Pohjoismaiset dekkarikirjoittajat

Olen lukenut 30-vuotta dekkareita: Agathat, Nero Wolfit, Mary higgins-Clarck, Dressing etc... ja mukaan kai mahtui suuri joukko jenkkejäkin. Jostain syystä aloin lukea pohjaismaisia. Sattui varmaan muutama hyvä alkuun.Avautui kansainvälisempi näkökulma arjen rikollisuuteen. Ei tavinnut lukea Hgin Kalliosta eikä Pasilan poliisiasemasta. Kokemuksina sain matkata Tanskaan, Norjaan ja Ruotsiin. Nämä kulttuurit ovat mielestäni lähellä Suomea, mutta kuitenkin vieraita. Onko tiellä vastaavia kokemuksia maiden eroista ja voisitteko suosittella mielikirjailijaanne? Aina sitä miettii, mikä olisi paras ja sattuisi omalle kohdalle:-)

21

10635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historia

      on minullakin. Aloitin Anne Holtista ja melkein samalla istumalla olen ahminut läpiä norjalaista, ruotsalaista ja islantilaista mielestäni laatukirjallisuutta. Parhaimmillaan "vain dekkari" on todella hyvää kirjallisuutta. En enää jaksa edes yrittää amerikkalaista dekkaria kuin harvoin. Naiskirjailijoitten tyyppikokoelma on kuin hertta-sarjan rikosversiosta. Suomalaisia dekkareita, joitten varsinaista läpilukemista en ole oikein vielä aloittanutkaan, vaivaa henkilökuvausten kumma ohuus. Kirja ei anna tarpeeksi aineksia omalle mielikuvitukselle luoda kirjan henkilöstä elävä hahmo, tietenkin jokaiselle omannäköisensä, jolla on oma ulkonäkönsä, luonteensa, tunteensa, jonka tekemisiä voi melkein ennakoida, "kun tuntee tyypin". Jo Nesbon, Åke Edwardsonin, Anne Holtin, Leif G. W. Perssonin ym. henkilöhahmot minä ainakin olen saanut elämään. Mikäli mahdollista, kirjat pitäisi lukea kirjoituskielellään. Minä olen joutunut lukemaan pohjoismaiset dekkarit ruotsiksi ja siksi olen saanut ne jopa pokkareina hyvissä ajoin etukäteen ennen niiden suomentamista (eikä kaikkia kai ole suomennettukaan) Suosikkikirjailijani on kai kyllä Leif GW Persson hulvattomine hahmoineen. Ja Stig Larssonin kohdalla ei voi kun surra, että kirjoja ei enää tule. Mikäpä on oma suosikkisi?

    • appetizer

      Luulin jo kyllästyneeni dekkareihin ja siirryin vuosiksi lukemaan muuta kirjallisuutta. Luettuani uusia - ja vähän vanhempiakin pohjoismaisia dekkareita, kiinnostuin niistä uudelleen. Esim. Karin Alvtegen, Ingrid Frimansson, Johan Theorin, Camilla Läckberg, Karin Fossum, Anna Jansson, Jo Nesbo ovat erittäin taitavia, upeita kirjailijoita! He eivät todellakaan kirjoita "vain" dekkareita, vaan täysipainoista, upeaa tekstiä! Suosittelen!

      • nojatuolidekkaristi

        Juuri halusin aloittaa oman ketjun ja kysellä pohjoismaa. dekkarikirjailijoista, mutta jatkankin tässä.

        Olen tähän mennessä käynyt läpi ruotsalaisen Åke Edwardsonin, norjalaisen Anne Holtin ja islantilaisen Indirason tuotantoa ja olen olen tykännyt.

        Millaisia ovat
        Johan Theorin
        Sven Westerberg
        Leif GW Persson ?

        Ja mistä dekkarista kannattaa aloittaa heidän puolelta?
        ----------
        Entä tanskalainen tuotanto, en juuri tiedä mitään tanskalaisista dekkarikirjailijoista? Onko kokemusta?


      • Sara10
        nojatuolidekkaristi kirjoitti:

        Juuri halusin aloittaa oman ketjun ja kysellä pohjoismaa. dekkarikirjailijoista, mutta jatkankin tässä.

        Olen tähän mennessä käynyt läpi ruotsalaisen Åke Edwardsonin, norjalaisen Anne Holtin ja islantilaisen Indirason tuotantoa ja olen olen tykännyt.

        Millaisia ovat
        Johan Theorin
        Sven Westerberg
        Leif GW Persson ?

        Ja mistä dekkarista kannattaa aloittaa heidän puolelta?
        ----------
        Entä tanskalainen tuotanto, en juuri tiedä mitään tanskalaisista dekkarikirjailijoista? Onko kokemusta?

        on tanskalaisen Leif Davidsenin tuore suomennos, joka kulkee leppoisasan letkeässä dekkarihengessä Hemingwayn jäljillä.

        Romaanista "Tähtäimessä" hänelle myönnettiin Lasiavain-palkinto.

        Mukavaa luettavaa, kannattaa tutustua!!


      • melkein marple
        nojatuolidekkaristi kirjoitti:

        Juuri halusin aloittaa oman ketjun ja kysellä pohjoismaa. dekkarikirjailijoista, mutta jatkankin tässä.

        Olen tähän mennessä käynyt läpi ruotsalaisen Åke Edwardsonin, norjalaisen Anne Holtin ja islantilaisen Indirason tuotantoa ja olen olen tykännyt.

        Millaisia ovat
        Johan Theorin
        Sven Westerberg
        Leif GW Persson ?

        Ja mistä dekkarista kannattaa aloittaa heidän puolelta?
        ----------
        Entä tanskalainen tuotanto, en juuri tiedä mitään tanskalaisista dekkarikirjailijoista? Onko kokemusta?

        Leif GW. Persson. Varmaankin sen huumorin takia. Tätä viimeistä en tosin vielä lukenut. Sven Westerbergiä olen myös lukenut. Niitä ei ole monta. Edesmennyt?
        Nyt tein uuden löydön: norjalainen gunnar Saalsten (toivottavasti meni nimi oikein). Ei poliisi vaan yksityisetsivä. Nainen Jääkaapissa on kirjan nimi. Nimi ei paljoa luvannut mutta oli silti arvaamaton.
        Helene Tursten on myös kiinnostava ja joita en ole kaikkia vielä lukenut.


      • melkein marple
        melkein marple kirjoitti:

        Leif GW. Persson. Varmaankin sen huumorin takia. Tätä viimeistä en tosin vielä lukenut. Sven Westerbergiä olen myös lukenut. Niitä ei ole monta. Edesmennyt?
        Nyt tein uuden löydön: norjalainen gunnar Saalsten (toivottavasti meni nimi oikein). Ei poliisi vaan yksityisetsivä. Nainen Jääkaapissa on kirjan nimi. Nimi ei paljoa luvannut mutta oli silti arvaamaton.
        Helene Tursten on myös kiinnostava ja joita en ole kaikkia vielä lukenut.

        Niin, että näihin amerikkalaisiin ja britteihin niikuin nyt ruotsalaisiinkin maisemiin olen vähän kyllästynyt, joten oli oikein virkistävää lukea norjalaista ja myös islantilaista dekkaria.


      • a--er
        nojatuolidekkaristi kirjoitti:

        Juuri halusin aloittaa oman ketjun ja kysellä pohjoismaa. dekkarikirjailijoista, mutta jatkankin tässä.

        Olen tähän mennessä käynyt läpi ruotsalaisen Åke Edwardsonin, norjalaisen Anne Holtin ja islantilaisen Indirason tuotantoa ja olen olen tykännyt.

        Millaisia ovat
        Johan Theorin
        Sven Westerberg
        Leif GW Persson ?

        Ja mistä dekkarista kannattaa aloittaa heidän puolelta?
        ----------
        Entä tanskalainen tuotanto, en juuri tiedä mitään tanskalaisista dekkarikirjailijoista? Onko kokemusta?

        Johan Theorinin uuden "Yömyrsky" luin ensin. Ihastuin kerrassaan! Jännitystä, surumielisyyttä ( ei kuitenkaan käy liian raskaaksi), mystiikkaa, hieman jopa kummitustarinaakin. Mainiosti kirjoitettu! Ei olisi raaskinut lopettaa lukemista kesken. Kun sain kirjan luettua, tuli miltei haikea olo, -nytkö se loppui -. Menin siitä paikasta ostamaan hänen ekan kirjansa "Hämärän hetki". Se on vielä kesken.


      • K.K.

        Olen kirjoittaja appetizerin kanssa samaa mieltä. Karin Fossum, Karin Alvtegen, Ingrid Frimansson, Camilla Läckberg, Anna Jansson - loistavia kirjailijoita eikä todellakaan "vain dekkaristeja"! Noiden nimien lisäksi pistäisin hyvien "dekkaristien" listaan vielä nimet Unni Lindell, Helene Tursten, Håkan Nesser, Åsa Larsson, Mari Jungstedt, Kjell Eriksson, Arnaldur Indridason, Karin Wahlberg (yksi suomennettu)...Toki kirjat ovat vaihtelevan tasoisia (esim. Anna Janssonin uusin oli minulle pettymys) mutta valinnanvaraa on. Suomalaisia dekkaristeja olen lukenut muutamia, mutta eivät vain iske. Ja tietysti viimevuotinen elämys: Stieg Larssonin teokset ilmestyttyään ja kun niistä ei vielä puhuttu/kohuttu lainkaan avasivat täysin uuden maailman! Loistavia kirjoja! Mutta loistavia kirjoja on paljon ja kieli pitkällä odottelen aina uuden ilmestymistä.


      • melkein marple
        melkein marple kirjoitti:

        Leif GW. Persson. Varmaankin sen huumorin takia. Tätä viimeistä en tosin vielä lukenut. Sven Westerbergiä olen myös lukenut. Niitä ei ole monta. Edesmennyt?
        Nyt tein uuden löydön: norjalainen gunnar Saalsten (toivottavasti meni nimi oikein). Ei poliisi vaan yksityisetsivä. Nainen Jääkaapissa on kirjan nimi. Nimi ei paljoa luvannut mutta oli silti arvaamaton.
        Helene Tursten on myös kiinnostava ja joita en ole kaikkia vielä lukenut.

        Nimittäin se norjalainen kirjailija, jonka kirjoissa seikkailee yksityisetsivä Varg Veum.


    • awesdfgt

      Blue Moon julkaisee Kjelle Erikssonia. Todella hyvä ruotsalainen kirjailija. Voin suositella

      • annek.

        Henning Mankell? Aivan omaa luokkaansa.Paras.


    • Jartsa-59

      Omat suosikkini ovat Sjöwall & Wahlöö, Henning Mankell, Karin fossum, Matti Yrjänä Joensuu ja myös Juha Nummisen kirjoista olen pitänyt. Tässä vain muutamia mainitakseni. Jo Nesbön lepakkomies oli aivan loistava, en ole vielä muita ole häneltä lukenut. Täytyy tässä mainita vielä Reijo Mäen jäätynyt enkeli, joka on mielestäni yksi parhaista suomalaisista dekkareista, ja ylivoimaisesti paras Mäen dekkareista, niistä jotka olen lukenut. Myös Harri Nykäsen takapiru on erittäin hyvä.
      Itse en laskisi Fossumin ja Alvtegenin kirjoja aivan dekkareiksi, mutta sekin varmaan on makuasia, hyviä romaaneja he kirjoittavat joka tapauksessa.

      • Olen nyt lukenut Fossumin kaikki ja Nesbön "melkein kaikki". Upeita kirjoja. Fossum kirjoittaa enemmän ihmisen mielen koukeroista ja pehmeemmin. Tekstiä on rauhoittava lukea. Nesbö taas revittelee juonen koukoreita joka suuntaan niin mielikuvituksellisesti, että lukiessa hengästyy kun yrittää pysyä perässä. Nesböltä suosikkini on "Lumiukko". Fossumin kirjoista "Rakas Poona". Menkelliltä en ole lukenut mitään. Niin juuri, en mitään... Aloitan joulukuussa, en tiedä pidänkö, mutta jos niin on niin kirjoja kaiketi tulee ahmittua koko kevät.


      • alvari.raappavaara
        niinipirkko kirjoitti:

        Olen nyt lukenut Fossumin kaikki ja Nesbön "melkein kaikki". Upeita kirjoja. Fossum kirjoittaa enemmän ihmisen mielen koukeroista ja pehmeemmin. Tekstiä on rauhoittava lukea. Nesbö taas revittelee juonen koukoreita joka suuntaan niin mielikuvituksellisesti, että lukiessa hengästyy kun yrittää pysyä perässä. Nesböltä suosikkini on "Lumiukko". Fossumin kirjoista "Rakas Poona". Menkelliltä en ole lukenut mitään. Niin juuri, en mitään... Aloitan joulukuussa, en tiedä pidänkö, mutta jos niin on niin kirjoja kaiketi tulee ahmittua koko kevät.

        on, jos Mankell lymyää hyllyssä tai lopettamattomassa kirjastossa aloittamatta. Antoisa talvi edessä. Wallander-sarja kannattanee aloittaa alusta, sen verran viittailuita menneisiin tapahtumiin siellätäällä on.
        Tuolla järjestys
        http://www.tornio.fi/MankellHenning#Suomennokset
        Wallanderien sarjan ulkopuolisista puolimystisistä kirjoista vaikuttavia olivat ainakin Syvyys, Italialaiset kengät ja Tea-Bag.
        Kiinalainen on ihan oma juttunsa, pitkän aikajanan kattava rikosromaani, mutta paljon muutakin.
        Lukuiloista talvea toivottaen, kadehtien A R .

        PS
        Lumiukko oli tosi tyly ja karmiva.


      • alvari.raappavaara kirjoitti:

        on, jos Mankell lymyää hyllyssä tai lopettamattomassa kirjastossa aloittamatta. Antoisa talvi edessä. Wallander-sarja kannattanee aloittaa alusta, sen verran viittailuita menneisiin tapahtumiin siellätäällä on.
        Tuolla järjestys
        http://www.tornio.fi/MankellHenning#Suomennokset
        Wallanderien sarjan ulkopuolisista puolimystisistä kirjoista vaikuttavia olivat ainakin Syvyys, Italialaiset kengät ja Tea-Bag.
        Kiinalainen on ihan oma juttunsa, pitkän aikajanan kattava rikosromaani, mutta paljon muutakin.
        Lukuiloista talvea toivottaen, kadehtien A R .

        PS
        Lumiukko oli tosi tyly ja karmiva.

        Luen välillä Arnaldur Indkidason'in islantilasia dekkareita. Ei huonoja, mutta jokin tökkii..välillä. Tarinassa kai kertaantuu liian monesti tyttären huumeongelma ja lapsuusajan kauhut tuntureilla. Mutta kiva on käydä sielläkin päin maailmaa.
        Mankellin alolitan alusta, kiitokset vinkistä:-)


      • niinipirkko kirjoitti:

        Luen välillä Arnaldur Indkidason'in islantilasia dekkareita. Ei huonoja, mutta jokin tökkii..välillä. Tarinassa kai kertaantuu liian monesti tyttären huumeongelma ja lapsuusajan kauhut tuntureilla. Mutta kiva on käydä sielläkin päin maailmaa.
        Mankellin alolitan alusta, kiitokset vinkistä:-)

        Olen nyt lukenut Mankeliln n. 15 ensimmäistä. Wallanderin perhe, työyhteisö, ajatuksen on tulleet tutuksi, n iihin lainkaan kyllästymättä. Ikävä tulee samaa taulua aina uudestaan maalannutta isää. Taulut metsolla ja ilman metsoa jäivätelämään mielessäni. Ajattelin "miksi haluta niin suuria muutoksia", eikö yhden auringonlaskun toisto riitä, jos se on täydellinen. Mankellin isän mielestä riitti.
        Viimeksi luin "Kiinalainen" -romskun. Aika hieno! Mietin, miten Mankell kuvaa naisten ajattelua ja toimintaa niin hienosti, olemalla mies. Oli upeaa matkata 100 vuotta historiassla Amerikan kautta Kiinaan ja Euroopaan ja välillä käymällä Mozabikissa ja Zimbakwessa (olikohan nuo nyt oikein tavattu).
        Sain tästä kirjasta paljon. Ajattelin aluksi, että Mankellin hehkutus on turhaa. Ikäänkuin kansanliike tms. Mutta täytyy perua kaikki ja antaa kunniaa hänelle, joka tuntee psykologian ja monitahoiset sielun syöverit. Led Zeppelin III:n soi takana ja yli viisikymppiselle asiat ovat paikallaan. Hyvää
        kirjallisuutta, hyvää musiikkia (huom! 40 vuoden takaa) joka yhä jytää.


      • niinipirkko kirjoitti:

        Olen nyt lukenut Mankeliln n. 15 ensimmäistä. Wallanderin perhe, työyhteisö, ajatuksen on tulleet tutuksi, n iihin lainkaan kyllästymättä. Ikävä tulee samaa taulua aina uudestaan maalannutta isää. Taulut metsolla ja ilman metsoa jäivätelämään mielessäni. Ajattelin "miksi haluta niin suuria muutoksia", eikö yhden auringonlaskun toisto riitä, jos se on täydellinen. Mankellin isän mielestä riitti.
        Viimeksi luin "Kiinalainen" -romskun. Aika hieno! Mietin, miten Mankell kuvaa naisten ajattelua ja toimintaa niin hienosti, olemalla mies. Oli upeaa matkata 100 vuotta historiassla Amerikan kautta Kiinaan ja Euroopaan ja välillä käymällä Mozabikissa ja Zimbakwessa (olikohan nuo nyt oikein tavattu).
        Sain tästä kirjasta paljon. Ajattelin aluksi, että Mankellin hehkutus on turhaa. Ikäänkuin kansanliike tms. Mutta täytyy perua kaikki ja antaa kunniaa hänelle, joka tuntee psykologian ja monitahoiset sielun syöverit. Led Zeppelin III:n soi takana ja yli viisikymppiselle asiat ovat paikallaan. Hyvää
        kirjallisuutta, hyvää musiikkia (huom! 40 vuoden takaa) joka yhä jytää.

        Kjell Erikson on mielestäni melko kuiva kirjoittaja. Olen lukenut muutaman kirjan ja pystynyt ne myös loppuun asti lukemaan. Syy lienee siinä, että Erison on aikaisemmalta ammatiltaan puutarhuri ja olen kiinnostunut asiasta. Eli hyviä puutarhan hoitovinkkejä tulee matkan varrella.
        Läckbergin en voi lukea. Tarinat ovat omituisia sekoituksia yläluokasta, amerikkalaisuudesta, ihmissuhdeongelmista yms.. eikä niissäkään kovin paljon erilaisuutta tai yllätyksellisyyttä. Lähinnä tylsää tekstiä länsiruotsin rannikolla sijaitsevasta sukutalosta.Hmmm.... olen se minäkin varmaan vain kade..he:-)


      • niinipirkko kirjoitti:

        Kjell Erikson on mielestäni melko kuiva kirjoittaja. Olen lukenut muutaman kirjan ja pystynyt ne myös loppuun asti lukemaan. Syy lienee siinä, että Erison on aikaisemmalta ammatiltaan puutarhuri ja olen kiinnostunut asiasta. Eli hyviä puutarhan hoitovinkkejä tulee matkan varrella.
        Läckbergin en voi lukea. Tarinat ovat omituisia sekoituksia yläluokasta, amerikkalaisuudesta, ihmissuhdeongelmista yms.. eikä niissäkään kovin paljon erilaisuutta tai yllätyksellisyyttä. Lähinnä tylsää tekstiä länsiruotsin rannikolla sijaitsevasta sukutalosta.Hmmm.... olen se minäkin varmaan vain kade..he:-)

        Hauskaa!:-))) Ajattelin, että mieten joku voi kirjoittaa Eriksonista ja olla niin samaa mieltä kuin minä.. Sitten huomasin, että oli kommentin kirjoittanut tämän kuun alussa. Dementiiaa ja Led Zeppeliiniä!! Kova yhdistelmä!


    • Raimatei

      Jo Nesbö on huippu, HUIPPU.

    • Anonyymi

      Arttu Tuomisen kirjat on ihania! Suosittelen kaikille!! Niissä ei ole vain jännitystä. Ne sivistävät ukiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe