Windowsia asentaessa huomasin että en ajatuksissani ollut kytkenyt hiirtä olenkaan koneeseen. Koneen ollessa päällä laitoin kiinni. Hiiri toimi ja mitään ei vahinkoa ei ilmeisesti tapahtunut.
Tietäisikö joku jos esim. emo voi vahingoittua siitä että sen takapaneeliin liitetään koneen ollessa päällä. Miten esim verkkokaapelin kanssa, voiko sen kytkeä virran ollessa päällä?
Takapaneeli emossa...
20
186
Vastaukset
- Riiviönrauta
...kyllä niitä piuhoja voi ihan vapaasti poistella ja kytkeä, virtapiuhaa en pöytäkoneesta suosittele päällä ollessa poistamaan, mutta muuten ei ole haittaa...
-RrMeillä huollossa kyllä tiedetään paremmin, kun ollaan nähty monia kyrvähtäneitä PS/2-portteja ja näytönohjaimia.
- Riiviönrauta
Dr.xyz kirjoitti:
Meillä huollossa kyllä tiedetään paremmin, kun ollaan nähty monia kyrvähtäneitä PS/2-portteja ja näytönohjaimia.
...että tiedätte, vasta kymmenen vuotta on tullut räpellettyä tietsikoiden kanssa ammatin puolesta, ainoatakaan en ole saanut vastaavasti rikki. Mutta hyvä, että te tiedätte...
-Rr - ..ihaa kymmentävuotta...
Riiviönrauta kirjoitti:
...että tiedätte, vasta kymmenen vuotta on tullut räpellettyä tietsikoiden kanssa ammatin puolesta, ainoatakaan en ole saanut vastaavasti rikki. Mutta hyvä, että te tiedätte...
-Rr...räpeltänyt mutta melko paljon kasaillut noita koneita, enkä minäkään ole kyllä mitään takapaneeliin liitettävää laitetta rikkonut vaikka olen niitä keskenkaiken kytkenyt.
PS/2 -liittimet voivat kyllä vanhuuttaan rikkoutua ja silloin uskoisin että jotain voi kärähtääkkin, enkä tiedä sitten miten noiden "jeesuksienaikaisien" laitteiden/porttien kanssa on.... - ....ettei....
..ihaa kymmentävuotta... kirjoitti:
...räpeltänyt mutta melko paljon kasaillut noita koneita, enkä minäkään ole kyllä mitään takapaneeliin liitettävää laitetta rikkonut vaikka olen niitä keskenkaiken kytkenyt.
PS/2 -liittimet voivat kyllä vanhuuttaan rikkoutua ja silloin uskoisin että jotain voi kärähtääkkin, enkä tiedä sitten miten noiden "jeesuksienaikaisien" laitteiden/porttien kanssa on........se tietysti rikkinäisen PS/2:n kohdalla niinkään siitä johdu että sen keskenkaiken liittäisi, rikki on aina rikki.
- Riiviönrauta
..ihaa kymmentävuotta... kirjoitti:
...räpeltänyt mutta melko paljon kasaillut noita koneita, enkä minäkään ole kyllä mitään takapaneeliin liitettävää laitetta rikkonut vaikka olen niitä keskenkaiken kytkenyt.
PS/2 -liittimet voivat kyllä vanhuuttaan rikkoutua ja silloin uskoisin että jotain voi kärähtääkkin, enkä tiedä sitten miten noiden "jeesuksienaikaisien" laitteiden/porttien kanssa on.......olen duunissa sellaisessa paikassa, jossa koneet saavat sellaista 'sikaa' ettei paremmasta väliä, työasemia on viitisensataa ja niitä tosiaan käsitellään niin kuin vierasta sikaa. Ikinä en ole törmännyt vastaaviin.
Kun otetaan vielä lukuun aiempi positio, jossa käsien läpi kulki tuhansia koneita vuosien aikana, niin luulisi siihen mahtuneen joku tuollaisiakin vikaantumisia, jos niistä tietsikat kärähtelisivät...
-Rr - ja ettei vaan
Riiviönrauta kirjoitti:
...olen duunissa sellaisessa paikassa, jossa koneet saavat sellaista 'sikaa' ettei paremmasta väliä, työasemia on viitisensataa ja niitä tosiaan käsitellään niin kuin vierasta sikaa. Ikinä en ole törmännyt vastaaviin.
Kun otetaan vielä lukuun aiempi positio, jossa käsien läpi kulki tuhansia koneita vuosien aikana, niin luulisi siihen mahtuneen joku tuollaisiakin vikaantumisia, jos niistä tietsikat kärähtelisivät...
-RrTavalliselle käyttäjälle on ehdottoman tärkeää olla kytkemättä emolevyssä oleviin hiiri ja näppäimistö liittimiin mitään laitetta koneen ollessa käynnissä(virrat päällä käyttöjärjestelmä ladattu), vaikka täällä taas monet asiantuntijat toisin väittää. Oletko riiviönrauta koskaan kokeillut käynnissä olevan koneen ainoan kiintolevyn irroitusta sata ja virtaliittimestä kun kone on työpöytätilassa eikä mitään toimintoja ole aktiivisena eikä levylle tule eikä mene mitään? Mitä tapahtuu? En viitsi tällä omalla kokeilla.
- edesvastuutonta
melkein kehoittaa aloittelijaa repimään piuhoja irti ja kiinnin miten sattuu
USB on asia erikseen, se kun on suunnitelu vaihdissa kytkemiseen ja se jo ohjeituksissakin sanotaan olevan turvallista.
Jos minä tai sinä revit piuhoja miten sattuu niin se on eriasia kuin kehoittaa muita toimimaan samoin. Sattumalta sulla on käynyt tuuri kuten mullakin mutta kaikilla ei samanlaista onnea ole sen olen itse silminnäkijänä havainnut juurikin PS/2 liittimen repimisellä on saatu emo rikki.
_AINA_ virta pois koneesta, ennen kuin mitää kytkee, paitsi mainittu USB on oikea neuvo. Se on sitten eri asia noudattaako sitä itse vai ei. Minä nyt en aina noudata.
Sinä kai sitten niin satojen tai tuhansien koneiden kanssa repisit powerijohdotkin lennossa emosta eikä mitään tapahtuisi?
Kuten sanoin voihan niitä takapanelin piuhoja nyppiä mutta ei sellaiseen toimintaa pitäisi mennä kehoittamaan se kun ei ole hyvän tavan mukaista toimintaa, koska siinä on se häviävän pieni mahdollisuus tuhota koko paska. - ...ole...
edesvastuutonta kirjoitti:
USB on asia erikseen, se kun on suunnitelu vaihdissa kytkemiseen ja se jo ohjeituksissakin sanotaan olevan turvallista.
Jos minä tai sinä revit piuhoja miten sattuu niin se on eriasia kuin kehoittaa muita toimimaan samoin. Sattumalta sulla on käynyt tuuri kuten mullakin mutta kaikilla ei samanlaista onnea ole sen olen itse silminnäkijänä havainnut juurikin PS/2 liittimen repimisellä on saatu emo rikki.
_AINA_ virta pois koneesta, ennen kuin mitää kytkee, paitsi mainittu USB on oikea neuvo. Se on sitten eri asia noudattaako sitä itse vai ei. Minä nyt en aina noudata.
Sinä kai sitten niin satojen tai tuhansien koneiden kanssa repisit powerijohdotkin lennossa emosta eikä mitään tapahtuisi?
Kuten sanoin voihan niitä takapanelin piuhoja nyppiä mutta ei sellaiseen toimintaa pitäisi mennä kehoittamaan se kun ei ole hyvän tavan mukaista toimintaa, koska siinä on se häviävän pieni mahdollisuus tuhota koko paska....kehottanut repimään yhtään mitään. Miten koneen sisäpuoliset emossa kiinni olevat piuhat nyt liittyvät takapaneelin piuhojen irroitteluun? On se ihme juttu, että täytyy sekoittaa ihan asiaankuulumattomia mölinöitä tähän(kin)...
-Rr - ...sinulle...
ja ettei vaan kirjoitti:
Tavalliselle käyttäjälle on ehdottoman tärkeää olla kytkemättä emolevyssä oleviin hiiri ja näppäimistö liittimiin mitään laitetta koneen ollessa käynnissä(virrat päällä käyttöjärjestelmä ladattu), vaikka täällä taas monet asiantuntijat toisin väittää. Oletko riiviönrauta koskaan kokeillut käynnissä olevan koneen ainoan kiintolevyn irroitusta sata ja virtaliittimestä kun kone on työpöytätilassa eikä mitään toimintoja ole aktiivisena eikä levylle tule eikä mene mitään? Mitä tapahtuu? En viitsi tällä omalla kokeilla.
...neropatti: kuka on sinun lisäksesi puhunut avatun koneen piuhojen irrottamisesta? Vai saako sinun koneessasi kiintolevyjen piuhat takapaneelista irti...
-Rr - ...koneen sisällä...
edesvastuutonta kirjoitti:
Kuten sanoin voihan niitä takapanelin piuhoja nyppiä mutta ei sellaiseen toimintaa pitäisi mennä kehoittamaan se kun ei ole hyvän tavan mukaista toimintaa, koska siinä on se häviävän pieni mahdollisuus tuhota koko paska....olevia liitäntöjä tähän kun takapaneelista on kyse.
Kuten tässäkin keskusteluketjussa on käynyt ilmi, ei ongelmia aina esiinny. Mutta yhdessä tapauksessa tuhannesta joko käyttäjässä on staattista latausta, laitteissa heikkoja kohtia tai laitteiden välillä jotain maapotentiaalia, joka juuri siinä liitäntätilanteessa riittää vahingon aiheutumiseen. Niin miksi pitäisi esim. verkkokaapelia kytkeä virralliseen laitteeseen? Kerta-asennus ja vuosien käyttö, ei hätäilemällä paljoa säästä?
en ole koskaan sammuttanut konetta sen tähden, että liitän jotain usbi porttiin eikä mitään vahinkoa ole tapahtunut.
ihan eri juttu jos alkaa jotain koneen sisältä liitteleen ja irrotteleen, silloin tietty virrat pois ja töpseli seinästä sun muuta.- on ihan
oma porttinsa ja suunniteltukkin toimimaan siten, että lennossa voi piuhoja vaihdella muut portit on sitten asia erikseen.
- Pohtija-Peetri
aloittaja on sellaista kylmäveristä mallia oleva, ei siis mitään håt-tyyppiä ja sattuu olemaan villapaita päällä, voi olla enemmän mahiksia kytkiessään näitä johtoja virrat päällä, kiinni laittaessa sellasen sievän räsäyksen kanssa, tai irti repäistessään seuraa keltanen häntä mukana.
- Irrottelija
Minun käsittääkseni USB-hiiren voi kytkeä aivan samalla tavalla koneeseen kuin USB-muistinkin virran ollessa päällä. Ja ainakin omassa koneessani myös tasohiiren (vai mikä se on nimeltään) voi laittaa ja poistaa koneen ollessa päällä. Näin sanoi kaupan myyjäkin kaupatessaan minulle tätä konetta silloin muinoin, kun näitä hiiriä oli enemmän käytössä. Ei taida enää nykyisin olla.
"Oletko riiviönrauta koskaan kokeillut käynnissä olevan koneen ainoan kiintolevyn irroitusta sata ja virtaliittimestä kun kone on työpöytätilassa eikä mitään toimintoja ole aktiivisena eikä levylle tule eikä mene mitään?"
En ole Riiviönrauta, mutta miten ihmeessä viitsit sekoittaa tähän hiirikeskusteluun kiintolevyn irroittamisen. Pöllö.
Usein irrottelen myös verkkokaapelia, kun haluan kykeytyä hetkeksi offline tilaan ja kytken takaisin, kun haluan takaisin. Tämä siis sammuttamatta konetta. En ole koskaan mistään kuullut, ettei verkkoyhteyttä saisi tällä tavalla katkaista. - izmo76
vissiin vielä puhuttu mitään siitä verkkokaapelista, sitä voi täysin vapaasti irrotella ja laittaa kiinni vaikka virta olisi päällä. Hiiresi ilmeisesti oli sillä ps/2 vai mikä se oli liittimellä joka tulee laittaa kiinni koneen ollessa sammuksissa, ihan senkin takia että muuten kone ei sitä tunnista, usb hiiren tietysti sitten voi laittaa virrat päällä, mutta jos ei se toimi niin silloin joutuu boottaamaan koneen hiiren ollessa kytkettynä.
- red härkä
kannata kiinnitellä/irrotella piuhoja muihin kuin usb-portteihin kun koneessa on virta päällä. Ei se koneen sammutus vie kuin muutamasta sekunnista noin minuuttiin riippuen käyttiksestä. Joskus olen serveriin lykännyt ps/2-porttiin näppiksen lennosta, ei se siitä hajonnut mutten silti viitsi suositella sitä kellekään
- Irrottelija
red härkä kirjoitti:
kannata kiinnitellä/irrotella piuhoja muihin kuin usb-portteihin kun koneessa on virta päällä. Ei se koneen sammutus vie kuin muutamasta sekunnista noin minuuttiin riippuen käyttiksestä. Joskus olen serveriin lykännyt ps/2-porttiin näppiksen lennosta, ei se siitä hajonnut mutten silti viitsi suositella sitä kellekään
Piti oikein tarkistaa, ja kyllä, aikaisemmin käyttämäni hiiri on ollut PS/2-portissa. Vuosien saatossa poistin ja laitoin hiirtä takaisin konetta sammuttamatta useita kertoja ja edelleen reikä ja hiiri toimivat.
Tämä oli kai muinoin myös myyntivaltti, koska muistan edelleen elävästi, miten myyjä kehui, ettei tarvii konetta välillä sammuttaa, jos hiiren haluaa pois ja takaisin. - izmo76
Irrottelija kirjoitti:
Piti oikein tarkistaa, ja kyllä, aikaisemmin käyttämäni hiiri on ollut PS/2-portissa. Vuosien saatossa poistin ja laitoin hiirtä takaisin konetta sammuttamatta useita kertoja ja edelleen reikä ja hiiri toimivat.
Tämä oli kai muinoin myös myyntivaltti, koska muistan edelleen elävästi, miten myyjä kehui, ettei tarvii konetta välillä sammuttaa, jos hiiren haluaa pois ja takaisin.hämärän peittoon se että miksi sitä hiirtä täytyy jatkuvasti irrotella? Itellä ainakin on riittäny kun sen piuhan on kerran tökänny sinne koneen persuuksiin ja antaa olla sitten siellä. Kannettavat tietysti on asia erikseen mutta niissä käyttäisin vain usb hiirtä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924687
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?853969Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1533735Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1162638Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1322582- 432161
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282067Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261850- 881719
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91717