Terveisiä borzoi

kasvattajalta :)Kun sitten pysyvästi varasin typykän,kerroin 20 vuotta rotua kasvattaneelle naiselle,että tästä penikasta tulee sitten se tyhjäpäinen egonjatkeeni...se nauru olisi ollut nauhoittamisen arvoinen ;))))
No,kuitenkin paikalla oli 6 borzoita,3 omaa,3 lainakoiraa.Sain lämpimän,ei liehittelevän vastaanoton joka koiralta,emäkoirakaan ei ollut milläänsäkkään vaikka pentuja hipelöin sen läsnäollessa,katsoi vaan että ethän varasta.Ainoatakaan haukahdusta ei pihasta kuulunut koko aikana,koirat viettivät rauhallista kesäelämää vaikka joukossa oli pentujakin,siis nippa nappa 1 v koiria.Siellä ne makoilivat reporankoina leikkien parin pekingeesin(kiinanpalatsikoira)kanssa sulassa sovussa,ne vieraatkin.Kysyin näiltä kahden polven kasvattajilta koulutettavuuden surkeudesta,väitetystä agressiivisuudesta etc,vastaukset,samoin kuin vaikutelmani koirista olisi yllättäneet monet ihmiset jopa täällä.
Joten,kuten jo aiemmin sanoin,ennakkoluulot kantsii välillä työntää sinne missä arska ei paista ja ottaa asioista selvää.Sama pätee varmaan moniin rotuihin...huutaa se minunkin mummoni dobberin nähdessään että iik,verikoira,tappaja...sama kuinka monesti hänelle kerron,että ne jutut on pelkkää shittiä...ja verikoira on vihikoira tietääkseni ;)))))ja silläkin on veren kanssa sitä tekoa,että on erinomainen mm verijäljellä.

135

869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.sorsa

mutta jos mennään ensin sinun tulevaan rotuun, niin eräs manaili jolla on rotusi edustajia 5 kpl oli kotona, ja yksi mukana että koirillaan siis borzoillaan on ulkonevat etutassut ja mukana olevalla yksilöllä sisäänpäin kääntynneet tassut. Onhan rodullasi sairauksiakin siinä missä muillakin roduilla, mahalaukunkiertymää ja sydänsairauttakin esiintyy. Mutta toivotaan että saat reippaan ja terveen koiran, luonteen, sekä terveydenkin puolesta.

Dalluista taas tuli puhetta, kun fifi oli shoppailemassa mukanani tänään. kun moni on liian helposti ottamassa dallun mikä on koulutukseltaan yksi vaativimmista roduista, vaikka onkin pk- oikeudet. Joissakin maissa on dallut paljon kovempia luonteelta, kun Suomessa ja rodulla esiintyy alkuperäistä vahtimisviettiä joillakin edustajilla, ja sitten saa tehdä duunia ja kovasti, että sitä saa hillittyä.

Dalluilla ruokintakin on pikkasen eri kun millään muulla rodulla, koska niillä on täysin erillainen ruuansulatus systemi kuin toisilla roduilla, ja kärssii saat jos annat liian proteiinipitoista ruokaa, urattikiteistä ja munuaiskivistä. Mutta yleisesti ottaen dallutkin on suhkot terve rotu, kun materiaalia löytyy koirissa, mitä käytää jalostukseen.

• ja kaikilla hiukasenkin isommilla roduilla syytä tutkia jalkojen asentoa...jos virheitä tulee,on ruokintaa muutettava,auttaa yleensä nopsaan...
        Jos 5 kertaa pääsee sama virhe toistumaan niin???Aika outoa.
        penturuoka ei borzoille sovi,saa lähes aina jalat vinksalleen..ei kyllä sovi tosi monille muillekkaan isoille roduille.
        Dalluista ei ole suurtakaan tietoa paitsi se,että borzoin ohella ovat ainoa tietämäni rotu,joka hymyilee...siis ilman opetustakin,ei tietty jokainen.
        Oli aika hauska 5 v borzoi neiti joka kierteli mua suu suuressa hymyssä,joka hammas paljaana,dalluilla olen samaa nähnyt :)

• n.sorsa
        davalyan kirjoitti:

ja kaikilla hiukasenkin isommilla roduilla syytä tutkia jalkojen asentoa...jos virheitä tulee,on ruokintaa muutettava,auttaa yleensä nopsaan...
        penturuoka ei borzoille sovi,saa lähes aina jalat vinksalleen..ei kyllä sovi tosi monille muillekkaan isoille roduille.
        Dalluista ei ole suurtakaan tietoa paitsi se,että borzoin ohella ovat ainoa tietämäni rotu,joka hymyilee...siis ilman opetustakin,ei tietty jokainen.
        Oli aika hauska 5 v borzoi neiti joka kierteli mua suu suuressa hymyssä,joka hammas paljaana,dalluilla olen samaa nähnyt :)

mikä ei hymyile, emonsa kyllä hymyilee. Mutta mun mielestä kaikkila suuremmilla roduilla, kannataa unohtaa penturuoka, hitaasti hyvää tulee. Alhaalta ylös pitää koirat kehittyä ei alle vuoden ikäinen koira todellakaan saa vaikka bullmastiffeissä, näyttää joltakin 2-3.v ikäiseltä koiralta, kun niiden pitäis kehittyä 4- 5 vuotiaaksi asti.

• Pukeli 1
        davalyan kirjoitti:

ja kaikilla hiukasenkin isommilla roduilla syytä tutkia jalkojen asentoa...jos virheitä tulee,on ruokintaa muutettava,auttaa yleensä nopsaan...

aiot mennä vinttikoirasi kanssa vaiko peräti susijahtiin aiot osallistua? hehheh.

Kuule ota nyt hyvä ihminen mielummin, jos ajava koira on pakko saada, niin Suomenajokoira, siinä on paljon suomalaista ja luonnekin on erittäin lempeä, niin ja hintakin on ainakin puolet halvempi.
        Kyllä nyt tässä vaan vähän haiskahtaa esittelykoiran hankinta, joka kyllä pitkässä juoksussa menee miinuksen puolelle.
        Hitto, kun naurattaa, tai oikeastaan säälittää nämä koirakauppiaiden yli-puhumat ihmiset.

• ihmetteliä
        Pukeli 1 kirjoitti:

aiot mennä vinttikoirasi kanssa vaiko peräti susijahtiin aiot osallistua? hehheh.

Kuule ota nyt hyvä ihminen mielummin, jos ajava koira on pakko saada, niin Suomenajokoira, siinä on paljon suomalaista ja luonnekin on erittäin lempeä, niin ja hintakin on ainakin puolet halvempi.
        Kyllä nyt tässä vaan vähän haiskahtaa esittelykoiran hankinta, joka kyllä pitkässä juoksussa menee miinuksen puolelle.
        Hitto, kun naurattaa, tai oikeastaan säälittää nämä koirakauppiaiden yli-puhumat ihmiset.

Tilaa tua kyl viä, ei se mahu tuulikaappiikaa talvel, ei sitä voi ulkonka majottaa talvell niinko paksuturkkisii kai voi.

• n.sorsa
        davalyan kirjoitti:

eräs minkä varmaan tiedätkin, millä oli Suomen ensinmäinen borkku pentue, niin sanoi aikoinaa, että tuontikoirien jälkeläiset kehittyy nopeammin, kun Suomalaiset pennut.

• Myy-Pikkuinen
        Pukeli 1 kirjoitti:

ole jokaisen oma asia minkä koiran valitsee ja mihin tarkoitukseen?

• Pukeli 1
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

ole jokaisen oma asia minkä koiran valitsee ja mihin tarkoitukseen?

älä tähän asiaan puutu.
        Minä saan kyllä kertoa oman mielipiteeni eri koiraroduista julkisella keskustelupalstalla.

• Myy-Pikkuinen
        Pukeli 1 kirjoitti:

älä tähän asiaan puutu.
        Minä saan kyllä kertoa oman mielipiteeni eri koiraroduista julkisella keskustelupalstalla.

kieltänyt sen? Sama koskee minuakin, saan tähän puuttua ja kertoa oman ajatukseni asioista, julkisella keskustelupalstalla.

• Myy-Pikkuinen
        davalyan kirjoitti:

Airedalenterrierin jotka myös hymyilee, sit yhden sekarotusen joka suorastaan harrastaa hymyilyä! =)))

• Pukeli 1
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

Airedalenterrierin jotka myös hymyilee, sit yhden sekarotusen joka suorastaan harrastaa hymyilyä! =)))

vai mitä se ylähuulen nostaminen sitten tosiasiallisesti onkaan?
        Hyvä jos me ihmiset koemme sen sellaisena.

• Myy-Pikkuinen
        Pukeli 1 kirjoitti:

vai mitä se ylähuulen nostaminen sitten tosiasiallisesti onkaan?
        Hyvä jos me ihmiset koemme sen sellaisena.

ole pelkkä ylähuuli, kyllä niil airiksillakin loisti koko kalusto. =)

• Myy-Pikkuinen kirjoitti:

ole pelkkä ylähuuli, kyllä niil airiksillakin loisti koko kalusto. =)

Tuon olen kanssa nähnyt Airiksilla. On muuten rotu jota ei enää niin usein vastaan tule. Oikeastaan hyvin harvoin.

• Myy-Pikkuinen
        umalehtinen kirjoitti:

Tuon olen kanssa nähnyt Airiksilla. On muuten rotu jota ei enää niin usein vastaan tule. Oikeastaan hyvin harvoin.

jos niitä jossain on niin kyllä ne heti jotenkin huomioi, vaikka ois kuin ajatuksissaan liikenteessä.

• Pukeli 1

• Pukeli 1 kirjoitti:

suomessa lasketaan seura,eikä ajaviin koiriin...ihan jos et ole huomannut????
        Vai koirakauppiaan ylipuhuma...mullahan ei tietty ollutkaan silmät matkassa eikä korvat mukana kun niitä koiria muutaman tunnin olin katsomassa...olet aika huvittava,keski-ikäinen aina oikeassa täti ;)

• Pukeli 1 kirjoitti:

mitään,jos sulla ei ole varaa rotukoiraan,tuli vaan tuosta jänispiiskan puolet halvemmasta hinnasta mieleen,mulla nyt kuitenkin sattuu olemaan ja ei harmita sitä ollenkaan venakkoon sijoittaa.
        Siihen esittelykappaleeseen...aion kyllä näyttelyssä käydä,niin olen käynyt lähes jokaisen koirani kanssa,miksipä luopuisin mukavasta harrastuksesta nytkään?Menisin muuten varmaan jänispiiskankin kanssa kehiin,ei tule ainakaan mieleen mitään syytä miksi en!!!!!

• ihmetteliä kirjoitti:

Tilaa tua kyl viä, ei se mahu tuulikaappiikaa talvel, ei sitä voi ulkonka majottaa talvell niinko paksuturkkisii kai voi.

ei kyllä koirat asu pihalla,saavat olla aidatulla alueella päivisin,öisin ovat sisällä...ja venakko muuten kestää loistavasti pakkasta sanovat =)

• n.sorsa kirjoitti:

mikä ei hymyile, emonsa kyllä hymyilee. Mutta mun mielestä kaikkila suuremmilla roduilla, kannataa unohtaa penturuoka, hitaasti hyvää tulee. Alhaalta ylös pitää koirat kehittyä ei alle vuoden ikäinen koira todellakaan saa vaikka bullmastiffeissä, näyttää joltakin 2-3.v ikäiseltä koiralta, kun niiden pitäis kehittyä 4- 5 vuotiaaksi asti.

olla hyvä juttu,moni pelästyy kun koira hymyilee,luulee joksikin muuksi vaikka mitään murinaa tai uhkailua ei ole näkyvissä =)

hymyilijöitä varmaan paljon,en vaan ole törmännyt muuta kuin näitten kahden rodun kohdalla siihen,että se on tosi yleistä =)

• = R
        davalyan kirjoitti:

suomessa lasketaan seura,eikä ajaviin koiriin...ihan jos et ole huomannut????
        Vai koirakauppiaan ylipuhuma...mullahan ei tietty ollutkaan silmät matkassa eikä korvat mukana kun niitä koiria muutaman tunnin olin katsomassa...olet aika huvittava,keski-ikäinen aina oikeassa täti ;)

Sinäkin olet aika huvittava, ja jopa ikä-rastinen, mitä väliä on viestin kirjoittajan iällä. Kyllä sinustakin vielä tulee keski-ikäinen tai jopa vanhanainen, jos luoja suo,
        ''aatteleppa sitä''

• = R kirjoitti:

Sinäkin olet aika huvittava, ja jopa ikä-rastinen, mitä väliä on viestin kirjoittajan iällä. Kyllä sinustakin vielä tulee keski-ikäinen tai jopa vanhanainen, jos luoja suo,
        ''aatteleppa sitä''

luule olevani ainoa ihminen joka tietää kaikesta kaiken ;)))ja muut ei mitään.
        Ja ps,pukeli tuolla toisessa keskustelussa tituleeraa itseään "keski-ikäiseksi"...

• davalyan kirjoitti:

Ja ps,pukeli tuolla toisessa keskustelussa tituleeraa itseään "keski-ikäiseksi"...

pukeli kohtele esim myytä aivan yhtä ikärasistisesti,kas kun et siihen kommentoi vai onko se noin päin sitten parempi?????

• = R
        davalyan kirjoitti:

Aha, se johtuukin siitä tuo ikärasismisi, kun pukeli nyt sattui sanomaan mielestään oman oikean mielipiteensä, eikä ylistänyt sinun mielipiteitäsi.

• = R
        davalyan kirjoitti:

ei kyllä koirat asu pihalla,saavat olla aidatulla alueella päivisin,öisin ovat sisällä...ja venakko muuten kestää loistavasti pakkasta sanovat =)

Venakko ei muuten kestä pakkasta paljonkaan, sanovat mitä sanovat, mutta tarhakoiraa et venakosta voi tehdä, ymmärrätkö, kaikkia ei pidä uskoa mitä sanovat !

• = R kirjoitti:

Aha, se johtuukin siitä tuo ikärasismisi, kun pukeli nyt sattui sanomaan mielestään oman oikean mielipiteensä, eikä ylistänyt sinun mielipiteitäsi.

Pukeli saa pitää mielipiteensä ihan rauhassa...josko se olisikin jäänyt vaan mielipiteisiin ;)

• Viitsisitkö selittää?
        davalyan kirjoitti:

Pukeli saa pitää mielipiteensä ihan rauhassa...josko se olisikin jäänyt vaan mielipiteisiin ;)

"josko se olisikin jäänyt vaan mielipiteisiin"
        Onko pukeli tehnyt jotain muutakin kuin kertonut omat mielipiteensä borzoihankinnastasi?

• = R kirjoitti:

Venakko ei muuten kestä pakkasta paljonkaan, sanovat mitä sanovat, mutta tarhakoiraa et venakosta voi tehdä, ymmärrätkö, kaikkia ei pidä uskoa mitä sanovat !

mainiosti pakkasta sanovat venakoitten omistajat =))))
        Ihan foorumilta luettua ja kasvattajien kotisivuilta,venakolla kun on ihan kunnollinen pohjavilla.En aina jaksa ymmärtää tätä vittuilua,kestää se suomen ajurikin pakkasta,kunhan koppi on lämmitetty...ja vielä viimeksi se,ettei mulla edes ole ainoatakaan tarhaa jonne koiran jättäisin lojumaan.

• puteli..

• n.sorsa kirjoitti:

eräs minkä varmaan tiedätkin, millä oli Suomen ensinmäinen borkku pentue, niin sanoi aikoinaa, että tuontikoirien jälkeläiset kehittyy nopeammin, kun Suomalaiset pennut.

Toi oli kyllä niin hauska juttu,että olisi kiva kuulla mihin se perustuu.
        Oisko tää kenties ihan joku oma fysiikan laki ;D

• n.sorsa
        molossi kirjoitti:

tältä borkku kasvattajalta, itseltä, kun sanoi tuontikoirien kasvusta aikoinaan, en tarkemmin itse kysynnyt. Mutta noitahan titteleitähän sattuu olemaan hänen koirien jälkeläisillä riittävästi, sekä on tuontia, et varmaan tietää, sitten mistä puhuu, eikä vaan yhdessä rodussa löydy pelkästään kasvatusta.

• molossi kirjoitti:

Ei ainakaan venäläissyntyiset chowt kasvaneet nopeammin...tietty,venäläiset borzoit on hiukan isompia kuin suomalaiset...ehkä se?

• ovat ihania,

sanoivat kateelliset mitä tahansa! Itse olen aina kuolannut afgaanin perään, mutta se turkki, se turkki.. Yhden turkkirotuisen olen omistanut, ja tunnustan laiskuuteni ts. ei hulmuhelmoja enää meille. Tai sitten joo..
      Salukikin olisi aika mellevä, samoin englantilainen. Pari päivää sitten treffasin pari italiaanoa jotka olivat kuin jalokiviä! Tuon kauniimpaa koiraa ei voi ollakaan. Harmi vaan että itselle ne ovat vähän liian pieniä..
      Mutta ihanan koiran saat!! Olen kateellinen, mutta hyvällä mielellä!!

• Pukeli 1

sinäpä sen sanoit.
        Kirjoituksesi oikein puhkuu pinnallisuutta, aivankuin puhuisit eri automerkeistä.

• mutta autoista
        Pukeli 1 kirjoitti:

sinäpä sen sanoit.
        Kirjoituksesi oikein puhkuu pinnallisuutta, aivankuin puhuisit eri automerkeistä.

en ymmärrä tuon taivaallista. Onko se nyt niin ihmeellistä jos joku viehättyy vinttikoirista? Itselläni sellaista ei ole ollut koskaan, vaikka tokihan sellaisesta olen haaveillut..
        Olen kovin pahoillani jos viestini on sinusta pinnallinen.. ei voi mitään. En kyllä tietääkseni ole kovin pinnallinen ihminen, mutta ehkä sinä tiedät ja tunnet minut paremmin. Vai?

• turkki ole niin paha kuin väittävät,ihminen,jolla niitäkin on ollut jaa,yli 40 vuotta sanoi aikanaan,että pesu kerran kuussa,kunnon kuivatus ja sen jälkeiset viikot risujen poistamista turkista muttei muuta ennen seuraavaa pesua ja ihan hyvinä ne turkit sen ajan pysyi,toiset kyllä pesee kerran viikossa mut en usko että on tarpeellista?Saluki olisi myös ihana =)

• mutta autoista kirjoitti:

en ymmärrä tuon taivaallista. Onko se nyt niin ihmeellistä jos joku viehättyy vinttikoirista? Itselläni sellaista ei ole ollut koskaan, vaikka tokihan sellaisesta olen haaveillut..
        Olen kovin pahoillani jos viestini on sinusta pinnallinen.. ei voi mitään. En kyllä tietääkseni ole kovin pinnallinen ihminen, mutta ehkä sinä tiedät ja tunnet minut paremmin. Vai?

asioista kuten sinun luonteestasi hän "kaukotietää" kaiken näemmä.Tietysti asia riippuu vielä siitä,KUKA ihailee vinttikoiria ;)Kaikki eivät saa yhtä jyrkkiä sanoja.

• = R
        davalyan kirjoitti:

turkki ole niin paha kuin väittävät,ihminen,jolla niitäkin on ollut jaa,yli 40 vuotta sanoi aikanaan,että pesu kerran kuussa,kunnon kuivatus ja sen jälkeiset viikot risujen poistamista turkista muttei muuta ennen seuraavaa pesua ja ihan hyvinä ne turkit sen ajan pysyi,toiset kyllä pesee kerran viikossa mut en usko että on tarpeellista?Saluki olisi myös ihana =)

Olkoon kokemusta vaikka 50v. niin paskaa on sulle syöttänyt, eikö sulla ole mistään koiraasiasta omakohtaista kokemusta, kaikki viestisi perustuu kuulopuheisiin, ja sinä levität totena kaikkia kuulemaasi, täällä on kyllä muitakin koirallisia ihmisiä kuin sinä ja tuo umalehtinen, jotka tietää kokemuksesta jotain.

• sillä,
        davalyan kirjoitti:

asioista kuten sinun luonteestasi hän "kaukotietää" kaiken näemmä.Tietysti asia riippuu vielä siitä,KUKA ihailee vinttikoiria ;)Kaikki eivät saa yhtä jyrkkiä sanoja.

uskallan ihailla vinttikoiria siinä missä muitakin hännänheiluttajia. Mielestäni kaikki koirarodut ovat omalla tavallaan ihastuttavia, vaikka kaikkia en tosiaankaan itselleni haluaisi.
        Vai pitäisikö olla vain jokin suosikkirotu jota puolustaa vaikka hampaat irvessä ja dissata kaikkia muita omistajineen? Voisihan sitäkin tietysti kokeilla..

• sillä, kirjoitti:

uskallan ihailla vinttikoiria siinä missä muitakin hännänheiluttajia. Mielestäni kaikki koirarodut ovat omalla tavallaan ihastuttavia, vaikka kaikkia en tosiaankaan itselleni haluaisi.
        Vai pitäisikö olla vain jokin suosikkirotu jota puolustaa vaikka hampaat irvessä ja dissata kaikkia muita omistajineen? Voisihan sitäkin tietysti kokeilla..

ainaskin pidän kymmenistä eri roduista,monista sellaisistakin joita en ikinä ottaisi syystä tai toisesta.
        En voi oikeastaan mainita inhoavani mitään rotua ja eläimistä yleensäkkään vain käärmeistä ja hämähäkeistä en todellakaan pidä.

• Myy-Pikkuinen
        = R kirjoitti:

Olkoon kokemusta vaikka 50v. niin paskaa on sulle syöttänyt, eikö sulla ole mistään koiraasiasta omakohtaista kokemusta, kaikki viestisi perustuu kuulopuheisiin, ja sinä levität totena kaikkia kuulemaasi, täällä on kyllä muitakin koirallisia ihmisiä kuin sinä ja tuo umalehtinen, jotka tietää kokemuksesta jotain.

sulle on aamulla syötettty...

sulle on aamulla syötettty...

edes sitä saanut,tuhmeliineille ei anneta mitään ;)

• Kysäsitkö tai tuliko jutuksi ne tuoksurauhaset??

Venakko on kuvankaunis elegantti rotu. Siinä tosissaan silmä lepää. Minusta erittäin terve rotu, mitä olen kuullut ja lukenut ja just se kun niitä pentueita ei niin hirmuisesti tehdä.

Onnea sinulle uudesta tulevasta perheenjäsenestä;))

• 938672

Virossa ja venäjällä on kyllä tuollakin rodulla omat tehtaat, meneppä sinne lepuuttamaan niitä väsyneitä silmiäsi, ja tule kertomaan meillekkin kuinka silmäsi lepäsi niissäkin tehtaissa..

• 938672 kirjoitti:

Virossa ja venäjällä on kyllä tuollakin rodulla omat tehtaat, meneppä sinne lepuuttamaan niitä väsyneitä silmiäsi, ja tule kertomaan meillekkin kuinka silmäsi lepäsi niissäkin tehtaissa..

puhun Suomea ja puhun Suomesta, sekä Suomen kennelliiton jalostusnetistä.
        Siellä näkee mitä täällä rekataan ja paljonko.
        Koiria katselen yleensä näyttelyissä ja olen kyllä muutaman kerran ollut myös katselemassa radalla vinttarien juoksua.
        Rodut jotka minua viehättävät, niin niitä seuraan myös niiden rotuyhdistysten-/järjestöjen sivujen kautta.

Venakko on edelleen silmissäni kuvankaunis elegantti jalo rotu, jonka katselussa silmä lepää. Rodussa on aristokraattisuutta ja viehkeyttä sekä sen terve liikehdintä on ennennäkemättömän vaivatonta ja sulavaa.

Sille en mitään voi mikäli Venäjällä sitä löytyy pentutehtaista. Taitaa löytyä montaa muutakin rotua.

• Ent. vak. = R
        umalehtinen kirjoitti:

Koiria katselen yleensä näyttelyissä ja olen kyllä muutaman kerran ollut myös katselemassa radalla vinttarien juoksua.
        Rodut jotka minua viehättävät, niin niitä seuraan myös niiden rotuyhdistysten-/järjestöjen sivujen kautta.

Venakko on edelleen silmissäni kuvankaunis elegantti jalo rotu, jonka katselussa silmä lepää. Rodussa on aristokraattisuutta ja viehkeyttä sekä sen terve liikehdintä on ennennäkemättömän vaivatonta ja sulavaa.

Sille en mitään voi mikäli Venäjällä sitä löytyy pentutehtaista. Taitaa löytyä montaa muutakin rotua.

Puhu pukille, tuo kyseinen pentuhan ei tule suomesta, etkö lue viestejä ?

Rodun ulkonäköä en ole moittinut, enkä rotua muutenkaan, en tietenkään, koska itse olen harrastanut vinttikoiria, ja olosuhteiden pakosta rodusta joutunut luopumaan.
        Kiitos rodun kehuista kuitenkin, vaikka se oli pelkkää sanahelinää, makeilua aloittajalle.

• Ent. vak. = R kirjoitti:

Rodun ulkonäköä en ole moittinut, enkä rotua muutenkaan, en tietenkään, koska itse olen harrastanut vinttikoiria, ja olosuhteiden pakosta rodusta joutunut luopumaan.
        Kiitos rodun kehuista kuitenkin, vaikka se oli pelkkää sanahelinää, makeilua aloittajalle.

Ihailen aina kauneutta. Ison villiksen oikea liikunta on kuin tanssia, niin kevyttä se on. Sitä on ihanaa katsella kehän reunalta. Sakemannin oikea liikunta on fantastista katseltavaa.

• puhui asiaa.
        umalehtinen kirjoitti:

Ihailen aina kauneutta. Ison villiksen oikea liikunta on kuin tanssia, niin kevyttä se on. Sitä on ihanaa katsella kehän reunalta. Sakemannin oikea liikunta on fantastista katseltavaa.

Aloituksessa on aiheena venäjällä syntynyt pentu, sinä puhut suomessa kasvatetuista.
        Tuleeko mielestäsi sarjatuotantona venäjällä tehdyistä pennuista suomeen tuotuina terveempiä kun ne ylittävät rajan?

Voitko kertoa miten aloituksen venäjänvinttikoirapentuun liittyy isovillis tai saksanpaimenkoira muuta kuin siten että yritit taas vihjaista jotain Sikran ja Sakulin suuntaan, emme me muuta palstan käyttäjät ole tyhmiä vaan ymmärrämme kyllä vihjailusi johon minä ainakin olen kyllästynyt.

• kotisivulta löytyy myös kyseisen nartun hymyilykuvia omistajan kanssa =)Tuoksusta ei tullut juttua,mutta siihen piti sanoakkin,että myös nöffillä on se tuoksurauhanen =)

• puhui asiaa. kirjoitti:

Aloituksessa on aiheena venäjällä syntynyt pentu, sinä puhut suomessa kasvatetuista.
        Tuleeko mielestäsi sarjatuotantona venäjällä tehdyistä pennuista suomeen tuotuina terveempiä kun ne ylittävät rajan?

Voitko kertoa miten aloituksen venäjänvinttikoirapentuun liittyy isovillis tai saksanpaimenkoira muuta kuin siten että yritit taas vihjaista jotain Sikran ja Sakulin suuntaan, emme me muuta palstan käyttäjät ole tyhmiä vaan ymmärrämme kyllä vihjailusi johon minä ainakin olen kyllästynyt.

Pennun emä on venäjäntuonti tästä,erittäin menestyneestä kennelistä..ja tehtailijoista...ei ainakaan tämä kennel,25 vuotta kasvatusta ja pentueita ei montaa ole...
        Ovat kasvattajien parissa erittäin haluttuja koiria suomessa.

http://www.izrazdolia.ru/

• umalehtinen kirjoitti:

samaa mieltä ja alempaan viitaten,ei sikra ainoa kehissä villistä esittänyt ole,eikä ainoa menestynytkään tässä maassa,joten monien villiksiä siellä näkyy,useimpa vielä loppuun saakka kisaamassa jotain kokoa ja rotu liikkuessaan hyvin,liikkuu todella kauniisti ja vaivattomasti.Sakemannissa taas on liikkeen voimaa ja niitähän meillä täällä suomessa ei ole "kuin"muutama tuhat ;))))

• Ent. vak. = R kirjoitti:

emä on tuotu venäjältä...lue itse...

• umalehtinen kirjoitti:

että jotenkin aina pääsee unohtumaan heti venäjästä puhuttaessa se,että on niitä tehtaita ihan suomessakin ;))))

• toit keskusteluun
        davalyan kirjoitti:

samaa mieltä ja alempaan viitaten,ei sikra ainoa kehissä villistä esittänyt ole,eikä ainoa menestynytkään tässä maassa,joten monien villiksiä siellä näkyy,useimpa vielä loppuun saakka kisaamassa jotain kokoa ja rotu liikkuessaan hyvin,liikkuu todella kauniisti ja vaivattomasti.Sakemannissa taas on liikkeen voimaa ja niitähän meillä täällä suomessa ei ole "kuin"muutama tuhat ;))))

Sikran?
        Hänhän ei ole osallistunut koko keskusteluun, miksi siis vedät hänetkin tähän?

• Unohditko jo?
        davalyan kirjoitti:

kyllä borzoi on tulossa.....just alkuviikosta syntynyt pentue,emä kiinnostaa eritoten...huippu russian kennel

• nartulla on?
        davalyan kirjoitti:

Onko se tuotu pentuna vai vasta aikuisena?

• nartulla on? kirjoitti:

Onko se tuotu pentuna vai vasta aikuisena?

omistaja,koira kun oli jalostuslainassa vaan,pentuna suomeen tuotu ;)))))

• toit keskusteluun kirjoitti:

Sikran?
        Hänhän ei ole osallistunut koko keskusteluun, miksi siis vedät hänetkin tähän?

Umalle vastattiin...villakoirista ei saa puhua...sehän on samaa kuin sikrasta puhuminen...minähän kirjoitin,että viitaten alempaan kommenttiin!!!!
        Ja jottei kukaan vääristele taas hetken päästä niin joo,Sikrallakin oli upeita villiksiä,sitä faktaa ei riidat muuta miksikään,olen minäkin niitä esim messarin isossa kehässä joskus aikanaan katsellut.

• Niin aina
        davalyan kirjoitti:

omistaja,koira kun oli jalostuslainassa vaan,pentuna suomeen tuotu ;)))))

Jos koira on jalostuslainassa eli palautuu venäjälle tämän pentueen jälkeen voitko olla varma että se ei synnytä vielä 6-7 pentuetta elämänsä aikana?

• Oli selvää että
        davalyan kirjoitti:

Umalle vastattiin...villakoirista ei saa puhua...sehän on samaa kuin sikrasta puhuminen...minähän kirjoitin,että viitaten alempaan kommenttiin!!!!
        Ja jottei kukaan vääristele taas hetken päästä niin joo,Sikrallakin oli upeita villiksiä,sitä faktaa ei riidat muuta miksikään,olen minäkin niitä esim messarin isossa kehässä joskus aikanaan katsellut.

Uma kirjoitti kommenttina koska kuvitteli että kirjoitti joko Sikralle tai Sakulille joita hän inhoaa rajusti.

• Oli selvää että kirjoitti:

Uma kirjoitti kommenttina koska kuvitteli että kirjoitti joko Sikralle tai Sakulille joita hän inhoaa rajusti.

uma 40 vuoden koiraharrastuksen aikana ole nähnyt aika monta villakoiraa...tai sakua,niitähän tulee kadullakin vastaan joka hetki.
        Nyt toi veistely menee taas vähän pitkälle,minä luen tuolta suomeksi,että uma sanoi IHAILEVANSA,ei INHOAVANSA villisten ja sakujen liikkeitä...jos hän olisi veetuillut sikralle,sakulille yms,niin eikö hän olisi moittinut noita rotuja,eikä missään tapauksessa kehunut?????

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        davalyan kirjoitti:

uma 40 vuoden koiraharrastuksen aikana ole nähnyt aika monta villakoiraa...tai sakua,niitähän tulee kadullakin vastaan joka hetki.
        Nyt toi veistely menee taas vähän pitkälle,minä luen tuolta suomeksi,että uma sanoi IHAILEVANSA,ei INHOAVANSA villisten ja sakujen liikkeitä...jos hän olisi veetuillut sikralle,sakulille yms,niin eikö hän olisi moittinut noita rotuja,eikä missään tapauksessa kehunut?????

Varaudu sitten, että teillä hyppää Esy:n tarkastajat ja eläinlääkärit tarkastamassa vähän asioita. Kun tuo ystäväsi on nyt niiiiiin llipovaa taas - mutta, hän toimii selkäsi takana kuten kaksinaamaisuuteensa kuuluukin.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Varaudu sitten, että teillä hyppää Esy:n tarkastajat ja eläinlääkärit tarkastamassa vähän asioita. Kun tuo ystäväsi on nyt niiiiiin llipovaa taas - mutta, hän toimii selkäsi takana kuten kaksinaamaisuuteensa kuuluukin.

siihen varautuisin???Mulla on koirat hoidettuina,kipot ja kupot sekä piha puhtaana ja koiraturvallisena,rokotukset,madotukset ajantasalla ja kaikki ok,joten tervetuloa vaan.
        Tuollainen vihjailu on yhtä tyhjän kanssa.Aikuisten oikeasti.

• Niin aina kirjoitti:

Jos koira on jalostuslainassa eli palautuu venäjälle tämän pentueen jälkeen voitko olla varma että se ei synnytä vielä 6-7 pentuetta elämänsä aikana?

pitää vääntää???Nartun omistaa suomalainen nuori nainen,jota ei kasvatus kiinnosta,joten hän lainasi nartun jalostukseen erääseen suomalaiseen kenneliin...eli koira palautuu ihan suomalaiseen kotiinsa.
        Katoppa muuten suomen jal.nettiä ja mieti sitten,kuinka moni kasvattaja täällä ottaa nartusta kaiken hyödyn irti???Vai miksi luulet,että nartun pennutukselle tehtiin uudet ylärajat täällä...ehkäpä siksi,että monelle 7-8 pennut per narttu ei tunnu olevan yhtään mitään,turha siis olla noin hienosteleva,osataan sitä suomessakin tehtailla.

• Olen seurannut
        davalyan kirjoitti:

pitää vääntää???Nartun omistaa suomalainen nuori nainen,jota ei kasvatus kiinnosta,joten hän lainasi nartun jalostukseen erääseen suomalaiseen kenneliin...eli koira palautuu ihan suomalaiseen kotiinsa.
        Katoppa muuten suomen jal.nettiä ja mieti sitten,kuinka moni kasvattaja täällä ottaa nartusta kaiken hyödyn irti???Vai miksi luulet,että nartun pennutukselle tehtiin uudet ylärajat täällä...ehkäpä siksi,että monelle 7-8 pennut per narttu ei tunnu olevan yhtään mitään,turha siis olla noin hienosteleva,osataan sitä suomessakin tehtailla.

viime vuosina ihmeissäni sitä miten jotkut aiemmin tunnolliset kasvattajat ovat alkaneet lipeämään koirien parhaasta kasvatustoiminnassa.
        Ollaan esimerkiksi valmiita käyttämään jalostuksessa alle vuoden ikäisiä tutkimattomia uroksia. Asenne on sellainen että jälkeläiset voi sitten tutkia, pääasia että kasvattaja saa tuottaa haluamansa pentueen vaikka uroksen terveydestä ei ole tietoa.

On kasvattajia jotka astuttavat nartun jolla on takanaan kaksikin sektiota.

• Olen seurannut kirjoitti:

viime vuosina ihmeissäni sitä miten jotkut aiemmin tunnolliset kasvattajat ovat alkaneet lipeämään koirien parhaasta kasvatustoiminnassa.
        Ollaan esimerkiksi valmiita käyttämään jalostuksessa alle vuoden ikäisiä tutkimattomia uroksia. Asenne on sellainen että jälkeläiset voi sitten tutkia, pääasia että kasvattaja saa tuottaa haluamansa pentueen vaikka uroksen terveydestä ei ole tietoa.

on sitä vielä paljon pahempaakin...esimerkiksi itseäni hieman ihmetyttää muutamat kasvattajat,jotka 10 vuodessa ovat kasvattaneet 500-1000 pentua...useimmiten jättirotuja.Kellä riittää aika ja raha sellaisen katraan kunnolliseen hoitamiseen?Vastaus on,tuskin kellään,joten sosiaalistamista pennut ei saa ja ruoka on halvinta mahdollista,tämä on jo nähty.On myös monia,jotka teettää 7-9 pentuetta koiralla,jonka rodun keski-ikä on 10 vuotta,kyllä se on pelkkää hyödyntämistä.Ja teettävätkö vielä ei rekattuja?Ken tietää,mahdollista se kuitenkin on,voihan nartun astuttaa vaikka joka juoksusta ja jotkut tiinehtyy aina =(
        Itse en leikattua narttua uskaltaisi enää astuttaa,olen kyllä tietoinen,että monesti se sujuu ihan hyvin...toisinaan taas ei.

• kasvattajan joka
        davalyan kirjoitti:

on sitä vielä paljon pahempaakin...esimerkiksi itseäni hieman ihmetyttää muutamat kasvattajat,jotka 10 vuodessa ovat kasvattaneet 500-1000 pentua...useimmiten jättirotuja.Kellä riittää aika ja raha sellaisen katraan kunnolliseen hoitamiseen?Vastaus on,tuskin kellään,joten sosiaalistamista pennut ei saa ja ruoka on halvinta mahdollista,tämä on jo nähty.On myös monia,jotka teettää 7-9 pentuetta koiralla,jonka rodun keski-ikä on 10 vuotta,kyllä se on pelkkää hyödyntämistä.Ja teettävätkö vielä ei rekattuja?Ken tietää,mahdollista se kuitenkin on,voihan nartun astuttaa vaikka joka juoksusta ja jotkut tiinehtyy aina =(
        Itse en leikattua narttua uskaltaisi enää astuttaa,olen kyllä tietoinen,että monesti se sujuu ihan hyvin...toisinaan taas ei.

olisi ollut valmis käyttämään alle puoli vuotiasta urosta nartullaan.

• = R
        umalehtinen kirjoitti:

Lässyn lässyn, sinä et ihaile ko ittees, ja se on tosi!
        Olethan itse sanonut ettei muut koirat edes ole omistajillee oikeita ja rakkaita koiria, kuin pienet koirat vaan, siin siun ihailus

• Unohditko jo? kirjoitti:

kyllä borzoi on tulossa.....just alkuviikosta syntynyt pentue,emä kiinnostaa eritoten...huippu russian kennel

tuotu menestyneestä venäläisestä kennelistä pentuna suomeen...onkohan täällä lukutaidottomia ihmisiä?Linkinkin löydät tuolta jostain..

• Löytyykö...
        Olen seurannut kirjoitti:

noita tietoja sektioista tuolta jalostustietojärjestelmästä?

• puhui asiaa. kirjoitti:

minähän en mitään tiedä. Olettaisin siellä olevan todella korkealuokkaisia Borzoita kunnon kasvattajilla, koska rodun kotimaa on Venäjä.
        Mustaterriereistä olen nähnyt todella korkeatasoisia yksilöitä Venäjältä.
        Venäjällä on rodussa kuin rodussa korkealuokkaisia yksilöitä. Jaa mistäpä tiedän.....tiedän seuraamalla arvonäyttelyiden tuloksia.

Sinulla taitaa olla se harhakäsitys ettei muilla kuin tämän palstan kävijöillä ole esim villakoiria, sakemanneja........!!

• Olen seurannut kirjoitti:

Riippuu aika paljon siitä miksi keisarinleikkaus tehtiin. Oliko syynä se ettei synnytys käynnistynyt. Vai oliko liian suuri pentu jonka pentuesisarukset olivat syntyneet normaalisti. Vai oliko pentu kääntynyt poikittain. Vai. . . . .

Kaikki riippuu kaikesta.

Eläinlääkärillä ollessani siellä oltiin keisarinleikattu Harmaa Norjanhirvikoira. Ei mitenkään harvinaista eikä ennenkuulumatonta.

• sektioo
        umalehtinen kirjoitti:

Riippuu aika paljon siitä miksi keisarinleikkaus tehtiin. Oliko syynä se ettei synnytys käynnistynyt. Vai oliko liian suuri pentu jonka pentuesisarukset olivat syntyneet normaalisti. Vai oliko pentu kääntynyt poikittain. Vai. . . . .

Kaikki riippuu kaikesta.

Eläinlääkärillä ollessani siellä oltiin keisarinleikattu Harmaa Norjanhirvikoira. Ei mitenkään harvinaista eikä ennenkuulumatonta.

sun nartuille on tehty?

• on niitä

Bulldoggeja ? Silloin kun aiemmin kirjoittelin tänne,sinulla oli niitä ja pyrre ?

• Justiina Justus oli,asuu turkkusessa ihan muista syistä,pyreneittenmastiffille tuli sairaus,jolle ei voinut mitään alle 2 vuotiaana ja on jo mennyt manan majoille kauan sitten.
        Mutta skeptinen kun olen niin sitäkö halusit kysyä vain vaiko mitä? :)
        Ja jos seuraava kysymys on taas että vieläkö minulla on ne chow chowt niin kyllä ja kohta toivottavasti lisääkin....

• arkipiru

borzoista kuten ei ole monesta muustakaan koirarodusta, mutta onhan se selvä asia, että jos pennusta pitäen kouluttaa koiraa oikein ja määrätietoisesti, ei siitä mitään tappajaa tule, oli kyseessä sitten se verikoira tai vaikka se "rottakoira".

• 555555555

Aivan tosi, aina kerkiää uusia koiria kouluttamaan vaikka perheessä on pieiä lapsia ja vähän isompiakin jotka tarvitsevat äitiä, niin kyllä koiran kerkiää kouluttamaan, ainakin nuo kellä on vuosien kokemus koirien koulutuksesta sanovat niin.

• lähes asian ytimeen =))))Paitsi etten usko,että borzoin metsästysviettiä voi poistaa sen enenpää kuin pystykorvan haukkumistaipumustakaan :)Molempia voi kasvatuksella hillitä,mutta siihen se jää.

• 555555555 kirjoitti:

Aivan tosi, aina kerkiää uusia koiria kouluttamaan vaikka perheessä on pieiä lapsia ja vähän isompiakin jotka tarvitsevat äitiä, niin kyllä koiran kerkiää kouluttamaan, ainakin nuo kellä on vuosien kokemus koirien koulutuksesta sanovat niin.

että haista paska.
        On tässä kuule monilla lapsilla se äiti ja isi mielummin baarissa tai toisaalta vaikka reissuhommissa viikkoja putkeen.
        Jos koiran tavoille opettaminen on lapsilta pois niin ok,olkoon.En minä ainakaan opeta pentua kerrallaan kuin pari-kolme minuuttia,ei pennut mitään puolen tunnin sessioita jaksa.
        Ja noi mun harrastukset,eli metsässä patikointi ja näyttelyt on sellaisia,että lapset joko on mukana tai toisen vanhemman kanssa kotona...ja sitä etteivät oo mukana tapahtuu pari kertaa vuodessa.

• arkipiru
        555555555 kirjoitti:

yhtään mistä puhut???

Meillä oli koiria jo ennen lapsia, mutta niiden syntymän jälkeen kaikki yhdessäolo koko perheen kesken vain vahvistui.

Koirat osasivat vahtia pieniä poikia aivan kuin se olisi ollut synnyinlahja niille, eikä mikään hetki koiran kanssa olosta jäänyt pois lasten ajasta vanhempiinsa.

Ulkona oltiin yhdessä, koiria koulutettiin yhdessä ja koirat kouluttivat lapsia yhdessä.

Mitenkä sinun puheesi saavat tuntemaan minutkin rikolliseksi, vaikka juuri koirien vuoksi meidän perheen yhteinen aika lisääntyi ja harrastukset yhdistyivät lapsista isovanhempiin saakka???

• arkipiru kirjoitti:

yhtään mistä puhut???

Meillä oli koiria jo ennen lapsia, mutta niiden syntymän jälkeen kaikki yhdessäolo koko perheen kesken vain vahvistui.

Koirat osasivat vahtia pieniä poikia aivan kuin se olisi ollut synnyinlahja niille, eikä mikään hetki koiran kanssa olosta jäänyt pois lasten ajasta vanhempiinsa.

Ulkona oltiin yhdessä, koiria koulutettiin yhdessä ja koirat kouluttivat lapsia yhdessä.

Mitenkä sinun puheesi saavat tuntemaan minutkin rikolliseksi, vaikka juuri koirien vuoksi meidän perheen yhteinen aika lisääntyi ja harrastukset yhdistyivät lapsista isovanhempiin saakka???

kun löytää asian jonka kanssa tulee vietettyä perheen kanssa enemmän aikaa...olkoon sitten sulkapallon mätkimistä,metsällä rämpimistä tai lemmikki eläimen hoitamista...syyyyntiiistä =(

• jopsjotakii

tietyst valinta on aina henkilö kohtainen. sul ei sit kai oo pienii lapsii enää eikä tulossakaa. ja iso asunto ja auto ja hyvä kunto juoksemiseen ja...... ja.....

• juttu on muuten hassu...en tiedä yhtään suomalaista(kaan)venakko kasvattajaa,jolla ei olisi ollut SAMAAN aikaan venakoita ja lapsia...venakot tykkää lapsista ihan kuten iso osa muistakin roduista.Ja juu,on pihaa,autoa,taloa...miks muuten pitää olla iso asunto?Noin niinku,eikös koirakin remua ja riehu ulkona ja on sisällä iisisti(ainakin meillä)kuten lapset ja minäkin...

• asunto ?
        davalyan kirjoitti:

juttu on muuten hassu...en tiedä yhtään suomalaista(kaan)venakko kasvattajaa,jolla ei olisi ollut SAMAAN aikaan venakoita ja lapsia...venakot tykkää lapsista ihan kuten iso osa muistakin roduista.Ja juu,on pihaa,autoa,taloa...miks muuten pitää olla iso asunto?Noin niinku,eikös koirakin remua ja riehu ulkona ja on sisällä iisisti(ainakin meillä)kuten lapset ja minäkin...

Ei sisällä tarvitsekaan riehua: se koira kun vie sitä tilaa ihan jo kääntyessäänkin, maatessaan yms. huonekalutkin vie tilansa, joten pelkät neliöt eivät kerro totuutta.
        Iso koira vaan on aina tiellä, sitä pitää väistellä ja komennella ihan normi oloissakin.
        Ja hännällä heilutellaan alahyllyt ja pöydät tyhjiksi, ikkkunalaudoista puhumattakaan.Noh, kukin tyylillään.

• tässä,,,

että mitenkähän silloin muutama vuosikymmen sitten, kun me vanhempi ikäpolvi oltin lapsia onnistui ollenkaan lasten kasvatus ja elo yleensä lapsiperheissä kun valtaosalla lapsiperheistä oli sitä karjaakin, ja niiden hoito vei aikaa varmaankin enemmän kun koirankasvatus?

Varmaankaan niillä joilla oli hyötyeläimiä ei sit ollu lapsia ollenkaan, ton sun ajattelus mukaanhan se on ollu niin, eiks juu?

• 9898
        asunto ? kirjoitti:

Ei sisällä tarvitsekaan riehua: se koira kun vie sitä tilaa ihan jo kääntyessäänkin, maatessaan yms. huonekalutkin vie tilansa, joten pelkät neliöt eivät kerro totuutta.
        Iso koira vaan on aina tiellä, sitä pitää väistellä ja komennella ihan normi oloissakin.
        Ja hännällä heilutellaan alahyllyt ja pöydät tyhjiksi, ikkkunalaudoista puhumattakaan.Noh, kukin tyylillään.

Eihän nuita ongelmia ole, kun koira asutetaan tarhaan, kestää kuulemma hyvin pakkasta, kun on pohjavilla :D Sieltä tarhasta se sitte kaapataan mukkaan ko on näytönpaikka, tai omistaja joskus haluaa patikoimaan.

• ystäväiseni
        tässä,,, kirjoitti:

että mitenkähän silloin muutama vuosikymmen sitten, kun me vanhempi ikäpolvi oltin lapsia onnistui ollenkaan lasten kasvatus ja elo yleensä lapsiperheissä kun valtaosalla lapsiperheistä oli sitä karjaakin, ja niiden hoito vei aikaa varmaankin enemmän kun koirankasvatus?

Varmaankaan niillä joilla oli hyötyeläimiä ei sit ollu lapsia ollenkaan, ton sun ajattelus mukaanhan se on ollu niin, eiks juu?

Kyllä ne lapset jäi paljosta huolenpidosta paitsi, ja joutuivat jo lapsena töihin kotitilalleen, mutta sen ymmärtää se oli perheen elanto, ei huvia ja egon pönkittämistä.

• asunto ? kirjoitti:

ollut tanskandoggi joten tiedän mitä piiskahäntä tekee...mut ei mulla mitään arvokasta alhaalla olekkaan.Minusta silti tuntuu,että tuo kissanpenikkakin vie tilaa,aina se makaa keskellä lattiaa.

• 9898 kirjoitti:

Eihän nuita ongelmia ole, kun koira asutetaan tarhaan, kestää kuulemma hyvin pakkasta, kun on pohjavilla :D Sieltä tarhasta se sitte kaapataan mukkaan ko on näytönpaikka, tai omistaja joskus haluaa patikoimaan.

meillä kun ei tarhoja ole ;)))

• tässä,,, kirjoitti:

kertoi,heillä kun oli lehmiä silloin 60 luvulla jo,että lapset jätettiin suljettuun kammariin lypsyn ajaksi kun olivat vielä liian pieniä,siellä sitten öljylampun kanssa olivat keskenään.Äidit joutui jo vauvat jättämään ties kelle jos oli pellolle tai navetalle menoa :)

• ystäväiseni kirjoitti:

Kyllä ne lapset jäi paljosta huolenpidosta paitsi, ja joutuivat jo lapsena töihin kotitilalleen, mutta sen ymmärtää se oli perheen elanto, ei huvia ja egon pönkittämistä.

ajatellut,että lapsetkin pitävät koirista ja muistakin eläimistä.Siis ainakin meillä.

• sitäkin
        davalyan kirjoitti:

ajatellut,että lapsetkin pitävät koirista ja muistakin eläimistä.Siis ainakin meillä.

Lopeta nyt toi todistelu ja verukkeiden haku, lapset pitävät useatkin koirista, mutta ei hekään tarvi jokavuosi uutta koiraa, ymmärtääkseni teillä on jo koiria.

• sitäkin kirjoitti:

Lopeta nyt toi todistelu ja verukkeiden haku, lapset pitävät useatkin koirista, mutta ei hekään tarvi jokavuosi uutta koiraa, ymmärtääkseni teillä on jo koiria.

Millä oikeudella sanot montako koiraa minulla saa olla?Eikö niitä voi olla vaikka kymmenen jos rahat ja aika riittää ruokaan,hoitoon yms.Kuka sinulle antoi jumalan valtuudet päättää minun asioistani?

• ymmärtämätöntä.
        davalyan kirjoitti:

kertoi,heillä kun oli lehmiä silloin 60 luvulla jo,että lapset jätettiin suljettuun kammariin lypsyn ajaksi kun olivat vielä liian pieniä,siellä sitten öljylampun kanssa olivat keskenään.Äidit joutui jo vauvat jättämään ties kelle jos oli pellolle tai navetalle menoa :)

Siinä on pieni ero, siinä oli perheen elannosta kyse, ei mistään egon pönkittämisestä.

• arkipiru
        davalyan kirjoitti:

Millä oikeudella sanot montako koiraa minulla saa olla?Eikö niitä voi olla vaikka kymmenen jos rahat ja aika riittää ruokaan,hoitoon yms.Kuka sinulle antoi jumalan valtuudet päättää minun asioistani?

on selvääkin selvempää kateutta, kuten tyypillistä, ja sosiaalitanttamainen huelestuminen lapsien hyvinvoinnista pelkkää teatteria.

• ymmärtämätöntä. kirjoitti:

Siinä on pieni ero, siinä oli perheen elannosta kyse, ei mistään egon pönkittämisestä.

Hanki oma elämä jos osaat?Turha huolehtia minun egostani,se voi mainiosti ilman koiriakin =)

• arkipiru kirjoitti:

on selvääkin selvempää kateutta, kuten tyypillistä, ja sosiaalitanttamainen huelestuminen lapsien hyvinvoinnista pelkkää teatteria.

olisi silti kohtuullista tietää,miten joku voi noin intensiivisesti puuttua täysin vieraan ihmisen elämään...aivan sama kuin alkaa määräilemään kuinka monta pensasta kukin voi 1000 neliöön istuttaa...oikeaa vastausta kun ei ole.

• hyvä et kerrankin.
        davalyan kirjoitti:

Missä olen sanonut montako koiraa sinulla saa olla ??? Kyllä kyllä voi olla vaikka kymmenen, mutta yhdellä ihmisellä ei normaalisti kyllä aikaa riitä, niin että kaikki olisi onnellisia, perhe ja koirat, mutta teillähän sekin onnistuu :DD
        Hyvää jatkoa, ja paljon toinen toistaan ihanampia koiria sinulle. PISTE.

• arkipiru
        ymmärtämätöntä. kirjoitti:

osana toimeentuloa ja elantoa, eikä se koira mikään egon jatke ole, vaikka niin useat tietämättömät saattavat kuvitellakin.

Pysyisit siis sinäkin asiassa etkä sekoittaisi koiraa ja egoa toisiinsa.

• arkipiru kirjoitti:

osana toimeentuloa ja elantoa, eikä se koira mikään egon jatke ole, vaikka niin useat tietämättömät saattavat kuvitellakin.

ihmisiä,joille koira ja ego,eli itsetunto ovat samaa tarkoittavia...minusta itsetuntoa voi kerryttää kaikesta missä on hyvä,siitä että on rakkaita ihmisiä ympärillä ja miksei rakkaita koiriakin etc....

• .
        arkipiru kirjoitti:

Kyllä se elintasoa todella nostaa jos on pennut kerran kymmenessä vuodessa, (koira)holisteillakin riittää noita selityksiä.

• Myy-Pikkuinen
        . kirjoitti:

Kyllä se elintasoa todella nostaa jos on pennut kerran kymmenessä vuodessa, (koira)holisteillakin riittää noita selityksiä.

upeetaa, tulekohan Davastakin nyt monimiljonääri! ;)))

• davalyan kirjoitti:

kaupugeissa lapset tulivat kotiin avainkaulassa tarhasta, jos oli hoitopaikka.
        Kouluun herättiin yksin ja pidettiin huolta että sinne ehditään sovittuna aikana. Ei ollut eskareita, ei ollut kännyköitä, ei ollut nykyaikaista paapomista.
        Monilla oli koulumatkatkin tosi pitkät, eikä ollut linkkareita jotka olisi vieneet perille, vaan koululainen käveli mennen tullen.

• . kirjoitti:

naurattaa,koska juuri kerroin paljonko edellisistä pennuista on...eli jos olis 1-2 pentuetta vuodessa,olisin varmasti mielestäs tehtailija,jos niitä ei ole ollenkaan niin olen huono hyötyjä...JEEESSSS

• umalehtinen kirjoitti:

kaupugeissa lapset tulivat kotiin avainkaulassa tarhasta, jos oli hoitopaikka.
        Kouluun herättiin yksin ja pidettiin huolta että sinne ehditään sovittuna aikana. Ei ollut eskareita, ei ollut kännyköitä, ei ollut nykyaikaista paapomista.
        Monilla oli koulumatkatkin tosi pitkät, eikä ollut linkkareita jotka olisi vieneet perille, vaan koululainen käveli mennen tullen.

hiihti mennen tullen talvisin sen noin 10 kilsaa suuntaansa mettän halki veljiensä kanssa,muutoin tietty kävelivät,avainkaula lapset taas on ihan oma lukunsa.

upeetaa, tulekohan Davastakin nyt monimiljonääri! ;)))

oon tappion monimiljonääri ja tiiätkös,ei harmita mua laisinkaan,aivan sama mitä rahaa menee koiriin ja koska vaikkei sitä puussa kasvakkaan...moni laittaa saman summan joka kk siihen että vetää sen kurkusta alas ;)))

• davalyan kirjoitti:

hiihti mennen tullen talvisin sen noin 10 kilsaa suuntaansa mettän halki veljiensä kanssa,muutoin tietty kävelivät,avainkaula lapset taas on ihan oma lukunsa.

ihan kaikessa. . . . .kait? Silloin ei kasvatettu uusavuttomia. Tosin äitini laittama välipala (voileivät) odottivat jääkaapissa ja ennen jääkaappia viileäkaapissa.

• umalehtinen kirjoitti:

ihan kaikessa. . . . .kait? Silloin ei kasvatettu uusavuttomia. Tosin äitini laittama välipala (voileivät) odottivat jääkaapissa ja ennen jääkaappia viileäkaapissa.

ennen sitä sanottiin elämäksi vaan...nyt sitä pidetään suorastaan rikollisena toimintana jos lapsiressun pitää tehdä jotain tai mennä jonnekkin ilman vanhempien kyyditystä yms...

• davalyan kirjoitti:

ennen sitä sanottiin elämäksi vaan...nyt sitä pidetään suorastaan rikollisena toimintana jos lapsiressun pitää tehdä jotain tai mennä jonnekkin ilman vanhempien kyyditystä yms...

oli navetassa joka aamu ja hoiti elukat ja lypsi. kyllä me ihan keskenään jäätiin.
        itse olin alle kouluikäinen silloin. me huviteltiin laskemalla liukumäkeä.
        laitettiin pirtin penkki pöytää vasten ja siitä laskettiin. ja äkkiä penkki paikalleen kun kuultiin että äiti oli tulossa sisään ;-))))))

kerran keksittiin että tiskataan astiat ja autetaan äitiä. oli ne aika vaahdossa kun äiti tuli navetalta. kysyi vaan että miksette huuhtoneet ja laittanut kaappiin ?

viljalaarissakin kylvettiin joskus ja siitä saatiin tukkapöllyä.

vajaa 2 kilometriä minäkin silloin 6-vuotiaana jo kävelin linja-autolle kun piti mennä kouluun. linja-autolla sitten noin 10- kilometriä. monesti jäin matkasta pois kun hanki oli liian upottava enkä päässyt eteenpäin. itkien silloin menin kotia takaisin kun en päässyt kouluun.

toisaalta taas se maalla asuminen on kyllä niin monia ihania muistoja täynnä.

kun kaupunkiin muutettiin niin kyllä elämä muuttui ihan toisenlaiseksi. äiti alkoi viideltä aamulla työt ja oli väsynyt raskaan päivän jälkeen. ei jäänyt aikaa lapsille enään. eka koulupäivänä toiselle luokalle mennessäni kaupungissa sain ihan yksin mennä. ujona maalaisena en ollut tottunut muotivaatteisiin enkä röyhkeisiin lapsiin ja "veetumaisiin" opettajiin. kyllä siinä oli "syrjinnän makua".

siis mitä nytten tässä halusin tuoda julki on se että kyllä siellä maalla oltiin omatoimisia mutta kuitenkin se elämä oli ihanempaa....

• kerta kun töppäilet
        ymmärtämätöntä. kirjoitti:

rekattu tai rekkaamaton pinkopahvi!!!

• majorica kirjoitti:

oli navetassa joka aamu ja hoiti elukat ja lypsi. kyllä me ihan keskenään jäätiin.
        itse olin alle kouluikäinen silloin. me huviteltiin laskemalla liukumäkeä.
        laitettiin pirtin penkki pöytää vasten ja siitä laskettiin. ja äkkiä penkki paikalleen kun kuultiin että äiti oli tulossa sisään ;-))))))

kerran keksittiin että tiskataan astiat ja autetaan äitiä. oli ne aika vaahdossa kun äiti tuli navetalta. kysyi vaan että miksette huuhtoneet ja laittanut kaappiin ?

viljalaarissakin kylvettiin joskus ja siitä saatiin tukkapöllyä.

vajaa 2 kilometriä minäkin silloin 6-vuotiaana jo kävelin linja-autolle kun piti mennä kouluun. linja-autolla sitten noin 10- kilometriä. monesti jäin matkasta pois kun hanki oli liian upottava enkä päässyt eteenpäin. itkien silloin menin kotia takaisin kun en päässyt kouluun.

toisaalta taas se maalla asuminen on kyllä niin monia ihania muistoja täynnä.

kun kaupunkiin muutettiin niin kyllä elämä muuttui ihan toisenlaiseksi. äiti alkoi viideltä aamulla työt ja oli väsynyt raskaan päivän jälkeen. ei jäänyt aikaa lapsille enään. eka koulupäivänä toiselle luokalle mennessäni kaupungissa sain ihan yksin mennä. ujona maalaisena en ollut tottunut muotivaatteisiin enkä röyhkeisiin lapsiin ja "veetumaisiin" opettajiin. kyllä siinä oli "syrjinnän makua".

siis mitä nytten tässä halusin tuoda julki on se että kyllä siellä maalla oltiin omatoimisia mutta kuitenkin se elämä oli ihanempaa....

Ihanaa,ilman hienouksia,saati mukavuuksia...

• v.Kukkis

Sinulla taitaa olla jo melkoinen lauma noita koiria...
      Yritin kerran käydä kotisivuillasi katsomassa kuulumisia,
      mutta ne ei olleetkaan enää käytössä.

Onnea, onnea borzoi-typykän johdosta!!!

JK. samojeditkin hymyilevät :)

• mutta ei mulla ole kuin kolme chowta,joten vinttarista sitten tulee neljäs pyörä :)
        On ollut vähän huonoa onnea koirien kanssa,mistä jotkut tällä palstalla repivät kaiken ilon irti...

• davalyan kirjoitti:

mutta ei mulla ole kuin kolme chowta,joten vinttarista sitten tulee neljäs pyörä :)
        On ollut vähän huonoa onnea koirien kanssa,mistä jotkut tällä palstalla repivät kaiken ilon irti...

sinun menetyksesi vuoksi :-(((((((((
        en ymmärrä miten joku voi iloita jonkun koiran menetyksestä :-(((((((
        rakkaitahan nämä koirat ainakin melkein kaikille on. joillekkin ehkä sitten ei.

• majorica kirjoitti:

sinun menetyksesi vuoksi :-(((((((((
        en ymmärrä miten joku voi iloita jonkun koiran menetyksestä :-(((((((
        rakkaitahan nämä koirat ainakin melkein kaikille on. joillekkin ehkä sitten ei.

aina tuntuu olevan suurta iloa jos joku koiransa menettää...aivan sama mihin =(Sairaita on moneen lähtöön.

• davalyan kirjoitti:

aina tuntuu olevan suurta iloa jos joku koiransa menettää...aivan sama mihin =(Sairaita on moneen lähtöön.

sanon nyt ihan suoraan että en ole koskaan kenenkään koiran kuolemasta iloinnut. enkä koskaan tule tekemään. mutta kun Tyson kuli niin olin tosi surullinen ja jälkikäteen pyysin kyllä anteeksi kun olin kirjoitellut joitakin tyhmiä juttuja. se oli silloin minun reaktio elämän turhiin riitoihin.
        nyt tämä ihminen kyselee jos en ole samaa mieltä että "onkohan Majorica taas lopettanut jonkun eläimen" ?????? tuollaiset jutut on kyllä ihan sairasta minun mielestä.

muistan sinun menetyksen ja sekin todellakin pisti sydämmessä :-((((

• majorica kirjoitti:

sanon nyt ihan suoraan että en ole koskaan kenenkään koiran kuolemasta iloinnut. enkä koskaan tule tekemään. mutta kun Tyson kuli niin olin tosi surullinen ja jälkikäteen pyysin kyllä anteeksi kun olin kirjoitellut joitakin tyhmiä juttuja. se oli silloin minun reaktio elämän turhiin riitoihin.
        nyt tämä ihminen kyselee jos en ole samaa mieltä että "onkohan Majorica taas lopettanut jonkun eläimen" ?????? tuollaiset jutut on kyllä ihan sairasta minun mielestä.

muistan sinun menetyksen ja sekin todellakin pisti sydämmessä :-((((

ei huvittanut,ei lainkaan =(
        Minusta se oli hyvin surullista.

• järkyttävältä kun

toi majo pilkkas keväällä haukullisen koiran kuolemaa.
        Se oli tosi sairasta.

• järkyttävältä kun kirjoitti:

toi majo pilkkas keväällä haukullisen koiran kuolemaa.
        Se oli tosi sairasta.

se ei koskaan ole pilkan aihe. Ei ainakaan minun silmiini ole osunnut että majo pilkkaisi jonkun kuolemaa. En usko sellaista tapahtuneen.

• vaik sä et sitä oo nähny
        umalehtinen kirjoitti:

se ei koskaan ole pilkan aihe. Ei ainakaan minun silmiini ole osunnut että majo pilkkaisi jonkun kuolemaa. En usko sellaista tapahtuneen.

Majo pilkkas tosi rumasti,yp poisti sit sen viestin.

• uudesta pennusta. ihan uteliaisuutta kysyn että miten päädyit tuohon rotuun? minulla ei ole rodusta mitään kokemusta. eikä yleensäkkään vinttikoirista.
      aika uljaan näköinen ja kokoinen koira.

• yleisen (sen kamalan???) luonteen takia,sen puoleen olisin voinut valita myös salukin,afgaani on metsässä turkkinsa kanssa hiukan huono ja kun tässä pihassa on jo melkein metsä...
        Siinä vinttikoiralle tyypillisessä luonteessa on paljolti samaa kuin chow chowssa.

• davalyan kirjoitti:

yleisen (sen kamalan???) luonteen takia,sen puoleen olisin voinut valita myös salukin,afgaani on metsässä turkkinsa kanssa hiukan huono ja kun tässä pihassa on jo melkein metsä...
        Siinä vinttikoiralle tyypillisessä luonteessa on paljolti samaa kuin chow chowssa.

pari Afkaania tiedän. ja yhdellä vanhemmalla ihmisellä oli sellainen ja turkki oli aivan kamala. likainen ja takkuinen :-(((((
        yhdellä naapurilla oli kaksi vinttikoiraa, rotua en muista nyt, mutta juoksivat kilpailuissa. kilttejä ja hyvätapaisia koiria nekin olivat. (eivät sietäneet kissoja ja jonkun kissan olivat saaneet kiinni ja :-((((((( kissa kuoli)

tuossa olen nähnyt yhdellä naisella kaksi vinttikoiraa ja ne on uskottoman upeita. hieno turkki ja mahtavat liikkeet. ne olen tosin nähnyt vaan ikkunasta ;-)

juu ja kerran tuolla keväällä oli joku vinttikoira myös joka oli tosi leikkisä ja kiltti. juoksi myös minun koirien kanssa. se siis ihan oikeasti "juoksutti" minun koiria perässään ;-))))) ja kyllä saivat liikuntaa ;-))))))

yksikään vinttikoira ei ole ainakaan minun koirille ikinä murissut eikä minullekkaan.

nämä minun kokemukset on nuista koirista ainakin mitä tulee mieleen.

• majorica kirjoitti:

pari Afkaania tiedän. ja yhdellä vanhemmalla ihmisellä oli sellainen ja turkki oli aivan kamala. likainen ja takkuinen :-(((((
        yhdellä naapurilla oli kaksi vinttikoiraa, rotua en muista nyt, mutta juoksivat kilpailuissa. kilttejä ja hyvätapaisia koiria nekin olivat. (eivät sietäneet kissoja ja jonkun kissan olivat saaneet kiinni ja :-((((((( kissa kuoli)

tuossa olen nähnyt yhdellä naisella kaksi vinttikoiraa ja ne on uskottoman upeita. hieno turkki ja mahtavat liikkeet. ne olen tosin nähnyt vaan ikkunasta ;-)

juu ja kerran tuolla keväällä oli joku vinttikoira myös joka oli tosi leikkisä ja kiltti. juoksi myös minun koirien kanssa. se siis ihan oikeasti "juoksutti" minun koiria perässään ;-))))) ja kyllä saivat liikuntaa ;-))))))

yksikään vinttikoira ei ole ainakaan minun koirille ikinä murissut eikä minullekkaan.

nämä minun kokemukset on nuista koirista ainakin mitä tulee mieleen.

olevan toiselle koiralle,pienellekkin hyvä kaveri,toki aina isojen ja pienten välissä pitää olla silmä tarkkana.
        Tuolla kasvattajalla kun kävin niin ei ollut kyllä mitään ongelmia,vaikka kuten sanoin siellä oli kolme vierasta koiraa,joista pari siis vasta vuoden vanhoja.
        Emältä ei tullut maitoa ennenkuin sen kaveri,paras ystävä saapui myös hoitoon pakon sanelemana,ilmeisesti emä on hyvin kiintynyt tähän toiseen borzoi narttuun,tämä toinen sai myös tutkailla pentuja ihan vapaasti,koirien kesken se ei ole hirveän yleistä,kissat saattavat niin tehdä.

• davalyan kirjoitti:

olevan toiselle koiralle,pienellekkin hyvä kaveri,toki aina isojen ja pienten välissä pitää olla silmä tarkkana.
        Tuolla kasvattajalla kun kävin niin ei ollut kyllä mitään ongelmia,vaikka kuten sanoin siellä oli kolme vierasta koiraa,joista pari siis vasta vuoden vanhoja.
        Emältä ei tullut maitoa ennenkuin sen kaveri,paras ystävä saapui myös hoitoon pakon sanelemana,ilmeisesti emä on hyvin kiintynyt tähän toiseen borzoi narttuun,tämä toinen sai myös tutkailla pentuja ihan vapaasti,koirien kesken se ei ole hirveän yleistä,kissat saattavat niin tehdä.

viittitkö vastata mutta vieläkin olen utelias että miksi valitsit rodun? jos viittit niin laita vaikka vastausta mun sähköpostiin. [email protected]
        mielestäni ovat niin uljaita rotuja jotenkin. ja "ylväitä". olis vaan kiva kuulla.

• majorica kirjoitti:

viittitkö vastata mutta vieläkin olen utelias että miksi valitsit rodun? jos viittit niin laita vaikka vastausta mun sähköpostiin. [email protected]
        mielestäni ovat niin uljaita rotuja jotenkin. ja "ylväitä". olis vaan kiva kuulla.

huomenna =))))

• Onnea vaan pentusesta :)

Täälläkin vauvakuumetta,mutta haku päällä yhä,kun pittää pilkkiä vähän aluevesiä kauemmas...

Persoonallisia myös noit venakot.Muutaman aikoinaan tunsin,ja yksi käväisi jopa tokokisailemassakin.Satuttiin kerran samoihin skaboihin,ja oli siinä silloin kansalla ihmeteltävänä kaksi kummajaista :D
      Kivoja koiria,jos arvostaa niiden tyyppisiä rotuominaisuuksia :)

Tuo egonjatke on kyllä aika hauska.Ei kyllä ekana tulisi mieleen vinttareita egonjatkeena.No tietty,jos on tarve ulkoiselle tyylikkyydelle,niin paikkaahan tuo komiasti.Siis jos nyt pakko on ajatella kaikkia ei-perusrotuja egonjatkeena ;D

• Kyllä mä ihan tarpeeksi hyvälle näytän (kait)ilman koiraakin...täällä on käsitys ettei ne opi mitään...silti osa harrastaa tokoa&agilitya :)
        Juups,egoa vaan koristelen ;)))))

• saat pikku-egonjatkeen kotiutumaan? Borzoit on kyllä niin kauniita, että oksat pois :)

• ego alkaa kohentua niin että =)))Oli se ihana,vauva 2 viikkoo ja kaikki sen veljet ja sisko,mercedes..ihana pennun tuoksu =)

• davalyan kirjoitti:

ego alkaa kohentua niin että =)))Oli se ihana,vauva 2 viikkoo ja kaikki sen veljet ja sisko,mercedes..ihana pennun tuoksu =)

armahtakoon meitä, sun ego ei kyllä kaipaa kohennusta ;) Ja onko maailmassa paljon mukavampaa tuoksua kuin pennuntuoksu? Meidän diippadaipalla oli penskana se uskomaton parfyymikin, ja on säilynyt edelleen :) Jännä juttu, että se tosiaan tietyiltä roduilta löytyy. Mä epäilin yhdessä vaiheessa, että mun serkku on löytänyt tosi hyvän hajuveden,mutta koirastahan se tuli :)

• hinski kirjoitti:

armahtakoon meitä, sun ego ei kyllä kaipaa kohennusta ;) Ja onko maailmassa paljon mukavampaa tuoksua kuin pennuntuoksu? Meidän diippadaipalla oli penskana se uskomaton parfyymikin, ja on säilynyt edelleen :) Jännä juttu, että se tosiaan tietyiltä roduilta löytyy. Mä epäilin yhdessä vaiheessa, että mun serkku on löytänyt tosi hyvän hajuveden,mutta koirastahan se tuli :)

myskille...vinttikoirista moni,nöffit,leonbergit...miksi????
        Mun ego voi paksusti ilmankin koiria,mun mies,lapset etc...mut toki en kiistä koirien osuutta,mähän rakastan joka ainoota karvakuonoa :)

• davalyan kirjoitti:

myskille...vinttikoirista moni,nöffit,leonbergit...miksi????
        Mun ego voi paksusti ilmankin koiria,mun mies,lapset etc...mut toki en kiistä koirien osuutta,mähän rakastan joka ainoota karvakuonoa :)

tuoksukysymykseen en osaa vastata, olen ainoastaan omassa pyreneittenpaimenkoirassa hlökohtaisesti törmännyt. Ja kaverin afgaanissa :)
        Ja hei, kukas sitä kiistämään. Koirathan on paras mahdollinen egonjatke, varsinkin käyttäytyessään "huonosti" :))))

• hinski kirjoitti:

tuoksukysymykseen en osaa vastata, olen ainoastaan omassa pyreneittenpaimenkoirassa hlökohtaisesti törmännyt. Ja kaverin afgaanissa :)
        Ja hei, kukas sitä kiistämään. Koirathan on paras mahdollinen egonjatke, varsinkin käyttäytyessään "huonosti" :))))

absoluuttisen oikeassa,kyllä siinä ego kohisten nousee kun koira kuraisilla tassuillaan hyppää naapurin mummon vaatteille ;))))
        Koputan kyllä puuta ettei ole näin tapahtunut mutta...kop kop

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      3170
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      123
      1359
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1248
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      257
      1092
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      55
      1067
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      66
      994
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      891
    8. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      41
      872
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      831
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      778
    Aihe