Ykköskoppaisen (-98) TD Avensiksen kytkimen vaihto

Työtä piisaa

Morjens!

Miten tuo vaihdelaatikosta oikealle vetarille menevä "väliakseli" lähtee vaihelaatikosta irti?

Melkosen työllistävä vaikutus tällä kytkimen vaihdolla.

6

3972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työtä piisaa

      No niin, lähtihän se akseli irti vaikka täältä ei apuja tullutkaan.

      Eli se oikealle vetoakselille menevä väliakseli ei ole mitenkään kiinni vaihteistossa, se on kiinni lohkossa tukilaakerilla. Otin irti tukilaakerin (kiinni kolmella pultilla) lohkosta niin akseli lähti irti samalla kun laatikkokin.

      Tässä vähän vinkkejä (Nämä ei ole tarkoitettu purkuohjeiksi, ovat vain omia vinkkejä!):

      Auto kannattaa tunkata aika korkealle niin laatikko mahtuu alas hyvin. Näin pääsee myös ryömimään auton alla paremmin. Nosturi on tietenkin parempi.

      Vetoakselit lähtevät irti kun irrottaa napamutterin, raidetangon pään ja alapallonivelen. Sisemmän suojakumin isompi klemmari poikki niin akselit lähtevät irti. Väliakselin tukilaakeri kannattaa ottaa irti tässä vaiheessa. Öljyt voi laskea vaihteistosta pois myös nyt.

      Vaihdekepin vaijerit lähtevät irti mekanismista kun irrottaa sokat vaihteiston päästä.

      Kytkimen hydrauliikan irrotin siten että putket jäivät paikalleen. Putket ovat kiinni toisesta päästä letkussa niin ne saa käännettyä pois tieltä.

      Pohjapanssarimuovit kannattaa ottaa kaikki pois.

      Laatikko on kiinni kolmella kiinnikkeellä. Takakiinnike poikittaispalkissa, sivukiinnike korissa ja etukiinnike pitkittäispalkissa.

      Tunkki vaihteiston alle ennen kuin alkaa irrottamaan kiinnikkeitä. Itse laskin laatikon alas tunkilla ja pihakeinun runkoon kiinnitetyllä kuormaliinalla.

      Muista tukea myös lohko alhaalta!

      Takakiinnike kannattaa ottaa irti laatikosta. Irrotus tarvitsee hyvän 14 millin listan, hylsy ei auta. Suora tai räikkälista on paras. Kiinnike on kiinni vaihteistossa kolmella pultilla.

      Sivukiinnike pitää myös irrottaa. Se pitää irrottaa vaihteistosta ja korista. En nyt muista järjestystä kummasta se pitää ottaa irti ensin mutta tähän tarvitsee 12 millin listan.

      Etukiinnike kannattaa ottaa irti palkista. Otin itse irti koko pitkittäispalkin irrotuksen jälkeen niin on tilaa enemmän touhuta. Voi olla myös että se on pakko irrottaa pakko että laatikko mahtuu irti.

      Sitten vain irti startti, laatikon ja lohkon väliset pultit (17 mm avain) sekä lohkossa kiinni olevan "suojapellin" (kai sillä joku virallinenkin nimi on... 12 mm avain) pultit irti vaihteistosta. Nyt sitä vaihteistoa voi sitten kokeilla raotella irti lohkosta. Kun vaihteisto on tarpeeksi etäällä lohkosta niin sen voi laskea alas.

      Siinäpä taitaa olla suurin osa työstä, kaiken kaikkiaan en suosittele kenellekkään :) Ainakaan itsellä ei pihamaalla värkätessä tahtonut riittää työkalut. Vaatii myös paljon hermoja, pultit on aika hankalissa paikoissa. Vaihdelaatikon takaisinlaitto on vielä edessä...

      Ps. Toyotan tehdaskunnostettu kytkinpaketti maksoi 162 euroa. Vanha pitää palauttaa vaihdossa. Uuden voi käydä hakemassa ensin ja viedä vanhan paketin myöhemmin takaisin.

      • korjaamoilta

        työlle ja osille, en tarkoita merkkiliikettä vaan tavallisia ammattilaisia.


      • Työtä piisaa
        korjaamoilta kirjoitti:

        työlle ja osille, en tarkoita merkkiliikettä vaan tavallisia ammattilaisia.

        Ei tullut kysyttyä, tuskin kovin paljoa olisi maksanut. Osat tuskin olisivat olleet paljon halvempia, Motonetin kytkinsarja maksaa 144 euroa.


      • OH7HJ

        21.9.2009

        Kiitos työselostuksesta! Löysin sen kun etsin tietoa vetoakselien tai pelkkien ulompien murrosten vaihdosta. Vaikka kerroitkin kytkimestä, niin ohjeet ovat hyvät vetoakselienkin vaihtoon! Katselen juuri, mitä uudet vetoakselit tai murrokset maksaisivat, ja onnistuisiko vaihto itse.

        Korjaamolta sain neuvoja, että Tojootien ulommat murrokset ovat hankalia ja tiukkoja purkaa, koska niiden piilosokkaan ei pääse käsiksi, ja ulosvetäjällä tai lyömällä väksisin ulostetut murrokset tahtovat nuljata piilosokan katketessa booreja niin, että joutuu viilailemaa ennenkuin saa uuden paikoilleen. Ulosvedon sijaan ovat kuulemma paloitelleet koko vanhan murroksen rälläkällä niin, että pääsevät piilossa olevaan rengassokkaan käsiksi, ja saavat näin vetoakselin pään booreineen ehjänä ulos. Uuden murroksen asentaminen kuulemma onkin sitten yleensä ongelmattomampaa kuin vanhan poistaminen.

        Vetokaseleita saa muuten kohtuuhintaan uusinakin kun katselee kotimaata kauemmaksi, esimerkiksi Englannista noi 90 - 100 eurolla / kpl, lähetyskulut 36 puntaa yhdelle tai molemmille yhteensä: TOYOTA AVENSIS 2.0 T/D 97-01 O/S DRIVE SHAFT NEW £82,00 ca. EUR 90,74 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120463049050&ssPageName=STRK:MEWAX:IT tai pelkät ulommat murrokset samasta kaupasta: TOYOTA AVENSIS 2 LITRE PETROL / DIESEL ABS CV JOINT NEW £82,00 ca. EUR 90,74. Ei tarvitse kuulemma maksaa tullia tai alvia Englannista, kysyin tullin neuvonnasta.


      • 1000 eeroo
        korjaamoilta kirjoitti:

        työlle ja osille, en tarkoita merkkiliikettä vaan tavallisia ammattilaisia.

        josta työn osuus baut 550 eeroo. tätä et kysyny, mutta vastaan silti, ku sopivasti asiaa hiljattain merkkipuljusta kysyin. mutta mun tonni ei tammerautoon jää, nyrkkipaja tekee takuulla korkeintaan puolella siitä..


    • Anonyymi

      Ave

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

      Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      189
      10294
    2. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      22
      9687
    3. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      167
      8280
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      295
      7754
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

      seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      175
      6651
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      88
      6070
    7. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      66
      5901
    8. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

      Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      103
      4957
    9. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

      Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      27
      4031
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      137
      2635
    Aihe