Miten te suurperheiden äidit

jaksatte yöheräilyn?

Heippa! Miten te suurperheiden äidit jaksatte ainaa uudestaan ja uudestaan valvoa uuden vauvan kanssa yöllä,jos vauva on huono nukkumaan tai jos vauva on esimerkiksi vielä koliikkilapsi tai hyvässä lykyssä vanhemmat taaperot,vielä valvottavat öisin,eikä ole sitten kuitenkaan mahdollista päivällä nukkua,niin miten te ihan oikeesti jaksatte????????? Kun itsestä tuntuu,että kahden lapsen,vauvan ja taaperon kanssa on jo ihan jaksamisen äärirajoilla...Vauvaa nukkuu yöt todella rauhattomasti ja taaperokin saattaa heräillä vielä pari kertaa yöllä,ja sitten kuitenkaan eivät nuku samaan aikaan päivällä... Vinkkejä jaksamiseen otetaan vastaan! :)

14

805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämäntapaa

Eivät he jaksakaan, vaan jättävät lapset huonolle hoidolle ja se näkyy lapsista. Näin ovat asiat.

• pilaavat palstan

AINA pitää olla tuollaisia idiootteja, jotka käyvät kommentoimassa asiattomia.
        Taitaa itsellä olla ongelmia lastenhoidossa, tai tässä tapauksessa olisi vielä parempi jos olisit niin katkera lapsettomuudestasi.

Tuollaiset eivät ansaitse lapsia!!!!!

• blondeistablondein72hki

lapsella ei suuri ikäero 1v4kk ja vaikka vanhin likka oli koliikkilapsi niin aina jaksoin.

Itse kun lapset tekee ja haluaa niin hoidettava on ja rakkaus voittaa kaiken.

Tietty oli vaikeetakin mutta aina jaksoin.

Nyt vanhin muuttaa 16v opiskelemaan ja nuorinkin jo kohta 10v;O)))

• 6xäiti

sitämentiin päivästä toiseen. Yöllä parisänky oli aika täynnä aamuyöstä kun yksi imi rintaa ja loput puskivat viereen. Yhdessä elämän vaiheessa nukuin pääasiassa pää yöpöydällä etten olisi saanut sikin sokin nukkuvien lasten kantapäistä potkua kasvoihini.
      Kyllä se rankkaakin oli. Unentarve kuitenkin mitoittuu tarpeen mukaan. Nuorena äitinä jaksaa ihmeitä. Ja kun olin kotona niin, että nuorin oli kolmevuotta saatoin järjestää vuorokausirytmini sen mukaan kuin oikea elämä vaati.
      Tosiasiassa en muista erityisesti kärsineeni varsinaisesta unen puutteesta, mutta muuten olisi ollut välillä tarpeen saada heittäytyä vain olemaan. Se ei kuitenkaan käynyt silloin. Hommia piisasi pitkälle yöhön ja kun sadut oli luettu ja unilaulut laulettu nuorimmainen heräsi vaatimaan oman huomionsa.
      Luulen, että toivottu suurperhe on kuitenkin niin suuri ilo, että sitä jaksaa ja tavallaan nauttii siitä kaikesta vaativuudesta, että uni ei ole asia mitä kaipaa.
      Ja nythän saa nukkua kun huvittaa. Kotona asuu enää muutama lähes aikuinen lapsi ja esim. lomalla torkumme pitkälle iltapäivään. Olen vapaa käymään kaupassa kun haluan, voin jopa mennä iltaa viettämään jos joskus haluan.
      Tosin aikaa kun lapset olivat pieniä muistelee välillä ihmetellen itsekin miten sitä jaksoi.

• manymamma

Nuorin on nyt 3 viikkoa ja vanhin 11v,kaikki olleet koliikkivauvoja ja muutenkin huonoja nukkumaan.Joinain päivinä väsyttää tosi paljon,minulla on myös elintarv.yritys ja maatila jossa lypsyt vastuulla.Eli tekemistä on aina ja enemmän kuin kerkiää.Mutta palkitsevaa tämä on myös,ja niinä päivinä kun järki seisoo niin tehdään vain ihan pakolliset hommat kuten lastenhoito,ruoka,lypsyt jne.Aina ei voi olla moppi kädessä eikä tarvikkaan.

• 6xäiti
        manymamma kirjoitti:

Nuorin on nyt 3 viikkoa ja vanhin 11v,kaikki olleet koliikkivauvoja ja muutenkin huonoja nukkumaan.Joinain päivinä väsyttää tosi paljon,minulla on myös elintarv.yritys ja maatila jossa lypsyt vastuulla.Eli tekemistä on aina ja enemmän kuin kerkiää.Mutta palkitsevaa tämä on myös,ja niinä päivinä kun järki seisoo niin tehdään vain ihan pakolliset hommat kuten lastenhoito,ruoka,lypsyt jne.Aina ei voi olla moppi kädessä eikä tarvikkaan.

sen mopin. Sen muistan, että jouduin opettelemaan sietämään epäjärjestystä ja luopumaan tavoitteesta, että koti olisi aina siisti. Se stressasi. Muistan kuinka ihmettelin naapurin kaksilapsisessa perheessä vieraillessani, että miten he pystyvät pitämään paikat noin hyvässä kunnossa.
        Oikeastaan vasta lasten kasvettua ja kotiväen harvettua olen antanut itselleni synninpäästön ja voinut nähdä miten perheen pienetessä koti pysyy aina vain paremmassa kunnossa ja pitempään. Nuorison aiheuttama sotku on vähäistä ja olohuone voi olla täysin siisti kun tulen töistä. Ihmeellistä on se, että eteisessä on VAIN yhdet kengät per henkilö ja muutama iso takki. Osaan vieläkin yllättyä iloisesti kun kävelen suoraan keittiöön kiipeilemättä epämääräisten kasojen yli. Suurperheen toppa- ja kurahaalari ja kumisaapas tulva ei enää hyökkää kotioven sisäpuolella. Aamukiireistä ei keittiössä enää muistuta puurojämät lattialla tai maitolammikot ruokapöydällä. Sohvassa ei vaani duploa, joka ennen porautui iloisesti pakaraan kun istahti tai lattialla legoa joknka päälle varmasti osuit astumaan tai sitten se tukki imurin. Ja mikä ihmeellisintä, vessassa ei enää tule vastaan imelä vauvankakan haju. Pyykistä leyhähtää ennemmin nuoren neidin hajuvesi.
        Ihmeellistä, mutta isokin perhe kasvaa ja sitten sitä ollaan ihan itsekseen kuin lapsia ei olisi ollutkaan..... kunnes ovikello soi ja lapsenlapsi seisoo kassinsa kanssa tulossa yökylään, kunnes puhelin soi ja tytär itkee surujaan, ja samaan aikaan tulee tekstiviesti pojalta, että voisitko äiti lainata parikymppiä ja tuletko muuten hakemaan mut täältä kun auto hajos, ja kun katat muutamalle henkilölle pihviaterian eteinen tulvahtaa täyteen lapsia ja lapsen lapsia, jotka päättivät tulla käväisemään. Lopulta istut aamukahvia hörppien pihakeinussa paimentaen lasten koiria, jotka tarvitsivat välisaikaisen sijaiskodin :)

• Täti

Meillä vanhin on kuusi-vuotias, kun neljäs ja viiden lapsi syntyi.
      Vanhin oli koliikkilapsi, ja itkua riitti iltaviidestä pitkälle yöhön. Nukkui vasta aamuyön tunteina.
      Ensimmäisen kanssa tietenkin jakosi hyvin, kun sai päivälläkin levähtää (jos malttoi) silloin, kun vauvakin nukkui.
      Toinen ja kolmas oli aika helppoja, eivätkä vauva-aikana paljon yöllä heräilleet.

Kaksoset heräsivät öisin aina eri aikaan syömään, vaikka kuinka yritin rytmittää heidän syömistään. Imetin molempia, enkä näin ollen koskaan herättänyt miestäni yöllä syöttämään vauvoja.
      Yösyötön jälkeen toinen vauva saattoi huutaa parikin tuntia, eikä mikään auttanut.
      Muutaman kerran mieheni heräsi ja meni huutajan kanssa alakertaan (makuuhuoneemme ovat yläkerrassa), mutta itse en saanut sittenkään nukutuksi, kun kuulin kuitenkin vauvan huudon.

En edes muista, milloin kakoset alkoivat nukkua yönsä heräämättä, mutta aina aamulla toivoin, että kumpa joskus vielä saisin nukkua niin paljon kuin haluan.

Iltaisin vanhemmat lapset (6-, 4- ja 2-vuotiaat) kävivät aina ensin nukkumaan,
      vasta heidän nukahdettuaan laitoimme kaksoset sänkyihin.

Meillä ei onneksi paljoa sairasteltu, ja päivät menivät aika lailla saman kaavan mukaan.

Nyt, kun kaikki ovat jo isoja, ei oikein osaa edes ajatella, kuinka kovilla sitä joskus oli.

Siitä ajasta kuitenkin selvittiin ja ihanaa aikaahan se kaikenkaikkiaan oli.

• supermom67

sain ensimmmäiset kaksoseni 33vuotiaana nyt pojat on 9v esikoiset oli koliikki lapsia seuraava poika oli rauhallinen nukkui yöt hyvin poika nyt 7v sitten pidettiin 5v tauko kaksospojat tuli nyt kaksoset on 2v (täyttävät maaliskuussa 3) sitten tuli heti perään kaksostytöt (täyttävat tammikuussa 2)

• kaikki kunnia!!
        supermom67 kirjoitti:

sain ensimmmäiset kaksoseni 33vuotiaana nyt pojat on 9v esikoiset oli koliikki lapsia seuraava poika oli rauhallinen nukkui yöt hyvin poika nyt 7v sitten pidettiin 5v tauko kaksospojat tuli nyt kaksoset on 2v (täyttävät maaliskuussa 3) sitten tuli heti perään kaksostytöt (täyttävat tammikuussa 2)

Miten ihmeessä olet onnistunut saamaan noin monet kaksoset? :) Olen aina haaveillut kaksosista (en tiedä
        olenko jotenkin masokisteinen vai mitä, mutta...)

Meillä on neljä lasta ja nautin heitä täysin, mutta suvussa on niin monet kaksoset, että kai sitä odotti itsekkin saavan :)

• mommydearest
        supermom67 kirjoitti:

meillä on Daniel ja joel(9) Eemil (7)Nico ja Nuuti (2) Lenora ja Lisbet(1) olisi mukava tavata esim jossain kahvilassa lapsille olisi seuraa mistä piän olet supermom67

• supermom67
        mommydearest kirjoitti:

meillä on Daniel ja joel(9) Eemil (7)Nico ja Nuuti (2) Lenora ja Lisbet(1) olisi mukava tavata esim jossain kahvilassa lapsille olisi seuraa mistä piän olet supermom67

moi ollaan Oulusta mistäs te

• eli tuolta osin olen päässyt aika vähällä.

Yhteen elämänvaiheeseen tosin palaan muistoissani lähinnä huvittuneena päätäni puistellen. Olin juuri saanut neljännen lapseni (vanhemmat lapset 5, 3 ja 1) kun hyvä ystäväni sairastui vakavasti ja hänen neljä pikkuistaan (suunnilleen saman ikäisiä kuin omani) muuttivat meille reiluksi puoleksitoista vuodeksi asumaan.
      Kahdeksan alle kouluikäistä samassa talossa vaati kyllä varsin hyvää kaaoksensietokykyä sekä taitoa organisoida ja priorisoida ja jos minulta nyt kysyttäisiin uskaltaisinko ryhtyä samaan, painelisin varmaankin pöydän alle piiloon piipittämään, että ei, ei ei.
      Mutta niin sen vain oppi tekemällä. Eli niistä vuosista jäi paljon onnellisia, valoisia muistoja ja kaikista lapsista kasvoi terveitä, ehjiä aikuisia.

Tahdon kuitenkin huomauttaa, ettei kukaan ole seppä syntyessään. Kyse ei siis ollut siitä, että olisin ollut jotenkin erityisen hyvä äiti superäiti, joka selviää mistä vain vaan pikemminkin niin päin, että arki opetti sitä mukaa kun sitä arkea eli.

Itselläni varmasti jaksamiseen vaikutti sekin, että minä nautin valtavasti suurperheessä elämisestä, eli elämäntapana se "hullu vaihekin" sopi minulle.

Ja toinen helpottava tekijä on isältäni peritty "vähäunisuus" eli silloinkin kun päivät olivat tupaten täynnä "äitelöintiä" niin saatoin ottaa meidän jokaisen tarvitseman oman virkistäytymisajan valvomalla myöhään lasten nukahdettua tai nousemalla aikaisin ennen muuta perhettä.
      Niinä vuosina minulle mm. ratsastus, lukeminen ja uiminen - kaikki ihan yksin, omassa rauhassa, olivat arvokkaita akunlataamisia.
      Oman kokemukseni mukaan juuri tuon virkistäytymisajan puute on se, joka usein syö nuorten äitien voimia eniten, jopa enemmän kuin unen vähyys.

Voimia toivotan sinulle.
      Ja ole armollinen itsellesi: Kaikkea ei pidäkään jaksaa, kenenkään.

• .........

Minua ei varmaan lasketa oikeaksi suurperheen äidiksi kun vasta 4 tulossa ;) Mutta meillä ovat kaikki olleet helppoja vauvoja. Syöneet ja nukkuneet. Olen saanut yötkin nukkua, kun vauva on nostettu herättyään rinnalle ja siinä se on loppu yönsä tuhissut. Mikäs sen ihanampaa kuin nukkun lämmin tuhiseva nyytti kainalossa.
      En ole koskaan vaatinut itseltäni liikaa. Ja mieskin on sitä mieltä, ettei sen siivouksen niin ole väliä' kunhan lapset on hoidettu. Ja mies työpäivänsä jälkeen on aktiivisesti osallistunut lasten ja kodin hoitoon.

• ella-72

Meillä on neljä lasta -vanhin 14 v ja nuorin 1 v. Viides ilmoitti tulostaan (suunniteltu lapsi) viikko sitten:) Olen "taivaassa".

Kaikki lapset ovat olleet todella kilttejä. Ensimmäinen itki mahaansa kolme ensimmäistä kuukautta, mutta sitten nukkuikin suht hyvin. Yö syötöt on loppuneet 10 -5 kk välillä, riippuen lapsesta.
      Nyt on iskenyt pieni panikki, että onko ikäero liian pieni, mutta onhan minulla melkein 9 kk aikaa totutella, ja valitettavan äkkiähän lapset sitten kuintenkin kasvavat :(

Eräs vanhempi tuttavani sanoo minulle aina, että älä välitä maassa lojuvista leluista, tulee päivä kun oiot pöytäliinan kulmia, kun sinulla ei ole mitään tekemistä. Oma äitini sanoo, että tällä hetkellä "hän tekee sitä".

Jokaisen voimavarat ovat erilaiset, toiset jaksavat olla lasten kanssa, toisille yksi lapsi on liikaa. Pitää vain "tehdä" lapsia omien voimavarojen mukaan!! Itse olen jo pienestä pitäen sanonut, että haluan suuren perheen. Toivotaan, että kaikki menee hyvin odotusajan sillä tämä tulee olemaan meidän viimeinen -muuten talossa loppuu tila :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4510
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      88
      2316
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      561
      1758
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1481
    5. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      8
      1299
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1177
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1118
    8. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      990
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      947
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      918
    Aihe