Tyttöjen ympärileikkaus

sari

Kun täällä on nyt niin paljon ollut puhetta poikien ympärileikkauksesta, niin ajattelin vielä erikseen kysäistä tyttöjen ympärileikkauksesta.

Poikien leikkauksesta puhuttaessa moni on sitä mieltä että se on tehtävä koska niin on tehty tuhansia vuosia. Tyttöjen kohdalla tällä leikkauksella on samanlainen perinne. Miksi tytöille ei siis voitaisi tehdä tätä leikkausta, jos poikien leikkausta tuolla vanhalla perinteellä perustellaan?

Nykyäänhän monille tytöille tehdään enää vain ns. Sunna eli vain neulanpisto eikä muuta. Se on huomattavasti kivuttomampi kuin poikien leikkaus ja silti noudatetaan perinnettä.
Minusta tällainen tyttöjen ympärileikkaus kyllä pitäisi tehdä sellaisten perheiden tyttölapsille, joiden veljetkin leikataan/on leikattu.

13

2749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aziza

      ensinnäkään ympärileikkausta ei voi puolustella mitenkään, se ei ole suositeltavaa minkään uskonopin puolelta, ei Koraanin, ei minkään. Poikien ympärileikkauksen voin käsittää muinoin kauan sitten olleen alunperin hygianasyistä tehty, mutta nykyään minusta poikien ympärileikkaus pitäisi lopettaa siinä missä tyttöjenkin, ellei poikien tapauksessa ole sitten lääketieteellistä pakkoa.Minä tunnen ympärileikattuja tyttöjä ja vaikka operaatio olisi kuinka pieni in se aina hyvin hyvin nöyryyttävä ja jättää fyysisten arpien vuoksi henkisetkin isot arvet. Ehdoton ei kaikenlaiselle ympärileikkauksille, tilalle voisi ottaa jonkun toisen riitin, johon ei kuulu ruumiseen kajoamista ollenkaan.

      • Laura

        Joo kaikki ympärileikkaukset on niin turhia ja ne pitäs lailla kieltää kaikissa maissa!! Jännä et siitä tyttöjen ympärileikkauksesta on noussu iso kohu miten sitä yritetää länsimaiden voimin kitkeä sieltä afrikan perukoilta mut miksei kukaa lähe esim. turkkii estämää näit poikien ympärileikkauksia????? Kun opiskelin matkailua katottii koulussa video yhen turkkilaispojan ympärileikkauksesta ja siihenhän ei kuulu puudutus ja tää n. 7-vuotias poika huus niin kauheesti ku tää toinen mies vaa saksilla raa'asti leikkeli tän lapsen vehkeitä....tuli oikein kyyneleet silmiin....hirveetä kidutusta....ei pysty ymmärtää!!


      • Jenni

        Hei.
        Mulla on Pakistanilainen muslimi mies ja odotan meille poikavauvaa. Sekä muslimien koraani että meidän raamattu sanoo et poikalapset on ympärileikattava. Miksi? Puhtauden vuoksi. Me aiomme ympärileikata hänet. Mutta jos sattuiski tulee tyttö, silloin ei missään nimessä suoriteta ympärileikkausta! On ehottomasti väärin leikata tyttö ja koraani ja raamattu puhuu vain pojista. Ja ympärileikkaushan on uskonnollinen suoritus. Pyhäkirjoista ei pidä poiketa!


      • ei ei
        Jenni kirjoitti:

        Hei.
        Mulla on Pakistanilainen muslimi mies ja odotan meille poikavauvaa. Sekä muslimien koraani että meidän raamattu sanoo et poikalapset on ympärileikattava. Miksi? Puhtauden vuoksi. Me aiomme ympärileikata hänet. Mutta jos sattuiski tulee tyttö, silloin ei missään nimessä suoriteta ympärileikkausta! On ehottomasti väärin leikata tyttö ja koraani ja raamattu puhuu vain pojista. Ja ympärileikkaushan on uskonnollinen suoritus. Pyhäkirjoista ei pidä poiketa!

        Vai että koraani ja raamattu näin sanoo? Minä sanon, että on paskoja jumalia ollu ihmistä luomassa, jos ei oo osannu tehä siitä valmiiks "puhdasta", vaan se puhtaus pitää saavuttaa jollain noin sairaalla tavalla.

        Olen mies, ympärileikkaamaton. Olen silti ihan "puhdas", mulla on tapana käydä suihkussa.


    • Avalon

      Voisitko perustella, miksi tytöt pitäisi leikata siksi että pojatkin? Jonkun hullun tasa-arvo aatteenko takia? hyväksytkö tyttöjen ympärileikkauksen, joka on brutaali, ja naisia alentava toimenpide, jonka syyt ovat täysin erit kuin poikien ympärileikkauksessa (tytön seksuaalisen nautinnon rajoitus/eliminointi). En hyväksy myöskään poikien ympärileikkausta, mutta se ei johda niin usein komplikaatioihin, eikä pitkäkestoisiin terveys ongelmiin ja traumoihin (tunnen monia ympärileikattuja miehiä ja olen keskustellut asiasta).

      • hbhn

        Tarkoitinkin tätä pienempää leikkausta, joka todellakin on vain neulanpisto, mikä varmasti on kivuttomampi kuin poikien leikkaus. Siinä ei siis leikata yhtään mitään. Ja kun poikien ympärileikkaustakin perustellaan vain kulttuuriin kuuluvana asiana, niin samanlainen asiahan tyttöjen ympärileikkaus on. Niin miksi vain tyttöjen leikkaus pitäisi lopettaa mutta ei poikien.
        Joko molemmat lakkautetaan tai sitten ei kumpaakaan.


      • dhfd

        ja onko nämä tuntemasi ympärileikatut miehet leikattu sairaalassa vai jossain aavikolla?
        Monissa maissa leikkaus tehdään vasta myöhemmällä iällä alkeellisilla ja likaisilla leikkausvälineillä, esim. partakoneenterällä.


      • Minä
        hbhn kirjoitti:

        Tarkoitinkin tätä pienempää leikkausta, joka todellakin on vain neulanpisto, mikä varmasti on kivuttomampi kuin poikien leikkaus. Siinä ei siis leikata yhtään mitään. Ja kun poikien ympärileikkaustakin perustellaan vain kulttuuriin kuuluvana asiana, niin samanlainen asiahan tyttöjen ympärileikkaus on. Niin miksi vain tyttöjen leikkaus pitäisi lopettaa mutta ei poikien.
        Joko molemmat lakkautetaan tai sitten ei kumpaakaan.

        Ns. "sunnapisto" vahingoittaa klitoriksen tuntohermoja useimmiten niin, että nainen jää ilman seksuaalista nasutintoa loppuiäkseen.


    • Minä

      Miksi aloitit uuden ketjun, kun tuolla alempana on jo keskustelunavaus tyttöjen ympärileikkauksesta? Niin tai näin, olen kanssasi jyrkästi eri mieltä: tyttöjen ympärileikkaukset, silpomiset, pitäisi ehdottomasti saada kitketyiksi pois perinteiden joukosta - leikkauksen KAIKKI muodot. Poikien ympärileikkaustakaan en missään nimessä hyväksy, paitsi pakottavista lääketieteellisistä syistä, kunnollisen kivunlievityksen kera.

    • shy

      Tyttöjen ympärileikkaushan on ihan eri asia kuin poikien!Tiedän että niitä on eri "tasoisia",mutta esim.Somaliassa ja Egyptissä tytöt kirjaimellisesti silvotaan!!Ulommat ja sisemmät häpyhuulet esim. poistetaan kokonaan ja tyttö ommellaan kiinni niin pieneksi,että tulitikku mahtuu sisään.Siitä reiästä virtsa ja kuukautiset tulevat tippa kerrallaan.Kivuliasta,voita kai kuvitella?
      Joten tähän nojaten suostuisin heti leikkauttamaan pojan verrattuna tyttöön.Pojilta sentään lähtee vain esinahka ja niitähän oistetaan muutenkin joiltain.Tyttöjen ympärileikkaukselle ei ole perusteita Koraanissa!Islaminuskoon ja Juutalaisuuteen poikien leikkaus kuuluu perinteenä!

    • tommoinen on provoilua selk...

      mikään tyttöjen neulanpisto, ei pieni eikä iso ole islamia! piste

      terv. muslimi

    • Amannada

      tuo video minka katsoit on varmasti jotain raakuuden huippua.. kuitenkaan ala yleista turkkilaisia kaikkia.. silla kylla perinne poikien ymparileikkauksesta on. mutta tavallista on etta se tehdaan sairaalassa.. ja puudutus on kylla.. ja ohjeet annetaan hoitoon taman toimenpiteen jalkeen ja kaydaan jalkitarkastuksissa.. ja myös annetaan laakkeita.. tosin.. jotkut mielenvikaset hullut ihmiset tekevat tollasta raakuutta kun siina filmissa.. mutta missa maassa negatiiviset asiat ei leviis nopeesti.. niinhan on joka paikassa.. hyvat uutiset tulee pahojen jalkeen... tietysti taalla turkissa kammoksutaan tollasia asioita ja varmasti niihin puututaan.. ja islam uskonto ei tue missaan vaiheessa tyttöjen ymparileikkausta.. koraanissa ei löydy tietoa siita.. muunmuassa.. poikien ymparileikkaus vahentaa miesten hiv tartuntaa.. ja miesten sukupuolielimien syöpaa... onhan se hygienisempaa. toki.. kaikki saavat itse siita paattaa... kysyin ystavaltani joka on ymparileikattu.. ja sanoi.. etta laakariin mentiin ja kaikki oli hyvin.. vahan jannitti... mutta puudutus annettiin :D palleihin.. eika sen jalkeen ollut tuntoa missaan.. suomessa yleensa miehia..poikia ymparileikataan liian kirean esinahan vuoksi.. kylla turkissa ihan ihmisiakin on.. tarkotan.. ei jokainen ole hullu.. jos yhdessa mielensairaassa videossa joku luulee olevansa saksikasiedward...:) kiitos kuitenkin mielipide jokaisella :)

      • mielestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe