Auttakaa nuoret

mammaa :)

Tyttöni on 15 v ja harkitsemme kk-rahaan siirtymistä.
Itse hän on puhunut 100€:sta, mutta emme ole vielä päässeet sopuun siitä mitä se sisältää.

Vanhempien mielestä se kattaa:
-vaatteet
-kännylaskut
-meikit, hiusvärit, hiuslakat ym. "extrahygienia"
(dödöt, pesuaineet, menkkahommelit tms. vanhemmat ostaa)
-leffat tms. viihde
-ystävien synttärilahjat
-vapaa-ajan bussiliput (siis koulumatkat maksamme)
-karkit ym. herkut
-hampparille, pizzalle. tms kavereiden kanssa menot
(tosin "hyvin menneen" vkon jälkeen saatamme herkutella perheen kesken niin karkein kuin pizzoin tms.)

Tuleeko mieleen vielä jotain, jota en ole huomannut huomioida?

Tuo rahahan ei kaikkeen joka kk riitä millään, mutta jospa sitten oppiikin miettimään asioiden tärkeysjärjestyksen ja hyödyntämään tarjoukset (kuten me vanhemmatkin joudumme tekemään :)

20

1818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama mamma :)

      Voimmeko muuten MIELESTÄNNE odottaa tytöltä muuta kotitöiden suhteen,
      kuin huoneensa siivoamisen kerran viikossa?

      VASTAUKSIANNE ODOTTAEN JA NIISTÄ KIITTÄEN :)

      • kaipaseon

        Kaipa tuo on ihan hyvä. Itse en saa mitään kuukausi tai viikkorahahoja, ja joudun silti maksamaan aivan kaiken paitsi puhelinlaskut ja ruuan, tosin jos puhelinlasku on valtava, niin joudun kyllä itse maksamaan sen. Kaiken rahan saan mainostenjakamisesta, ja se juuri tuota 100e luokkaa...Kyllä hän saisi mun mielestä tehä hiukan enemmän kotitöitä ton rahan takii.


      • menoja...
        kaipaseon kirjoitti:

        Kaipa tuo on ihan hyvä. Itse en saa mitään kuukausi tai viikkorahahoja, ja joudun silti maksamaan aivan kaiken paitsi puhelinlaskut ja ruuan, tosin jos puhelinlasku on valtava, niin joudun kyllä itse maksamaan sen. Kaiken rahan saan mainostenjakamisesta, ja se juuri tuota 100e luokkaa...Kyllä hän saisi mun mielestä tehä hiukan enemmän kotitöitä ton rahan takii.

        Kampaamossa käynnit,
        kenkien ostot (vai kuuluuko vaateostoihin?)
        ja harrastukset?

        Meillä menee tytön hiusten leikkauksiin n.80€/vuosi, hiukset värjää itse.
        Ja kenkiin menevä raha aika suuri... (Kuin muilla?)
        (tietty jos ITSE ostaa myös kengät, saattaisi herkemmin ostaa oikeanlaisia, jotka ei jää kaappiin seisomaan...)

        Ja harrastuspuoli tietty harrastuksesta kiinni, mutta mielestäni se maksetaan vielä erikseen...

        Entäs koulusälä? Koulureput/laukut, kynät, kumit, laskimet ym... Joita aina välillä (USEIN) ilmestyy ostettavaksi.


      • agageg
        menoja... kirjoitti:

        Kampaamossa käynnit,
        kenkien ostot (vai kuuluuko vaateostoihin?)
        ja harrastukset?

        Meillä menee tytön hiusten leikkauksiin n.80€/vuosi, hiukset värjää itse.
        Ja kenkiin menevä raha aika suuri... (Kuin muilla?)
        (tietty jos ITSE ostaa myös kengät, saattaisi herkemmin ostaa oikeanlaisia, jotka ei jää kaappiin seisomaan...)

        Ja harrastuspuoli tietty harrastuksesta kiinni, mutta mielestäni se maksetaan vielä erikseen...

        Entäs koulusälä? Koulureput/laukut, kynät, kumit, laskimet ym... Joita aina välillä (USEIN) ilmestyy ostettavaksi.

        Mun mielestä, sun pitäis maksaa sun tytön, harrastukset, ruoka. Muut sun tyttö kyllä saa ostaa ite, jos se saa 100€ kuukaudes.


    • turny

      Itse sain aikoinani 20€ kuukausirahaa. Se riitti hyvin kaikkeen. Tietenkin tytöllä on vähän enemmän noita menoja hygienia/terveyspuolella, mutta auttaa suhteuttamaan. Kannattaa huomioida, että jos sitä rahaa antaa paljon niin tupakka/alkoholikokeilut ovat todennäköisemmät. Jos rahaa on vain hädintuskin tarpeeksi välttämättömiin menoihin niin viina/tupakkakokeilut ovat vähemmän todennäköiset tai ainakin jäävät pienemmälle käytölle. Mielestäni ei myöskään noin nuorella tarvitse olla rahaa jatkuvaan roskaruoan syöntiin tai elokuvissa ramppaamiseen. Älä vain ala lellimään pentuasi.

      • helvetiä

        mihin hän tarvitsee 100€ kuussa!!!! minä en ole koskan saanut muutakun 2€ viikossa ja se on riittänyt minun menoihin ja maksan kuitenkin samat asiat kuin hänkin :/ voi nyky nuoria lellittyjä pentuja


      • jaaja
        helvetiä kirjoitti:

        mihin hän tarvitsee 100€ kuussa!!!! minä en ole koskan saanut muutakun 2€ viikossa ja se on riittänyt minun menoihin ja maksan kuitenkin samat asiat kuin hänkin :/ voi nyky nuoria lellittyjä pentuja

        Mihin muka uppoaa sata euroa? Ja kuukaudessa? Itse en saanut viikkorahaa tai vastaavaa, mutta jos halusin vaikka mennä leffaan niin kysyin vanhemmilta rahaa. Tätä vastaan kyllä siivosin huoneeni, imuroin, kolasin lunta ja muuta tuollaista. Samalla ne vanhemmat tietävät suunnilleen missä lapsi liikkuu. Tosin vanhemmat maksoi puhelinlaskun (kännykässä oli tietenkin saldo).

        Ja kesätyö on uskomattoman piristävä asia.


      • uppoaa
        jaaja kirjoitti:

        Mihin muka uppoaa sata euroa? Ja kuukaudessa? Itse en saanut viikkorahaa tai vastaavaa, mutta jos halusin vaikka mennä leffaan niin kysyin vanhemmilta rahaa. Tätä vastaan kyllä siivosin huoneeni, imuroin, kolasin lunta ja muuta tuollaista. Samalla ne vanhemmat tietävät suunnilleen missä lapsi liikkuu. Tosin vanhemmat maksoi puhelinlaskun (kännykässä oli tietenkin saldo).

        Ja kesätyö on uskomattoman piristävä asia.

        Esim jos tarttee:
        -uudet kengät, takin, farkut tms. menee 20-40€
        -kännylaskut: 20-25 € (joka kk)
        -joku meikki, hiusväri tms. n. 10-15€
        -lähes joka kk jollain synttärit: n. 10€
        -Omiin bussimatkoihin menee äkisti10-15€/kk

        Ei siinä paljoa viihteelle ym herkuttelulle rahaa jääkkään...


      • ggagag
        uppoaa kirjoitti:

        Esim jos tarttee:
        -uudet kengät, takin, farkut tms. menee 20-40€
        -kännylaskut: 20-25 € (joka kk)
        -joku meikki, hiusväri tms. n. 10-15€
        -lähes joka kk jollain synttärit: n. 10€
        -Omiin bussimatkoihin menee äkisti10-15€/kk

        Ei siinä paljoa viihteelle ym herkuttelulle rahaa jääkkään...

        Tota...vaatteita ei tarvi ostaa joka kuukaus, kännykkä laskuihin kyllä menee tuo 20-25, meikkeihin menee kyllä tuo 10-15, ei niitä synttäreitä nyt joka kuukaus ole, eivätkä kaikki edes pidä synttäreitä, kiva lahja on antaa myös vain 5€ puhtaana käteen, lähes kaikki nuoret menevät pummilla junalla, metrolla ja ratikalla. Busseja ei monet käytä (tosin jos asuu korves, niin eri juttu).


        Helposti tuosta jää vaikka 40€ johonkin turhaan herkutteluun!


      • kun...
        ggagag kirjoitti:

        Tota...vaatteita ei tarvi ostaa joka kuukaus, kännykkä laskuihin kyllä menee tuo 20-25, meikkeihin menee kyllä tuo 10-15, ei niitä synttäreitä nyt joka kuukaus ole, eivätkä kaikki edes pidä synttäreitä, kiva lahja on antaa myös vain 5€ puhtaana käteen, lähes kaikki nuoret menevät pummilla junalla, metrolla ja ratikalla. Busseja ei monet käytä (tosin jos asuu korves, niin eri juttu).


        Helposti tuosta jää vaikka 40€ johonkin turhaan herkutteluun!

        maksat tarkastusmaksua 80€, joudut jakamaan sen 2 kk:delle, eli edelleenkään ei jää 40€ herkutteluun tms...


      • kusettaa!!!
        helvetiä kirjoitti:

        mihin hän tarvitsee 100€ kuussa!!!! minä en ole koskan saanut muutakun 2€ viikossa ja se on riittänyt minun menoihin ja maksan kuitenkin samat asiat kuin hänkin :/ voi nyky nuoria lellittyjä pentuja

        Vai tosissasiko väität että 8:lla € kuussa maksat kännykkälaskusi tai esim. jos uudet kengät tarvitset???

        8x12= 96€ vuodessa, siihenkö sisältyy sun kaikki kulutus?
        Luulen että sun perusvaatetuskin maksaa enempi vuodessa, kännykästä puhumattakaan...

        Että mieti ja laske nyt tarkemmin mitä sun kulutus on,
        et ehkä ole oikein perillä, jos vanhempasi selviönä ne sulle maksaa!


      • kusettaa!!!
        helvetiä kirjoitti:

        mihin hän tarvitsee 100€ kuussa!!!! minä en ole koskan saanut muutakun 2€ viikossa ja se on riittänyt minun menoihin ja maksan kuitenkin samat asiat kuin hänkin :/ voi nyky nuoria lellittyjä pentuja

        Vai tosissasiko väität että 8:lla € kuussa maksat kännykkälaskusi tai esim. jos uudet kengät tarvitset???

        8x12= 96€ vuodessa, siihenkö sisältyy sun kaikki kulutus?
        Luulen että sun perusvaatetuskin maksaa enempi vuodessa, kännykästä puhumattakaan...

        Että mieti ja laske nyt tarkemmin mitä sun kulutus on,
        et ehkä ole oikein perillä, jos vanhempasi selviönä ne sulle maksaa!


      • agasghsdfh
        kun... kirjoitti:

        maksat tarkastusmaksua 80€, joudut jakamaan sen 2 kk:delle, eli edelleenkään ei jää 40€ herkutteluun tms...

        "maksat tarkastusmaksua 80€, joudut jakamaan sen 2 kk:delle, eli edelleenkään ei jää 40€ herkutteluun tms"


        No vaikka maksaisikin ne liput, niin eivät ne paljoa maksa! (koulu matkathan maksetaan), yhen lipun saa vaivaisella 2€, kuukaudessa menee ehkä siihen 20€...kerron nyt yhden tosi seikan, itse en saa mitään viikko tai kuukausi rahaa, ainoastaan mainostenjakamisesta juuri noin 100€ kuukaudessa, pärjään sillä ihan hyvin (ainoastaan ruuat ja PUHELIN MAKSUT MAKSETAAN) vaatteita ostan ehkä joka 2-3 kuukaus, joten siihen nyt ei paljoa mene, hygienia juttuihin menee ehkä 10€ kuukaudessa, matkoihin 0€ menen pummilla, koska olen alle 15v eikä minun EIKÄ vanhempien tarvitse maksaa tarkastus maksua (kokemusta on). Olen liikkunnut pummilla 3v ja jäännyt vain kerran kiinni....asiaan takaisin, pakko myöntää että on minullakin päiviä, joilloin ei ole rahaa, vaikka en maksa itse niitä puhelinmaksuja. PITÄÄKÖ SITÄ RAHAA OLLAKKAAN NYT IHAN JOKA PÄIVÄ TUHLATTAVAKSI????


      • olla tuhlattavaksi...
        agasghsdfh kirjoitti:

        "maksat tarkastusmaksua 80€, joudut jakamaan sen 2 kk:delle, eli edelleenkään ei jää 40€ herkutteluun tms"


        No vaikka maksaisikin ne liput, niin eivät ne paljoa maksa! (koulu matkathan maksetaan), yhen lipun saa vaivaisella 2€, kuukaudessa menee ehkä siihen 20€...kerron nyt yhden tosi seikan, itse en saa mitään viikko tai kuukausi rahaa, ainoastaan mainostenjakamisesta juuri noin 100€ kuukaudessa, pärjään sillä ihan hyvin (ainoastaan ruuat ja PUHELIN MAKSUT MAKSETAAN) vaatteita ostan ehkä joka 2-3 kuukaus, joten siihen nyt ei paljoa mene, hygienia juttuihin menee ehkä 10€ kuukaudessa, matkoihin 0€ menen pummilla, koska olen alle 15v eikä minun EIKÄ vanhempien tarvitse maksaa tarkastus maksua (kokemusta on). Olen liikkunnut pummilla 3v ja jäännyt vain kerran kiinni....asiaan takaisin, pakko myöntää että on minullakin päiviä, joilloin ei ole rahaa, vaikka en maksa itse niitä puhelinmaksuja. PITÄÄKÖ SITÄ RAHAA OLLAKKAAN NYT IHAN JOKA PÄIVÄ TUHLATTAVAKSI????

        ... mutta täältä just haenkin sitä realiteettia :)
        Tyttö on taitava puhumaan ja vaatimaan, toisaalta vaatteisiin tuntuu tässä kasvuvaiheessa uppoavan PALJON rahaa.


    • kokemusta on

      ehdottaa sellaista että pikkuhiljaa lisää rahan määrää kk ja vastuuta niin jos annat suoraan puhtaana käteen 100€ niin se on niin suuri houkutus että sehän menee heti

      • just minä

        toihan on ihan lellimistä! siis 100 e ?? ainaski siihen pitäis todellaki kuulua enemmä kotihommia .


      • Tapio.L.
        just minä kirjoitti:

        toihan on ihan lellimistä! siis 100 e ?? ainaski siihen pitäis todellaki kuulua enemmä kotihommia .

        Ei se nyt mitään lellimistä ole. Jos vaikka laskee 20-40€ vaatteisiin, ~20€ puhelinlaskuun, extrahygieniaa on paha mennä poikana arvioimaan, kymppi? Tuosta tulee jo 50-70€ Kerran kuussa jos käy kavereiden kanssa mäkissä tai pizzalla niin sehän on jo 80€. Ei siinä jää kuin 40€-20€ ylimääräistä johon pitää saada mahtumaan leffat, ystävien synttärilahjat, vapaa-ajan bussiliput, herkut jne. Summa on siis ihan ok.

        Asia erikseen että mitä sen eteen tarvitsee tehdä? Itse näkisin että huoneen siivous kerran viikossa sisältäen imuroinnit ja pölyjen pyyhinnän (hyvin), tiskikoneen tyhjennys/täyttö, postien haku ja lajittelu, roskien vienti jne kevyttä. Ei kuitenkaan mitään koko talon siivousta tai vastaavaa. Tarkoitus ei kuitenkaan ole teettää raskaita töitä lapsella vaan antaa tehtäviä jotka vähentävät vanhempien taakkaa pienissä asioissa.


    • Monkibomber_93

      Parempi vain opettaa heti nuorena, ettei sitä rahaa saa ilmaiseksi. Itse olen 16-vee poika, joka saa 20 euroa kuukausirahaa, ja sitä vastaan hoidan tiskit, imuroin, haen polttopuita, teen ruokaa ja pidän oman huoneeni siistinä. Puhelinlaskusta joudun maksamaan itse 10 euroa.
      Suurin menoerä on kumminkin mopo, jonka bensat, huollot ja vakuutukset joudun maksamaan itse. Pelkät vakuutukset ovat vuodessa jo 150 euroa. Joudun käymään kesällä, lomilla ja joskus viikonloppuinakin töissä, että raha riittää kaikkeen.
      Itse joudun maksamaan myös kaikki "omat" syömiseni, eli niitä joita ei syödä perheen kanssa.
      Vanhemmat maksavat koulukirjat, bussimatkat, vaatteet (joihin ei tosin uppoa kuin about 50e/vuosi) ja muun normaalin elämisen.
      Mielestäni 100e on liikaa. Ehkä 50e olisi tarpeeksi. Käske mennä töihin, niin oppii arvostamaan sitäkin rahaa.

      • Zoui

        Mielestäni vanhempien luona asuvaa nuorta ei ole järkeä opettaa elättämään itseään tuon ikäisenä. Ei paljoa jää tilaa henkiselle kehitykselle kun kokoajan stressaa mihin ne omat rahat riittää ja mitä sen eteen on tehtävä. Oppii sen arvon niinkin että kun sulla on se raha joka tulee kohtuullisella työllä vanhemmilta, ja siitä lasket mihin se riittää. Ja sekin että kun sen rahan on siltä kuukaudelta käyttänyt, niin oppii selviytymään ilman. Jos loppuu kesken kuun niin sitten loppuu, elämä jatkuu. Koittaa sitten seuraavassa kuussa käyttää rahan järkevämminkin. Näin oppii paremmin sen rahan käytön, eikä niin että kun raha on loppu niin mennään töihin hakemaan sitä lisää.


      • Hmpf
        Zoui kirjoitti:

        Mielestäni vanhempien luona asuvaa nuorta ei ole järkeä opettaa elättämään itseään tuon ikäisenä. Ei paljoa jää tilaa henkiselle kehitykselle kun kokoajan stressaa mihin ne omat rahat riittää ja mitä sen eteen on tehtävä. Oppii sen arvon niinkin että kun sulla on se raha joka tulee kohtuullisella työllä vanhemmilta, ja siitä lasket mihin se riittää. Ja sekin että kun sen rahan on siltä kuukaudelta käyttänyt, niin oppii selviytymään ilman. Jos loppuu kesken kuun niin sitten loppuu, elämä jatkuu. Koittaa sitten seuraavassa kuussa käyttää rahan järkevämminkin. Näin oppii paremmin sen rahan käytön, eikä niin että kun raha on loppu niin mennään töihin hakemaan sitä lisää.

        Meidän perheessämme on kolme lasta, joista kukin saa 300e kuukaudessa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe