Debian Lenny alkanut juntturoimaan

Nichya

Viimeviikolla kävi sama juttu. Mitään säätöjä en ole tehnyt. Päivitykset olen ottanut. Mitään esijulkaisu juttuja ei ole päällä.

Niin siis prossu alkaa veivaa 100% ja mikään ohjelma ei sammu ruksista, tai edes mene alapalkkiin. Ihan satunnaista tuo on, mutta välillä ottaa kupoliin.

Voiskohan vika olla tuossa webselaimessa? Nytkin veti Adblock päällä Facebookissa 110MB muistia.

Tapoin kaikki ohjelmat, jotka itse olin aukaissut. Iceweasel ja Rhythmbox. Nyt prossu seilaa siellä 10-16% välillä ja muisti putos 180MB. Swappiin ei ole koskettu.

Netinstalilla asennettu, jos sillä tiedolla nyt mitään tekee. Muuten toimii kuin unelma.

Tuota näytti kun alkoi juntaamaan. Ohjelmia kyllä saa päälle, mutta mikään ei sammu.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4568877.png

10

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :wq

      Kuvakaappauksestas ilmeni, että FaceBookin sivu on selaimessas auki. Täällä FaceBook selaimessa jumii tosi pahasti - saa Konquerorin lähes solmuun.

      Tiedä sitten johtuuko FaceBook -sivuilla olevista javascript-himmeleistä vaiko sivun tumpelosta HTML-koodista?

      Oli miten oli, tässä W3C:n validaattorin tulos yksistään FaceBookin login-sivusta:
      http://www.aijaa.com/v.php?i=4569076.png

      • -.pitter.-

        Minulla Facebook toimii ongelmitta, selaimena Opera 10-beta. Jostain syystä tuo kymppi beta ei toimi Debianissa valikoiltaan niin jouhevasti kuin Ubuntussa, johtuukohan kun Debi on mulla 64-bittinen ja Ubu 32. (et jos kokeilee niin 64-bittiseen varminta asentaa vakaa versio) Mulla on Ubussa ollut paljon murhetta Foxin kanssa varsinkin nettivideoiden kanssa ja siksi nyt käytän ja varmaan jään käyttämään tuota Operaa. Depsiin laitoinkin heti Operan:
        http://deb.opera.com/
        Eihän se mitään maksa kokeilla :)

        Aloittajalla muutakin huolta, onko työpöytätehosteita käytössä? Kannattaa ottaa ne pois jos näytönohjain himpunkin mopo... meinaan ne voi saada ihan outoja ongelmia aikaan.


      • Nichya
        -.pitter.- kirjoitti:

        Minulla Facebook toimii ongelmitta, selaimena Opera 10-beta. Jostain syystä tuo kymppi beta ei toimi Debianissa valikoiltaan niin jouhevasti kuin Ubuntussa, johtuukohan kun Debi on mulla 64-bittinen ja Ubu 32. (et jos kokeilee niin 64-bittiseen varminta asentaa vakaa versio) Mulla on Ubussa ollut paljon murhetta Foxin kanssa varsinkin nettivideoiden kanssa ja siksi nyt käytän ja varmaan jään käyttämään tuota Operaa. Depsiin laitoinkin heti Operan:
        http://deb.opera.com/
        Eihän se mitään maksa kokeilla :)

        Aloittajalla muutakin huolta, onko työpöytätehosteita käytössä? Kannattaa ottaa ne pois jos näytönohjain himpunkin mopo... meinaan ne voi saada ihan outoja ongelmia aikaan.

        Operasta en oikein tykkää. Epiphanya käyttäisin, jos se toimis joka sivulla ongelmitta.

        Näytönohjain on joku vanha ATI Radeon ja muistiltaan 256MB. Mitään suljettua kökköä en ole asentanut erikseen, enkä voi sietää Ubuntun puolellakaan noita tehoste juttuja. Ne häipyy asennuksen jälkeen heti. Eli nekään ei ole käytössä,

        Ihan Debian oletus ajurit näyttikselle jne...

        Tuon kaiken jälkeen forcetin koneen uudelleen käynnistykseen (virtanappi pohjaan) ja sen jälkeen on taas toiminut ihan OK. Nyt en ole kämpillä, mutta kohta puolin sinne päin menossa.


      • Bollywood
        Nichya kirjoitti:

        Operasta en oikein tykkää. Epiphanya käyttäisin, jos se toimis joka sivulla ongelmitta.

        Näytönohjain on joku vanha ATI Radeon ja muistiltaan 256MB. Mitään suljettua kökköä en ole asentanut erikseen, enkä voi sietää Ubuntun puolellakaan noita tehoste juttuja. Ne häipyy asennuksen jälkeen heti. Eli nekään ei ole käytössä,

        Ihan Debian oletus ajurit näyttikselle jne...

        Tuon kaiken jälkeen forcetin koneen uudelleen käynnistykseen (virtanappi pohjaan) ja sen jälkeen on taas toiminut ihan OK. Nyt en ole kämpillä, mutta kohta puolin sinne päin menossa.

        "Näytönohjain on joku vanha ATI Radeon ja muistiltaan 256MB."

        Olen aina epäillyt, että sen paremmin Ubuntu kuin Debianikaan ei välttämättä toimi tosiasiassa kunnolla tuolla minimimuistimäärällä. Minulla kaksi konetta käytössä joissa Ubuntut molemmissa. Toisessa RAM 1 Gt ja todella loistavasti toimii myös Compiz. Toisessa RAM 512 M (ATI) - ja esim. Iltasanomien "mouse over" on selvästi takkuisempi, joskin toimii.

        Kyllä minimi - ainakin Ubuntulla - on tuo 512 M. Ja miksi Debian tekisi poikkeuksen.


    • Katso niitä prosesseja, sieltä selviää tai pitäisi selvitä mikä sitä tehoa hörppii. Minulla se oli yhdessä vaiheessa python joka välillä alkoi hörimään täytyä häkää ja hydytteli konetta. Poistelin muutama turhan pythonia käyttävän sovellukse, älkää kysykö mitä kun en enää itsekään niitä muista mutta ongelma hävisi samantien. Eli prosessit välilhedeltä klikkaat sitä yläriman %CPU siten että nuoli näyttää ylös niin näet mikä syö tehot, muista valita myös "Näytä -> Kaikki prosessit" valikosta, oletuksena näyttää muistaakseni vain käyttäjän prosessit. JA yksi konsti on myös komentorivin "top" komento josta kehittyneempi versio on "htop" mikä pitää asentaa erikseen. Niillä kyllä pitäisi selvitä mikä syö tehot. Jos se on firefox niin kokeeksi javascript pois, flash pois ja katselee mitä tapahtuu sitten. Gnash ei saa olla asennettuna jos on Adoben flash eikä swfdec-mozilla, mielestäni ne tappelevat keskenään aivan kuten totem-mozilla ja mozilla-mplayer.

      • Nichya

        tekee tuota tuon tuosta. Pakettihallinnan Flash sekoittaa Firefoxin ja Epiphanyn. Adoben sivuilta ladattu toimii kuin unelma. Päivällä prossu huusi täyttä 100% vaikka käytössä oli FF ja Rhythbox. Topseli pois seinästä auttoi siihenkin.

        BTW siitä Debianin asennukseta ei tullut mitään tähän koneeseen. Ubuntu 9.04.kään ei kommunikoi kunnolla näytönohjaimen kanssa. Sitten kun suljetut asentaa niin alkaa saada jotain selvää. Tai siis silloin saa todellakin selvää. Mahtaa olla sellainen näytönohjain että vaatii suljettuja peruskäyttöönkin.

        Hardinfo sanoo noin:

        -Computer-
        Processor : AMD Sempron(tm) Processor 3000
        Memory : 1803MB (416MB used)
        Operating System : Ubuntu 9.04
        User Name : -
        Date/Time : ma 27. heinäkuuta 2009 23.55.11
        -Display-
        Resolution : 1440x900 pixels
        OpenGL Renderer : GeForce 6100 nForce 405/PCI/SSE2/3DNOW!
        X11 Vendor : The X.Org Foundation
        -Multimedia-
        Audio Adapter : HDA-Intel - HDA NVidia
        -Input Devices-
        Power Button (FF)
        Power Button (CM)
        Macintosh mouse button emulation
        AT Translated Set 2 keyboard
        PC Speaker
        ImPS/2 Generic Wheel Mouse
        IR-receiver inside an USB DVB receiver
        -Printers-
        No printers found
        -IDE Disks-
        -SCSI Disks-
        ATA WDC WD2500JS-00N
        HL-DT-ST DVD -RW GSA-H21N
        BUFFALO External HDD Rev:
        Generic USB SD Reader
        Generic USB CF Reader
        Generic USB SM Reader
        Generic USB MS Reader
        Kingston DataTraveler 2.0


      • Nichya kirjoitti:

        tekee tuota tuon tuosta. Pakettihallinnan Flash sekoittaa Firefoxin ja Epiphanyn. Adoben sivuilta ladattu toimii kuin unelma. Päivällä prossu huusi täyttä 100% vaikka käytössä oli FF ja Rhythbox. Topseli pois seinästä auttoi siihenkin.

        BTW siitä Debianin asennukseta ei tullut mitään tähän koneeseen. Ubuntu 9.04.kään ei kommunikoi kunnolla näytönohjaimen kanssa. Sitten kun suljetut asentaa niin alkaa saada jotain selvää. Tai siis silloin saa todellakin selvää. Mahtaa olla sellainen näytönohjain että vaatii suljettuja peruskäyttöönkin.

        Hardinfo sanoo noin:

        -Computer-
        Processor : AMD Sempron(tm) Processor 3000
        Memory : 1803MB (416MB used)
        Operating System : Ubuntu 9.04
        User Name : -
        Date/Time : ma 27. heinäkuuta 2009 23.55.11
        -Display-
        Resolution : 1440x900 pixels
        OpenGL Renderer : GeForce 6100 nForce 405/PCI/SSE2/3DNOW!
        X11 Vendor : The X.Org Foundation
        -Multimedia-
        Audio Adapter : HDA-Intel - HDA NVidia
        -Input Devices-
        Power Button (FF)
        Power Button (CM)
        Macintosh mouse button emulation
        AT Translated Set 2 keyboard
        PC Speaker
        ImPS/2 Generic Wheel Mouse
        IR-receiver inside an USB DVB receiver
        -Printers-
        No printers found
        -IDE Disks-
        -SCSI Disks-
        ATA WDC WD2500JS-00N
        HL-DT-ST DVD -RW GSA-H21N
        BUFFALO External HDD Rev:
        Generic USB SD Reader
        Generic USB CF Reader
        Generic USB SM Reader
        Generic USB MS Reader
        Kingston DataTraveler 2.0

        Kyllähän tuo nvidia 6100 ainakin löytyy Debianin "nvidia-glx" paketista ja oletan että samaa piiriä siinä tarkoitetaan joskaan en ole varma, tämä nvidia 6100/405 lienee integroitu piiri? Eipä tuossa tulosteessa muuta merkillistä näy mutta en tajua miksi "Macintosh mouse button emulation" on käytössä vaikka ei se kai mitään haittaakaan.

        Katsoppas muuten onko siinä samalla tavalla kuin mulla että Flash 9 on flashplayer-mozilla (Macromedia Flash) ja Flash 10 on flashplugin non-free (Adobe) eli saman firman tuote mutta eri versiot eri nimillä. Voit kokeilla vaihtaa noiden kesken jos toinen toimii paremmin kuin toinen ja poistaminen kannattaa tehdä --purge eli "merkitse kokonaan poistettavaksi" jotta mahdollisimman mitään jämiä jää kummittelemaan mihinkään. Ja Gnash, swfdec-mozilla poistettuna. Epiphanyssa ainakin kannattaa käyttää "Mainosten poistaja" laajennusta. Jos selain jumittaa niin kannattaa yrittää sulkea välilehtiä yksi kerrallaan, mulla oli kerran saman oloista vaivaa mutta se ilmeni VAIN tiettyjen nettisivujen kanssa ja niissä oli flashplayer. Sain kuitenkin monesti suljettua ko. välilehden jolloin kuorma tippui mutta aika monesti taisi joutua käynnistämään selaimen uudastaankin. Tein bugiraportinkin mutta epiphanyn porukka sanoi etteivät ota kantaa kun on non-free flash käytössä.

        BTW kun vieläkään ei niinkun taida olla täyttä varmuutta (ainakaan lukijoilla) että mikä sen tehon imuroi niin tätä kuvakaappauksen mukaista näkymää minä penäsin

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/debian/cpu.png

        eli tuostahan näkee varsin selvästi mikä tehot vie mutta se kannattaa avata taustalle jo ennenkuin tuo jäkitys alkaa sillä se kestää muuten aika kauan.

        "Topseli pois seinästä auttoi siihenkin"

        enpä kommentoi


      • Nichya
        exergy kirjoitti:

        Kyllähän tuo nvidia 6100 ainakin löytyy Debianin "nvidia-glx" paketista ja oletan että samaa piiriä siinä tarkoitetaan joskaan en ole varma, tämä nvidia 6100/405 lienee integroitu piiri? Eipä tuossa tulosteessa muuta merkillistä näy mutta en tajua miksi "Macintosh mouse button emulation" on käytössä vaikka ei se kai mitään haittaakaan.

        Katsoppas muuten onko siinä samalla tavalla kuin mulla että Flash 9 on flashplayer-mozilla (Macromedia Flash) ja Flash 10 on flashplugin non-free (Adobe) eli saman firman tuote mutta eri versiot eri nimillä. Voit kokeilla vaihtaa noiden kesken jos toinen toimii paremmin kuin toinen ja poistaminen kannattaa tehdä --purge eli "merkitse kokonaan poistettavaksi" jotta mahdollisimman mitään jämiä jää kummittelemaan mihinkään. Ja Gnash, swfdec-mozilla poistettuna. Epiphanyssa ainakin kannattaa käyttää "Mainosten poistaja" laajennusta. Jos selain jumittaa niin kannattaa yrittää sulkea välilehtiä yksi kerrallaan, mulla oli kerran saman oloista vaivaa mutta se ilmeni VAIN tiettyjen nettisivujen kanssa ja niissä oli flashplayer. Sain kuitenkin monesti suljettua ko. välilehden jolloin kuorma tippui mutta aika monesti taisi joutua käynnistämään selaimen uudastaankin. Tein bugiraportinkin mutta epiphanyn porukka sanoi etteivät ota kantaa kun on non-free flash käytössä.

        BTW kun vieläkään ei niinkun taida olla täyttä varmuutta (ainakaan lukijoilla) että mikä sen tehon imuroi niin tätä kuvakaappauksen mukaista näkymää minä penäsin

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/debian/cpu.png

        eli tuostahan näkee varsin selvästi mikä tehot vie mutta se kannattaa avata taustalle jo ennenkuin tuo jäkitys alkaa sillä se kestää muuten aika kauan.

        "Topseli pois seinästä auttoi siihenkin"

        enpä kommentoi

        Syynä oli kuin olikin tuo Lärväkirja. Onpa sontaa nuo sivut.

        "Topseli pois seinästä auttoi siihenkin

        enpä kommentoi"

        Aika hätänen ratkaisu oli tuokin... Prosessin tapaminenkin autaa tuohon näköjään. Menee vaan tapossa vähän aikaa.

        Näyttäis Debian toimivan ihan oikein.

        Hei kun sä tiedät tuosta Boinc:ista, niin saako sitä mitenkään sillain, että se ei käynnisty koneen käynnistyksen yhteydessä? Pitää aina erikseen Pausettaa, jos aikoo tehdä jotain vähän raskaampaa.


      • Nichya kirjoitti:

        Syynä oli kuin olikin tuo Lärväkirja. Onpa sontaa nuo sivut.

        "Topseli pois seinästä auttoi siihenkin

        enpä kommentoi"

        Aika hätänen ratkaisu oli tuokin... Prosessin tapaminenkin autaa tuohon näköjään. Menee vaan tapossa vähän aikaa.

        Näyttäis Debian toimivan ihan oikein.

        Hei kun sä tiedät tuosta Boinc:ista, niin saako sitä mitenkään sillain, että se ei käynnisty koneen käynnistyksen yhteydessä? Pitää aina erikseen Pausettaa, jos aikoo tehdä jotain vähän raskaampaa.

        Avaa Boinc Manager, valitse Toiminta -> Hyllytä ja sitten pitäisi kaikki aktiviteetti loppua myös seuraavassa buutissa eli kunnes taas annat luvan jatkaa toimintaa. Suljet vain Boinc Managerin niin asetusten pitäisi jäädä voimaan (hyllytetty eli idle).

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/stopboinc.png

        Toinen vaihtoehto on että pudotat sitä CPU:n käyttöä pienemmäksi ja vain tarvittaessa hyllytät, näin voit buutin jälkeen antaa Boincin työskennellä esim. 30% CPU-teholla ja jos alat väsäilemään videoita tms. raskaampaa niin hyllytät käsin tilapäisesti. Löydät oikean paikan kohdasta Lisäasetukset -> Asetukset -> Suorittimen käyttö. Kuvakkaappuksessa olen sallinut sen 30% cpupoweria ja näet siellä alapalkissa myös sen sinimustan prosukuorman ilmaisimen niin se jaksottaa sen kuorman noin, siniset piikit ovat kuormaa ja musta on idleä.

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/boinclessloaded.png


      • exergy kirjoitti:

        Avaa Boinc Manager, valitse Toiminta -> Hyllytä ja sitten pitäisi kaikki aktiviteetti loppua myös seuraavassa buutissa eli kunnes taas annat luvan jatkaa toimintaa. Suljet vain Boinc Managerin niin asetusten pitäisi jäädä voimaan (hyllytetty eli idle).

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/stopboinc.png

        Toinen vaihtoehto on että pudotat sitä CPU:n käyttöä pienemmäksi ja vain tarvittaessa hyllytät, näin voit buutin jälkeen antaa Boincin työskennellä esim. 30% CPU-teholla ja jos alat väsäilemään videoita tms. raskaampaa niin hyllytät käsin tilapäisesti. Löydät oikean paikan kohdasta Lisäasetukset -> Asetukset -> Suorittimen käyttö. Kuvakkaappuksessa olen sallinut sen 30% cpupoweria ja näet siellä alapalkissa myös sen sinimustan prosukuorman ilmaisimen niin se jaksottaa sen kuorman noin, siniset piikit ovat kuormaa ja musta on idleä.

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/boinclessloaded.png

        JOs tuo minun Boinc Managerini on täysin eri näköinen kuin sinulla niin eli jos sulla on sellainen hyvin pieni sininen ikkuna niin siinä jossain lukee "Advanced view" niin siitä saa näkymän samanlaiseksi kuin tuossa minun kuvakaappauksessani. Makuasia kumpaa käyttää mutta minusta tämä kehittyneempi näkymä on selkeämpi käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe