TT-kuvaus

kysymys.

Te jotka olette jo olleet TT-kuvauksessa voisitteko kertoa millainen tämä kuvaus on?
Ymmärrän että tätä nimitetään myös viipalekuvaksi,
jos ei ole omaa kokemusta,lähetättekö linkin mistä saisi tietoa,kiitos:)

29

18895

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ira¤

      kun menet sellaiseen putiloon makaamaan,hiljalleen se kiikkuu eteenpäin ja samalla kuvailee joka puolelta kroppaa.Ei satu lainkaan.Kestää n. puoli tuntia.Onnea matkaan.

      • mennään

        sitten sinne "putkiloon", CT/TT ja magneettikuvantaminen ovat kaksi eri asiaa


      • syöpä -05
        mennään kirjoitti:

        sitten sinne "putkiloon", CT/TT ja magneettikuvantaminen ovat kaksi eri asiaa

        ..Mikä kuvaus se sitten oli kun piti siellä
        sairaalassa odotushuoneessa juoda vettä ja oliko jotain muuta juotavaa - monta litraa parin tunnin aikana
        ja sitten kuvattiin??


    • on

      kuvaukset menneet niin että edellisenä iltana kotona pitää juoda varjoainetta. Sitten ennen kuvausta antavat sairaalassa suun kautta lisää. Kuvaus tilanteessa laitetaan varjoainetta suoraan suoneen. Kaksi kertaa ajavat sen putken läpi, ensin harjoitus mielessä että näkevät että asento on ok ja sitten itse kuva. "Koeajo" ja kuvaus itse yhdessä kestää vain parisen minuuttia. Kivuton juttu, kanyylin laitto toki hiukka nipistää.

      • mennään..

        johonkin putkeen, ohi parissa mInuutissa?


      • se iso rengasmainen
        mennään.. kirjoitti:

        johonkin putkeen, ohi parissa mInuutissa?

        laite. Ei ollut ahtaan tilan "kammoa".Piti juoda 2 l nestettä, onneksi ei äklöä, ennen kuvausta. Sitten kuvauslaitteen alla vielä laitettiin kanyyli kyynärvarren suoneen. Kädet ihan pään taakse. Sanottiin, että kanyyliin tulee vielä varjoainetta suonen kautta ja vatsaan tulee lämmin tunne hetkeksi. Ei sattunut kuin tutkimus kesti kai n. 15 min. Tämmöinen tutkimus puolitoista vuotta sitten Tyksissä.


      • Poistettu on
        se iso rengasmainen kirjoitti:

        laite. Ei ollut ahtaan tilan "kammoa".Piti juoda 2 l nestettä, onneksi ei äklöä, ennen kuvausta. Sitten kuvauslaitteen alla vielä laitettiin kanyyli kyynärvarren suoneen. Kädet ihan pään taakse. Sanottiin, että kanyyliin tulee vielä varjoainetta suonen kautta ja vatsaan tulee lämmin tunne hetkeksi. Ei sattunut kuin tutkimus kesti kai n. 15 min. Tämmöinen tutkimus puolitoista vuotta sitten Tyksissä.

        tehtiin tuolla samalla laitteella kuvaus vatsanalueelle silloin kun ensiapuun menin. En joutunut juomaan mitään vaan itselleni laitettiin tipasta varjoaine menemään kun makasin siin laitteessa. Se lämmin tunne mikä meni päästä varpaisiin oli vähän hassun oloinen mutta ei paha laisinkaan.


      • löytyy

      • väärä linkkin,
        löytyy kirjoitti:

        kuva CT/TT-laitteesta, siis täältä

        http://www.radiologyinfo.org/en/photocat/photos_pc.cfm?Image=philip25.jpg&pg=bodyct&bhjs=0

        tässä linkki magn.kuvantamisesta

        http://www.mediscan.fi/Unilabs-Mediscan/Magneettikuvaukset-/?gclid=COezwMat-ZsCFcE63godQi2y-Q

        tässä PET-kuvant.

        http://www.radiologyinfo.org/en/photocat/photos_pc.cfm?Image=philip25.jpg&pg=bodyct&bhjs=0


        t.rtg-hoitsu

        eli tässä oikea, koskien PET-kuvantamenetelmää:


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Positroniemissiotomografia


      • housuihin
        Poistettu on kirjoitti:

        tehtiin tuolla samalla laitteella kuvaus vatsanalueelle silloin kun ensiapuun menin. En joutunut juomaan mitään vaan itselleni laitettiin tipasta varjoaine menemään kun makasin siin laitteessa. Se lämmin tunne mikä meni päästä varpaisiin oli vähän hassun oloinen mutta ei paha laisinkaan.

        Minulle tuli tunne, että tuli pissa housuihin tässä CT-tutkimuksessa. Ajattelinkin, että minulla on valkoiset housut jalassa joissa oikein hyvin keltainen pissa näkyy mutta onneksi se oli vain tunne, ei tullut housuihin. Ihan kivuton toimenpide se oli.


      • Ira¤
        väärä linkkin, kirjoitti:

        eli tässä oikea, koskien PET-kuvantamenetelmää:


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Positroniemissiotomografia

        Edellisenä iltana juon puoli pulloa E-Z-Cat varjoainetta,koska olen jodiallerkikko.ja sairaalassa lopun litkun.Kertaalleen minulle on jo tehty samainen kuvaus ja helppo se oli.Puolisen tuntia meni aikaa.


      • Poistettu on
        housuihin kirjoitti:

        Minulle tuli tunne, että tuli pissa housuihin tässä CT-tutkimuksessa. Ajattelinkin, että minulla on valkoiset housut jalassa joissa oikein hyvin keltainen pissa näkyy mutta onneksi se oli vain tunne, ei tullut housuihin. Ihan kivuton toimenpide se oli.

        kerrottu tästä pissaamis tunteesta etukäteen? Minulle se varjoaine tipan laittaja sanoi että kun se lähtee menemään kehoon niin tulee todella lämmin tunne kehon läpi ja tuntuu että pissat tulee alle, mutta ei ne tule että älä pelkää :)


      • Poistettu on
        löytyy kirjoitti:

        kuva CT/TT-laitteesta, siis täältä

        http://www.radiologyinfo.org/en/photocat/photos_pc.cfm?Image=philip25.jpg&pg=bodyct&bhjs=0

        tässä linkki magn.kuvantamisesta

        http://www.mediscan.fi/Unilabs-Mediscan/Magneettikuvaukset-/?gclid=COezwMat-ZsCFcE63godQi2y-Q

        tässä PET-kuvant.

        http://www.radiologyinfo.org/en/photocat/photos_pc.cfm?Image=philip25.jpg&pg=bodyct&bhjs=0


        t.rtg-hoitsu

        kerrohan mikä noista kolmesta on tarkin menetelmä kuvata ihmistä?
        Olisi mielenkiintoista tietää.


      • iäkkäämpi ihminen
        löytyy kirjoitti:

        kuva CT/TT-laitteesta, siis täältä

        http://www.radiologyinfo.org/en/photocat/photos_pc.cfm?Image=philip25.jpg&pg=bodyct&bhjs=0

        tässä linkki magn.kuvantamisesta

        http://www.mediscan.fi/Unilabs-Mediscan/Magneettikuvaukset-/?gclid=COezwMat-ZsCFcE63godQi2y-Q

        tässä PET-kuvant.

        http://www.radiologyinfo.org/en/photocat/photos_pc.cfm?Image=philip25.jpg&pg=bodyct&bhjs=0


        t.rtg-hoitsu

        Tällainen iäkkäämpi nainen jolla ei ole kielitaitoa kirjoittaa täällä
        Oliskohan jossain noita tietoja Suomen kielisenä,
        kiitollinen jos joku teistä haluaa etsiä sellaisen.


      • Ira¤
        Poistettu on kirjoitti:

        kerrohan mikä noista kolmesta on tarkin menetelmä kuvata ihmistä?
        Olisi mielenkiintoista tietää.

        tai yöllä meinaan tukehtua oksennukseen joka kerta.Täytyy ämpärin vieressä nukkua.


      • rtg-hoitsu
        Poistettu on kirjoitti:

        kerrohan mikä noista kolmesta on tarkin menetelmä kuvata ihmistä?
        Olisi mielenkiintoista tietää.

        kyllä se tuo PET on.


      • linkithän
        iäkkäämpi ihminen kirjoitti:

        Tällainen iäkkäämpi nainen jolla ei ole kielitaitoa kirjoittaa täällä
        Oliskohan jossain noita tietoja Suomen kielisenä,
        kiitollinen jos joku teistä haluaa etsiä sellaisen.

        kertovat asian suomenkielelläkin, eli tuolta magneettikuv.linkistä löytyy TT-kuvantamisestakin.

        http://www.odl.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=534&Itemid=437

        Ja googlen kautta löytyy paljon tietoa.

        Lähinnä mistä tutkimusmenetelmästä haluaisit tietoa, voisin etsiä.


      • sillä
        se iso rengasmainen kirjoitti:

        laite. Ei ollut ahtaan tilan "kammoa".Piti juoda 2 l nestettä, onneksi ei äklöä, ennen kuvausta. Sitten kuvauslaitteen alla vielä laitettiin kanyyli kyynärvarren suoneen. Kädet ihan pään taakse. Sanottiin, että kanyyliin tulee vielä varjoainetta suonen kautta ja vatsaan tulee lämmin tunne hetkeksi. Ei sattunut kuin tutkimus kesti kai n. 15 min. Tämmöinen tutkimus puolitoista vuotta sitten Tyksissä.

        sitten eroa mitä kuvataan että kauanko kuvaus kestää? Joillain 15 min, joillain puolikin tuntia. Itselle tehty tuo kuvaus 8 krt ja aina mennyt vain se pari minuuttia. Kuva otetaan kaulalta häntäluuhun, joillain kerroilla kuvattu myös pää.


    • kiinnostunut_

      Näkeekö RTG-hoitsu TT kuvasta suoraan jos on kasvain?

    • Näin se on

      Näkee, mutta potilaalle se sanotaan vasta lääkärin vastaanotolla.

    • RTG

      No ei todellakaan näe, lääkäri tulkitsee kuvat

    • soiles

      Magneetti kuvaus ja viipalekuvaus ovat aivan kaksi eri asiaa.
      Magneettikuvauksessa olet putkilona SISALLA< kun taas viipalekuvaus (CT scan) olet ULKOPUOLELLA>
      Se ei ole sen kummoisempi kuvaus, varjoainetta ruiskutetaan sun suoneen sairaalassa, sitten makuulle ja kone suh suh suhataa sun yli, pari minuuttia kestaa ei sen enempaa. taa kanyylin laitto nyt on pienin meidan vaivoista, eiko olekin ???

    • Jousimies tyttö

      Miten nopeasti saa tiedon tt-kuvasta?

    • 1+1

      Minulla radiologi katsoi kuvat heti ja kertoi tilanteen. (yksityisellä sektorilla kävin, en tiedä onko julkisella puolella toisin)

      • Jousimies tyttö

        Onpa hienoa toimintaa. Julkisella varmaan kestää.


    • jousimiestyttö

      Minulla on hemangioomia maksassa. Mahdetaanko ne tutkia uudstaan eli ne todennäköisesti näkyvät. Nehän ei ole vaarallisia käsittäkseni.

    • hellu52

      Onko CT ja TT kuvauksella jotakin eroa? Tietääkö joku, mitä moiset kuvaukset maksaavat yksityisellä?

    • kuvantaminenselvittää

      Minusta TT kuvaus(tietokonetomografia) ja CT kuvaus sama asia. Siinä ainakin Porissa menee mekaaniset kuvaus koneet jotenkin siellä suht suuren putken metallin sisällä röntgenkuvia niin hitsin paljon /monta peräperää ottaen.. siellä Porissa meni ehkä sellaiset "metallikädet" ympäri ämpäri siel pyöreää metalliloiran sisällä makaavaa ihmistä eli vähän humisi ne "metallikädet"siellä ympärillä kun liikkuivat nopeaa.
      Magneettikuvassa eli MRI ssä maataan yleensä hyvin ahtaan putken sisällä johon putkeen se potilassänky esim hitaasti menee sisään. Metallia ei saa olla missään putken sisällä olevassa kehon osassa eli rummussa pyörivä magneettikuvalaite tekee sen kuvan sen perusteella kun potilaalle asetetaan sellainen muovikehikko sen kuvattavan kohteen mahdollisimman viereen tai kiinni kuvattavaan kohtaan. Esim lantiolle laitetaan sellainen vähän vyön/pienen muovipeiton tapainen kuvantekemispaino. Päähän laitetaan sitä kuvattaessa oma kehikkomuovikko ynnä muita paikkaan sopivia kehikoita aina kuvattavan kohteen mukaisesti. Kuvausaika voi vaihdella aika paljon ilmeisesti noin puolisen tuntia noin kestää koko kuvasarjan kuvaus joskus kauemminkin, kuvaus sarja voi lyhyimmillään olla pari noin kahden minuutin sarjaa tai sitten noin viiden minuutin kuvaus aikoja ja niiden taukoja yms voi vaihdella paljon sarjat(ilm yleensä on lääkäri sanomassa millaisia sarjoja ja kuvauksia otetaan mutta tuosta en ole ihan täysin varma kun potilas ei kuule kuin hoitajien neuvot ja sanomiset). Ei saisi liikkua yhtään kuvausminuuttien aikana joks usein vaikeaa kun se paikka on usein muutenkin kipeä ja koska sarjat kai yhdistellään lopuksi jotenkin yhteen niin asentoa ei saisi muuttaa. Se on minulla ollut vaikeinta että en olisi asentoa muuttanut siellä ahtaassa putkessa ollessa kun minulla esim selän kuvaukseen liittyy se selän kipu. Ja kipua ei voinut sitten helpottaa liikumisella(mutta lievää ahtaan paikan kammoakin siellä vähän tahtoo tulla mutta saan sen tahdon voimalla että haluan saada ne kuvat lääkärin tutkittavaksi niin sillä saan klaustrofobian kuriin). Mutta onneksi putkessa yleensä on lämmintä niin se tuntuu esim rauhoittavan ja laite pitää niin kovan melun ja tärinänkin että sisällä ollessa pitää pitää melusuojaimia.
      Pet kuvauksessa olen ollut pään puolesta, jonka metabolia eli aineenvaihdunta ilm tarkastettiin sillä kuvauksella. Siinä juodaan tiettyä sokerijodi litkua jonka läpi menemistä sitten kuvataan kuvauskohteesta. Kuva on jonkunlainen kolmiulotteinen, vörillinenkin osittain PETssä niinkuin nuo edellisetkin kuvaustavat ehkä ymmärtääkseni tekevät kolmiulotteisia kuvaa?(josta lääkäri voi tarkastella esim otosviipalekuvan jostain kohtaa) mutta kai PET kuva ehkä tarkin jollain lailla(en tosin ole varma tuosta) mutta esim syövän kuvauksen yhteydessä minusta puhuttiin PET TT kuvauksesta että ehkä yhdistää nuo kaksi kuvaus tapaa jotenkin??. MRI kuvausta käytetään paljon kun ehkä niitä tulkitsijoita sille koulutetaan eniten tai on aika yleinen ja suht tarkka yleensä nykyään. (minua harmittaa kun minulta ei otettu pelkkää röntgenkuvaa yhdestä asiasta/paikasta kehosta mutta en nyt puutu tässä siihen miksi minua se harmittaa ja mitä minulle sanottiin syyksi ettei oteta rötgenkuvaa. Kun eihän se että sitä ei otettu niin pelkkä säteilyn kerääntyminen niin oikein ole hyvä syy, kun ei sitä yhtäkään kuvaa kerran otettu sitten alueelta(ei ole otettu siitä aiemminkaan siis)). Mutta niin juu anteeksi en ole lääkäri vaan tässä kerroin vain noita yleisiä ja todeksi vain luulemiani asioita noista kuvaustavoista.. Missä olen itse käynyt..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe