Voihan kurpitsa...

issu56

52

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulla

viihtyisä puutarha ja kauniit videoit teet

• issu56

vain etu- ja takapihat, ei varsinaista puutarhaa.

• ostetaan

stockalt meilä

• Manta.Elviira

kurpitsan kasvu Sulla onnistuu. Saisit ainakin osan vaikkapa pikkelssistä omista kasvateista.

Miten säilöt kasvattamasi kurpitsat?

Kurpitsapikkelsini on kaupan hyllyltä ostettua. Miten poikennee "omasta takaa" tehdylle?...

Videossasi välähti myös köynnöskrassi... Vuosina, jolloin rivitalossa asuin, ihastuin siihen -nopeakasvuinen, rönsyilevä, kauniskukkainen eri vivahteineen, tuolla asuinpaikalla myös pitkään syksyyn kukkivana kestävä...
      Voisi ajatella yleensäkin kasviksi paikkaan, johon halutaan helposti ja nopeasti kasvavaa näkösuojaa, rehevyyttä ja kaunista kukintoa.

• issu56

nyt jotaoin tulee, niin pikkelssiksi muuttuvat ja osa niistä matkaa pojan perheelle. Siemenet kerään taas talteen ensi kesää varten ja yritän muistaa olla viemättä niitä liian aikaisin pihalle kylmettymään :).

• Manta.Elviira
        issu56 kirjoitti:

nyt jotaoin tulee, niin pikkelssiksi muuttuvat ja osa niistä matkaa pojan perheelle. Siemenet kerään taas talteen ensi kesää varten ja yritän muistaa olla viemättä niitä liian aikaisin pihalle kylmettymään :).

ei tainne minään keväänä olla ainoa tae sadon taikka minkään kasvatuksen onnistumiselle. Ilmojen ja Säiden Herra kun tekee mitä haluaa, kalenterista piittaamatta.

Pojasta pulpahti mieleen jotta jopas näin oikein soman ja suloisen pojan tässä kesäreissullani. Kuinka voikaan tuollainen viedä sydämen mennessään! ... ...

• Mun kurpitsani ovat vielä vaiheissa, lehdet on isoja mutta nyt vasta ekat kukat avautumassa.Kolmas yritys mullakin meneillään.

Unohdin kameran tänään kotiin, olisin muuten voinut ottaakin kuvan kurpitsastani.
      Hiisi kun tulis pian maailmalta tilaamani siemenet, muiden mielenkiintoisten juttujen lisäksi on tulossa erilaisten jouluruusujen siemeniä ja niiden kanssa pitää kikkailla moneen kertaan kylmä-lämpökäsittely että ne lähtee itämään ja hyvällä tuurilla saattaisivat jopa kukkia jouluna.

• issu56

sillä ihan sama mullakin on lukuunottamatta tuota koristekurpitsaa paviljongin seinustalla. Oudosti se viihtyy ikivanhassa puisessa työkalupakissa heh.
        Noissa kahdessa muussa on kukatkin vasta nupuillaan, joten saapas vain nähdä miten käy...

• Heh... mä en ole ikinä kurpitsaa kasvattanut...nyt sitte yritin...ekat taimet vei myrsky, halla ja rankkasade...sitte heitin uudet siemenet maahan ja olin varma ettei niistä mitään tule..en kyllä tiedä vieläkään tuleeko muuta kun nuo upeat isot lehdet....kävin just vähän niitä filmaamassa...

tässä ;))

http://i123.photobucket.com/albums/o316/finessa/kurpitsa012.jpg

http://i123.photobucket.com/albums/o316/finessa/kurpitsa004.jpg

http://i123.photobucket.com/albums/o316/finessa/kurpitsa005.jpg

http://i123.photobucket.com/albums/o316/finessa/kurpitsa010.jpg

• ettet vain voita koko kisaa!!

• Haukullinen kirjoitti:

ettet vain voita koko kisaa!!

Sitä en usko, se olis jo moukantuuria....kurpitsan kasvattamisesta en tosiaan tiedä yhtikäs mitään, en ole edes nähnyt kenenkään kurpitsan kasvatuksia......

• Sikra kirjoitti:

Sitä en usko, se olis jo moukantuuria....kurpitsan kasvattamisesta en tosiaan tiedä yhtikäs mitään, en ole edes nähnyt kenenkään kurpitsan kasvatuksia......

Sulla on aloittelijan tuuria.
        Alkukesästä tuli telkusta joku dokumentti jenkkilästä, kurpitsankasvatus oli joillekin ohjelmassa olleille ihmisille ihan pakkomielle.
        Älyttömiä jättikurpitsoja, monta sataa kiloa painavia joita ne hoitelivat erikoisilla ravintoliuoksilla ja jopa maidolla.

• Haukullinen kirjoitti:

Sulla on aloittelijan tuuria.
        Alkukesästä tuli telkusta joku dokumentti jenkkilästä, kurpitsankasvatus oli joillekin ohjelmassa olleille ihmisille ihan pakkomielle.
        Älyttömiä jättikurpitsoja, monta sataa kiloa painavia joita ne hoitelivat erikoisilla ravintoliuoksilla ja jopa maidolla.

Mulla noi on miltei omassa onnessaan saanut kasvaa, jotain lannotetta välillä oon kasteluvedensekaan laittanut...en muuta...nyt eilen laitoin ton eristekankaan noiden rönsyjen alle ettei ihan polulle kasva...en siis osannut ajatella edes sitä, kuinka ison alueen nuo tarvii ;)))

• Sikra kirjoitti:

Mulla noi on miltei omassa onnessaan saanut kasvaa, jotain lannotetta välillä oon kasteluvedensekaan laittanut...en muuta...nyt eilen laitoin ton eristekankaan noiden rönsyjen alle ettei ihan polulle kasva...en siis osannut ajatella edes sitä, kuinka ison alueen nuo tarvii ;)))

Meillä oli pari vuotta takaperin yks kurpitsan taimi joka levittäytyi ja lisäksi kasvatti monta komeeta kurpitsaa,tehtiin siitä sellanen kurpitsanaama jonka sisään sai kynttilän. Viisaammat väittävät että jos haluaa isoja kurpitsoja pitää poistaa suurin osa niistä aluista mutta en mä ainakaan poistele vaan annan kasvaa jos on kasvaakseen, tai siis oon antanut kasvaa muina kesinä.Tänä vuonnahan ei vielä mitään kurpitsan alkuja oo, vasta kukkanuppuja.

• Haukullinen kirjoitti:

Meillä oli pari vuotta takaperin yks kurpitsan taimi joka levittäytyi ja lisäksi kasvatti monta komeeta kurpitsaa,tehtiin siitä sellanen kurpitsanaama jonka sisään sai kynttilän. Viisaammat väittävät että jos haluaa isoja kurpitsoja pitää poistaa suurin osa niistä aluista mutta en mä ainakaan poistele vaan annan kasvaa jos on kasvaakseen, tai siis oon antanut kasvaa muina kesinä.Tänä vuonnahan ei vielä mitään kurpitsan alkuja oo, vasta kukkanuppuja.

Mä nyt kattelen mitä tapahtuu, tapahtuuko ton kummempaa, jos vaan alkaa noita rönsyjä kasvattamaan...no on tossa sillai tilaa kyllä, kunhan lisään tota kangasta alle jos nurmelle asti leviää...
        Ensi kesänä ehkä on vähän viisaampi sitte.... ;))

• Sikra kirjoitti:

Mä nyt kattelen mitä tapahtuu, tapahtuuko ton kummempaa, jos vaan alkaa noita rönsyjä kasvattamaan...no on tossa sillai tilaa kyllä, kunhan lisään tota kangasta alle jos nurmelle asti leviää...
        Ensi kesänä ehkä on vähän viisaampi sitte.... ;))

Mä ajattelin että ens kesänä voisin avomaankurkkuja yrittää kasvattaa vähemmän perinteisellä tavalla, ohjaisin ne kasvamaan ylöspäin jonkinlaisiin tukiin.
        Sillai sais puhtaita nättejä pikku kurkkuja jos se onnistuu.Jotenkin ne pitää sitoa, pitää suunnitella vielä.

• Haukullinen kirjoitti:

Mä ajattelin että ens kesänä voisin avomaankurkkuja yrittää kasvattaa vähemmän perinteisellä tavalla, ohjaisin ne kasvamaan ylöspäin jonkinlaisiin tukiin.
        Sillai sais puhtaita nättejä pikku kurkkuja jos se onnistuu.Jotenkin ne pitää sitoa, pitää suunnitella vielä.

jos laitat jonkinlaiset ritilät ja sidot niihin ne kasvamaan... tai sitte kasvatat perinteisesti, mutta laitat kankaan alle niinkuin joissakin mansikkaviljelmillä näkyy olevan..

• Sikra kirjoitti:

jos laitat jonkinlaiset ritilät ja sidot niihin ne kasvamaan... tai sitte kasvatat perinteisesti, mutta laitat kankaan alle niinkuin joissakin mansikkaviljelmillä näkyy olevan..

olis varmaan hyvä ajatus, pitää kehitellä sitä.
        Jos ne sais kasvamaan ylöspäin niin ne tarvis vähemmän tilaakin ehkä ja saattais olla helpompi ne hemmetin kotilot pitää poissa kun ei olisi maassa makaavia lehtiä joiden alle ne pirulaiset piiloutuu.

• Haukullinen kirjoitti:

Jos ne sais kasvamaan ylöspäin niin ne tarvis vähemmän tilaakin ehkä ja saattais olla helpompi ne hemmetin kotilot pitää poissa kun ei olisi maassa makaavia lehtiä joiden alle ne pirulaiset piiloutuu.

Kotiloista tuli mieleen...että ne kotilot ei oo ollut yhtään kiinnostunut noista kurpitsanlehdistä, aika outoa....

• issu56

hyvässä mallissahan sulla on ne ja vielä on kuitenkin kesää jäljellä niiden venähtää :).

• issu56
        Sikra kirjoitti:

puoliksi mullassa ja puoliksi hevosen paskassa. Ja kuule ne sitte todellakin leviää rajusti. Mulla ekat oli kasvihuoneen vieressä aikoinaan ja ne rönsyili sitte pikkuisen kauas siitä ja isäntä aina nurmikkoa leikatessaan joutui siirtelemään niitä pois leikkurin tieltä. Nyt nuo kaksi lodjullista nostin tuonne penkalle, johon meillä kerätään ruohonpilput sun muut...saavat siellä rauhassa rehottaa...niin siis mikäli nyt alkavat rehottamaan :).

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

kasvattaa avomaankurkkua pystysuunnassa ihan niinkuin kasvihuonekurkkuakin.
        Mua ihmetyttää nuo kotilot, kun meillä ei niitä ole vielä(kään) näkynyt ainuttakaan. Kun poistin rodoilta ja tatarilta kivireunukset, niin yhteensä löytyi 2 etanaa ja siinä kaikki.

• issu56 kirjoitti:

kasvattaa avomaankurkkua pystysuunnassa ihan niinkuin kasvihuonekurkkuakin.
        Mua ihmetyttää nuo kotilot, kun meillä ei niitä ole vielä(kään) näkynyt ainuttakaan. Kun poistin rodoilta ja tatarilta kivireunukset, niin yhteensä löytyi 2 etanaa ja siinä kaikki.

ostotaimien mukana ja sitten ne lähtee leviämään ympäri naapurustoa aika haipakkaa.

• Sikra kirjoitti:

Kotiloista tuli mieleen...että ne kotilot ei oo ollut yhtään kiinnostunut noista kurpitsanlehdistä, aika outoa....

Mun kurpitsani rehottaa mökillä jossa ei ole kotiloita joten tota en ole huomannutkaan.

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

ostotaimien mukana ja sitten ne lähtee leviämään ympäri naapurustoa aika haipakkaa.

mulla on ollut hitonmoinen säkä, ettei niitä ole ostoisten mukana ilmaantunut.

• issu56 kirjoitti:

mulla on ollut hitonmoinen säkä, ettei niitä ole ostoisten mukana ilmaantunut.

Mulla on se tapa että jos tästä pihasta jotain taimia annan eteenpäin niin pesen juuriston ettei ainakaan nöiden kasvien mukana leviä eteenpäin.

Niitä kotilon pirulaisia jos listii niin ei saa edes kompostiin laittaa raatoja kun niiden sisällä saattaa olla kypsiä munia.Paras keino on tuhota ne kuumalla vedellä.

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

Mulla on se tapa että jos tästä pihasta jotain taimia annan eteenpäin niin pesen juuriston ettei ainakaan nöiden kasvien mukana leviä eteenpäin.

Niitä kotilon pirulaisia jos listii niin ei saa edes kompostiin laittaa raatoja kun niiden sisällä saattaa olla kypsiä munia.Paras keino on tuhota ne kuumalla vedellä.

ja taas alkoi yököttämään...vähän sama kuin että eläviä rapuja pistetään kiehuvaan veteen... Siinä on muuten varmaan se syy siihen, ettei meillä ole ravustettu milloinkaan ;).

• issu56 kirjoitti:

ja taas alkoi yököttämään...vähän sama kuin että eläviä rapuja pistetään kiehuvaan veteen... Siinä on muuten varmaan se syy siihen, ettei meillä ole ravustettu milloinkaan ;).

nirhaan ne kotilot ensin ja vasta sitten se kuuma vesi.
        Onhan se aika ällöttävää että joku hienostelutapa sanoo että heitetään elävä olento kiehuvaan veteen, eikä sitäpaitsi täkäläisiä rapuja taatusti syö kukaan nälkäänsä vaan käyttävät vain tekosyynä ryyppäämiseen.

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

nirhaan ne kotilot ensin ja vasta sitten se kuuma vesi.
        Onhan se aika ällöttävää että joku hienostelutapa sanoo että heitetään elävä olento kiehuvaan veteen, eikä sitäpaitsi täkäläisiä rapuja taatusti syö kukaan nälkäänsä vaan käyttävät vain tekosyynä ryyppäämiseen.

vaan syyhän se on tekosyykin harmittavasti.

• issu56 kirjoitti:

niihin ihmisiin jotka harrastavat sitä telkussakin näytettyä hirveyttä kun tarjolle tuodaan elävä kala joka on keitetty öljyssä.
        Eläinrääkkäystä oman huvin vuoksi.

• taas ja taas
        Haukullinen kirjoitti:

niihin ihmisiin jotka harrastavat sitä telkussakin näytettyä hirveyttä kun tarjolle tuodaan elävä kala joka on keitetty öljyssä.
        Eläinrääkkäystä oman huvin vuoksi.

Täst tein keskustelust paljastu taaaaaas
        keitä ne olkaan ko kauhisteli puskista
        uman rapurapurallaa aloituksessa,
        ravun elävältä keittämistä jne.jne.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8325297/38969421

• issu56 kirjoitti:

Heti kun eräs saapui rekattuna alkoi myöskin tuo puskahähättely.
        Kulkevat varmaan samalla mopolla?

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

näyttävät kulkevan...siis sillä, jossa syttykin on ihan viturallaan...

• Haukullinen kirjoitti:

ja minussa (oletan viitauksesi tarkoittavan itseäni) on se ero, että sen mopo yskii ja mä liikun autolla :)

• kandeis
        hinski kirjoitti:

ja minussa (oletan viitauksesi tarkoittavan itseäni) on se ero, että sen mopo yskii ja mä liikun autolla :)

si tarkistaa tulpat

• issu56 kirjoitti:

näyttävät kulkevan...siis sillä, jossa syttykin on ihan viturallaan...

Niiden kannattais tarkistaa tulppa siitä mopostaan, nyt sen pätkivä käyntiääni paljastaa ketkä sieltä ovat tulossa. Ei voi erehtyä.

• kandeis kirjoitti:

si tarkistaa tulpat

autosta vai? Ei siinä mitään vikaa ole :)

• kandeis kirjoitti:

si tarkistaa tulpat

viankorjausvinkin, heh.

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

Niiden kannattais tarkistaa tulppa siitä mopostaan, nyt sen pätkivä käyntiääni paljastaa ketkä sieltä ovat tulossa. Ei voi erehtyä.

jo alkumetreillä niin tosi pahasti, että eihän ole olemassa pienintäkään erehtymisen vaaraa...

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

viankorjausvinkin, heh.

että oliskohan siitä menopelistään ne tietyt jengat menneet...

• issu56 kirjoitti:

jo alkumetreillä niin tosi pahasti, että eihän ole olemassa pienintäkään erehtymisen vaaraa...

huvinsa kullakin, tuolla on huvina toi mopolla ajelu itsensä kanssa keskenään.

• issu56 kirjoitti:

että oliskohan siitä menopelistään ne tietyt jengat menneet...

tai sitten männänrenkaat sököt kun tuntuu niin savuuttavan.

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

tai sitten männänrenkaat sököt kun tuntuu niin savuuttavan.

käy vain kolmella...ja siksi pätkii noin pirusti...

• issu56 kirjoitti:

käy vain kolmella...ja siksi pätkii noin pirusti...

jos se ajeleekin autolla niin saattaa kulkeakin kolmella ja yksi on pimeenä, jäin tohon mopovaihtoehtoon ja siksi mietin vain yhtä tulppaa.

• taas ja taas
        hinski kirjoitti:

Kovasti alko parivaljakko helttaa keskenään heittään
        ko taas narahtivat puskahäirikönnistään...

ROFL

• uma ,
        taas ja taas kirjoitti:

Kovasti alko parivaljakko helttaa keskenään heittään
        ko taas narahtivat puskahäirikönnistään...

ROFL

sillähä sää matkustelet ja sekis on jonku toisen koha loisit

• taas ja taas
        uma , kirjoitti:

sillähä sää matkustelet ja sekis on jonku toisen koha loisit

Oma on..........ihan ihkaoma!

• umalko
        taas ja taas kirjoitti:

Oma on..........ihan ihkaoma!

oma pikku auto ihka varmast.jos o nii mix mennee tost meiä ohitte dösä pysäkille?

• taas ja taas
        umalko kirjoitti:

oma pikku auto ihka varmast.jos o nii mix mennee tost meiä ohitte dösä pysäkille?

Ny ol kyse mun autosta eikä mistää moposta

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

huvinsa kullakin, tuolla on huvina toi mopolla ajelu itsensä kanssa keskenään.

olevan ja varsinkin ja nimenomaan itsensä kanssa keskenään. No vaan huvinsa kullakin...

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

jos se ajeleekin autolla niin saattaa kulkeakin kolmella ja yksi on pimeenä, jäin tohon mopovaihtoehtoon ja siksi mietin vain yhtä tulppaa.

pimeenä yksi on...ei toimi täysillä ei se pytty :)).

• tai viherpeukaloa ei ole edelleenkään meikäläiselle suotu:) Mukavaa, että sinulla kasvaa kaikki tosi upeasti *miettii edelleen miten sai karviaispuskansa hengiltä*. Ja erityisen ihanaa on havaita, että vaihteeksi saitte pohtimisen aihetta meikäläisen pöntöistä :) Vaihtelu virkistää ja puskamestarimme lannoittuu ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe