Miten tulee toimia?

TMP-STN

Kuinka tulee toimia kun olemme tehneet netin kautta "online check in" ja matkaamme Tampereelta Lontooseen. Ilmeisesti kentällä terminaali 2 ja mitä sitten tulee tehdä? Ja sama toisinpäin eli miten Lontoossa Stansted:in kentällä tulee toimia? Olemme lähdössä ensimmäistä kertaa lentokoneeseen ja siksi käytännöt eivät ole meille tuttuja. Kokeneemmilta matkaajilta siis pyydämmekin neuvoja miten lentokentällä tulee edetä asioiden kanssa. Kiitokset Teille!

6

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkaaja...111

      Ryanair lähtee tosiaan terminaalista 2, joka on pieni kopperoinen, jossa kahvio ja kioski odotteluaulan puolella. Tampereella ulommaisen aulan puolella pitää esitellä netistä tulostetut boarding card-lipukkeet lähtöselvityksessä sekä tietysti passi, vaikka ei olisi kuin käsimatkatavarat. Jos on matkatavaroita, niin siihen tiskille ne sitten jätetään. Tässä ja turvatarkastuksessa palvelee Finnavian suomenkielinen henkilökunta, joten heiltä kyllä saa apua. Sitten turvatarkastuksen jälkeen aulaan odottelemaan. Tiskillä ennen koneeseen menoa vielä esitellään kaikki paperit. Koneeseen pääsevät ensin Priority Passin ostaneet matkukstajat, sitten muu porukka. Täällä palvelee Ryanairin kuka milläkin murteella englantia puhuva henkilökunta. Koneessa ei ole määrättyjä paikkoja, joten ripeästi vain istumaan vieretysten jonnekin. Koneessa myydään kärryistä juomaa ja pikkusyötävää. Omiakin eväitä saa ottaa mukaan, mutta ei tietenkään nesteitä paitsi jos ostat odotusaulan kioskista ennen koneeseen menoa.
      Perillä Lontoossa kuljetaan pitkiä käytäviä pitkin passintarkastukseen, jossa yleensä on jonoa. Passintarkastusen jälkeen on matkatavaroiden vastaanotto. Opastetaulu ohjaa etsimmän tavaroita oikealle linjalle lennonnumeron mukaan.
      Tämän jälkeen kulku lentoaseman pääaulaan.

      Lontoossa kotiinpäin tullessa lipukkeet ja passi esitellään turvatarkastuksessa ja sitten portilla, jos teillä on vain käsimatkatavarat. Jos niitä taas on, niin pääaulassa on lähtöselvitys (opastetaulut ohjaavat oikealle tiskille), jonne jätetään matkatavarat, sen jälkeen turvatarkastukseen ja omaa lähtöporttia etsimään. Ryanairin lennot lähtevät yleensä lähes perimmäiseltä portilta, joten tax-free-ostoksilta kannattaa lähteä ihan hyvissä ajoin omalle portille. Kentälle kannattaa mennä hyvissä ajoin, varsinkin jos haluatte vielä shoppailla siellä. Meille on aina tässä vaiheessa tullut kiire.
      Hauskaa matkaa teille!

      • Juuri Lontoosta tullut

        Edellinen vastaus on erittäin hyvä. Saanen lisätä vielä pari asiaa: Priority Pass eli "ensimmäisenä koneeseen" on tosiaan täytynyt ostaa jo lennon varausvaiheessa. Joillakin se on ja pääsevät koneeseen ensin. Mutta ei hätää, kaikille riittää paikkoja. Suosittelen esim. voileipien ottamista käsimatkatavaroihin, koska koneen tarjonta on mitä on ja ennen kaikkea kallista! Mutta esim. jugurttia ei voi ottaa koneeseen, koska se luetaan nesteisiin. Itse täydennän vesipulloja turvatarkastuksen jälkeen WC:n hanasta. En viitsi maksaa vedestä 2-3 euroa aseman myymälöissä. Eli koneeseen saa viedä juotavaa, kun on ottanut sen turvatarkastuksen jälkeen.

        Ruumaan menevien matkatavaroiden painon suhteen kannattaa olla tarkka, ettei paino ylitä 15 kg. Itselläni esim. tyhjä laukku painaa jo aika paljon. Lontoon Stansteadin kentällä, johon lennätte ja lähdette, on itsepalveluvaakoja (tarvitsee 50 pencen kolikon), jolla voi tarkistaa matkalaukun painon. Käsimatkatavaran max-paino on 10 kg, mutta siinä on myös ulkomittarajoitukset.

        Ryanairin lennot ovat yleensä hyvin aikataulussaan. Siihenkin kannattaa varautua, kuten meille kävi, että Lontoon päässä lähtöportti saattaa vaihtua toiseksi, mitä se on lähtöselvitystiskiltä saamassanne kortissa (boarding card). Seuratkaa monitoreja ja kuuluutuksia.

        Aikaisemmissa keskusteluissa on runsaasti vinkkejä, kuinka pääsette keskellä yötä Stansteadilta Lontoon keskustaan, jos olette sinne menossa. Yksi vaihtoehto on jäädä Stansteadin kentän vieressä olevaan lentokenttähotelliin ja matkata Lontooseen vasta seuraavana päivänä. Itse olimme Express by Holiday Inn hotellissa, jossa 2 hengen huone aamiaisella maksoi 77 euroa.

        Suosittelen, että vaihdatte Englannin puntia jo Suomessa. Käteistä rahaa tarvitsee ehkä jo lentokentällä ja minusta se on korttia turvallisempaa. Itse en käyttänyt Visaa lainkaan, eikä se olisi joka paikassa käynytkään. (esim. erilaiset katutorit). Kortilla paikanpäällä nostamisesta menee myös aina kuluja.

        Oikein mukavaa matkaa - varovasti liikenteessä vasemmalla puolen!


      • nimetön...
        Juuri Lontoosta tullut kirjoitti:

        Edellinen vastaus on erittäin hyvä. Saanen lisätä vielä pari asiaa: Priority Pass eli "ensimmäisenä koneeseen" on tosiaan täytynyt ostaa jo lennon varausvaiheessa. Joillakin se on ja pääsevät koneeseen ensin. Mutta ei hätää, kaikille riittää paikkoja. Suosittelen esim. voileipien ottamista käsimatkatavaroihin, koska koneen tarjonta on mitä on ja ennen kaikkea kallista! Mutta esim. jugurttia ei voi ottaa koneeseen, koska se luetaan nesteisiin. Itse täydennän vesipulloja turvatarkastuksen jälkeen WC:n hanasta. En viitsi maksaa vedestä 2-3 euroa aseman myymälöissä. Eli koneeseen saa viedä juotavaa, kun on ottanut sen turvatarkastuksen jälkeen.

        Ruumaan menevien matkatavaroiden painon suhteen kannattaa olla tarkka, ettei paino ylitä 15 kg. Itselläni esim. tyhjä laukku painaa jo aika paljon. Lontoon Stansteadin kentällä, johon lennätte ja lähdette, on itsepalveluvaakoja (tarvitsee 50 pencen kolikon), jolla voi tarkistaa matkalaukun painon. Käsimatkatavaran max-paino on 10 kg, mutta siinä on myös ulkomittarajoitukset.

        Ryanairin lennot ovat yleensä hyvin aikataulussaan. Siihenkin kannattaa varautua, kuten meille kävi, että Lontoon päässä lähtöportti saattaa vaihtua toiseksi, mitä se on lähtöselvitystiskiltä saamassanne kortissa (boarding card). Seuratkaa monitoreja ja kuuluutuksia.

        Aikaisemmissa keskusteluissa on runsaasti vinkkejä, kuinka pääsette keskellä yötä Stansteadilta Lontoon keskustaan, jos olette sinne menossa. Yksi vaihtoehto on jäädä Stansteadin kentän vieressä olevaan lentokenttähotelliin ja matkata Lontooseen vasta seuraavana päivänä. Itse olimme Express by Holiday Inn hotellissa, jossa 2 hengen huone aamiaisella maksoi 77 euroa.

        Suosittelen, että vaihdatte Englannin puntia jo Suomessa. Käteistä rahaa tarvitsee ehkä jo lentokentällä ja minusta se on korttia turvallisempaa. Itse en käyttänyt Visaa lainkaan, eikä se olisi joka paikassa käynytkään. (esim. erilaiset katutorit). Kortilla paikanpäällä nostamisesta menee myös aina kuluja.

        Oikein mukavaa matkaa - varovasti liikenteessä vasemmalla puolen!

        "Ryanairin lennot ovat yleensä hyvin aikataulussaan. Siihenkin kannattaa varautua, kuten meille kävi, että Lontoon päässä lähtöportti saattaa vaihtua toiseksi, mitä se on lähtöselvitystiskiltä saamassanne kortissa (boarding card). Seuratkaa monitoreja ja kuuluutuksia."

        Eihän tuota lähtöselvitystä tehdä enää tiskillä?
        Näin olen ymmärtänyt. Vai onko mennyt jotain taas ohi?

        Eli mennäänkö lontoossa suoraan portille vai pitääkö se itseprintattu lappu käydä jossain erillisellä tiskillä näyttämässä ja sitten vasta mennään kaljalle eiku portille?


      • Juuri Lontoosta tullut
        nimetön... kirjoitti:

        "Ryanairin lennot ovat yleensä hyvin aikataulussaan. Siihenkin kannattaa varautua, kuten meille kävi, että Lontoon päässä lähtöportti saattaa vaihtua toiseksi, mitä se on lähtöselvitystiskiltä saamassanne kortissa (boarding card). Seuratkaa monitoreja ja kuuluutuksia."

        Eihän tuota lähtöselvitystä tehdä enää tiskillä?
        Näin olen ymmärtänyt. Vai onko mennyt jotain taas ohi?

        Eli mennäänkö lontoossa suoraan portille vai pitääkö se itseprintattu lappu käydä jossain erillisellä tiskillä näyttämässä ja sitten vasta mennään kaljalle eiku portille?

        Ryanairin lähtöselvitystä ei tosiaankaan tehdä enää kentällä lähtöselvitystiskillä, mutta täytyyhän ne jo selvitetyt laukut johonkin jättää. Muistaakseni sen tiskin ja jonon nimi on "package drop in -desk". Siinä näytetään ne itse printatut paperit ja jätetään laukku hihnalle aloittamaan matkaansa kohden lentokoneen ruumaa.

        Me jouduimme tekemään lähtöselvityksen lentokentän self-service -koneella, koska emme olleet tehneet sitä netissä etukäteen. Olimme varanneet matkan ennen 21.5.09 ja maksaneet 20 euroa siitä, että teemme lähtöselvityksen normaalisti kentällä. No, eipä se enää ollutkaan käytössä, joten itsepalvelukoneelle vaan. Että hyvästi sekin kaksikymmentä euroa!


    • juuri matkalta tullut.

      No menette Pirkkalan kentälle Ryanairin terminaaliin, siellä sitten check-in tiskille, joka heti kun sisälle tullaan. Aukeaa 2h ennen koneen lähtöä. Sen jälkeen on heti turvatarkastus, jossa katsotaan nesteet ym. jotka siis oltava esim. minigrip-pussissa tai ruumaan menossa. Sitten vaan mennään passin tarkastuksesta läpi ja palloillaan siellä aseman tiloissa, kunnes kone lähtee. Asema on ahdas ja kallis ostopaikka, eli syökää ennen asemalle tuloa. Ruokaahan Ryanairin koneesta saa, mutta on TODELLA kallista.

      Kun saavutte Standstedtiin, kuljette vaan kaikkien muiden perässä ja sitten kohti matkatavarahihnoja, jos teillä ruumasta tavaraa tulee. Siellä kentällä on todella hyvät opasteet esimerkiksi Lontooseen meneville busseille ja muutenkin.

      Lähtiessä katsotte ensin asemalla olevasta näytöstä miltä tiskiltä (zone tiski) Ryanairin check-in tehdään. (Menette online check-in paperien ja passien kanssa tiskille vaan.) Sen jälkeen mennään turvatarkastukseen samoin kuin Suomessa. Lähtöportin näkee myös asemalla olevasta näytöstä, myös check-in tiskillä olevalta virkailijalta voi kysyä. Sitten vaan shoppailemaan tai syömään ja portille viim. 30 min ennen lennon lähtöä ja koneeseen.

      Kysy toki jos jotain vielä haluat tietää.

    • asko9786

      ihan sellaista vain kysyisin että, kun olen vaihtamasssa konetta stanstedissa , niin täytyykö minun mennä uudestaan turvatarkastukseen vai voinko vain kävellä suoraan uudelle lähtöportille ??
      niin ja lento yhtiöhän oli tuttu ja turvallinen Ryanair
      kiitoksia jo etukäteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe