tuttipullon pesu

hmm..

Olen tässä mietiskellyt että saako tuttipullon tuttiosaa pestä pesukoneessa? Esikoiselle 1v4kk olen pessyt jo muutaman kuukauden, siitä asti kun astianpesukone ostettiin.
Joulukuussa olisi toinen tulossa..uskaltaako sitten niin pienelle tuttiosaa koneeseen laittaa?? jos se vaikka vetääkin jotain aineita puoleensa tms... marimekon tuttipullossa kun ainakin lukee että kestää konepesun, mutta koskeeko myös kumiosaa?
Onko tietoa??

18

5170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pese

      kun noin... mitähän tuo poika oli... yli puoli vuotta reilusti ennenku koneessa pesin. on niin helppo kuiten ku käytät pullon., huuhtele heti kylmällä vedellä ja paat kattilaan sit. sitten keität - tietty x) heleppoa ku heinänteko. tai ainaki yht helppo on napsauttaa hella ku tiskikonekki päälle, eikö. ohan ne kumit sillee huokoisia kumminki aina... mut tosiaan kyl ne koneenkin kestää. meil ainaki hyvin on kestänyt :) toivottavasti autto pulmaasi :P

      • kylmällä vedellä?

        Maito on niin rasvaista, että eikös se lämpimällä vedellä peseentyisi paremmin? Itse aina käsitiskasin pullot ja tutit lämpimällä/kuumalla vedellä ennen keittämistä. Syy: tiskauksella sain välineet puhtaiksi ja keittäminen tappoi bakteerit. Tuttiosia kun ei saa edes keittää, vaan ne pitää vain käyttää kiehuvassa vedessä. Jos kastat likaisen, rasvaisen tutin kiehuvaan veteen, niin mitenkä ihmeessä siitä tulee edes puhdas?

        Tiskikonetta minäkin käytän satunnaisesti. Lähinnä siten, että nyt kun en enää keitä pulloja ja tutteja, niin käytän ne 1-2 krt kuussa tiskikoneessa. pullot useemminkin. Jotenkin tuntuu, että niistä lähtee tuo kaikki maidon rasva koneessa perusteellisemmin, kun koneen läpötila on sen verran korkeampi ja pesuaineet kovempia myrkkyjä. Koneessa tiskaamisen jälkeen huuhtelen tuttiosat kuitenkin vielä käsin. Kun jotenkin tuntuu että niihin jää aina tuota tiskikoneen pesuainetta. Ja sehän on pienen suolistolle syövyttävää myrkkyä. Kyllä tutit ja pullot varmasti kestävät tiskikonetta, mitä nyt pullot muuttuvat harmaammiksi/sameammiksi. Itse kuitenkin mietin tuota pesuaineen huuhtoutumista. Jääkö pesuaineen jäämiä esim kapeisiin tuttiosiin (tutithan esim. kääntyvät helposti väärinpäin). Sitä, imeekö huokoinen silikoni itseensä pesuaineita, en osaa edes arvella.


      • Kuumalla vedellä
        kylmällä vedellä? kirjoitti:

        Maito on niin rasvaista, että eikös se lämpimällä vedellä peseentyisi paremmin? Itse aina käsitiskasin pullot ja tutit lämpimällä/kuumalla vedellä ennen keittämistä. Syy: tiskauksella sain välineet puhtaiksi ja keittäminen tappoi bakteerit. Tuttiosia kun ei saa edes keittää, vaan ne pitää vain käyttää kiehuvassa vedessä. Jos kastat likaisen, rasvaisen tutin kiehuvaan veteen, niin mitenkä ihmeessä siitä tulee edes puhdas?

        Tiskikonetta minäkin käytän satunnaisesti. Lähinnä siten, että nyt kun en enää keitä pulloja ja tutteja, niin käytän ne 1-2 krt kuussa tiskikoneessa. pullot useemminkin. Jotenkin tuntuu, että niistä lähtee tuo kaikki maidon rasva koneessa perusteellisemmin, kun koneen läpötila on sen verran korkeampi ja pesuaineet kovempia myrkkyjä. Koneessa tiskaamisen jälkeen huuhtelen tuttiosat kuitenkin vielä käsin. Kun jotenkin tuntuu että niihin jää aina tuota tiskikoneen pesuainetta. Ja sehän on pienen suolistolle syövyttävää myrkkyä. Kyllä tutit ja pullot varmasti kestävät tiskikonetta, mitä nyt pullot muuttuvat harmaammiksi/sameammiksi. Itse kuitenkin mietin tuota pesuaineen huuhtoutumista. Jääkö pesuaineen jäämiä esim kapeisiin tuttiosiin (tutithan esim. kääntyvät helposti väärinpäin). Sitä, imeekö huokoinen silikoni itseensä pesuaineita, en osaa edes arvella.

        niin ruoka "palaa" kiinni, itse pesen viileellä vedellä


      • kylmällä pesijä...
        kylmällä vedellä? kirjoitti:

        Maito on niin rasvaista, että eikös se lämpimällä vedellä peseentyisi paremmin? Itse aina käsitiskasin pullot ja tutit lämpimällä/kuumalla vedellä ennen keittämistä. Syy: tiskauksella sain välineet puhtaiksi ja keittäminen tappoi bakteerit. Tuttiosia kun ei saa edes keittää, vaan ne pitää vain käyttää kiehuvassa vedessä. Jos kastat likaisen, rasvaisen tutin kiehuvaan veteen, niin mitenkä ihmeessä siitä tulee edes puhdas?

        Tiskikonetta minäkin käytän satunnaisesti. Lähinnä siten, että nyt kun en enää keitä pulloja ja tutteja, niin käytän ne 1-2 krt kuussa tiskikoneessa. pullot useemminkin. Jotenkin tuntuu, että niistä lähtee tuo kaikki maidon rasva koneessa perusteellisemmin, kun koneen läpötila on sen verran korkeampi ja pesuaineet kovempia myrkkyjä. Koneessa tiskaamisen jälkeen huuhtelen tuttiosat kuitenkin vielä käsin. Kun jotenkin tuntuu että niihin jää aina tuota tiskikoneen pesuainetta. Ja sehän on pienen suolistolle syövyttävää myrkkyä. Kyllä tutit ja pullot varmasti kestävät tiskikonetta, mitä nyt pullot muuttuvat harmaammiksi/sameammiksi. Itse kuitenkin mietin tuota pesuaineen huuhtoutumista. Jääkö pesuaineen jäämiä esim kapeisiin tuttiosiin (tutithan esim. kääntyvät helposti väärinpäin). Sitä, imeekö huokoinen silikoni itseensä pesuaineita, en osaa edes arvella.

        mulle sanottiin (ja muutenki sen IHAN ITE todennu), että kun ekana kylmällä pesee(/huuhtelee huolella), niin onko se nyt proteiini siinä maidossa, niin se lähtee irti (myös muun maidon kun korvikkeen kans sama)... se kai kypsyy jotenki jos kuumalla pesee ekana ja takertuu ja se tekee pullot sameiksi!! eli ite ekana kylmällä kaikki läpi... SIT kuumalla vielä. en ite käyttäny/tarttenu mtn aineita ku "tiskasin" (ja siis tän jälkeen keitin), MUTTA en usko et tiskiaine ees haittaa ku hyvin huuhtoo - eli niin et sitä ei jää tippaakaan enää keittoveteen mennessä :) että näin.


      • aloittaja.
        kylmällä pesijä... kirjoitti:

        mulle sanottiin (ja muutenki sen IHAN ITE todennu), että kun ekana kylmällä pesee(/huuhtelee huolella), niin onko se nyt proteiini siinä maidossa, niin se lähtee irti (myös muun maidon kun korvikkeen kans sama)... se kai kypsyy jotenki jos kuumalla pesee ekana ja takertuu ja se tekee pullot sameiksi!! eli ite ekana kylmällä kaikki läpi... SIT kuumalla vielä. en ite käyttäny/tarttenu mtn aineita ku "tiskasin" (ja siis tän jälkeen keitin), MUTTA en usko et tiskiaine ees haittaa ku hyvin huuhtoo - eli niin et sitä ei jää tippaakaan enää keittoveteen mennessä :) että näin.

        Ku meidän neiti oli vielä vauva, pesin tuttipullot käsin (kuumassa vesessä) ja laiton kattilaan odottelemaan muita pulloja..kun keitettävänä oli päivän pullot panin veden perään ja keitin kyl kaikkia osia 5-10 min. tosin oon uusia tuttiosia ostellu muutaman kuukauden välein..

        tuntuu vaa niin hirveen vaivalloiselta alkaa taas tohon pesu/keitto rumbaan..
        kun nykyään pääsee niin helpolla ton astianpesukoneen kans. Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees...(????)

        toivottavasti tissitys sujuu oikeen hyvin niin pääsee kaikist helpoimmalla :)


      • hjklkfdh
        aloittaja. kirjoitti:

        Ku meidän neiti oli vielä vauva, pesin tuttipullot käsin (kuumassa vesessä) ja laiton kattilaan odottelemaan muita pulloja..kun keitettävänä oli päivän pullot panin veden perään ja keitin kyl kaikkia osia 5-10 min. tosin oon uusia tuttiosia ostellu muutaman kuukauden välein..

        tuntuu vaa niin hirveen vaivalloiselta alkaa taas tohon pesu/keitto rumbaan..
        kun nykyään pääsee niin helpolla ton astianpesukoneen kans. Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees...(????)

        toivottavasti tissitys sujuu oikeen hyvin niin pääsee kaikist helpoimmalla :)

        "Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees."

        Astianpesukoneessa pestyjä pulloja ei tarvi keittää.


      • tarkoitus on
        hjklkfdh kirjoitti:

        "Tottakai siis pullot keittää pitää mut jos ne peseytyis siel pesukonees."

        Astianpesukoneessa pestyjä pulloja ei tarvi keittää.

        steriloida pullot = tappaa bakteerit. Nämä kuolevat, kun pulloja keitetään kiehuvassa (100 asteisessa) vedessä. Tiskikoneen lämmöt eivät vastaa lähellekään tätä. Tiskiskoneessa pullot siis peseentyvät, mutta eivät steriloidu. Siihen tarvitaan keittämistä. Tiskikone siis korvaa käsin tiskaamisen, ei keitämistä!


      • minäkin...
        Kuumalla vedellä kirjoitti:

        niin ruoka "palaa" kiinni, itse pesen viileellä vedellä

        huuhdon ensin viileällä, mutta sitten tiskaan kuumalla/lämpimällä.


      • -----
        kylmällä vedellä? kirjoitti:

        Maito on niin rasvaista, että eikös se lämpimällä vedellä peseentyisi paremmin? Itse aina käsitiskasin pullot ja tutit lämpimällä/kuumalla vedellä ennen keittämistä. Syy: tiskauksella sain välineet puhtaiksi ja keittäminen tappoi bakteerit. Tuttiosia kun ei saa edes keittää, vaan ne pitää vain käyttää kiehuvassa vedessä. Jos kastat likaisen, rasvaisen tutin kiehuvaan veteen, niin mitenkä ihmeessä siitä tulee edes puhdas?

        Tiskikonetta minäkin käytän satunnaisesti. Lähinnä siten, että nyt kun en enää keitä pulloja ja tutteja, niin käytän ne 1-2 krt kuussa tiskikoneessa. pullot useemminkin. Jotenkin tuntuu, että niistä lähtee tuo kaikki maidon rasva koneessa perusteellisemmin, kun koneen läpötila on sen verran korkeampi ja pesuaineet kovempia myrkkyjä. Koneessa tiskaamisen jälkeen huuhtelen tuttiosat kuitenkin vielä käsin. Kun jotenkin tuntuu että niihin jää aina tuota tiskikoneen pesuainetta. Ja sehän on pienen suolistolle syövyttävää myrkkyä. Kyllä tutit ja pullot varmasti kestävät tiskikonetta, mitä nyt pullot muuttuvat harmaammiksi/sameammiksi. Itse kuitenkin mietin tuota pesuaineen huuhtoutumista. Jääkö pesuaineen jäämiä esim kapeisiin tuttiosiin (tutithan esim. kääntyvät helposti väärinpäin). Sitä, imeekö huokoinen silikoni itseensä pesuaineita, en osaa edes arvella.

        Ensin pitää huuhdella kylmällä ettei proteiinit "pala kiinni" tuttiin. Sen jälkeen rasva pestään kuumalla pois.


    • arveluttaa

      itse en uskalla pestä tuttiosia tiskikoneessa, "kovat" muoviosat kylläkin, siis se rinkula, itse pullo, ja korkki. kumitutti on sen verran huokoinen ja konetiskiaineet aivan TAJUTTOMAN myrkyllisiä, joten itse pelkään, että huokoinen tuttiosa imee itseensä jotain myrkkyjä, jotka eivät huuhteluvaiheessa lähde, kuten astioista. ja kyllähän tiskikoneessa on valtava kuumuus, johan se höyrykin polttaa, kun koneen avaa(tietäiskö joku paljonko asteita koneissa yleisesti ottaen on?), eihän siellä rasva muuten pannuista ja kattiloista lähtisi pelkällä suihkuttamisella, kun mikään ei niitä hankaa, kuten käsin pestäessä. (kun joku vertasi käsinpesua ja konepesua, että olisivat sama asia).

      • pesulämpötilat

        ovat yleisimmillään 55 ja 65 astetta. Joissakin koneissa on mahdollista käyttää kattiloille tehopesua, jonka lämpötila on 70 astetta. Tätä ohjelmaa ei suositella muoviastioille.

        T: kodinkonekauppias


    • Gaag

      Keitättekö pullot joka syöttökerran jälkeen? Meillä neiti 2,5 kk ja mä olen alusta lähtien tehnyt niin että tiskannut käsin pullot ja keittänyt kerran viikossa pullot tuttiosat. Ei ainakaan mitään vattanväänteitä yms. ole ilmennyt.

      • pesu ja kattilaan

        Meillä herkkävatsainen vauva ja ensimmäiset 2 kk pesin ja keitin tuttipullot joka käyttökerran jälkeen ja 3 kk iässä keitin enää kerran päivässä. Kiinteiden myötä lakkasin keittämästä.

        Tuttavaperheessä on monta lasta ja tuttipulloja ja tutteja ei heillä ole keitelty kun satunnaisesti (kerran viikossa tai harvemmin). Kaikki lapset ovat saaneet korviketta jo pienestä pitäen. Eikä mitään ongelmia tullut kenekään kohdalla. Nyt jo koululaisia kaikki lapset.


      • terveydenhoitaja

        että pullot ja niiden kovat muoviosat keitettäisiin n. 5-10 min ja pehmeät osat käytettäisiin kiehuvassa vedessä joka käyttökerran jälkeen. Pullot tulisi myös pestä huolelliseti ennen keittämistä. Myös (huvi)tutit tulisi pesun lisäksi käyttää kiehuvassa vedessä aika ajoin, esimerkiksi kerran viikossa tai muutaman päivän välein. Näin suositellaan tehtäväksi siihen asti, kunnes lapsi alkaa kiinteät ruuat.


      • Monta eri koulukuntaa?
        terveydenhoitaja kirjoitti:

        että pullot ja niiden kovat muoviosat keitettäisiin n. 5-10 min ja pehmeät osat käytettäisiin kiehuvassa vedessä joka käyttökerran jälkeen. Pullot tulisi myös pestä huolelliseti ennen keittämistä. Myös (huvi)tutit tulisi pesun lisäksi käyttää kiehuvassa vedessä aika ajoin, esimerkiksi kerran viikossa tai muutaman päivän välein. Näin suositellaan tehtäväksi siihen asti, kunnes lapsi alkaa kiinteät ruuat.

        Missäpäin suositellaan edelleen sterilointia? Olen tässä ihmetellyt, kun neuvolassamme "naureskellaan" steriloinnille. Eli sanoivat, että ei sellaisia ohjeita ole enää annettu muutamaan vuoteen. Elikä ei tarvitsisi steriloida pulloja yms. nykyään. Näyttää kuitenkin siltä, että äidit edelleen steriloivat pulloja ja tutteja..kuinka on?? Vai annetaanko eri paikoissa eri ohjeita?


    • 4:n äiti

      Silikonitutit kestävät 5 minuutin keittämisen.

      Luonnonkumitutit haurastuvat nopeasti jos niitä keittää.

      Luonnonkumitutit kestävät myös astianpesukoneen pesuaineita ja/tai -lämpötiloja huonommin kuin silikonitutit. Tämä on siis minun kokemukseni. Silikoni ei mene oikeastaan miksikään, vaikka kymmeniä kertoja pesee tiskikoneessa.

      • aloittaja

        taidan tehdä niin että pesen vauvalle tuttiosat ite, muut osan saa hoitaa kone. ja keittäminen päälle.
        Esikoiselle keitin pullot joka syötön jälkeen varmaan 5kk asti, mutta söi tosin tissiäkin paljon, aina ei vain ollut tarpeeksi. (huvi)tutit keitin kerran päivässä. Pullosoppaa sai kyllä tarpeeksi tehdä :)


    • hennaliina

      empä oo keitelly pulloja seiite ekan kerran jälkeen.. poitsu tais olla pikkusta yli kuukauden ikänen. nyt 3,5kk ja täysin korvikkeella kun oma maito loppui. sairaalan välinehuoltaja antoi vinkin: keitä vesi vedenkeittimellä ja kaada pulloon ja laita tuttiosa väärin päin hetkeksi. siinä se. ihan hyvä ja nopea juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      915
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      644
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      561
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      482
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      71
      457
    Aihe