oleskelulupa vauvan/raskauden perusteella?

Wilhelmiina73

Olen tapaillut Kosovolaista miestä 5kk. Hänellä on vuoden oleskelulupa Suomeen, josta noin puolet kulunut. Emme ole asuneet yhdessä, enkä ole siksi(kään) aivan varma pikaisesta naimisiinmenosta. Niin, olen nyt siis raskaana. Jos vain haluan pitää lapsen hän haluaa perustaa perheen. Voiko hän saada jatkoa oleskelulupaansa syntyvän lapsen perusteella? Siis että muuttaisimme yhteen ja olisi raskaustodistus. Aikomuksena avoliitto ja perhe.

Vai pitääkö hänen mennä takaisin Kosovoon ja odottaa siellä jotain päätöstä? Tai onko naimisiinmeno pakollista, että hän saa oleskeluluvan? Osaako kukaan kertoa voiko hän oleskeluluvan saatuaan saada esim työmarkkinatukea hakiessaan töitä?

Mielelläni myös kuulisin kokemuksia Kosovon albaanin kanssa asuvilta. Miesystäväni on nuori ja tapamuslimi, eli ei pahemmin uskonnollinen ja muutenkin aika länsimaalainen näkemyksissään. Mutta putkahtaako sieltä sitten perhe-elämän myötä esiin jotain tapoja?

6

2138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T3002

      Kaikki ne on tapamuslimeita niin kauan kunnes muutetaan yhteen/saadaan lapsi ja sitten se todellisuus paljastuu.

    • sitten viestin,

      jossa kerrotaan, että sinä odotat miehen oleskelulupaa. Yhdeksän kuukautta.

      Lukisit edes tämän palstan viestejä, joissa naiset tiedustelevat, voivatko he saada miehensä oleskeluluvan peruttua, kun tämä on lähtenyt kiitämään ja paljastanut vaikka miksi sen saatuaan.

      Naisten raskaaksi saattaminen on aivan yleinen keino, jota ulkomaalaiset miehet käyttävät saadakseen jäädä Suomeen, saadakseen täällä elatuksen ja saadakseen myöhemmin vaimonsa tai morsiamensakin tänne nauttimaan hyvinvointivaltion tarjoiluista.

      • on..

        Niin totta. Olen yksi heidän uhreista.
        Hirvittävän avioliiton jälkeen aivan yksin pienen lapsen kanssa. En suosittele kenellekään. Mies oli Nigeriasta.


      • .......
        on.. kirjoitti:

        Niin totta. Olen yksi heidän uhreista.
        Hirvittävän avioliiton jälkeen aivan yksin pienen lapsen kanssa. En suosittele kenellekään. Mies oli Nigeriasta.

        Itselläni on mies Belgiasta. Hän tuli suomeen, mutta ei saanut oleskelulupaa vaikka olin raskaana. Raskauden aikana jos miehellä on työpaikka, hän saa oleskeluluvan. Kun lapsi syntyy, asia on toisin. Kun on tehty paperi yhteishuoltajuudesta isä saa oleskeluluvan suomeen. Näin ainakin meillä meni.


    • Eräs mielipide

      Varmin tapa saada oleskelulupa on mennä naimisiin. Se on myös kaikkein helpoin tapa saada asiat ja arki hoidettua myöhemmin. Se, uskotaanko liiton olevan jotain muuta kuin lumetta, onkin sitten toinen juttu. Isyystestiä ei voi suorittaa ennenkuin lapsi on syntynyt, mutta tuttavapiirissäni kukaan ei ole kysellyt isyyden aitoutta riippumatta siitä ovatko naimisissa vai eivät. Sinulla on ihan hyvät näkymät, koska miehelläsi on jo olemassa oleva lupa, ja sille vain haette jatkoa. Riippuen tietysti siitä, millä perusteilla ensimmäinen lupa on myönnetty, ja mitä hän on touhuillut Suomessa ollessaan?
      Naimisissa oleville osapuolille lupa tulee varmasti, mikäli taustat ovat kunnossa.

      Miehelläsihän on jo oleskelulupa, joten hänellä varmastikin on myös sosiaaliturvatunnus (jos ei ole, pikapikaa Kelaan). Sen jälkeen voitte marssia työkkäriin. Jonkinlaisen kotoutumissuunnitelman joudutte tekemään, jotta työttömyysrahaa tippuu. Mitä miehesi sitten on tähän asti tehnyt Suomessa?
      Eli, miehesi voi jo nyt saada työttömyyskorvausta, koska hänellä on oleskelulupa, olettaen että hänellä on myös sosiaaliturvatunnus ja sitä kautta pankkitilit yms.

      Minä olen naimisissa turkkilaisen muslimin kanssa, eikä miehenikään kovin fanaattisesti uskontoonsa suhtaudu. Paastoaa kyllä ja käy perjantaisin moskeijassa (emme ole Suomessa), mutta juo kyllä alkoholia pari kertaa vuodessa ja tupakoi. Käytännössä elää kuten minäkin, poislukien se fakta, etten käy kirkossa. Käytös ei muuttunut naimisiinmenon tai lasten saannin jälkeen mitenkään, mutta olimme kyllä ehtineet jo seurustella ja asua yhdessä jonkin aikaa, ja ennen lasten hankkimista tai naimisiinmenoa puhuimme kaikki uskontoasiat läpi. Mikään ei siis muuttunut, eikä mitään odottamatonta ole tapahtunut.

      Olen ottanut noista asioista etukäteen selvää siksi, että mieheni aikoo muuttaa kanssani Suomeen. Meillä ei siis ole kokemusta asioista, vain virastoilta ongittua tietoa. Tosin ei meillä koskaan ole viisumienkaan kanssa ongelmia ollut, silloinkaan kun emme olleet naimisissa. En siis usko, että niitä tulee jatkossakaan.

    • Mirian

      Tuo oleskeluluvan saanti on aika arpapeliä, toiset saa ja toiset ei, tuntuu ettei siinä ole mitää järkee. Ei välttämmättä tartte olla naimisissa, eikä välttämättä tarvi olla raskaana. Me olimme jo naimisissa ja lapsi oli tulossa, poliisi-setä kuulusteli mua ja miestäni erikseen ja kyseli kyllä kaikkee mahollista!

      Mä ollut kohta 10v naimisissa albanialaisen kanssa, eikä kyllä ole esiin putkahdellut mitää "omituisia" tapoja omasta kulttuurista. Kaikki oli selvillä jo alussa. Nykyään hän on enemmänki suomalainen kuin albanialainen.=)

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe