Morjens!
Miten tuo vaihdelaatikosta oikealle vetarille menevä "väliakseli" lähtee vaihelaatikosta irti?
Melkosen työllistävä vaikutus tällä kytkimen vaihdolla.
Ykköskoppaisen (-98) TD Avensiksen kytkimen vaihto
6
3460
Vastaukset
- Työtä piisaa
No niin, lähtihän se akseli irti vaikka täältä ei apuja tullutkaan.
Eli se oikealle vetoakselille menevä väliakseli ei ole mitenkään kiinni vaihteistossa, se on kiinni lohkossa tukilaakerilla. Otin irti tukilaakerin (kiinni kolmella pultilla) lohkosta niin akseli lähti irti samalla kun laatikkokin.
Tässä vähän vinkkejä (Nämä ei ole tarkoitettu purkuohjeiksi, ovat vain omia vinkkejä!):
Auto kannattaa tunkata aika korkealle niin laatikko mahtuu alas hyvin. Näin pääsee myös ryömimään auton alla paremmin. Nosturi on tietenkin parempi.
Vetoakselit lähtevät irti kun irrottaa napamutterin, raidetangon pään ja alapallonivelen. Sisemmän suojakumin isompi klemmari poikki niin akselit lähtevät irti. Väliakselin tukilaakeri kannattaa ottaa irti tässä vaiheessa. Öljyt voi laskea vaihteistosta pois myös nyt.
Vaihdekepin vaijerit lähtevät irti mekanismista kun irrottaa sokat vaihteiston päästä.
Kytkimen hydrauliikan irrotin siten että putket jäivät paikalleen. Putket ovat kiinni toisesta päästä letkussa niin ne saa käännettyä pois tieltä.
Pohjapanssarimuovit kannattaa ottaa kaikki pois.
Laatikko on kiinni kolmella kiinnikkeellä. Takakiinnike poikittaispalkissa, sivukiinnike korissa ja etukiinnike pitkittäispalkissa.
Tunkki vaihteiston alle ennen kuin alkaa irrottamaan kiinnikkeitä. Itse laskin laatikon alas tunkilla ja pihakeinun runkoon kiinnitetyllä kuormaliinalla.
Muista tukea myös lohko alhaalta!
Takakiinnike kannattaa ottaa irti laatikosta. Irrotus tarvitsee hyvän 14 millin listan, hylsy ei auta. Suora tai räikkälista on paras. Kiinnike on kiinni vaihteistossa kolmella pultilla.
Sivukiinnike pitää myös irrottaa. Se pitää irrottaa vaihteistosta ja korista. En nyt muista järjestystä kummasta se pitää ottaa irti ensin mutta tähän tarvitsee 12 millin listan.
Etukiinnike kannattaa ottaa irti palkista. Otin itse irti koko pitkittäispalkin irrotuksen jälkeen niin on tilaa enemmän touhuta. Voi olla myös että se on pakko irrottaa pakko että laatikko mahtuu irti.
Sitten vain irti startti, laatikon ja lohkon väliset pultit (17 mm avain) sekä lohkossa kiinni olevan "suojapellin" (kai sillä joku virallinenkin nimi on... 12 mm avain) pultit irti vaihteistosta. Nyt sitä vaihteistoa voi sitten kokeilla raotella irti lohkosta. Kun vaihteisto on tarpeeksi etäällä lohkosta niin sen voi laskea alas.
Siinäpä taitaa olla suurin osa työstä, kaiken kaikkiaan en suosittele kenellekkään :) Ainakaan itsellä ei pihamaalla värkätessä tahtonut riittää työkalut. Vaatii myös paljon hermoja, pultit on aika hankalissa paikoissa. Vaihdelaatikon takaisinlaitto on vielä edessä...
Ps. Toyotan tehdaskunnostettu kytkinpaketti maksoi 162 euroa. Vanha pitää palauttaa vaihdossa. Uuden voi käydä hakemassa ensin ja viedä vanhan paketin myöhemmin takaisin.- korjaamoilta
työlle ja osille, en tarkoita merkkiliikettä vaan tavallisia ammattilaisia.
- Työtä piisaa
korjaamoilta kirjoitti:
työlle ja osille, en tarkoita merkkiliikettä vaan tavallisia ammattilaisia.
Ei tullut kysyttyä, tuskin kovin paljoa olisi maksanut. Osat tuskin olisivat olleet paljon halvempia, Motonetin kytkinsarja maksaa 144 euroa.
- OH7HJ
21.9.2009
Kiitos työselostuksesta! Löysin sen kun etsin tietoa vetoakselien tai pelkkien ulompien murrosten vaihdosta. Vaikka kerroitkin kytkimestä, niin ohjeet ovat hyvät vetoakselienkin vaihtoon! Katselen juuri, mitä uudet vetoakselit tai murrokset maksaisivat, ja onnistuisiko vaihto itse.
Korjaamolta sain neuvoja, että Tojootien ulommat murrokset ovat hankalia ja tiukkoja purkaa, koska niiden piilosokkaan ei pääse käsiksi, ja ulosvetäjällä tai lyömällä väksisin ulostetut murrokset tahtovat nuljata piilosokan katketessa booreja niin, että joutuu viilailemaa ennenkuin saa uuden paikoilleen. Ulosvedon sijaan ovat kuulemma paloitelleet koko vanhan murroksen rälläkällä niin, että pääsevät piilossa olevaan rengassokkaan käsiksi, ja saavat näin vetoakselin pään booreineen ehjänä ulos. Uuden murroksen asentaminen kuulemma onkin sitten yleensä ongelmattomampaa kuin vanhan poistaminen.
Vetokaseleita saa muuten kohtuuhintaan uusinakin kun katselee kotimaata kauemmaksi, esimerkiksi Englannista noi 90 - 100 eurolla / kpl, lähetyskulut 36 puntaa yhdelle tai molemmille yhteensä: TOYOTA AVENSIS 2.0 T/D 97-01 O/S DRIVE SHAFT NEW £82,00 ca. EUR 90,74 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120463049050&ssPageName=STRK:MEWAX:IT tai pelkät ulommat murrokset samasta kaupasta: TOYOTA AVENSIS 2 LITRE PETROL / DIESEL ABS CV JOINT NEW £82,00 ca. EUR 90,74. Ei tarvitse kuulemma maksaa tullia tai alvia Englannista, kysyin tullin neuvonnasta. - 1000 eeroo
korjaamoilta kirjoitti:
työlle ja osille, en tarkoita merkkiliikettä vaan tavallisia ammattilaisia.
josta työn osuus baut 550 eeroo. tätä et kysyny, mutta vastaan silti, ku sopivasti asiaa hiljattain merkkipuljusta kysyin. mutta mun tonni ei tammerautoon jää, nyrkkipaja tekee takuulla korkeintaan puolella siitä..
- Anonyymi
Ave
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854638- 1643562
- 533149
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1981977- 321809
- 461793
- 251769
- 571704
- 181611
- 191607