Jaakko Heinimäki Kotiliesi-lehdessä

Valkoparta.....

Kolumni on uusimman lehden lopussa. Käykää lukaisemassa. Kommentoi tätä bussikampanjaa.

58

626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

jos laittaisit linkin.

• Valkoparta....

Täytyy käydä lukemassa ihan paperilehdestä.

• Nasse.

tukeeko se jotenkin taikauskoasi vai miksi mainostat?

• että näin on. Satun jopa omistamaan (traitor! Kill the traitor!) pari
        Heinimäen opusta (en tosin Lasten Raamattua). Tyyppi kirjoittaa
        ihan hyvin ja on kaiken lisäksi ihan hauska. Pitäisköhän vetää vähän
        sanoja takaisin, ettei tule ylistettyä liikaa? Ehkä en kehu Heinimäkeä
        enempää ennenkuin olen lukenut Kotilieden jutun.

• Valkoparta....

Se vain on hemmetin hyvä kirjoitus aiheesta.

• Hengenmies

Voisitko kertoa omin sanoin mistä Heinimäen mielestä on kysymys? Itse luulen olevani Heinimäen kanssa samaa mieltä, mutta yllätyksiäkin voi tulla.

• e.k.v

Meinaat että me nyt kiltisti haetaan ärrältä tai kirjastosta joku hemmetin kotiliesi koska sinä sanot siinä olevan jonkun tyypin mielipide jostain?
      Ei taida ko. lehdellä häävisti mennä kun pitää typeryksiä lähettää tänne sitä mainostamaan.

• kl'mp

Mitäs sinulla on Kotiliettä vastaan?

Pitääkö lehden nimi olla joku "Rautakirves", jotta mieskin voi lukea sitä?

• kl'mp kirjoitti:

Mitäs sinulla on Kotiliettä vastaan?

Pitääkö lehden nimi olla joku "Rautakirves", jotta mieskin voi lukea sitä?

Millä ihmeen epälogiikalla päädyit seksuaalisuuteen?

• Valkoparta....

Ajattelin ensin referoida sitä, mutta se on sellainen kokonaisuus, että pitää lukea kokonaisena. Eihän se tarina pitkä ole, kyllä sen voi lukea myyjältä salaa siellä kaupassa.

• Klamm

Heinimäellä on kolme pointtia, jotka tässä muistinvaraisesti ja toivottavasti oikein referoin:

Ensin hän tahallaan ymmärtää väärin bussikampanjan "lopeta murehtiminen" kehotuksen. Hän ihmettelee sitä, että onko ateistin neuvo lapsensa menettäneelle äidille tai muulle vastaavassa tuskaisessa tilanteessa olevalle ihmiselle pelkkä tokaisu "älä murehdi". Heinimäki vihjaa, että kovin on köykäistä ateismin anti kärsivälle ihmiselle.

Toiseksi hän toteaa, että ateistien "jumalaa ei ehkä ole" on jo ikivanha väite, jota jo keskiajan kristityt oppineet pohtivat syvällisesti. Ateistit tulevat siis aikalailla jälkijunassa väitteineen. Sitten hän temppuilee käsitteen "jumala" kanssa, ja toteaa, että on jotenkin tyhmää sanoa jumalasta, että hän on tai ei ole, koska jumalan oleminen on jotain täysin ihmismielen tavoittamattomissa olevaa, eikä "olla" -verbi kuvaa asiaa oikein.

Kolmanneksi hän vihjaa, että ateistit ovat kopioineet "älä murehdi" -juttunsa Jeesukselta, joka kehotti olemaan murehtimatta ja ottamaan oppia taivaan linnuista jne.

Mitään hyvää Heinimäki ei tietenkään bussikampanjassa näe.

• Kössönöm

että semmoista. Miten noin kiltistä ampanjatekstistä saa väännetyksi tuollaista tulkintaa?

• se:

// ...tyhmää sanoa jumalasta, että hän on tai ei ole, koska jumalan oleminen on jotain täysin ihmismielen tavoittamattomissa olevaa, ... //

Eikö sitten ole yhtä tyhmää väittää, että jumala on juuri tietynlainen (kristittyjen, islaminuskoisten jne.)
        Usein vielä röyhkeästi väitetään että oma on oikea, muut vääriä.

• ei kyennyt asiasta mitään esittämään :)

• Turussa...

Jos näin on , olen pettynyt Heinimäkeen. En ole lukenut Kotilieden juttua, joten en voi sanoa mielipidettäni. Minusta bussikampanja oli onnistunut. Valitettavasti teksti ei mennyt mm. Turussa sellaisenaan läpi ja sitä oli muutettava. Se osoitti suurta tietämättömyyttä kaupungin virkailijalta.

• Valkoparta....

"Luulen mainostajien tarkoittavan suurin piirtein sellaista, että koska mitään ruutuvihko kourassa syntejä kyttäävää Jumalaa ei ole olemassa, voimme relata ja nauttia elämästä kaikessa rauhassa.
        Tähän voin pappina sanoa hyvillä mielin, että aamen."

"Kristilllisessä teologiassa Jumalan on ajateltu olevan itse olemassaolo tai olemassaolon perusta. Lauseet "olemassaolo on olemassa", "olemassaolo ei ole olemassa" tai "olemassaoloa tuskin on olemassa" ovat kaikki yhtä yhdentekeviä."

• Valkoparta.... kirjoitti:

"Luulen mainostajien tarkoittavan suurin piirtein sellaista, että koska mitään ruutuvihko kourassa syntejä kyttäävää Jumalaa ei ole olemassa, voimme relata ja nauttia elämästä kaikessa rauhassa.

"Kristilllisessä teologiassa Jumalan on ajateltu olevan itse olemassaolo tai olemassaolon perusta. Lauseet "olemassaolo on olemassa", "olemassaolo ei ole olemassa" tai "olemassaoloa tuskin on olemassa" ovat kaikki yhtä yhdentekeviä."

sinun luomasi jumala on tuollainen. Se on tullut meille kaikille jo ajat sitten selväksi.

Kaksi asiaa kuitenkin ihmetyttää, ensimmäisenä se miten sinä olet kamelikuskien väkivaltauskonnon jumalasta saanut luotua tuollaisen jumalan ja toisena, miksi hakkaat päätäsi seinään tuomalla meille näytille kaiken sen minkä koet jollain tavoin tukevan luomistyötäsi?

PS: plussat siitä että käytät vakionimimerkkiä, se on jo iso askel

• Klamm
        Valkoparta.... kirjoitti:

Heinimäki kirjoitti siis huonommin kuin muistinkaan.

"Luulen mainostajien tarkoittavan suurin piirtein sellaista, että koska mitään ruutuvihko kourassa syntejä kyttäävää Jumalaa ei ole olemassa, voimme relata ja nauttia elämästä kaikessa rauhassa. Tähän voin pappina sanoa hyvillä mielin, että aamen."

Mainostajat eivät tarkoita tuollaista. Eivät edes suurin piirtein. He tarkoittavat, että tuskin on _minkäänlaista_ jumalaa. Olisi aika outoa, jos vapaa-ajattelijat haluaisivat viestittää, että "kyttääjäjumalaa tuskin on, mutta joku kiva jumala saattaa hyvinkin olla".

Toisekseen vaikuttaa siltä, että Heinimäki ei tunne omaa uskontoaan. Tai haluaa tässä kohtaa tarkoituksella unohtaa sen tietyt puolet. Kristinuskon perussanoma kun ei todellakaan ole ollut, että unohda syntisi ja relaa.

Tämä on juuri sitä jumalan käsitteellä vempulointia, jonka avulla Heinimäki yrittää mitätöidä väittämän "jumalaa tuskin on olemassa" ja saada ateistien väitteet näyttämään turhilta tai jopa tyhmiltä. Kummallista. Mistä lähtien kristitylle on ollut yhdentekevää, että todetaanko heidän jumalastaan "hän on olemassa" vai "hän ei ole olemassa"?

• Kössönöm
        Klamm kirjoitti:

"Luulen mainostajien tarkoittavan suurin piirtein sellaista, että koska mitään ruutuvihko kourassa syntejä kyttäävää Jumalaa ei ole olemassa, voimme relata ja nauttia elämästä kaikessa rauhassa. Tähän voin pappina sanoa hyvillä mielin, että aamen."

Mainostajat eivät tarkoita tuollaista. Eivät edes suurin piirtein. He tarkoittavat, että tuskin on _minkäänlaista_ jumalaa. Olisi aika outoa, jos vapaa-ajattelijat haluaisivat viestittää, että "kyttääjäjumalaa tuskin on, mutta joku kiva jumala saattaa hyvinkin olla".

Toisekseen vaikuttaa siltä, että Heinimäki ei tunne omaa uskontoaan. Tai haluaa tässä kohtaa tarkoituksella unohtaa sen tietyt puolet. Kristinuskon perussanoma kun ei todellakaan ole ollut, että unohda syntisi ja relaa.

Tämä on juuri sitä jumalan käsitteellä vempulointia, jonka avulla Heinimäki yrittää mitätöidä väittämän "jumalaa tuskin on olemassa" ja saada ateistien väitteet näyttämään turhilta tai jopa tyhmiltä. Kummallista. Mistä lähtien kristitylle on ollut yhdentekevää, että todetaanko heidän jumalastaan "hän on olemassa" vai "hän ei ole olemassa"?

"Mistä lähtien kristitylle on ollut yhdentekevää, että todetaanko heidän jumalastaan "hän on olemassa" vai "hän ei ole olemassa"?"

- Kirkko julisti vapareitten ja humanistien kampanjan jälkeen jossain lehdessä aivan samanlaisin kirjaimin. JUMALA ON.

• Kössönöm
        Kössönöm kirjoitti:

"Mistä lähtien kristitylle on ollut yhdentekevää, että todetaanko heidän jumalastaan "hän on olemassa" vai "hän ei ole olemassa"?"

- Kirkko julisti vapareitten ja humanistien kampanjan jälkeen jossain lehdessä aivan samanlaisin kirjaimin. JUMALA ON.

http://www.aamuset.fi/arkisto/

22.7. on sivulla 18 mainos, jossa on matkittu bussikampanjaa. Miksi ne ei edes osaa keksiä mitään omaa? No, olihan pillukampanja aika omanlaatuisensa. Joskin sekin oli pikkupojilta kopsattu...

• Valkoparta....
        Klamm kirjoitti:

"Tämä on juuri sitä jumalan käsitteellä vempulointia, jonka avulla Heinimäki yrittää mitätöidä väittämän "jumalaa tuskin on olemassa" ja saada ateistien väitteet näyttämään turhilta tai jopa tyhmiltä."

Heinimäki yrittää vain sanoa, että ateistien jumalkuva on naiivi. Ja niinhän se onkin. Sitä ei tee oikeutetuksi edes se, että fundiskristittyjen jumalkuva myös on naiivi.

Mikä on tuon kampanjan kohderyhmä ? 95% suomalaisista ei uhraa jumalille ajatuksen puolikastakaan. Siitä 5 prosentista toinen puolikas on ateisteja.

• konna

"Tämä on juuri sitä jumalan käsitteellä vempulointia, jonka avulla Heinimäki yrittää mitätöidä väittämän "jumalaa tuskin on olemassa" ja saada ateistien väitteet näyttämään turhilta tai jopa tyhmiltä."

Heinimäki yrittää vain sanoa, että ateistien jumalkuva on naiivi. Ja niinhän se onkin. Sitä ei tee oikeutetuksi edes se, että fundiskristittyjen jumalkuva myös on naiivi.

Mikä on tuon kampanjan kohderyhmä ? 95% suomalaisista ei uhraa jumalille ajatuksen puolikastakaan. Siitä 5 prosentista toinen puolikas on ateisteja.

Pastori Heinimäki venpuloi oman kristillisen jumalkuvansa joksikin ihan muuksi kuin se raamatun mukaan on ja sinä vedät asiasta sellaisen johtopäätöksen, että ateistien jumalkuva on naiivi.

Missähän se vika ihan oikeasti on?

• Kössönöm

Mutta kovasti sinua tuntuu kuitenkin kiinnostavan kampanja, josta et ole kiinnostunut:)

• Valkoparta....
        konna kirjoitti:

Pastori Heinimäki venpuloi oman kristillisen jumalkuvansa joksikin ihan muuksi kuin se raamatun mukaan on ja sinä vedät asiasta sellaisen johtopäätöksen, että ateistien jumalkuva on naiivi.

Missähän se vika ihan oikeasti on?

Mikä vika ? Jos haluaa jankuttaa naiivin jumlakuvan mukaisen jumalan olemassa olemattomuutta, niin ihan rauhassa vaan. Heinimäelläkin lienee oikeus omaan jumalkuvaansa ? Ja oikeus yrittää saada ihmiset ajattelemaan asiaa toisin.

Entä se kohderyhmä ? Kunka moni suomalainen pelkää tehdä syntiä ja rajoittaa siten elämäänsä ?

• Valkoparta....
        Kössönöm kirjoitti:

Mutta kovasti sinua tuntuu kuitenkin kiinnostavan kampanja, josta et ole kiinnostunut:)

Tottakai ateisteilla on jumalkuva. Koska olen sanonut, että kampanja ei kiinnosta minua ?

• Kössönöm

Tottakai ateisteilla on jumalkuva. Koska olen sanonut, että kampanja ei kiinnosta minua ?

"Mikä on tuon kampanjan kohderyhmä ? 95% suomalaisista ei uhraa jumalille ajatuksen puolikastakaan. Siitä 5 prosentista toinen puolikas on ateisteja."

- Kuulut siis tuohon viiden prosentin toiseen puolikkaaseen.

Mistä muuten olet keksinyt nuo prosenttiluvut? Täällä kun niin kovasti väitetään, että Suomi on kristitty maa ja suurin osa suomalaisista uskoo jumalaan, niin sinä nyt sitten ykskaks väitätkin tuollaista.

- Minulla ei ole mitään jumalakuvaa. Se on vain hihhuleiden päässä, ei minun.

• Klamm

Ateisti kuulee elämänsä aikana lukemattomia selityksiä siitä, mitä jumala on ja mitä hän ei ole. Ja siihen soppaan heitti omat mausteensa nyt tuo Heinimäkikin.

Jumala on "olemassaolon perusta". Ok, siinä siis jumalan määritelmä nro 273298. Täytyypä yrittää muistaa tuokin.

Ja kun nuo lukemattomat jumalkuvat (myös islamin, juutalaisuuden ja muiden uskontojen jumalkuvat) laittaa päällekkäin, niin tuloksena on... Niin mitä on tuloksena? Ei ainakaan mitään "jumalkuvaa". Ennemminkin pelkkä merkityksetön sotku, joka ei ole naiivi eikä syvällinen.

• Meingott
        Kössönöm kirjoitti:

"Mikä on tuon kampanjan kohderyhmä ? 95% suomalaisista ei uhraa jumalille ajatuksen puolikastakaan. Siitä 5 prosentista toinen puolikas on ateisteja."

- Kuulut siis tuohon viiden prosentin toiseen puolikkaaseen.

Mistä muuten olet keksinyt nuo prosenttiluvut? Täällä kun niin kovasti väitetään, että Suomi on kristitty maa ja suurin osa suomalaisista uskoo jumalaan, niin sinä nyt sitten ykskaks väitätkin tuollaista.

- Minulla ei ole mitään jumalakuvaa. Se on vain hihhuleiden päässä, ei minun.

Sinulla on jumalakuva, mutta se ei tarkoita että sinun pitäisi uskoa siihen. Itselläni on kuva Joulupukista, vaikken usko häneen. Kaikki, mitä sanot Jumalasta, esim. että hän on sadistinen tai massamurhaaja, tuo esille jumalakuvaasi. Olet omaksunut termejä ympäriltä olevilta ihmisiltä, teoksista ja olet varmasti itsekin muodostanut niitä.

Mitä esim. hra professori Dawkins Jumalasta teoksissaan sanoo, hän tuo esille jumalakuvaansa.

• Kössönöm
        Meingott kirjoitti:

Sinulla on jumalakuva, mutta se ei tarkoita että sinun pitäisi uskoa siihen. Itselläni on kuva Joulupukista, vaikken usko häneen. Kaikki, mitä sanot Jumalasta, esim. että hän on sadistinen tai massamurhaaja, tuo esille jumalakuvaasi. Olet omaksunut termejä ympäriltä olevilta ihmisiltä, teoksista ja olet varmasti itsekin muodostanut niitä.

Mitä esim. hra professori Dawkins Jumalasta teoksissaan sanoo, hän tuo esille jumalakuvaansa.

En ole väittänyt jumalista mitään, mutta niihin uskovista ihmisistä olen kyllä jokusen kommentin laittanut.

• konna

Mikä vika ? Jos haluaa jankuttaa naiivin jumlakuvan mukaisen jumalan olemassa olemattomuutta, niin ihan rauhassa vaan. Heinimäelläkin lienee oikeus omaan jumalkuvaansa ? Ja oikeus yrittää saada ihmiset ajattelemaan asiaa toisin.

Entä se kohderyhmä ? Kunka moni suomalainen pelkää tehdä syntiä ja rajoittaa siten elämäänsä ?

on muuttanut epätoivoissaan oman (raamatussa kerrotun) jumalkuvansa kohti aukkojen jumalaa.

Se on sitä vempulointia, jota Kramm tarkoitti. Ateistin ei tarvitse uskoa minkäänlaisiin jumalkuviin ilman todisteita. Ja siinä asiassa ei ole mitään naiivia.

Oma höperryksesi asian tiimoilta vaikuttaa myös lievästi epätoivoiselta: Jos ette anna jumala-sanallenne mitään merkityksiä tai kaikki merkitykset yhtäaikaa, niin se ei enää ole uskoa vaan vempulointia sanoilla. Mikä taas kuuluu paremminkin semantiikan kuin teologian puolelle.

Kohderyhmä bussikampanjassa? Sellaista asiaako sinä jaksat mietiskellä?

• konna

että vastustamme muiden jumalkuvia, ei tarkoita, että meillä pitäisi olla oma.

• konna
        Meingott kirjoitti:

kritiikissään esille omaa jumalkuvaansa, vaan arvostelee sitä jumalkuvaa, joka esim. raamatussa tai koraanissa on anettu.

Jos se kuva on sadistisen massamurhaajan profiili, niin perustelut väitteelle löytyvät niistä uskonnollista teoksista.

• Valkoparta....
        konna kirjoitti:

on muuttanut epätoivoissaan oman (raamatussa kerrotun) jumalkuvansa kohti aukkojen jumalaa.

Se on sitä vempulointia, jota Kramm tarkoitti. Ateistin ei tarvitse uskoa minkäänlaisiin jumalkuviin ilman todisteita. Ja siinä asiassa ei ole mitään naiivia.

Oma höperryksesi asian tiimoilta vaikuttaa myös lievästi epätoivoiselta: Jos ette anna jumala-sanallenne mitään merkityksiä tai kaikki merkitykset yhtäaikaa, niin se ei enää ole uskoa vaan vempulointia sanoilla. Mikä taas kuuluu paremminkin semantiikan kuin teologian puolelle.

Kohderyhmä bussikampanjassa? Sellaista asiaako sinä jaksat mietiskellä?

En usko, että Heinimäki on epätoivoissaan. Miksi olisi ? "Aukkojen jumala" taas ei sovi yhtään siihen, mitä Heinimäki ajaa takaa. Hän muuten viittaa kirjoituksessaan Mestari Eckhartiin. Kyseinen kirkonmies eli 1260–1327. Eli ihan uudesta näkemyksestä ei ole kyse.

"Kohderyhmä bussikampanjassa? Sellaista asiaako sinä jaksat mietiskellä?"

Juu, sellaista. Kyllähän massiivisella kampanjalla jotakin hyötyä haetaan ? Annetaanhan siinä ihan selkeä neuvo, mitä kannattaa tehdä. Ihan niin kuin lähes kaikki eivät jo toimisi sillä tavalla.

• Valkoparta....
        Klamm kirjoitti:

Ateisti kuulee elämänsä aikana lukemattomia selityksiä siitä, mitä jumala on ja mitä hän ei ole. Ja siihen soppaan heitti omat mausteensa nyt tuo Heinimäkikin.

Jumala on "olemassaolon perusta". Ok, siinä siis jumalan määritelmä nro 273298. Täytyypä yrittää muistaa tuokin.

Ja kun nuo lukemattomat jumalkuvat (myös islamin, juutalaisuuden ja muiden uskontojen jumalkuvat) laittaa päällekkäin, niin tuloksena on... Niin mitä on tuloksena? Ei ainakaan mitään "jumalkuvaa". Ennemminkin pelkkä merkityksetön sotku, joka ei ole naiivi eikä syvällinen.

Jumalastahan kielletään tekemästä kuvaa, mutta eihän sitä porukat usko. Kiellolle on ihan hyvät perusteet, jotka juuri esille toit. "Olemassaolon perusta" on sieltä parhaasta päästä, vaikka varmaankin ajaa harhaan sekin.

• Atte Ateisti

Heinimäen teesien ensimmäinen ja kolmas kohta kumoavat toisensa.

Ensin hän moittii, kun ateistit kehottavat olemaan murehtimatta, mutta muistaa sitten lopussa, että niinhän Jeesuskin sanoi.

Kuinka montaa murheellista Jeesus siis loukkasi.

Yleensä Heinimäki on aika fiksu argumentoija, mutta uskiksen "rusinat pullasta" -tyylille hänkään ei ole näköjään immuuni. Kun viisaus tulee ateistin suusta, se on jotenkin epäilyttävää, mutta sama viesti uskiksen suusta jotenkin kuolematonta jumalaista viisautta.

• Valkoparta....
        Atte Ateisti kirjoitti:

Heinimäen teesien ensimmäinen ja kolmas kohta kumoavat toisensa.

Ensin hän moittii, kun ateistit kehottavat olemaan murehtimatta, mutta muistaa sitten lopussa, että niinhän Jeesuskin sanoi.

Kuinka montaa murheellista Jeesus siis loukkasi.

Yleensä Heinimäki on aika fiksu argumentoija, mutta uskiksen "rusinat pullasta" -tyylille hänkään ei ole näköjään immuuni. Kun viisaus tulee ateistin suusta, se on jotenkin epäilyttävää, mutta sama viesti uskiksen suusta jotenkin kuolematonta jumalaista viisautta.

Ateistit kehoittavat olemaan murehtimatta Jumalaa. Jeesuksen mukaan meidän ei pitäisi murehtia mitään, vaan jättää asiat "herran haltuun". Eli "tapahtukoon sinun tahtosi". Ja se onkin jo hankalampi juttu.

• Thronos
        Klamm kirjoitti:

Viimetalvisessa keskustelutilaisuudessa Heinimäki sanoi mm. näin: "Ehkä joulupukki on olemassa - kulttuuri-ilmiönä. Ehkä Jumalakin on (vain) kulttuuri-ilmiö. En ole erityisen kiinnostunut onko vai ei." Ilmeisesti siis ainakin Heinimäelle on viime talvena jo ollut yhdentekevää....

• Nasse.

Valkoparran jumlasta Nassella on sellainen jumalkuva että se jumala on panteistinen, ei deistinen, vaikka onkin kamelikuskien horinoista pykätty. Tuo jumaluus asuu Valkoparran kuupassa, foliohatun alla ja välillä komentaa Luojaansa kirjoittelemaan sekavia ateismipalstalle.

Toisista julmalista Nassella on toisenlaisia jumalkuvia.

• konna

En usko, että Heinimäki on epätoivoissaan. Miksi olisi ? "Aukkojen jumala" taas ei sovi yhtään siihen, mitä Heinimäki ajaa takaa. Hän muuten viittaa kirjoituksessaan Mestari Eckhartiin. Kyseinen kirkonmies eli 1260–1327. Eli ihan uudesta näkemyksestä ei ole kyse.

"Kohderyhmä bussikampanjassa? Sellaista asiaako sinä jaksat mietiskellä?"

Juu, sellaista. Kyllähän massiivisella kampanjalla jotakin hyötyä haetaan ? Annetaanhan siinä ihan selkeä neuvo, mitä kannattaa tehdä. Ihan niin kuin lähes kaikki eivät jo toimisi sillä tavalla.

ei itsessään ollut mitenkään "massiivinen", maksoikin vain muutamia tuhansia euroja. Massiiviseksi sen on tehnyt sen saama muu media-aika. Mikä ei tietenkään olisi mitenkään mahdollista, jos nuo esittämäsi stetson-menetelmällä aikaansaadut prosenttiluvut pitäisivät paikkansa.

No, Heinimäellä on sitten jokin "sofistikoitunut" käsitys jeesustelusta kuupassaan. Se hänelle suotakoon, mutta hänen hurskastelunsa eivät tee kampanjasta mitenkään epäonnistunutta, pikemminkin päinvastoin.

Keskustelun herättäminen kun saattoi olla Vapaa-ajattelijoiden yksi tavoite tuossa kampanjassaan. Aukkojen jumalaan viittasivat vain nuo "on olemassa olemassaolollaan" -löpinät. Kyllä kristittyjen jumalasta "tiedetään" paljon muutakin. Edellyttäen tietenkin, että pastori vielä antaa oppikirjalleen jotain arvoa. Toisaalta, esiintymisensä esim. ohjelmassa ETN viittaisi siihen, että aika rusinapullaillen hän siihen raamattuunsa suhtautuu.

• Klamm

Ateistit kehoittavat olemaan murehtimatta Jumalaa. Jeesuksen mukaan meidän ei pitäisi murehtia mitään, vaan jättää asiat "herran haltuun". Eli "tapahtukoon sinun tahtosi". Ja se onkin jo hankalampi juttu.

Sinä ja Heinimäki poimitte sieltä Raamatusta Jeesuksen "ottakaa hei rennosti ja jättäkää asiat Herran haltuun" -jutut.

Mutta arvaapa kuka heittää samaisessa kirjassa tällaista juttua:

"Aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut."

Rento meininki, joo... Kun aurinko pimenee ja tähdet putoavat taivaalta (miten hemmetissä se muuten on mahdollista?), niin vihellellään vaan, koska tottakai minä kuulun Jeesuksen valitsemiin ihmisiin.

• Valkoparta....
        Klamm kirjoitti:

Sinä ja Heinimäki poimitte sieltä Raamatusta Jeesuksen "ottakaa hei rennosti ja jättäkää asiat Herran haltuun" -jutut.

Mutta arvaapa kuka heittää samaisessa kirjassa tällaista juttua:

"Aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut."

Rento meininki, joo... Kun aurinko pimenee ja tähdet putoavat taivaalta (miten hemmetissä se muuten on mahdollista?), niin vihellellään vaan, koska tottakai minä kuulun Jeesuksen valitsemiin ihmisiin.

Raamattu on kirja, josta pitää poimia ne rusinat. Mitä pahaa siinä on ? Raamattu pitää sisällään yleismaailmallista viisautta, samaa löytyy muistakin uskonnoista. Kannattaa tutustua niihin, vaikka se onkin työläämpää, kuin etsiä älyttömyyksiä ja vääntää niistä vitsiä.

• Nasse.

Raamattu on kirja, josta pitää poimia ne rusinat. Mitä pahaa siinä on ? Raamattu pitää sisällään yleismaailmallista viisautta, samaa löytyy muistakin uskonnoista. Kannattaa tutustua niihin, vaikka se onkin työläämpää, kuin etsiä älyttömyyksiä ja vääntää niistä vitsiä.

"Raamattu on kirja, josta pitää poimia ne rusinat. Mitä pahaa siinä on ? Raamattu pitää sisällään yleismaailmallista viisautta, samaa löytyy muistakin uskonnoista. Kannattaa tutustua niihin, vaikka se onkin työläämpää, kuin etsiä älyttömyyksiä ja vääntää niistä vitsiä."

Miksi pitää kahlata tonni paskaa, kansanmurhia, kidutusta, uhkailuja, vedenpaisumuksia ynnä muuta sontaa jotta voisi lukea ne muutamat muualta kopioidut hyvät ajatukset?

• Valkoparta....
        Nasse. kirjoitti:

Valkoparran jumlasta Nassella on sellainen jumalkuva että se jumala on panteistinen, ei deistinen, vaikka onkin kamelikuskien horinoista pykätty. Tuo jumaluus asuu Valkoparran kuupassa, foliohatun alla ja välillä komentaa Luojaansa kirjoittelemaan sekavia ateismipalstalle.

Toisista julmalista Nassella on toisenlaisia jumalkuvia.

Wikistä:
        "Panteismin mukaan jumala ei ole persoonallinen eikä transsendenttinen"

En ole tuota mieltä. Maailmankaikkeushan on kangastus, se ei ole todellinen. "Jumala" on äly/tietoisuus.

• Valkoparta....
        Nasse. kirjoitti:

"Raamattu on kirja, josta pitää poimia ne rusinat. Mitä pahaa siinä on ? Raamattu pitää sisällään yleismaailmallista viisautta, samaa löytyy muistakin uskonnoista. Kannattaa tutustua niihin, vaikka se onkin työläämpää, kuin etsiä älyttömyyksiä ja vääntää niistä vitsiä."

Miksi pitää kahlata tonni paskaa, kansanmurhia, kidutusta, uhkailuja, vedenpaisumuksia ynnä muuta sontaa jotta voisi lukea ne muutamat muualta kopioidut hyvät ajatukset?

Vaikka kyllä noita näköjään on kahlattu. Huomaamatta hyviä ajatuksia.

• Kössönöm

Wikistä:
        "Panteismin mukaan jumala ei ole persoonallinen eikä transsendenttinen"

En ole tuota mieltä. Maailmankaikkeushan on kangastus, se ei ole todellinen. "Jumala" on äly/tietoisuus.

kysyt Timothy Kopralta, kun hän avaruuslentonsa jälkeen on Halosen kutsusta tulossa Suomeen, että oliko se kaikki kangastusta, mitä hän näki.

• Valkoparta.....
        Kössönöm kirjoitti:

kysyt Timothy Kopralta, kun hän avaruuslentonsa jälkeen on Halosen kutsusta tulossa Suomeen, että oliko se kaikki kangastusta, mitä hän näki.

Eikös avaruuslentäjiltä tavata kysyä näkyikö siellä Jumalaa ?

• Kössönöm
        Valkoparta..... kirjoitti:

Eikös avaruuslentäjiltä tavata kysyä näkyikö siellä Jumalaa ?

mitä ikinä haluat?

• Valkoparta....
        Kössönöm kirjoitti:

mitä ikinä haluat?

Miksi hän ymmärtäisi kangastuksen päälle enemmän kuin esim. Kössönöm ? Vai saako avaruudessa käydessään "taivaallista" viisautta ?

• Kössönöm

Miksi hän ymmärtäisi kangastuksen päälle enemmän kuin esim. Kössönöm ? Vai saako avaruudessa käydessään "taivaallista" viisautta ?

että maailmankaikkeus on kangastusta? Tiedemiehetkö puhuvat paskaa?

• Valkoparta.....
        Kössönöm kirjoitti:

että maailmankaikkeus on kangastusta? Tiedemiehetkö puhuvat paskaa?

Eivätkö ne ole samaa mieltä ? Materia on aika hötöä ainetta.

• Kössönöm
        Valkoparta..... kirjoitti:

Eivätkö ne ole samaa mieltä ? Materia on aika hötöä ainetta.

että materia on kangastusta. No napautapa vasaralla peukaloosi ja mieti uudelleen.

• Kössönöm kirjoitti:

että materia on kangastusta. No napautapa vasaralla peukaloosi ja mieti uudelleen.

"...että materia on kangastusta. No napautapa vasaralla peukaloosi ja mieti uudelleen."

Tai moskalla foliohattuusi, niin yksi Jumala menettää hetkeksi tietoisuutensa, tai peräti kuolee.

• Kössönöm
        Nas.se kirjoitti:

"...että materia on kangastusta. No napautapa vasaralla peukaloosi ja mieti uudelleen."

Tai moskalla foliohattuusi, niin yksi Jumala menettää hetkeksi tietoisuutensa, tai peräti kuolee.

Kyllä olisi moskalla joskus käyttöä,juu.

• panteisti

ei tasan takuulla ajatella jumalan olevan koko olemassaolo. Silloin kristityt tajuaisivat olevansa samaa voimaa sielua ja ruumista myöten itsekin, ja ainakin mun tietämässäni kristinuskossa ihmisen kuvitellaan olevan jotenkin eri olento kuin jumala, ja jumalan taas joku näkymätön persoonallisuus jolle voi puhua. "Jumala on olemassaolo"-ajatukseen ei mahtuisi edes näkymätön taikajeesus - ja Jeesushan on ihan oikeasti olemassa, mutta aika helkkarin kaukana aika-avaruudessa; sellaiset 2000v tästä taaksepäin.

• Anonyymi00053

"Heinimäelläkin lienee oikeus omaan jumalkuvaansa?"

Varmaan onkin. Mutta Heinimäki on niitä kiihkouskovaisten parjaamia liberaaliteologeja, joiden Jumala on pelkkä epämääräinen abstraktio, jolla ei käytännössä ole mitään merkitystä. Sitä kuvataan esim . lauseella "Jumala on rakkaus", joka ei käytännössä merkitse mitään, on vain tyhjää sanahelinää. Ja hän sitten vielä väittää ateistien jumalakuvaa naiiviksi. Hänen jumalansa taas on merkityksetön, ainakin suurimman osan kiihkouskovaisten mielestä. Mikä Jumala se sellainen on, joka ei vastaa rukouksiin, ei tuomitse synnintekijöitä, ei vaikuta mitenkään todellisuuteen jne. Jumalasta on pitänyt tehdä abstrakti eli käytännössä olematon, koska "vanhanajan" Jumala on tullut loogisesti mahdottomaksi.

Minä olen ateisti eikä minun jumalakuvani ole minkäänlainen, koska häntä ei edes ole olemassa.

• Meingott

On vääryys lähteä kritisoimaan bussikampanjaa!

• sczklamydiaköå

ei ole vääryyttä, kritiikissä voisi tosin olla jotain järkeäkin.

• kun kerran Heinimäkikin asiaa käsittelee Kotiliesi lehdessä.

Onkohan Valkoparralla nyt hihna lopullisesti lähtenyt luistamaan ja logiikan alkeetkin kääntyneet foliohatun alla aivan kohti lampaan saparoa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      68
      2342
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      244
      2304
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1528
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      30
      1346
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      58
      1340
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1299
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1220
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      81
      998
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      989
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      989
    Aihe