Toisaalta pöhkö kysymys,kun ei kaiketi ole määritelmiä,millainen on 70-80- vuotias nykyihminen.
Tuntuuko pahalta,keljulta sanoa itseään vanhaksi ja mikä,kuka on vanhus.
Puhutaan fyysisestä iästä ja henkisestä iästä,ovatko ne höpön-höpöä.... vai miten koet sen asian.
Miten olet muuttunut viime vuoden tai viiden viimeisen vuoden aikana,jos olet.
Ilmeisesti "alan" itse vanheta,kun viime aikoina tällaisia aatoksia.(täytän ensi vuonna 70 vuotta.)
Tuleeko teille sellaisia mieleen; enhän minä niin vanha kuin yleensä ikäiseni jne.
Jos ikäänne kysytään,onko vaikeaa sanoa ,numerollinen ikänsä,mutta perään jatkaen: Enhän minä henkisesti.....
Utelen tällaisia,jotta voisin sitten todeta,olenko itse "normaali."
Oletko niin vanha
51
354
Vastaukset
- vielä nuori
kattaa kyllä melkoisen laajan ryhmän. En koskaan ole ajatellut , että pitäisi tuntemuksissaan omasta iästään luokitella itsensä nor tai abnormaaliksi.
Se on niin itsestään selvä asia.
Tunnen itseni nuoreksi henkisesti. Fyysinen suorituskyky on 2-30 kymppisestä alentunut.
Kysyt onko vaikea sanoa ikäänsä? Ja selittelenkö ...ei, ei ikäni suhteen olen tyytyväinen tähän ikäkauteen.
Kun en näe mitään syytä kokea ikääni negatiivisena asiana, kun tätä aikaa elämässäni elän---- ja nautin olemassaolostani.- helekatin
hyvä on tääkin...mutta sitä minä vaan,että,pitäskö jossain kohassa tulla sellanen auvo-euforinenkin.
Ja normaalin rajoilla,siinä ja siinä,kulen minäkin. sen ikänsä voi tunnustaa, ja kyllä sen jo meidän ikäisistä näkee, että ei tässä rippikoululaisia olla. Se että oltaisiin nuoria, on ihan kuvitelmaa, katso vaikka sieltä eteisen peilistä. Sanotaan niin, että se on jo paljon , jos olemme virkeitä mieleltämme, ja sen verran hyväkutoisia, että selviämme arjen askareista. se riittää loistavasti ainakin minulle. Ja se ikähän on sellainen juttu, että sitä ei ole kukaan vääryydellä hankkinut.
- *Kukkahame*
marja-liisa41 kirjoitti:
sen ikänsä voi tunnustaa, ja kyllä sen jo meidän ikäisistä näkee, että ei tässä rippikoululaisia olla. Se että oltaisiin nuoria, on ihan kuvitelmaa, katso vaikka sieltä eteisen peilistä. Sanotaan niin, että se on jo paljon , jos olemme virkeitä mieleltämme, ja sen verran hyväkutoisia, että selviämme arjen askareista. se riittää loistavasti ainakin minulle. Ja se ikähän on sellainen juttu, että sitä ei ole kukaan vääryydellä hankkinut.
Olen aivan oikean ikäinen, kunto on hyvä liikun paljon kävellen käyn uimahallissa, autoilen, vierailen, shoppailen, ihan tunnen olevani oikean ikäinen.
En kilpaile kenenkään kanssa, harrastan mitä milloinkin harrastusten parissa meitä 5 naisen porukka ja virkeitä kaikki, no jotain pientä silloin tällöin itse kullakin, se vaan ei tunnu missään, ovat olleet ohimenevää laatua.
Sairauksia on ollut mutta kai nekin kuuluu elämään. - voi jos
*Kukkahame* kirjoitti:
Olen aivan oikean ikäinen, kunto on hyvä liikun paljon kävellen käyn uimahallissa, autoilen, vierailen, shoppailen, ihan tunnen olevani oikean ikäinen.
En kilpaile kenenkään kanssa, harrastan mitä milloinkin harrastusten parissa meitä 5 naisen porukka ja virkeitä kaikki, no jotain pientä silloin tällöin itse kullakin, se vaan ei tunnu missään, ovat olleet ohimenevää laatua.
Sairauksia on ollut mutta kai nekin kuuluu elämään.voisi olla vielä nuori.(muistattehan sen fogsin),mutta ei.Pääni painuu,harmaantuu.
Vanhuus joutuu mulle.Elon ilta hiljenee.iän illan tullen. Silloin sävel muinoinen,
mieleheni uudelleen tuopi kevät-(nuoruus aikaa) voi jos kirjoitti:
voisi olla vielä nuori.(muistattehan sen fogsin),mutta ei.Pääni painuu,harmaantuu.
Vanhuus joutuu mulle.Elon ilta hiljenee.iän illan tullen. Silloin sävel muinoinen,
mieleheni uudelleen tuopi kevät-(nuoruus aikaa)Olen 71v ja se on ihan hyvä ikä.. Nuorempana ,usein miettii,että miltä näyttää ym. turhaa..Nyt pistää vatteet päälle ja menoksi,ihan sama,mitä muut ajattelevat..sehän on heidän asiansa. Tässä iässä ,osaa jo arvostaa,oikeita asioita,terveyttään ja jaksamistaan..Välillä tulee mieleen,että pitää heittää pois turhia,kun ei tiedä, koska on se viimeinen päivä..Myös sellainen ajatus iskee päähän,pieni pelko,ettei joudu sairaalassa kitumaan ,vuosikausia.. Siis minä ajattelen,kun mieheni oli 7 vuotta sairaalassa,käännettiin ,syötettiin ym..eikä
häneen saanut edes katsekontaktia..semmoista en haluaisi itselleni tapahtuvan..
Nyt vain huolehditaan,että pysymme pirteänä,päivästä toiseen.. ILOA! t.Irkku
Pojat kertoo, että oma ikä tulee konkreettisesti vastaan, kun tapaa rollaattoria työntävän entisen tyttöystävän.
Saman kokee, kun katsoo itseään rehellisestä peilistä.
Henkisestihän voi aina itseään pettää, mutta totuus tule siinäkin esille, kun lukee lehdestä, kuinka ikäihminen loukkasi itsensä ja se ikähminen oli kuitenkin paljon nuorempi kuin minä.- sen uudempi
nimitys onkin kävelyteline.Aika hassuu,niinkun telineilläkö pitäs kävellä.
- Katleija-1
Välillä tuntuu, että sana vanha pitäisi kokonaan poistaa ikäihmistä puhuttaessa, siihen on tullut meille miinusmerkkinen lisäarvo. Tai oikeastaan kyllähän vanhoja on ympärillämme, mutta harva sanoo itsestään vanhaksi. Oikeastaan vanhat ihmiset tulevat aina vaan vanhemmiksi.
Kysykääpäs parikymppisiltä ovatko meidän ikäisemme vanhoja, vastauksen tiedätte. Tai sitten, jos vielä muistamme nuoruudestamme minkä ikäisiä ihmisiä vanhoina pidimme.
Kyllä minä olen ikäni puolesta vanha, koska seuraavaksi täytän 73 vuotta. Se onkin sitten eri asia tunnenko itseäni vanhaksi. En nyt viitsi alkaa perustelemaan, mitä vielä teen ja harrastan, mutta marjametsässä tarpominen tuntui hankalammalta kuin 20 v sitten.
Kyllä vanha sanaa käytetään nuorempien keskuudessa iästä puhuttaessa: kuinka vanha olet, kolmekymppiä täytin, mää oon viiden vanha jne. Sanalla on ihan eri merktys tässä käytössä, kun siinä mistä nyt keskustelemme.
Tästä pohdinnastamme totean, että yksilölliset erot ovat suuret tässä ikäluokassa 70 . Tietysti jos tällä palstalla kirjoittaa kymmenen vuotta nuorempana, keskimäärin nuorekkaampi on. Terveellisillä elämäntavoilla voimme itse paljon vaikuttaa vointiimme, mutta itsestä riippumattomiakin tekijöitä on paljon ja ne vaihtelevat ”miestä myöten”. - päivi*
Katleija-1 kirjoitti:
Välillä tuntuu, että sana vanha pitäisi kokonaan poistaa ikäihmistä puhuttaessa, siihen on tullut meille miinusmerkkinen lisäarvo. Tai oikeastaan kyllähän vanhoja on ympärillämme, mutta harva sanoo itsestään vanhaksi. Oikeastaan vanhat ihmiset tulevat aina vaan vanhemmiksi.
Kysykääpäs parikymppisiltä ovatko meidän ikäisemme vanhoja, vastauksen tiedätte. Tai sitten, jos vielä muistamme nuoruudestamme minkä ikäisiä ihmisiä vanhoina pidimme.
Kyllä minä olen ikäni puolesta vanha, koska seuraavaksi täytän 73 vuotta. Se onkin sitten eri asia tunnenko itseäni vanhaksi. En nyt viitsi alkaa perustelemaan, mitä vielä teen ja harrastan, mutta marjametsässä tarpominen tuntui hankalammalta kuin 20 v sitten.
Kyllä vanha sanaa käytetään nuorempien keskuudessa iästä puhuttaessa: kuinka vanha olet, kolmekymppiä täytin, mää oon viiden vanha jne. Sanalla on ihan eri merktys tässä käytössä, kun siinä mistä nyt keskustelemme.
Tästä pohdinnastamme totean, että yksilölliset erot ovat suuret tässä ikäluokassa 70 . Tietysti jos tällä palstalla kirjoittaa kymmenen vuotta nuorempana, keskimäärin nuorekkaampi on. Terveellisillä elämäntavoilla voimme itse paljon vaikuttaa vointiimme, mutta itsestä riippumattomiakin tekijöitä on paljon ja ne vaihtelevat ”miestä myöten”.Tämän päivän hauska juttu. Olin ostanut Tämän syksyn mallistoa Marimekon Unelma puseron, sellaisen aika suurikukallisen ja värikkään. Menin cittariin ja miten kävi kassalla, tyttö alkoikin puhua minulla venäjää, sanoin puhun suomea, ei mennyt perille, vasta kun näytin plussa-korttia tyttö alkoi punehtua ja pyysi anteeksi.
Ilmeisesti näytin nuorekkaalta farkuissa varsin kauniin puseron ansiosta .
Vaatteilla kyllä saa peitettyä ikäänsä. Aamuisin kun heräilen mietin mistähän tänään kolottaa, sängyssä venyttelyä ja sitten huomattavasti varovaisemmin sängyn reunalla istumisen jälkeen jaloille. Joka aamu pitäisi muistaa kiittää että saa herätä "terveenä" päivän touhuihin. Mobilat auttaa kolotuksiin ja Magnesiun pillerit lihaskramppeihin ja suonenvetoon.
Ja sitten menoksi kuka minnekin miettien mikä on tämän päivän sävel. - juttu?
päivi* kirjoitti:
Tämän päivän hauska juttu. Olin ostanut Tämän syksyn mallistoa Marimekon Unelma puseron, sellaisen aika suurikukallisen ja värikkään. Menin cittariin ja miten kävi kassalla, tyttö alkoikin puhua minulla venäjää, sanoin puhun suomea, ei mennyt perille, vasta kun näytin plussa-korttia tyttö alkoi punehtua ja pyysi anteeksi.
Vaatteilla kyllä saa peitettyä ikäänsä. Aamuisin kun heräilen mietin mistähän tänään kolottaa, sängyssä venyttelyä ja sitten huomattavasti varovaisemmin sängyn reunalla istumisen jälkeen jaloille. Joka aamu pitäisi muistaa kiittää että saa herätä "terveenä" päivän touhuihin. Mobilat auttaa kolotuksiin ja Magnesiun pillerit lihaskramppeihin ja suonenvetoon.
Ja sitten menoksi kuka minnekin miettien mikä on tämän päivän sävel.Joko ne kaupoissa puhuu puseroille!
- pointtia
päivi* kirjoitti:
Tämän päivän hauska juttu. Olin ostanut Tämän syksyn mallistoa Marimekon Unelma puseron, sellaisen aika suurikukallisen ja värikkään. Menin cittariin ja miten kävi kassalla, tyttö alkoikin puhua minulla venäjää, sanoin puhun suomea, ei mennyt perille, vasta kun näytin plussa-korttia tyttö alkoi punehtua ja pyysi anteeksi.
Ja sitten menoksi kuka minnekin miettien mikä on tämän päivän sävel.onko kaikki vanhemmat ihmiset siellä suomalaisia, nuoremmat venäläisiä? Vai onko tuollainen suurikukkainen pusero venakkojen maun mukainen?
- lehdestä
pointtia kirjoitti:
onko kaikki vanhemmat ihmiset siellä suomalaisia, nuoremmat venäläisiä? Vai onko tuollainen suurikukkainen pusero venakkojen maun mukainen?
että 70v. vanhus teki sitä tai tätä, niin se joskus hätkähdyttää. Olenko minäkin nyt 75 vuotiaana vanhus? Vasta pari vuotta sitten tajusin että ikää tulee kun ryppyjä ilmestyi ylähuulen yläpuolelle ja nyt vuosi sitten muutamia harmaita hiuksia.
En tunne itseäni vielä vanhaksi vaikka tiedän ja järki sanoo että olen.
En lähde ulos ilman huulipunaa ja yritän pukeutua muodikkaasti vaikka ei se enää ole helppoa Suomessa. Tyttömäiseltä en halua näyttää enkä myöskään mummomaiselta.
Onneksi on ollut ruumiillista terveyttä mutta olen joutunut kärsimään henkisesti monista traagillisista tapahtumista elämän aikana.
Harrastan monia asioita, mutta väsymyksen tähden on vetäydyttävä pian pois muutamista.
Iltaisin nukkumaan mennessä tulee nuo surut ja murheet mieleen joten unen puute se sitten tuleekin nopeuttamaan tätä vanhenemista vielä entisestään.
Tutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista kärsii univaikeuksista. - päivi*
pointtia kirjoitti:
onko kaikki vanhemmat ihmiset siellä suomalaisia, nuoremmat venäläisiä? Vai onko tuollainen suurikukkainen pusero venakkojen maun mukainen?
Naapurimaan kansalaiset saapuvat viikonloppuisin runsain määrin ostoille Kymenlaaksoon. Kotkan ja Lappeenrannan marketit täyttyvät kaikenikäisistä matkalisista ja kauppa käy kun siimaa vaan. HUOM! kyllä he ovat paremmin pukeutuneita kun oman seutukunnan daamit ja herrat ikään katsomatta.
Suurikukkaiset puserot ovat hitti tuote Keski-Euroopan markkinoilla joka nyt on sitten rantautunut Marimekon valikoimiin. - Marimekon
päivi* kirjoitti:
Naapurimaan kansalaiset saapuvat viikonloppuisin runsain määrin ostoille Kymenlaaksoon. Kotkan ja Lappeenrannan marketit täyttyvät kaikenikäisistä matkalisista ja kauppa käy kun siimaa vaan. HUOM! kyllä he ovat paremmin pukeutuneita kun oman seutukunnan daamit ja herrat ikään katsomatta.
Suurikukkaiset puserot ovat hitti tuote Keski-Euroopan markkinoilla joka nyt on sitten rantautunut Marimekon valikoimiin.tylsiin vaatteisiin.Oletko niitä rouvia,jotka Ratian nimen mukaan ostaa vaatteensa. Venäläiset kyllä ostaa,on hienoa kun on ratiaa päällä,olevinaan hienoa.
- capt.cöpenick*
lehdestä kirjoitti:
että 70v. vanhus teki sitä tai tätä, niin se joskus hätkähdyttää. Olenko minäkin nyt 75 vuotiaana vanhus? Vasta pari vuotta sitten tajusin että ikää tulee kun ryppyjä ilmestyi ylähuulen yläpuolelle ja nyt vuosi sitten muutamia harmaita hiuksia.
En tunne itseäni vielä vanhaksi vaikka tiedän ja järki sanoo että olen.
En lähde ulos ilman huulipunaa ja yritän pukeutua muodikkaasti vaikka ei se enää ole helppoa Suomessa. Tyttömäiseltä en halua näyttää enkä myöskään mummomaiselta.
Onneksi on ollut ruumiillista terveyttä mutta olen joutunut kärsimään henkisesti monista traagillisista tapahtumista elämän aikana.
Harrastan monia asioita, mutta väsymyksen tähden on vetäydyttävä pian pois muutamista.
Iltaisin nukkumaan mennessä tulee nuo surut ja murheet mieleen joten unen puute se sitten tuleekin nopeuttamaan tätä vanhenemista vielä entisestään.
Tutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista kärsii univaikeuksista.66v. vanhus eksyi metsään. Joku kyseli yleisönsastokirjoituksessa vanhusnimikkeen käyttöä.
- kuka lienenkin
pointtia kirjoitti:
mieleeni. Hymyilytti hieman tämän asiakkaan reagointi myyjän käyttäytymiseen. Taisi luulla venakoksi myyjä asiakasta. Ei tainnut olla iän kanssa mitään tekemistä.
Kuinka herkästi me toivommekaan näyttävämme 40-vuotiailta. Se on niin inhimillistä.
- ei sana vanha
loukkaa, en ainakaan minä pidä sitä loukkaavana.
Olen selkeästi vanhentunut viimeiset viisivuotta, olin noin kuuskytviisi kun huomasin vanhentuvani.
Tuli sydän oireita leikkauksineen, en ole yhtään nuorentunut vaikka sain neljä uutta avattua suonta.
Nyt pettää jalat, turpoaa, ovat kipeitä ja kävely kivuliasta.
Vanhaksi tulo ei ole hauskaa eikä helppoa, mutta se on väistämätön prosessi meille jokaiselle.
Jostain syystä silti olen elämääni tyytyväinen, tunnen eläneeni täysillä, saaneeni kaiken, minkä ihmiselle elämä voi suoda.- Tähdykkä
Rehellinen kun olen niin minäkin olen vanha, jos puhutaan viidestä viime vuodesta on liikunta kykyni huonontunut huomattavasti nivelrikon takia,
silti en haluaisi että käsitellään seniilinä vanhuksena sitä en tunnusta olevani,
nuoremmat sisarukseni ja lapseni kyllä saavat tuntemaan itseni vanhaksi juuri liikkumiseni vuoksi mutta onneksi henkisesti tunnen olevani normaali, mitä se sitten tarkoittaakin, turhaa tav araa on nyt tarkoitukseni poistaa ettei jää niin paljon jälkeeni toisille ylimääräistä työtä. Myös minä niinkuin Irkku toivon etten tarvitsisi maata kauan sairaalassa, siellä työskennelleenä tiedä kuinka ikävää se on ,vaan sitä emme voi päättää itse se on Luojamme käsissä. - kaikki*
Tähdykkä kirjoitti:
Rehellinen kun olen niin minäkin olen vanha, jos puhutaan viidestä viime vuodesta on liikunta kykyni huonontunut huomattavasti nivelrikon takia,
silti en haluaisi että käsitellään seniilinä vanhuksena sitä en tunnusta olevani,
nuoremmat sisarukseni ja lapseni kyllä saavat tuntemaan itseni vanhaksi juuri liikkumiseni vuoksi mutta onneksi henkisesti tunnen olevani normaali, mitä se sitten tarkoittaakin, turhaa tav araa on nyt tarkoitukseni poistaa ettei jää niin paljon jälkeeni toisille ylimääräistä työtä. Myös minä niinkuin Irkku toivon etten tarvitsisi maata kauan sairaalassa, siellä työskennelleenä tiedä kuinka ikävää se on ,vaan sitä emme voi päättää itse se on Luojamme käsissä.paikat vielä pelaa ihan kuin ennenkin, ja kuulema loppuun asti!
On siinäkin riesa :D
- Vakinikki
Paikoin ja ajoittain eri-ikäinen oon. Välillä tuntee itsensä Metusalemin ikäiseksi, sitten taas ihan penskaksi tai joksikin siitä väliltä. Kyllä henkinen ja fyysinen ikä ihan tosia termejä ovat, mitä kaikkea henkinen ikä sitten sisällään pitääkin.
No, jotenkin en miellä itseäni 7-kymppiseksi. Kai mittailen ikääni äitini habitukseen, hän kun oli tässä iässä jo niin wanha! Pukeutui täti- ja mummomaisesti, oli tasainen luonne, semmoinen turvallinen köökihenki. Minä olen saikkaroinut ja huidellut läpi elämän, syttynyt ja sammunut - jotenkin tuntuu, ettei ns. valmista minusta ikinä tule. Kai 7-kymppisen pitäisi joteskin alkaa olla koossa, valmis oma itsensä?
Ei, en noin 90-prosenttisesti ole tämän ikäinen. Kuten sanoin, jokin minussa tosin on Hirmu Wanhaa, mutta toisessa ääripäässä ihan raakiletta, sikiöö...Ota nyt tuostakin selko. Enkä ota.- sepustukseis,
tietysti,kun tunnen ihan samoja aatoksia ittessäin,jos yleensä aattelenkaan.
Samanlainen hulivili oon välillä,mut tuosta Metusalemista en tiiä,kyllä se...vai hänkö,tais jo ihan muumioks jumittunu olla. No,mistäpä sitäkää tietää,kun ei kerinny tutustuu.
Mutta jos vakavasti puhun,niin ihan tämän vuoden aikana hoksasin,että vanhenenhan minäkin,pientä krämppää alkaa ilmetä,mutta onneks vasta pientä.
Sen verran "ulkokorree" halluun olla,etten valokuviin ehdoin tahdoin mee.Kyllä mennee viimesetkin kuvitelmat tästä ikuisesta murrosikäsestä,kun kattoo sitten valokuvasta,että mikähän mummoparka tuossaki kököttää ja hoksaa,että...perhana,sushan se siinä.
Mutta...kiva on olla tällanen höperö.
Joku vois tehä hienosti analyysin,että mulla on ikuinen identiteettikriisi.
Yks harmin aihe kuitenkin tässä ns.vanhenemisessa,että mistähän syystä ei kymmenen sentin korkokengillä ennnää pysty koikkelehtimaan. Se se kyllä oliski näky!! - minusta valokuvan
sepustukseis, kirjoitti:
tietysti,kun tunnen ihan samoja aatoksia ittessäin,jos yleensä aattelenkaan.
Samanlainen hulivili oon välillä,mut tuosta Metusalemista en tiiä,kyllä se...vai hänkö,tais jo ihan muumioks jumittunu olla. No,mistäpä sitäkää tietää,kun ei kerinny tutustuu.
Mutta jos vakavasti puhun,niin ihan tämän vuoden aikana hoksasin,että vanhenenhan minäkin,pientä krämppää alkaa ilmetä,mutta onneks vasta pientä.
Sen verran "ulkokorree" halluun olla,etten valokuviin ehdoin tahdoin mee.Kyllä mennee viimesetkin kuvitelmat tästä ikuisesta murrosikäsestä,kun kattoo sitten valokuvasta,että mikähän mummoparka tuossaki kököttää ja hoksaa,että...perhana,sushan se siinä.
Mutta...kiva on olla tällanen höperö.
Joku vois tehä hienosti analyysin,että mulla on ikuinen identiteettikriisi.
Yks harmin aihe kuitenkin tässä ns.vanhenemisessa,että mistähän syystä ei kymmenen sentin korkokengillä ennnää pysty koikkelehtimaan. Se se kyllä oliski näky!!vakavan ja surullisen näköisen niin läheltä että pienikin ryppy näkyi.
Vasta nähtyäni tuon kuvan järkytyin todella, sillä olin kuvitellut itseäni nuoremman näköiseksi. Siitä lähtien olen varmaan vanhentunut, koska tiedän nyt miten toiset näkevät itseni.
Peilikuvani ei kai näytä todellisuutta, koska se varmaan valheellisesti nuorentaa minua.
Tässä vaan varoitus: Älkää antako kuvata liian läheltä eikä vakavan näköisenä.
Hymyilkää edes vähän, joten näytätte "pehmeämmältä" - valitettavasti
minusta valokuvan kirjoitti:
vakavan ja surullisen näköisen niin läheltä että pienikin ryppy näkyi.
Vasta nähtyäni tuon kuvan järkytyin todella, sillä olin kuvitellut itseäni nuoremman näköiseksi. Siitä lähtien olen varmaan vanhentunut, koska tiedän nyt miten toiset näkevät itseni.
Peilikuvani ei kai näytä todellisuutta, koska se varmaan valheellisesti nuorentaa minua.
Tässä vaan varoitus: Älkää antako kuvata liian läheltä eikä vakavan näköisenä.
Hymyilkää edes vähän, joten näytätte "pehmeämmältä"viimeistään valokuva kertoo , että hupsun haavetta on se, että muka ikäistänsä nuorempi on!
Melkein sain härtslaagin, kun uusi passikuva eteeni annettiin, enhän nyt minä tuo voi olla? Ihan oli pulimummon näköinen, pelottava ilmestys... hui kamala, niin paljon se totuus koski, etten enää valokuvattavaksi suostu... jää edes joku kuvitelma itselle, kun vain vanhoja kuvia katselee! - pystyyn...
valitettavasti kirjoitti:
viimeistään valokuva kertoo , että hupsun haavetta on se, että muka ikäistänsä nuorempi on!
Melkein sain härtslaagin, kun uusi passikuva eteeni annettiin, enhän nyt minä tuo voi olla? Ihan oli pulimummon näköinen, pelottava ilmestys... hui kamala, niin paljon se totuus koski, etten enää valokuvattavaksi suostu... jää edes joku kuvitelma itselle, kun vain vanhoja kuvia katselee!onhan monican laihdutusketju, kuka vetämään???
- pilvi*
valitettavasti kirjoitti:
viimeistään valokuva kertoo , että hupsun haavetta on se, että muka ikäistänsä nuorempi on!
Melkein sain härtslaagin, kun uusi passikuva eteeni annettiin, enhän nyt minä tuo voi olla? Ihan oli pulimummon näköinen, pelottava ilmestys... hui kamala, niin paljon se totuus koski, etten enää valokuvattavaksi suostu... jää edes joku kuvitelma itselle, kun vain vanhoja kuvia katselee!kamerakun on niin nopea,että se vangitsee ilmeetkin joita ei silm ehdi nähdä:D
On tieteellisesti todettu! Ollaan vaan rauhassa omana itsenämme. Nauretaan kameroille ja peileille. - päivi*
pilvi* kirjoitti:
kamerakun on niin nopea,että se vangitsee ilmeetkin joita ei silm ehdi nähdä:D
On tieteellisesti todettu! Ollaan vaan rauhassa omana itsenämme. Nauretaan kameroille ja peileille.Valokuvaaja, taide- ja sosiaalikasvattaja Minna Savolainen on tuonut esiin, miten Valokuvat voimauttavat kuvien katsojia. Kohdallani sen olen todennut totta olevan. Selaillessa vanhoja valokuvia, muistellessa tapahtumia joissa niitä on otettu suorastaan tulee pakahduttavan lämmin olo. Kannattaa kokeilla alamaissaolon päivinä. Valokuva voimauttaa, antaa voimaa nähdä asioita monelta eri puolelta siinä ajassa jossa valokuva on otettu.
Ellette usko, menkää kirjastoon ja lainatkaa kirja, Maailman ihanin tyttö, tulette vakuuttuneeksi asiasta Miten elämän kaltoinkohtelema nuori näkee itsensä kauniina ja tasa-arvoisena elämässä. Valokuva nostaa itsetuntoa ja kannustaa nuoren pyrkimystä itsenäiseen elämään. Kirjassa valokuvatut nuoret toteavat kuin yhdestä suusta, voinko minä olla tuo henkilö, olenko noin upea nuori.
Enemmän paperivalokuvia!!! - Vakinikki
pystyyn... kirjoitti:
onhan monican laihdutusketju, kuka vetämään???
Joten tässä ennekkoilmoitus, rupean nyt avausta laatimaan, moikka hetkeksi.
- vanhenevien palstoilla
puheenaiheeksi "rakkauteen",seksiin ja erotiikkaan liittyviä aiheita,koska oletettaneen,etteivät ne monellakaan ole enää päällimmäsiä asioita elämässä.Tai sitten kansanluonteeseen kuuluvasta häveliäisyydestä niitä kartetan,tai yksinkertaisesti ne tunteet,halut,ovat monella kuolleet,tai ne mukavat hommat on jouduttu lopettamaan joistain syistä.
Sehän on selvä,että itse seksi ei aina liene tärkeää,mutta toisen läheisyydestä saatu hyvä tunne on.
Mutta onhan seksi,erotiikka, yksi elämän kantavista voimista,hauskoista asioista.Eihän tällainenkaan rakkaus ole iästä kiinni.Voi olla eliksiiri tai.....riesa.
No,sen kummempia pohtimatta kuitenkaan enempää,kirjoitan tähän tämän koskettavan runon "Laulu rakkaudesta" tähän.
Kirjoittaja on Eeva Kilpi,suomalainen kirjailija-runoilija-rakkauden-papitar.
Laulu rakkaudesta.
Ja eräänä päivänä
me koukistumme toistemme ympärille
ja naksahdamme lukkoon emmekä irtoa enää,
sinun kulumavikasi minun kihtiini kietoutuneena,
minun mahahaavani sinun sydänvikasi vieressä,
ja reumatismini sinun noidannuoltasi vasten,
emme erkane konsana ei.
Ja rakas,sinä unohdat rytmihäiriösi,hengenahdistuksesi
ja kuolion
joka sydämessäsi jo on
ja minä unohdan katarrini,levottomat jalkani
ja sen alituisen kalvamisen vasemmalla puolella
ja tulkohon hallat ja harmit ja muut.
Minun rintani tyhjät ja litteät
ota käsiisi rakas
sillä eräänä päivänä kun katsot ne riippuvat pitkinä,
rakastatko silloin minua?
tula tuulan tuli tuli tei?
Herra,opeta meitä hyväksymään vanhojen rakkaus,
nuorten rakkaus,keski-ikäisten ihmisten rakkaus,
rumien rakkaus,lihavien rakkaus,köyhien rakkaus,
huonosti puettujen rakkaus
ja yksinäisten rakkaus.
Opeta meitä hyväksymään rakkaus,
me niin pelkäämme sitä.
Ja sinä otat käsiisi minun rintani,
minun venyneet litteät rintani
ja kosketat huulillasi kurttuisia nipukoita
Ja kaihi silmissäsi sinä sairaspaikkaa odotellessasi
hapuilet sokeana luokseni,
tunnustelet minua käsimielin.
Tunnustele vaan:
kaikkien näiden ryppyjen alla se olen minä,
tähän valepukuun elämä meidät viimein pakotti,
mesimarjani,pulmuni,pääskyni mun.
Ja minun kyhmyni painautuvat sinun kuoppiisi,
sinun ryppysi minun uurteisiini
ja kärsimysten äärellä minä rukoilen hiljaa kuolemaasi.
On kirkkaana päivä ja ilta.- pilvi*
Pitäydyn mieluimmin Kilven runon hienoudessa. On hetkiä jolloin voimme noin kokea.
Toki runoilijalla on armoitettu kyky tuntea, ja pukea sanoiksi elämän kauneutta!
Toki elämä on realismia, hauskaakin ja huumorin värittämää, seksissäkin, monta kertaa helpompaakin, kuin suuret odotukset. Nuo hetket, jolloin kokee jotakin suurta, kahden ihmisen rakkauselämässä, eivät tule hakemalla! Ne vain syntyvät kun ihminen on herkimmillään.--- Siinä ei tarvita sanoja. - ukkokullan
voi antaa mennä menojaan,jos on mennäkseen.
Kyllä sitä akkakultakin rakkautta löytää eikä tartte niin omaakaan aina olla.
Just liika omiminen saattaakin karkottaa,ja jos ei kotoo saa,saa sitä muualta. - päivi*
Runo on runo, pitkälti vanhenemisen ja rakkauden kaipuun ylistyslaulu. Runon tavoin toivoo edes pieneltä osin sen sanoman tavoittavan jokaista vanhenevaa henkilöä. Hetkellisesti runo voi luoda mielikuvan elämää mullistavista toiveista, joiden toteutuminen on kyseenalaista. Ei pidä mennä kaikkeen mukaan, toiveet voivat olla turhia vaikka runon sanoma muuta tuo esiin ja uskottelee.
- pilvi*
Ketkä me? Onko kysymyksessä provokaatio, vai sisäpiirin hauskuttelu-uteliaisuus!
Törkeää siinä tapauksessa! - nimenomaan
päivi* kirjoitti:
Runo on runo, pitkälti vanhenemisen ja rakkauden kaipuun ylistyslaulu. Runon tavoin toivoo edes pieneltä osin sen sanoman tavoittavan jokaista vanhenevaa henkilöä. Hetkellisesti runo voi luoda mielikuvan elämää mullistavista toiveista, joiden toteutuminen on kyseenalaista. Ei pidä mennä kaikkeen mukaan, toiveet voivat olla turhia vaikka runon sanoma muuta tuo esiin ja uskottelee.
ei mitään kaipauslauluja ja kuvitelmia rakkaudesta luonut,minusta tuntuu,että hän kirjoitti omasta elämästään.
Onhan hän itsekin kertonut fyysisen rakkauden,siis seksin,tärkeydestä,omassa elämässään. Sensuelli nainen.
Päivi puhuit mielikuvista,toiveista jne....minä en sellaisesta ymmärrä,minä elän.
Kilvellehän myös kaikenlainen luonto tärkeää,paljon kirjoittanut,voi sanoa myös luonnonrakastajaksi.
Tuo ko.runo on mielestäni suuri rakkausruno...voi "rakastaa" kaiken sovinnaisuuden ulkopuolella,niinhän teemmekin,emme vaan kaikille kuultavaksi kerro,runoilija voi sen tehdä.
Tässä tapauksessa elinikäinen kumppani,ei "satunnainen rakastaja."
Joku on myös sanonut,ettei rakastamisen ihanuus ole aina seksiä,vaan se,että saa nukkua yhdessä.
Miten toinen katsoo toista,ja miten haluaa tulla katsotuksi. - nousevat pystyyn
pilvi* kirjoitti:
Ketkä me? Onko kysymyksessä provokaatio, vai sisäpiirin hauskuttelu-uteliaisuus!
Törkeää siinä tapauksessa!taas,noinko pilkun tarkasti luet tekstiä.Toisilla,minulla,on sellainen tapa useimmiten,että kirjoitan tekstiä valmistelematta,ex tempore,niinkuin sanotaan.Silloin ei hinkkaa jokaista sanaa viimmesen päälle,että ymmärtääköhän nyt varmasti jokainen mitä tarkoitan.Jos ei ymmärrä,niin ei sitten.
Muutetaan nyt sitten sinunkin ymmätämisen auttamiseksi lausemuotoa vaikka näin:
Näillä vanhojen kääkkien palstoilla ei juuri naimisesta puhuta sanoilla naiminen ja seksi,vaan...jne.
Jatkon voit kirjoittaa itse.
Meneekö ihan nussimiseksi koko seksi,...teksti....ohhoh siis pilkun jne. - sisäpiirin orgiat
nousevat pystyyn kirjoitti:
taas,noinko pilkun tarkasti luet tekstiä.Toisilla,minulla,on sellainen tapa useimmiten,että kirjoitan tekstiä valmistelematta,ex tempore,niinkuin sanotaan.Silloin ei hinkkaa jokaista sanaa viimmesen päälle,että ymmärtääköhän nyt varmasti jokainen mitä tarkoitan.Jos ei ymmärrä,niin ei sitten.
Näillä vanhojen kääkkien palstoilla ei juuri naimisesta puhuta sanoilla naiminen ja seksi,vaan...jne.
Meneekö ihan nussimiseksi koko seksi,...teksti....ohhoh siis pilkun jne.juu.Ketähän siihen kuuluisikaan,huvittaa jo ajatus, menisköhän ihan lesboiluks koko touhu...hehheh.
- pilvi*
nousevat pystyyn kirjoitti:
taas,noinko pilkun tarkasti luet tekstiä.Toisilla,minulla,on sellainen tapa useimmiten,että kirjoitan tekstiä valmistelematta,ex tempore,niinkuin sanotaan.Silloin ei hinkkaa jokaista sanaa viimmesen päälle,että ymmärtääköhän nyt varmasti jokainen mitä tarkoitan.Jos ei ymmärrä,niin ei sitten.
Meneekö ihan nussimiseksi koko seksi,...teksti....ohhoh siis pilkun jne.olishan se riittänyt kun olisit vastanut nätisti,ettei siitä ole kysymys.
- unohda*
sisäpiirin orgiat kirjoitti:
juu.Ketähän siihen kuuluisikaan,huvittaa jo ajatus, menisköhän ihan lesboiluks koko touhu...hehheh.
koko kysymys. :D
- pyydän nätisti
pilvi* kirjoitti:
olishan se riittänyt kun olisit vastanut nätisti,ettei siitä ole kysymys.
kunhan tätä "nuoruuden" kuohahtelua vaan.
- pilvi*
Poikkeatko niin paljon muista samanikäisistä? Tulee vääjäämättä mieleen.
Tämä siis aloitteentekijälle?- Tyytyväinen ikääni
Mielestäni 70 on vanhus, ja siihen tulee joka vuosi uusi lukema, voimat vähenee ja jos ei liiku ja seuraa maailman tapahtumia, alkaa todella rapistuminen vauhdilla.
Pitäähän meidän täällä neuvotella olemmeko vai emme, kai pitää vakuuttaa vielä hiukan ettei, monelle vanhentuminen on kamalaa, en näe sitä kamalana, kun vielä jalka nousee ruoka maistuu, osaan lukea ja kirjoittaa.
Ihana nuorempi mies virittelee sitä tunnepuolta, mikä tässä on eläessä, hyvin pyyhkii, ja vanhukseksi luokittelen itseni, virkeäksi sellaiSEKSI. - kokenut* :D
Tyytyväinen ikääni kirjoitti:
Mielestäni 70 on vanhus, ja siihen tulee joka vuosi uusi lukema, voimat vähenee ja jos ei liiku ja seuraa maailman tapahtumia, alkaa todella rapistuminen vauhdilla.
Pitäähän meidän täällä neuvotella olemmeko vai emme, kai pitää vakuuttaa vielä hiukan ettei, monelle vanhentuminen on kamalaa, en näe sitä kamalana, kun vielä jalka nousee ruoka maistuu, osaan lukea ja kirjoittaa.
Ihana nuorempi mies virittelee sitä tunnepuolta, mikä tässä on eläessä, hyvin pyyhkii, ja vanhukseksi luokittelen itseni, virkeäksi sellaiSEKSI.kun ei 74 vielä vaikuta , niin, että ei oo mitään hätää! hahaa
- sitten on
kokenut* :D kirjoitti:
kun ei 74 vielä vaikuta , niin, että ei oo mitään hätää! hahaa
vielä elämää edessäkin päin, kiitos.Jo helpotti....hehheh.
- päivi*
Kaikki tiedämme tämän päivän 70 ei ole mikään stereotyyppi, vaan aivan moderni ajan hengessä mukana seilaava henkilö. Vielä 50v sitten, 70 olivat musta huivi päässä kulkevia nutturapää mummoja, ruojukengät jalassa, nenä riippui kuin lukkona suun päällä, hampaista ei tietoakaan, siksi posket lommolla.
Ukot muuten samantyylisiä, suussa jäljellä yksi etuhammas, ruokkoamaton parta, rasvanahka kumiteräsaappat ja pussihouhut jalassa. Päällä satavuotta vanha kauhtunut puvun takki,lierihattu päässä ja tietysti flanut alusvaatteina (mamman ompelemat flanelli paita ja alushousut jonka lahkeissa oli kanttinauhat joilla lahje sidottiin nilkan ympärille). Kuinkahan moni nyky 70 käyttäisi niitä, pitää olla nääs tiukat Slogit yllä.
Tästä jo huomaa miten aika on muuttanut sekä ulkoisesti että tiedollisesti 70 henkilöt ajan virrassa kulkeviksi, modernisti pukeutuviksi kansalaisiksi.
Kun seuraa tätäkin palstaa sanansäilää osaa jokainen käyttää parhaan taitonsa mukaan, hiuksia kiharoidaan ja värisävytetään vaikka sitten näyttäisi momolta.
Meikit ovat käytössä ja missään tuulipuvuissa ei kuljeta, muodin mukaan sitä pukeudutaan. Ne kapeakärkiset kengät ovat taas muodissa, miehillä brylcreamit kutreilla korostavat somasti ajanpatinoimia harmaita hiuksia, rillit päässä viimeistä huutoa, tottakai.
Vieläkö joku uskaltaa väittää että 70 henkilöt ovat Pöljän asemalle jääneitä paikalleen jähmettyneitä muumion kaltaisia tapauksia. - *Kukkahame*
päivi* kirjoitti:
Kaikki tiedämme tämän päivän 70 ei ole mikään stereotyyppi, vaan aivan moderni ajan hengessä mukana seilaava henkilö. Vielä 50v sitten, 70 olivat musta huivi päässä kulkevia nutturapää mummoja, ruojukengät jalassa, nenä riippui kuin lukkona suun päällä, hampaista ei tietoakaan, siksi posket lommolla.
Ukot muuten samantyylisiä, suussa jäljellä yksi etuhammas, ruokkoamaton parta, rasvanahka kumiteräsaappat ja pussihouhut jalassa. Päällä satavuotta vanha kauhtunut puvun takki,lierihattu päässä ja tietysti flanut alusvaatteina (mamman ompelemat flanelli paita ja alushousut jonka lahkeissa oli kanttinauhat joilla lahje sidottiin nilkan ympärille). Kuinkahan moni nyky 70 käyttäisi niitä, pitää olla nääs tiukat Slogit yllä.
Tästä jo huomaa miten aika on muuttanut sekä ulkoisesti että tiedollisesti 70 henkilöt ajan virrassa kulkeviksi, modernisti pukeutuviksi kansalaisiksi.
Kun seuraa tätäkin palstaa sanansäilää osaa jokainen käyttää parhaan taitonsa mukaan, hiuksia kiharoidaan ja värisävytetään vaikka sitten näyttäisi momolta.
Meikit ovat käytössä ja missään tuulipuvuissa ei kuljeta, muodin mukaan sitä pukeudutaan. Ne kapeakärkiset kengät ovat taas muodissa, miehillä brylcreamit kutreilla korostavat somasti ajanpatinoimia harmaita hiuksia, rillit päässä viimeistä huutoa, tottakai.
Vieläkö joku uskaltaa väittää että 70 henkilöt ovat Pöljän asemalle jääneitä paikalleen jähmettyneitä muumion kaltaisia tapauksia.Kyllä minä ihan ääneen nauroin oli niin elävä kuvaus!
Kuvauksesi sopii siihen maisemaan jossa lapsuuteni vietin, mutta silloin ei saanut valmiita vaatteita ja kankaatkin oli 'tiskinalustavaraa'.
Toisin on nyt, Viroon alusvaateostoksille ja sieltä saa myös kauniita arkivaatteita, ei tarvitse olla kauhtuneissa ja käymättömissä vaatteissa, ja vielä kun ostaa ruokatarvikkeita samalla käynnillä voi laskea että mieli virkistyi ja rahaa ei kuitenkaan kamalasti tuhlautunut.
Me menemme Tallinnan toiselle puolen ja siellä on kaikki huomattavasti halvempaa, näinä vapaa vuosina on tullut kaikenlaista huomattua.
Meikkejä käytän hillitysti, mutta tytär on kipakkaan sävyyn huomautellut huulipunan väristä ei kuulemma sovi niin tumma, no sopii tai ei se pysyy ja pysyy eikä tahraa.
Voihan se olla liian tumma, mutta olen niin tottunut siihen tummahuuliseen peilikuvaan ;-DD - taidat
päivi* kirjoitti:
Vieläkö joku uskaltaa väittää että 70 henkilöt ovat Pöljän asemalle jääneitä paikalleen jähmettyneitä muumion kaltaisia tapauksia.tietynlaisissa seurapiireissä liikkua sinä.Katseleppa suomalaisten pukeutumista kaupungilla,jos yleensä siellä muuten liikut kuin autolla,en tiedä tietenkään.
Tuossa kolmisen vuotta sitten kirjoitin juuri tästä Suomen "pukeutumiskulttuurista" 60:sten palstalle,tyhmyyksissäni nääs,uusi tulokas olin,satamäärin sain haukkumisia,henkilökohtaisia loukkauksia ja nimittelyjä yms. Pientä on tämänhetkinen mellastaminen siihen nähden.
Menivät jo puheet siihen malliin,että "keskustelijat" nolasivat itsensä niin perin pohjin,että ihan kiltteyksissäni poistin sen ketjun.
Suurin virheeni oli,että vertasin suomalaisten ja virolaisten pukeutumista ja sanoin,että virolaiset naiset näyttävät sentään naisilta,eivätkä hanttaroi kaupunkiasunaan kesälläkin tummat pitkät housut ja lenkkaritOlenhan asunut Virossa,joten kyllä tiesin,mistä puhuin. No,en sen enempää niistä kirjoitteluistani,mutta provosoin ilmeisesti liikaakin.
Tottahan se on osittain edelleenkin,suomalaiset naiset ovat niin tyytyväisiä sisäiseen kauneuteensa,etteivät paljon piittaa ulkoisesta.Onhan se nähty täälläkin,luonnon"kauniita" tuntuvat olevan suurin osa.
Itsestään selvä asiahan on,että liika on liikaa,harvoin,erittäin harvoin näkee silmiinpistäväst liillisestii nuorekkuutta tavoittelevan ns.vanhemman rouvan. Ja mikä sitten on liikaa,se lienee kai jokaisen oma asia.
Samoin miehiillä,no eihän vanhemmilla kovin hiuksia päässään,mutta ne joilla on,niin hiukset hampsottavat leikkaamattomina miten kuten. Tällaista on nimenomaan Supmessa,turha väittää vastaan.
No,tulipa turhan pitkäkin sepustus taas tästä asiasta.
Tulkoon vaikka uusi rähäkkä tästäkin,mutta kyllä naisen on kiva näyttää naiselta,ei se sisäinen kauneus ulospäin näy.
Hohhoijaa vaan! - huipusssaan
taidat kirjoitti:
tietynlaisissa seurapiireissä liikkua sinä.Katseleppa suomalaisten pukeutumista kaupungilla,jos yleensä siellä muuten liikut kuin autolla,en tiedä tietenkään.
Tuossa kolmisen vuotta sitten kirjoitin juuri tästä Suomen "pukeutumiskulttuurista" 60:sten palstalle,tyhmyyksissäni nääs,uusi tulokas olin,satamäärin sain haukkumisia,henkilökohtaisia loukkauksia ja nimittelyjä yms. Pientä on tämänhetkinen mellastaminen siihen nähden.
Menivät jo puheet siihen malliin,että "keskustelijat" nolasivat itsensä niin perin pohjin,että ihan kiltteyksissäni poistin sen ketjun.
Suurin virheeni oli,että vertasin suomalaisten ja virolaisten pukeutumista ja sanoin,että virolaiset naiset näyttävät sentään naisilta,eivätkä hanttaroi kaupunkiasunaan kesälläkin tummat pitkät housut ja lenkkaritOlenhan asunut Virossa,joten kyllä tiesin,mistä puhuin. No,en sen enempää niistä kirjoitteluistani,mutta provosoin ilmeisesti liikaakin.
Tottahan se on osittain edelleenkin,suomalaiset naiset ovat niin tyytyväisiä sisäiseen kauneuteensa,etteivät paljon piittaa ulkoisesta.Onhan se nähty täälläkin,luonnon"kauniita" tuntuvat olevan suurin osa.
Itsestään selvä asiahan on,että liika on liikaa,harvoin,erittäin harvoin näkee silmiinpistäväst liillisestii nuorekkuutta tavoittelevan ns.vanhemman rouvan. Ja mikä sitten on liikaa,se lienee kai jokaisen oma asia.
Samoin miehiillä,no eihän vanhemmilla kovin hiuksia päässään,mutta ne joilla on,niin hiukset hampsottavat leikkaamattomina miten kuten. Tällaista on nimenomaan Supmessa,turha väittää vastaan.
No,tulipa turhan pitkäkin sepustus taas tästä asiasta.
Tulkoon vaikka uusi rähäkkä tästäkin,mutta kyllä naisen on kiva näyttää naiselta,ei se sisäinen kauneus ulospäin näy.
Hohhoijaa vaan!Haukuit juuri tukan värjäämisestä puhumisen , eikös sekin ole kaunistautumista ja naisellista ? kun sinä sanot saman, se onkin sitten ihan oikein. Työnnä nyt ne virolaiset vaikka pers... Ei ole sulla tainnut onnistaa suomalaisten kanssa, pitää aina olla pers...levällään vaikka mihin maahan tuppautujiinkin.
- *Kukkahame*
huipusssaan kirjoitti:
Haukuit juuri tukan värjäämisestä puhumisen , eikös sekin ole kaunistautumista ja naisellista ? kun sinä sanot saman, se onkin sitten ihan oikein. Työnnä nyt ne virolaiset vaikka pers... Ei ole sulla tainnut onnistaa suomalaisten kanssa, pitää aina olla pers...levällään vaikka mihin maahan tuppautujiinkin.
Varmaan oli ihan tosissaan kirjoitettu, mutta minua nauratti aivan holtittomasti!
- juttuihin
huipusssaan kirjoitti:
Haukuit juuri tukan värjäämisestä puhumisen , eikös sekin ole kaunistautumista ja naisellista ? kun sinä sanot saman, se onkin sitten ihan oikein. Työnnä nyt ne virolaiset vaikka pers... Ei ole sulla tainnut onnistaa suomalaisten kanssa, pitää aina olla pers...levällään vaikka mihin maahan tuppautujiinkin.
pitänee vastata.Sanoppa,missä olen hiusten värjäämisen haukkunut,värjäänhän ittekin,mutta miksi siitä revittelesin täällä,se on minun henkilökohtainen asiani,niinkuin moni muukin,josta en täällä kerro.Näihin pikkutarkkoihin oman elämänsä kertomisiin ilmeisesti olen ottanutkin kantaa,se oudoksuttaa kieltämättä (ne selostukset)
Nyt kun kirjoittelen täällä rekkaamattomana,onkin joillakin työ ja tuska tarkkailla,missä menee minun kirjoitukseni.
Kaksinaamaiseksi minua ei kyllä saa tekemälläkään,niin rehellinen akka olen.No niin,se siitä,enempää en selittele. - hyvinkin tarkasti
juttuihin kirjoitti:
pitänee vastata.Sanoppa,missä olen hiusten värjäämisen haukkunut,värjäänhän ittekin,mutta miksi siitä revittelesin täällä,se on minun henkilökohtainen asiani,niinkuin moni muukin,josta en täällä kerro.Näihin pikkutarkkoihin oman elämänsä kertomisiin ilmeisesti olen ottanutkin kantaa,se oudoksuttaa kieltämättä (ne selostukset)
Nyt kun kirjoittelen täällä rekkaamattomana,onkin joillakin työ ja tuska tarkkailla,missä menee minun kirjoitukseni.
Kaksinaamaiseksi minua ei kyllä saa tekemälläkään,niin rehellinen akka olen.No niin,se siitä,enempää en selittele.jopa juomisias ja syömisiäs, miesystäviäs ja lapsistaskin, haluat vain yksin loistaa, muutkin saa kertoa, miten se on sulta pois?
- juttu vanhastapiiasta
hyvinkin tarkasti kirjoitti:
jopa juomisias ja syömisiäs, miesystäviäs ja lapsistaskin, haluat vain yksin loistaa, muutkin saa kertoa, miten se on sulta pois?
joka sanoi olevansa niin suosittu sukulaislasten keskuudessa, että lapset ylistävät hänen pieruaankin hyvän hajuiseksi. Niin se on , oma pieru tuoksuu, muitten haisee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä2732170Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha2531554- 411279
- 571164
Millaista on elää masentuneen rinnalla? Annen pikkuveli teki itsemurhan: "Viimeisenä päivänä..."
Anne kertoo koulukiusatusta ja lopulta itsemurhan tehneestä pikkuveljestään Akuutti: Masentuneen rinnalla -ohjelmassa.7918Se tuntuu niin väärältä
Mutta kaipaan sinua, mies. Eli tarvitsen sua. Olisit järkyttynyt, jos tietäisit, että ajattelen sinua joka päivä.32890Ohhoh! Maajussi-Pekka avautuu fyysisestä läheisyydestä Reetta-morsion kanssa: "Ja sitten..."
Oi, onnea matkaan Pekka ja Reetta! Maajussi-Pekka teki lopullisen valintansa ja hänelle sopiva morsio on punatukkainen R6845- 43816
etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!47700Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom9686