Koska alistetaan?

dopsu

Missä iässä dobberipentua on alettava alistamaan? Saimme 9-viikkoisen dobberipojan eilen, mutta onko se vielä liian nuori alistettavaksi? Missä iässä alistaminen on aloitettava.

11

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hui!!

      Mietityttää kuka mahtaa olla kysymyksen takana, onko tämä jotain pilaa, sillä en usko että kukaan nyt alistamaan lähtee..

      Jos haluat tuhota sinun ja koirasi välisen luottamuksen, niin alistamisella pystyt kyllä tuhoamaan sen. Koiran silmissä alistaminen on jotain kamalaa, ja alistava ihminen on täysin arvaamaton. Oli koira pikku fifi tai suuri, niin alistettava koira saatta puraista pelon takia. Kysy asiaa koirasi kasvattajalta.

      Kun koira kasvatetaan lempeydellä, niin siitä tulee lempeä, silloin sillä ei ole syytä käyttäytyä vaarallisesti ihmisiä kohtaan. Jos "kasvatat" väkivallalla, niin lopputulos ei ole paras mahdollinen. Todennäköisesti tulee olemaan vain ongelmia koiran kanssa. Väkivalta ei ole koulutusta, vaan pahoinpitelyä. Älä alista.

      • ap

        Ja mää alistan jos tahron!


      • dopsu

        No kokeillaan sitten olla lempeä. Kiitti vinkistä!


      • alistaa
        dopsu kirjoitti:

        No kokeillaan sitten olla lempeä. Kiitti vinkistä!

        ...ellet halua sen alistavan sinua.


      • alistaa
        alistaa kirjoitti:

        ...ellet halua sen alistavan sinua.

        Sinulla on vaihtoehtoina joko se, että alistat koiran tai se että koira alistaa sinut. Kumpi olisi mukavampaa? Haluatko koirasta johtajasi? Vai haluatko olla koiran johtaja.


      • dopsu
        alistaa kirjoitti:

        Sinulla on vaihtoehtoina joko se, että alistat koiran tai se että koira alistaa sinut. Kumpi olisi mukavampaa? Haluatko koirasta johtajasi? Vai haluatko olla koiran johtaja.

        Se sittenkin on alistettava?

        Eli luulinko väärin siitä alistamisesta alussa? Vai olinko oikeassa, että koiramme täytyy alistaa?

        Saanko vielä hieman useammilta nauvoja, kummin on tehtävä, kun täällä mainitaan tapakasvatusmenetelmiä niin eri tavoin?


      • Bret-ta
        dopsu kirjoitti:

        Se sittenkin on alistettava?

        Eli luulinko väärin siitä alistamisesta alussa? Vai olinko oikeassa, että koiramme täytyy alistaa?

        Saanko vielä hieman useammilta nauvoja, kummin on tehtävä, kun täällä mainitaan tapakasvatusmenetelmiä niin eri tavoin?

        Niin minä en kutsuisi koiran koulutusta alistamiseksi. Sana alistaminen kuullostaa hirveältä ja jotkut pöpipäät täällä ilmeisesti luulevat, että kyseessä on raakalaismaisuutta, mutta itse en kuitenkaan usko, että tarkoitat mitään sellaista?

        Niin eli koira ei saa hyppiä silmille. Koiralle pitää tehdä selväksi; kuka on pomo! Johdonmukaisuudella ja rakkaudella koiran saa luottamaan sinuun ja pitää sinua alfana. Jotkut viherpiiperöt taas vastustavat täysin koiran fyysistä koulutusta, että muka nameilla ja puheilla saisi homman toimimaan.. No ehkä joihinkin tepsii ja se olisi ihailtavaa, mutta dominoivat urokset esimerkiksi tarvitsevat muutakin kuin nameja :) (en siis tarkoita tässä väkivaltaa, kuten joku piiperö varmasti luulisi)


      • hui!!
        dopsu kirjoitti:

        Se sittenkin on alistettava?

        Eli luulinko väärin siitä alistamisesta alussa? Vai olinko oikeassa, että koiramme täytyy alistaa?

        Saanko vielä hieman useammilta nauvoja, kummin on tehtävä, kun täällä mainitaan tapakasvatusmenetelmiä niin eri tavoin?

        Lueppa Tuire Kaimion kirja "Pennun kasvatus." Siellä on hyviä neuvoja lempeään kasvatukseen. Ja myös koulutusohjeita koirille, jotka ovat "teini-iässä."

        http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=product&isbn=951-0-26816-X

        Ja ettäkö miksi ei tarvitse alistaa. Sen voi ihan päätellä. Kun koira alistuu laji toverin edessä, niin se tekee alistumisliikkeen ihan itse. Se toinen laji toveri on voimakkaampi, joten sille kannattaa alistua juuri siinä tietyssä tilanteessa. -> Alistuminen on koiran oma valinta.

        Mutta jos ihminen alistaa koiran. Koira pelästyy ihmisen yllättävää toimintaa ja koiran silmissä omistaja on arvaamaton, koska se käyttäytyy omituisesti. (->Ihminen kaatoi koiran = omituista.) Alistamisen yhteydessä koiraan voi myös sattua. Voiko koira pitää arvaamatonta omistajaansa hyvänä laumanjohtajana? Ei. Myöhemmin koira voi alkaa ennakoimaan alistustilanteita. Murisee kovemmin "Älä koske minuun, haluan olla rauhassa!" Jos tämä ei tehoa, niin koira voi puraista ihmistä itsepuolustuksen takia -> Koira ei halua enää itseään alistettavan, sitä pelottaa ihmisen arvaamaton käytös. Lopulta koira voi vaikka puraista silitys tarkoituksessa lähestyvää lapsen kättä, jos se samanlainen käden liike on ennen alistanut koiran.

        Jos sinä olet reilu, oikeuden- ja johdonmukainen, niin uskoisin, että koirallasi ei ole mitään syytä yrittää syrjäyttää sinua johtajanpaikalta.


    • Näin_on_

      Koiraa ei pidä alistaa, sen pitää ALISTUA. Siinä on ero. Mietipä itse lisää. Jos et keksi, lue koiran kasvatus/koulutus oppaasta.

    • Doobelainen

      ..olla tiukka,mutta lempeäkin. Ensin opetat ja sitte,ku varmasti osaa..,ni edottomasti vaadi,että totteleeki. Tällä metodilla meillä ja ihan hyvin menny. En o koskaan mielestäni koiraani alistanut vaan opettanut vaan siihen,et mun käskyjä ja pyyntöjä o vaan toteltava. Kun tottelee saa palkkaa..jos ei,ni saa sapiskaa. :)

    • typerykset

      Koiraa ei alisteta, vaan se alistuu itse tietyissä tilanteissa. Koiran omistajana sinun tulee näyttää lemmikillesi muilla tavoin, että olet pomo esim. käsket koiran tekemään tempun ennen kuin annat sille ruokaa. Pelkän ruoankin avulla koira tajuaa sinun olevan pomo. Ole johdonmukainen ja tiukka koulutuksessa, kun on kyse dopperista, älä kouluta herkuilla koska koirasi saattaa nähdä sen heikkoutena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe