Expert Hifi kaiuttimet takavuosilta

Vantaalainen88

Elikkä tietääkös/muistaako kukaan tätä Expertin kaiutin merkkiä takavuosilta 70-luvulta. Itsellä yksi pari joka soi kyllä mielestäni ihan loistavasti. Taitavat olla arviolta vuodelta 73-74.

Model HF35/50, 4ohm, Power 35/50W, kaksitie kajarit.

Eivät nuokaan nyt varmaan uutena ihan mitkään maailman parhaat ole olleet, mutta tuntuu että sen ajan "halpa" kaiuttimet soivat paljon paremmin mitä nykyajan edukkaat stereokaiuttimet. Varmaan takavuosina panostettu enemmän laatuun kuin nykyään.

Lähinnä kyselen tietääkö kukaan tarkempaa historiikkia näille Expert merkin kaiuttimille. Expert kodinkoneketju ilmeisesti toi/valmisti näitä itse? Malleja lienee ollut aikoinaan useampikin.

9

4241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esimer..ksi

      Nimeltään Audio Well ja Eltax merkkisiä. Tee haku Huutonettiin niin voipi tärpätä kohtuullisen halvalla.

    • erutperutpoe

      Hintaansa nähden nuo olivat aikanaan varsin hyvät. Jotain testimenestystäkin muistelen.

    • as-keetti

      1972.
      Tai silloin ainakin omani ostin.
      Voittivat silloin jonkun (olisko ollut TM) kaiutinvertailutestinkin, joten eivät
      ne mitään tusinakajareita olleet silloinkaan.

      Ovat minulla saman ajan vahvistimen (Philips RH790) perässä modernin
      littutv:n sivuilla jatkuvassa käytössä ja täytyy sanoa että näistä "vanhuksista"
      television äänimaailma on ihan toista luokkaa kuin uuden tv:n "lintupöntöistä".

      Onhan niitä tietty uusissakin kaiuttimissa hyviä, mutta aika kovaan hintaluokkaan
      täytyy mennä ennenkuin pärjää näille yli 35 vuotta vanhoille.

    • Ja rokki soi

      Tulipa mulle eilen semmoset kaiuttimet ja kun kokeilin niin hyvin soivat,kotelot laitan fiksaten niin taas saavat olla jemmassa kaäyttöä varten.
      Älkää tosiaan ihmiset hävittäkö niitä vanhoja puisiin laatikoihin tehtyjä stereo vermeitä pois koska ne ovat laatulaitteita ja Mate in Vinland semmosia ei saa enää MISTÄÄN eikä tulekkaan enää!!

    • minä

      Audiowell A-122 oli aikansa testivoittaja. Lahdessa tehdyt.
      Sattuu olemaan yhä sellaiset, nykyään pc:n kaiuttimina.

    • mrradio

      Pyhä yksinkertaisuus ! Näyttää olevan vaikea asia joillekkin. Expert HF 35/50 kaiuttimet jotka tulivat tuotantoon 1972, ovat taatusti kotimaista suunnittelua . Kaiutin elementit ovat länsi-Saksalaisen HECO yhtiön tuotantoa. Samoja elementtejä aikansa laatukaiuttimissa käytettiin runsaasti - esim. BRAUN, ACRON , Heco jne. Olin yhteydessä kaiuttimien suunnittelijaan ja kehuin hänen onnistuneen erinomaisesti. Taisin mainita vielä aikansa gurun eli Franz Petrikin filosofian olleen samanlainen. Tästä hän toki ilahtui, ja lähetti paksun kirjekuorellisen VTT´n kaiuttimista tekemiä mittaustuloksia ! Franz Petrikin filosofiaan kuului se, ettei taajuusvasteessa saa olla korostumia. Kaiuttimien bassoelementin Q arvo on ratkaiseva. Näissä HF35/50 malleissa basso on tiukka - ei löysä ollenkaan. Erittäin analyyttinen ja tasapainoinen äänentoisto. Kotelo on tukevarakenteinen - ei resonoi ! Jos tuollaiset ehjät löytää, niin kehtaa kuunnella klassista, jazzia jne. Jumputus tavaraa ei kehtaa. Yleensä noista on kuitenkin vaurioitettu diskanttielementit , väärällä käytöllä. Tai viallisella laitteistolla. Mainittakoon , Franz Petrikin olleen Braunin kaiuttimien pääsuunnittelija aikoinaan, ennenkuin perusti ACRON tuotemerkin.

    • Anonyymi

      Hei,

      Kun täällä tuntuu tietäjiä olevan niin kysyisin ko. kaiuttimista seuraavaa:

      Millä elementeillä olisi mahdollista korvata nuo alkuperäiset Hecon elementit?

      Tein kirpputorilta löydön ja ostin kaiuttimet, ihastuessani tiikki viiluisiin koteiloihin. Elementit ja äänentoisto tekniikka on kuitenkin hapettunut ja elementit repeilee. Olisi hienoa kuitenkin kuulla noiden kauniiden ja ilmeisen toimivan konseptin soivan.

      Vinkit ja kaikki tietous.

      • Anonyymi

        Minkälaiset ripustimet niissä kaiutinelementeissä on?

        Jos ovat sellaista vaahtokumimitäliehommaa, niin sellaiset voi itse vaihtaa ehyisiin, tai sitten voi korjauttaa, eikä tule ylettömän kalliiksikaan, varsinkaan itsekorjaus.

        On ollut ainakin olemassa Suomessa tällainen yritys kuin Accusound, jonne on voinut toimittaa kokonaisia kaikuttimia korjuulle.

        Se on myös myynyt ripustimia itsekorjaajille. Korjasin yhdet kotistereoiden bassokaiuttimet tuolta tilatuilla eikä oikeastaan ollut vaikeaa.

        Mutta taitaa olla niin ettei tuota yritystä enää ole olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe