Nimenvaihdosrumba

Lili

Olen avioitumassa tänä keväänä, ja mieltä askarruttaa tästä aiheutuva vaihtuneen sukunimen ilmoitusrumba. Osaisiko joku ystävällinen neuvoa, mihin kaikkialle nimenmuutos pitää itse ilmoittaa, ja mihin tieto kulkeutuu automaattisesti maistraatin kautta?

Ajokortti, passi, kuvallinen henkilöllisyystodistus, kela-kortti, kirjastokortti, pankki- ja luottokortit, erilaiset etu- ja bonuskortit... kaikki uusiksi, mutta miten, ja millä kustannuksilla?

25

33670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miia

      Itse menin viime kesänä naimisiin ja kaikki kortit piti uusia. Luotto-, etu- ja bonuskorttien uusiminen ei mitään maksanut mutta ajokortti ja passi maksoi, muistaakseni yhteensä noin 80e. Kelaan, pankkiin ja terveyskeskukseen tieto menee automaattisesti. Uusi kela-kortti tulee postissa soittamatta kelaan, mutta pankki/luottokortti pitää erikseen pankista tilata vaikka heillä olisikin tieto sukunimen muutoksesta.
      Kirjastoon ei mene tietoa nimenmuutoksesta. Jos sinun nimellä tulee laskuja tai lehtiä, niissäkään ei nimi automaattisesti muutu vaan soitat ja teet muutoksen. Olikohan tässä kaikki...
      Ei muuta kun soittelemaan kaikki paikat läpi ja ilmottamaan uudesta nimestä.

      • Lili

        Jopa tuossa sitten riittääkin vääntöä kuherruskuukauden jälkeiseen elämään... :)
        Kiitokset infosta!


      • Talvimorsian
        Lili kirjoitti:

        Jopa tuossa sitten riittääkin vääntöä kuherruskuukauden jälkeiseen elämään... :)
        Kiitokset infosta!

        minulla on itsellä juuri parhaillaan menossa tämä edellämainittu "rumba", muutettavia paikkoja kun taitaa olla aika paljon.. häistä aikaa reilu pari viikkoa ja tänään tein ensimmäisen ilmoituksen ja tilasin uuden pankkikortin. ONpahan alkuun päästy! Kuulin jostakin, että esim. ajokortti tulee vaihtaa uuteen 3 kuukauden kuluttua nimen vaihtumisesta ja sama pätenee myös passiin..
        Näitä vaihdettaessa ei tarvitse olla mukana mitään todisteita nimen vaihtumisesta, koska poliisi näkii tiedot suoraan väestötiedoista. itse hain maistratista lappusen jossa on tieto muuttuneesta nimestä niin voin sillä todistella siihen saakka "uuden nimen olemassa oloa" kunnes saan hommattua uuden ajokortin.


      • ...
        Talvimorsian kirjoitti:

        minulla on itsellä juuri parhaillaan menossa tämä edellämainittu "rumba", muutettavia paikkoja kun taitaa olla aika paljon.. häistä aikaa reilu pari viikkoa ja tänään tein ensimmäisen ilmoituksen ja tilasin uuden pankkikortin. ONpahan alkuun päästy! Kuulin jostakin, että esim. ajokortti tulee vaihtaa uuteen 3 kuukauden kuluttua nimen vaihtumisesta ja sama pätenee myös passiin..
        Näitä vaihdettaessa ei tarvitse olla mukana mitään todisteita nimen vaihtumisesta, koska poliisi näkii tiedot suoraan väestötiedoista. itse hain maistratista lappusen jossa on tieto muuttuneesta nimestä niin voin sillä todistella siihen saakka "uuden nimen olemassa oloa" kunnes saan hommattua uuden ajokortin.

        Passia ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole pakko vaihtaa nimenmuutoksen yhteydessä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet nimen passiin vasta, kun edellinen on ummessa ja uusi tilauksessa. Ja kyseiset ihmiset ovat matkustelleet pitkin poikin maapalloamme. Itse en ole tilannut uutta passia, vaikka nimeni vaihdoinkin naimisiin mennessäni. Ajokortissa on toi kolmen kuukauden vaihtoaika.


      • vaihtaja
        ... kirjoitti:

        Passia ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole pakko vaihtaa nimenmuutoksen yhteydessä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet nimen passiin vasta, kun edellinen on ummessa ja uusi tilauksessa. Ja kyseiset ihmiset ovat matkustelleet pitkin poikin maapalloamme. Itse en ole tilannut uutta passia, vaikka nimeni vaihdoinkin naimisiin mennessäni. Ajokortissa on toi kolmen kuukauden vaihtoaika.

        Passia ei tarvitse vaihtaa uudelle nimelle jos matkustaessa KAIKKI matkustusasiakirjat ovat samalla nimellä. Eli jos vaikka Visa kortissa ja passissa lukee eri nimet niin saattaa olla melkoisen nihkeää maksaminen.. Ainakin matkatoimistossa meille muistutettiin moneen kertaan että kun matkalle lähdetään on joka paikassa oltava sama nimi.


      • Mikkis
        vaihtaja kirjoitti:

        Passia ei tarvitse vaihtaa uudelle nimelle jos matkustaessa KAIKKI matkustusasiakirjat ovat samalla nimellä. Eli jos vaikka Visa kortissa ja passissa lukee eri nimet niin saattaa olla melkoisen nihkeää maksaminen.. Ainakin matkatoimistossa meille muistutettiin moneen kertaan että kun matkalle lähdetään on joka paikassa oltava sama nimi.

        Erityisesti USA:aan mennessä kannattaa varmistaa, että kaikki paperit ovat samalla nimellä. Tiedän tapauksen, että matkustaja vietti yön New Yorkin kentällä ja palasi takaisin Suomeen aamulla vain sen vuoksi, että lentolipussa oli eri nimi kuin passissa. Virheen oli tehnyt matkatoimisto, mutta myös matkustaja itse mokasi, kun ei tarkistanut nimeä ennen lähtöä.


    • rouva00

      odottaa muutama viikko ennen kuin ryntää muuttamaan ajokorttia tai passia. Sillä aina ei käy niin et maistraatista tieto leviäisi äkkiä väestörekisteritietoihin. Ja silloin jos ne ei ole vielä päivittyneet niin on hieman hankalaa yrittää hoitaa asioita.
      Tiedän tämän kokemuksesta.

      • ...

        Alta viikko häiden jälkeen menin poliisilaitokselle tilaan uuden ajakortin ja tieto uudesta nimestä oli heillä ollut jo vihkipäivänämme.

        Vihkitodistus käy nimenvaihdospaerina ainakin pankissa.


      • Emma
        ... kirjoitti:

        Alta viikko häiden jälkeen menin poliisilaitokselle tilaan uuden ajakortin ja tieto uudesta nimestä oli heillä ollut jo vihkipäivänämme.

        Vihkitodistus käy nimenvaihdospaerina ainakin pankissa.

        Mistä saa vihkitodistuksen? Ainakaan me emme saaneet viime vuonna sellaista. Sen sijaan hain virkatodistuksen, jota jouduin näyttämään kirjastossa uutta kirjastokorttia hakiessani (uusi ajokortti ei ollut vielä tullut) ja pankissa uutta pankkikorttia hakiessani, koska en hakenut sitä omasta konttoristani.


      • Mikkis
        Emma kirjoitti:

        Mistä saa vihkitodistuksen? Ainakaan me emme saaneet viime vuonna sellaista. Sen sijaan hain virkatodistuksen, jota jouduin näyttämään kirjastossa uutta kirjastokorttia hakiessani (uusi ajokortti ei ollut vielä tullut) ja pankissa uutta pankkikorttia hakiessani, koska en hakenut sitä omasta konttoristani.

        Meille vihkijä antoi todistuksen. Olen mennyt naimisiin kahdesti, ja kummallakin kerralla todistus lyötiin kouraan heti vihkimisen jälkeen. Kirkon politiikkaa en tiedä, mutta pitäisi sieltäkin todistus tulla.


      • Emma
        Mikkis kirjoitti:

        Meille vihkijä antoi todistuksen. Olen mennyt naimisiin kahdesti, ja kummallakin kerralla todistus lyötiin kouraan heti vihkimisen jälkeen. Kirkon politiikkaa en tiedä, mutta pitäisi sieltäkin todistus tulla.

        Eipä meille ole tullut mitään, mutta surffasin ja tällaista tietoa löytyi:

        "Tarvitessanne passia heti hääpäivänne jälkeisinä päivinä voitte tilata sen valmiiksi poliisilaitokselta. Passin saatte erillistä vihkitodistusta vastaan, jota voitte pyytää vihkipapilta. Mainitkaa vihkitodistuksen tarpeesta papille ennen vihkimistä."

        Siispä: maistraatista vihkitodistuksen saa automaattisesti, mutta kirkollisen vihkimisen ollessa kyseessä vihkitodistus on pyydettävä erikseen. Mielenkiintoista...


    • Lili

      Kysyisin vielä, onko teistä kukaan laskeskellut tälle nimenvaihdokselle kertyviä kuluja - mitkä kortit saa vaihdettua maksutta, minkä korttien muutos maksaa (onko esim. ajokortti tällainen maksullinen)?

      Tietäisi vähän budjetoida häiden jälkeistä elämää... Opiskelijaparin tiliin suuret muutoskustannukset tekee ikävän loven.

      • rouva00

        ajokortti ja passi ainakin maksavat.
        Kelakortti ei maksa, se tulee automaattisesti uusi.


      • ...

        - Yli vuoden passi maksaa 40 €
        - Ajokortti 41 €
        - Jos on henkilökortti, hinta 40 €
        - Kela-kortti ilmainen (kuvallinen maksaa 20 €)
        - Pankki- ja luottokortista mulla ei mennyt ylimääräisiä maksuja. Voi olla pankkikohtaista.
        - Plussa, S-etukortti yms. ilmaisia (ainakin käteiskortit)
        - Kirjastoon ilmoitin vain uuden nimen (ei maksa mitään)


      • rouva 80

        Vain ajokortti ja passi maksaa. Muut pitäisi olla ilmaisia. Ajokortin uusiminen maksoi viime kesänä 42e. Muuten tuleekin sitten kuluja tuolla puhelinlaskupuolella... :)


    • sukunimeensä tyytyväinen

      Huh, huh. Tulee hiki pintaan tätä keskustelua lukiessa...

      Itse en aio vaihtaa nimeäni miehen sukunimeen, vaan säilytän oman nimeni.
      Nimenvaihtorumba on hankalaa, ja sitäpaitsi minuthan tunnetaan kaikkialla omalla sukunimelläni.

      Kun kerran ei ole mikään pakko vaihtaa nimeä, niin en tietenkään vaihda!

      • Lili

        Itse pääsen avioitumisen myötä eroon vihaamani väkivaltaisen isäpuoleni sukunimestä, joten vaihdan nimen ilomielin, maksoi mitä maksoi.

        Jokainen tyylillään :)


    • Miia

      Niin kun aikaisemmin kirjottelin niin kustannuksia ei tullut muusta kun passin ja ajokortin vaihtamisesta. Itselläni olisi vanha passi ollut voimassa vielä 4 vuotta mutta poliisilaitoksella sanottiin että pitää vaihtaa. En tiedä onko eri poliisilaitoksilla eri käytäntö mutta näin on ainakin Tampereella. Aloin hoitaa nimenmuutosasiaa noin 3 viikkoa häiden jälkeen enkä hommannut virkatodistusta. Turhaan olisin hommannut koska missään sitä ei minulta kysytty.
      Mun mielestä nimenmuutosrumba ei ole niin paha juttu kun miltä se kuulostaa, yllättävän nopeesti kaikki tulee hoidettua.

      • ...

        Mulle ei sanottu passista mitään. Passi on mulla voimassa muistaakseni vuoteen 2011 asti. Jos intoudun lähtemään Suomen rajojen ulkopuolelle, aion kyllä uuden passin hankkia.


      • weeperi
        ... kirjoitti:

        Mulle ei sanottu passista mitään. Passi on mulla voimassa muistaakseni vuoteen 2011 asti. Jos intoudun lähtemään Suomen rajojen ulkopuolelle, aion kyllä uuden passin hankkia.

        kela korttiin pientä tarkennusta johon itse törmäsin viime vuonna ku kortteja uusin: eli jos sulla on kuvallinen kela kortti sun pitää itse soittaa kelaan ja pyytää kuvatonta korttia et lähettävät sen. automaattisesti ei tule, koska on kuvallinen kelakortti joka maksaa..


      • Minä
        weeperi kirjoitti:

        kela korttiin pientä tarkennusta johon itse törmäsin viime vuonna ku kortteja uusin: eli jos sulla on kuvallinen kela kortti sun pitää itse soittaa kelaan ja pyytää kuvatonta korttia et lähettävät sen. automaattisesti ei tule, koska on kuvallinen kelakortti joka maksaa..

        Olisi tarkotus tässä kuvallinen kelakortti hankkia niin käykö siihen kuvaksi armeija ajan passikuva vai täytyykö uusi kuva ottaa?


    • Rumba

      Moi !

      Menin naimisiin vuonna 1999. Vaihdoin nimeä. Hankin uuden passin jne... Sain lapsen vuonna 2000 ja halusin hänet omaan passiini. Eli passi taas uusiksi. Erosin vuonna 2003 ja otin tyttönimeni takaisin. Ja taas passi ym. uusiksi ! Että semmoista rumbaa minulla.

    • Tanja

      Tiettääkö kukaan tarvitseeko hommata uudella nimellä ajokorttia, kun kesällä mennään naimisiin ja syksyllä ajan kakkosvaiheen? tarviiko tuolle "väliajalle" hankkia uudella nimellä tämä väliaikainen kortti vai kelpaako se henkilötodistukseksi? Aion ottaa kaksois-sukunimen. Ennen ajattelin etten omasta luovu, mutta on se sitten ihan kiva kun on lapsia niin on edes osa nimestä samaa..!!

      • Emma

        Vanhaa ajokorttia sai käyttää muistaakseni 3 kuukautta.


    • rouva 80

      Kaikki mahdolliset tilaukset, laskutukset, kortit jne. on vaihdettava. Talonyhtiölle on ilmoitettava "asukasmuutoksesta".

      Itse tein niin, että ilmoittelin nimenmuutokset kaikkialle jo ennen häitä. Oli mukavaa, kun postit sun muut oli vaihdettu uudelle nimelle silloin, kun vihkiminen tapahtui. Tosin ajokorttia piti odotella... :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe