Kuljetusasiaa

Juuro

Myydäänkö jossain linnulle (tässä tapauksessa neitokakadu) tarkoitettuja kuljetusbokseja. En ole missään nähnyt niitä. Meillä kun tulisi kohta eläinlääkärireissu eikä meillä ole tarpeeksi pientä pahvilaatikkoa (ja elukka on hyvä napertamaan pahvia puhki). Boksi tulisi muutenkin tarpeeseen, jos pesen koko häkin eikä lintu ole kauhean innokas jättämään turvapaikkaansa. Onko muka niin ettei tällaisia bokseja missään ole myynnissä?
Toiseksi, kun tämä herra nyt ei kauhean mielellään ole kädessä ja murjottaa käteen oton jälkeen n. 3 tuntia, niin että voiko (jos nyt täytyy se pahvilaatikko jostain keksiä) linnun vaan ahdistaa nurkkaan ja laittaa laatikon sen ympärille että sen on pakko mennä sinne. Ajatus ei mua ainakaan houkuttelisi jos olisin lintu.
Vastauksia pian. Kiitos!

9

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      No ihan virallisia linnunkuljetusbokseja ei taida olla ainakaan neitsikan kokoista, mutta tarkoitukseen muuten soveltuvia koppeja kyllä löytyy. Pieniä jyrsijöille tai kissoille / pikukoirille tarkoitettuja häkkejä ja bokseja on monenkokoisia ja mallisia, niihin vaan virittelee tarvittaessa istumaorren niin käyvät mainiosti.

      Itse olen pienillä kaijoilla myös käyttänyt ihan pieniä alamittaisia lintuhäkkejä (noin A4 kokoisia), neitsikkakin pysyy kyllä mainiosti peippopinnaisessa häkissä sen kuljetuksen ajan.

      • Juuro

        Pitää sitten ostaa sellanen marsukoppi. Tähän hätään kyllä varmaankin pitää se pahvilaatikko jostain kehittää kun ei oikein ole aikaa käydä eläinkaupassa. Niin että onko liian julmaa tunkea se laatikko tipun päälle?


      • -M-
        Juuro kirjoitti:

        Pitää sitten ostaa sellanen marsukoppi. Tähän hätään kyllä varmaankin pitää se pahvilaatikko jostain kehittää kun ei oikein ole aikaa käydä eläinkaupassa. Niin että onko liian julmaa tunkea se laatikko tipun päälle?

        Pahvilaatikko muistuttaa hämärää pesäkoppia, joten sinällään se ei lintua haittaa. Kiinniotto on tietysti aralle linnulle aina vähän stressaavaa, mutta pakko sitä on aina välillä tehdä. Parhaiten linnun saa kiinni kun otat paksun neutraalin värisen pyyhkeen ja otat linnun sen kanssa häkistä kiinni, rauhalliset liikkeet, vältä huitomista ja liiallista jahtaamista (äläkä purista liikaa ja katso ettei siivet mene solmulle jos räpistelee kriittisessä vaiheessa). Pyyhkeen sisässä lintu ei pääse vahingoittamaan itseään räpistelemällä eikä puremaan (ääntä kyllä todennäköisesti lähtee kuin syötävästä), ja sen voi siitä nätisti muljauttaa kuljetuslaatikkoon. Ilmareikiä jokunen ja lämmintä käärettä ympärille näin pakkassäällä.


      • Juuro
        -M- kirjoitti:

        Pahvilaatikko muistuttaa hämärää pesäkoppia, joten sinällään se ei lintua haittaa. Kiinniotto on tietysti aralle linnulle aina vähän stressaavaa, mutta pakko sitä on aina välillä tehdä. Parhaiten linnun saa kiinni kun otat paksun neutraalin värisen pyyhkeen ja otat linnun sen kanssa häkistä kiinni, rauhalliset liikkeet, vältä huitomista ja liiallista jahtaamista (äläkä purista liikaa ja katso ettei siivet mene solmulle jos räpistelee kriittisessä vaiheessa). Pyyhkeen sisässä lintu ei pääse vahingoittamaan itseään räpistelemällä eikä puremaan (ääntä kyllä todennäköisesti lähtee kuin syötävästä), ja sen voi siitä nätisti muljauttaa kuljetuslaatikkoon. Ilmareikiä jokunen ja lämmintä käärettä ympärille näin pakkassäällä.

        Onko sulla pitkään ollut lintuja?

        Joo koettu on ilma pyyhettä kiinni ottaminen. Ensin vei varmaan 15 minuuttia ennen kuin pääsin lähellekään kiinnisaantia, se kun on aivan mielettömän ovela ja vikkelä. Sit yritin myöhemmin uudestaan; annoin molempien vähän rauhottua. Kun lopulta sain elukan käteen, oli HIEMAN vain vaikeaa käsitellä lintua kun se siivillään rimpuili (vaikka kuinka yritin neuvottua "lukitusotetta") ja nokallaan hakkasi koko ajan etusormea. Siitä ei kyllä kummallekaan jäänyt hyvät muistot, eikä loppujen lopuksi kynsitarkastuksestakaan tullut mitään kun oli jo täysi työ pitää sitä käsissä.
        Täytyy kyllä sanoa ettei tuo tirppa pelkää varmaan mitään, varsinkaan jos sen häkkiin tunkeutuu jotain vierasta, lintu kirkuu ja nokkii, vaikka häkin ulkopuolella se kyllä tulee ihan kivasti kädelle ja syö kädestä. Mitenköhän se suhtautuisi uuteen neitsikkakaveriin...? Pitäisi sen toisen kyllä varmaan sitten olla naaras, kun tuo sisupussi on koiras. Vai?


      • kmlahti
        Juuro kirjoitti:

        Onko sulla pitkään ollut lintuja?

        Joo koettu on ilma pyyhettä kiinni ottaminen. Ensin vei varmaan 15 minuuttia ennen kuin pääsin lähellekään kiinnisaantia, se kun on aivan mielettömän ovela ja vikkelä. Sit yritin myöhemmin uudestaan; annoin molempien vähän rauhottua. Kun lopulta sain elukan käteen, oli HIEMAN vain vaikeaa käsitellä lintua kun se siivillään rimpuili (vaikka kuinka yritin neuvottua "lukitusotetta") ja nokallaan hakkasi koko ajan etusormea. Siitä ei kyllä kummallekaan jäänyt hyvät muistot, eikä loppujen lopuksi kynsitarkastuksestakaan tullut mitään kun oli jo täysi työ pitää sitä käsissä.
        Täytyy kyllä sanoa ettei tuo tirppa pelkää varmaan mitään, varsinkaan jos sen häkkiin tunkeutuu jotain vierasta, lintu kirkuu ja nokkii, vaikka häkin ulkopuolella se kyllä tulee ihan kivasti kädelle ja syö kädestä. Mitenköhän se suhtautuisi uuteen neitsikkakaveriin...? Pitäisi sen toisen kyllä varmaan sitten olla naaras, kun tuo sisupussi on koiras. Vai?

        Jos noin kovasti hanttiin panee, kannattaa ehkä koittaa ottaa kiinni pimeässä (valot kiinni, lintu ei osaa paeta pimeässä, nopeasti kunnon ote ja valot päälle). Ja paksut hanskat ;D


      • Juuro
        kmlahti kirjoitti:

        Jos noin kovasti hanttiin panee, kannattaa ehkä koittaa ottaa kiinni pimeässä (valot kiinni, lintu ei osaa paeta pimeässä, nopeasti kunnon ote ja valot päälle). Ja paksut hanskat ;D

        En mä hanskoja tarvii, nokka on niin pieni että se vaan kutittaa aivan mielettömästi...


      • Kmlahti
        Juuro kirjoitti:

        En mä hanskoja tarvii, nokka on niin pieni että se vaan kutittaa aivan mielettömästi...

        Siten onnitteluni, olen itse sen verran kipuherkkä että aina on ohuet nahkahanskat mukana. Minua yritetään purra melkein päivittiän ja joillain linnuilla on mielenkiintoisia nimiä kuten "AU" , "älä pure", "rei'ittäjä" "nokka irti" tai "ai p*le kun sattu" :D


      • Juuro
        Kmlahti kirjoitti:

        Siten onnitteluni, olen itse sen verran kipuherkkä että aina on ohuet nahkahanskat mukana. Minua yritetään purra melkein päivittiän ja joillain linnuilla on mielenkiintoisia nimiä kuten "AU" , "älä pure", "rei'ittäjä" "nokka irti" tai "ai p*le kun sattu" :D

        Mua taas lintu kattoo paheksuen ku alkaa ihan hysteerisesti naurattaa


      • kmlahti
        Juuro kirjoitti:

        Mua taas lintu kattoo paheksuen ku alkaa ihan hysteerisesti naurattaa

        Ei saa nauraa toiselle rassukalle kun sen nokan pitäis olla se hirveä tappoväline jota ihminen pelkää ja vapisee... :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe