Mikä apurahoissa ihmisiä oikein urppii?
Usein näkee, että apurahat rinnastetaan työttömyyskorvauksiin. Mutta eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään, työttömyyskorvaus on tarkoitettu työttömälle työhakijalle ja apurahoja ei saa kelasta.
Apurahan saajalla pitää olla jo meriittiä eli näyttelytoimintaa. Ihan helposti apurahoja ei saa.
Ja mitä tulee verorahoihin...
Suurin osa apurahan antajista Suomessa on yksityisiä säätiöitä, jotka eivät liity verorahoihin milläänlaila. Valtion eli niillä verorahoilla kustannettuja apurahoja myöntävät lähinnä Taiteen keskustoimikunta ja Läänien taidetoimikunnat.
apurahat
13
811
Vastaukset
- Voi voi
Apurahat jaetaan yleisesti salaisilla perusteilla, eli jopa valtion vuosiapurahat jotka annetaan veronmaksajilta väkisin otetuilla rahoilla salaisten hakemusten ja vielä salaisempien myöntämisperusteiden mukaisesti. Apurahojen antajien ei ole koskaan tarvinnut perustella miksi joku saa ja joku toinen jää ilman.
Tämä vääristää kilpailua, eikä ole ajan hengen, eli avoimen ja reilun pelin mukainen. Apurahat jaetaan sisäpiirissä sulle mulle periaatteella, sisäpiirin kaverit tukevat näin toinen toisiaan.
2000-luvun alkupuolelta tiedän noin 60-vuotiaan taiteilijan joka on käynyt taideakatemian 60-luvulla ja tämä taiteilija on nauttinut valtion viisitoistavuotista apurahaa vielä 2000-luvulla. Siis taiteilija joka muutenkin on lähes koko ikansä elänyt valtion tuilla ja vuosikymmenten taiteentekemisestään huolimatta ei ole pystynyt omalla työllään elämään, eikä ole muuten edes yleisesti tunnettu nimi.
Tällaisen taiteilijan kohdalla apurahan antamista onkin hyvin vaikea perustella, eikö apurahalla olisi muukin oikea tarkoitus kuin paikata tällaisten taiteilijoiden sosiaaliturvaa. Koska siitähän tässä on kyse, taiteilija ei vuosikymmenten aikana ole tullut yleiseen tietoisuuteen koska yksinkertaisesti hänen teoksensa eivät ole saaneet suurta yleisöä kiinnostumaan niistä.
Apurahojen hakuperusteet pitäisi olla mahdollisimman julkisia, samoin kiuin myöntämisperusteidenkin. Koska maassamme ei koskaan näin ole ollut, on apurahat voitu jakaa sisäpiirin kesken kaverilta kaverille.
Mitä itse apurahaa saaneena tuumaat asiasta, olisiko syytä jakaa apurahat avoimesti ja perustellusti, vai onko salaisin hakemuksin ja salaisin perustein saadut apurahat oikea tie ja viekö se maamme taidetta eteenpäin?- voi voi
Kun otin esille tämän noin 60-vuotiaan taiteilijan 15-vuotisine apurahoineen jota mitä ilmeisemmin käytettiin paikkaamaan hänen sosiaaliturvaansa. Niin se että tällaiseen tilanteeseen ollaan jouduttu, johtuu juuri sisäpiiristä itsestään. He itse jättämällä ajamatta kaikkien taiteilijoiden aseman parantamista, ovat härskisti ajaneet vain apurahasysteemin jota salaisilla perusteilla itse hyödyntävät.
Taiteilijoiden sosiaaliturva pitäisi liittojen ja järjestöjen pystyä jo nykysuomessa ajamaan läpi kevyesti, jo perustuslain yhdenvertaisuuslain pitäisi turvata tämä. Valtion taiteilija-apurahat pitäisi antaa niille taiteilijoille joilla olisi mahdollisuus menestyä maailmallakin ja joiden teoksista ostava yleisökin on kiinnostunut.
Mutta miten muuttaa systeemi joka on kaukana demokratiasta? Siinäpä kysymys joka ennenpitkää väistämättä tulee esille, koska taiteilijamaailmassa ei ole oikeata demokratiaa.
Ensin maamme taidemaalariliitto pitäisi muuttaa oikeaksi ammattiliitoksi, noudattamaan niitä sääntöjä joita muutkin oikeasti jäseniensä asioitakin ajavat oikeat ammattiliitotkin noudattavat. Kaikille alalla toimiville tai kouluttautuneille pitäisi antaa oikeudet päästä liittoon ilman mitään syrjiviä pääsykokeita, joissa ei noudateta edes perustuslakia. Samoin kaikille taidemaalariliiton jäsenille pitäisi antaa yhtäläinen jäsenyys sekä äänioikeus ja kokelasjäsenyydestä olisi luovuttava.
Nykyinen systeemi pikemminkin haittaa alalle tulevia taiteilijoita, kuin edistää heidän uraansa. Taiteilijajärjestöt monesti kun järjestävät esimerkiksi mielenosoituksilla sisäpiirin asioita, keräävät jopa kouluistaan väkeä näihin mielenosoituksiin sanomalla että joukossa on voimaa. Eikö taidemaalariliitostakin tulisi sitä vahvempi liitto, mitä enemmän jäseniä sillä olisi? Miksi sitä joukkovoimaa ei sittenkään haluta mukaan liiton asioihin, onko oikean demokratian estäminen helpompaa pienessä joukossa. Oikean demokratian "soraäänethän" pystytään täydellisesti estämään nykysysteemillä.
Miten on mahdollista että myös niitä taiteilijoita jotka itse tekevät uraansa jopa pärjäten ulkomaillakin, ei arvosteta virallisissa taidepiireissä. Heidän uraansa pikemminkin pyritään haittaamaan ja estämään kaikin voimin. Sisäpiiripienipyörii ja haukku näitä jopa julkisesti lehtien palstoilla. Heidän pitäisi saada päättää kenellä on oikeus esitellä taidettaan ja missä, sekä kuka saa menestyä ja koska. Taitaa todella harmittaa kun huomaa kaikesta koulutuksestaan ja kuvitelluista lahjakkuuksistaan huolimatta huomata itseoppineen taiteilijan pärjäävän paremmin, sekä pärjäävän jopa ulkomaita myöden. Vaikka itsellä on ollut myös kaikki virallinen tuki takana, jolla on yritetty kaveri kampata matkalla maineeseen, jota itse ei ole yrityksistä ja virallisesta tuesta huolimatta saavutettu..
Entisenä urheilumiehenä olen todella yllättynyt miten vähän taidealalla on niin sanottua reilua urheiluhenkeä. Sitä tuskin on ollenkaan, pikemminkin peli on hyvin raukkamaista ja naurettavaa. - tulithan
mukaan tähänkin ketjuun, totta kai. Kenen häntä sieltä takin alta pilkistääkään?
- apurahalista
tulithan kirjoitti:
mukaan tähänkin ketjuun, totta kai. Kenen häntä sieltä takin alta pilkistääkään?
Olen viestiketjun aloittaja, itse nuori kuvataiteilija. Olen vasta urani alkutaipaleella. Olen saanut muutamia apurahoja, jotka ovat mahdollistaneet työskentelyäni. En ole saanut valtion taiteilija-apurahaa, vaan olen saanut apurahani enimmäkseen säätiöiltä. Ja säätiöthän antavat Suomessa isomman potin rahaa kun nämä valtiolliset apuraha instanssit. Ainastaan yksi saamastani apurahoista oli Läänini taidetoimikunnan apuraha, kohdeapuraha ja ei kovin suuri. Olen voittanut myös työlläni taidepalkinnon. Omat apurahani eivät varmaankaan ole lähelläkään sitä mitä tuo mainitsemanne 60-vuotias taiteilija on saanut, mutta sen verran voin rehellisesti sanoa, että yhtäkään apurahaa taikka palkintoa en ole suhteilla saanut. Sen minkä olen saanut olen saanut kovalla työllä ja ahkeruudella. Voin tämän sanoa, koska olen hieman laiska luomaan näitä suhteita, usein juryssä on ollut ihmisiä, joita en henkilökohtaisesti tunne.
Tietenkin olen huomannut, että suhteilla jotkut onnistuvat saamaan apurahoja. Kun katsoo saajaluettelo ja jury-listaa huomaa kyllä, että kavereille on usein annettu. Mutta näin ei ole aina, ei ainakaan minun kohdallani. Ja kyllä sitä kavereiden ja sukulaisten suosimista tapahtuu alalla kuin alalla.
Ei tarvitse kaikkia apurahansaajia tuomita!
P.S Myyn myös töitäni kiitettävästi. - apurahataiteilija
apurahalista kirjoitti:
Olen viestiketjun aloittaja, itse nuori kuvataiteilija. Olen vasta urani alkutaipaleella. Olen saanut muutamia apurahoja, jotka ovat mahdollistaneet työskentelyäni. En ole saanut valtion taiteilija-apurahaa, vaan olen saanut apurahani enimmäkseen säätiöiltä. Ja säätiöthän antavat Suomessa isomman potin rahaa kun nämä valtiolliset apuraha instanssit. Ainastaan yksi saamastani apurahoista oli Läänini taidetoimikunnan apuraha, kohdeapuraha ja ei kovin suuri. Olen voittanut myös työlläni taidepalkinnon. Omat apurahani eivät varmaankaan ole lähelläkään sitä mitä tuo mainitsemanne 60-vuotias taiteilija on saanut, mutta sen verran voin rehellisesti sanoa, että yhtäkään apurahaa taikka palkintoa en ole suhteilla saanut. Sen minkä olen saanut olen saanut kovalla työllä ja ahkeruudella. Voin tämän sanoa, koska olen hieman laiska luomaan näitä suhteita, usein juryssä on ollut ihmisiä, joita en henkilökohtaisesti tunne.
Tietenkin olen huomannut, että suhteilla jotkut onnistuvat saamaan apurahoja. Kun katsoo saajaluettelo ja jury-listaa huomaa kyllä, että kavereille on usein annettu. Mutta näin ei ole aina, ei ainakaan minun kohdallani. Ja kyllä sitä kavereiden ja sukulaisten suosimista tapahtuu alalla kuin alalla.
P.S Myyn myös töitäni kiitettävästi.lisään vielä..
Samaa apurahaa voi hakea useita satoja taiteiljoita, joten on mahdotonta antaa kunnon perustelu kaikille. Ja mitä hyötyä siitä olisi? Ainahan jury voisi heittää vastaukseksi, että apurahahakemus ei ollut riittävän hyvä ja perusteltu jne. -oli sitten totuus mikä tahansa. - ...ole...
apurahalista kirjoitti:
P.S Myyn myös töitäni kiitettävästi....tuomittu apurahojen saajia, vaan myöntämisperusteiden salailu.
- apurahataiteilija
...ole... kirjoitti:
...tuomittu apurahojen saajia, vaan myöntämisperusteiden salailu.
Miten annat yksilöllisen palautteen vaikka viidellesadalle hakijalle?
- ...niitä...
apurahataiteilija kirjoitti:
Miten annat yksilöllisen palautteen vaikka viidellesadalle hakijalle?
...voisi perustella edes saajien kohdalla? Näin voitaisiin käydä edes julkista keskustelua asiasta ja jokainen voisi arvioida asiaa itse.
- apurahataiteilija
...niitä... kirjoitti:
...voisi perustella edes saajien kohdalla? Näin voitaisiin käydä edes julkista keskustelua asiasta ja jokainen voisi arvioida asiaa itse.
aika hankalaa tuokin... Jury todennäköisesti perustelisi aina, että apurahan saajien hakemukset olivat korkeatasoisia, kuten myös työnäytteet, selkeä projektisuunnitelma ja näyttöä aktiivisesta toiminnasta taidekentällä (näyttelyiden pitäminen)...
Jos joku on antanut kaverilleen apurahan, koska tämä on hyvä tyyppi, niin ei kai kukaan sitä julkisesti myöntäisi, sanoisivat vain noin miten yllä krjoitin. - Voi voi
apurahataiteilija kirjoitti:
aika hankalaa tuokin... Jury todennäköisesti perustelisi aina, että apurahan saajien hakemukset olivat korkeatasoisia, kuten myös työnäytteet, selkeä projektisuunnitelma ja näyttöä aktiivisesta toiminnasta taidekentällä (näyttelyiden pitäminen)...
Jos joku on antanut kaverilleen apurahan, koska tämä on hyvä tyyppi, niin ei kai kukaan sitä julkisesti myöntäisi, sanoisivat vain noin miten yllä krjoitin.##Jos joku on antanut kaverilleen apurahan, koska tämä on hyvä tyyppi, niin ei kai kukaan sitä julkisesti myöntäisi, sanoisivat vain noin miten yllä krjoitin.##
Juuri siksi ne pitäisikin perustella ja perustelujen olla avoimia. - ##########
Voi voi kirjoitti:
##Jos joku on antanut kaverilleen apurahan, koska tämä on hyvä tyyppi, niin ei kai kukaan sitä julkisesti myöntäisi, sanoisivat vain noin miten yllä krjoitin.##
Juuri siksi ne pitäisikin perustella ja perustelujen olla avoimia."##Jos joku on antanut kaverilleen apurahan, koska tämä on hyvä tyyppi, niin ei kai kukaan sitä julkisesti myöntäisi, sanoisivat vain noin miten yllä krjoitin.##
Juuri siksi ne pitäisikin perustella ja perustelujen olla avoimia."
ARGGG! Oletko tyhmä vai mitä et ymmärtänyt? Perusteluja voi kauniisti kirjoittaa haluamallaan tavalla, onko apurahanmyöntäjä oikeasti niin ajatellut on mahdotonta todistaa!!!!!
- rtkk
On muodostunut sellainen käsitys, että jakavat niitä jotenkin oikeamielisesti. Varat ovat jakajilla rajalliset ja joku jää sentähden jonottamaan uusia jakoja.
Taidemaalariliitto jne ovat kulttuurijärjestöjä ja jonkilainen kynnys on laadun tae jäsenyydessä. Ammattiliiton perustaminen sujuisi jonkin järjestelmän piirissä nopeastikkin. Esimerkiksi Taideakatemian ja korkeakoulujen käväjät voisivat saada Akavan innostumaan asioistaan, ja vastaavasti toisenlaiset koulutukset voisivat löytää jonkun, joka ottaisi asian hoitaakseen.
Taide taitaa olla paljon yksityisyritteliäisyyttä, jossa ahkeruus saa palkkansa. - Tasapuolisuus
Olen pääasiassa itseoppinut taiteilija, käväissyt taidekoululla kääntymässä, sain toki muutamia hyviä neuvoja, mutta itse se tie on kuljettava ja löydettävä tapansa ilmaista asioita.
Minulle ei ole suotu apurahoja, itse on omalla työllään ja pienillä säästöillään menty eteenpäin.
Vielä kuitenkin on pieni "toivonkipinä", että joskus saisi apurahan, se kannustaisi ja antaisi
voimavaroja, jokainen tosissaan taidetta tekevä tietää tämän.
Olisi oikeudenmukaista, että kaikille, jotka luovat taidetta, annettaisiin tukea apurahan
muodossa, ja pitäisi olla myös konkreettista näyttöä luomastaan työstä.
Apurahasysteemin olisi hyvä olla "vuorotteleva" ei niin, että samat saavat joka vuosi monivuotisia apurahoja, Kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983