atomicit vai fischerit?

wannabe-karpaasi

mitkä luistelusukset on mielestäsi parhaat noin 200e hintaluokassa? Itellä valinta on kallistumassa joko atomiceihin tai fischereihin. Kokemuksia? mietteitä? Sopivan jäykkiä suksia löytyy kyllä kummaltakin valmistajalta. Atomichan taitaa olla ainakin "puolisuomalainen" eli pitäisikö suosia sitä? Toisaalta fischereillä hiihtäviä näkyy enemmän pk-kisoissa eli onko fishcherit luistavammat tai kestävämmät?

18

11966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fisukka

Eli kilpa vai kuntoilia mallin suksia etsit?
      200 eurolla et ainakaan uusia kilpasuksia saa siteineen, mutta toki hyviä käytettyjä löytyy edullisesti. Varmasti molemmilla merkeillä löytyy hyviä suksia kunhan vaan saat sopivan jäykät ja muutenkin hyvän parin, toisin sanoen kun ammattimies myy niin hyvät löytyy.
      Itse kyllä ostaisin fisukat jos noista kahdesta merkistä valitsisin!

• jeap

Mä ottasin tosta hintaluokasta mielummin Atomicin RS10:t kun Fischerin RSC:t. Edelliset sukset oli tommoset fisserit ja en kyllä tykänny yhtään, meni rahat aivan hukkaan, atomikit tuntuu paljon vakaammille ja mukavammille hiihdellä. Mut täähän on taas vaan yks mielipide ja en oo ihan satavarma niitten fissereitten sopivuudesta painolleni.

• karhu
        jeap kirjoitti:

Mä ottasin tosta hintaluokasta mielummin Atomicin RS10:t kun Fischerin RSC:t. Edelliset sukset oli tommoset fisserit ja en kyllä tykänny yhtään, meni rahat aivan hukkaan, atomikit tuntuu paljon vakaammille ja mukavammille hiihdellä. Mut täähän on taas vaan yks mielipide ja en oo ihan satavarma niitten fissereitten sopivuudesta painolleni.

hmm suksi osto on kuin vaimon otto voi olla että löytyy niin hyvä suksipsri merkistä riippumatta että et halua ikinä luopua,mutta voi käydä niinkin että ero tulee seuraavana talvena!

• Matti
        jeap kirjoitti:

mä ainakin ottasin

• joo

200€ ei välttämättä kilpasuksia saa, mutta noista kahdesta merkistä ottaisin itse Madshusit ;-) .. kaikilta merkeiltä löytynee kyllä hyviä suksia, kunhan vaan löytää sopivan jäykkyisen parin.

• Suksija

Jos ihan kisasuksia aiot hankkia, niin alla muutama vähemmän tai enemmän objektiivinen kommentti. Kisasuksi löytyy tuohon hintaluokkaan - ei ehkä ihan tämän talven uutuksia - ei varsinkaan priimatavaraa, mutta esim. viime vuoden värityksellä. Kun ostat sukset, niin osta ne asiantuntevasta kaupasta. Oli suksi kuin hyvä tahansa, mutta jos myyjä / siteenasentaja ei osaa asiaansa, niin koko juttu saattaa mennä ihan pyllylleen:

Fischer
      Jos haluat mennä massan mukana ja luulet, että suksi on silloin paras kun mahd. moni maailman tähdistä hiihtää niillä - silloin valintasi on Fischer. Itselläni ei ole positiivisia kokemuksia tuosta merkistä, niin hiihdettävyyden kuin luistonkaan suhteen.

Atomic
      Tämä merkki on parantunut paljon - välillä Atomicit olivat mielestäni kyllä enemmän lapioita kuin suksia. Kotimaisuutta suksissa ei kyllä paljon ole. Silti varteenotettava valinta - vakaa hiihtää.

Karhu
      Jos haluat suosia kotimaisuutta - parannusta tullut kovasti varsinkin luistelupuolella. Mielestäni hyvä suksi hiihtää (Volcan ´04), ei ehkä niin vakaa kuin Rossari, mutta luistelupotkun voimansiirto ja kanttipito erinomainen, luistavat pelit.

Rossignol
      Mielestäni vakain suksi hiihtää. Pitää vain varoa vain liian jäykkiä suksenkärkiä /keulaosaa.

Madshus
      Perinteisen suksi erittäin hyvä, mutta luistelusukseen (Hypersonic ´03) en ole päässyt sisälle. Onhan se ihan vakaa, mutta voimansiirto luistelupotkussa mielestäni huono.

Peltosesta, Visusta yms. ei kokemusta

• Zip

Fischerit tietenkin. Mulla itellä on melkeen kaikki sukset fischereitä, ne on parhaat. Tietenkin jokaisen suksiparin kans menee jonkun aikaa ennen ku niistä tulee ns. luottopari. Fischerit on helpoimmat hiihtää kun taas esim. atomicit, peltoset ja karhut on melkosia lusikoita.

• Terve

..parit perustelut kehiin, vai eikö makuasioista saa kiistellä.

• Zip
        Terve kirjoitti:

..parit perustelut kehiin, vai eikö makuasioista saa kiistellä.

Minähän perustelin. Fischerit on helpot hiihdettävät ja melkein kaikki muut on lusikoita.

• Atomikki

Ostin pari viikkoa ennen Pirkkaa Atomic Rs 10:t ja olen tyytyväinen. Entiset oli Fischerin RS:t. Oma tuntuma on, että nämä uudet ovat luokkaa paremmat. Suksien luisto on tietysti monesta asiasta kiinni, mutta en saanut Fischereitä luistamaan kunnolla hionnasta huolimatta. Jäykkyys suksilla suurinpiirtein sama, mutta jostain kumman syystä Atomicit luistavat huomattavasta paremmin, olisko se etupään kapeneminen vai mikä. Luistavat paremmin kuin kaverin Madshusit. Juu ja sitten vielä: voiteet pysyvät Atomicin pohjissa paljon paremmin = ainakin tuplamatkan. Tuliko jo tarpeeksi kehuttua?

• Zip

Mulla ku on tullu näitä Fischereitä kehuttua niin täytyy kyllä sanoa että ne vanhat fischerit luistaa paljo paremmin ku nämä tämän vuotiset. Niissä vanhoissa on rennompi ja kapeampi keula, että siitä se varmaanki johtuu.

• Näkemys
        Zip kirjoitti:

Mulla ku on tullu näitä Fischereitä kehuttua niin täytyy kyllä sanoa että ne vanhat fischerit luistaa paljo paremmin ku nämä tämän vuotiset. Niissä vanhoissa on rennompi ja kapeampi keula, että siitä se varmaanki johtuu.

Noiden valtamerkkien maine perustuu rahaan.Niillä on ollut aina varaa ostaa talliinsa maailman parhaat suksijat. Niiden välineet kyllä toimii. Tavallinen kuntohiihtäjille tuleva kalusto on hyvin keskinkertaista.

• Ei Atomic

Minulla on atomic pro skate luistelusukset ja niistä lähti pohjat osittain irti takuuaikana. Maahantuojan mukaan olen voidellut ne väärin, eli ei uusia suksia. Myyjän mukaan pohjat on vaahtorungossa kiinni ja se ei kestä lämpöä. Osta fisherit!!!!

• prokurorov

Osta rossingolit.Paras merkki ja toimii.

• Valintaa

Kaikilta merkeiltä voi löytää hyviä suksia, ja jokainen malli ja pari on ikään kuin omanlaisensa. Lisäksi käyttäjät ovat kaikki aivan erilaisia ja arvostavat erilaisia ominaisuuksia. Olen itse entinen kilpahiihtäjä, eikä minulla silti ole suosikkimerkkiä. Tällä hetkellä minulla on hyviä suksipareja esimerkiksi Madshussilta ja Fischeriltä, mutta minulla on myös ollut hyviä pareja esimerkiksi Atomicilta ja Kneisseliltä.

Myös eri ominaisuudet voivat vaihdella - esimerkiksi joku pari saattaa luistaa todella hyvin, mutta olla vaikkapa raskaampi hiihdettävä kuin joku toinen. Suksien valinta on siis aina eräänlainen kompromissi. Jotain paria ei taas saa koskaan toimimaan toivomallaan tavalla tai niin hyvin, kuin jotain toista, vaikka jollakulla muulla voisikin olla kyseisestä mallista hyviä kokemuksia. Se, minkä merkkisillä suksilla huippuhiihtäjät hiihtävät, on puolestaan kiinni sponsorisopimuksista.

Olennaista on ostaa sukset asiantuntevalta myyjältä.

• <<<<<<<<<

Merkkejä on tullu kokeiltua aika kasa. On melko tuuria mikä ostettu merkki sattuu milloinkin olemaan se paras. Parhaita luistelusuksia vuosien varrelta fisukkaplus rcs, peltonen supra ja karhu matrix (oli muuten aika kevyt suksi) silloin aikoinaan. Huonoimmat fisucold rcs 08, atomic wc 10. Ja välissä liuta keskinkertaisuuksia.

Kerran otin oikein liikkeeseen mukaan yhden parhaista suksista että saadaan täsmäleen saman profiilin uudet. Kaikki piti olla kunnossa painealueita myöten. Ainoaksi ongelmaksi jäi että ne ei luistaneet sitten millään muulla kelillä kun pelkällä jäällä.

• Ei voe tietää

Fissereissä on se ainakin huipputasolla että parhaat hiihtäjät hiihtävät uusimmilla malleilla!
      Aikaisemmin näkyi monessa merkissä joissain kisoissa jopa yli 10 vuotta vanhoja jollekin kelille sopivia suksia.

Kertonee jotain nykyosaamisesta?

Tosin Hjerdalen näytti vanhan atomicin kulkua pronssi hiihdolla!

• Näkökulmia

Tosiaan, huomasin minäkin, että Gjerdalenilla oli Atomicit, mikä on nykyään aika harvinaista mitalisteilla. Oli jostain löytänyt juuri sopivan parin siihen keliin.

Tosin taisi olla kuitenkin aika uusi malli hänellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6614
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1049
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe