Voisiko joku neuvoa miten haetaan nopeusrajoitusta väylälle tai alueelle?

OJLF

Moi!

Jotenkin tuntuu siltä että varsinaisia ohjeita sille kuinka haetaan nopeusrajoitusta väylälle tai jollekin alueelle ei tahdo löytyä mistään.

Voisiko joku kertoa kuinka asiassa tulisi menetellä (tietysti anomus kaikilta sitä haluavilta mahd. veneseurojen lausunnot, kartat alueesta/väylästä, kuvat vahingoista jne.., mutta kenelle osoittaa ja mistä/kuinka anoa...)?

Kyseessä on virallinen veneväylä, joka noin 1 mailin matkalta kulkee min. 30 m ja max. 80 m etäisyydeltä rannasta.

Jo kolmas vene meni tänä kesänä lunastuskuntoon tältä em. alueelta ja me mökkiläiset olemme mielestämme tällä kertaa aivan asiasta suivaantuneita.

Kiitos vastauksistanne.

OJLF

22

934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteyttä---

      Merenkulkuhallitukseen, tuollaisilta veneiltä jotka eivät siedä laineita on saatava CE hyväksyntä pois mitä pikimmin.

      • OJLF

        Eli siis sinä joka omistat 15 metriä pitkän ja 30 solmua kulkevan veneen joka nostattaa metrin aallokon vanavedestä , saa ajaa kuinka haluaa?

        Pitääpä ottaa asia tarkempaan mietintään...

        Ja lisäksi talidomille vastaukseksi:

        Jokainen kys. veneistä on sekä CE, että avomerikäyttöön kansainväisesti hyväksyttyjä (kansainvälinen tarkoittaa ratifioitua työveneluokkaa, joten aika kovaa ne saa paukuttaa rantoja!)!

        Senkus menet ja haet luokat työveneille!

        Laineita...

        En halunnut kommentteja amatööreiltä!

        Ainoastaan asialliset viestit sallittuja kiitos!


      • täällä...
        OJLF kirjoitti:

        Eli siis sinä joka omistat 15 metriä pitkän ja 30 solmua kulkevan veneen joka nostattaa metrin aallokon vanavedestä , saa ajaa kuinka haluaa?

        Pitääpä ottaa asia tarkempaan mietintään...

        Ja lisäksi talidomille vastaukseksi:

        Jokainen kys. veneistä on sekä CE, että avomerikäyttöön kansainväisesti hyväksyttyjä (kansainvälinen tarkoittaa ratifioitua työveneluokkaa, joten aika kovaa ne saa paukuttaa rantoja!)!

        Senkus menet ja haet luokat työveneille!

        Laineita...

        En halunnut kommentteja amatööreiltä!

        Ainoastaan asialliset viestit sallittuja kiitos!

        lukee myös Merenkulkuhallitus joka vastaa kysymykseenne.

        Vieläkö olette ne hienot Rouvat?


      • kommenttia----
        OJLF kirjoitti:

        Eli siis sinä joka omistat 15 metriä pitkän ja 30 solmua kulkevan veneen joka nostattaa metrin aallokon vanavedestä , saa ajaa kuinka haluaa?

        Pitääpä ottaa asia tarkempaan mietintään...

        Ja lisäksi talidomille vastaukseksi:

        Jokainen kys. veneistä on sekä CE, että avomerikäyttöön kansainväisesti hyväksyttyjä (kansainvälinen tarkoittaa ratifioitua työveneluokkaa, joten aika kovaa ne saa paukuttaa rantoja!)!

        Senkus menet ja haet luokat työveneille!

        Laineita...

        En halunnut kommentteja amatööreiltä!

        Ainoastaan asialliset viestit sallittuja kiitos!

        Suoraansanen vituttaa tuollaiset börjet, jotka eivät todellakaan osaa kiinnittää veneitään laitureihin! Esim onko sen potskin pakko olla se näyttävämpipuoli sinne väylällepäin? Laittakaa ne paattinne perä tai keula poijuun kiinni ja toinenpää
        siihen elimeenne niin johan pysyy paikat siisteinä ja jopa kaffit kupissa.
        Eli opetelkaa veneilyn aakkoset ensin, johon kuuluu myös asianomainen ja tilanteenmukainen veneiden kiinnitys! Ilmeisesti sitäkään ei tuolla käymällänne kurssilla opetettu. Taidatkin olla niitä keppimie---poikia.


    • ongelmaan

      Kuulostaa veneen puutteelliselta ja huolimattomalta kiinnitykseltä.
      Kiinnitä vene huolellisesti välttyäksesi veneen rikkoutumisilta.

    • SpK

      Jotenkin muistaisin, että tuollainen homma pitää ajaa alueellisen ympäristökeskuksen ja lääninhallituksen kautta. Ympäristökeskus ainakin osaa neuvoa asiassa. Kunnan ympäristöviranomainen saattaisi olla asiasta niinikään kiinnostunut.

    • vanhaan

      nuo haettiin lääninhallitukselta joka pyysi lausuntoja poliisilta, kunnalta ym.
      Onkohan nykypäinä TE keskukset ehkäpä oikea osoite, soita lähimmälle ja kysele.
      Kertomasi perusteella tuo aallokontekokielto ehkä olisi paikallaan.
      Nopeusrajoitus aiheuttaa sen että vajaaälyiset ajavat juuri rajoitusten mukaan ja moni vene aiheuttaa juuri tuolloin suurimmat aallot laahatessaan.esim.10 km tunnissa suoraperäinen aiheuttaa isot peräaallot.

    • allsk

      Vilkkaan väylän varrella venee kiinnitetään laituriin niin että perä/keula poijussa ja toinen pää laiturissa niin että aallot eivät pääse heiluttamaan venettä laituria vasten. En ymmärrä miten kesässä voi mennä kolme venettä lunastukseen veneistä tulevista aalloista!? Kertoo enemmänkin siitä että veneitä ei ole osattu kiinnittää kunnolla. Ja voin vihjata että nopeusrajoitukset eivät aalto-ongelmaa poista. Tässä lähellä on kapea väylä jolla 15 km/h -rajoitus ja aallonmuodostuskielto. Rajoitus toimii suht hyvin mutta paljon on veneilijöitä,jotka ajavat juuri liukukynnyksen alapuolella valtava peräaalto perässään. Ts. oli rajoituksia tai ei, vene on kiinnitettävä oikein laituriin.

      Ja on täysin normaalia että väylän varrelle tulee aallokkoa!

      • OJLF

        Pari asiallista viestiä.

        Näitä muita odotan tapaavani töissä.



      • OJLF

        on se kummallista että te yritätte laittaa ihan selvästi muiden aiheuttamat vahingot kärsivän osapuolen syyksi!

        Allokko on normaalia, aivan totta, mutta ei tahallaan aiheutettu, siitä on merimiestaidot kaukana !!!

        On se nyt aivan selvää että jos väylä kulkee alle kivenheiton päässä ja siitä ajellaan 3-8 tonnin painoisilla veneillä kaasu pohjassa(15-35 kn), niin aivan varmasti rannassa olevat veneet kärsii!

        Tulen olemaan yhteydessä niin MKL:ään, Ympäristökeskukseen, kuin valvoviin viranomaisiinkin asian puitteissa.

        Kiitos että rohkaisitte mieleni asiassa, jos asiamme menee läpi niin laitetaanpa vielä videokamera esille plaanaavia veneitä varten.


      • Äitiii
        OJLF kirjoitti:

        on se kummallista että te yritätte laittaa ihan selvästi muiden aiheuttamat vahingot kärsivän osapuolen syyksi!

        Allokko on normaalia, aivan totta, mutta ei tahallaan aiheutettu, siitä on merimiestaidot kaukana !!!

        On se nyt aivan selvää että jos väylä kulkee alle kivenheiton päässä ja siitä ajellaan 3-8 tonnin painoisilla veneillä kaasu pohjassa(15-35 kn), niin aivan varmasti rannassa olevat veneet kärsii!

        Tulen olemaan yhteydessä niin MKL:ään, Ympäristökeskukseen, kuin valvoviin viranomaisiinkin asian puitteissa.

        Kiitos että rohkaisitte mieleni asiassa, jos asiamme menee läpi niin laitetaanpa vielä videokamera esille plaanaavia veneitä varten.

        Aloitusviestissäsi "Kyseessä on virallinen veneväylä, joka noin 1 mailin matkalta kulkee min. 30 m ja max. 80 m etäisyydeltä rannasta."
        Sekä viimeisessä "On se nyt aivan selvää että jos väylä kulkee alle kivenheiton päässä" Et näytä oikein olevan "kartalla" Osta plotteri!
        Perkkele vie lotjasi muualle parkkiin.
        Ota lääkkeesi!
        Lue nuo kirjoittamasi tekstit ajatuksella!
        Ota lisää lääkkeitä!
        Kiinnitä veneesi oikeaoppisesti, jos ja kun et näytä miten, kysy niiltä jotka tietävät!
        Ota lisää lääkkeitä!
        Mene nukkumaan !
        Huominen on huonompi!
        Varaa lisää lääkkeitä aamuksi!


      • Mikkoe
        OJLF kirjoitti:

        on se kummallista että te yritätte laittaa ihan selvästi muiden aiheuttamat vahingot kärsivän osapuolen syyksi!

        Allokko on normaalia, aivan totta, mutta ei tahallaan aiheutettu, siitä on merimiestaidot kaukana !!!

        On se nyt aivan selvää että jos väylä kulkee alle kivenheiton päässä ja siitä ajellaan 3-8 tonnin painoisilla veneillä kaasu pohjassa(15-35 kn), niin aivan varmasti rannassa olevat veneet kärsii!

        Tulen olemaan yhteydessä niin MKL:ään, Ympäristökeskukseen, kuin valvoviin viranomaisiinkin asian puitteissa.

        Kiitos että rohkaisitte mieleni asiassa, jos asiamme menee läpi niin laitetaanpa vielä videokamera esille plaanaavia veneitä varten.

        Jos väylällä ei ole nopeusrajoitusta tai aallokonmuodostuskieltoa, siinä saa ajella aivan niin lujaa kuin haluaa aallokosta välittämättä. On omaa pätemättömyyttä jos pakolla laittaa veneensä parkkiin paikkaan, joka siihen EI SOVELLU. Oman mökkisaareni toiselta puolelta menee laivaväylä. Ei sillä puolella ole veneitä laiturissa vaan joko tukevasti poijussa tai vedetty kokonaan maihin. Kerrotko vielä miten vahingoittuneet veneet oli kiinnitetty?

        Muista että meri voi jäätyä talvella,ei kannata jättää venettä laituriin.Tai siitäkin voi syyttää viranomaisia.


      • OJLF
        Mikkoe kirjoitti:

        Jos väylällä ei ole nopeusrajoitusta tai aallokonmuodostuskieltoa, siinä saa ajella aivan niin lujaa kuin haluaa aallokosta välittämättä. On omaa pätemättömyyttä jos pakolla laittaa veneensä parkkiin paikkaan, joka siihen EI SOVELLU. Oman mökkisaareni toiselta puolelta menee laivaväylä. Ei sillä puolella ole veneitä laiturissa vaan joko tukevasti poijussa tai vedetty kokonaan maihin. Kerrotko vielä miten vahingoittuneet veneet oli kiinnitetty?

        Muista että meri voi jäätyä talvella,ei kannata jättää venettä laituriin.Tai siitäkin voi syyttää viranomaisia.

        Keskustelun taso on näköjään Ville 5-v tasoa, jolla ei ole mitään tekemistä turvallisen ja myös muita huomioon ottavan merenkulun kanssa...

        Toivottavasti ne teidän vihaamat viranomaiset ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan...

        No joo, eipä tätä keskustelua kannata jatkaa.

        Toivottavasti teidän veneet saavat samaa kyytiä...

        Heippa SUURET MERENKULKIJAT!


      • ...edes...
        OJLF kirjoitti:

        Keskustelun taso on näköjään Ville 5-v tasoa, jolla ei ole mitään tekemistä turvallisen ja myös muita huomioon ottavan merenkulun kanssa...

        Toivottavasti ne teidän vihaamat viranomaiset ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan...

        No joo, eipä tätä keskustelua kannata jatkaa.

        Toivottavasti teidän veneet saavat samaa kyytiä...

        Heippa SUURET MERENKULKIJAT!

        ...miten lunastukseen menneet veneet oli kiinnitetty laituriin?Kiinnostaa tietää.

        Ja kuten mainuttu,jos väylä menee vierestä ohi, on normaalia että isoakin aallokkoa syntyy ja laiturit/veneet kiinnitettävä sen mukaisesti.


    • Ota kuva!

      Ei muuta kuin kamerat kuumiksi ja todistajia kehiin. Mikäli joku aallon aiheuttaa joka veneet rikkoo. Hä maksaa veneesi korjaukset. Tämä on kirjoitettu lakiin.

      Pitäkää puolenne.

      Kyllä venepoliisit voisivat sakottaa näitä aaltopellejä hieman useammin, vaikka itsekin samaan useasti syyllistyvät;)

    • näitä järjestellyt

      Olihan kuuma keskustelu. Ota yhteyttä alueesi MKH:n väyläosastoon - he arvioivat tilanteen niin nopeuden kuin aallonteonkin suhteen. Jos väylä on pelkästään huvialusten käytössä niin se on varmaan helpompi, mutta mikäli siinä kulkee kauppalaivoja - on asia vähän toinen. Dokumentoikaa vauriot ja kiinnitystavat. Suomessa saa ajaa väylällä ja Suomessa saa olla vene parkissa väylän varrella. Kun asianosainen on aiheuttanut poikkeuksellisen suuren aallon on syntynyt korvausvastuu ja näistä on jo Suomessakin ennakkotapauksia. Kyllä täytyy kipparin käsialan olla sellainen, että rannalla ei veneet lennä lepikkoon ja rannalla olevien veneiden kipparien tulee huomioida, että omat vehkeet ei lennä lepikkoon. Ei tää niin vaikeeta ole...

      • näitä järjestellyt

        Vielä kannattaa noille suunsoittajille lisätä, että aaltohan irtaantuu veneestä veneen nopeudella. Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa niin kannattaa teidän koittaa mitä eroa on kun ajaa veneellään kymmenen solmua päin seinää ja sitten vaikka kolmeakymmentä solmua samaan paikkaan. Ero on yllättävän suuri...

        Aaltohan on periaatteessa veden ylös - alas liikettä. Mikäli aatoa eteenpäin kuljettava voima esim tuuli tai veneen aiheuttama nopeus ole kovinkaan suuri kannattaa aalto ottaa aina veneen sivuun jolloin tapahtuu vain aallon korkuinen ylös - alas liike. Vene on siihen suunniteltu. Ei niitä kannata peräpeiliin törmäyttää. Edelleen sanoisin, että ei tää niin vaikeeta ole...


      • Mnmmö

        Otetaanpa esimerkiksi Korppoossa sijaitseva väylä joka kulkee itä-länsi suunnassa rumarin ja korpoströmin väliä. Salmi on kapea ja pitkä ja siinä on 15 km/h rajoitus ja aallonmuodostuskielto yli 7 m pitkille veneille. (Viimeksi mainittu poikkeus harvinainen).

        Ei tarvi kauaakaan kesäaikaan odottaa kun tulee iso vene joka kyntää perä alhaalla tehden valtavan peräaallon.Ajaa rajoituksen mukaan mutta ei tajua aiheuttavansa isoa aallokkoa. Ts. rajoituksista huolimatta aallokkoa syntyy torveloiden toimesta ja jos venettä aikoo laiturissa pitää täytyy sen kiinnitykseen kiinnittää erityistä huomiota. Virkavallalla ei ole resursseja kytätä 24/7 väylillä.


      • Vanha Volvo
        näitä järjestellyt kirjoitti:

        Vielä kannattaa noille suunsoittajille lisätä, että aaltohan irtaantuu veneestä veneen nopeudella. Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa niin kannattaa teidän koittaa mitä eroa on kun ajaa veneellään kymmenen solmua päin seinää ja sitten vaikka kolmeakymmentä solmua samaan paikkaan. Ero on yllättävän suuri...

        Aaltohan on periaatteessa veden ylös - alas liikettä. Mikäli aatoa eteenpäin kuljettava voima esim tuuli tai veneen aiheuttama nopeus ole kovinkaan suuri kannattaa aalto ottaa aina veneen sivuun jolloin tapahtuu vain aallon korkuinen ylös - alas liike. Vene on siihen suunniteltu. Ei niitä kannata peräpeiliin törmäyttää. Edelleen sanoisin, että ei tää niin vaikeeta ole...

        Aallon korkuisesta ylös-alas-liikkeestä kirjoittaja ei ole tainnut koskaan olla veneessä, sen verran teoreettinen tuo kirjoitus on, lisäksi tuon oman nopeuden vaikutus on juuri päinvastainen. Käytännössä aalto tulee ensin veneen toiselle kyljelle, nostaa sen, jolloin vene kallistuu. Sitten aalto jatkaa matkaa ja sen jälkeen on "kuoppa" ennen seuraavaa aaltoa. Kohta se äskeinen kylki on siellä kuopassa, toinen kylki on saman aallon vaikutuksesta ylhäällä. Tuota kutsutaan kallisteluksi ja sitä jatkuu kunnes aallot loppuu. Veneen mallista riippuen heiluntaa voi olla jopa 45 astettu suuntaansa, kaikki irtonainen veneessä on lattialla. Jos veneen toinen kylki on kiinni laiturissa kireillä köysillä, saattaa paikat hajota, esimerkiksi pari vuotta sitten näin Maarianhaminan itäsatamassa kun kylkikiinnitetty 50-jalkainen vene tästä syystä repi laiturilaudat irti. Vene kesti, köydet kesti mutta laituri ei. Tai jos veneitä on vierekkäin niin varsinkin purjeveneiden mastot hakkaa toisiinsa. Pitkittäin "otettu" aalto ei aiheuta tämmöisiä ongelmia.


      • näin onn,,
        Vanha Volvo kirjoitti:

        Aallon korkuisesta ylös-alas-liikkeestä kirjoittaja ei ole tainnut koskaan olla veneessä, sen verran teoreettinen tuo kirjoitus on, lisäksi tuon oman nopeuden vaikutus on juuri päinvastainen. Käytännössä aalto tulee ensin veneen toiselle kyljelle, nostaa sen, jolloin vene kallistuu. Sitten aalto jatkaa matkaa ja sen jälkeen on "kuoppa" ennen seuraavaa aaltoa. Kohta se äskeinen kylki on siellä kuopassa, toinen kylki on saman aallon vaikutuksesta ylhäällä. Tuota kutsutaan kallisteluksi ja sitä jatkuu kunnes aallot loppuu. Veneen mallista riippuen heiluntaa voi olla jopa 45 astettu suuntaansa, kaikki irtonainen veneessä on lattialla. Jos veneen toinen kylki on kiinni laiturissa kireillä köysillä, saattaa paikat hajota, esimerkiksi pari vuotta sitten näin Maarianhaminan itäsatamassa kun kylkikiinnitetty 50-jalkainen vene tästä syystä repi laiturilaudat irti. Vene kesti, köydet kesti mutta laituri ei. Tai jos veneitä on vierekkäin niin varsinkin purjeveneiden mastot hakkaa toisiinsa. Pitkittäin "otettu" aalto ei aiheuta tämmöisiä ongelmia.

        vähän, mutta asiaa. todellakin edellinenkirjoittaja on täysin maakrapu.


      • vaan.........
        Vanha Volvo kirjoitti:

        Aallon korkuisesta ylös-alas-liikkeestä kirjoittaja ei ole tainnut koskaan olla veneessä, sen verran teoreettinen tuo kirjoitus on, lisäksi tuon oman nopeuden vaikutus on juuri päinvastainen. Käytännössä aalto tulee ensin veneen toiselle kyljelle, nostaa sen, jolloin vene kallistuu. Sitten aalto jatkaa matkaa ja sen jälkeen on "kuoppa" ennen seuraavaa aaltoa. Kohta se äskeinen kylki on siellä kuopassa, toinen kylki on saman aallon vaikutuksesta ylhäällä. Tuota kutsutaan kallisteluksi ja sitä jatkuu kunnes aallot loppuu. Veneen mallista riippuen heiluntaa voi olla jopa 45 astettu suuntaansa, kaikki irtonainen veneessä on lattialla. Jos veneen toinen kylki on kiinni laiturissa kireillä köysillä, saattaa paikat hajota, esimerkiksi pari vuotta sitten näin Maarianhaminan itäsatamassa kun kylkikiinnitetty 50-jalkainen vene tästä syystä repi laiturilaudat irti. Vene kesti, köydet kesti mutta laituri ei. Tai jos veneitä on vierekkäin niin varsinkin purjeveneiden mastot hakkaa toisiinsa. Pitkittäin "otettu" aalto ei aiheuta tämmöisiä ongelmia.

        Ei laiturin lautoja ole tarkotettukaan veneen kiinnitykseen, ei pienien eikä isojen veneiden.

        Missä ne lunastuskuntoon menneet veneet on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      7282
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      6006
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      153
      5327
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      48
      4747
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      55
      4078
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      73
      3302
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      62
      3270
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      25
      3092
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      47
      2487
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      18
      2399
    Aihe