Rikoksen vanheneminen ?

mp3*6

Varastin tavaratalosta tavaraa 700€:lla ja jäin kiinni. Poliisin mukaan tapaus ei ollut näpistys vaan varkaus. Nyt asia on syyttäjällä syyteharkinnassa. Tapauksesta on kulunut nyt 1 vuosi ja 8 kk, ja asia on yhä jutturuuhkan takia syyttäjän pinossa. Milloin asia vanhenee, eli voinko alkaa nyt pakoilemaan haastetta ?

14

9113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mp3*6

      Vanheneeko rikos jos syytettä ei nosteta määräaikaan mennessä, vai jos syytettyä ei ole saatu haastettua ?

      • syytettä

        ei ole syyttäjävirastossa resursseja tähän.juttusi vanhenee kohta ja sitten sitä ei enää voida käräjillä käsitellä..tämä kertoo muuten aika paljon siitä kuinka turhaa työtä vartijat tekevät,ei ihme,että kauppias laittaa ne vaan työntelemään kärryjä.noh,tavarat saadaan takas kun vartija huomaa varkauden/tai näpistyksen mutta ne on n.1/500:sta mitä ne tunarit huomaa...itse olen "harrastanut"näppäämistä 4vuotta enkä ole kertaakaan jäänyt kiinni:-)ja keikat mitkä teen on aina suht.koht isoja...vähintään siis digiboxeja,mp3 soittimia ym....Nykyseltään en pölli edes itse,vaan pistän mulle velkaa olevat nistit tekemään sen...heheh....helppoa tämä on..:-)


        niin ja aivan vitun sama vaikka "käry"kävisikin joskus..toditus aineistoa tuskin löytyy..kun on tota älliä sen verran,että uskallan kyllä tänne kirjoittaa vaikka tiedän,että poliisit voi selvittää kenen tietokoneelta tämäkin tulee.....vaan enpähän kirjoita omalta koneelta...:-)hahahahahahhahahaha........vitun turhaa koko poliisihallinnon toiminta...ok,no saahan ne rattiksia ym.mutta kovanluokan rikollisille ne pellet jää aina toiseksi...!


      • mp3*6
        syytettä kirjoitti:

        ei ole syyttäjävirastossa resursseja tähän.juttusi vanhenee kohta ja sitten sitä ei enää voida käräjillä käsitellä..tämä kertoo muuten aika paljon siitä kuinka turhaa työtä vartijat tekevät,ei ihme,että kauppias laittaa ne vaan työntelemään kärryjä.noh,tavarat saadaan takas kun vartija huomaa varkauden/tai näpistyksen mutta ne on n.1/500:sta mitä ne tunarit huomaa...itse olen "harrastanut"näppäämistä 4vuotta enkä ole kertaakaan jäänyt kiinni:-)ja keikat mitkä teen on aina suht.koht isoja...vähintään siis digiboxeja,mp3 soittimia ym....Nykyseltään en pölli edes itse,vaan pistän mulle velkaa olevat nistit tekemään sen...heheh....helppoa tämä on..:-)


        niin ja aivan vitun sama vaikka "käry"kävisikin joskus..toditus aineistoa tuskin löytyy..kun on tota älliä sen verran,että uskallan kyllä tänne kirjoittaa vaikka tiedän,että poliisit voi selvittää kenen tietokoneelta tämäkin tulee.....vaan enpähän kirjoita omalta koneelta...:-)hahahahahahhahahaha........vitun turhaa koko poliisihallinnon toiminta...ok,no saahan ne rattiksia ym.mutta kovanluokan rikollisille ne pellet jää aina toiseksi...!

        Mikä määrittää tuon rikoksen vanhenemisen ? Aikaraja on käsittääkseni kaksi vuotta.


      • mp3*6 kirjoitti:

        Mikä määrittää tuon rikoksen vanhenemisen ? Aikaraja on käsittääkseni kaksi vuotta.

        Syyteoikeus vanhentuu, jollei syytettä ole nostettu

        1) kahdessakymmenessä vuodessa, jos rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on vankeutta määräajaksi yli kahdeksan vuoden,

        2) kymmenessä vuodessa, jos ankarin rangaistus on yli kaksi vuotta ja enintään kahdeksan vuotta vankeutta,

        3) viidessä vuodessa, jos ankarin rangaistus on yli vuosi ja enintään kaksi vuotta vankeutta, ja

        4) kahdessa vuodessa, jos ankarin rangaistus on enintään vuosi vankeutta tai sakkoa.

        Ankarimmalla rangaistuksella tarkoitetaan sitä rangaistusta, joka tekoon sovellettavassa rangaistussäännöksessä on säädetty enimmäisrangaistukseksi.


        Petri Nurminen
        http://www.valtakunta.fi


      • rollonfriday
        petu_67 kirjoitti:

        Syyteoikeus vanhentuu, jollei syytettä ole nostettu

        1) kahdessakymmenessä vuodessa, jos rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on vankeutta määräajaksi yli kahdeksan vuoden,

        2) kymmenessä vuodessa, jos ankarin rangaistus on yli kaksi vuotta ja enintään kahdeksan vuotta vankeutta,

        3) viidessä vuodessa, jos ankarin rangaistus on yli vuosi ja enintään kaksi vuotta vankeutta, ja

        4) kahdessa vuodessa, jos ankarin rangaistus on enintään vuosi vankeutta tai sakkoa.

        Ankarimmalla rangaistuksella tarkoitetaan sitä rangaistusta, joka tekoon sovellettavassa rangaistussäännöksessä on säädetty enimmäisrangaistukseksi.


        Petri Nurminen
        http://www.valtakunta.fi

        Näpistys vanhentuu 2 vuodessa, varkaus 5 vuodessa.

        Rikosasiassa vanhentumisen katkaisee haasteen tiedoksianto vastaajalle.


      • Anonyymi
        syytettä kirjoitti:

        ei ole syyttäjävirastossa resursseja tähän.juttusi vanhenee kohta ja sitten sitä ei enää voida käräjillä käsitellä..tämä kertoo muuten aika paljon siitä kuinka turhaa työtä vartijat tekevät,ei ihme,että kauppias laittaa ne vaan työntelemään kärryjä.noh,tavarat saadaan takas kun vartija huomaa varkauden/tai näpistyksen mutta ne on n.1/500:sta mitä ne tunarit huomaa...itse olen "harrastanut"näppäämistä 4vuotta enkä ole kertaakaan jäänyt kiinni:-)ja keikat mitkä teen on aina suht.koht isoja...vähintään siis digiboxeja,mp3 soittimia ym....Nykyseltään en pölli edes itse,vaan pistän mulle velkaa olevat nistit tekemään sen...heheh....helppoa tämä on..:-)


        niin ja aivan vitun sama vaikka "käry"kävisikin joskus..toditus aineistoa tuskin löytyy..kun on tota älliä sen verran,että uskallan kyllä tänne kirjoittaa vaikka tiedän,että poliisit voi selvittää kenen tietokoneelta tämäkin tulee.....vaan enpähän kirjoita omalta koneelta...:-)hahahahahahhahahaha........vitun turhaa koko poliisihallinnon toiminta...ok,no saahan ne rattiksia ym.mutta kovanluokan rikollisille ne pellet jää aina toiseksi...!

        Olisi kiva tietää, että milloin huomasit olevasi väkivaltainen pikku rikollinen.


    • saaaaaaaaaaaaaaa

      varkaus voi vanheta myös kahdessa vuodessa.
      ja jos kaksi vuotta on kulunut ilman haasteen saapumista, ei tule mitään.

      • blaablaablaablaaahhh

        Eikä voi. Varkauden rangaistusmaksimi on vankeutta 1 vuosi 6 kk, joten syyteoikeus vanhentuu viidessä vuodessa. Näpistyksestä voidaan tuomita vain sakkoa, joten vanhentuu syyteoikeus vanhentuu kahdessa vuodessa.


    • BLABLABLAITSELLESI!

      No kylläpäs voi vanhentua kahdessa vuodessa, jos se ei ole törkeä eli riippuu kuinka vakava teko asteeltaan kyseessä. Älä sinä k*sipää p*skalakki tunge sanoja eteen ja toi sun ammattis on muutenkin täysin naurettava.

      • 43efwds

        Niinno, törkeän varkauden rangaistusasteikko on 4kk-4v. Tavallisen varkauden sakkoa-1v6kk.

        Eli tuolla aiemmin esitetyn valossa olet vielä häviöllä tässä väittelyssä, koska et oman kantasi tueksi esitä yhtään mitään muuta kuin vittuilua, joka nyt tietysti onkin on häviöllä olevan keino.

        Perustelehan siis miksi varkaus vanhenisi nopeammin kuin 5 vuodessa.


      • joopajoo...
        43efwds kirjoitti:

        Niinno, törkeän varkauden rangaistusasteikko on 4kk-4v. Tavallisen varkauden sakkoa-1v6kk.

        Eli tuolla aiemmin esitetyn valossa olet vielä häviöllä tässä väittelyssä, koska et oman kantasi tueksi esitä yhtään mitään muuta kuin vittuilua, joka nyt tietysti onkin on häviöllä olevan keino.

        Perustelehan siis miksi varkaus vanhenisi nopeammin kuin 5 vuodessa.

        Mitä v*ttua sä edelleen pupellat p*skalakki?
        Ei tässä mitään häviötä saati muutakaan ole, tämä on kirjoittamista.
        Voin mä sulle tulla v*ttuilemaan livenäkin jos kiinnostaa ??

        Eikä ole mitään keinoja on vain totuus ja kun mä sanon että
        se raja on 500e tienoilla niin olipa murto tai näpistys niin vanhenemisaika on 2 vuotta.

        Lakipellet osaa hifistellä mutta niitä varten on vessanpöntöt jonne niiden päät voi aina työntää.. kovaa leikitte virkapuvuissanne mutta kaadutte ku saatte turpaanne.


    • erkkipelimerkki

      Se on joku 400-500 egee se näppäri muuttuu varkaudeks, itselläkin tiedoksianto pitäs hakea, mutten oo hakemas, koska ne yrittää syyttää asiasta, jonka voi mun niskaan kaata, mut mitä en oo tehnyt. Ootellaan tässä sitten pari vuotta, niin tuokintiedoksianto menee umpeen. Just tulli takavarikoi mun sieniboxinkin, ei voi ku todeta, että pienet jää kii, isot häärii vapaasti, niinhän se menee, jos nää siat ei saa mistää isosta kiinni, ni koittavat keksiä(tosin ex-muijan avustuksel) kaikenlaista tarinaa, koska sanoin kuulusteluissa, etten muista mitää tapahtuneesta, niin johan alko tarinaa tulemaan, koittavat keksiä kaiken mahdollisen mun pään menox, niille ei riitä, että ovat jo aiheuttaneet ainakin 2 ihmisen kuoleman, jotka vantaan kaksoismurhaaja tappoi, koska ei kestänyt niiden jatkuvaa painostusta, mulla on siitäkin todisteet, mutta kukaan ei kuuntele, koittavat vaan salata ja piilottaa kaiken asiaan liittyvän, en halua uskoa, että oikeasti asubn tällaisessa maassa, missä pahin rikollinen on just poliisi, joka vallallaan on oikeutettu pilaamaan ihmisten elämät, niinku silloin 1,5 vuotta sitten ku luki lehdissä, että hamppumies hakkasi naisen ym. paskaa. Poliisi koitti tapattaa mut niillä tarinoilla, joita lehtien sivut oli täynnä, ainaki suurimmissa lehdissä luki asiasta, myös pienimmissä, tämän jälkeen on henkeäni uhkailtu niin siviilien kuin poliisinkin toimesta. Ei oikeus ainakaa toteudu, jos kerran hyysätään sitä vantaan kaksoismurhaaja vihannesta. Niin väärin vaan!!!!

      • Anonyymi

        Mene takaisin sinne mielisairaalaan.


    • kjhjjkj

      Up

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe