Sirkka Sarin kuolemasta tasan 70-v

Sirkkasarifani

Tänä iltana on tasan 70 vuotta siitä, kun filmitähti Sirkka Sari putosi Aulangon savupiippuun luultuaan sitä kattoterassin näkötorniksi. Minä menen tänään paikalle katsomaan hotellia ja syömään ravintolaan. Onnettomuus tapahtui 30-31.7.1939 elokuvan Rikas Tyttö -wrap up partyn yhteydessä melko tarkkaan puolilta öin. Hurja tapaus, josta on oikein nettisivutkin tehty:

http://www.geocities.com/sirkkasari/

83

8587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJ

      Tuon tapauksen jäljille olen päässyt netin kautta aikanaan. Ei äkkiseltään tule mieleen toista noin turhaa ja traagista elokuvatähden kuolemaa.

      Aulanko on kyllä muuten uskomattoman kaunis paikka, vaikka historiasta löytyy mustiakin päiviä.

      Sirkka Sarin muistoa kunnioittaen, JJ

    • Sirkan jälleen löytänyt

      Nimimerkille Sirkkasarifani:
      Taisimme sitten olla Aulangolla samaan aikaan 30.7. Liikuin nimittäin samoilla asioilla,S.Sarin jalanjäljillä niin sanoakseni.Syömässä en käynyt, tuopillisella kyllä. Katselin ja kuvailin siinä muutenkin paikkoja, kun olin ekaa kertaa Aulangon sisätiloissa.Aiemmin heinäkuussa poikkesin pikaisesti, kun tarjoutui sopiva tilaisuus, myös Hauhon kuvauspaikoilla.Olisi mukava vaihtaa enemmänkin ajatuksia aiheesta!

      • Sirkan jälleen löytänyt

        Huomenna lauantaina 8.8. TV2 lähettää elokuvan Rikas tyttö. Tämä vihjeenä kaikille Sirkka Sarista näiden viestien myötä enemmän kiinnostuneille. Loppukuvat kannattaa katsoa tarkkaan; tiettävästi niissä päähenkilöä esittää Sirkan sijasta Hanna Taini. Tunnelman ankeutta tässä kuvausten loppuvaiheessa voi vain arvailla...


      • Sirkkasarifani

        3kk mennyt ja vasta nyt satuin palaamaan tähän viestiketjuun. En nähnyt tuota elokuvaa (Rikas työttö), tosi harmi. Aulangolla pääsin katolle mutta savupiipun tikapuita en uskaltanut yhtään kiivetä. Kummalliselta tuntui kuitenkin, kun pellitykset ja kaikki on ihan samannäköiset kuin tuossa geocities -sivujen vanhassa valokuvassa. Spooky. Kattoterassi oli todella auki, en tiedä olisiko sinne saanut mennä, mutta kukaan ei tullut poiskaan ajamaan. Terv Sirkkasarifani


      • Sirkan jälleen löytä
        Sirkkasarifani kirjoitti:

        3kk mennyt ja vasta nyt satuin palaamaan tähän viestiketjuun. En nähnyt tuota elokuvaa (Rikas työttö), tosi harmi. Aulangolla pääsin katolle mutta savupiipun tikapuita en uskaltanut yhtään kiivetä. Kummalliselta tuntui kuitenkin, kun pellitykset ja kaikki on ihan samannäköiset kuin tuossa geocities -sivujen vanhassa valokuvassa. Spooky. Kattoterassi oli todella auki, en tiedä olisiko sinne saanut mennä, mutta kukaan ei tullut poiskaan ajamaan. Terv Sirkkasarifani

        Itselläni meni puolestaan nyt muutama viikko viestiketjua katsomatta, toivottavasti olet vielä "linjoilla". Sama juttu, Aulangon katolla kävin vilkaisemassa, eikä pois ajettu. Mielestäni se pellitys piipun ympärille on kyllä lisätty myöhemmin, ehkä 70-luvulla? Samoin kaide huipulla on alunperin ollut paljon yksinkertaisempi tekele, näkyy esim. vanhassa postikorttikuvassa. Yleisnäkymä on silti hämmentävän muuttumaton. Jännän säväyksen tekee myös se ylimmäisen pikkuaulan lattia, muutama neliö kulunutta shakkiruutulaatoitusta. Samanlaista, jota on alkujaan ollut pääaulassa ja varmaan vähän muuallakin rakennuksessa. Kaksinkertainen lasiseinä ovineen em. yläaulasta katolle vaikuttaa myös täysin alkuperäiseltä. Mielenkiintoista muuten, että esim. Vaala, joka sentään oli samassa rakennuksessa tragedian tapahtuessa, muistelee Anna -lehden haastattelussa v. -65 S.Sarin astuneen lähes heti oven jälkeen katontasalla avoimena ammottaneeseen piippuun. (haastattelu löytyy Vaalan elämäkertakirjasta v. 2004). Samassa muodossa tapahtumasta on kerrottu vielä viimevuosina joissakin elokuvien tv-esittelyjen yhteydessä. Näinhän asia ei siis tietenkään ollut, vaan piippu oli valmis ja käytössä jo talvella 38-39. Palailemisiin! t: Sirkan jälleen löytänyt.


      • Sirkkasarifani
        Sirkan jälleen löytä kirjoitti:

        Itselläni meni puolestaan nyt muutama viikko viestiketjua katsomatta, toivottavasti olet vielä "linjoilla". Sama juttu, Aulangon katolla kävin vilkaisemassa, eikä pois ajettu. Mielestäni se pellitys piipun ympärille on kyllä lisätty myöhemmin, ehkä 70-luvulla? Samoin kaide huipulla on alunperin ollut paljon yksinkertaisempi tekele, näkyy esim. vanhassa postikorttikuvassa. Yleisnäkymä on silti hämmentävän muuttumaton. Jännän säväyksen tekee myös se ylimmäisen pikkuaulan lattia, muutama neliö kulunutta shakkiruutulaatoitusta. Samanlaista, jota on alkujaan ollut pääaulassa ja varmaan vähän muuallakin rakennuksessa. Kaksinkertainen lasiseinä ovineen em. yläaulasta katolle vaikuttaa myös täysin alkuperäiseltä. Mielenkiintoista muuten, että esim. Vaala, joka sentään oli samassa rakennuksessa tragedian tapahtuessa, muistelee Anna -lehden haastattelussa v. -65 S.Sarin astuneen lähes heti oven jälkeen katontasalla avoimena ammottaneeseen piippuun. (haastattelu löytyy Vaalan elämäkertakirjasta v. 2004). Samassa muodossa tapahtumasta on kerrottu vielä viimevuosina joissakin elokuvien tv-esittelyjen yhteydessä. Näinhän asia ei siis tietenkään ollut, vaan piippu oli valmis ja käytössä jo talvella 38-39. Palailemisiin! t: Sirkan jälleen löytänyt.

        Moi, olipa mielenkiintoista tietoa! Minä katselin aivan samoja juttuja, ovien rakenteita ja samoin myös sitä lattiaa ja siellä ylhäällä ollutta "rojua". Oli tosi outo tunnelma ajatella, että siitä he ovat menneet 70 vuotta sitten. Silti jotenkin ihmetytti, että ovat sinne ylös kiivenneet, hurjan korkeallahan se katto jo oli ja sitten vielä se piippu 2-3 metriä. Olen melkoinen huimapää itsekin, mutta en ihan äkkiä olisi lähtenyt itsekään sinne kiipeämään. Ehkä yöllä se on näyttänyt toisenlaiselta. Menen aulangolle nyt viikonloppuna, ja aion mennä myös katolle taas katselemaan paikkoja! Terv. Suomalaisten elokuvien ja Sirkan fanittaja ;-)


      • Sirkanjälleenlöytäny
        Sirkkasarifani kirjoitti:

        Moi, olipa mielenkiintoista tietoa! Minä katselin aivan samoja juttuja, ovien rakenteita ja samoin myös sitä lattiaa ja siellä ylhäällä ollutta "rojua". Oli tosi outo tunnelma ajatella, että siitä he ovat menneet 70 vuotta sitten. Silti jotenkin ihmetytti, että ovat sinne ylös kiivenneet, hurjan korkeallahan se katto jo oli ja sitten vielä se piippu 2-3 metriä. Olen melkoinen huimapää itsekin, mutta en ihan äkkiä olisi lähtenyt itsekään sinne kiipeämään. Ehkä yöllä se on näyttänyt toisenlaiselta. Menen aulangolle nyt viikonloppuna, ja aion mennä myös katolle taas katselemaan paikkoja! Terv. Suomalaisten elokuvien ja Sirkan fanittaja ;-)

        Kattotasanne on kyllä aikamoinen fiilistelypaikka, veit sanat suustani. Molemmat menivät katolle, mutta vain toinen palasi.. Kävitkö nyt Aulangolla? Entä onko se alakerran kuvanäyttely tuttu? Siellä vanhemman laajennusosan alakäytävällä on useita hienoja kuvasuurennoksia hotellin ja edeltävien ravintolarakennusten historiasta. Oli erittäin mielenkiintoista verrata kuvia nykynäkymiin. Tanssilattiahan on myös alkuperäisellä paikallaan, varmistin vielä kysymällä eräältä henkilökuntaan kuuluvalta. Sirkka Sarin vaiheita ennen tähteyttä on muuten aika hyvin selvitetty kirjassa "Perkjärvi -Kannaksen kuvastin seitsemin savuin sinisin", v. -88. Siinä on muistelijana Sirkan nuorempi sisar ja muitakin hänet varhain tunteneita, myös pari kuvaa hänestä. Kirjan lukemalla saa käsityksen synnynnäisestä extremeihmisestä, joka hakeutui jo lapsena korkeisiin paikkoihin vailla pelkoa. Mahdollisesti hän huomasi huipulle kiivetessään, mitä oli tekemässä. Tarkoitus oli ehkä kiertää reuna ilman käsiä tms.
        Palataan!

        T: Sirkan jälleen löytänyt


      • Sirkkasarifani
        Sirkanjälleenlöytäny kirjoitti:

        Kattotasanne on kyllä aikamoinen fiilistelypaikka, veit sanat suustani. Molemmat menivät katolle, mutta vain toinen palasi.. Kävitkö nyt Aulangolla? Entä onko se alakerran kuvanäyttely tuttu? Siellä vanhemman laajennusosan alakäytävällä on useita hienoja kuvasuurennoksia hotellin ja edeltävien ravintolarakennusten historiasta. Oli erittäin mielenkiintoista verrata kuvia nykynäkymiin. Tanssilattiahan on myös alkuperäisellä paikallaan, varmistin vielä kysymällä eräältä henkilökuntaan kuuluvalta. Sirkka Sarin vaiheita ennen tähteyttä on muuten aika hyvin selvitetty kirjassa "Perkjärvi -Kannaksen kuvastin seitsemin savuin sinisin", v. -88. Siinä on muistelijana Sirkan nuorempi sisar ja muitakin hänet varhain tunteneita, myös pari kuvaa hänestä. Kirjan lukemalla saa käsityksen synnynnäisestä extremeihmisestä, joka hakeutui jo lapsena korkeisiin paikkoihin vailla pelkoa. Mahdollisesti hän huomasi huipulle kiivetessään, mitä oli tekemässä. Tarkoitus oli ehkä kiertää reuna ilman käsiä tms.
        Palataan!

        T: Sirkan jälleen löytänyt

        Moi, olin kyllä Aulangolla ja minulla olisi aiheesta todella mielenkiintoista kerrottavaa, pääsin jopa uusiin asiaan liittyviin paikkoihin! Osittain sellaistakin, jota en laita tähän viestiketjuun näkyville. Hotellissa työskentelee yksi työntekijä, joka on aiheeseen oikein vihkiytynyt, tiesi asiaan liittyviä juttuja paljon, ovat osa Aulangon folklorea. Hänen kanssaan juttelin pitkät tovit ja näin sitten vähän enemmänkin "ruutulattiaa", kuin edellisellä kerralla. Mitenkäs me päästäisiin "suljetulle" alueelle asian suhteen?


      • Sirkanjälleenlöytäny
        Sirkkasarifani kirjoitti:

        Moi, olin kyllä Aulangolla ja minulla olisi aiheesta todella mielenkiintoista kerrottavaa, pääsin jopa uusiin asiaan liittyviin paikkoihin! Osittain sellaistakin, jota en laita tähän viestiketjuun näkyville. Hotellissa työskentelee yksi työntekijä, joka on aiheeseen oikein vihkiytynyt, tiesi asiaan liittyviä juttuja paljon, ovat osa Aulangon folklorea. Hänen kanssaan juttelin pitkät tovit ja näin sitten vähän enemmänkin "ruutulattiaa", kuin edellisellä kerralla. Mitenkäs me päästäisiin "suljetulle" alueelle asian suhteen?

        ...erittäin mielenkiint. Tosiaan. Hienoa, että tämmöinen speciaalihenkilö yhä löytyy Aulangolta. Melkein jo ounastelen, missä olet päässyt käymään... Olen samaa vähän miettinyt, että yksityisviesteily olisi asiaa. Olen tässä koneella "säännöllisen epäsäännöllisesti", ts. muutama päivä voi tulla välillä taukoa. Minkälaisia ehdotuksia sinulla on?


      • Sirkanjälleenlöytäny
        Sirkanjälleenlöytäny kirjoitti:

        ...erittäin mielenkiint. Tosiaan. Hienoa, että tämmöinen speciaalihenkilö yhä löytyy Aulangolta. Melkein jo ounastelen, missä olet päässyt käymään... Olen samaa vähän miettinyt, että yksityisviesteily olisi asiaa. Olen tässä koneella "säännöllisen epäsäännöllisesti", ts. muutama päivä voi tulla välillä taukoa. Minkälaisia ehdotuksia sinulla on?

        Morjesta, niin että se suljettu alue kiinnostaisi kyllä. Itselläni on myös runsaasti aiheeseen liittyvää mielenkiintoista tietoa ja kuviakin, joita en tässä tohdi laajemmin levitellä. Vai mitenkäs olisi tapaaminen näissä merkeissä? Onko siunulla esim. Tampereelle usein asiaa? Kunhan näistä jouluruuhkista selvitään, niin palaveri vaikka kahvikupin ääressä?
        T: Sirkan jälleen löytänyt


      • Sirkkasarifani
        Sirkanjälleenlöytäny kirjoitti:

        Morjesta, niin että se suljettu alue kiinnostaisi kyllä. Itselläni on myös runsaasti aiheeseen liittyvää mielenkiintoista tietoa ja kuviakin, joita en tässä tohdi laajemmin levitellä. Vai mitenkäs olisi tapaaminen näissä merkeissä? Onko siunulla esim. Tampereelle usein asiaa? Kunhan näistä jouluruuhkista selvitään, niin palaveri vaikka kahvikupin ääressä?
        T: Sirkan jälleen löytänyt

        Tampereella olen paljonkin kun asun täällä ;-) Mutta mitenkän tässä edetään ennen kuin tulee 30.7 taas ajankohtaiseksi?? Joulun ja alkuvuoden kiireet veivät kaiken ajan totaalisesti ja mistä lienee nyt tullut mieleen, että tulin tsekkaamaan tämän sivun! Toivottavasti käyt täällä vielä joskus, kun aikaa kulunut paljon... Terv Sirkkasarifani


      • Sirkanjälleenlöytäny
        Sirkkasarifani kirjoitti:

        Tampereella olen paljonkin kun asun täällä ;-) Mutta mitenkän tässä edetään ennen kuin tulee 30.7 taas ajankohtaiseksi?? Joulun ja alkuvuoden kiireet veivät kaiken ajan totaalisesti ja mistä lienee nyt tullut mieleen, että tulin tsekkaamaan tämän sivun! Toivottavasti käyt täällä vielä joskus, kun aikaa kulunut paljon... Terv Sirkkasarifani

        No peijooni, sattuikin sitten sopivasti. Asustelen nimittäin tässä "lähietelässä", Sastamalaksi tätä nykyään kutsutaan. Ajattelin, että olisko vaikka joku lauantai sopiva pienelle palaverille? Jossain siinä keskustan kuppilassa? Itselläni ei ole käytettävissä läppäriä, mutta aiheeseen liittyviä kuvia ja kirjoituksia voisin ottaa mukaan tikulla. Ei niitä nyt ihan kasapäin ole, mutta jotain mielenkiintoista varmasti. Heitähän ehdotuksia päivämääristä, niin katsotaan!
        T: Sirkan jälleen löytänyt


      • Xtravaganza
        Sirkanjälleenlöytäny kirjoitti:

        Morjesta, niin että se suljettu alue kiinnostaisi kyllä. Itselläni on myös runsaasti aiheeseen liittyvää mielenkiintoista tietoa ja kuviakin, joita en tässä tohdi laajemmin levitellä. Vai mitenkäs olisi tapaaminen näissä merkeissä? Onko siunulla esim. Tampereelle usein asiaa? Kunhan näistä jouluruuhkista selvitään, niin palaveri vaikka kahvikupin ääressä?
        T: Sirkan jälleen löytänyt

        Hei kaikille! Löysin Sirkan tarinan äsken ja hänen kohtalo ja varsinkin mystinen kuolema kolahti minuun! Yritin etsiä hakukoneista lisää tietoa mutta ilmeisesti noita aikaisemmin netissä olleita asiakirjoja ei löydy enää mistään... Kesällä aion käydä ehdottomasti Aulangolla jättämässä kukkakimpun Sirkan muistolle... Olisin todella kiitollinen jos joku voisi lähettää minulle s-postiin faktoja Sirkan kuolemasta, valokuvia yms. [email protected]


    • bmviinuri

      Moikka
      Olen joskus klikannut http://www.geocities.com/sirkkasari/ linkkiä ja lukenut, suurella mielenkiinnolla, tapauksesta laadittuja kuulustelupöytäkirjoja. Nyt pöytäkirjat eivät kyseisellä linkillä enää löydy pöytäkirjoja.

      Kysynkin ystävällisesti, osaisitko neuvoa, mistä pöytäkirjat löytyisivät?

      • sirkanjälleenlöytäny

        Kävin joskus loppukesästä viimeksi Sirkka Sari geocities sivuilla ja siellä oli silloin jonkinlainen ennakkovaroitus, että nämä sivut poistuvat, muistaakseni syyskuussa. Jos (kun?) niitä ei enää netistä jatkossa löydy, niin itse kysyisin suoraan Hämeenlinnan poliisilaitokselta. Ainakin sen logiikan mukaan, että ne olivat jonkun toimesta nettiinkin päätyneet, ne ovat ikänsä puolesta julkisia ja vapaita asiakirjoja? No, tämä on vain vahva oletus, kannattaa kysyä.

        T: Sirkan jälleen löytänyt


      • bmviinuri
        sirkanjälleenlöytäny kirjoitti:

        Kävin joskus loppukesästä viimeksi Sirkka Sari geocities sivuilla ja siellä oli silloin jonkinlainen ennakkovaroitus, että nämä sivut poistuvat, muistaakseni syyskuussa. Jos (kun?) niitä ei enää netistä jatkossa löydy, niin itse kysyisin suoraan Hämeenlinnan poliisilaitokselta. Ainakin sen logiikan mukaan, että ne olivat jonkun toimesta nettiinkin päätyneet, ne ovat ikänsä puolesta julkisia ja vapaita asiakirjoja? No, tämä on vain vahva oletus, kannattaa kysyä.

        T: Sirkan jälleen löytänyt

        Suurkiitos sinulle vinkistä! Itselleni ei moinen mahdollisuus olisi tullut mieleenkään.
        Lähdenpä haastattelemaan poliisisetiä tai -tätejä. Vielä kerran kiitoksia paljon.

        Terveisin bmviinuri


    • Filmo

      Sirkka Sarin mustanpuhuva kohtalo ei muuten päättynyt vielä Aulangollekaan.Sarihan haudattiin Perkjärven hautausmaalle, joka tuhoutui talvisodan tykkitulessa täydellisesti.

      • Sirkanjälleenlöytäny

        Totta, karu oli Sarin kohtalo leposijankin suhteen. Ilmeisesti itse hautausmaa ei kuitenkaan tuhoutunut sotatoimien seurauksena kokonaan, eihän Perkjärven alueella käyty suuria tuhoamistaisteluja. Melko lähellä kylläkin, esim. Summassa ja Muolaan kirkonmäellä, jotka kuuluivat Mannerheim -linjaan. Muistan lukeneeni, että hautausmaata oli tasattu miehittävän itänaapurin toimesta välirauhan aikana 1940-41. Takaisin suomalaisillahan alue oli syksystä -41 kesäkuuhun -44. Sarin kihlattu muisteli 70-luvun lopun haastattelussaan käyneensä "luoteja väistellen" viimeisen kerran tämän haudalla jatkosodan vetäytymisvaiheessa kesällä -44, joten kaiketi haudan tarkka sijainti on vielä silloin ollut pääteltävissä. Nykykalustolla ja kaivauksillahan hauta olisi löydettävissä, mutta homman mielekkyys, kustannukset jne. ovat tietysti jo ihan toinen juttu...


      • Filmo
        Sirkanjälleenlöytäny kirjoitti:

        Totta, karu oli Sarin kohtalo leposijankin suhteen. Ilmeisesti itse hautausmaa ei kuitenkaan tuhoutunut sotatoimien seurauksena kokonaan, eihän Perkjärven alueella käyty suuria tuhoamistaisteluja. Melko lähellä kylläkin, esim. Summassa ja Muolaan kirkonmäellä, jotka kuuluivat Mannerheim -linjaan. Muistan lukeneeni, että hautausmaata oli tasattu miehittävän itänaapurin toimesta välirauhan aikana 1940-41. Takaisin suomalaisillahan alue oli syksystä -41 kesäkuuhun -44. Sarin kihlattu muisteli 70-luvun lopun haastattelussaan käyneensä "luoteja väistellen" viimeisen kerran tämän haudalla jatkosodan vetäytymisvaiheessa kesällä -44, joten kaiketi haudan tarkka sijainti on vielä silloin ollut pääteltävissä. Nykykalustolla ja kaivauksillahan hauta olisi löydettävissä, mutta homman mielekkyys, kustannukset jne. ovat tietysti jo ihan toinen juttu...

        Wikipedia:
        "Perkjärven kirkko ja hautausmaa tuhoutuivat talvisodan aikana täydellisesti, ja alue luovutettiin Moskovan rauhassa 1940 Neuvostoliitolle. 1990-luvulla Perkjärvelle tehtyjen kotiseuturetkien yhteydessä on hautaa etsitty, mutta toistaiseksi Sirkka Sarin hautapaikkaa ei ole pystytty paikallistamaan."


    • Savupiippu
      • Sirkanjälleenlöytäny

        TV2:n syksyn ennakkotietojen mukaan kanava esittää lauantaina 11.9. elokuvan NISKAVUOREN NAISET (1938). Kyseinen leffahan on V.Vaalan ohjaama ja vanhin - monen mielestä myös paras- Niskavuori -elokuva. Naispääosan, Ilona -opettajan roolin esittää 17-vuotias Sirkka Sari debyytti elokuvatehtävässään. Sirkka Sari ei esiinny ihan filmin alkumetreillä. Hän tulee mukaan kuvaan lyhyessä junakohtauksessa, joka näyttää opettaja-Ilonan saapumisen hämäläiskylään.
        S.Sarin roolityöhön aikalaiskritiikki suhtautui pääosin myönteisesti. Ensikertalaisen epävarmuutta ja pientä haparointia toki esiintyy, mutta hän näyttelee roolin kuitenkin vailla monien vanhempien näyttelijöiden teatraalisia maneereja. 2010-luvun katsojan silmin suoritus on yhä vähintään luonteva, verrattuna moniin vähän nuorempiinkin, usein pökkelömäisiin suomifilmeihin. Katsokaa ihmeessä!!


    • Sirkanjälleenlöytäny

      RIKAS TYTTÖ TV2:ssa maanantaina 20.6.

      Tuli taas tässä silmäiltyä elokuvien ennakkotietoja. Laittakaapa päivämäärää ylös, ainakin te Sirkka Sarin tarinasta kiinnostuneet, joilta Rikas tyttö on vielä näkemättä.

    • peltonen.jani

      Hei,

      olen kehittelemässä dokumentaarista elokuvaa Sirkka Sarista. Olen kiinnostunut kuulemaan (vielä enemmän kuin tästä viestiketjusta on luettavissa) tarinoita ja fiiliksiä ihmisiltä joille Sarin muisto on edelleen tärkeä. Erityisen kiinnostunut olen ihmisistä, jotka ovat käyneet tuolla Aulangolla katosmassa paikkoja ja joilla on sinne tulevaisuudessakin aikomus mennä. Kävin siellä itse tällä viikolla.

      Pienetkin jutut kiinnostavat ja saattavat auttaa minua eteen päin projektissani.

      Yhteydenotot: [email protected] (toki tähän ketjuunkin voi ajatuksiaan myös jakaa edelleen)

      t.

      Jani Peltonen

    • peltonen.jani
      • d-d

        Mitähän tälle dokumenttiprojektille kuuluu? Tapaus kuitenkin elää vielä mielessämme.


      • aulanko39
        d-d kirjoitti:

        Mitähän tälle dokumenttiprojektille kuuluu? Tapaus kuitenkin elää vielä mielessämme.

        Tällainen uutinen on heinäkuussa 2013 julkaistu, joten tulossa on vai onko jo esitetty?

        http://www.e-pages.dk/kaupunkiuutiset/143/5


      • aulanko39
        aulanko39 kirjoitti:

        Tällainen uutinen on heinäkuussa 2013 julkaistu, joten tulossa on vai onko jo esitetty?

        http://www.e-pages.dk/kaupunkiuutiset/143/5

        Tuossa linkissä on valokuva, joka on otettu hotellin kattoterassilta. Kuvan pääkohteena on savupiippu, jonka kyljessä on portaat. Savupiipun huippua ympäröi kaide. Voisi ehkä hyvinkin luulla, että siellä on vielä tasanne eikä piipun aukko. Mitään varoituskilpeä tms. ei näy.


      • aulanko39
        aulanko39 kirjoitti:

        Tuossa linkissä on valokuva, joka on otettu hotellin kattoterassilta. Kuvan pääkohteena on savupiippu, jonka kyljessä on portaat. Savupiipun huippua ympäröi kaide. Voisi ehkä hyvinkin luulla, että siellä on vielä tasanne eikä piipun aukko. Mitään varoituskilpeä tms. ei näy.

        Eräässä toisessa nettikeskustelussa tiedettiin, että heti onnettomuuden jälkeen savupiipun päähän asennettiin verkko.


    • Xtravaganza88

      Käykö täällä vielä Sarin faneja/kiinnostuneita? Miten olisi miitti Aulangon hotellissa tämän vuoden 30.7?

      • aulanko39

        Tänä vuonna 2014 30.7.tulee kuluneeksi 75 vuotta Sirkka Sarin kuolemasta. Olisiko kiinnostuneita kokoontumaan Aulangon Hotellissa? Onko kenelläkään tietoa, onko joku taho jo järjestämässä tilaisuutta?


      • aulanko39
        aulanko39 kirjoitti:

        Tänä vuonna 2014 30.7.tulee kuluneeksi 75 vuotta Sirkka Sarin kuolemasta. Olisiko kiinnostuneita kokoontumaan Aulangon Hotellissa? Onko kenelläkään tietoa, onko joku taho jo järjestämässä tilaisuutta?

        Nostetaanpa ylöspäin. Onko mahdollisen tilaisuuden järjestämisestä tietoa?


    • Sirkanjälleenlöytäny

      Ei ole tietoa itsellänikään, mutta varmaankin paikalle ko. ajankohtana menemällä löytyy muitakin asianharrastajia. Viikonpäivä näyttää olevan keskiviikko. Hyvä aloitusajankohta pienelle vapaamuotoiselle kokoontumiselle voisi olla vaikka klo 18 eteenpäin? Silloin mahdollisimman moni kiinnostunut ehtinee paikalle. Tämä siis vain omana ajatuksena. Viime käynnistäni 30.7. -09 muistuu mieleen helkkarin nätti ja tyyni kesäilta, ilma oli kuin tilattu. Hotellillakin oli rauhallista, asiakkaita vain kourallinen siellä-täällä. Toivottavasti ilmat suosivat taas tulevana suvena.

    • aulanko39

      Sirkka Sarin elokuva Rikas Tyttö vuodelta 1939 on nyt julkaistu DVD-tallenteena.

    • aulanko39

      Tässä ketjussa on aikaisemmin kirjoitettu Jani Peltosen ohjaamasta elokuvasta, jossa kerrotaan Sirkka Sarin traagisesta kuolemasta 30.7.1939. Siis kohta tulee kuluneeksi 75 vuotta.

      http://www.e-pages.dk/kaupunkiuutiset/143/5

      Onkohan elokuvan esittämisestä mitään tietoa? Hienoa olisi, jos se esitettäisiin Ylen ohjelmistossa Sirkka Sarin 75-vuotismuistopäivän kunniaksi.

      Sain muuten juuri tilaamani Sirkka Sarin elokuvan Rikas tyttö DVD:llä. Odottaa vielä katsomista.

      • aulanko39

        Lyhytelokuva Savupiippu on saanut ensi esityksensä huhtikuussa elokuvafestivaaleilla Sveitsissä.

        http://www.imdb.com/title/tt3076984/?ref_=nm_flmg_wr_1

        http://www.visionsdureel.ch/en/docm/catalog/film/f/white-chimney/


    • aulanko39

      Elokuvaa Niskavuoren naiset (1938), jossa Sirkka Sari on pääosa, ei ilmeisesti ole julkaistu DVD:nä. Vaala ohjasi uudemman version samalla nimellä vuonna 1958. Se on julkaistu DVD:nä. Kunpa Finnkino laittaisi vuoden 1938 ohjauksenkin jakoon DVD:nä. Täytyy ilmeisesti seurata, milloin YLE esittää taas elokuvan ja taltioida se.

      Yle muuten esittää 4.11.klo 13.30 elokuvan Rikas tyttö (1939). Tämähän jäi Sirkka Sarin viimeiseksi elokuvaksi.

    • kentietää

      Sirkka Sarin viimeinen elokuva Rikas tyttö tänään 4.11.2014 esitetään TV !:ssä klo 13.30.

      Olen aina epäillyt ja ihmetellyt sitä, kuinka KUKAAN VOI vahingossa pudota savupiippuun?

      Siis ajatelkaa: selvästi piipulta näyttävään oputkeen? Jotakin outoa Sarin tapauksessa on.

      Liittyykö se siihen, että Sari ja hänen kihlattunsa puhuivat puhelimessa Sarin kuolinpäivän aamuna?

      Liittyikö se kenties tänään nähtävän elokuvan kuvauksiin ja Sarin sekä miespääosanesittäjän Olavi Reimaksen suhteeseen?

      Kiinnittäkääpä huomionne elokuvan viimeisiin otoksiin Sarista. Niissä hän ei ole ollenkaan luonteva, uskottava eikä oma itsensä. Vaikuttaa olevansa jotenkin hukassa. On kasvoiltaankin lähikuvissa väsyneen oloinen ja rasittunut.

      Vaikka hänen p i t ä i s i tarinan mukaan olla iloinen, hän näyttää jännittyneeltä ja alakuloiselta... Miksi? Tapahtuiko Sarin ja Reimaksen välillä jotakin, mikä musersi häitään odottelevan Sarin unelmat? Saiko sulhanen siitä tiedon ja soitti siksi Sarille, josta syystä Sari teki peruuttamattoman ratkaisunsa...?

      • kentietää

        Jaahas. Nyt nähdystä versiosta oli poistettu juuri se kohtaus, jossa Hall (Sari) ja Winter (Reimas) keskustelivat viimeisen kerran.

        Juuri siinä kohtauksessa he saivat toisensa, jolloin Sarin olisi PITÄNYT olla onnensa kukkuloilla, mutta hän näyttikin tavattoman surulliselta. Kokemattomana vain 19-vuotiaana näyttelijänä hän ei vaan osannut samaistua juonen vaatimiin tunteisiin, vaan näytti TODELLISEN mielialansa.

        Ehkä se jonkun mielestä kertoi liian paljon...

        Itselläni on onneksi tallessa leikkaamaton versio.


      • aulanko39
        kentietää kirjoitti:

        Jaahas. Nyt nähdystä versiosta oli poistettu juuri se kohtaus, jossa Hall (Sari) ja Winter (Reimas) keskustelivat viimeisen kerran.

        Juuri siinä kohtauksessa he saivat toisensa, jolloin Sarin olisi PITÄNYT olla onnensa kukkuloilla, mutta hän näyttikin tavattoman surulliselta. Kokemattomana vain 19-vuotiaana näyttelijänä hän ei vaan osannut samaistua juonen vaatimiin tunteisiin, vaan näytti TODELLISEN mielialansa.

        Ehkä se jonkun mielestä kertoi liian paljon...

        Itselläni on onneksi tallessa leikkaamaton versio.

        Kun Sirkka Sari oli jo kuollut ja joitakin otoksia vielä tekemättä, jouduttiin käsikirjoitusta muuttamaan. Otokset otettiin etäältä ja sijaisnäyttelijänä toimi Hanna Taini.

        "Aulangon onnettomuuden myötä Suomi-Filmillä oli edessään ennen kokematon tilanne. Yhtiön tähti oli kuollut ja saanut kuolemalleen kohujulkisuutta. Viimeinen elokuva oli melkein valmis; siitä puuttui vain loppukohtaus ja muutamia muita vähäisiä jaksoja. Loppukohtaus kirjoitettiin uudelleen, jotta se voitiin kuvata kaukaa. Yhtiön näyttelijätär Hanna Taini joutui esittämään kuollutta kollegaansa tässä viimeisessä kohtauksessa.[15]"

        http://www.ennenjanyt.net/?p=103


      • kentietää
        aulanko39 kirjoitti:

        Kun Sirkka Sari oli jo kuollut ja joitakin otoksia vielä tekemättä, jouduttiin käsikirjoitusta muuttamaan. Otokset otettiin etäältä ja sijaisnäyttelijänä toimi Hanna Taini.

        "Aulangon onnettomuuden myötä Suomi-Filmillä oli edessään ennen kokematon tilanne. Yhtiön tähti oli kuollut ja saanut kuolemalleen kohujulkisuutta. Viimeinen elokuva oli melkein valmis; siitä puuttui vain loppukohtaus ja muutamia muita vähäisiä jaksoja. Loppukohtaus kirjoitettiin uudelleen, jotta se voitiin kuvata kaukaa. Yhtiön näyttelijätär Hanna Taini joutui esittämään kuollutta kollegaansa tässä viimeisessä kohtauksessa.[15]"

        http://www.ennenjanyt.net/?p=103

        En tarkoita elokuvan viimeisiä kohtauksia, vaan Sirkka Sarin ja Olavi Reimaksen välisiä viimeisiä kohtauksia, joissa oli lähikuvia molempien kasvoista. Sari oli alakuloinen ja väsynyt, hänen nuoret kasvonsa kuvastivat lähinnä epätoivoa.

        Reimas taas oli ilmeiltään kuin kilpailun voittanut TAI jotakin hyvää saanut. Ihan yleisen elämänkokemuksen perusteella voi kyllä päätellä noiden ilmeiden taustan...

        Ja kun molempien ilmekieli oli aivan epäonnistunutt siihen kohtaukseen, kun he olivat juuri -elokuvan sankaripari- saaneet toisensa monenlaisten vaiheiden jälkeen.

        Molemmathan olivat itse asiassa amatöörinäyttelijöitä tuolloin varsin vähäisellä kokemuksella.

        Rikas tyttö oli Reimaksen vasta toinen ja Sarin kolmas elokuva; varsin vähäinen kokemus molemmilla siis.


    • luulioita

      "Sirkka Sari putosi Aulangon savupiippuun luultuaan sitä kattoterassin näkötorniksi."

      Tuo on VAIN olettamus.

      Sarihan ei ole kertonut itse, mitä hän luuli tai oli luulematta, koska hän ehti kuolla antamatta mitään lausuntoa tai kertomatta luuloistaan yhtään mitään!

      Minä taas luulen että KUKAAN täysin selvä ja normaali ihminen ei kiipeä piippuun vahingossa...

    • aulanko39

      Putoaminen tapahtui keskiyön paikkeilla 30.7. Tällöin oli varmasti pimeää. Itsestäni tuo savupiippu voi tuoda mieleen näköalatasanteen kaiteineen. Ehkä alkoholiakin oli nautittu, jolloin aistit eivät olleet terävimmillään.

      http://www.e-pages.dk/kaupunkiuutiset/143/5

      Ensimmäisen askeleen jälkeen on jo liian myöhäistä.

      Tapahtuneen jälkeen piipun suuaukko peitettiin verkolla.

      • Surku juttu.

        Mun mielestä tuota piippua voi hyvinkin luulla näköalatasanteeksi, oikeasti se näyttääkin mielummin näköalatasanteelta kuin piipulta.


      • luulioita

        Sari oli täysin selvä tippuessaan. Aikalaistodistajat kertoivat niin poliisikuulusteluissa ja mm. Hannes Häyrinen sanoi samaa Peter von Baghin tekemässä haastattelussa vähän ennen kuolemaansa.

        Alkoholilla ei siis ollut osaa eikä arpaa tapahtuneessa tragediassa.


      • aulanko39
        luulioita kirjoitti:

        Sari oli täysin selvä tippuessaan. Aikalaistodistajat kertoivat niin poliisikuulusteluissa ja mm. Hannes Häyrinen sanoi samaa Peter von Baghin tekemässä haastattelussa vähän ennen kuolemaansa.

        Alkoholilla ei siis ollut osaa eikä arpaa tapahtuneessa tragediassa.

        Hyvä niin.


      • aulanko39
        luulioita kirjoitti:

        Sari oli täysin selvä tippuessaan. Aikalaistodistajat kertoivat niin poliisikuulusteluissa ja mm. Hannes Häyrinen sanoi samaa Peter von Baghin tekemässä haastattelussa vähän ennen kuolemaansa.

        Alkoholilla ei siis ollut osaa eikä arpaa tapahtuneessa tragediassa.

        Youtubessa on Hannes Häyrisen haastattelu.

        https://www.youtube.com/watch?v=OsU_7bTkpNw

        Mainitut Sirkka Sari ja Olavi Virta esiintyivät kumpikin Rikkaassa tytössä ensimmäisessä elokuvassaan.


      • Sirkanjälleenlöytäny
        aulanko39 kirjoitti:

        Youtubessa on Hannes Häyrisen haastattelu.

        https://www.youtube.com/watch?v=OsU_7bTkpNw

        Mainitut Sirkka Sari ja Olavi Virta esiintyivät kumpikin Rikkaassa tytössä ensimmäisessä elokuvassaan.

        Itse en pidä mitenkään mahdottomana sitä, että 19-vuotias, koko lyhyen ikänsä uhkarohkeutta ja urheilumieltä osoittanut ihminen haluaa kiivetä sille korkeimmallekin huipulle Aulangon katolle saavuttuaan. Sitävastoin keskiyön hämärästä huolimatta tuntuu erittäin epätodennäköiseltä, ettei hän viimeistään piipunreunan saavutettuaan olisi huomannut, mihin on kiipeämässä. Varsinkin, kun jo yhden talven käytössä ollut piippu oli yläreunastaan jonkin verran hiilikäyttöisen keskuslämmityksen mustuttama (näkyy postikortti- kirjallisuus- ym. vanhoissa kuvissa.) Pitää myös muistaa, että onnettomuushetkellä yhdessä hotellin neljästä lämmityskattilasta paloi tuli (tieto löytyy niistä paljonpuhutuista kuulustelupöytäkirjoista.) Joten voisi olettaa, että pienikin lämmitys on tuottanut havaittavaa savunhajua piipunhuipulle asti.


      • kentietää
        Sirkanjälleenlöytäny kirjoitti:

        Itse en pidä mitenkään mahdottomana sitä, että 19-vuotias, koko lyhyen ikänsä uhkarohkeutta ja urheilumieltä osoittanut ihminen haluaa kiivetä sille korkeimmallekin huipulle Aulangon katolle saavuttuaan. Sitävastoin keskiyön hämärästä huolimatta tuntuu erittäin epätodennäköiseltä, ettei hän viimeistään piipunreunan saavutettuaan olisi huomannut, mihin on kiipeämässä. Varsinkin, kun jo yhden talven käytössä ollut piippu oli yläreunastaan jonkin verran hiilikäyttöisen keskuslämmityksen mustuttama (näkyy postikortti- kirjallisuus- ym. vanhoissa kuvissa.) Pitää myös muistaa, että onnettomuushetkellä yhdessä hotellin neljästä lämmityskattilasta paloi tuli (tieto löytyy niistä paljonpuhutuista kuulustelupöytäkirjoista.) Joten voisi olettaa, että pienikin lämmitys on tuottanut havaittavaa savunhajua piipunhuipulle asti.

        Tuo yhdessä lämmityskattilassa palanut tuli on hyvä huomio. Siitä on epäilemättä aiheutunut aivan selvää savun hajua. Tiedetäänhän että jopa pienestä nuotiosta -ns. kynsituli- aiheutuu sen verran savun hajua, minkä voi tuntea jopa satojen metrien päähän.

        Isäni sodassa sissinä palvelleena on siitä kertonut ja itsekin sissin koulutuksen saaneena ymmärrän tuon hyvin. Ison hotellin keskuslämmityskattilasta aiheutuu varmasti piipun suulle, eli palopisteestä ehkä parinkymmenen metrin päähän katolle taatusti ihan selvästi tunnistettava katku, onhan siinä kyse isosta uunista ja suuresta hiilimäärästä.

        Joten vaikuttaa entistäkin epätodennäköiseltä, että KUKAAN erehtyisi epähuomiossa putoamaan piippuun.

        Heinäkuinen yö on vielä sangen valoisa ja nuoret silmät varmasti erottavat siinä valossa vaikka lukea puhumattakaan suuremmista kohteista.

        Olisi mielenkiintoista tietää varma totuus Sarin kuolemasta, mutta hänen perässään kiivennyt luutnantti Saulkaatui jatkosodassa. Ja jos Sari muka erehtyi, miksi ei sitten Saul myös erehtynyt luulemaan piippua näköalatasanteeksi.

        Tuo selitys "Sari luuli piippua näköalatasanteeksi" on minusta sanalla sanoen typerä. ihme että sellainen perustelu on mennyt monella läpi kaikki nämä vuodet ja jopa jo silloisille tapauksen tutkijoille.


      • Sirkanjälleenlöytäny
        kentietää kirjoitti:

        Tuo yhdessä lämmityskattilassa palanut tuli on hyvä huomio. Siitä on epäilemättä aiheutunut aivan selvää savun hajua. Tiedetäänhän että jopa pienestä nuotiosta -ns. kynsituli- aiheutuu sen verran savun hajua, minkä voi tuntea jopa satojen metrien päähän.

        Isäni sodassa sissinä palvelleena on siitä kertonut ja itsekin sissin koulutuksen saaneena ymmärrän tuon hyvin. Ison hotellin keskuslämmityskattilasta aiheutuu varmasti piipun suulle, eli palopisteestä ehkä parinkymmenen metrin päähän katolle taatusti ihan selvästi tunnistettava katku, onhan siinä kyse isosta uunista ja suuresta hiilimäärästä.

        Joten vaikuttaa entistäkin epätodennäköiseltä, että KUKAAN erehtyisi epähuomiossa putoamaan piippuun.

        Heinäkuinen yö on vielä sangen valoisa ja nuoret silmät varmasti erottavat siinä valossa vaikka lukea puhumattakaan suuremmista kohteista.

        Olisi mielenkiintoista tietää varma totuus Sarin kuolemasta, mutta hänen perässään kiivennyt luutnantti Saulkaatui jatkosodassa. Ja jos Sari muka erehtyi, miksi ei sitten Saul myös erehtynyt luulemaan piippua näköalatasanteeksi.

        Tuo selitys "Sari luuli piippua näköalatasanteeksi" on minusta sanalla sanoen typerä. ihme että sellainen perustelu on mennyt monella läpi kaikki nämä vuodet ja jopa jo silloisille tapauksen tutkijoille.

        Luotisuihku tavoitti luutnantti Saulin aivan talvisodan loppumetreillä, Viipurinlahden raskaissa torjuntataisteluissa Säkkijärven Nisalahdessa. Hänet siirrettiin vaikeasti haavoittuneena sotasairaalaan Virolahdelle, jossa kuoli 12.3.40, rauha tuli siis seuraavan vuorokauden puolella. Mielenkiintoinen spekulaatio sekin, ehtikö hän kuulla / tajuta tiedon tulollaan olevasta rauhasta. Mahdollisesti, päällystöä kun oli. Sankarihauta on tietääkseni Turussa.

        Kyllä, olettamus "luuli piippua näköalatasanteeksi" on ontuva. Jos ajatellaan, että spekulaatioitten toisessa ääripäässä on puhdas onnettomuus ja toisessa rikos, niin veikkaan, että totuus on jotakin siltä väliltä. Ehkäpä Sari on irrottanut otteensa kaiteesta, seissyt yhdellä jalalla tms. yltiöpäistä, kiusoitellut Saulia rohkeuden puutteesta? Sauli ei ole halunnut jäädä pekkaa pahemmaksi - "kyllä minä rohkeudet näytän" ja alkanut myös kiivetä huipulle. Tästä tohkaantunut Sari on ottanut yhden pienen askeleen liikaa ja horjahtanut. Edellyttäen kaiketi, että hän ei ole sillä hetkellä pitänyt kiinni kaiteesta kummallakaan kädellä? Sauli tajunnut heti olevansa ykkösepäilty. Varmaan aika moni tuossa tilanteessa haluaisi lieventää omaa -vähäistäkin- osuuttaan onnettomuuden syntyyn, kertomalla kuulusteluissa silotellun version, jossa kumppani kulki 6-7 askelta edellä, ehti kiivetä huipulle, kaikki kävi äkkiä, enkä nähnyt putoamista?

        Piipunhuipulta puuttuvaa turvaristikkoa ihmeteltiin mm. seuraavan viikon Aamulehdissä. Ristikko ei ollut uusi keksintö tuolloin, se oli vaan ilmeisesti kiireessä jäänyt asentamatta hotellin valmistuessa vuoden '38 lopussa.

        Sari muuten antoi myös melko enteellisen lausuman sisältäneen haastattelun Elokuva-Aitta -lehteen heti uransa alussa, Niskavuoren kuvausaikoihin. Meni jotensakin näin (ulkomuistista, älkää lynkatko ;) "Miulle on sattunut kaikki onnettomuudet, mitä pikkupojille voi sattua, sillä mie liikuinkin enimmäkseen poikien sakissa. Mie olen pudonnut puusta ja mie olen pudonnut järveen - - " jne.


    • vetilus7

      kuoliko sirkka sari todella tapaturmaisesti? miksi oli kaksi luutnanttia? asiaa ei tutkittu koskaan rikoksena...

      • vetilus7

        paikalla käyneenä ei kukaan selväjärkinen (edes humalassa) kiipeä yli 4metriä pystysuoria tikapuita ja putoa "muka " tasanteelta jonka halkaisija on 2metriä suoraan alas, täysi mahdottomuus. tähän kiipeämiseen menee niin pitkä aika että seuralainen ei voinut olla niin kaukana ettei hän olisi kerennyt varoittaa sirkkaa. muistakaa, yksi asia ei vanhene koskaan


    • Tummat_yöt

      Onko tämä topikki täysin kuollut?

    • Tummat_yöt

      löytyykö keneltäkään esim. Lääkärin ja kaupungininsinöörin lausunnot sekä valokuvat -osiota?

    • aulanko39

      Kiinnostavat alkuperäiset dokumentit ovat olleet aikanaan aloittajan kertoman linkin takana. Palvelin ei ole enää ollut vuosiin toiminnassa, joten kaikki siellä olleet dokumentit ovat poistuneet. En itse ole niitä nähnyt ollenkaan. Joitakin vuosia sitten yritin netistä etsiä sitkeästi, olisivatko dokumentit jossakin muussa nettiosoitteessa. Ei tuottanut etsintä tulosta. Ilmeisesti tuonne geocities-palvelimelle alunperin dokumentit tallentanut ei ole ladannut dokumentteja mihinkään muuallekaan. Oliko hänellä niitä missään muualla tallessakaan? Kukaan muukaan ei ilmeiseti imuroinut niitä ainakaan sitä silmällä pitäen, että tallentaisi ne nettiin johonkin muualle.

      Vuonna 2014 on tehty aiheesta lyhytelokuva Savupiippu kuten aikaisemmissa viesteissä on kerrottu. Onkohan tätä esitetty televisiossa ja onko se yleensäkään mistään nähtävissä?

      • aulanko39

        Googlaus kertoi, että Savupiippu -elokuva on tullut YLEltä jo vuonna 2015. Se on aivan lähipäivinäkin tulossa uusintana parikin kerran.

        su 21.5.2017 13.35 Yle Teema Fem
        ma 22.5.2017 9.00 TV Finland
        la 27.5.2017 16.15 Yle Teema Fem
        la 27.5.2017 17.15 TV Finland

        TV Finland on ymmärtääkseni vain Ruotsissa nähtävissä.

        Lisäksi elokuva on nähtävissä YLE Areenalta vielä 13 päivän ajan tästä päivästä (20.5.2017) alkaen.

        http://areena.yle.fi/1-2178689

        Täytyy sanoa, että elokuva olisi varmasti mennyt ohi ainakin itseltäni, jos tätä ketjua ei olisi herätetty uudelleen henkiin. En ole vielä katsonut Areenalta elokuvaa.


      • Tummat_yöt

    • fghgfhgfh

      Olihan tuosta ohjelma missä aikalaiset ihmetteli Sirkka Sarin urheilullisuutta ja nopeita liikkeitä jotka hiukan tavattomia tuona aikana naiselle kun ajan häveliäisyys liikkeissä.Myös toimintakohtauksia teki itse mitä ihmeteltiin.

    • SS39

      Eikös tuossa yhdessä yt-videossa Hannes Häyrinen sano että ukko joka meni SS:n mukaan katolle olisi ollut SS:n "poikaystävä" ? Tai sitten kuvittelin omiani :P

      • aulanko39

        Sirkka Sari oli mennyt kihloihin jo toukokuussa 1938 toisen luutnantin Teemu Linnalan kanssa. Häätkin oli sovittu pidettävän lokakuun puolessa väli 1939.

        Paikalla ollut luutnantti Jaakko Sauli oli fimiryhmään kuulumaton, mutta ilmeisesti iloitsevaan seurueeseen liittynyt paikallaolija. Oliko hänet joku kutsunut sinne, esimerkiksi Vaala? Aulanko toisaalta oli muodikas nuorten ihmisten suosima paikka tuohon aikaan.

        Tämä käy ilmi linkin takaa.

        http://www.ennenjanyt.net/2008/03/suomi-neidon-viimeinen-suvi-nayttelija-sirkka-sarin-kuoleman-myytit-ja-muistot/

        "Ensimmäistä kertaa korostettiin, että seurueeseen kuulunut luutnantti oli nimeltään Jaakko Sauli ja että hän oli juuri se silminnäkijä, jonka henkilöllisyyden paljastamista oli vaadittu onnettomuutta seuranneessa lehtikirjoittelussa. Lehti kertoo myös paljastavansa Sirkka Sarin enteelliset viimeiset sanat: ”Ollaan hurjia tänä iltana!”, jotka hän tekstin mukaan huudahti Saulille heidän lähtiessään kohti kattoa. Saulin kaatuminen talvisodassa mainitaan tekstissä, mutta sitä ei liitetä sodan viimeiseen päivään.[48] Saulia ei pyritä liittämään yhteen Sarin kanssa eikä heidän ylleen punota mystisiä merkityksiä. Tämä selittyy sillä, että lähipiirin esiintulon myötä paljastui täysin uusi puoli Sarista. Artikkelin mukaan hän oli nimittäin nuoresta iästään huolimatta kihloissa, mistä ei aikaisemmin ollut mainittu sanallakaan. Lehti esittelee näyttelijättären sulhasen luutnantti Teemu Linnalan, joka tekee selväksi, että hän oli se oikea luutnantti Sarin elämässä, ja että Sauli oli vain paikalle sattunut tuttava.

        Linnala kertoo, että he olivat Sarin kanssa tutustuneet jo vuosia aikaisemmin, ja kihlat oli vaihdettu toukokuussa 1938. Lapsuudenystävätär korostaa omassa puheenvuorossaan, että näyttelijättärellä ei kuitenkaan ollut kiire avioitua: sen sijaan Sari aikoi keskittyä uraansa. Sulhasen mukaan Sarin muutto Helsinkiin ja filmityö puolestaan tiivistivät heidän suhdettaan, sillä ne antoivat heille entistä enemmän mahdollisuuksia tavata toisiaan. Dramaattisena lisänä Linnala kertoo myös, että hääpäivä sovittiin viimeisellä tapaamiskerralla kasvavan sodanuhkan vuoksi. Häitä olisi juhlittu lokakuun 1939 puolessa välissä, mutta juhlien sijaan Linnala näki morsiamensa arkussa Perkjärven historian suurimmissa hautajaisissa.[49] Viittä vuotta myöhemmin, keskellä Kannaksen perääntymistaisteluja, Linnala kertoi käyneensä haudalla:..."


    • Tummat_yöt

      Ihan mielenkiinnosta, oliko teillä jonkinlainen tapaaminen joskus silloin?

    • SS39

      Löytyykö keneltäkään alkuperäisiä dokumentteja? Olisi hieno juttu saada ne kaikkien nähtäväksi.

    • GirlFromAulanko

      Mites tuo heinäkuun loppu, oliko silloin kuinka pimeätä ettei tajunnut tornia savupiipuksi. Oliko silloin sateinen päivä vai poutaa? Kaikenlaisia kysymyksiä tuleekin mieleen

      • aulanko39

        Pimeätä varmasti oli, koska oli keskiyö. Olen saanut käsityksen, että rakennuksen katto toimi näköalapaikkana. Oliko siellä sitten minkäänlaisia valaistusta vai oliko ainoa valo vain jotakin kajoa ympäristöstä sekä mahdollisesti tähdistä ja kuusta? Kuunvaiheen pystyisi näin jälkeenpäinkin selvittämään. Missään, mitä on osunut silmiin, ei ole kerrottu, että olisi ollut sateista.


      • Tummat_yöt

        Täysikuu oli silloin sekä Helsingin Kaisaniemessä mitatut tulokset :
        Keskilämpötila 18.7
        Maksimilämpötila 20.5
        Minimilämpötila 14.7
        Sademäärä 0.8mm


    • aulanko39

      29.5.2017 klo 13.20 YLE tv1 esittää elokuvan Sysmäläinen (1938).

      (Suomi 1938, 80') O: Valentin Vaala. N: Olavi Reimas, Sirkka Sari, Vilho Auvinen, Kerttu Salmi. Jalmari Finnen romaaniin perustuva seikkailukomedia sysmäläisestä miekkataiturista 1600-luvun Suomessa. (Mv). HD Ohjelmatekstitys (suomi)

      Elokuva on toinen Sirkka Sarin kolmesta elokuvasta.

    • aulanko39

      Youtubessa on kaksi Sirkka Saria koskevaa tuoretta videota.

      Rikas Tyttö - elokuvan kuvauspaikoilla (Olavi Virta, No no)
      https://www.youtube.com/watch?v=5fmG8XFa7OY

      Olavi Virran esitti kappaleen No no orkesterin laulusolistina Rikas tyttö -elokuvassa. Tämä oli hänen ensimmäinen elokuvaroolinsa.

      Kohdassa 2 min 3 s on savupiippu. Jos se on kuva alkuperäisestä, niin suuaukko poikkeaa selvästi lyhytelokuvassa Savupiippu esitetystä. Vanhassa kuvassa kaide on paljon harvempi. Itse suuaukkoa kiertää selvä peltireunus, jonka keskellä on aukko. Nykyisin kaide on tiheämpi ja muutenkin erinäköinen. Peltiä ei enää ole, vaan sen tilalla on koko piipun levyinen ritilä.

      Toinen video:

      Sirkka Sari 1920-1939
      https://www.youtube.com/watch?v=OGdZyVLA120

      Videon lataaja on taustoittanut hyvin. Videolla soiva kappale on juuri se, mitä Sirkka Sari esitti hotelli Aulangolla ennen onnettomuutta. Sirkka Sarihan ei normaalisti laulanut. Kohtalokas savupiippu on pelottavana.

    • Enskikertalainen

      Onko olemassa vielä jokin "epävirallinen" muistoseura tms. Jostain luin että tämänkaltaista harrastettiin joskus.

    • Tummat_yöt

      Toivottavasti pääsisin kesällä käymään Aulangolle. Onko tietoa pääseekö kattoterassille vielä vai onko suljettu? Pannuhuoneessakin olisi tietysti kiva käydä.

      Tuolta saattaa löytyä mielenkiintoista materiaalia jos jotakuta kiinnostaa http://sirkkasari.16mb.com/index.html

    • randomiheppu

      Ensimmäistä kertaa kuulen tästä tapauksesta :O mielenkiintoista!

    • Magisteri

      Tuli mieleen muutamia ajatuksia, kun luin tätä ketjua. Sirkka Sari oli vasta 19-vuotias filmitähti kuollessaan. Aulangolla oli juhlittu ja Sari oli kuitenkin selvä, tuskin mahdollista humalatilaa olisi korostettu, kun kyseessä on puhtoinen filmitähti.
      Sirkka Sarin seurana katolla oli luutnantti Jaakko Sauli, tunnetun kirjailijan Jalmari Saulin poika. Luutnantti Sauli oli Rikas tyttö - elokuvan ohjaajan Valentin Vaalan ystäviä. Vaala oli homoseksuaali, joka oli tuohon aikaan rikollista. Muutaman kuukauden kuluttua kaatunut Sauli oli ainoa todistaja. Upseerin sanaan tuolloin luotettiin. Sirkka Sari oli toisen luutnantin kihlattu. Kolmiodraamaa, paljastuksia? Tapahtunut aiheuttaa vain mielenkiintoisia spekulaatioita: Vaala - luutnantti Sauli - Sirkka Sari/ Sirkka Sari - kihlattu luutnantti - luutnantti Sauli. Yhteisenä tekijänä Sirkka Sari ja luutnantti Sauli.

    • Tummat_yöt
      • fgbvn

        Malwarebytes
        blocked a suspected bad URL or an unwanted program.
        Learn More

        Hey, what just happened?

        Your Malwarebytes malicious website blocking technology has blocked outgoing or incoming communication between your computer and a malicious Internet Protocol (IP) address. That's a good thing. This communication could be:

        An attempt to download malware onto your computer
        An attempt to redirect you to a malicious webpage
        An attempt to deliver malicious advertising


      • Tummat_yöt

        Kyllä on ihan puhdas sivusto ^


      • sirkkasarifani
        fgbvn kirjoitti:

        Malwarebytes
        blocked a suspected bad URL or an unwanted program.
        Learn More

        Hey, what just happened?

        Your Malwarebytes malicious website blocking technology has blocked outgoing or incoming communication between your computer and a malicious Internet Protocol (IP) address. That's a good thing. This communication could be:

        An attempt to download malware onto your computer
        An attempt to redirect you to a malicious webpage
        An attempt to deliver malicious advertising

        Norton Safe Web has analyzed 16mb.com for safety and security problems.


      • sirkkasarifani
        sirkkasarifani kirjoitti:

        Norton Safe Web has analyzed 16mb.com for safety and security problems.

        unohtu :D

        Norton Safe Web found no issues with this site.
        Computer Threats: 0
        Identity Threats: 0
        Annoyance factors: 0


    • GirlFromAulanko

      jaahas, tänään on SE yö.

    • Anonyymi

      Tänään 80v.

    • Anonyymi

      Tänään tulee YLE TV1 kanavalta klo 13.10 elokuva Sysmäläinen (1938). jossa Sirkka Sari on mukana.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vieläkö Sirkka Sari muistetaan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe