappaa bakteerit. Nämä kuolevat, kun pulloja keitetään kiehuvassa (100 asteisessa) vedessä. Tiskikoneen lämmöt eivät vastaa lähellekään tätä. Tiskiskoneessa pullot siis peseentyvät, mutta eivät steriloidu. Siihen tarvitaan keittämistä. Tiskikone siis korvaa käsin tiskaamisen, ei keitämistä!

• minäkin...
        Kuumalla vedellä kirjoitti:

niin ruoka "palaa" kiinni, itse pesen viileellä vedellä

huuhdon ensin viileällä, mutta sitten tiskaan kuumalla/lämpimällä.

• -----

Ensin pitää huuhdella kylmällä ettei proteiinit "pala kiinni" tuttiin. Sen jälkeen rasva pestään kuumalla pois.

• arveluttaa

itse en uskalla pestä tuttiosia tiskikoneessa, "kovat" muoviosat kylläkin, siis se rinkula, itse pullo, ja korkki. kumitutti on sen verran huokoinen ja konetiskiaineet aivan TAJUTTOMAN myrkyllisiä, joten itse pelkään, että huokoinen tuttiosa imee itseensä jotain myrkkyjä, jotka eivät huuhteluvaiheessa lähde, kuten astioista. ja kyllähän tiskikoneessa on valtava kuumuus, johan se höyrykin polttaa, kun koneen avaa(tietäiskö joku paljonko asteita koneissa yleisesti ottaen on?), eihän siellä rasva muuten pannuista ja kattiloista lähtisi pelkällä suihkuttamisella, kun mikään ei niitä hankaa, kuten käsin pestäessä. (kun joku vertasi käsinpesua ja konepesua, että olisivat sama asia).

• pesulämpötilat

ovat yleisimmillään 55 ja 65 astetta. Joissakin koneissa on mahdollista käyttää kattiloille tehopesua, jonka lämpötila on 70 astetta. Tätä ohjelmaa ei suositella muoviastioille.

T: kodinkonekauppias

• Gaag

Keitättekö pullot joka syöttökerran jälkeen? Meillä neiti 2,5 kk ja mä olen alusta lähtien tehnyt niin että tiskannut käsin pullot ja keittänyt kerran viikossa pullot tuttiosat. Ei ainakaan mitään vattanväänteitä yms. ole ilmennyt.

• pesu ja kattilaan

Meillä herkkävatsainen vauva ja ensimmäiset 2 kk pesin ja keitin tuttipullot joka käyttökerran jälkeen ja 3 kk iässä keitin enää kerran päivässä. Kiinteiden myötä lakkasin keittämästä.

Tuttavaperheessä on monta lasta ja tuttipulloja ja tutteja ei heillä ole keitelty kun satunnaisesti (kerran viikossa tai harvemmin). Kaikki lapset ovat saaneet korviketta jo pienestä pitäen. Eikä mitään ongelmia tullut kenekään kohdalla. Nyt jo koululaisia kaikki lapset.

• terveydenhoitaja

että pullot ja niiden kovat muoviosat keitettäisiin n. 5-10 min ja pehmeät osat käytettäisiin kiehuvassa vedessä joka käyttökerran jälkeen. Pullot tulisi myös pestä huolelliseti ennen keittämistä. Myös (huvi)tutit tulisi pesun lisäksi käyttää kiehuvassa vedessä aika ajoin, esimerkiksi kerran viikossa tai muutaman päivän välein. Näin suositellaan tehtäväksi siihen asti, kunnes lapsi alkaa kiinteät ruuat.

• Monta eri koulukuntaa?
        terveydenhoitaja kirjoitti:

että pullot ja niiden kovat muoviosat keitettäisiin n. 5-10 min ja pehmeät osat käytettäisiin kiehuvassa vedessä joka käyttökerran jälkeen. Pullot tulisi myös pestä huolelliseti ennen keittämistä. Myös (huvi)tutit tulisi pesun lisäksi käyttää kiehuvassa vedessä aika ajoin, esimerkiksi kerran viikossa tai muutaman päivän välein. Näin suositellaan tehtäväksi siihen asti, kunnes lapsi alkaa kiinteät ruuat.

Missäpäin suositellaan edelleen sterilointia? Olen tässä ihmetellyt, kun neuvolassamme "naureskellaan" steriloinnille. Eli sanoivat, että ei sellaisia ohjeita ole enää annettu muutamaan vuoteen. Elikä ei tarvitsisi steriloida pulloja yms. nykyään. Näyttää kuitenkin siltä, että äidit edelleen steriloivat pulloja ja tutteja..kuinka on?? Vai annetaanko eri paikoissa eri ohjeita?

• 4:n äiti

Silikonitutit kestävät 5 minuutin keittämisen.

Luonnonkumitutit haurastuvat nopeasti jos niitä keittää.

Luonnonkumitutit kestävät myös astianpesukoneen pesuaineita ja/tai -lämpötiloja huonommin kuin silikonitutit. Tämä on siis minun kokemukseni. Silikoni ei mene oikeastaan miksikään, vaikka kymmeniä kertoja pesee tiskikoneessa.

• aloittaja

taidan tehdä niin että pesen vauvalle tuttiosat ite, muut osan saa hoitaa kone. ja keittäminen päälle.
        Esikoiselle keitin pullot joka syötön jälkeen varmaan 5kk asti, mutta söi tosin tissiäkin paljon, aina ei vain ollut tarpeeksi. (huvi)tutit keitin kerran päivässä. Pullosoppaa sai kyllä tarpeeksi tehdä :)

• hennaliina

empä oo keitelly pulloja seiite ekan kerran jälkeen.. poitsu tais olla pikkusta yli kuukauden ikänen. nyt 3,5kk ja täysin korvikkeella kun oma maito loppui. sairaalan välinehuoltaja antoi vinkin: keitä vesi vedenkeittimellä ja kaada pulloon ja laita tuttiosa väärin päin hetkeksi. siinä se. ihan hyvä ja nopea juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      375
      6652
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      75
      4275
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      44
      3644
    4. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      96
      3622
    5. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      127
      3609
    6. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      142
      3575
    7. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      246
      3510
    8. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      39
      3078
    9. Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a
      Maailman menoa
      13
      3051
    10. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      105
      2799
    Aihe