imovane

huolestunut

hei!

seurustelen vanhemman miehen kanssa, jolla on univaikeuksia. en tiennyt tästä ennen kuin löysin häneltä unilääkkeitä, imovanea. hän kertoi että on käyttänyt niitä jo pitempääkin. pakkauksessa oli 100 pilleriä ja ne oli määrätty tammikuun lopussa. nyt helmikuun lopussa lääkkeitä ei ollut kuin muutama jäljellä. olen huolissani. onko normaalia että ihminen syö noin paljon unilääkkeitä? hänellä on muistihäiriöitä ja ajoittain hän tuntuu yksinkertaiselta. voiko nämä lääkkeet vaikuttaa siihenkin? en tiedä mitä tekisin, mutta en voi jatkaa tämän asian kanssa. olen todella huolissani hänestä. hän vain raivostuu kun alan puhumaan ja keksii jonkun syyn, miksi ei voi mennä lääkäriin. minusta hän ansaitsee oikeaa hoitoa, eikä mitään unilääkkeitä.

48

72520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen78

      Käytän itse unilääkkeitä, mut vaan lääkärin ohjeen mukaan. Lukemani perusteella vaikuttaa, et miehelläsi on jonkin sortin lääkeriippuvuus. Jos on määrätty 100 kpl Imovanea, jota otetaan vaan yks tabletti illalla ni sen pitäis riittää melkein kolmeks kuukaudeks. Sun kannattais valvoa hänen lääkkeen ottamista ja jos huomaat, et niit menee enempi, ku yks ni sanot hänelle asiasta ja jos sekään ei auta ni otat selvää kuka lääkäri on niit hänelle kirjottanu ja sanot, et hän käyttää niitä väärin. Lääkkeitten väärin käytössä on aina riskinsä. Imovane aiheuttaa riippuvuutta siinä missä Diapamitkin. Kyllä tuo muistihäiriöt ja yksinkertaisuus todenäk. johtuu lääkeistä. Sun pitää yrittää jutella hänen kanssaan. Tsemppiä sulle!

      • käyttänyt

        Jos sinulle on määrätty yksi tabletti, ei se tarkoita, että kaikille olisi sama ohje. Erään ankaran kokemuksen jälkeen kun en nukkunut minulle määrättiin tilapäisesti 2,5 - 3 imovanea per yö. Nihkeetä oli nukahtaminen niilläkin. Ja sitten tuo riippuvuus, se ei ole mitenkään yhteydessä syötyyn lääkemäärään vaan söitpä yhden tai kymmenen päivässä ja jos käyttö jatkuu pitempään on riippuvuus valmis ja irtipääsy todella vaikeaa.

        Aloittajalle sanoisin, että miehen olisi syytä alkaa tuumia käyttöään jos se on jatkunut pitkään tai jos se on jotenkin hallitsematonta, käyttää esim. myös päivällä niitä. Hänen on syytä puhua asiasta lääkärinsä kanssa, eikä niin kuin edellinen esitti, että sinä puhuisit hänen lääkärinsä kanssa, siitä ei tule kuin sotkua.


      • tietävä
        käyttänyt kirjoitti:

        Jos sinulle on määrätty yksi tabletti, ei se tarkoita, että kaikille olisi sama ohje. Erään ankaran kokemuksen jälkeen kun en nukkunut minulle määrättiin tilapäisesti 2,5 - 3 imovanea per yö. Nihkeetä oli nukahtaminen niilläkin. Ja sitten tuo riippuvuus, se ei ole mitenkään yhteydessä syötyyn lääkemäärään vaan söitpä yhden tai kymmenen päivässä ja jos käyttö jatkuu pitempään on riippuvuus valmis ja irtipääsy todella vaikeaa.

        Aloittajalle sanoisin, että miehen olisi syytä alkaa tuumia käyttöään jos se on jatkunut pitkään tai jos se on jotenkin hallitsematonta, käyttää esim. myös päivällä niitä. Hänen on syytä puhua asiasta lääkärinsä kanssa, eikä niin kuin edellinen esitti, että sinä puhuisit hänen lääkärinsä kanssa, siitä ei tule kuin sotkua.

        ensinnäkin imovane EI ole unilääke vaan nukahtamislääke,ja pitkän käytön yhteydessä myös toleranssi kasvaa eli teho heikkenee. Lääkkeen pitkäaikaisen käytön yhteydessä voi ilmetä lieviä muistihäiriöitä ja passiivisuutta. Imovanen pitkäaikainen ja jatkuva käyttö ei ole suotavaa,mutta käytön tarpeellisuus on aina yksityiskohtaista. Imovane ei ole kuitenkaan vahvimmasta päästä,joten varsinaiseen lääkeriippuvuuteen niillä ei pääse,mutta helposti se tulee tavaksi ottaa yhä useampi lääke jotta vaikutus tuntuisi vahvemmalta ja nukahtaminen olisi yhtä helppoa kuin lääkkeen käytön alkuvaiheessa.


      • Ibu
        käyttänyt kirjoitti:

        Jos sinulle on määrätty yksi tabletti, ei se tarkoita, että kaikille olisi sama ohje. Erään ankaran kokemuksen jälkeen kun en nukkunut minulle määrättiin tilapäisesti 2,5 - 3 imovanea per yö. Nihkeetä oli nukahtaminen niilläkin. Ja sitten tuo riippuvuus, se ei ole mitenkään yhteydessä syötyyn lääkemäärään vaan söitpä yhden tai kymmenen päivässä ja jos käyttö jatkuu pitempään on riippuvuus valmis ja irtipääsy todella vaikeaa.

        Aloittajalle sanoisin, että miehen olisi syytä alkaa tuumia käyttöään jos se on jatkunut pitkään tai jos se on jotenkin hallitsematonta, käyttää esim. myös päivällä niitä. Hänen on syytä puhua asiasta lääkärinsä kanssa, eikä niin kuin edellinen esitti, että sinä puhuisit hänen lääkärinsä kanssa, siitä ei tule kuin sotkua.

        Vai ei määrä vaikuta riippuvuuden kehittymiseen,
        jos muka ei niin ainakin vieroitusoireiden
        rajuuteen, ovat ne sitten mitä hyvänsä kenelläkin.


      • Ovidiu

        Jos kyseessä on 5 mg:n Imovane, voi sitä terapeuttisena annoksena ottaa 15 mg ilta ja silloin kuukaudessa napit menevät. Suositeltavaahan se ei tietenkään ole jatkuvana lääkkeenä.


      • Ovidiu
        tietävä kirjoitti:

        ensinnäkin imovane EI ole unilääke vaan nukahtamislääke,ja pitkän käytön yhteydessä myös toleranssi kasvaa eli teho heikkenee. Lääkkeen pitkäaikaisen käytön yhteydessä voi ilmetä lieviä muistihäiriöitä ja passiivisuutta. Imovanen pitkäaikainen ja jatkuva käyttö ei ole suotavaa,mutta käytön tarpeellisuus on aina yksityiskohtaista. Imovane ei ole kuitenkaan vahvimmasta päästä,joten varsinaiseen lääkeriippuvuuteen niillä ei pääse,mutta helposti se tulee tavaksi ottaa yhä useampi lääke jotta vaikutus tuntuisi vahvemmalta ja nukahtaminen olisi yhtä helppoa kuin lääkkeen käytön alkuvaiheessa.

        Imovane (tsopikloni) ON keskipitkävaikutteinen bentsodiatsepiinien tavoin vaikuttava unilääke.

        Sana nukahtamislääke on harhaanjohtava. Sitä käytetään kenties siksi, että Imovanen vaikutus alkaa melko nopeasti.

        Ultralyhytvaikutteisia ovat bentsot Halcion (triatsolaami) ja Dormicum (midatsolaami), jotka alkavat myös vaikuttaa nopeasti. Mieluummin näiden kohdalla käyttäisin termiä nukahtamislääke, jos sittenkään.


      • Ovidiu
        Ibu kirjoitti:

        Vai ei määrä vaikuta riippuvuuden kehittymiseen,
        jos muka ei niin ainakin vieroitusoireiden
        rajuuteen, ovat ne sitten mitä hyvänsä kenelläkin.

        Riippuu henkilön painosta, toleranssista, lääkkeen määrästä ja vahvuudesta, mikä vaikuttaa kehenkin. Ei ole olemassa yksiselitteistä linjaa asiaan. 3 kpl 5 mg:n Imovanea on vielä terapeuttinen annos. Keskustelussa ei ole tullut ilmi, ovatko napit olleet vitosia vai seiskapuolikkaita.


      • Tuuls
        tietävä kirjoitti:

        ensinnäkin imovane EI ole unilääke vaan nukahtamislääke,ja pitkän käytön yhteydessä myös toleranssi kasvaa eli teho heikkenee. Lääkkeen pitkäaikaisen käytön yhteydessä voi ilmetä lieviä muistihäiriöitä ja passiivisuutta. Imovanen pitkäaikainen ja jatkuva käyttö ei ole suotavaa,mutta käytön tarpeellisuus on aina yksityiskohtaista. Imovane ei ole kuitenkaan vahvimmasta päästä,joten varsinaiseen lääkeriippuvuuteen niillä ei pääse,mutta helposti se tulee tavaksi ottaa yhä useampi lääke jotta vaikutus tuntuisi vahvemmalta ja nukahtaminen olisi yhtä helppoa kuin lääkkeen käytön alkuvaiheessa.

        Itse käytin Imovanea useamman vuoden ja kun sitten lopetin, niin tuli ihan hirveät vieroitusoireet. Oli huimausta, heikkoa oloa,vapinaa ja keskittymiskyky hävisi.Oireet kestivät monta viikkoa, olin töistä pois kuukauden. Enää en niitä myrkkyjä niele, vaan koitan pärjätä luontaistuotteilla.


      • Anonyymi

    • Minni

      Imovanet eivät vaikuttaneet mitenkään minuun kun testasin niitä lääkärin määräämällä annostuksella, sain ainoastaan kitkerän maun suuhuni.
      Vasta 3n tabun jälkeen alkoi hieman väsyttää...

    • Pupujärki

      Onkohan Zopinoxin vaikuttava aine sama kuin Imovanen?

      • joo

        On, tsopikloni. Zopinox on rinnakkaislääke ja jonkin verran halvempi.


      • Ovidiu

        Vastaus tuli otsikossa.


    • huolestunut

      kiitos kaikille vastauksista. nämä helpottivat ja tukivat vähän. mies on nyt töissä ja kirjoitin hänelle kirjeen jossa kerroin huolistani. juttelemme siis illalla. toivottavasti kaikki menee hyvin. olen niin huolissani hänestä.

      • Ibu

        on syönyt Imovanea jo vuoden jos ei kauempaa.
        Aineesta irti pääseminen voi vaatia vieroitus-
        hoidon, lopettaminen "seinään" voi olla vaarallista hänelle ja myös muille (agressioineen).


    • Ovidiu

      Mikäli ne ovat 5 mg:n Imovaneja, ei annostus ole mennyt yli terapeuttisen rajan (15 mg / ilta). Tietenkään niitä ei kannattaisi joka ilta napsia, koska toleranssi kehittyy eikä niistä enää ole apua. Myös unettomuus aiheuttaa yksinkertaisuutta.

      • Unta kaaliin

        Pidätkö Stella (10 mg) 1/2 tabl per ilta haitallisena annoksena vuosienkin ajan käytettynä? Tai Stilnoct:ia?


      • Serita

        mitä tarkoitat? "Myös unettomuus aiheuttaa yksinkertaisuutta:"


      • Ovidiu
        Serita kirjoitti:

        mitä tarkoitat? "Myös unettomuus aiheuttaa yksinkertaisuutta:"

        YKSINKERTAISUUDESTA
        "Huolestunut" mainitsi, että hänen miehensä vaikuttaa yksinkertaiselta. Unettomuus aiheuttaa muistamattomuutta ja ajatuksenjuoksun hitautta. Ainakin subjektiivisesti olen näin kokenut. Mielestäni lääkkeellä nukuttu yö on aina parempi kuin vastentahtoisesti valvottu yö.

        STILNOCT/STELLA...
        ...on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön (muutama viikko). Oma mielipiteeni on, että pidempi käyttö on perusteltua 1) mikäli lääke auttaa nukkumaan, 2) annos ei nouse.


      • Serita
        Ovidiu kirjoitti:

        YKSINKERTAISUUDESTA
        "Huolestunut" mainitsi, että hänen miehensä vaikuttaa yksinkertaiselta. Unettomuus aiheuttaa muistamattomuutta ja ajatuksenjuoksun hitautta. Ainakin subjektiivisesti olen näin kokenut. Mielestäni lääkkeellä nukuttu yö on aina parempi kuin vastentahtoisesti valvottu yö.

        STILNOCT/STELLA...
        ...on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön (muutama viikko). Oma mielipiteeni on, että pidempi käyttö on perusteltua 1) mikäli lääke auttaa nukkumaan, 2) annos ei nouse.

        Vastauksesi helpotti. En muistanut mitä, hän oli kirjoittanut. Käytän itse imovanea joka ilta. Siksi pelästyin, että se tekee yksinkertaiseksi.
        Ainakin minulle se on nukkumisen edellytys, koska muuten jäisin kuuntelemaan CPAP-laitteeni ääntä.


      • Unta kaaliin
        Ovidiu kirjoitti:

        YKSINKERTAISUUDESTA
        "Huolestunut" mainitsi, että hänen miehensä vaikuttaa yksinkertaiselta. Unettomuus aiheuttaa muistamattomuutta ja ajatuksenjuoksun hitautta. Ainakin subjektiivisesti olen näin kokenut. Mielestäni lääkkeellä nukuttu yö on aina parempi kuin vastentahtoisesti valvottu yö.

        STILNOCT/STELLA...
        ...on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön (muutama viikko). Oma mielipiteeni on, että pidempi käyttö on perusteltua 1) mikäli lääke auttaa nukkumaan, 2) annos ei nouse.

        Yes! Auttavat nukkumaan koko yön eikä annos ole lisääntynyt.


      • Uneton

        Olen usean vuoden ajan käyttänyt imovania, aluksi 5 mg, noin vuoden kuluttua 2x5 mg, tällä hetkellä 2x7,5 mg yössä, nyt nukun yöt, enkä ole väsynyt päivällä mutta olen huolestunut että
        joudun vieläkin lisäämään annosta, toisaalta olen ollut tällä samalla annoksella jo pari vuotta mutta haluaisin päästä näistä eroon, onko
        muita tehokkaita nukahtamislääkkeitä joista ei tule riippuvaiseksi.


      • Ovidiu
        Uneton kirjoitti:

        Olen usean vuoden ajan käyttänyt imovania, aluksi 5 mg, noin vuoden kuluttua 2x5 mg, tällä hetkellä 2x7,5 mg yössä, nyt nukun yöt, enkä ole väsynyt päivällä mutta olen huolestunut että
        joudun vieläkin lisäämään annosta, toisaalta olen ollut tällä samalla annoksella jo pari vuotta mutta haluaisin päästä näistä eroon, onko
        muita tehokkaita nukahtamislääkkeitä joista ei tule riippuvaiseksi.

        Pyydä lääkäriltäsi Atarax-resepti. Vanha väsyttävä antihistamiini, johon ei pitäisi jäädä koukkuun. Älä lopeta Imovanea kuitenkaan seinään. Voit laskea annosta esim. 3,75 mg per viikko - kaksi viikkoa.

        Voit myöhemmin käyttää sitten Imovanea tarvittaesa Ataraxin kanssa jos uni ei tahdo tulla.

        Trisykliset masennuslääkkeet (Triptyl ja Doxal) väsyttävät. Esim. Doxal kannattaa ottaa jo illalla 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

        Neuroleptit ovat kolmas mahdollinen, mutta hevimpi ryhmä. Ne tekevät voimattoman olon.

        Bentsodiatsepiinit ja niiden kaltaiset lääkeaineet (kuten Imovane) valitettavasti aiheuttavat pitkäaikaiskäytössä usein toleranssin nousua ja riippuvuutta.


      • Uneton
        Ovidiu kirjoitti:

        Pyydä lääkäriltäsi Atarax-resepti. Vanha väsyttävä antihistamiini, johon ei pitäisi jäädä koukkuun. Älä lopeta Imovanea kuitenkaan seinään. Voit laskea annosta esim. 3,75 mg per viikko - kaksi viikkoa.

        Voit myöhemmin käyttää sitten Imovanea tarvittaesa Ataraxin kanssa jos uni ei tahdo tulla.

        Trisykliset masennuslääkkeet (Triptyl ja Doxal) väsyttävät. Esim. Doxal kannattaa ottaa jo illalla 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

        Neuroleptit ovat kolmas mahdollinen, mutta hevimpi ryhmä. Ne tekevät voimattoman olon.

        Bentsodiatsepiinit ja niiden kaltaiset lääkeaineet (kuten Imovane) valitettavasti aiheuttavat pitkäaikaiskäytössä usein toleranssin nousua ja riippuvuutta.

        Onko tämä Atarax unilääke ja vaikuttako se koko yön, entä sivuvaikutukset?


      • Ovidiu
        Uneton kirjoitti:

        Onko tämä Atarax unilääke ja vaikuttako se koko yön, entä sivuvaikutukset?

        Atarax on pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttava väsyttävä ns. vanhan polven antihistamiini (reseptilääke). Annosteluskaala on laaja 25-200 mg. En ole itse unilääkkeenä sitä käyttänyt, mutta 25 mg on jo auttanut jännittyneisyystilaan päivällä, joten isommalla annoksella sen luulisi toimivana hyvänä unilääkkeenä. Riippuvuusvaaraa - toisin kuin bentsoilla ja niiden kaltaisesti vaikuttavilla lääkkeillä - ei tiettävästi ole. Tapakäyttöä voi tietysti alkaa esiintyä, mutta onko siitä jotakin haittaa, en usko. Oikean annostuksen löytää varmaan vain kokeilemalla.


      • ...

        Hankin 7,5mg imovaneja ns "ei normaaleja reittejä", joten minulla ei ole reseptiä eikä annostus ohjeita. Aluksi otin 2kpl, ja parin tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen otin 2 lisää. jossain vaiheessa nukahdin. Sen jälkeen olen ottanut yleensä 3kpl kerralla, kuitenkin vain parina iltana viikossa(nyt 3 viikon ajan). Välillä on auttanut ja välillä ei.

        Täältä saa kuitenkin käsityksen että annostus on liian iso, onko näin? Olen 23 vuotias ja painan 108kg(rasvaprosentti n.20-25).

        Onko tuohon kamalaan makuun mitään kikkoja, esim. 2 seuraavaa päivää kaikki mitä juon, maistuu pahalta.


      • GoR
        Ovidiu kirjoitti:

        Atarax on pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttava väsyttävä ns. vanhan polven antihistamiini (reseptilääke). Annosteluskaala on laaja 25-200 mg. En ole itse unilääkkeenä sitä käyttänyt, mutta 25 mg on jo auttanut jännittyneisyystilaan päivällä, joten isommalla annoksella sen luulisi toimivana hyvänä unilääkkeenä. Riippuvuusvaaraa - toisin kuin bentsoilla ja niiden kaltaisesti vaikuttavilla lääkkeillä - ei tiettävästi ole. Tapakäyttöä voi tietysti alkaa esiintyä, mutta onko siitä jotakin haittaa, en usko. Oikean annostuksen löytää varmaan vain kokeilemalla.

        Tämä on kovin vanha ketju mutta sanoisin kuitenkin omasta kokemuksesta että Atarax ei sovi minulle yhtään. Itseasiassa se on minulle varsin pirullinen lääke. Sivuvaikutuksena tulivat voimattomuus, masennus ja painajaiset. Eikä ole lainkaan epätavallista. Keskustelin juuri tänään asiasta lääkärin kanssa. Minulla on myös psori joten joten harmillista että lääke ei sovi minulle. Tehoaa kutinaan loistavasti mutta tosiaan tekee mielialalle tepposet. Mutta minulla on haitat suuremmat kuin hyödyt. Eli nyt sitten kutinaan Zyrtec'iä ja univikeuksiin kokeillaan Stilnoctia. Tenoxia söin ennen ja halusin päästä niistä eroon riippuvuusvaaran takia. Sen takia Atarax. Lopetin Ataraxin käytön itse eikä ollut ongelmia. Mieliala koheni ennalleen kahdessa vuorokaudessa. Jos huomaat Ataraxin käytön yhteydessä em. oireita niin lopeta käyttö heti ja mene lääkärin juttusille.


    • insomnia

      Lääkärini on määrännyt minulle Imovanea jo vuosia. Otin kerran puheeksi sen, että tällaiset lääkkeethän on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Lääkärini totesi siihen vain, että miksi hemmetissä potilaita pitää kiusata unettomuudella, jos on olemassa lääkkeitä joista saa apua. Sinänsä aika osuvasti sanottu. Siitä huolimatta vähän arvelutti, kun hän automaattisesti uusi Imovane-reseptini 100-200 tablettia seiskapuolikasta, ohjeena 1-2 tablettia yöksi. Olen yrittänyt pitää annostuksen mahdollisimman pienenä, mutta unensaannin kanssa on vähän niin ja näin. Olin jo muutaman kuukauden ilman lääkitystä ja nukahtelin ja heräilin säännöllisen epäsäännöllisesti. Ja olin sitten unettoman yön jälkeen aivan tokkurassa. Uneton yöhän vastaa lääkäreiden (mm. alan gurun Markku Partisen) mukaan yhden promillen känniä. En siis olisi saanut mennä auton rattiin unettoman yön jälkeen. Mutta minkäs teet, kun töissä on käytävä.
      Viimeksi soitin lääkärilleni (n. 30 vuoden lääkäri-potilas-suhde) ja pyysin soittamaan apteekkiin Imovane-reseptin. Yllätys yllätys: puhelimitse ei saa enää määrätä kuin yhden pienimmän pakkauksen, siis 10 tabl 3,75 vahvuutta.
      Tämä on tietenkin seurausta lääkkeen väärinkäytöstä, katukaupasta ja ties mistä. Mutta MIKSI HEMMETISSÄ MYÖS REHELLISTEN POTILAIDEN PITÄÄ KÄRSIÄ väärinkäyttäjien toiminnasta.

      No, ongelma selvisi sillä, että lääkäri määräsi puhelimessa sen pienimmän pakkauskoon ja lähetti minulle kotiin postitse reseptin 7,5 mg No 2 x C DS, 1-2 tabl tarvittaessa yöksi. Siitähän sitä riittää ensi syksyyn saakka, kun säästeliäästi käyttää.

      • Ovidiu

        Sulla on hieno lääkäri. Ymmärtää yskän. Itse olen lääkemyönteinen juuri siksi, että lääkkeellä nukuttu yö on aina paljon parempi kuin vastentahtoisesti valvottu ja kuten totesit, valvomisen seurauksena voi sattua jotakin todella vakavaa!


      • kerrallaan?
        Ovidiu kirjoitti:

        Sulla on hieno lääkäri. Ymmärtää yskän. Itse olen lääkemyönteinen juuri siksi, että lääkkeellä nukuttu yö on aina paljon parempi kuin vastentahtoisesti valvottu ja kuten totesit, valvomisen seurauksena voi sattua jotakin todella vakavaa!

        Itse saan aina vain 20 tbl kerrallaan ja on aina rampattava uusimassa resepti. Minulla on Stilnoct, jota otan vain 1/2 tbl/yö.


      • GoR
        kerrallaan? kirjoitti:

        Itse saan aina vain 20 tbl kerrallaan ja on aina rampattava uusimassa resepti. Minulla on Stilnoct, jota otan vain 1/2 tbl/yö.

        Stilnoct on yksi eniten väärinkäytetty lääke. Se on todella narkkien suosikkilistan kärkipäässä ja sen takia sitä määrätään vähän kerrallaan. Eikä nykyään määrätä juuri koskaan ensimmäisellä käynnillä eikä ensimmäiseksi unilääkkeeksi. Hyvin vaarallinen lääke väärinkäytettynä. Joku on joskus sanonut että Stilnoct on lääkkeitten crack. l. nopeasti koukuttava. A-klinikan sivuilla voit tutustua asiaan jos kiinnostaa.


      • GoR kirjoitti:

        Stilnoct on yksi eniten väärinkäytetty lääke. Se on todella narkkien suosikkilistan kärkipäässä ja sen takia sitä määrätään vähän kerrallaan. Eikä nykyään määrätä juuri koskaan ensimmäisellä käynnillä eikä ensimmäiseksi unilääkkeeksi. Hyvin vaarallinen lääke väärinkäytettynä. Joku on joskus sanonut että Stilnoct on lääkkeitten crack. l. nopeasti koukuttava. A-klinikan sivuilla voit tutustua asiaan jos kiinnostaa.

        miten Imovanen maun saa pois. Otat lääkkeen väärin jos siitä makua jää. Pillerit pitää nielaista pureksimatta ja runsaan nesteen kanssa. Näin ei maku jää suuhun.
        Toinen juttu annostus. Minulla on Imovane 7,5 ja yleensä puoli pilleriä riittää, nyt eläkkeellä neljänneskin. Ajoittain on kausia, etten tarvitse ollenkaan. Minulla alkaa vaikuttamaan noin tunnin päästä ja vaikutus kestää 3-4 tuntia. Joskus harvoin joudun yöllä ottamaan toisen annoksen, kun herään pirteänä liian vähän nukkumisen jälkeen.
        Väkisin sillä ei unta saa. Jos ei mene nukkumaan vaan touhuaa jotain, ei seuraavana päivänä muista illasta mitään.
        Tenox ei minulle sopinut. Nukuin kyllä hyvin, mutta päivällä olin tavattoman hermostunut. En voinut olla hetkeäkään paikallaan. Joillekin se sopii, minulle ei.
        Halcion on vaarallinen pitkään käytettynä. Ensin tulee painajaisia, sitten lihasmuutoksia jotka sydämeen asti levinneenä vievät hengen. Kertoi muuan lääkäri lehdessä. Häneltäkin oli muutamia potilaita kuollut siihen. Minullakin oli jo ollut painajaisia, kun lopetin Halcionin...


      • Anonyymi
        GoR kirjoitti:

        Stilnoct on yksi eniten väärinkäytetty lääke. Se on todella narkkien suosikkilistan kärkipäässä ja sen takia sitä määrätään vähän kerrallaan. Eikä nykyään määrätä juuri koskaan ensimmäisellä käynnillä eikä ensimmäiseksi unilääkkeeksi. Hyvin vaarallinen lääke väärinkäytettynä. Joku on joskus sanonut että Stilnoct on lääkkeitten crack. l. nopeasti koukuttava. A-klinikan sivuilla voit tutustua asiaan jos kiinnostaa.

        Entä sitten, jos ei olekaan narkki. Näkeehän sen nykyään Omakannasta paljonko lääkettä on reseptiltä haettu apteekista. Jos on ottanut liikaa = yli reseptin ohjeen, ei saa uutta pakkausta ennen kuin reseptin mukainen määrä on lopuillaan. Aivan naurettavaa ja sairasta sekoittaa lääkettä oikein käyttävät narkkeihin!!!


    • jo-vain

      tryptofaani ja melatoniini ajaa saman asian eikä tuhoa unimekanismia.
      Kaikki synteettiset uni"lääkkeet" tuhoavat elimistön oman unimekanismin.

      En ymmärrä miksi niitä kutsutaan lääkkeiksi.

      • SulleHönö

        Äläpä höpise joutavia, kun et näemmä tiedä unettomuudesta yhtikäs mitään. Tryptofanin ja melatoniinin sijaan voit heittää helttaasi esim. mukillisen perunajauhoja tai banaanin ja valvot kiroillen yösi. Jos todella on kyse kroonisesta unettomuudesta, on sen kärsivän halveksimista tarjota jotain trypotfania tai melatoniiinia.

        Sä et taida tietää edes mikä on lääke ja miksi lääkäri lääkettä määrää. Samanhan voi hoitaa juomalla lasillisen vettä, eikö?


      • Voi-siiri-pieni
        SulleHönö kirjoitti:

        Äläpä höpise joutavia, kun et näemmä tiedä unettomuudesta yhtikäs mitään. Tryptofanin ja melatoniinin sijaan voit heittää helttaasi esim. mukillisen perunajauhoja tai banaanin ja valvot kiroillen yösi. Jos todella on kyse kroonisesta unettomuudesta, on sen kärsivän halveksimista tarjota jotain trypotfania tai melatoniiinia.

        Sä et taida tietää edes mikä on lääke ja miksi lääkäri lääkettä määrää. Samanhan voi hoitaa juomalla lasillisen vettä, eikö?

        elämäsi on vaikeaa, mutta ei se kiinnosta ketään.


      • insomniac

        Ei, vaan sinun viisastelusi ne tässä eivät kiinnosta ketään.
        Vaikea-asteinen krooninen unettomuus on loputonta helvettiä, johon ei mitkään tryptofaanit, lämpimät maidot, lampaiden laskemiset, melatoniinit tai lässynlää rentoutusharjoitukset auta. Ylimielistä muutenkin tulla pätemään unettomuutta käsittelevään keskusteluun jos ei tiedä koko aiheesta mitään.
        Kun kärsii koko ikänsä univaikeuksista ja terveyskin alkaa olla huonolla tolalla, niin kyllä se Tenoxeilla ja lihasrelaksanteilla nukuttu uni on aina helvetin paljon parempi vaihtoehto kuin se ettei nukkuisi ollenkaan. Meitä on monia, jotka pystymme nukkumaan ainoastaan näillä tujummilla koktaileilla eikä se johdu tottumisesta tai riippuvuudesta, vaan siitä että aivojen vuorokausirytmiä säätelevät toiminnot ovat syystä tai toisesta rikki.
        Unettomuus tappaa, ja se kierre on saatava katkaistua tavalla millä hyvänsä ennen kuin on liian myöhäistä, eli ennen kuin tulee sydän- tai aivoinfarkti tai sattuu joku muu vakava onnettomuus.
        Vaatikaa ihmiset itsellenne toimivat lääkkeet älkääkä tyytykö pelkkään Ataraxiin ja sääliviin katseisiin. Jokaisella tässä maassa on oikeus nukkua ja saada apua krooniseen unettomuuteen!


      • Anonyymi
        insomniac kirjoitti:

        Ei, vaan sinun viisastelusi ne tässä eivät kiinnosta ketään.
        Vaikea-asteinen krooninen unettomuus on loputonta helvettiä, johon ei mitkään tryptofaanit, lämpimät maidot, lampaiden laskemiset, melatoniinit tai lässynlää rentoutusharjoitukset auta. Ylimielistä muutenkin tulla pätemään unettomuutta käsittelevään keskusteluun jos ei tiedä koko aiheesta mitään.
        Kun kärsii koko ikänsä univaikeuksista ja terveyskin alkaa olla huonolla tolalla, niin kyllä se Tenoxeilla ja lihasrelaksanteilla nukuttu uni on aina helvetin paljon parempi vaihtoehto kuin se ettei nukkuisi ollenkaan. Meitä on monia, jotka pystymme nukkumaan ainoastaan näillä tujummilla koktaileilla eikä se johdu tottumisesta tai riippuvuudesta, vaan siitä että aivojen vuorokausirytmiä säätelevät toiminnot ovat syystä tai toisesta rikki.
        Unettomuus tappaa, ja se kierre on saatava katkaistua tavalla millä hyvänsä ennen kuin on liian myöhäistä, eli ennen kuin tulee sydän- tai aivoinfarkti tai sattuu joku muu vakava onnettomuus.
        Vaatikaa ihmiset itsellenne toimivat lääkkeet älkääkä tyytykö pelkkään Ataraxiin ja sääliviin katseisiin. Jokaisella tässä maassa on oikeus nukkua ja saada apua krooniseen unettomuuteen!

        Kiitos!!! Samaa mieltä. Hyvin yönsä nukkuvat "neuvojat" voivat kernaasti painua helvettiin!


      • Anonyymi
        Voi-siiri-pieni kirjoitti:

        elämäsi on vaikeaa, mutta ei se kiinnosta ketään.

        Kiinnostaa!
        Lisäksi olen osittain samaa mieltä.


      • Anonyymi
        insomniac kirjoitti:

        Ei, vaan sinun viisastelusi ne tässä eivät kiinnosta ketään.
        Vaikea-asteinen krooninen unettomuus on loputonta helvettiä, johon ei mitkään tryptofaanit, lämpimät maidot, lampaiden laskemiset, melatoniinit tai lässynlää rentoutusharjoitukset auta. Ylimielistä muutenkin tulla pätemään unettomuutta käsittelevään keskusteluun jos ei tiedä koko aiheesta mitään.
        Kun kärsii koko ikänsä univaikeuksista ja terveyskin alkaa olla huonolla tolalla, niin kyllä se Tenoxeilla ja lihasrelaksanteilla nukuttu uni on aina helvetin paljon parempi vaihtoehto kuin se ettei nukkuisi ollenkaan. Meitä on monia, jotka pystymme nukkumaan ainoastaan näillä tujummilla koktaileilla eikä se johdu tottumisesta tai riippuvuudesta, vaan siitä että aivojen vuorokausirytmiä säätelevät toiminnot ovat syystä tai toisesta rikki.
        Unettomuus tappaa, ja se kierre on saatava katkaistua tavalla millä hyvänsä ennen kuin on liian myöhäistä, eli ennen kuin tulee sydän- tai aivoinfarkti tai sattuu joku muu vakava onnettomuus.
        Vaatikaa ihmiset itsellenne toimivat lääkkeet älkääkä tyytykö pelkkään Ataraxiin ja sääliviin katseisiin. Jokaisella tässä maassa on oikeus nukkua ja saada apua krooniseen unettomuuteen!

        Mulla tenox ei auttanut mitää. Mainitsemasi atarax yhdessä imovanen kanssa, kuivaa suuta mut toimii muuten aika hyvin.


    • Niin-se-menee

      hyvä elämä;
      - päivät työntekoa
      - ja illan voi päättää nushauttamalla, niin vot
      ---- UNI MAITTAA OIKEIN KUNNOLLA !!!

    • Anonyymi

      Liiallinen käyttö noissa bentsodiatsepiimiste (Diapam,opamox,imovane,tenox jne) joitain nyt nimeltä mainitakseni lääkkein kanssa aiheuttaa järkyttävän riippuvuuden.Aikoinaan sain trauman jälkihoitona jotta pysyisi pää kasassa .puolisen vuotta tuli napsittua kaikkia lähes täysillä max annostuksilla lääkärin ohjeen mukaan,kunnes huomattiin että oli kehittynyt riippuvuus.
      Sitten se helvetti vasta alkoikin olin niin hirveässä riippuvuudessa kiinni ettei tosi.
      Jatkuva tuska lakanat tyynyt peitothikoilusta märkinä käsien vapina siis mikään ei onnistunut .
      Että älkää ikinä syökö enenpää kuin pakko

      • Anonyymi

        Tekstin kirjoitusasusta voi päätellä, ettei polla käy täydellä teholla. Jo lääkkeiden vaikuttavien aineiden sekoittaminen antaa ymmärtää, ettet joko tiedä mistä puhut tai tosiaan, pää on niin sekaisin. Ota torkut ja ilman aineita.


    • Anonyymi

      Määrät ovat kyllä todella suuria. Itselleni lääkäri kirjoittaa 10 10 tabun reseptit 2 kuukauden välein. Olisin huolissani.

    • Anonyymi

      100 % humpuukia älkää tilatko.

      • Anonyymi

        Eihän näitä tilata....


    • Anonyymi

      Tottakai Imovane aiheuttaa riippuuvuutta, onhan se Bentsodiatsepiini, mutta se on paljon parempi ratkaisu kuin jatkuvat unihäiriöt. Ja niitä jotkut ovat pakotettu ottamaan, jopa kaksin, kolminkertaisesesti tai pitkin yötä saadaakseen edes parin tunnin torkut, Jatkuva unettomuus se vasta vaarallista on!

    • Anonyymi

      Itse olen äyttänyt Imovanea vuosia ja saanut sen avulla uniongelmat kuriin. Käytän sitä työstressiin, säännöllisesti 1/2 tai 1/3 tabletia eli hyvin pieniä määriä. Jos joskus on isompaa stressiä saattaa mennä kokonainen tabletti. Lomien aikaan ja viikonloppuisin taas en ota ollenkaan. Minusta hyvä ja käytännöllinen lääke kunhan itse osaa pitää määrät pieninä. Jos seuraavana päivänä ei ole töitä ei kannata lääkettä ottaa. Myös muut konstit, kuten avonainen makuuhuoneen ikkuna ja mukavat fantasiat ennen nukkumaanmenoa edesauttavat nukahtamista.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe