Yamaha 40 vetol '99 hiipuu,palautuu,hiipuu

Tommander

Yamaha 40hp vetol 2-t autolube vuosimallia 99 sai muutama vuosi sitten oudon ongelman: kone käynnistyy ok, kulkee sen jälkeen normaalisti n 2 min (saavuttaa ok huippunopeuden) jonka jälkeen kierrokset tippuvat hitaasti ja joskus jopa pudottavat plaanista.

Kun kaasua vetää hitaasti silloin pienemmälle, kuulee selvästi että kierrokset _kasvavat_ hieman kun kaasu on vedetty alas noin 1/4:aan. Sen jälkeen ylläolevaa voi toistaa niin kauan kn jaksaa, tai tyytyä pienempään tehoon.

Tätä olen jo yrittänyt:
- tarkistin tulpat
- puhdistin bensafiltterin n kertaa
- puhdistin bensatankin, pumppasin letkun bensan filtterun läpi
- lisäsin ylimääräisen filtterin bensaletkuun
- latasin akun täyteen
- tyhjensin moottorissa olevia bensaletkuja
- uusin bensapumpun kalvot (auttoi ehkä hieman)
- purkasin ja putsasin kaasarit, ei ollut mitään näkyvää roskaa
- testasin ajaa ilman bensafiltteriä
- ilmausruuvi bensatankin kirkossa ollut auki koko ajan

...mikään ei tunnu auttavan! Help!

10

3149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkähänlainen rikastin kaasarissa on, jos se jää jostain syystä päälle, vois aiheuttaa kyseistä ongelmaa, jos kerran kylmänä toimii. Enemmän uskon kuitenkin siihen, että kun rikastin tippuu pois päältä, käy liian laihalla seoksella ja voima katoaa, onko varma että kaasarin suuttimet ei ole osittain tukossa. Uusilla tulpilla vois myös kokeilla.

      • Tommander

        siinä on automaattirikastin, mutta en ymmärrä mitä osaa rikastimella on ongelmassa?

        Kaasarissa on neulaventtiili(?), jota voidaan säätää ulkopuolelta ruuvarilla. Mitä virkaa sillä on, onko se se rikastin?

        Olisko maallikolle ymmärrettävää ohjetta missä kaasarin osassa tukkeutuminen voisi olla? Kaasarissa on kuppi alaosassa, jossa on kelluke. Keskiosassa on iso ilmatunneli joka näkyy purkamattakin, ja jossa läppä näkyy. Siinä on myös yläkansi jossa on erilaisia reikiä ja kanavia, sekä yllämaimittu neulaventtiili .

        Kiitos vastauksesta!


      • Tommander kirjoitti:

        siinä on automaattirikastin, mutta en ymmärrä mitä osaa rikastimella on ongelmassa?

        Kaasarissa on neulaventtiili(?), jota voidaan säätää ulkopuolelta ruuvarilla. Mitä virkaa sillä on, onko se se rikastin?

        Olisko maallikolle ymmärrettävää ohjetta missä kaasarin osassa tukkeutuminen voisi olla? Kaasarissa on kuppi alaosassa, jossa on kelluke. Keskiosassa on iso ilmatunneli joka näkyy purkamattakin, ja jossa läppä näkyy. Siinä on myös yläkansi jossa on erilaisia reikiä ja kanavia, sekä yllämaimittu neulaventtiili .

        Kiitos vastauksesta!

        Ajattelin vaan, että jos rikastin jää päälle, saa silloin lämpimänä liikaa bensaa, mutta yleensä käynti muuttuu röpöttäväksi ja tulppien väri on tumma, normaalin vaalean ruskean sijaan, mutta ei tässä varmaan siitä ole kysymys.
        Se säädettävä neulaventtiili on varmaan seosruuvi, jolla säädetään pienten kierrosten seosta, siihen ei varmaan kannata koskea, jos sitä ei ole säädelty, vois tietysti avata puoli kierrosta ja kokeilla vaikuttaako.
        Alla on kuva pienemmän Yammun kaasarin alapuolelta pohja irrotettuna.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=4582195.jpg
        Siinä on keskellä pääsuutin, se messinkinen jossa on reikä, sen yläpuolella on kumitulppa, jonka takana on tyhjäkäyntisuutin, molemmat suuttimet, suutinputki ja kaikki pikkukanavat näiden jälkeen, jotka menee kaasarin kurkkuun pitäisi putsata jollain liottimella, eli siis kaasarin joutuu purkamaan lähes kokonaan. Täytyy vaan olla tarkka että osat tulee samallalailla takaisin, itse olen käyttänyt digikameraa apuna. En tiedä mistä niitä litkuja saa, mutta varmaan auto ja veneliikkeistä.


    • korjaus

      Mieleen tulee, että kaasuttimien ohuissa kanavissa on piiri/piirit jostakin syystä tukossa ja laihalla käy. Käytitkö paineilmaa kaasuttimien puhdistamiseen? Ilmenikö toimintahäiriö talviseisonnan jälkeen? Toinen mahdollisuus on ilmavuoto, helppo paikallistaa "start-pilotilla/eetterillä" koneen käydessä.

      Lukuisat ovat ne kerrat jolloin olen etsinyt kaasuttimesta, sytytyksestä ja herraties mistä vikaa ja loppusaldona olen saanut koneet pelaamaan kun olen ensin liottanut kaasuttimen kanavat CRC-Carburator cleanerilla ja tämän jälkeen painanut perään paineilmaa.

      Ja tietysti sanomattakin on selvää, että nämä ongelmat ovat lisääntyneet kun bensa on muuttunut "tuoretuotteeksi" joka ei kestä tietyissä vehkeissä ja olosuhteissa hiukkaakaan säilytystä.

      Tarkista myös, ettei tulpanjohdoissa ole vikaa ja etteivät lyö maihin. Tämäkin suht helppo tarkistaa.

      • Tommdr

        en käyttänyt paineilmaa, en ole ihan varma minne sitä olis kannattanut puhaltaa?

        Ongelma tuli ensi kertaa muutama vuosi takaperin keskellä kesää maitokauppareissulla. Ei erityistä oireilua talven jälkeen.

        Tarkastan vielä tulppakaapelit, ja vaihdan pian tulpatkin kun ei maksa melkein mitään.

        Kun olen harrastelija, voisitko vielä tarkentaa mikä on kaasarin piiri, ja mitkä pienet kanavat? Ilmavuodon tarkistukseen tarvitsisin myös vinkkejä, osaan varmaan testata sitäkin.

        Oudoin juttu tässä on että kone käy kuin uusi muutaman minuutin ja hiipuu vasta sen jälkeen. Ensin kone siis saa mitä tarvitsee, sitten ei, ja kunhellittää kaasua vähän, niin kone palautuu. Matkanteosta tulee vain vähän outoa kun vähän väliä pitää pudottaa kierroksia ja heti kääntää kaasua pohjaan taas...


      • Tommander
        Tommdr kirjoitti:

        en käyttänyt paineilmaa, en ole ihan varma minne sitä olis kannattanut puhaltaa?

        Ongelma tuli ensi kertaa muutama vuosi takaperin keskellä kesää maitokauppareissulla. Ei erityistä oireilua talven jälkeen.

        Tarkastan vielä tulppakaapelit, ja vaihdan pian tulpatkin kun ei maksa melkein mitään.

        Kun olen harrastelija, voisitko vielä tarkentaa mikä on kaasarin piiri, ja mitkä pienet kanavat? Ilmavuodon tarkistukseen tarvitsisin myös vinkkejä, osaan varmaan testata sitäkin.

        Oudoin juttu tässä on että kone käy kuin uusi muutaman minuutin ja hiipuu vasta sen jälkeen. Ensin kone siis saa mitä tarvitsee, sitten ei, ja kunhellittää kaasua vähän, niin kone palautuu. Matkanteosta tulee vain vähän outoa kun vähän väliä pitää pudottaa kierroksia ja heti kääntää kaasua pohjaan taas...

        Ja mistä muuten saa cleaneria?


      • rane05
        Tommander kirjoitti:

        Ja mistä muuten saa cleaneria?

        oletko vaihtanu vesipumun rattaan .mulla teki saman mutta summeri soi joten onko sulla summeri rikki.ilmeni juhannuksen jälkeen kun läksin mökiltä ajoin vähän matkaa kierrokset laskija summeri soi .vähä aikaa tyhjäkäynnillä anto olla niin taas mentiin.oletko vaihtanut siipipyörä milloin ? kone lämpenee siitä se voi jhtua.


      • Män jo
        rane05 kirjoitti:

        oletko vaihtanu vesipumun rattaan .mulla teki saman mutta summeri soi joten onko sulla summeri rikki.ilmeni juhannuksen jälkeen kun läksin mökiltä ajoin vähän matkaa kierrokset laskija summeri soi .vähä aikaa tyhjäkäynnillä anto olla niin taas mentiin.oletko vaihtanut siipipyörä milloin ? kone lämpenee siitä se voi jhtua.

        Hei Rane, toi alkuperäinen viestiketju on jo kolme vuotta vanha....


    • Mulla loppui kyseinen pulma nelikymppisestä HETOLISTA, kun keksin pumpata kaasarit täyteen polttoainetta letukussa olevalla pumpulla ennen reissua. (niinkuin manuaalissakin sanotaan... heh). En tiedä onko tuo vika vai ominaisuus, mutta näin toimien ei pulmaa ole.
      T. Ossi

      • anttiasentaja

        Vanha aihe mutta kuitenkin..

        Kuulostaa cdi boxi vialta. Omasta moottorista kojaantu kyseinen vaiva kääntämällä sytytysennakkoa boksin kyljessä olevasta vivusta noin 2mm takaisinpäin. Vaiva johtui boxin potentiometrin kulumisesta johon auttaa kyseinen toimenpide. Ennakko vähän pienenee mutta ei vaikuta oleellisesti ajoon. Moottori oli 40vetol. Voi tietysti ostaa uuden boxin mutta hinta oli jotain 900e..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3767
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      137
      1569
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1441
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1101
    5. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1088
    6. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1051
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      997
    8. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      971
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      950
    10. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      915
    Aihe